Bedoel het eigenlijk wat anders. Niet de uitreizers, maar in Turkije zelf en dat met name of daar een actieve salafi beweging is en specifieker salafi-jihadi beweging. Zo heb je die bijv. wel in Arabische landen als Jordanie, Egypte, Tunesie. Daar heb je gewoon een duizenden jihadi-salafi's (in ieder geval in overtuiging) die weer lokale geleerden hebben waar ze naar luisteren en "de internationale jihad" een warm hart toedragen. Ook als ze zelf (nog) niet uitreizen. In Turkije weet ik niet hoe dat zit. Heb je bijv. Turkse lokale jihadi salafi imam's die beetje bekend zijn bij naam in hun eigen cirkels? En autoriteit hebben onder de eigen club? Kan me voorstellen dat dat zich meer in de grote steden in het Westen van Turkije concentreert.quote:Op zondag 11 oktober 2015 15:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens een nieuwsbericht van Hurriyet.
[..]
http://www.hurriyetdailyn(...)=88652&NewsCatID=352
Als we zouden uitgaan van 1600 strijders in totaal, zit je toch op ongeveer zo een 20 sympathisanten per Turkse provincie ( 81 in totaal) die actief zijn gaan strijden in Syrië / Irak.
Ook na de aanslagen in Suruc zijn er honderden sympathisanten gearresteerd.
Ik snap waar je op doelde, maar dit zal dus ongetwijfeld ook gepaard gaan met lokale ronselaars die mensen optrommelen om er heen te gaan, dat is dan een beetje onvermijdelijk.quote:Op zondag 11 oktober 2015 15:18 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Bedoel het eigenlijk wat anders. Niet de uitreizers, maar in Turkije zelf en dat met name of daar een actieve salafi beweging is en specifieker salafi-jihadi beweging. Zo heb je die bijv. wel in Arabische landen als Jordanie, Egypte, Tunesie. Daar heb je gewoon een duizenden jihadi-salafi's (in ieder geval in overtuiging) die weer lokale geleerden hebben waar ze naar luisteren en "de internationale jihad" een warm hart toedragen. Ook als ze zelf (nog) niet uitreizen. In Turkije weet ik niet hoe dat zit. Heb je bijv. Turkse lokale jihadi salafi imam's die beetje bekend zijn bij naam in hun eigen cirkels? En autoriteit hebben onder de eigen club? Kan me voorstellen dat dat zich meer in de grote steden in het Westen van Turkije concentreert.
Ik vraag dit om een idee te krijgen in hoeverre Turkije een slapende vijfde colonne heeft die weleens problemen zou kunnen veroorzaken of het nog steeds een "buitenlands probleem is" dat niet uit de eigen Turkse samenleving komt. Jihadi salafi's dus die Turkije, de staat en nu ook Turkse Koerden aanvallen.
De Turkse regering bepaalt zelf volledig welke imams er in de moskeeen preken. Imams zijn daar gewoon ambtenaren en de teksten worden voor ze uitgeschreven. Voor alternatieven zoals 't salafisme is daar geen plaats. Als er een vrije markt geweest zou zijn zoals in vele landen dan was salafisme vermoedelijk dieper doorgedrongen en had het een bredere aanhang gehad.quote:Op zondag 11 oktober 2015 15:18 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Bedoel het eigenlijk wat anders. Niet de uitreizers, maar in Turkije zelf en dat met name of daar een actieve salafi beweging is en specifieker salafi-jihadi beweging. Zo heb je die bijv. wel in Arabische landen als Jordanie, Egypte, Tunesie. Daar heb je gewoon een duizenden jihadi-salafi's (in ieder geval in overtuiging) die weer lokale geleerden hebben waar ze naar luisteren en "de internationale jihad" een warm hart toedragen. Ook als ze zelf (nog) niet uitreizen. In Turkije weet ik niet hoe dat zit. Heb je bijv. Turkse lokale jihadi salafi imam's die beetje bekend zijn bij naam in hun eigen cirkels? En autoriteit hebben onder de eigen club? Kan me voorstellen dat dat zich meer in de grote steden in het Westen van Turkije concentreert.
