Isane | zondag 11 oktober 2015 @ 21:13 |
![]() Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? ![]() Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden ![]() | |
Isane | zondag 11 oktober 2015 @ 21:14 |
Laatste vraag
| |
Gieliovd | zondag 11 oktober 2015 @ 21:24 |
Niet. Leeg peuteren of een nieuwe tuit. | |
bluemoon23 | zondag 11 oktober 2015 @ 22:29 |
Plakbandje om de tuit. | |
dedodo | maandag 12 oktober 2015 @ 08:12 |
Spaanplaatschroef erin. | |
ueberduitser | maandag 12 oktober 2015 @ 09:10 |
| |
StupidDutch | maandag 12 oktober 2015 @ 12:48 |
Bij siliconenkit wat in de tuit zit hard laten worden en er later (of bij het volgende gebruik) de tuit leegdrukken met een schroevendraaier vanuit de voorkant (waar de kit uitkomt). Een schroef wil ik er ook nog wel eens indraaien bij andere kitten of als ik het binnen korte tijd weer nodig heb. | |
derLudolf | maandag 12 oktober 2015 @ 12:55 |
| |
ziggyziggyziggy | maandag 12 oktober 2015 @ 13:01 |
Dit is de achterkant van zo'n wcslot. Hoe krijg ik die borgring los, zodat ik de boel kan demonteren om op de deur te schroeven? ![]() | |
ueberduitser | maandag 12 oktober 2015 @ 13:05 |
draai hem eens om en maak nog eens een foto. Het afdekplaatje moet er namelijk af kunnen, anders krijg je hem nooit gemonteerd. | |
machtpen | maandag 12 oktober 2015 @ 13:06 |
Bij de action hebben ze losse kitspuittuitjes. | |
ziggyziggyziggy | maandag 12 oktober 2015 @ 13:10 |
Het lijkt erop alsof de kern uit één stuk bestaat, dus met die dikke schroef aan de voorkant. Dat ringetje valt in een sleufje rondom. ![]() | |
ueberduitser | maandag 12 oktober 2015 @ 13:13 |
Die hele voorkant moet er wel vanaf kunnen hoor. Gepast geweld toepassen ![]() Punt is namelijk dat je die borgring er wel met een tang af kunt halen, maar die krijg je er dan nooit meer op | |
ziggyziggyziggy | maandag 12 oktober 2015 @ 13:14 |
Oh wacht, ik moet gewoon aan de rand wrikken. De ring hoeft niet los. ![]() ![]() | |
ueberduitser | maandag 12 oktober 2015 @ 13:15 |
dat bedoel ik ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 12 oktober 2015 @ 13:52 |
Inderdaad. Thanx, het spul is nu gemonteerd en klaar. | |
gunpowder | maandag 12 oktober 2015 @ 15:53 |
Wie kan mij helpen voordat ik een cv boer inschakel. Mijn cv is afgeslagen en gaat niet meer aan. Hij had minder dan 1 bar en na bijvullen staat hij zo rond de 1,7 bar. Ik heb nog wel een vlam die probeert te ontsteken maar daar stopt het dan ook mee. Verder klotst de cv ketel behoorlijk. Ik heb hem daarom bovenaan ontlucht maar dat helpt verder ook niet. Het betreft hier een Kombi Kompakt HR ketel | |
cvboer2 | maandag 12 oktober 2015 @ 20:17 |
De condensafvoer zit verstopt. Dat veroorzaakt het klotsende geluid. Het is een eenvoudig klusje wat je prima zelf kan doen. Als je de kap van de ketel haalt kan je er zo bij. Even een plaatje bij het praatje: ![]() Het gaat dus om die geribbelde slang. Als je die eraf haalt en de boel goed schoonmaakt en ook het uitloopje onder de wisselaar doorprikt, doet je ketel het weer. Wel even een paar doeken in de ketel legen. [ Bericht 16% gewijzigd door cvboer2 op 12-10-2015 20:22:23 ] | |
gunpowder | maandag 12 oktober 2015 @ 20:51 |
Ik dacht dat al maar durfde het zelf niet aan. Ik had namelijk een monteur aan de lijn die zei dat ik er vanaf moest blijven. Maar goed ik zal het eens schoonmaken. Bedankt ![]() | |
cvboer2 | maandag 12 oktober 2015 @ 20:55 |
Als het een gas gerelateerde storing was geweest, had ik hetzelfde gezegd. Maar een storing als deze kan je heel goed zelf oplossen. ![]() | |
gunpowder | maandag 12 oktober 2015 @ 21:07 |
Die buis komt trouwens uit op een zwart tussen buisje moet die eraf of moet ik daar in gaan lopen prikken met iets? | |
cvboer2 | maandag 12 oktober 2015 @ 21:15 |
Die kan je eraf halen. Deze zit vast met een clipje, welke je eraf kan trekken. Daar waar je dat tussenstukje afhaalt, ook even doorprikken. Hier zal het water ook uit komen. | |
gunpowder | maandag 12 oktober 2015 @ 21:17 |
Ik kreeg hem er niet af maar heb de rommel doorgeprikt en hij loop weer als een zonnetje. Ik kan nu weer warm douchen bedankt ![]() | |
cvboer2 | maandag 12 oktober 2015 @ 21:24 |
Graag gedaan. ![]() | |
Puala | vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:43 |
Vraagje, ik heb bij mijn moeders van de zomer een dimmer aangesloten (gira, standaard dimmer). Want dat zou voldoende zijn volgens de informatie op internet. Alleen sinds een paar weken gaan de lampjes steeds slechter branden. Het zijn nieuwe bolletjes, dus het is raar dat ze per 2 (in totaal 6) steeds slechter gaan functioneren. Wat kan dat zijn? De dimmer toch? | |
kovenant | vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:51 |
klopt, wat voor lampjes zitten er in de lamp? 12v of 220v | |
Puala | vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:29 |
Oh leuk. Ik heb van de zomer gevraagd wat voor lampjes er in zitten. Ja spaarlampen. Dus nav jouw post gevraagd de lamp er uit te schroeven.. Ikea 23 w led e14 18 mA *zucht, vrouwen* Afijn, er staat op 220/240v En nu? Zo super goed ben ik niet met elektra nl ![]() | |
whY... | vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:53 |
Klein vraagje wat is de Nederlandse benaming voor Plaster of Paris? Het lijkt gewoon wit gips, ik wil het even zeker weten. | |
derLudolf | vrijdag 16 oktober 2015 @ 10:58 |
Plaster is pleister (zowel verband als sierpleister) dus inderdaad kalk/gips | |
Nixxor | vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:02 |
Hoe oud zijn de IKEA Led lampen? Staat er iets meer qua typenummer serienummer op? Kun je ze nog vinden hiertussen: http://www.ikea.com/nl/nl(...)s/living_room/20514/ Want je moet dimbare led lampen hebben, een een LED Dimmer om het goed te laten gaan. Anders gaat het niet goed | |
kovenant | vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:11 |
een gewone dimmer zal dan niet werken / kapot gaan. je zult hiervoor een electronische dimmer moeten hebben geloof ik. Beste is dat even te checken met Vonkoenboer denk ik. | |
Puala | vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:43 |
Ja maar die is niet onder kantooruren online ![]() ![]() | |
Nixxor | vrijdag 16 oktober 2015 @ 11:50 |
Je moet een LED dimmer hebben, waarbij je oplet dat het minimale vermogen laag genoeg is om je led lamp echt te kunnen dimmen. Bijvoorbeeld: Als je een 4W LED lamp aansluit op een LED Dimmer die tot 5W kan dimmen, dan heb je er dus niks aan. Tevens moet je dimbare led lampen hebben, en dat zijn niet alle van de IKEA. | |
Puala | vrijdag 16 oktober 2015 @ 12:07 |
Et voila avec problem. Niet dimbaar. Maar, een nieuwe dimmer is duurder dan nieuwe lampjes. En die kunnen ook in die lamp. Dus dat ga ik eerst maar eens proberen. | |
derLudolf | vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:24 |
Een 'gewone' 15 jaar oude inbouwdimmer lust geen LED lampen? M'n ouders hebben een lamp met daarin 3 LED lampen en de eerste ging binnen een week al stuk, de andere 2 duurt lang voordat ze normaal branden | |
Nixxor | vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:06 |
Het hangt er vanaf wat voor type dimmer je hebt hoe die werkt. Maar meestal zijn die oude nogal "radicaal" in het dimmen van de stroom, en vind de LED lamp (die intern ook weer schakelelektronica heeft) dat niet leuk. Zie http://www.electrical-eng(...)l&utm_medium=organic voor meer info ![]() | |
MrSubtle | zondag 18 oktober 2015 @ 09:23 |
Hallo ![]() • Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en zo ja, werkt dit goed? • Waar moet ik op letten bij aanschaf? • Zijn er zagen die schuin kunnen zagen in blokken van 15cm? (kortom, met een zaagblad van 20+cm)? bedankt! ![]() | |
Vonkenboer | zondag 18 oktober 2015 @ 11:47 |
Een gewone gasbetonzaag is dat niet genoeg ? ![]() | |
derLudolf | zondag 18 oktober 2015 @ 12:12 |
![]() | |
MrSubtle | zondag 18 oktober 2015 @ 13:59 |
Het zijn redelijk wat meters die We moeten zagen. We zijn nu bezig aan de tweede zaag en zoeken daarom iets makkelijkers | |
ziggyziggyziggy | woensdag 21 oktober 2015 @ 16:17 |
Het viel me vandaag op dat onze gaskookplaat met een slang is aangesloten en niet met een pijp. Eronder zit een inbouwoven. Is dat niet gevaarlijk, of valt het wel mee? De gaskraan zit netjes in het volgende kastje. Subvraag: ik wil de oven eens goed schoonmaken met de pyrolysefunctie, die ik nog nooit heb gebruikt. Is die gasslang dan een probleem? De slang is vrij dik en er staat iets van Gastec CA op. | |
bluemoon23 | woensdag 21 oktober 2015 @ 17:01 |
Je ziet ze bijna nooit meer, maar met een Alligatorzaag wil dat ook mooi. Black&Decker maakte deze vroeger http://www.marktplaats.nl(...)8f31&previousPage=lr DeWalt maakt ze nog nieuw http://www.dewalt.nl/alligatorsaw/ Ze worden ook wel verhuurd https://www.borent.nl/mat(...)/alleszaag_alligator | |
derLudolf | woensdag 21 oktober 2015 @ 18:31 |
Reciprozaag misschien? Met dit blad kun je toch 365mm zagen https://www.klium.nl/bosc(...)cial-for-brick-51854 [ Bericht 14% gewijzigd door derLudolf op 22-10-2015 00:08:00 (ik vond een nog groter zaagblad :+) ] | |
tiho1 | woensdag 21 oktober 2015 @ 18:31 |
Dat is de standaard manier. Hoe wou je anders oven naar voor of achter schuiven omhem aan te sluiten met een vaste pijp. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 21 oktober 2015 @ 20:03 |
Het is een elektrische oven, geen gasoven. | |
tiho1 | woensdag 21 oktober 2015 @ 20:09 |
Het blijft een standaard manier. | |
Gieliovd | woensdag 21 oktober 2015 @ 20:31 |
Valt wel mee allemaal. Als je oven maar niet te heet wordt. Beter is en volgens mij aanbevolen ook, is een RVS flexibele buis te nemen. Of noem het een RVS slang. Die rubberen moet je elke 5 jaar vervangen trouwens. Ik zeg altijd, geen geluk, RVS erin. | |
tiho1 | woensdag 21 oktober 2015 @ 20:52 |
Hoe weet jij wat voor slang er zit en ook nog eens hoe lang de levensduur daarvan is ? Het kan ook een goede rubberen zijn ipv bokkiewokkie. Misschien is het een hittebestendige rvs slang. Plaats eens een foto met de rest van de tekst ts. | |
ziggyziggyziggy | woensdag 21 oktober 2015 @ 21:43 |
![]() Op de andere kant staat niets. | |
bluemoon23 | woensdag 21 oktober 2015 @ 22:19 |
Trelleborg is in ieder geval al geen bokkiewokkie slang, maar gewoon kwaliteit. Hij is van 2012 dus kan nog mee tot 2017, als zal hij niet spontaan uit elkaar vallen in 2018..... | |
derLudolf | woensdag 21 oktober 2015 @ 22:39 |
Ik ken alleen maar deze Trelleborgs ![]() Maar die gasten maken meer van rubber dus. ![]() | |
bluemoon23 | woensdag 21 oktober 2015 @ 22:44 |
Offshore hebben we ook slangen van Trelleborg, die lui maken van alles. | |
derLudolf | woensdag 21 oktober 2015 @ 22:52 |
Ik hoor op de radio wel es een spotje van een of ander bedrijf "wij maken alles van rubber, behalve autobanden en condooms" ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 21 oktober 2015 @ 23:37 |
Okee, kwaliteitsslangetje dus. Dat ijzer dat eronder zit, is dus de oven, zo'n kekke van de IKEA. De pyrolyse (500°C) zou dus geen kwaad kunnen? En anders probeer ik het gewoon uit, met de gaskraan dicht. Een nieuwe slang is zo gekocht natuurlijk (en dan met RVS erin begrijp ik). | |
#ANONIEM | vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:34 |
Hallo ![]() ![]() Binnenkort gaan wij verhuizen en er moet het een en ander nog gedaan worden. 1 van de dingen waar ik tegenaan loop is de houten vloer beneden. Die moet geschuurd worden en gelakt. En met dat laatste kom ik er eventjes niet zo uit. Wat voor lak moet ik gebruiken, welke is de beste? Wie heeft hier ervaring mee en kan wat tips geven? Waar moet ik op letten? | |
Maquez | vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:48 |
Ga je deze zelf schuren? Dat kan namelijk best wel wat uren werk kosten en het kan je je vloer kosten ![]() ![]() Dan moet je wel oppassen dat je niet soort happen uit je vloer gaat nemen omdat je niet met de machine overweg kan ![]() Wij hebben het toen beneden laten doen, ongeveer 60m2 schuren + een aantal lagen lak en zat tegen de 3000euro aan. | |
Volvoman | vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:53 |
Ik zag daar laatst een leuk filmpje over voorbij komen ![]() Ik heb ook een kleine kwestie: ![]() Bij de pijl zit een rond gat in het plafond. Hier loopt een kabel doorheen van de plaat naar het plafond. Dit gat zit ongeveer 4 of 5 centimeter boven de plaat. Dit gat wil ik dichtmaken, maar er is lastig bij te komen. Moet ik een klein plaatje zagen met een opening voor de kabel en vervolgens lijmen? Schroeven oid is niet mogelijk. | |
Barrah | vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:01 |
Deze toevallig? | |
bluemoon23 | vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:03 |
Welke Fokkers zijn dit ![]() ![]() | |
Volvoman | vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:04 |
Haha die ja ![]() | |
Weltschmerz | vrijdag 23 oktober 2015 @ 16:37 |
Het is best moeilijk, kwam ik aldoende achter. Ik heb er nog steeds niet heel veel verstand van, en het hangt er vanaf wat je wil. Maar ik ben er bijvoorbeeld wel achter gekomen dat het schuren net zo goed het eindresultaat bepaalt als het lakken zelf, en dat hoe je gaat lakken en wat voor eindresultaat je wil bepaalt hoe je gaat schuren. Mijn tip is dan ook om even te vertellen wat je nu hebt liggen en wat je als eindresultaat wil, dus kleur, donkerte, glans, en dan met tips van mensen hier die er wel echt verstand van hebben tot een totaal plan van aanpak te komen voordat je begint. | |
erkel | vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:34 |
Ik vraag me af hoe ik het beste mijn TV in mijn slaapkamer kan aansluiten, want de situatie is als volgt: In mijn woonkamer heb een tv-meubel staan met daarop een TV aangesloten op een tv-tuner van KPN. Deze tuner krijgt het signaal via een switch die weer is verbonden met het modem. Nu bevindt zich recht achter de muur waar de TV-meubel tegenaan staat, de slaapkamer. Op de andere kant van die muur wil ook een TV en tuner verbinden met deze switch. Het gaat om een gipsen muurtje en er lopen geen (loze) leidingen door de woning waar de kabels doorheen kunnen. Ik spreek over meervoud kabels, omdat er ook een HDMI-kabel op den duur door de muur heen moet. Nu dacht ik zelf aan om een gat (20 mm ongeveer) te maken in de muur en in mijn slaapkamer dit op het gat te plaatsen: ![]() En in de woonkamer dit op het gat: ![]() Of denk ik te moeilijk of zijn er andere praktische oplossingen voor kabels door de muur? | |
#ANONIEM | zaterdag 24 oktober 2015 @ 08:05 |
Het gedeelte wat gedaan moet worden is ongeveer 32m2. Het liefst willen we dat gewoon zelf doen en wij dachten eerder aan zo'n machine ipv die jij postte. ![]() Leek ons een stuk makkelijker dan zo'n raar rond ding. Of is dit te grof voor de vloer? Er is een mail onderweg naar de verkopers om wat voor hout het hier precies gaat. Ik heb wel wat foto's maar of je daar aan kan zien wat voor hout het is? Kleur zou ik zo licht mogelijk willen houden eigenlijk, iig niet te donker. En qua glans hoef ik geen spiegelvloer.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2015 08:06:04 ] | |
derLudolf | zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:42 |
Waarom een HDMI kabel door de muur? Mij mij ouders een vergelijkbare dezelfde situatie, alleen zit daar de modem in de woonkamer vlakbij de slaapkamermuur. Daar zit in elk geval een klein gat in de muur laag bij de grond, het gat valt weg achter een plint ![]() | |
Piger | zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:45 |
Heb wat elektra vragen. Misschien genoeg voor een topic maar laat ik maar met de eerste beginnen: In de keuken moeten we een aantal extra groepen maken. Qua leidingen moet dit redelijk gemakkelijk kunnen aangezien de meterkast vrij dichtbij zit. Nu zitten er al een aantal wcd's die we graag laten zitten voor niet inbouw apparatuur. Deze wcd's zitten echter op dezelfde groep als een aantal wcd's in de woonkamer(voor) maar ook in slaapkamers. Nu snap ik dat je maar 1 groep hebt binnen een centraaldoos, maar ik zou graag de woonkamer en slaapkamers op een aparte groep hebben. Is het redelijk normaal dat de centraaldozen van deze ruimtes (op andere verdiepingen) samen komen in de meterkast en daar op 1 groep aangesloten zitten? Want in dat geval moet het redelijk gemakkelijk zijn dit aan te passen. Of kan het zijn dat ze eerder samen komen in een andere centraaldoos? | |
Puala | zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:46 |
Lola, als t met zo'n rond schuurapparaat moet kan ik het je echt afraden. Ik heb mijn ondervloer er mee geschuurd en het vraagt zo'n kunde om er mee om te gaan. Eer dat je het onder de knie hebt is de vloer verpest vrees ik. Gelukkig was het bij mij de ondervloer, want voor een echte vloer had ik t niet zelf gedaan met dat ding. | |
#ANONIEM | zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:55 |
Nee ik zie dat dus ook niet zitten met dat ronde ding, dus wellicht is die andere wel een aanrader. | |
Weltschmerz | zaterdag 24 oktober 2015 @ 10:27 |
Ah, gewoon parket, dat maakt het al een stukje eenvoudiger dan zacht hout dat nog niet gelakt is geweest schat ik. Ik denk niet dat de houtsoort dan nog erg veel uitmaak en ik denk dat je dan ook moet uitkijken met een andere tint lak kiezen. In principe schuur je om de oude laklaag te verwijderen, de beschadigingen weg te schuren, en om de nieuwe laklaag te laten hechten. Als je veel weg moet schoeren moet je een grove korrel hebben, maar als je een mooie zijdeglans wil dan moet je hem glad schuren met een fijne korrel denk ik. Dus dan moet je meerdere keren schuren en opwerken naar de fijne korrel. Na de eerste laag gaan dan de houtvezels overeind staan omdat ze lak opzuigen, en dan moet je die weer glad schuren. Wat ik maar wil zeggen is dat het verleidelijk is om je op het lakken te concentreren, en het schuren af te doen als formaliteit, maar dat hoort net zo goed bij het werk en het eindresultaat. Volgens mij heeft bbtb77 wel verstand van lakken, stuur die even een pm-tje of ie hier wil reageren. Mijn pa deed het ook altijd zelf en dat was geen superhandige doe het zelver. Dat ging op zich goed, de kuil in de vloer kwam omdat hij de telefoon opnam zonder meteen het apparaat uit te zetten. Dus het lijkt me dat er wel handelbaardere machines zijn. Je kunt het natuurlijk ook met de handschuurmachine doen, maar dan ben je er wel even zoet mee. | |
Puala | zaterdag 24 oktober 2015 @ 10:29 |
Die andere ken ik niet, maar dat ziet er in elk geval hanteerbaar uit ![]() Ik wil je nog wel de tip geven dat het ongelofelijk veel stof geeft, maar dan van dat hele fijne stof. En ondanks een stofzuiger er aan hou je het niet volledig uit je huis. Dus als je nog een leeg huis hebt? Doe het voor je al spullen meeneemt ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 24 oktober 2015 @ 10:35 |
We willen het eigenlijk zo neutraal mogelijk houden dus niet in een andere tint lakken. Maar ik ben dus op zoek naar een goede lak. Dat leek mij ook. Stof ja ![]() | |
Barrah | zaterdag 24 oktober 2015 @ 10:35 |
Hoe oud is je huis? Beide opties zijn niet uitgesloten. | |
Weltschmerz | zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:01 |
Ik heb zelf lak laten mengen bij een speciaalzaak, vloerlak dus, niet specifiek parketlak. Die was dan niet op waterbasis, dus dan moet je denken om de ventilatie, en daarbij letten op de droogtemperatuur. Voordeel van zo'n winkel is wel dat ze er heel verstand van hebben en bijvoorbeeld allee maar goede rollers verkopen, itt de bouwmarktdingen die ook heb gebruikt, maar het waren ook van die verfnerds waar je alles uit moet trekken. Achteraf had ik daar dus met een lijstje concrete vragen aan moeten komen ipv om een vriend van me te vertrouwen die er toch niet zoveel verstand van had als het leek. | |
erkel | zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:06 |
Omdat ik op wat langere termijn een mediacenter in TV-meubel wil zetten en die dan ook aansluiten op TV in de slaapkamer. Helaas kan ik het gat niet achter de plint uit laten komen, omdat ik plakplinten heb. Er zitten namelijk al vaste hoge plinten tegen de muur. [ Bericht 7% gewijzigd door erkel op 24-10-2015 11:23:04 ] | |
erkel | zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:22 |
-foutje- | |
machtpen | zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:44 |
Gewoon de lak wat opschuren voor het hechten en er een nieuwe laag overheen lakken. Het makkelijkste is om dezelfde lak te gebruiken. De hele vloer gaan kaal schuren is veel werk en die grote schuurapparaten zou ik echt vermijden. | |
#ANONIEM | zaterdag 24 oktober 2015 @ 11:51 |
Ik weet niet welke lak de verkopers hebben gebruikt, misschien heeft hij het wel nooit gelakt maar zo laten leggen dus dezelfde lak is wellicht een beetje onmogelijk. Maar ik ga het zeker vragen. Ik weet dat het veel werk is zo'n hele vloer maar licht opschuren weet ik niet of je daarmee het gewenste resultaat behaalt. | |
Weltschmerz | zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:10 |
Hangt er vanaf wat de staat is, putjes krijg je er niet mee weg. Ook zal het een slagje donkerder worden waarschijnlijk. | |
Barrah | zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:58 |
Google eens op 'hdmi over ip'. Misschien is zoiets iets voor je. Kabels zou ik zo veel mogelijk door PVC laten lopen en op de muur afwerken met een contactdoos. Geen losse meuk in de muur. | |
bbtb77 | zaterdag 24 oktober 2015 @ 18:35 |
Wat voor resultaat wil je? Is de vloer vlak? Ernstig beschadigd? Hard of zachthout? Wil je de vloer lakken/oliën? Mat of glans? | |
Piger | zaterdag 24 oktober 2015 @ 18:36 |
Zo'n 20 jaar ongeveer | |
#ANONIEM | zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:24 |
Whoaaa lastig al die vragen. ![]() ![]() Vloer is vlak, geen ernstige beschadigingen, hier en daar vlekken en krasjes. Volgens de huidige bewoner: Wij willen de vloer graag lakken en nogmaals geen spiegelvloer dus geen hoogglans ofzo Mat is ook best mooi eigenlijk he? Wat eigenlijk wel weer aansluit op wat er boven licht maar dat hebben ze met hard wax gedaan. | |
quirigua | zaterdag 24 oktober 2015 @ 22:48 |
Spinthout is het buitenste (het jongste) deel van het hout, licht van kleur en meer lichtgewicht. Het zit altijd dicht tegen de bast aan en is de jongste afzettinmjg van hout door het cambium. Het cambium is de levende laag cellen, vanwaaruit de hout- en bast-vezels ontstaan ; het zit net onder de schors. In de kern van de boomstam zit het kernhout, dat zwaarder (s.g.) is en meer gekleurd. | |
bbtb77 | zondag 25 oktober 2015 @ 06:36 |
Mat is heel mooi, geeft de meest natuurlijke uitstraling en je ziet krassen minder goed dan op een glanzende vloer. Als je dezelfde kleur wilt als de vloer nu heeft is ontvetten en licht opschuren voldoende. Dan afwerken met een watergedragen pu versterkte matte transparante lak (Glitsa, Sikkens Cetol, oid). Wil je over op hardwax of de vloer gaan kleuren dan pas kaal halen... | |
#ANONIEM | zondag 25 oktober 2015 @ 08:38 |
Maar haal je met licht opschuren de oude laklaag en die vlekken wel voldoende weg? Beetje lastig inschatten zo. Bedankt voor de tips overigens. Gelukkig hebben we nog even om ons er in te verdiepen. ![]() | |
bbtb77 | zondag 25 oktober 2015 @ 08:42 |
De oude laklaag is een perfecte basis voor de nieuwe afwerklaag, die hoeft niet weg. Qua vlekken een kwestie van proberen en eventueel plaatselijk wat verder schuren. | |
Piger | zondag 25 oktober 2015 @ 10:21 |
Iemand? 20 jaar +- oude woning | |
Vonkenboer | zondag 25 oktober 2015 @ 10:31 |
Verschillende groepen, zitten altijd in verschillende centraaldozen. En nooit bij elkaar in. ![]() | |
Piger | zondag 25 oktober 2015 @ 10:43 |
Wat ik bedoel: 1 groep. Wcd's in 3 verschillende ruimtes op 1e en 2e verdieping. Komen die samen in de meterkast, zodat ik ervoor zou kunnen kiezen deze te verdelen over 3 groepen. Of komen die eerder samen in een centraaldoos? Wat kan ik verwachten? | |
Vonkenboer | zondag 25 oktober 2015 @ 10:48 |
Zitten de wandcontactdozen in al die drie verschillende ruimten op dezelfde eindgroep in de meterkast ? | |
Piger | zondag 25 oktober 2015 @ 10:50 |
Ja | |
Makrolon | zondag 25 oktober 2015 @ 10:52 |
Reken er maar oo dat die doorgelust zitten van centraaldoos naar centraaldoos... Kan je heel makkelijk zien door de centraaldoos even open te maken en elke buis even in gedachte te volgen naar waar ie heen zou moeten gaan.. Als je er een over hebt weet je genoeg. | |
Vonkenboer | zondag 25 oktober 2015 @ 10:52 |
Dan zitten al die centraaldozen van die ruimten aan elkaar doorgelust; net zolang tot je bij de meterkast bent ![]() | |
mien-moeke | zondag 25 oktober 2015 @ 10:54 |
1 groep per buis en doos. Waar de verschillende aansluitingen per groep samenkomen is onbelangrijk. Doe dit wel buiten de groepenkast om te voorkomen dat je tig draden onder 1 klem moet doen. Dat kan nl gevaarlijk zijn. Vooral bij verschillende diktes. Probeer buizen met zelf gebogen bochten aan te leggen. Sokken (koppelstukken) en vooral flexibele buis staan erom bekend dat ze er voor zorgen dat aders blijven steken. Flexibel wordt vaak ook in een te scherpe bocht gelegd. Tevens :hoe meer groepen, hoe beter. Maar per 3 of 4 groepen (geloof ik) ook een aardlek plaatsen. En die zijn prijzig. | |
Piger | zondag 25 oktober 2015 @ 10:58 |
Had gehoopt gemakkelijk wat groepen van elkaar te scheiden. Dit wordt echter een issue als ze eerst in een centraaldoos samenkomen. Dan zou ik in het allergunstigste geval alsnog een extra centraaldoos voor de 2e groep moeten plaatsen + een leiding richting meterkast. | |
Lucky_Strike | zondag 25 oktober 2015 @ 11:59 |
Heeft iemand een idee hoe ik onderstaande situatie repareer? Ik heb het met montagekit geprobeerd maar omdat ik het niet vast kan klemmen blijft het niet zitten. Tips voor lijm oid of vastklemmen zijn meer dan welkom ![]() ![]() | |
Weltschmerz | zondag 25 oktober 2015 @ 12:04 |
Ja, maar het maakt het vertrek wel iets donkerder dan een vloer die even donker is maar meer licht weerkaatst. | |
usernaamvergeten | zondag 25 oktober 2015 @ 12:17 |
Gewoon zo laten, paar nieuwe groepen maken voor alle apparatuur die een eigen groep vereist, deze kan je direct vanuit de meterkast aansluiten op de wdc zonder tussenkomst van lasdozen. Eventueel nog een extra groep met lasdoos onder de plint plaatsen, daaruit nog een paar wdc's voeden voor boven het aanrechtblad. Zwaluw High Tack zou ik gebruiken, eventueel even ondersteunen met een lijmklem. Zo'n snelspantang kan je voor 2 euro bij de Action halen, prima geschikt hiervoor. | |
Lucky_Strike | zondag 25 oktober 2015 @ 12:22 |
Ik zie niet hoe ik hier een klem op kan zetten. O, wacht, ik kan natuurlijk vanaf de buitenkant er een klem opzetten. Kat uit de kamer, hor weg en dan gewoon klemmen. Waarom bedenk ik dat soort dingen pas nadat ik het op Fok heb gezet ![]() | |
Lucky_Strike | zondag 25 oktober 2015 @ 14:19 |
Nog twee vraagjes. Hoe kan ik zien of beitels voor hout of voor steen zijn? Ik kom net een set tegen in de Lidl folder maar het staat er niet bij. Van hoogwaardig cr-v-staal staat er wel bij. En kan ik een gatenboorset gebruiken op mijn accumachine van Bosch, ik heb de PSR 14,4 LI. Of kunnen gatenboren alleen op boormachines? | |
ziggyziggyziggy | zondag 25 oktober 2015 @ 14:35 |
Ligt eraan waar je gaten in wil boren en of je accuboormachine daar sterk genoeg voor is. Ik heb er nooit problemen mee ondervonden, maar ik boorde dan ook alleen gaten in IKEA-kastjes. | |
derLudolf | zondag 25 oktober 2015 @ 14:37 |
Houtbeitels zijn scherper. Laat es een fotootje zien? Steenbeitels zijn van ook helemaal van staal | |
Lucky_Strike | zondag 25 oktober 2015 @ 14:46 |
Ik ben ook niet van plan om ze voor heftige dingen te gaan gebruiken. Wanneer dat nodig is, koop ik wel een degelijke set. Voor nu zal dat van de Lidl wel voldoen. | |
Lucky_Strike | zondag 25 oktober 2015 @ 14:50 |
Het zijn houtbeitels ben ik net achter. En die heb ik niet nodig. Ik weet niet of deze link naar de folder het doet, het gaat om de set op pagina 29. | |
usernaamvergeten | zondag 25 oktober 2015 @ 15:01 |
Ja zijn ze er weer? Mooi, dan ga ik ook maar even een extra setje halen binnenkort. Ze zijn voor hout inderdaad. | |
zbbrox | maandag 26 oktober 2015 @ 10:59 |
2 vragen: - Hoe kan ik van een 69*44mm balk het beste kleine stukjes kops hout verwijderen? (bovenfrees, elektrische schaaf, schuurband, iets anders?) - Kan je bij het plaatsen van een houten frame, tbv gipswand, gebruik maken van inslagmoeren om de wand op de vloer (parket) te klemmen ipv de ligger op de vloer te lijmen (mag er niet in boren)? (bovenste ligger zit gebout aan het plafond, staander zit aan de wand gebout, andere staander staat tussen de liggers van plafond en vloer) | |
bleiblei | maandag 26 oktober 2015 @ 11:56 |
1: afkortzaag ![]() Schuurmachine kan ook, duurt stuk langer. 2. Ja kan, wel risico dat je muur aan de onderkant weg schuift. Maar ik denk dat het risico klein is als je goed hard klemt | |
19867303 | maandag 26 oktober 2015 @ 11:57 |
Ik heb 2 vragen, Hoever moeten lege wcd dozen uit de gipsplaat stelen om het te kunnen stucen als inbouwwcd? Ik heb een vips wellness inbouwdouche gekocht alleen zit er geen thermostatische kraan in. Kan ik die gewoon los erbij kopen, van een willekeurig merk? | |
Puala | maandag 26 oktober 2015 @ 11:59 |
Je moet ze niet uit de gipsplaat laten steken. Je kan opvulringen kopen en daarmee vul je het randje wat ontstaat na het stucen op. | |
19867303 | maandag 26 oktober 2015 @ 12:06 |
Ik dacht eigenlijk dat ze iets moeten uitsteken en daarna ondergesmeerd te worden. En dat je dan later die deksels eruit trekt. | |
derLudolf | maandag 26 oktober 2015 @ 12:10 |
Als de balk nog los is zou ik hem gewoon op maat zagen met een afkortzaag als je die hebt. Met een schuurmachine heb je minder controle over hoeveel je afneemt. Je mag niet in de vloer boren? Dan zou ik hightack gebruiken. Maar je zegt dat je wel slagpluggen wilt gebruiken? ![]() | |
Puala | maandag 26 oktober 2015 @ 12:15 |
Je stucadoor is daar niet blij mee om zo de wand glad te moeten krijgen. Wie weet heeft hij wel minder mm's aan gips nodig maar omdat jij ze uit laat steken moet er overal meer op. | |
Vonkenboer | maandag 26 oktober 2015 @ 12:31 |
In de praktijk gebruik je dat soort randen weinig; tenzij de doos echt ruim een centimeter dieper ligt dan het stuc-werk. Meeste stucadoors zijn echt niet blij als je ze enkele mm's voor de wand zet ![]() | |
Puala | maandag 26 oktober 2015 @ 13:18 |
Ik heb de ringetjes wel netjes gebruikt ![]() ![]() Nee daarom moet je het echt niet doen. | |
RedFever007 | maandag 26 oktober 2015 @ 13:44 |
Uit ervaring kan ik zeggen: klopt .Had zelf ook nieuwe dozen in een kleine muur gefreesd en daarna zelf afgestuct maar één doos zat net ff niet diep genoeg. Lastig lastig overigens, als ik zeg "zelf gestuct" bedoel ik zelf wat aangeprutst ![]() ![]() ![]() | |
Saisai | maandag 26 oktober 2015 @ 20:25 |
Weet iemand toevallig hoe lang een RVS rookkanaal minimaal mee gaat (buiten)? jaartje of 50 ofzo? | |
derLudolf | maandag 26 oktober 2015 @ 20:55 |
Lijkt mij wel toch. Maar hoezo 50 jaar, wil je zo lang in je huis blijven wonen? | |
Saisai | maandag 26 oktober 2015 @ 20:59 |
Nee, ik wil een houtkachel, maar heb hiervoor toestemming nodig van de VVE (wegens gat in dak). Dus ik wil ze een slag voor zijn door uit te rekenen hoe duur dat gaat zijn in onderhoud. Wat natuurlijk een belachelijk klein bedrag is, maar goed. | |
derLudolf | maandag 26 oktober 2015 @ 21:30 |
Als je het goede RVS neemt 316? die kan overal wel tegen dacht ik. Maar kachelpijpen zijn vaak toch van gewoon staal? | |
bluemoon23 | maandag 26 oktober 2015 @ 21:32 |
Het stukkie pijp van de kachel tot aan het plafond is vaak staal, maar de rest is dan tegenwoordig van dubbelwandig RVS (met isolatie ertussen)Ik heb geen ervaring met VVE`s maar wat zou er duurder zijn in onderhoud voor de VVE ? Word die pijp uiteindelijk eigendom van de VVE ? Of komt de pijp door een plat dak heen, want dan moet dat dak natuurlijk wel waterdicht zijn en blijven. | |
Chicolade | maandag 26 oktober 2015 @ 21:38 |
Zou gat in gevel een optie zijn als ze gat in dak niet goedkeuren? (minder lekgevoelig dan gat in dak, kan ik me zo voorstellen) Bij ons komen er voor afzuiging ook gaten in de gevel, onderhoud is voor de eigenaar/bewoner. | |
RedFever007 | maandag 26 oktober 2015 @ 21:43 |
Vraag mij sterk af af of muurdoorvoer wel mag in een appartement eerlij gezegd. | |
RedFever007 | maandag 26 oktober 2015 @ 21:45 |
afzuiging (van de afzuigkap of van de CA?) is wel compleet iets anders dan een openhaard afvoer natuurlijk ![]() | |
Saisai | maandag 26 oktober 2015 @ 21:54 |
Door de gevel is geen optie, omdat het pand qua uiterlijk niet mag veranderen. Het komt inderdaad door het plat dak. Ik kan niets vinden over langdurig onderhoud helaas ![]() Maar het is de bedoeling dat het aan de buitenkant inderdaad van de VVE wordt zodat het opgenomen kan worden in het meerjarig onderhoudsplan op het moment dat dit nodig is. Het is nu net gemaakt, over 15 jaar komt er een nieuwe. Naar verwachting is het dan nog lang niet nodig. | |
Piger | maandag 26 oktober 2015 @ 22:15 |
Denk ook dat dit dan de beste optie is. Heb ik helaas wat wcd's bij de keuken die zinloos zijn. nog twee andere vragen: Elektra mag niet naast andere kabels in een leiding. Zou dat ook zo erg zijn in geval van een elektrakabel naast de kabel voor de thermostaat? In geval van een inductieplaat is 3x25A eigenlijk de enige optie toch? 1x35 lijkt me niet te doen en alles meer dan dat zorgt voor hoge vastrecht kosten. | |
usernaamvergeten | maandag 26 oktober 2015 @ 22:48 |
Dat is niet toegestaan volgens de NEN1010, en is ook niet aan te raden. Beter even een los buisje nemen. 3x25 is net zo duur als 1x35 in vastrecht. Je zal eenmalig moeten betalen om de aansluiting te laten veranderen, groepenkast moet ook worden aangepast, andere hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars verspreid over de fasen. | |
Tom_ | dinsdag 27 oktober 2015 @ 00:43 |
Dit wilde ik toevallig net gaan vragen hier, dus ik haak hier mooi even op in. ![]() Er zit bij mij nu helemaal niks meer op de binnenmuren en wil het stucwerk gelijk laten trekken met de nieuwe kozijnen, dus er komt sowieso een mm of 7 a 8 op. Dan ook gewoon gelijkzetten met de wanden en 1 of 2 opvulringen gebruiken zodra de stucadoors geweest zijn dus? | |
Gieliovd | dinsdag 27 oktober 2015 @ 06:09 |
Braaf, ik ook. Uit laten steken kan geen kwaad als je weet wat erop komt. Echter.. Bij de meeste kom je dan in de knoei met je pijptuitjes. Sowieso bij gipsplaten wanden. | |
19867303 | dinsdag 27 oktober 2015 @ 09:36 |
De wand is daar 40 cm breed, wat dikker smeren kan daar dan wel denk. | |
Saisai | dinsdag 27 oktober 2015 @ 14:37 |
nah, willen ze niet. | |
Erasmo | vrijdag 30 oktober 2015 @ 18:13 |
Iemand enig idee hoe ik deze kraan van het merk Concept open krijg?![]() Hij lekt maar ik zie niet hoe ik hem open kan halen, heb het plasticen randje op de hendel geprobeerd omhoog te wippen maar dat lukte niet. | |
koffielepel | vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:26 |
Wat wil je open hebben? De kraan zelf zit van onderaf met een grote moer aangedraaid, dan komt hij er in z'n geheel vanaf. ![]() | |
Erasmo | vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:42 |
Waar het leertje zit ![]() | |
Erasmo | vrijdag 30 oktober 2015 @ 19:58 |
![]() Ik zie daarboven wel iets waar m'n doppendoos op past. Alleen hoort het bovenste gedeelte niet flexibel te zijn? | |
mien-moeke | vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:25 |
Die moer, waar jouw dop op past, draai je los. Dan kan de ring die helemaal rondom de doorvoer zit er ook af. Hiermee is de kraan los. Wel bijzonder dat de leidingen vanaf de kraan naar de waterleiding geen flexibele metalen slangen zijn. | |
SaskiaR | vrijdag 30 oktober 2015 @ 20:50 |
Ik zoek iets simpels, dacht ik, maar nee. Ik wil nl. de douchebak met een stop kunnen afsluiten om er een ondiep badje van te kunnen maken. Zoiets dus: http://www.debouwmarktshop.eu/Plugstop-405mm-zwart Maar de doorsnede van het gat is 6 cm, met de randjes van de afvoer 8 cm. Ik kan nergens grotere stoppen vinden dan 4.5 cm. Iemand een idee waar ze die verkopen of hoe ik dit anders zou kunnen doen? | |
Erasmo | vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:13 |
Badkamer uit de periode dat bruin hip was, ik hoop dat dat genoeg zegt ![]() | |
mien-moeke | vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:29 |
Dat zal ik ook doen. ![]() | |
wietje90 | vrijdag 30 oktober 2015 @ 23:42 |
http://www.jdebeer.nl/pim_product_show.php?id=480#.VjPyH3rtSrU | |
SaskiaR | zaterdag 31 oktober 2015 @ 08:13 |
Oooh bedankt ![]() | |
Tom_ | zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:19 |
Is er een makkelijke manier om te controleren hoe vlak een cementvloer ongeveer is? Ik heb een simpele kruislijnlaser (Bosch PCL20), maar ik hoop eigenlijk dat er een makkelijkere manier is dan met een duimstok tegen de vloer de kamer rond te lopen. ![]() Ter illustratie: ![]() | |
Gieliovd | zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:13 |
Ik doe dat met een lange waterpas maar vind het altijd erg lastig.., | |
Barrah | zaterdag 31 oktober 2015 @ 13:52 |
Wat voor lasklem is dit en hoe krijg ik hem open?![]() Schroevendraaier in het gleufje aan de achterkant duwen of er in knijpen had tot nu toe geen effect. | |
Makrolon | zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:51 |
Draad vastpakken, lasdop vastpakken en dan trekken en een beetje draaien tegelijk | |
Barrah | zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:06 |
Ga ik proberen! Is hergebruiken echt een doodzonde? Er zit in principe alleen wat laagwattage verlichting op. | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:20 |
zet met je laser een lijn waterpas rondom op de muur op een meter boven de vloer. Kan je langs de muren het verschil meten. Je kan ook met je waterpas diagonaal door de ruimte heen meten. Waterpas horizontaal waterpas en dan het verschil met je duimstok opmeten. Hangt er maar net van af hoe precies je het wil hebben. | |
Gieliovd | zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:20 |
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik gebruik ze liever niet opnieuw. Overgangsweerstand is een bitch. | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:21 |
Span een lijn waterpas door je kamer en succes :p | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:23 |
je baalt flink als je koof weer open moet door hergebruik van een lasdop. Tijdelijk afdoppen met een oude kan geen kwaad. | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:24 |
was vroeger standaard hoor. Flexibele leidingen had je vroegah niet. ![]() | |
Erasmo | zaterdag 31 oktober 2015 @ 16:42 |
Opa vertelt ![]() Heb er een nieuwe kraan ingezet, die oude was versleten(niet keramisch) en flexibele leidingen zijn wel zo handig. | |
dedodo | zaterdag 31 oktober 2015 @ 17:09 |
Hier zat vanaf de gaskraan naar de fornuis zelfs stug, erg makkelijk om vast te maken als alles niet meer op dezelfde manier ondersteund wordt (keuken verbouwen). | |
Gieliovd | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:33 |
Dat is gewoon onveilig. | |
usernaamvergeten | zaterdag 31 oktober 2015 @ 18:51 |
Ja. Die dingen kosten niks, dus koop maar een paar nieuwe. Nou, de eerste die zegt dat je ze kan hergebruiken moet ik anders nog tegenkomen. | |
Barrah | zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:03 |
Ik moet een paar meter flex tussen dak en gipsplaten (3,5cm) door frotten voor een extra spotje. Vandaag even wat ruimte en op zolder een luikje gemaakt om te kijken en te kunnen werken. Oude klemmen zitten er nu weer op, maar moeten er zeker nog weer af. Ik beloof hierbij plechtig dat ik ze zal vervangen zodra dit projectie klaar is. | |
usernaamvergeten | zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:45 |
Zo, nu we het toch over gasslangen en fornuizen hadden heb ik ook maar eens gekeken, die van ons is nog van rubber en toch ook minstens 15 jaar oud. Maar even een RVS slang besteld dus. | |
Tom_ | zaterdag 31 oktober 2015 @ 21:00 |
Hoeft niet heel erg precies. Ik weet dat ik de boel moet gaan egaliseren later, maar het is wat makkelijker met spul bestellen als ik weet hoeveel van die zooi er ongeveer in gaat. ![]() Denk dat ik idd met de waterpas 2 hoge punten in de kamer opzoek en dan een stuk touw daaroverheen trek, krijg je wel een duidelijk idee of de vloer helemaal hol is in het midden. Heb aan 2 kanten vd kamer een nieuw kozijn geplaatst en beide bovenkanten met de laser op gelijke hoogte gezet, de ene staat met de bovenkant 2cm verder van de vloer af dan de ander.. Ben benieuwd hoe het met de rest vd woonkamer ervoor staat. Dank voor het meedenken! ![]() | |
Barrah | zondag 1 november 2015 @ 00:58 |
Als je het precies wilt weten, tel dan hoeveel emmers water je in je vloer kwijt kunt ![]() | |
Lucky_Strike | zondag 1 november 2015 @ 01:04 |
Heb ik ook gedaan, slang is 4 jaa4 oud max. Fijn om te weten. | |
Makrolon | zondag 1 november 2015 @ 09:43 |
Maar de vloer hoeft toch niet helemaal waterpas te zijn? Als je m egaliseert dat de oneffenheden eruit zijn en hij loopt iets schuin lijkt me dat toch niet echt een probleem? | |
Tom_ | zondag 1 november 2015 @ 14:26 |
Ik denk eerder dat hij echt hol is, dat is natuurlijk geen goede basis voor een parketvloer lijkt mij. Ik zal eens gaan proberen te meten straks. Ja fijn, nog meer zwammen in de kruipruimte. ![]() Nee, ik sla wel iets te veel van het spul in tegen die tijd, kan wat overblijft weer terug. | |
bluemoon23 | zondag 1 november 2015 @ 19:22 |
Speciaal voor derLudolf ![]() Nieuwe Trelleborg slang gekregen op het werk ![]() | |
Barrah | zondag 1 november 2015 @ 19:51 |
Middagje frotten, voorlopig nog geen resultaat. Hier moet nog een derde buisje uit gaan komen: ![]() Dit is de andere kant: ![]() De afstand die ik moet overbruggen is ongeveer 1m25. Onderweg lopen de bestaande buizen langs rachels en onder de overgang tussen dakkapel en dakplaten door. Aan de ene kant heb ik een centraaldoos die ik er niet uit krijg zonder het plafond te moeten slopen, aan de andere kant heb ik op zolder een luikje gemaakt (zie foto), vanaf dit punt kan de buis makkelijk worden doorgetrokken naar het eindpunt: boven de inloopdouche. Vaste pvc is geen optie: krijg ik door de centraaldoos niet tussen de spleet tussen plafond en dakkapeldak. En ik ben bang dat zo'n buis halverwege muurvast zou komen te zitten. Flex it will be dus. Als list heb ik een stuk VD-draad van A naar B weten te trekken. Hier probeer ik de flexbuis overheen te trekken zodat deze makkelijker rechtuit gaat. Ook kan ik op deze manier ook trekken aan de flexbuis, die ik voor en achter aan de VD-draad heb vastgetaped. Huidige status: ik zit na 40cm vast, waarschijnlijk op een rachel of bij de smalle overgang tussen dakkapel en het dak. Ik vermoed dat er wel ruimte is, maar de nieuwe buis valt bijna niet te sturen. Bij gebrek aan zicht is het überhaupt koffiedik kijken hoe ik langs of tussen de huidige buizen door kan. Van de week nog maar een poging. Ik ga de voorkant van de flexbuis nog wat scherper afzagen en nog wat gestroomlijnder tapen. Ook hoop ik in mijn "trekluikje" de VD-draad bij het trekken meer te kunnen sturen door er een stukje vaste pvc-buis overheen te schuiven. Meer suggesties die mij zouden kunnen helpen zijn altijd welkom! ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Barrah op 01-11-2015 21:25:02 ] | |
derLudolf | zondag 1 november 2015 @ 22:21 |
Ook en nieuwe slang voor je gasfornuis besteld? ![]() | |
bluemoon23 | zondag 1 november 2015 @ 22:57 |
Nee, deze is voor zeewater. Aan 1 kant van de slang wordt een pomp gemonteerd, de pomp hangt uiteindelijk in zee aan die slang. Kost wel een paar centen, er zitten titanium flenzen aan die slang...... ![]() | |
derLudolf | zondag 1 november 2015 @ 23:57 |
Autsch. En die slang heeft ook een behoorlijke wanddikte volgens mij. Waarom titanium, RVS kan toch ook tegen zeewater? | |
Tom_ | maandag 2 november 2015 @ 00:44 |
Ik heb alweer een paar vragen, al zijn er een paar vrij specifiek. We proberen het gewoon. ![]() Ik ga op korte termijn het warm, koud en gasleidingwerk, en tegelijk vrijwel de hele afvoer aanpassen waarbij alleen de hoofdleiding van de afvoer blijft liggen. ![]() Even uitgegraven, momenteel zit het dus zo. Iedere afvoer maakt na de val een bocht van 90 graden, is het niet verstandiger dit straks allemaal te veranderen naar 2x45 graden? En wordt dit nog steeds gelijmd, of zijn die moffen met die rubberen afdichtringen nu de standaard? Andere vraag gaat over de perskoppelingen die ik nodig heb voor de waterleidingen. Ik heb een accuperstang liggen met de persbekken van het merk Wavin incl. het ontbraamspul in maat 16, 20 en 25. Als ik ga kijken naar de prijzen van Wavin koppelingen dan liggen deze behoorlijk hoog vergeleken met de koppelingen van Uponor die ik eerder gebruikt heb voor de CV leidingen. Ter vergelijk: T-stuk 20x16x20 van Wavin (tigris K1, want de verloopstukken zijn alleen in het dure kunststof te krijgen) kost ¤17,90, waar de messing Uponor ¤8,76 kost! Dat wordt een flink prijsverschil na een paar koppelingen. ![]() Als ik nu kijk naar de bek dan staat hier KSP5 op, even googlen gaf een lijstje op de site van Klauke (fabrikant perstang). Heb hier de KSP5 en KSP0 gegevens onder elkaar gezet: ![]() De KSP0 bek van Uponor lijkt precies dezelfde U-profiel vorm te hebben, perst waarschijnlijk alleen een eigen merkteken in de koppeling wat die van Wavin niet doen. Daarnaast zijn ze ook te gebruiken zonder vooraf af te hoeven bramen, wat ook weer wat gekloot met de spullen in de kruipruimte zou schelen. Heeft iemand hier van beide merken koppelingen gebruikt? Kan ik ook de Uponor koppelingen gebruiken, en eventueel voor de warm waterleidingen kunststof koppelingen van Wavin gebruiken als die beter tegen de warmte kunnen? ![]() | |
Makrolon | maandag 2 november 2015 @ 06:22 |
2 x 45 is altijd beter inderdaad. En de grote maten zou ik gewoon manchetkoppelingen gebruiken. Anders heb je een half potje lijm per koppeling nodig... En t werkt natuurlijk veel makkelijker. | |
Gieliovd | maandag 2 november 2015 @ 06:45 |
Trekveer pakken. Buis in een punt vouwen, vast plakken met gladde tape. De hele reut erdoor trekken. Zo zou ik het doen ![]() | |
Makrolon | maandag 2 november 2015 @ 07:07 |
Kan je niet gewoon rubberkabel ipv flex pakken barrah? | |
bluemoon23 | maandag 2 november 2015 @ 07:16 |
Voor een reling op een schip ofzo kan RVS 316 (wat jij waarschijnlijk bedoelt) nog net. Maar voor een leiding die in zeewater ligt en waar zeewater doorheen stroomt is het niet geschikt. Dan heb je kans op chloridecorrosie en putcorrosie | |
Barrah | maandag 2 november 2015 @ 07:19 |
Een beetje wat ik al aan het doen ben. Trekveer wilde niet helemaal rechtdoor, daarom dubbele VD-draad gepakt. Ik hoop op meer geluk als de buis nog wat meer gestroomlijnd is. VD-draad door een buisje lijkt me mooier. Dit kun je later nog veranderen/uitbreiden en dan is het gelijk aan de bestaande installatie. Maar als dit echt niet lukt, kan ik als plan B inderdaad eens proberen of een grijze kabel er wel langs komt. | |
Makrolon | maandag 2 november 2015 @ 08:11 |
Ik bedoelde eigenlijk gewoon echt rubbere kabel met flexibele aders er in. | |
dedodo | maandag 2 november 2015 @ 08:42 |
Ik heb zelf zo'n goedkope "endoscoop" (aka usb cameraatje met ledjes aan een snoertje) m'n vader een met scherm en stugge "kabel", maar is zoiets geen idee? Dan kun je allicht wel stugge buis gebruiken. | |
Barrah | maandag 2 november 2015 @ 10:55 |
Heb tijdens het klussen uitgebreid de tijd gehad om dat soort opties te overdenken ![]() Weet alleen niet hoe ik daar aan zou moeten komen. Het is nou niet het klusje waarbij je op dit soort extra kosten zit te wachten. | |
FranticDJ | maandag 2 november 2015 @ 13:54 |
Hmm ik heb nog een filmpje dat ik een pompje test =] komt ook wat Trelleborg materiaal in voor. Zal even zoeken. | |
gunpowder | dinsdag 3 november 2015 @ 15:16 |
Hoe heet zo'n scharnier met veren als in dit filmpje op 2:30 (zet je geluid zacht of uit) | |
Weltschmerz | dinsdag 3 november 2015 @ 15:54 |
Een harmonicascharnier, of schaararm. | |
gunpowder | dinsdag 3 november 2015 @ 16:11 |
Bedankt ![]() | |
PasopA | dinsdag 3 november 2015 @ 20:11 |
Er is toevallig vandaag weer een aanbieding voor zo'n endoscoop, misschien toch nog niet zo'n uitgave als je denkt. ![]() http://www.nonstopdeals.nl/ Heb zelf laatst ook zo'n endoscoop gehaald, alleen een waterdichte versie met 5m kabel. (¤40) Zo'n camera heb je toch wel vaker gemak van dan je van te voren zou verwachten. | |
Barrah | dinsdag 3 november 2015 @ 22:16 |
Die prijs valt me mee. Jammer alleen dat ze niet vertellen hoe dik de kop is. Ik heb aan beide kanten een opening van ongeveer 18mm. En om te komen waar ik nu vastloopt zou de camera eigenlijk door de buis moeten. Ik betwijfel of deze klein genoeg is. | |
PasopA | dinsdag 3 november 2015 @ 22:40 |
Hmm, ja het staat er niet bij vermeld.. Maar aangezien een endoscoop bedoelt is om door nauwe openingen te kunnen kijken, zal de kop niet te groot zijn. Met een beetje zoeken kom je de zelfde camera kop tegen met een dikte van 8,5mm, alleen wat meer meters draad eraan. https://www.obd-partner.n(...)ctiecamera-endoscoop Of 14,5mm. ![]() Niet handig dat het er niet bij vermeld staat. ![]() Zelf heb ik deze alleen dan de 5m variant wat ze niet meer verkopen ondertussen, met een kop van 5,5mm. https://www.obd-partner.n(...)ctiecamera-endoscoop Dit wil makkelijk door een (elektra)buis, hiermee kun je hem ook mooi sturen of om een hoek heen leggen door een bocht te buigen aan de buis. De camera uit losse hand bewegen over een grote afstand gaat niet makkelijk. | |
archito | zaterdag 7 november 2015 @ 00:47 |
Al vaker voorbij gekomen maar wat raden jullie aan om over structuurverf te smeren? Van het soort met van die zandkorrels zeg maar. Ik dacht zelf aan knauf fix en finish, de paarse variant. Of zou ik met zwaarder geschut moeten komen? Deels zit de structuurvisie op beton en deels op gipsplaat, wat voor primer is dan nodig? In eerste instantie wil ik een muurtje behangglad maken, als dat er goed uit ziet doe ik misschien de rest ook wel! Ben benieuwd, nog nooit gestuct dus dat gaat wat worden.. | |
Barrah | zaterdag 7 november 2015 @ 09:53 |
Zojuist nog een poging gedaan. Mooi plat puntje op de flexbuis geknipt, tape erom en gaan! Kwam precies even ver. Buis en draad kwamen los van elkaar op bij het bereiken van de hindernis. Nieuwe poging met een ijzerdraadje eromheen gedaan. Al trekkend voelde het eerst wel hoopvol, totdat ik het uiteinde van de VD-draad vast had. Deze was losgekomen van de trekveer in de buis. Buis bleek muurvast te zitten. Met pijn en moeite weer uit het plafond weten te krijgen, maar wel wat gehavend. Ik twijfel of ik wel op deze weg door moet gaan. Ik wil de bestaande buizen niet beschadigen met mijn pogingen. Een andere optie is gebruik maken van één van de bestaande twee leidingen, door deze door te halen en de uiteinden te verbinden naar een nieuwe centraaldoos. Dit betekent wel nieuwe draden trekken. En ik vraag me af of ik die nieuwe centraaldoos makkelijk boven mijn inbouwspot kan maken. Een ander alternatief is ergens anders op zolder aftakken. We hebben een led-spot met afstandsbediening op het oog, dan zou een zwarte draad uit de centraaldoos van de badkamer geen must zijn. De 'verbouwing' van de zolder stond alleen nu nog niet op het programma... | |
Tom_ | zondag 8 november 2015 @ 11:59 |
Gebruiken de 'slimme' kamerthermostaten andere draad dan de normale 2 aderige kabel die de welbekende honeywell round modulerende thermostaat nodig heeft? Ik ben bezig een nieuw wandje te zetten waar deze tegenaan komt en leg meteen wat nieuwe draad, de huidige is ergens onder de ketel doorverbonden met een kroonsteentje wat er niet zo fraai uitziet. ![]() | |
Vonkenboer | zondag 8 november 2015 @ 12:12 |
Volgens mij werkt dat nog gewoon tweedraads. Welke slimme thermostaat ga je dan plaatsen ? | |
Tom_ | zondag 8 november 2015 @ 12:18 |
Voor nu nog niks, maar als ik er dan toch nieuwe draad voor trek dacht ik het meteen voor te bereiden voor wanneer er een andere thermostaat kwam. Zou later wel iets willen wat ook op afstand te bedienen is, maar nergens voor nodig dus? | |
Barrah | zondag 8 november 2015 @ 14:08 |
Oké, ik heb mijn projectje zojuist officieel ter ziele gedragen. Krijg met geen mogelijkheid een buis voorbij het punt waar waarschijnlijk het dak begint. Ik heb geen zin om verder te klooien met de kans dat ik dingen stuk ga maken. Plan B is het doel meenemen in het electraplan voor de gehele zolderafwerking. Ergens anders vandaan stroom halen in combinatie met een afstandsbediening, of één van de bestaande leidingen omleiden naar een nieuwe centraaldoos. Jammer, maar gaat alsnog wel goedkomen. | |
Metalfreak | zondag 8 november 2015 @ 14:36 |
Één van onze radiators wordt niet warm ![]() | |
Barrah | zondag 8 november 2015 @ 14:57 |
Al eens geprobeerd alle radiatoren dicht te draaien behalve deze en dan te stoken? Als er ergens in je leidingen lucht zit komt het dan vaak wel los. | |
usernaamvergeten | zondag 8 november 2015 @ 17:18 |
Stop het voor de zekerheid in een buisje, kan je altijd nog wat omgooien indien nodig. | |
Tom_ | zondag 8 november 2015 @ 23:02 |
Dat was ik sowieso al van plan, heb een 50mm montagedoos achter de thermostaat gemaakt. ![]() Kon vandaag bij de bouwmarkt als dunste diameter draad 2x 0,75mm² vinden, moet prima zijn voor de thermostaat toch? | |
usernaamvergeten | zondag 8 november 2015 @ 23:32 |
![]() Was zo'n doosje niet praktischer? Draad zal wel goed gaan denk ik, al wordt er meestal dunner draad gebruikt. | |
Tom_ | maandag 9 november 2015 @ 00:54 |
Die heb ik gebruikt ja. Ik dacht dat ze dat een lampendoos noemden, maar als ik zocht op 'montagedoos 50mm' dan kwam ik deze tegen. Vandaar dat ik het zo schreef, maargoed we bedoelen dezelfde. ![]() | |
Barrah | dinsdag 10 november 2015 @ 10:52 |
Ik wil een nieuwe wandcontactdoos plaatsen en op deze plek wil ik gelijk een extra leiding aftakken t.b.v. een nieuw te realiseren lichtpunt. Dus zeg maar dit: ![]() Bedoeling is dit middels een dubbele inbouw wandcontactdoos van Busch-Jaeger te gaan doen. Kan ik op deze wandcontactdoos drie nuldraden en drie aardedraden aansluiten? Of kan ik in de inbouwdoos twee lasklemmen kwijt om de gewenste splitsing te maken? [ Bericht 3% gewijzigd door Barrah op 10-11-2015 10:58:36 ] | |
Piger | dinsdag 10 november 2015 @ 10:59 |
Met een 50mm doos moet dat met lasklemmen wel lukken. 1 doorlussen zal gaan vanuit wcd, 2 niet. Waarom trouwens 2 lasklemmen?? | |
Barrah | dinsdag 10 november 2015 @ 11:18 |
Als ik op de wcd niet drie aders van één type kan aansluiten, dan kan ik er wel twee aansluiten, waarbij één van beide dan naar een lasklem gaat, waarvanuit twee andere aders weer vertrekken. | |
Piger | dinsdag 10 november 2015 @ 11:21 |
alleen bruin kan je doorlussen, maar zou dan gewoon alles aansluiten op een lasklem. Anders alleen maar verwarrend. | |
derLudolf | dinsdag 10 november 2015 @ 11:25 |
In de SC had ik de vraag ook gesteld, maar weet niet of iedereen daar wel kijkt. Veel gaten (>100) boren met een 24mm speedboor met een accuboor (Bosch GSR 18 VE), is dat slecht voor de machine? Hij blijft goed op toeren maar wordt wel warm... Ik gebruik hem omdat ie een slipkoppeling heeft. Mijn pa heeft ook nog een oude Skil klopboor liggen maar die heeft geen slipkoppeling volgens mij. Heeft een boorhamer een slipkoppeling? Anders kijk ik of het daar mee gaat. | |
Puala | dinsdag 10 november 2015 @ 11:29 |
Zolang je de boor zijn werk laat doen lijkt het me geen probleem ![]() | |
Barrah | dinsdag 10 november 2015 @ 11:32 |
Ik kan inderdaad ook alles in lasklemmen duwen. Dat werkt ook makkelijker. Heb je zeker gelijk in. Maar die lasklemmen passen nog wel in de inbouwdoos achter de wandcontactdoos? Aan wat voor inbouwdiepte moet ik denken? | |
Barrah | dinsdag 10 november 2015 @ 11:35 |
Boor het werk laten doen inderdaad en machine en boor tussentijds regelmatig laten afkoelen. Voor gemak en snelheid zou je voor dat laatste ook om en om met beide machines kunnen werken. Om wat voor materiaal gaat het? Als het om vuren gaat kan het minder kwaad dan wanneer je in hardhout moet boren. | |
derLudolf | dinsdag 10 november 2015 @ 11:40 |
Vuren inderdaad. Goede scherpe speedboor | |
MichelWuyts | dinsdag 10 november 2015 @ 12:08 |
Een wc aanleggen op een verdieping waar nooit een wc was, maar wel wateraansluitingen etc zijn. Is dat een dure onderneming? | |
Lucky_Strike | dinsdag 10 november 2015 @ 12:16 |
Dat ligt er aan wat voor toilet je wilt. Een broyeurtoilet kan aangesloten worden op een 40mm afvoer dus dat is weinig gedoe. | |
Vonkenboer | dinsdag 10 november 2015 @ 12:25 |
Ligt er enige vorm van riolering dichtbij ? | |
MichelWuyts | dinsdag 10 november 2015 @ 13:22 |
dat weet ik niet. Op de onderverdieping uiteraard wel en in die ruimte is wel een afvoer voor een fontijntje, maar dat zal wel een kleinere aansluiting zijn vermoed ik? | |
MichelWuyts | dinsdag 10 november 2015 @ 13:24 |
Iemand daar ervaring mee? Is daar veel onderhoud voor nodig? | |
Lucky_Strike | dinsdag 10 november 2015 @ 13:41 |
Daar heb ik ervaring mee. Het ligt er een beetje aan wie de gebruikers van het toilet zijn denk ik. In zo'n toilet moet je weinig toiletpapier gebruiken en er absoluut niets anders in gooien. Ik heb toevallig nu een klusser over de vloer voor het toilet beneden en die vertelde dat hij regelmatig broyeurs uit elkaar heeft gehaald omdat vrouwen er tampons in gooiden of kinderen er mee gingen spelen. Wij zijn met twee verstandige volwassenen en hebben nooit problemen gehad en dus nooit onderhoud nodig gehad in de twee jaar dat we het ding hebben. Een normaal toilet moet op een 110mm buis aangesloten worden en dat zou voor ons een verbouwing van het halve huis betekenen. Dus de keuze was geen toilet of een broyeurtoilet. Ik heb geen echte sanibroyeur. Er zijn nog wat aanbieders in Nederland van B-merken en daar hebben wij hem gekocht. Een grote gok want er staan genoeg verhalen over die man op de sites van Kassa, Radar, etc. Een gok die ik nu nooit meer zal nemen want als er iets met het ding is, heb je echt een probleem. We hadden gewoon 500 euro meer uit moeten geven maar ja. Ach, tot nu toe gaat het goed ![]() | |
MichelWuyts | dinsdag 10 november 2015 @ 14:37 |
haha ben zelf niet al te zuinig met papier, maargoed. Kan hem alleen voor kleine boodschap gebruiken. En wat zijn de kosten die je zou kunnen verwachten voor de goedkope optie | |
Lucky_Strike | dinsdag 10 november 2015 @ 15:11 |
Wij waren meen ik 450 euro kwijt. En minder zuinig zijn leer je vanzelf ![]() Zo'n apparaat maakt natuurlijk wel redelijk wat meer lawaai bij het doortrekken dan een normaal toilet. De slaapkamer van onze buurman staat achter de broyeur. Om hem en mijn vriend 's nachts niet wakker te maken, trek ik 's ochtends pas door. | |
derLudolf | dinsdag 10 november 2015 @ 15:15 |
Ekt geweldig ![]() | |
Lucky_Strike | dinsdag 10 november 2015 @ 18:58 |
Was echt een vage bende bij dat bedrijf. Die man beweerde een eigen fabriek te hebben achter het kantoortje waar we waren maar importeerde alles gewoon uit China. We hadden geen keuze uit toiletbrillen of softclose ofzo. Er stonden wat verschillende modellen, daar kozen we uit en we kregen een doos mee die hij niet wilde openmaken. Dat hebben we maar een paar honderd meter verderop gedaan. Echt een sjofele bende. De pot is scheef, hij wiebelt een beetje. We hebben gelukkig wel een softose bril maar dat is puur toeval. Maar goed, ik kan 's nachts een plasje doen ![]() | |
archito | woensdag 11 november 2015 @ 16:52 |
Een korte vraag waar iemand vast wel het antwoord op weet ![]() Ik heb in mijn appartement betonwanden met structuurverf, gipsplaten met structuurverf en waarschijnlijk ook kalkzandsteen met structuurverf. Wat moet ik als voorstrijk gebruiken als ik er knauf fix & finish overheen wil stucen? Bedankt! | |
machtpen | woensdag 11 november 2015 @ 17:08 |
Heb je ervaring met stuccen of met f&f, zo nee , niet doen. | |
usernaamvergeten | woensdag 11 november 2015 @ 18:01 |
Dit. Een mogelijk alternatief is om de wanden met een schuurmachine redelijk vlak te maken, en dan glasvliesbehang aan brengen. | |
archito | woensdag 11 november 2015 @ 18:02 |
Ik heb al menig discussie gelezen over het wel of niet zelf stuken bij weinig ervaring. ![]() Ik ga 1 wandje proberen waar ik toch overheen wil behangen. Structuurverf behangen wordt nooit mooi en voor een eerste wandje stuken hoop ik dat het glad genoeg is om te behangen. Als het erg tegenvalt houd ik het bij dat wandje en krijgt de rest gewoon een likje verf. Als het onverwachts toch meevalt kan ik overwegen om andere wanden ook te stuken. | |
archito | woensdag 11 november 2015 @ 18:03 |
Ik vind structuurverf nog mooier dan glasvliesbehang, dus dan liever gewoon alles sauzen. ![]() | |
RedFever007 | woensdag 11 november 2015 @ 18:04 |
uit ervaring kan ik je vertellen dat je op glasvlies echt alle onregelmatigheden ziet, zeker bij strijklicht | |
machtpen | woensdag 11 november 2015 @ 18:16 |
Je kunt denk ik beter met roodband stuccen , f&f vind ik maar raar spul om mee te werken. | |
archito | woensdag 11 november 2015 @ 18:19 |
Maar de structuurverf bestaat uit zeer fijne korrels, een laagje van 2 mm is waarschijnlijk al genoeg. En zo dun mogelijk stuken is voor een onervaren stuker volgens mij sowieso eenvoudiger. ![]() Roodband is voor wat dikkere lagen toch? Meer het 'echte' stucwerk. | |
machtpen | woensdag 11 november 2015 @ 18:42 |
Roodband werkt prima met een dunne laag, 2mm gaat prima. Beter ook stucprimer gebruiken want dat werkt een stuk gemakkelijker. Oefen eerst eens wat met kleine stukjes en dunnen lagen, het hoeft niet in 1 laag glad. Vind ook zelf uit wat je het lekkerst vind stuccen. Het afgelopen jaar meerdere stucadoors bezig gezien en ze werken allemaal net iets anders. | |
Chicolade | woensdag 11 november 2015 @ 19:04 |
Ik vind F&F prima om mee te stucen, ook als beginner ![]() | |
archito | woensdag 11 november 2015 @ 23:02 |
Dat klinkt hoopgevend! ![]() Maar de nog openstaande vraag: Wat voor voorstrijk kan ik het beste gebruiken? Of gewoon even testen hoe zuigend de gestructuurverfde wanden zijn? | |
Chicolade | woensdag 11 november 2015 @ 23:14 |
Het duurde wel een paar maanden en een half huis voordat ik het strak kon ![]() | |
Barrah | donderdag 12 november 2015 @ 07:59 |
Ik zou voor de gein eens een schuurmachine op die wanden zetten. Stel nou dat die structuur zich vrij makkelijk weg laat schuren, dan heb je met veel minder werk en kosten een vergelijkbaar resultaat. Als het toch tegenvalt dan weet je tenminste waarvoor je moet stucen. | |
usernaamvergeten | donderdag 12 november 2015 @ 08:51 |
Glasvliesbehang is gewoon glad he. Haal het niet in de war met glasvezelbehang, dat vind ik ook lelijk. Roodband is voor 5mm laagdikte, f&f voor 2mm en voor 0-2 mm kan je finishpasta gebruiken. Producten van Knauf nooit bij de bouwmarkt halen, altijd bij de vakhandel. Kwaliteit is anders, en zakken liggen meestal veel te lang en zijn dan over de datum. Eens. | |
machtpen | donderdag 12 november 2015 @ 10:21 |
Dat is niet hoe stucadoors het gebruiken , leuk dat je de verkoopbrochures kent maar de werkelijkheid werkt anders. | |
jefmen | donderdag 12 november 2015 @ 11:35 |
Kwaliteit is hetzelfde. alleen omloop is langzamer. Zodat je oudere producten krijg. Kijk naar een recente productie datum. | |
archito | donderdag 12 november 2015 @ 21:56 |
Ik ga een poging wagen! Mijn eerste wandje wordt een proefstuk om alle tips op uit te proberen. ![]() | |
Tom_ | zaterdag 14 november 2015 @ 11:48 |
Ik heb een dakkapel met een wat onhandig gemaakte constructie, waardoor ik maar ongeveer 30mm isolatie kwijt kan in de zijwanden ervan als ik mijn kozijn nog zichtbaar wil houden. Liefst zou ik dus zo goed mogelijke isolatie erin zetten en dan denk ik aan PIR platen. Die 30mm PIR platen worden overal aangeduid als dakisolatie, is er nog een reden om dit niet voor de wanden te gebruiken? ![]() | |
HansvanOchten | zondag 15 november 2015 @ 11:30 |
Gekke vraag, Weet iemand of er perilex tijdkokken/tijdschakelaars worden verkocht? Ik wil 's nacht de ventilatie uit hebben maar kan nergens een schakelaar ervoor vinden. | |
Vonkenboer | zondag 15 november 2015 @ 11:58 |
Nee, die bestaan niet. Om de doodeenvoudige reden dat je in je woning moet blijven ventileren op de laagste stand om een gezond binnenklimaat te behouden in de woning ![]() | |
Vonkenboer | zondag 15 november 2015 @ 11:59 |
Er bestaan dan wel weer ventilatieboxen met een gewone 230V stekker, maar als je die bewust uit gaat schakelen kun je iedere keer je veelal draadloze afstandsbediening iedere keer als de box helemaal uit staat weer gaan zitten koppelen aan je ventilatiebox ![]() | |
HansvanOchten | zondag 15 november 2015 @ 12:36 |
Zo klote he, dan moet ik allemaal ingewikkelde oplossingen bedenken om s nachts lekker te kunnen slapen. | |
Vonkenboer | zondag 15 november 2015 @ 12:38 |
Wat zijn de klachten dan ? En wat voor merk en type ventilatiebox hangt er momenteel ? | |
HansvanOchten | zondag 15 november 2015 @ 12:42 |
Het is van het merk itho. Het probleem is dat hij geluid maakt (zowel het apparaat als de luchtstroom zelf). Ik het al geprobeerd om er geluidsisolatie op aan te brengen maar dat werkt niet. Dus ik dacht tijdschakelaar ertussen en s nachts uit. | |
Barrah | zondag 15 november 2015 @ 13:25 |
De mijne hangt op zolder naast het trapgat. Ik bouw er binnenkort een vaste kast overheen: hopelijk twee vliegen in één klap. Ik mag niet hopen dat je in je slaapkamer de luchtstroom in je badkamer en andere geventileerde ruimtes kunt horen. De onze gaat 's nachts mede vanwege het lawaai op de laagste stand. Schakelaar zit naast de thermostaat dus dat is een vast ritueel. Het geluid dat je in de slaapkamer nog hoort van de box horen we inmiddels niet meer. Ik hoop dat dit nog wat gedempt wordt zodra hij in een aparte ruimte hangt. | |
usernaamvergeten | zondag 15 november 2015 @ 17:16 |
Hij hangt in de slaapkamer ![]() | |
Tom_ | zondag 15 november 2015 @ 22:25 |
Ik kan het zo snel niet vinden, misschien kunnen jullie mij helpen. Welk deel van de watermeter is nou niet meer van de Vitens, vanaf de rood of de blauw omcirkelde aansluiting?![]() Ik wil mijn eigen leidingen vernieuwen en uitbreiden en ben dus wat perskoppelingen aan het bestellen, de leiding heb ik al liggen. Maar welke koppeling heb ik nou nodig voor de blauwe aansluiting, is dat zoiets? Want zoiets kan je na het afpersen toch nooit meer verdraaien? ![]() De huidige buis is trouwens 22mm diameter, en de moer is 32mm. Alvast bedankt. ![]() | |
derLudolf | zondag 15 november 2015 @ 22:31 |
Na de meter is toch van jou? Rood dus als het van rechts naar links gaat | |
bluemoon23 | zondag 15 november 2015 @ 22:49 |
Tussen de blauwe en rode cirkel zit een aftapkraantje, die zou ik wel laten zitten/terug plaatsen. | |
Tom_ | zondag 15 november 2015 @ 22:59 |
Dat was wel de bedoeling ja, maar ik zie ook vaak dat hier een afsluiter met aftap zit (al kan ik er zo geen vinden). Is er nog een goede reden voor wanneer er al een kraan voor de meter zit? | |
bluemoon23 | zondag 15 november 2015 @ 23:04 |
Kogelkraan met aftap: https://www.warmteservice(...)eid-22-mm/p/69154725 Ik heb ook een kogelkraan voor en na de meter (nieuwbouw), dat maken ze denk ik zo omdat dit dan makkelijker is als ze de meter moeten vervangen ? | |
Tom_ | zondag 15 november 2015 @ 23:09 |
Ja die kan ik wel vinden, maar alleen in 2x knel. Kan dus weer niet rechtstreeks op de buitendraad vd watermeter en gaat dus met een extra koppeling niet passen in die korte afstand tot de bocht bij mij. ![]() | |
bluemoon23 | zondag 15 november 2015 @ 23:21 |
Binnendraad: http://www.vsh.nl/nl/nl/products/detail/afsluiters/k2310 Buitendraad: http://www.vsh.nl/nl/nl/products/detail/afsluiters/k2342 | |
joost234 | maandag 16 november 2015 @ 14:34 |
Hoi allemaal, Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik ga toch maar een poging wagen. Wij, Joost en Yannick, zijn bezig met onze afstudeerscriptie. Om dit succesvol af te ronden hebben wij hulp nodig van zzp'ers, kleine bedrijven of professionele klussers die gebruik maken van producten geleverd door de MRO branche, zoals onderdelen en gereedschap voor onderhoud en reparatie. Wij hopen dat mensen die dergelijke producten gebruiken. twee minuutjes van hun tijd kunnen missen om ons hierbij te helpen door een korte enquête in te vullen. Door de link hieronder aan te klikken komt u bij de enquête. Deze enquête is NIET bedoelt voor commerciële doeleinde! Als iemand een betere locatie weet om dit bericht te posten horen wij dit natuurlijk ook graag. Bij voorbaat dank! http://www.survio.com/survey/d/H5X2D9U8T5J8H7M1D | |
Thrilled | maandag 16 november 2015 @ 15:26 |
Vraagje; ik ben mijn glasvlies-behangklus aan het voorbereiden en zie op een aantal websites dat je de randen bij het plafond of inwendige hoeken kan afkitten om de aansluitingen wat strakker te maken. In hoeverre is dit aan te raden? Ik wil de wanden ook overschilderen/spuiten namelijk en ik dacht dat verf niet echt hechtte op kit? | |
derLudolf | maandag 16 november 2015 @ 15:45 |
Op siliconenkit niet nee, op acrylaatkit wel. Dat hebben ze bij m'n ouders thuis niet gedaan, hoeken kitten. Volgens mij hebben ze gewoon om de hoeken heen behangen (sowieso uitwendige hoeken). Die jongens die dat gedaan hadden zijn ervaren behangers. | |
Barrah | maandag 16 november 2015 @ 16:11 |
Als de hoeken een beetje netjes zijn is het niet nodig, maar kwaad kan het natuurlijk nooit. Behang goed in de hoek drukken met zo'n kunststof lijmspaan en boven en onder het overbodige behang langs de spaan afsnijden met een scherp mesje. | |
bluemoon23 | maandag 16 november 2015 @ 16:27 |
Daar heeft mijn draadoze afstandsbediening anders geen last van hoor, die doet het direct weer als ik de stekker er weer in doe. Als ik 5 weken op vakantie ga, dan gaat dat ding echt wel uit hoor. | |
mister_white | maandag 16 november 2015 @ 16:31 |
Doordat de wanden gesausd zijn, zullen ze niet meer zuigend zijn. Wel moet je de hechting verbeteren met voorstrijken, in de regel wordt daar betokontakt voor gebruikt. | |
spierbal | woensdag 18 november 2015 @ 17:49 |
Ik moet in de badkamer paar gaatjes dicht maken, dit is in wand die betegeld is. Ik heb in de voegen geboord en wil dus graag het zelfde soort iig zelfde kleur opvul middel. Aangezien het een vochtige ruimte is en ik geen zak cement wil halen wat ia hiervoor de beste oplossing? Hebben ze een soort vloeibaar cement in kitspuiten? | |
bbtb77 | woensdag 18 november 2015 @ 17:57 |
Pakje voegmiddel van 5 kilo.. | |
Lucky_Strike | zondag 22 november 2015 @ 14:41 |
Mensen, ik ben aan het opruimen en ik heb allerlei spul van mijn schoonvader geërfd waarvan ik niet weet wat het is, kunnen jullie me helpen? De bakjes waar de haakjes inzitten zijn ongeveer 4x8.