Ik vraag dit om een idee te krijgen in hoeverre Turkije een slapende vijfde colonne heeft die weleens problemen zou kunnen veroorzaken of het nog steeds een "buitenlands probleem is" dat niet uit de eigen Turkse samenleving komt. Jihadi salafi's dus die Turkije, de staat en nu ook Turkse Koerden aanvallen.
Nooit geweten dat het zó slecht gesteld was met de vrijheid in Turkije. Is dat altijd al zo geweest ?quote:Op zondag 11 oktober 2015 16:16 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De Turkse regering bepaalt zelf volledig welke imams er in de moskeeen preken. Imams zijn daar gewoon ambtenaren en de teksten worden voor ze uitgeschreven. Voor alternatieven zoals 't salafisme is daar geen plaats. Als er een vrije markt geweest zou zijn zoals in vele landen dan was salafisme vermoedelijk dieper doorgedrongen en had het een bredere aanhang gehad.
Sinds de oprichting van de seculiere republiek is godsdienst altijd onder strikte controle van de staat geweest. Dit was vroeger nog erger dan nu.quote:Op zondag 11 oktober 2015 17:04 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nooit geweten dat het zó slecht gesteld was met de vrijheid in Turkije. Is dat altijd al zo geweest ?
Brrr wat een middeleeuwse toestand.quote:Op zondag 11 oktober 2015 17:59 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Sinds de oprichting van de seculiere republiek is godsdienst altijd onder strikte controle van de staat geweest. Dit was vroeger nog erger dan nu.
Ja heel erg middeleeuws inderdaad.quote:Op zondag 11 oktober 2015 18:08 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Brrr wat een middeleeuwse toestand.
Dat we o.a. we hier toen ook geen godsdienst vrijheid hadden.quote:Op zondag 11 oktober 2015 18:11 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Ja heel erg middeleeuws inderdaad.
Wat weet jij over de middeleeuwen?
Dus jij vindt dat maar niets een seculiere republiek die religieuze extremisten onder de knoet houdt?quote:Op zondag 11 oktober 2015 18:08 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Brrr wat een middeleeuwse toestand.
Dus dat doen ze enkel en alleen maar om extremisten onder de knoet te houden ? Ik geloof al heel lang niet meer in sprookjes.quote:Op zondag 11 oktober 2015 18:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat maar niets een seculiere republiek die religieuze extremisten onder de knoet houdt?
Jij noemt de huidige Turkije seculier?quote:Op zondag 11 oktober 2015 18:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus jij vindt dat maar niets een seculiere republiek die religieuze extremisten onder de knoet houdt?
Nu niet, maar vadertje Turk deed dat wel.quote:Op zondag 11 oktober 2015 19:14 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dus dat doen ze enkel en alleen maar om extremisten onder de knoet te houden ? Ik geloof al heel lang niet meer in sprookjes.
Niet meer, het begint olv Erdogan de Grote langzaam te vervagen, is ook zijn bedoeling.quote:Op zondag 11 oktober 2015 19:16 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Jij noemt de huidige Turkije seculier?
Waarom niet?quote:Op zondag 11 oktober 2015 18:49 schreef Stimorol- het volgende:
Veel alevieten onder de doden. Had ik niet verwacht.
niemand,quote:Op maandag 12 oktober 2015 09:31 schreef Loekie1 het volgende:
Wie verbaast zich over IS in Turkije als Turkije al tijdenlang de doorvoerhaven van jihadisten is?
Kijk, dit is allemaal wel leuk en aardig..Dat Erdogan en de regering stellen dat ze zich niet herkennen in het verhaal. Maar dat ontkrachten doet iedere willekeurige partij met een agenda. Als men aan Saddam of Adolf gevraagd had of ze zich herkenden in de verhalen van de media, dan hadden ze dit ook met de mantel der liefde bedekt. Hitler was immers democratisch gekozen door het volk. Erdogan ook.quote:Op zondag 11 oktober 2015 21:45 schreef kkdhd het volgende:
Erdogan is een charlatan, zeker geen islamitische leider. Maar kun je nagaan, zelfs zo'n gematigde mooozlem is al "te islamitisch" voor vele islamofoben hier. Erdogan is gewoon een tweede Ataturk, roept op tot secularisme en heeft dictator-trekjes. Erdogan de seculiere autoritaire niet-islamitische leider.