| |
bbtb77 | zondag 22 november 2015 @ 15:37 |
1) assorti schroeven en bouten 2) ophangbouten voor bv wastafel 3) dievenklauwen 4) cilinders waar 3) invallen 5) ikea keuken meuk 6) duimhaken | |
Geerd | zondag 22 november 2015 @ 16:02 |
Dieven klauwen?? Dat zijn toch die pennen, wanneer ze die pennen van je scharnieren er uit halen. De deur of raam toch in het kozijn blijft hangen/??? | |
mien-moeke | zondag 22 november 2015 @ 17:23 |
![]() | |
Geerd | zondag 22 november 2015 @ 17:30 |
Moet je het raam wel dicht hebben natuurlijk ![]() | |
Chicolade | zondag 22 november 2015 @ 19:24 |
De fabrikant van mijn plafondpanelen denkt te kunnen vertellen waarmee ik de plinten van mijn badkamerplafond ga bevestigen ![]()
| |
Lucky_Strike | zondag 22 november 2015 @ 19:32 |
Dank je ![]() | |
Barrah | zondag 22 november 2015 @ 20:38 |
![]() Woohoo! Next up: spotjes uitzoeken en verlichting in de badkamer ophangen. We poetsen onze tanden nu al twee jaar onder een los peertje ![]() Iemand nog tips voor inbouwspot? Zoek twee niet al te grote (want precies boven het midden van de inloopdouche zit precies een vloerbalk), liefst IP65 (maar in elk geval IP44) en liefst led. Scherpe prijs is een pré, net als direct op 220v aansluiten. GPK heeft niet tot nauwelijks keus. Ik overweeg de Kilinge spotjes van IKEA. | |
slangpie | dinsdag 24 november 2015 @ 19:06 |
Een ontstekings transformator voor een Vaillant ketel, weet iemand wat daar de werkspanning van is? 230v of 24v ofzo? Wil zoiets gaan gebruiken voor oudejaarsdag, gezien mijn schrikdraad apparaat het heeft opgegeven, en dat ook niet ideaal was.. | |
Stefanovic83 | dinsdag 24 november 2015 @ 22:02 |
Als ik de deurkruk, het slot en de beslag van een wc-deur kan demonteren en weer goed monteren; mag ik er dan ook vanuit gaan dat hetzelfde doen bij de voordeur (met meerpuntssluiting) ook wel zal lukken? Ik wil veiligheidsbeslag met een nieuwe cilinder monteren namelijk, maar dat mag natuurlijk niet fout gaan. ![]() Ik ben niet heeeeel handig verder. ![]() | |
bleiblei | dinsdag 24 november 2015 @ 22:29 |
2) heet overigens een stokeind ![]() Best handige dingen ![]() En 4) zijn koppelbusjes om kasten te verbinden. Of naja, de helft ervan. Waarschijnlijk horen er nog m4 boutjes bij. Worden idd. ook geleverd bij ikea kasten. | |
bleiblei | dinsdag 24 november 2015 @ 22:34 |
Kan ook met tapijttape. Let wel, die rommel ga je er dan niet meer netjes vanaf krijgen. Dubbelzijdige tape is trouwens niet heel bijzonder hoor. Kan je bijv bij toolstation gewoon bestellen. | |
bleiblei | dinsdag 24 november 2015 @ 22:37 |
Ja, moet wel lukken. Zorg er wel voor dat je spul met dezelfde maatvoering gebruikt. Is best klote namelijk als de schroefjes net op een andere plek zitten. Makkelijkste is om het ouwe spul eraf te halen, meenemen naar de slotenwinkel ,nieuwe kopen en monteren. Wel er voor zorgen dat er iemand thuis is als je weg bent ![]() | |
Chicolade | dinsdag 24 november 2015 @ 23:02 |
Ah ok, mooi ![]() | |
bleiblei | dinsdag 24 november 2015 @ 23:13 |
Oh, waarschijnlijk omdat ze dan kunnen zeggen dat het aan jouw gebruikte tape ligt als het weer naar beneden komt. | |
archito | woensdag 25 november 2015 @ 16:16 |
Een kort vraagje: Heeft iemand ervaring met de winkel megaparketstores.nl? Ze hebben ongeveer 5 vestigingen maar kon er op fok niks over vinden. Ik ben op zoek naar een mooie laminaatvloer tegen een schappelijke prijs. Heb al veel over luxuryfloors gelezen dus vraag me af hoe deze zich verhoudt tot bovenstaande winkel/groothandel. | |
BJJWEERT | woensdag 25 november 2015 @ 17:00 |
![]() hoe isoleer ik dit het beste? Leiding komt van buiten en condenseert erg waardoor de put erg vochtig is is dit simpel aan te pakken ? [ Bericht 50% gewijzigd door BJJWEERT op 25-11-2015 18:41:46 ] | |
BJJWEERT | woensdag 25 november 2015 @ 20:56 |
nog een vraagje ![]() alleen dit stukje is rot rest is nog in goed staat kan ik alleen dit stukje van het boeideel opknappen of toch helemaal aanpakken | |
Lcs_dB | woensdag 25 november 2015 @ 21:24 |
Beste mensen, Mijn oude accuboor (Bosch groen) heeft het al een tijdje begeven. Nu wil ik graag een nieuwe en neig naar Bosch blauw of een De Walt. De wens is een 18V exemplaar, lijkt me gewoon prettig.Graag mét koffer, bitjes en boortjes zouden ook leuk zijn. Liefst onder de ¤200. Zelf zag ik deze aanbieding: https://www.hbm-machines.(...)gsr18-2-li-in-l-boxx en dit leek me een mooie en vrij voordelige set. Is dit een goede optie? Mocht dit hier trouwens niet op zijn plek staan dan hoor ik het ook graag ![]() Edit: Dit zou bijvoorbeeld een De Walt tegenhanger zijn https://www.hbm-machines.(...)boormachine-dcd780c2 [ Bericht 13% gewijzigd door Lcs_dB op 25-11-2015 21:58:15 ] | |
BJJWEERT | donderdag 26 november 2015 @ 19:15 |
mmmm kan ik voor mijn vragen beter een apart topic aanmaken ? denk dat dit wel valt onder kleine klusvragen toch ? | |
bleiblei | donderdag 26 november 2015 @ 19:57 |
Die put blijft vochtig, dus ik zou het gewoon zo accepteren. Zolang er geen water of schimmel in staat zou ik mij er niet druk om maken. Wat betreft het boeiboord. Ik denk dat het kleine stukje vernieuwen voldoende moet zijn. Maar ik zou het geheel aanpakken.ziet er uiteindelijk netter uit. | |
Barrah | donderdag 26 november 2015 @ 20:03 |
In betwijfel ook dat het vocht in die put alleen door die leiding komt. En ook die condensatie voorkom je toch niet. Ook voor dat boeiborden sluit ik me aan bij bleiblei. Je kunt er een naad in maken zodat je maar een deel hoeft te vernieuwen. Daarna alles opnieuw in de verf. Of dit mooi genoeg wordt kun je het beste zelf beoordelen. | |
BJJWEERT | donderdag 26 november 2015 @ 20:04 |
Thanks , buren hadden het over foamchips erin gooien toch maar niet doen dan | |
bleiblei | donderdag 26 november 2015 @ 20:08 |
Dat helpt niet tegen vocht,het isoleert wel, maar in zo een put is het effect nihil. | |
BJJWEERT | vrijdag 27 november 2015 @ 09:30 |
top thanks dan laat ik het zo | |
Tom_ | zondag 29 november 2015 @ 12:57 |
Omdat er geen afwerkvloer in het toilet ligt, en ik toch de afvoer helemaal ga vernieuwen, zou ik met een slimtube de afvoer van het fonteintje het liefst recht naar beneden maken.![]() Ik zie dat ze bestaan, maar waar kan ik ze per stuk bestellen? ![]() | |
Bokkepruik | zondag 29 november 2015 @ 14:34 |
In mijn nieuwe woning is geen aansluiting/afvoer voor een vaatwasser. Van mijn huisbaas mag deze ook niet gemaakt worden, maar omdat ik wel graag mijn mini-vaatwasser wil gebruiken, vraag ik me af of ik hem kan aansluiten op de normale keukenkraan: Dat ik de wateraanvoer op de kraan draai, de afvoerslang in de gootsteen, en wanneer ik hem niet gebruik, alles weer loskoppel. Ik snap dat het geen ideale oplossing is, maar zou dit in principe kunnen? Of is dit gevaarlijk (waterdruk oid, geen idee, ben niet erg technisch). | |
usernaamvergeten | zondag 29 november 2015 @ 18:48 |
Kraan is denk ik niet echt een probleem, afvoer los in de gootsteen wel. Die gaat alle kanten op zodra er afgepompt wordt. Misschien kan je iets van een gewicht aan de slang knutselen ofzo? | |
mister_white | maandag 30 november 2015 @ 09:08 |
Ik heb een Hager groepenkast met dit soort automaten:![]() Kan/mag ik daar 2 afgaande draden op de L en de N zetten? Dus 2 x 2,5mm klemmen per L en N aansluiting? Ik wil naar 2 verdeeldozen toe. | |
Gieliovd | maandag 30 november 2015 @ 21:34 |
Ik zeg ja, er zitten kooiklemmen in als het goed is en die kunnen prima 2 draden aan. | |
tombolafan | dinsdag 1 december 2015 @ 08:17 |
Ik zou sowieso je afvoerslang wèl op de sifon aansluiten, daar kun je simpel een stukje van vervangen/er tussen zetten zonder permanente verandering ![]() | |
Chicolade | dinsdag 1 december 2015 @ 23:44 |
Ik heb vanavond zelf ook wat rond zitten kijken en overweeg om een van deze te gaan halen voor onze badkamer: http://www.pretmetled.nl/badkamer-spots (niet vervangbaar, maar met een levensduur van >10 jaar ook niet nodig, tegen die tijd zijn er wel weer betere, zuinigere lichtbronnen) En online is er genoeg IP65 te vinden als je google't op "IP65 inbouwspots", bijv: https://www.rmverlichting(...)pots-ip65-basic.html http://www.ledlampenkopen(...)5-nikkel-geborsteld/ | |
Barrah | woensdag 2 december 2015 @ 16:33 |
Leuk dat ik alsnog een reactie krijg en bedankt voor de tips! Ik was al eerder wat aan het rondkijken geweest maar kon tot nu toe niet echt wat vinden. Ja, dan moest er nog apart een transformator of losse driver bij. Jouw suggesties lijken daarentegen compleet aan mijn wensenlijstje te voldoen. Deze week maar eens rustig naar kijken en hopelijk bestellen. | |
19867303 | vrijdag 4 december 2015 @ 10:02 |
Ik heb gipswandjes geplaatst met kozijnen die gestuct moeten worden. Ik wil de wand gelijk met de kozijnen gestuct hebben en dan een lijst eromheen. Kan dat zomaar? | |
Zahariac | vrijdag 4 december 2015 @ 10:07 |
Hoe groot is het verschil tusen het kozijn en gipswand? Denk dat je er wel rekening mee moet houden dat het zou kunnen gaan scheuren op die verbinding. | |
19867303 | vrijdag 4 december 2015 @ 11:34 |
Ongeveer 5 mm, er komt een lijst omheen, die scheuren zul je niet zien denk ik." | |
usernaamvergeten | vrijdag 4 december 2015 @ 13:59 |
Ja hoor, dat kan prima. En zo'n lijst noem je een architraaf. | |
benkruk | vrijdag 4 december 2015 @ 16:26 |
Nee, dit mag niet. Dit mag alleen bij installatie automaten die twee insteekklemmen hebbsn (per fase/nul). Wel zijn er speciale blokjes met een pin die van 1 aansluiting 2 maakt. Ik zeg niet dat het zo niet werkt (zoals jij wil) maar is niet aan te raden. En verzekeringtechnisch als het fout gaat...... | |
tiho1 | vrijdag 4 december 2015 @ 17:42 |
Dat is vrij normaal. 5 mm is wel een beetje veel, maar ook geen probleem. | |
derLudolf | zaterdag 5 december 2015 @ 13:42 |
Pa en ma hebben rond kerst altijd twee van die herten in de tuin staan. Daar zien allerlei domme standjes op maar aangezien we niet in een woonwagen wonen moeten die dingen gewoon constant branden![]() Echter dat is het laatste standje op het kastje, je moet dus naar buiten om 8 keer te drukken elke keer dat je ze aan zet. Ik wil daarom deze dingen er tussenuit slopen. Wat ik echter niet snap is dat er 24V~ op staat. LEDs werken toch op gelijkspanning? Of bestaan er wisselspanning LEDs, dat wou wel makkelijker zijn, dan maakt het ook niet uit wat min en plus is. LED gaat ook niet dood van +/- omkeren hè? De stroom wordt gewoon niet doorgelaten that's it ![]() | |
derLudolf | zaterdag 5 december 2015 @ 15:08 |
Volgens mij wil het toch niet? Ik dan zelf een diodebrug geen maken om het gelijk te richten? | |
Negentiendertig | zaterdag 5 december 2015 @ 19:32 |
Geen idee of het hier hoort, maar weet iemand hoe die gouden hoekjes op onderstaandje tafeltjes heten? Dank ![]() ![]() | |
GwaddYr | zaterdag 5 december 2015 @ 20:18 |
2) stokeinden. (had ik lang geleden tbv houten steuntjes voor gordijnroede) | |
#ANONIEM | zaterdag 5 december 2015 @ 20:26 |
Een klein vraagje voor de badkamer/ventilatiekenners. Ik woon hier sinds juli 2014 en de ventilatie in mijn badkamer deed altijd perfect. Als ik het aanzette, maakte die ook geluid. Deze ventilatie hangt boven mijn douchekop. Paar weken geleden ben ik tijdens het douchen met mijn elleboog tegenaan gestoten en sindsdien doet die het niet meer. Ook geen geluid. Niks, noppa, nadda. Aangezien ik nu wel toch echt mijn badkamerdeur dicht wil doen, moet het wel opgelost worden. Maar hoe? Ik heb er zo'n een: Als ik hem eraf probeer te halen, krijg ik hem er niet af. Dan blijft die ergens vasthangen en zie ik dit: Kan het uberhaupt eraf zonder dat ding te beschadigen? Zo ja, wat moet ik doen en waar moet ik kijken? ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2015 20:27:09 ] | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 5 december 2015 @ 20:39 |
Zo te zien is dat alleen een ventiel. Heb je een grote box op zolder hangen. Boven je ketel met slangen en zo? | |
#ANONIEM | zaterdag 5 december 2015 @ 20:44 |
Ik heb wel een vliering met allemaal troep en iets met slangen, dacht ik, ja. En als het alleen een ventiel is, wat is dat precies? En waarom maakte die altijd geluid en nu niet meer? [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 05-12-2015 20:46:40 ] | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 5 december 2015 @ 20:49 |
Een ventiel is een eindstuk op een buis van de mechanische ventilatie. Die kan je open of dicht draaien om de hoeveelheid kuub lucht die per uur afgezogen wordt te regelen. Het ventiel zelf doet verder niets. De motor die de lucht afzuigt kan 'lawaai' maken. Als het goed is kan je in de keuken je MV op een hogere of lagere stand zetten. Het kan zijn dat het hele systeem het nu niet meer doet. | |
Vonkenboer | zondag 6 december 2015 @ 11:41 |
Hoe zette je de ventilator normaal gesproken aan ? Dit is gewoon een ventiel op je ventilatiebuiss ![]() |