Although the party is described as an Islamist party in some media, party officials reject those claims. According to former minister Hüseyin Çelik, "In the Western press, when the AK Party administration – the ruling party of the Turkish Republic – is being named, unfortunately most of the time 'Islamic,' 'Islamist,' 'mildly Islamist,' 'Islamic-oriented,' 'Islamic-based' or 'with an Islamic agenda,' and similar language is being used. These characterizations do not reflect the truth, and they sadden us." Çelik added, "The AK Party is a conservative democratic party. The AK Party's conservatism is limited to moral and social issues." Also in a separate speech made in 2005, Prime Minister Erdoğan stated, "We are not an Islamic party, and we also refuse labels such as Muslim-democrat." Erdoğan went on to say that the AK Party's agenda is limited to "conservative democracy".
The party's foreign policy has also been widely described as Neo-Ottomanist, an ideology that promotes renewed Turkish political engagement in the former territories of its predecessor state, the Ottoman Empire. However, the party's leadership has also rejected this label.
Turkish Prime Minister Recep Tayyip Erdogan on Monday called on Egyptians to adopt a secular constitution. "Do not be wary of secularism. I hope there will be a secular state in Egypt," Erdogan said.
Aan dovemansoren gericht. Aanhangers van Erdogan en de AKP relativeren dit soort kritiek dmv economische gronden, vergelijkingen met voorgangers en het er-is-geen-beter-alternatief argument. Dat al genoeg aannemelijk is gemaakt dat er inmenging is geweest in het justitiële en politiële domein en zijn intenties mbt Koerden en de door hen verlangde rechten niet zuiver bleken te zijn deert hen niet. Puur utilitaristische afwegingen worden er gemaakt, dat het land nu qua stabiliteit weinig verder lijkt te zijn dan pre-AKP lijkt een weinig doeltreffend argument voor hen te zijn.quote:Op maandag 12 oktober 2015 17:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ankara bombing and the end of the Turkish Republic
[..]
Men stemt met zijn portemonnee, ook hier. Je bagataliseert het wel even, alsof het niks is wat de AKP heeft bereikt. Het land is stabieler dan ooit te voren.quote:Op maandag 12 oktober 2015 18:44 schreef primakov het volgende:
[..]
Aan dovemansoren gericht. Aanhangers van Erdogan en de AKP relativeren dit soort kritiek dmv economische gronden, vergelijkingen met voorgangers en het er-is-geen-beter-alternatief argument. Dat al genoeg aannemelijk is gemaakt dat er inmenging is geweest in het justitiële en politiële domein en zijn intenties mbt Koerden en de door hen verlangde rechten niet zuiver bleken te zijn deert hen niet. Puur utilitaristische afwegingen worden er gemaakt, dat het land nu qua stabiliteit weinig verder lijkt te zijn dan pre-AKP lijkt een weinig doeltreffend argument voor hen te zijn.
Lekker traangassen terwijl er mensen liggen te creperen, ein zwei polizei.twitter:evrenselgzt twitterde op dinsdag 13-10-2015 om 13:06:20Ankara'da patlamanın hemen ardından polisin gaz bombası kullanmasıyla ilgili yeni görüntüler http://t.co/vekclUpbEQ http://t.co/rZ0nNGe3zx reageer retweet
Wellicht zou je eens wat beter moeten lezen, nergens geef ik aan dat het niets is wat de AKP heeft bereikt. Dat ze genoeg goede dingen op economisch en cultureel vlak hebben gedaan staat buiten kijf. Dat maakt hen echter geen ontegenzeglijke partij gezien de schandalen van de afgelopen jaren, hun illegitieme inmenging in het justitiele en politiele domein, de beperking van persvrijheid, de corruptieschandalen en het moedwillig kapotmaken van tegenstanders dmv staatsinstituten.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 17:51 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Men stemt met zijn portemonnee, ook hier. Je bagataliseert het wel even, alsof het niks is wat de AKP heeft bereikt. Het land is stabieler dan ooit te voren.
Wat is een goed alternatief? Welke partijen zouden een coalitie moeten vormen? Zeiken op wat Erdogan doet kan ik ook wel. Ik ben oprecht benieuwd
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |