abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156712406

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_156712470
GvE Tropicana is toch weer online gekomen!

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12253
pi_156712493
Ik snap het niet zo goed meer met Tropicana: er is geveild en daar is een bedrag uitgekomen. Maar de hypotheekhouder mag nog nadenken over het bod en tussentijds hogere boden accepteren. Waarom wordt er dan geveild? Om interesse te polsen?

Is dit een normale gang van zaken wanneer ergens nog hypotheek op rust?
pi_156712645
Vanmorgen liepen we nog allemaal te klagen over de gerechtdeurwaarder van GvE en dat we nooit iets te horen kregen. Maar vandaag toch eindelijk reactie over quickboats.

Ze gaan maandelijks weer betalen maar nu een veel kleiner bedrag. Ipv in 22 termijnen te betalen betalen ze het nu in 30 jaar terug
pi_156712724
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:31 schreef Murene het volgende:
Vanmorgen liepen we nog allemaal te klagen over de gerechtdeurwaarder van GvE en dat we nooit iets te horen kregen. Maar vandaag toch eindelijk reactie over quickboats.

Ze gaan maandelijks weer betalen maar nu een veel kleiner bedrag. Ipv in 22 termijnen te betalen betalen ze het nu in 30 jaar terug
30 jaar? :+

_O- Mag stiekem aannemen dat er van tijd tot tijd wel herzien wordt?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_156712737
Mooie langetermijninvestering dan.
pi_156712740
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:31 schreef Murene het volgende:

Jaa, en in die berekening is nog niet eens de rente over 30 jaar berekend...

Dat gesprek was trouwens op 2 september... #snelheid
pi_156712785
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:40 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Dat gesprek was trouwens op 2 september... #snelheid
Gesprek wel, maar het voorstel is daarna pas gekomen. Dus niet dat ze dit voorstel een maand op de plank hebben laten liggen.
pi_156712786
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:40 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Knetter! 30 jaar en zonder rente. Heftig zeg. Hoop administratie voor wat geld. En als je zakelijk geinvesteerd heb gaat het een hoop geld kosten aan overschrijvingen. -O-
pi_156712809
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:44 schreef MSR het volgende:

[..]

Knetter! 30 jaar en zonder rente. Heftig zeg. Hoop administratie voor wat geld. En als je zakelijk geinvesteerd heb gaat het een hoop geld kosten aan overschrijvingen. -O-
Nee want de lener betaald een bedrag aan GvE. En GvE keert pas uit als ze een volle termijn binnen hebben. Dus dat komt er op neer dat je elke 16 maanden een bedrag binnen krijgt.

Even de rentepercentage uitgerekend. Deze is gezakt van 8% naar 0,04% :s)
pi_156712813
Dan moeten ze dit bericht van vanmiddag maar snel weer aanpassen naar 30 jaar

https://www.geldvoorelkaa(...)looptijd-lening.aspx
pi_156712871
Hoe gaat dit nu verder? Mogen alle investeerders nu doorgeven aan GvE of ze akkoord gaan? En wat als een deel niet akkoord gaat?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_156712933
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:53 schreef komrad het volgende:
Hoe gaat dit nu verder? Mogen alle investeerders nu doorgeven aan GvE of ze akkoord gaan? En wat als een deel niet akkoord gaat?
Goede vraag, indien ik 100 euro had geinvesteerd was ik hier nooit akkoord mee gegaan.

met 5k praat je alweer heel anders.

30 jaar is echt te debiel, is er dan echt niets te halen of komt dit van QB af? Hoe zit het met die vordering op australie?
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 17:02:14 #14
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156712960
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:53 schreef komrad het volgende:
Lijkt mij niet. Het is (als het goed is) allemaal uitgezocht en dit is momenteel het maximaal haalbare. Misschien mag jij wel een ander bureau inschakelen op eigen kosten voor een second opinion, mocht je het niet vertrouwen.
pi_156712978
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:59 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Goede vraag, indien ik 100 euro had geinvesteerd was ik hier nooit akkoord mee gegaan.

30 jaar is echt te debiel, is er dan echt niets te halen of komt dit van QB af? Hoe zit het met die vordering op australie?
vordering is volgens mij niet verpand dus forget it
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 17:03:39 #16
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156712980
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 16:59 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen 5k en 100 euro in deze zaak? Ik zie het niet.

Ik zou als 5k investeerder nooit akkoord gaan als iedere 100 euro investeerder zijn volledige bedrag wel z.s.m. zou krijgen, en ik daar 30 jaar op moet wachten.
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 17:05:05 #17
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156712996
Net ook dat mailtje gezien van QB, dacht wel dat daar nog iets te halen viel maar dit gaat wel lang duren, denk wel dat dit na verloop van tijd wel wat meer nog gaat worden.

QB heeft als het goed is nog wel die vordeing op QB Australie dus misschien komt daar ooit wat uit. Heb toevallig net zoiets meegemaakt bij een collega van me en daar duurde het bijna 6 jaar voordat dat helemaal rond was en de schuldeisers hun geld kregen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_156713000
Ik begrijp niet dat QuickBoats geen rente over de langere tijd hoeft te betalen. Zo werkt dat toch gewoon niet?

Is er een mogelijkheid dat iemand het originele bericht even post?
pi_156713011
'beter iets dan niets' kan ik me voorstellen maar 30 jaar zonder extra rente is wel heul lang.....
pi_156713019
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:03 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen 5k en 100 euro in deze zaak? Ik zie het niet.
63,85 zou ik sneller afschrijven met 3192,50 zou ik wat meer moeite mee hebben. maar dit is persoonlijk en heel nominaal.
quote:
Ik zou als 5k investeerder nooit akkoord gaan als iedere 100 euro investeerder zijn volledige bedrag wel z.s.m. zou krijgen, en ik daar 30 jaar op moet wachten.
Lijk me logisch dat alles naar rato gaat.
pi_156713030
Tjonge, wat een termijn. Maar goed aan de andere kant, er even vanuit gaande dat ze deze afspraak wel nakomen, komt er dus nog wel “iets” terug. Ik mag aannemen dat ze tegelijkertijd en/of daarna de rente en kosten nog moeten betalen, de deurwaarder werkt ook niet voor niets. Inderdaad een hele lange termijn investering maar toch goed dat de lener er niet mee wegkomt.
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 17:08:44 #22
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156713036
quote:
9s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:06 schreef AapNootMuis het volgende:
'beter iets dan niets' kan ik me voorstellen maar 30 jaar zonder extra rente is wel heul lang.....
Dubbel ja, ik had het hele bedrag afgeschreven dat doe ik meteen bij een default dus je krijgt nu wel iets terug dat scheelt. Maar ik denk wel dat dit bedrag tzt wel omhoog gaat maar dan nog duurt het heel lang voordat je aan die normale maandtermijn komt.

We zullen het wel zien.
pi_156713042
Vandaag bericht over incentive Webstijl (KoM) ontvangen. Netjes.
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 17:10:23 #24
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156713059
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:08 schreef Horsemen het volgende:
. Inderdaad een hele lange termijn investering maar toch goed dat de lener er niet mee wegkomt.
Dit vooral!

Want dat idee kreeg ik bij sommige van die projecten wel.

''Ja het is helaas niet gelukt en we denken niet dat de crowdfunders nog iets terug zien van hun geld maargoed ik ga zelf weer over tot de orde van de dag''
pi_156713075
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:10 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Dit vooral!

Want dat idee kreeg ik bij sommige van die projecten wel.

''Ja het is helaas niet gelukt en we denken niet dat de crowdfunders nog iets terug zien van hun geld maargoed ik ga zelf weer over tot de orde van de dag''
Precies. Ik denk dat het ook aan de platforms is om dit héél erg duidelijk te maken aan de leners. De verplichting die ze, zowel zakelijk als privé, aangaan....
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 17:15:18 #26
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156713117
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:06 schreef CaLeX het volgende:

[..]

63,85 zou ik sneller afschrijven met 3192,50 zou ik wat meer moeite mee hebben. maar dit is persoonlijk en heel nominaal.

Jij ja. Maar iemand die ¤ 5k investeert zal dit wellicht net zo snel afschrijven als jij en ik met ¤ 100,- doen. Ik vind dat ieder bedrag hetzelfde behandeld moet worden.

quote:
Lijk me logisch dat alles naar rato gaat.
Daarom geen verschil tussen ¤100,- of ¤5000,-
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 17:17:01 #27
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156713138
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:08 schreef Horsemen het volgende:
Inderdaad een hele lange termijn investering maar toch goed dat de lener er niet mee wegkomt.
Dat vind ik nog belangrijker dan die ca. ¤250,- die ik nog moet ontvangen.
pi_156713148
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:15 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Jij ja. Maar iemand die ¤ 5k investeert zal dit wellicht net zo snel afschrijven als jij en ik met ¤ 100,- doen. Ik vind dat ieder bedrag hetzelfde behandeld moet worden.

[..]

Daarom geen verschil tussen ¤100,- of ¤5000,-
vanuit de geldlener zal alles hetzelfde behandeld dienen te worden.

Vanuit investeerder zal dat heel persoonlijk zijn.
pi_156713211
Ik zit niet in QB en weet ook nier om wat voor bedrag het gaat. Maar ik zou er als lener ook geen 30 jaar aan vast willen zitten.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_156713267
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:22 schreef RavigotteSaus het volgende:
Ik zit niet in QB en weet ook nier om wat voor bedrag het gaat. Maar ik zou er als lener ook geen 30 jaar aan vast willen zitten.
Dit zijn van die momenten waarop het jammer is dat er niet gehandeld kan worden in de aandelen van de lening. : c_/
pi_156713304
De contante waarde van een 30 jarige renteloze annuďteit kun je uitrekenen., afhankelijk van de rentevoet denk ik dat je niet vrolijk wordt van de uitkomst.
Pecunia non olet
pi_156713423
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:29 schreef obligataire het volgende:
De contante waarde van een 30 jarige renteloze annuďteit kun je uitrekenen., afhankelijk van de rentevoet denk ik dat je niet vrolijk wordt van de uitkomst.
Ik denk ook meer aan speculeren op de uitkomst. Wat de gek er voor geeft en de mensen die er vanaf willen krijgen dan nog iets, wat overigens niet veel zal voorstellen.
pi_156713498
Ja en ik weet niet hoe oud de eigenaar van QB is maar ik en een hoop investeerders hopen over een jaar of 30 toch wel dood te zijn. Leuke verassing voor de nabestaanden, elke zes maanden 2 euro voor een ijsje.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 9 oktober 2015 @ 17:59:26 #34
862 Arcee
Look closer
pi_156713649
Vorige topic was het snelste ooit uit deze reeks. :Y)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_156713925
18 eurocent per maand voor de komende 30 jaar, top ^O^.
జ్ఞ‌ా
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 18:24:23 #36
132191 -jos-
Money=Power
pi_156713929
Belachelijk dat de afbetaaltermijn zomaar 30 jaar kan worden, en dan ook nog eens zonder rente. Als ze niet kunnen betalen moeten ze gewoon een faillisement aanvragen en naar de curator gaan. Alweer een zwaar minpunt voor GVE.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_156713936
@QuickBoats: Ik heb nog een euro of 70 tegoed, zou fijn zijn als ik die vordering zou kunnen verkopen.
జ్ఞ‌ా
pi_156714037
quote:
3s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 18:25 schreef ľ het volgende:
@QuickBoats: Ik heb nog een euro of 70 tegoed, zou fijn zijn als ik die vordering zou kunnen verkopen.
Ik doe een bieding van 5 euro ;) (En die betaal ik helemaal in een keer c_/ )
pi_156714184
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 18:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik doe een bieding van 5 euro ;) (En die betaal ik helemaal in een keer c_/ )
Ik wacht even op een beter bod ;).
జ్ఞ‌ా
pi_156714213
Haha horseman.

Ik zit er gelukkig niet in, maar ben wel nieuwsgierig: vraagt GvE om goedkeuring voor de regeling of is het een mededeling ?
pi_156714222
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 18:41 schreef ľ het volgende:

[..]

¤5,20 ;)
pi_156714230
Zit hier niet in maar uit pure nieuwsgierigheid toch ff de balans bekeken. Weet iemand hoe deze vordering op Australie is ontstaan??
pi_156714287
quote:

[..]

De biedingen stromen al binnen O-)
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 19:01:45 #44
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156714542
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 17:48 schreef RavigotteSaus het volgende:
Ja en ik weet niet hoe oud de eigenaar van QB is maar ik en een hoop investeerders hopen over een jaar of 30 toch wel dood te zijn. Leuke verassing voor de nabestaanden, elke zes maanden 2 euro voor een ijsje.
Ik ben dan nog niet eens met pensioen ;(

Ik ben er voor nu in elk geval wel blij mee, ik ga dat bedrag aan aflossing weer opnemen als nog te ontvangen en ik verwacht ook wel dat er na verloop van tijd meer terug gaat komen, ofwel dat hij nog iets krijgt van die vordering of anders zelf meer zou kunnen gaan betalen.

[ Bericht 15% gewijzigd door AQuila360 op 09-10-2015 19:06:46 ]
pi_156714652
Ik heb het even geprobeert terug te rekenen, maar de contante waarde zou zo rond de 50% moeten zijn. Ik ga er dan vanuit dat de rente de komende jaren 4% is.

(dat is immers het getal dat de staat ons ooit verteld heeft )
pi_156714681
quote:

[..]

Ach, uitgaande van een gemiddelde looptijd van 15 jaar gaat een bod van EUR 5 uit van ongeveer een rendement van 19% per jaar. Gezien risicocategorie, looptijd etc is dat geeneens een heel gek bod ...
In aller eerlijkheid; veel meer dan een tientje is je tegoed sowieso niet waard.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_156714762
En Wiebke's popup store zou ik best een kleine investering waard vinden gezien het nu getoonde beperktere risico (looptijd, huurvrij etc) maar de standaard fee maakt dat een forse no-no voor mij.
pi_156714846
Geldvoorelkaar:

quote:
Per 12 oktober 2015 wordt de maximaal toegestane looptijd van een lening verruimd van 7 naar 10 jaar. Aanleiding van deze aanpassing is de stijgende vraag vanuit geldnemers naar leningen met een hoger kredietbedrag en langere looptijd. Bijvoorbeeld voor het (gedeeltelijk) financieren van vastgoedprojecten. Om aan deze vraag tegemoet te komen, wordt de maximale looptijd voor nieuwe leningen verruimd naar 10 jaar. De maximale looptijd was tot nu toe 7 jaar.
https://www.geldvoorelkaa(...)looptijd-lening.aspx
pi_156714930
Misschien is er wel iemand te vinden die de hele lening voor een prikkie over wil nemen. Die heeft dan een grote belang en kan de lener echt achter de broek aan zitten.
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 19:20:47 #50
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156714950
quote:
De fee gaat sky-high :X

Anders was ik wel voor die lange looptijden.
pi_156714982
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 19:20 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Niet higher dan nu al voor 7 jaar.

quote:
Investeerders en geldnemers betalen geen extra succesfee voor de extra jaren aan looptijd. Dit houdt in dat voor een lening van 8, 9 of 10 jaar dezelfde succesfee wordt berekend als voor een lening van 7 jaar.
pi_156715106
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 19:20 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Is gemaximeerd tot 7 jaar.
Pecunia non olet
pi_156715118
Zijn bod was misschien toch niet zo verkeerd geweest. Nu kunnen we 40 maanden wachten voordat hij aan die 20.000 euro zit waarmee hij het af wilde kopen
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 19:28:50 #54
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156715131
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 19:19 schreef RavigotteSaus het volgende:
Misschien is er wel iemand te vinden die de hele lening voor een prikkie over wil nemen. Die heeft dan een grote belang en kan de lener echt achter de broek aan zitten.
Daar zijn wel bureautjes voor. Dit was de eerste die google gaf.
pi_156715174
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 19:28 schreef crowd-fundi het volgende:
Daar zijn wel bureautjes voor. Dit was de eerste die google gaf.
Dat bedoelde ik inderdaad. En die mannen smullen van zo'n lening.
Die schudden Wibo even door elkaar en keren hem om. Wedden dat er dan nog wat knaken uit z'n broekspijp vallen?
pi_156715186
dubbelpost
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 19:33:03 #57
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156715192
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 19:22 schreef BruderKlaus het volgende:

[..]

Niet higher dan nu al voor 7 jaar.

[..]

Dan zie ik het misschien wel zitten.
pi_156715197
Die schudden Wibo even door elkaar en keren hem om. Wedden dat er dan nog wat knaken uit z'n broekspijp vallen?

Zijn dat mannen op grote brommers? _O-
Pecunia non olet
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 19:37:27 #59
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156715295
Ik post hem maar vast:

vrijdag 9 oktober 2015 @ 19:38:09 #60
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156715309
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 19:31 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Helaas, ik vrees dat investeerders bij GVE dit niet kunnen als ze de nieuwe overeenkomst hebben getekend.
quote:
13. De Investeerder geeft Geldvoorelkaar.nl hierbij een Last, die door Geldvoorelkaar.nl wordt aanvaard. De Last houdt het volgende in.
Geldvoorelkaar.nl zal in het belang van en voor rekening van de Investeerder, maar op eigen naam, nakoming vorderen en alle vorderingen incasseren, die voortvloeien uit de tussen de Investeerder en de Geldnemer gesloten Overeenkomst Lening en een eventuele tussen een derde partij en de Investeerder gesloten overeenkomst ter zake van zekerheden, de daarmee samenhangende rechten uitoefenen, terwijl de Investeerder deze rechten niet meer mag uitoefenen, en in dat kader:
* beheersdaden verrichten, waaronder het aangaan van overeenkomsten en het verrichten van andere rechtshandelingen;
* betalingen doen en ontvangen;
* voor Investeerder (als lastgever) als procespartij in rechte optreden en alles doen wat redelijkerwijs nodig is om de Investering te incasseren.
pi_156715435
Dit maandelijks af te dragen bedrag is denk ik gebaseerd op het verschil tussen het huidige netto inkomen en de beslagvrije voet die een deurwaarder verplicht moet hanteren. In de toekomst zal het netto inkomen stijgen mag je vermoeden, dus zou een herziening van het af te dragen bedrag op zijn plaats zijn.
Pecunia non olet
pi_156715478
Ja prachtig die nieuwe overeenkomst. Maar als meer dan 50% vind dat de lening aan B.A.Baracus Big Frank moet worden verkocht dan zullen ze bij GVE toch iets moeten?

Aan de andere kant Wibo ontloopt zijn verantwoordelijkheid niet. 30 jaar lang 600 euro per maand ophoesten voor een jong gezinnetje (foto's) betekent nogal wat. De meeste eindigen dan met een eigen huis hij met helemaal niets. Ik geeft het je te doen.

Een eigen huisje, spaarpotje voor later, je kan het allemaal vergeten.

[ Bericht 5% gewijzigd door RavigotteSaus op 09-10-2015 19:54:52 ]
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 21:22:13 #63
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156718443
Overzichten met gedane en geplande betalingen zijn weer te downloaden op KOM.
pi_156719124
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 19:07 schreef BruderKlaus het volgende:

[..]

Ach, uitgaande van een gemiddelde looptijd van 15 jaar gaat een bod van EUR 5 uit van ongeveer een rendement van 19% per jaar. Gezien risicocategorie, looptijd etc is dat geeneens een heel gek bod ...
In aller eerlijkheid; veel meer dan een tientje is je tegoed sowieso niet waard.
👍
Ik denk aan een bod van 12,5k voor de hele lening. Ik zit zelf niet in het project, dus moet dan wel de stukken even doorlezen 😎😁
pi_156720099
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 19:46 schreef RavigotteSaus het volgende:
Ja prachtig die nieuwe overeenkomst. Maar als meer dan 50% vind dat de lening aan B.A.Baracus Big Frank moet worden verkocht dan zullen ze bij GVE toch iets moeten?

Aan de andere kant Wibo ontloopt zijn verantwoordelijkheid niet. 30 jaar lang 600 euro per maand ophoesten voor een jong gezinnetje (foto's) betekent nogal wat. De meeste eindigen dan met een eigen huis hij met helemaal niets. Ik geeft het je te doen.

Een eigen huisje, spaarpotje voor later, je kan het allemaal vergeten.
Even zonder dollen, als ik er zo over na denk, moeten we eigenlijk nog blij zijn dat hij niet gewoon de schuldsanering ingaat. Dan is hij na, ik geloof drie jaar, overal vanaf.
pi_156720339
Ziet iemand nog grote bezwaren in het project: van nieuwkoop export bij aygodutch?
Vanaf 500 euro een leuke incentive om moeders de vrouw een keer te verassen.
pi_156720490
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 22:20 schreef rob746 het volgende:
Ziet iemand nog grote bezwaren in het project: van nieuwkoop export bij aygodutch?
Vanaf 500 euro een leuke incentive om moeders de vrouw een keer te verassen.
Dáárvoor is de incentive van project #11952 méér geschikt O-)
Pecunia non olet
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 22:44:36 #68
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156721061
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 22:24 schreef obligataire het volgende:

[..]

Eén lettertje, maar wát een verschil!
En toch: bij 11952 zijn in de regel ook veel bloemen te vinden. :)
  vrijdag 9 oktober 2015 @ 23:33:30 #69
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156722613
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 22:24 schreef obligataire het volgende:

[..]

Welk project bedoel je?
pi_156722747
Over incentives gesproken. Heeft iemand ooit de incentive van Rock & Royal (GVE 9002) ontvangen? Heeeeel lang geleden een mail ontvangen dat deze verstuurd zouden worden, maar nooit iets ontvangen. Op mijn mail naar hun wordt niet gereageerd.
pi_156722846
quote:
99s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 11:17 schreef CaLeX het volgende:
[..]
niet te bereiken van de stationshal dus?
Dat zal een hele hoop schelen qua omzet :o
Dat is waar, maar het is wel naast de tramhalte (beneden) en in het zicht van de meest gebruikte in-/uitgangen van het centraal station: naar het Malieveld. Ik denk dat de locatie helemaal zo slecht nog niet is. Of het ook een goede investering is? Meh, daarvoor hakt die 0,9% kosten er inderdaad wat te veel in.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 12:18 schreef investment het volgende:
[..]
misschien moet je eens kijken naar hoog rendements aandelen op de amerikaanse beurs.....een aantal zogeheten bdcl's zijn zeer aantrekkelijk...keren per maand of per kwartaal uit.
Dit is off topic. BDC's zijn inderdaad leuk speelgoed, maar ik vind het risico moeilijk in te schatten. Ze kunnen in ieder geval erg beweeglijk zijn en als de Amerikaanse rente stijgt, dan ben ik erg benieuwd naar de koersreacties. Zelf heb ik overigens: MAIN, FSIC, HTGC en TCPC.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 00:12:05 #72
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156723708
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 23:33 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Welk project bedoel je?
Ik vermoed deze.
pi_156725200
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 22:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Even zonder dollen, als ik er zo over na denk, moeten we eigenlijk nog blij zijn dat hij niet gewoon de schuldsanering ingaat. Dan is hij na, ik geloof drie jaar, overal vanaf.
Schuldsanering kan je vergeten voor zakelijke schulden.

Mischien als crowd iets om over na te denken. We investeren allemaal een leuk bedragje en alles opgeteld hebben we die man de afgrond in geholpen. Als een bank deze lening had gegeven was had die bank nu een probleem en zat onze Wibo nu bij de geschillencommissie omdat de lening nooit gegeven had mogen worden.

[ Bericht 10% gewijzigd door RavigotteSaus op 10-10-2015 02:38:59 ]
pi_156725461
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 02:26 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Schuldsanering kan je vergeten voor zakelijke schulden.

Mischien als crowd iets om over na te denken. We investeren allemaal een leuk bedragje en alles opgeteld hebben we die man de afgrond in geholpen. Als een bank deze lening had gegeven was had die bank nu een probleem en zat onze Wibo nu bij de geschillencommissie omdat de lening nooit gegeven had mogen worden.
Oke, is dat zo dat je niet in de schuldsanering kan komen als je hoofdelijke aansprakelijkheid bent voor zakelijke schulden? Dat wist ik niet. Dus je hebt dan, in die zin, echt levenslang. Prima overigens wat mij betreft. Zelf dacht ik dat het mogelijk was om, nadat alles mbt het bedrijf was afgewikkeld, om alsnog in de schuldsanering te komen. Mooi dat dit blijkbaar niet zo is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Horsemen op 10-10-2015 06:05:19 ]
pi_156725826
Tja, het is niet leuk voor hem, maar om nu te spreken dat hij voor altijd aan het afbetalen is en gebukt gaat onder de schuld gaat mij iets te ver. Het is geen vluchteling waarvan zijn huis is gebombardeerd, het is een ondernemer die lang heeft moeten knokken om überhaupt deze lening te krijgen.

Ik denk dat het goed is dat de verantwoordelijkheid bij hem gelegd wordt voor het gehele bedrag, want dat is wat hij ook wilde, anders begin je niet als ondernemer. Juist dat gevoel houdt je scherp want dat betekent dat je kan falen. Als bekend wordt dat ze allemaal in de schuldsanering kunnen dan krijg je hier hetzelfde systeem als de bonuscultuur bij de banken. Daarnaast zie ik meerdere ondernemers die falen en door de berg ervaring die je hiermee opdoet ben je in een keer heel interessant voor verschillende functies binnen andere bedrijven.

Wat ik wel denk is dat je hier ziet dat er nog te veel informatie mist voor een investeerder om een gedegen keuze te maken waar wel en waar niet in te investeren. Ik heb een businessplan van 40+ pagina's gemaakt en een zeer uitgebreide financiële prognose in excel die GvE wel krijgt, maar de crowd niet krijgt.. Hoe kan je dan een gedegen keuze maken? Daarnaast is regel nummer een die de grotere investeerders altijd houden: wie zit er achter de onderneming? Ook daar zie ik nog een te groot informatie-gat als je het mij vraagt.
pi_156725957
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 @ 13:03 • 292 schreef najra1990 het volgende:
[...]
De defaults komen tenslotte eerder dan de volledig uitbetaalden... ik zit nu op 9 defaults (op 102 projecten) en mijn profit voor dit jaar wordt zeker negatief omdat ik het direct afschrijf. Ik hoop er echter inderdaad wel nog wat op terug te vangen. Daarom vind ik het ook zo vervelend dat er vrijwel geen statusupdates komen vanuit het incassobureau / GvE. Mijn herfinancieringen doe ik in ieder geval wel iets voorzichtiger. Komend jaar verwacht ik dan ook nog geen echte profit, maar het jaar erop hoop ik op verbetering.
Om het algehele inzicht voor de lezers van dit furum in defaults te verruimen. Ik startte 3 jaar geleden met GvE, inmiddels ook 100 projecten, 5 defaults. Daarnaast startte ik 2,5 jaar geleden voor mijn vriendin: 100 projecten voor de helft mijn eigen portfolio overlappend: 6 defaults. Als het zo doorgaat is alle moeite om het geld niet op deposito te zetten voor niets geweest. Behalve dan de lol onderweg en de incentives. In beide gevallen nog geen signalen gehad van recovery. Ik heb altijd geprobeerd zorgvuldig te selecteren en heb dus veel laten lopen. Dit is dus het tussenresultaat.
Investeerder sinds 2007.
pi_156726085
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 08:38 schreef crowdinvesteerder het volgende:

[..]

Om het algehele inzicht voor de lezers van dit furum in defaults te verruimen. Ik startte 3 jaar geleden met GvE, inmiddels ook 100 projecten, 5 defaults. Daarnaast startte ik 2,5 jaar geleden voor mijn vriendin: 100 projecten voor de helft mijn eigen portfolio overlappend: 6 defaults. Als het zo doorgaat is alle moeite om het geld niet op deposito te zetten voor niets geweest. Behalve dan de lol onderweg en de incentives. In beide gevallen nog geen signalen gehad van recovery. Ik heb altijd geprobeerd zorgvuldig te selecteren en heb dus veel laten lopen. Dit is dus het tussenresultaat.
Heb je wel het gevoel dat je alle informatie hebt om zorgvuldig de keuzes te kunnen maken?
En geen signalen van recovery, maar verwacht je wel dat die nog gaan komen of heb je het gevoel dat er weinig aan te doen is/gedaan wordt?
pi_156726147
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 08:10 schreef th3rd het volgende:
Tja, het is niet leuk voor hem, maar om nu te spreken dat hij voor altijd aan het afbetalen is en gebukt gaat onder de schuld gaat mij iets te ver. Het is geen vluchteling waarvan zijn huis is gebombardeerd, het is een ondernemer die lang heeft moeten knokken om überhaupt deze lening te krijgen.

Ik denk dat het goed is dat de verantwoordelijkheid bij hem gelegd wordt voor het gehele bedrag, want dat is wat hij ook wilde, anders begin je niet als ondernemer. Juist dat gevoel houdt je scherp want dat betekent dat je kan falen. Als bekend wordt dat ze allemaal in de schuldsanering kunnen dan krijg je hier hetzelfde systeem als de bonuscultuur bij de banken. Daarnaast zie ik meerdere ondernemers die falen en door de berg ervaring die je hiermee opdoet ben je in een keer heel interessant voor verschillende functies binnen andere bedrijven.

Wat ik wel denk is dat je hier ziet dat er nog te veel informatie mist voor een investeerder om een gedegen keuze te maken waar wel en waar niet in te investeren. Ik heb een businessplan van 40+ pagina's gemaakt en een zeer uitgebreide financiële prognose in excel die GvE wel krijgt, maar de crowd niet krijgt.. Hoe kan je dan een gedegen keuze maken? Daarnaast is regel nummer een die de grotere investeerders altijd houden: wie zit er achter de onderneming? Ook daar zie ik nog een te groot informatie-gat als je het mij vraagt.
De informatie kloof is inderdaad immens en dit is iets waarvoor wij al lang strijden om deze kloof te verkleinen. Om verschillende redenen houden zowel platformen als geldnemers, al dan niet terecht, deze informatie achter. Overigens is het natuurlijk ook zo dat niet iedere investeerder deze informatie op de juiste manier kan beoordelen, en daar komt dan een goed platformen om de hoek kijken. Overigens is het, tot op zekere hoogte, ook wel begrijpelijk dat een ondernemer niet gelijk zijn hele businessplan voor alles en iedereen inzichtelijk wil maken.
pi_156726181
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 09:01 schreef th3rd het volgende:

[..]

Heb je wel het gevoel dat je alle informatie hebt om zorgvuldig de keuzes te kunnen maken?
En geen signalen van recovery, maar verwacht je wel dat die nog gaan komen of heb je het gevoel dat er weinig aan te doen is/gedaan wordt?
In beide gevallen krijgen wij te weinig informatie, dus ook over de afhandeling als iets niet loopt zoals het zou moeten lopen.
pi_156726517
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 08:38 schreef crowdinvesteerder het volgende:

[..]

Ik weet uiteraard niet of je een en ander in een sheet hebt staan en of je het hebt doorgerekend, ook voor de langere termijn tot en met uitloop van het laatste contract.

Als ik kijk naar het aantal projecten, het aantal defaults en de gemiddelde looptijd, dan sluit ik niet uit dat er toch nog winst uitkomt, en zelfs nog méér dan het rendement op een deposito.

Bij de defaults ging uiteraard niet de hele inleg verloren, maar een deel, stel gemiddeld 60% van de inleg. Dat betekent 3% van de oorspronkelijk ingelegde hoofdsom (0,6*5/100).
Je hebt echter al wel 3 jaar lang over de gemiddelde hoofdsom (en minus de uitgevallen projecten) toch gauw 8% verdiend, en wel per jaar(!!). Dus volgens mij heb je nog wel wat buffer opgebouwd voordat het dramatisch wordt. Sterker nog volgens mij doe je het niet zo slecht, vanaf de zijlijn bezien.

De porto van je vriendin doet het minder, want kortere looptijd en toch al méér defaults. Maar ook hier kan het nog best goed komen.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 10-10-2015 10:04:18 ]
Pecunia non olet
pi_156726579
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 08:10 schreef th3rd het volgende:

Dan hier ff wat kritiek:

1. De regel nummer 1 welke je omschrijft ben ik helemaal mee eens. Vraag is waar de ondernemer op beoordeeld wordt. Hierbij is het allerbelangrijkste of hij zijn plan op 1 a4 kan uitleggen aan zijn investeerders. Blijkbaar is jou dat niet gelukt. (zie de vele vragen hier en de 40+ pagina's)

2. Als ik al jouw posts hier teruglees dan valt me op dt je denkt dat je onderzoeken en ondernemingsplan het bewijs zijn dat je project gaat lukken. Ik denk dat je hier een cruciale fout maakt. Alle onderzoeken en plannen zijn gebaseerd op veel aannames en die kunnen alle richtingen op bewegen.

Verder wel een compliment over je acties hier in/op dit forum
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 11:19:15 #82
132191 -jos-
Money=Power
pi_156727827
Ik ben in maart 2014 begonnen, heb nu 36 projecten en nog 0 defaults. Heb geluk blijkbaar :)
pi_156728171
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 11:19 schreef -jos- het volgende:
Ik ben in maart 2014 begonnen, heb nu 36 projecten en nog 0 defaults. Heb geluk blijkbaar :)
Ik hoop het voor je! Volgens de fok-statistieken is het grootste risico op een default echter pas in het tweede jaar dus nog even blijven hopen. ;)
pi_156728262
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 11:19 schreef -jos- het volgende:
December 2014 begonnen. Nu ongeveer 40 projecten. Tot op heden geen defaults. Maar toen ik investeerde in de projecten was ik jammergenoeg nog niet bekend met dit forum. Want dan was ik waarschijnlijk kritischer geweest met het selecteren van de projecten. Niet dat ik nu helemaal blind in de projecten ben gestapt, maar het is altijd fijn om meerdere meningen te lezen. Maar zoals gezegd...ik ontdekte het forum pas achteraf. Dus nu maar afwachten hoe de komende jaren gaan verlopen. Ik verwacht wel een aantal defaults na het lezen van dit forum.
pi_156728953
Ik ben begonnen in februari 2014, heb nu rond de 100 projecten en nog 0 defaults, maar vermoedelijk wel 1 die er aan komt.
pi_156729416
Hier ongeveer 60 projecten sinds april 2014. Gelukkig nu nog 0 defaults. Mijn laatste investering was in juni van dit jaar. Nu loopt alles langzaam terug.

Aantal betalingen ontvangen: 732 van 2766 (26,46%)
pi_156729452
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 12:20 schreef Horsemen het volgende:
Ik ben begonnen in februari 2014, heb nu rond de 100 projecten en nog 0 defaults, maar vermoedelijk wel 1 die er aan komt.
Doe je netjes. Ben zelf actief vanaf januari 2014. Zit nu op 82 projecten. Zit ook in Talamani en in quicboats. Verder is er nog een project wat te laat is met betalen. Is nog niet hier voorbij gekomen. Maar het platform heeft gemeld dat ze liquiditeit problemen hebben. Dus even afwachten hoe dit gaat verlopen.
pi_156729625
Begonnen sinds maart/april 2014. 55 projecten. Tot dusverre zonder defaults.
pi_156729762
Mijn 5 defaults zijn allemaal projecten uit 2013. Ze zitten in de eerste 50 van de 100 investeringen. Dat zou dus duiden op een verwacht aantal van 10 op 100.
Ik heb een simulatie gemaakt van het rendement (IRR) waar je vooraf op kan rekenen bij verschillende aantallen defaults (stel je hebt 100 projecten met 60 maanden looptijd):

nominale rente 8,00%
Geen verliezen 7,33% (feitelijk na aftrek fee)
Verlies 1 proj na 7 maanden 6,26%
+ Verlies 2e na 12 maanden 5,32%
+ Verlies 3 na 18 maanden 4,60%
+ Verlies 4 na 24 maanden 4,07%
+ Verlies 5 na 30 maanden 3,70%
+ Verlies 6 na 36 maanden 3,45%
+ Verlies 7 na 42 maanden 3,29%
+ Verlies 8 na 48 maanden 3,20%
+ Verlies 9 na 54 maanden 3,16%
+ Verlies 10 na 36 maanden 2,79%

andere scenario's:
Alle 10 verliezen na 30 maanden 3,65%
Alle 10 verliezen na 24 maanden 2,08%

Conclusie reken bij 8% rente op 2-3% nettorendement en geniet van je ontvangen incentive!
Investeerder sinds 2007.
pi_156729937
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 11:38 schreef MSR het volgende:

[..]

Ik hoop het voor je! Volgens de fok-statistieken is het grootste risico op een default echter pas in het tweede jaar dus nog even blijven hopen. ;)
Idd. voor het perspectief: ik zit 3,5 jaar in CF (100+ bij GvE) en had de eerste 2,5 jaar geen defaults... en in het afgelopen jaar ineens 9... Ik heb eerder hier al aangegeven het totale gebrek aan transparantie over de terugbetaal- en defaultsituaties waardeloos te vinden. Juist omdat die informatie van wezenlijk belang is voor een oordeel over de waardering van 'verantwoorde investeringen' door de platforms. Zoals th3rd zegt, er is veel meer informatie nodig voor een gedragen investeringsbeslissing, nu is het toch een soort gokken (zeker bij de idioot snelle vollopers). Bij de nader toegelichte defaults bleek merendeels sprake van een veel grotere schuldenlast (bodemloze putten). Het schermen met de hoofdelijke aansprakelijkheid als achtervang blijkt dan ook amper iets op te leveren, de boten is de eerste waar je -als het meezit- over 30 jaar je geld terug hebt. In de begintijd waren er naar mijn gevoel zelfs wat meer 'normale' bedrijfsleningen, nu zijn het vooral start ups en werkkapitaalvragers (met liquiditeitsproblemen).
pi_156730075
Is het ook zo, nu het crowdfunden wat langer bestaat (in deze vorm) er ook steeds meer "kansloze" projecten op de sites komen?

Waar een beetje ervaren crowdfunder meteen doorheen prikt?
pi_156730248
Ik heb eerder voorbij zien komen dat het verwachte default% rond de 2% is, maar ik denk dat het uiteindelijk dichter bij de 5% zit. Dus ongeveer 1 op de 20 projecten. Dat klinkt redelijk als je bedenkt dat het veelal startende bedrijven betreft, met hoge risico etc.

Met name de laatste maanden begint het wat speculatief te worden, dit komt denk ik mede doordat sommige projecten zo snel vollopen dat veel mensen door FoMO maar wat doen.

Hier geldt net als bij andere vormen van investeren: investeer alleen een verantwoord deel van uw vermogen. Op het moment dat je besluit ergens in te investeren is het ook goed, ongeacht risicoclassificatie, voor jezelf projecten in 2 groepen te verdelen: veel vertrouwen en minder vertrouwen. Waar je veel vertrouwen in hebt investeer je dan bv 1000 eu en minder vertrouwen 500. Als je bij ieder project een variabel bedrag investeert, 300 hier, 800 daar wordt het m.i. risicovoller en kan het netto-resultaat zeer uiteenlopen.

SPOILER
pi_156730303
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 13:23 schreef Pap89 het volgende:
Is het ook zo, nu het crowdfunden wat langer bestaat (in deze vorm) er ook steeds meer "kansloze" projecten op de sites komen?

De spoeling lijkt mij steeds dunner te worden (ook door de toename van platforms), met een toename van geldshoppers, terwijl veel serieuze bedrijven blijkbaar toch de weg naar de bank en wellicht qredits enzo blijven vinden. En met het fenomeen stapelfinanciering wentelen de banken de grootste risico's ook nog eens af op CF, hele foute ontwikkeling.
pi_156730360
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 13:33 schreef Mijnenveger het volgende:
Ik heb eerder voorbij zien komen dat het verwachte default% rond de 2% is, maar ik denk dat het uiteindelijk dichter bij de 5% zit. Dus ongeveer 1 op de 20 projecten. Dat klinkt redelijk als je bedenkt dat het veelal startende bedrijven betreft, met hoge risico etc.

Met name de laatste maanden begint het wat speculatief te worden, dit komt denk ik mede doordat sommige projecten zo snel vollopen dat veel mensen door FoMO maar wat doen.

Ik verwacht tussen de 10 en 15%
pi_156730472
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 13:39 schreef ZeKraut het volgende:

[..]

Dan heeft investeren niet zoveel zin met percentages van 6-8% :)
pi_156730475
quote:

[..]

Dat hoop ik niet. Ik denk dat het ook sterk afhankelijk is van het platform. Bij Lendico zou 50% me niets verbazen. Ik doe dan ook geen zaken via dat platform.
pi_156730601
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 13:45 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Dat hoop ik niet. Ik denk dat het ook sterk afhankelijk is van het platform. Bij Lendico zou 50% me niets verbazen. Ik doe dan ook geen zaken via dat platform.
Ik denk daar iets anders over, het zijn persoonlijke leningen met lage bedragen, hoe onzinnig de bestemming soms ook. Hoofdelijke aansprakelijkheid en spreiding daaro bieden zo vermoed ik onderhand toch een hoger eindrendement dan bij andere platforms. Ook alle persoonlijke leningen via GvE betalen al jaren keurig. Lendico moet wel de bedrijfsvoering aanscherpen wil het een blijvertje zijn.
pi_156730744
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 13:45 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Dan heeft investeren niet zoveel zin met percentages van 6-8% :)
Idd, de rentes worden vaak ten onrechte afgespiegeld ten opzichte van de lage bankrente, terwijl ze een weerspiegeling moeten zijn van het risico. Mijn conclusie, de rentes zijn zeker bij de 3-5 projecten veelal veel te laag!
pi_156731365
quote:

[..]

Als je een voorliefde zou hebben voor starters en horeca (of in combinatie), dan wel. Maar als je deze consequent links laat liggen dan denk ik dat die 5% redelijk realistisch is.
Ik denk dat investeerders vooral in hun eerste halfjaar de meeste fouten maken. Dat zijn nu net de mensen die ervoor zorgen dat een project na een maand volloopt. Ze beginnen net, zien zo'n project en beseffen zich de risico's te weinig.

Mensen zouden zich niet gek moeten laten maken door de mooie commerciële verhaaltjes die vaak geschetst worden. Die dierenarts van laatst was een goed voorbeeld van hoe het moet. Van huis uit beginnen, een organisatie opbouwen met klanten, winst maken, en dan op het juiste moment uitbreiden. Dat zegt mij veel meer dan zo iemand die 'iets' wereldwijd wil gaan uitrollen naar Barcelona en Dubai en zo. Dat mensen in dat soort bullshit tuinen, ik blijf me verbazen....

[ Bericht 21% gewijzigd door obligataire op 10-10-2015 14:39:55 ]
Pecunia non olet
pi_156731409
@#$#$
Pecunia non olet
pi_156731485
Ik heb het idee dat de meeste crowdfunders het puur vanuit een zakelijk oogpunt doen (met hier en daar een leuke incentive). Ik vind dat dit voorbij gaat aan het hele idee van crowdfunding: het MKB en leuke projecten steunen en bijkomend een leuke rente ontvangen.

Als mensen nu eens meer naar de inhoud van een project kijken ipv alleen naar het risico-rendement plaatje en alleen investeren wanneer ze ook daadwerkelijk een link hebben met hetgeen gepresenteerd, denk ik dat veel projecten (terecht) niet volkomen.

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die 10k investeren in een ondernemer die ze nooit hebben ontmoet en dat allemaal doen op basis van gegeven risicoclassificatie en een half A4-tje pitch, zonder enige kennis te hebben van de branche(trends) e.d.
pi_156731672
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 14:39 schreef Mijnenveger het volgende:
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die 10k investeren in een ondernemer die ze nooit hebben ontmoet en dat allemaal doen op basis van gegeven risicoclassificatie en een half A4-tje pitch, zonder enige kennis te hebben van de branche(trends) e.d.
Als iemand miljoenen aan belegbaar vermogen bezit, dan is 10K voor hem niet meer dan 100 euro voor iemand met een bescheiden vermogentje, vermoed ik.
Pecunia non olet
pi_156731942
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 14:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als je een voorliefde zou hebben voor starters en horeca (of in combinatie), dan wel. Maar als je deze consequent links laat liggen dan denk ik dat die 5% redelijk realistisch is.
Ter nadere info, van de huidige 9 zijn er 3 startup danwel horeca. Ik ben het met je eens dat wanneer je alleen voor de cat. 1 en 2tjes gaat er weinig aan de hand is. Het is jammer, en ook wel opvallend, dat er bij de platforms zo weinig projecten in die categorie zijn.
pi_156731966
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 14:46 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als iemand miljoenen aan belegbaar vermogen bezit, dan is 10K voor hem niet meer dan 100 euro voor iemand met een bescheiden vermogentje, vermoed ik.
Terechte opmerking, maar je kunt je afvragen of dat bij een relatief nieuw fenomeen als crowdfunding slim is. Sommige zijn bereid het risico te nemen en spelen m.i. gewoon roulette.

Als je het puur en alleen voor het rendement doet, en over 2/3 jaar blijkt het default% gemiddeld 10x zo hoog te liggen als nu wordt verwacht, kom je bedrogen uit. Ik hoop dat mensen dan zo volwassen blijven dit verlies voor lief te nemen en niet gaan lopen janken dat ze verkeerd zijn geinformeerd, de risico's niet duidelijk waren etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mijnenveger op 10-10-2015 15:24:29 ]
pi_156733054
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2015 23:42 schreef Groepfunder het volgende:
Dat is waar, maar het is wel naast de tramhalte (beneden) en in het zicht van de meest gebruikte in-/uitgangen van het centraal station: naar het Malieveld. Ik denk dat de locatie helemaal zo slecht nog niet is. Of het ook een goede investering is? Meh, daarvoor hakt die 0,9% kosten er inderdaad wat te veel in.
Malieveld is niet de meest gebruikte uitgang ;) dat is de kant met de tramhalte en alle ministeries

Locatie is niet slecht nee, maar er is een reden dat hier niemand inzit nog. Het is basicly een kut locatie (vergeleken met de rest van CS) waar je nooit langs loopt en wat je niet vanaf de hal kan bereiken.

[ Bericht 2% gewijzigd door CaLeX op 10-10-2015 16:07:54 ]
pi_156737710
Je hebt natuurlijk defaults en defaults.... qua te boeken verlies maakt het nogal uit of het project op 20% van de doorlooptijd zit of op 80%

Elke default is er een te veel natuurlijk, maar zeker als de communicatie daarover te wensen over laat en als er vervolgens een afbetalings plan van 30 jaar wordt afgesproken....
Tja dan zit je er behoorlijk aan vast.
pi_156739274
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 09:54 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Dan hier ff wat kritiek:

1. De regel nummer 1 welke je omschrijft ben ik helemaal mee eens. Vraag is waar de ondernemer op beoordeeld wordt. Hierbij is het allerbelangrijkste of hij zijn plan op 1 a4 kan uitleggen aan zijn investeerders. Blijkbaar is jou dat niet gelukt. (zie de vele vragen hier en de 40+ pagina's)

2. Als ik al jouw posts hier teruglees dan valt me op dt je denkt dat je onderzoeken en ondernemingsplan het bewijs zijn dat je project gaat lukken. Ik denk dat je hier een cruciale fout maakt. Alle onderzoeken en plannen zijn gebaseerd op veel aannames en die kunnen alle richtingen op bewegen.

Verder wel een compliment over je acties hier in/op dit forum
1 ben ik het mee eens. Ik heb onderschat wat verwacht wordt om investeerders aan te trekken. Zowel bij Qredits als hier merk ik dat we toch vanuit een net iets andere (te technische) kant aan het praten zijn ipv bespreken wat we doen en waarom het interessant is.

2. Denk ik niet. Je zal toch inderdaad een soort van nul-lijn moeten pakken, en daarvoor hebben we marktonderzoek gedaan. Daarna ben ik (vooral naar beneden, dus 25% minder omzet en meer dan 30% minder omzet) gaan kijken met welke scenario's we rekening moeten houden zodat we onze bedrijfsvoering flexibel in kunnen zetten afhankelijk van wat we kunnen verwachten.

Ik ben dus juist niet aan gaan nemen dat we daardoor succes hebben, maar ben gaan kijken welke acties genomen moeten worden afhankelijk van bepaalde mile-stones die te meten zijn per half jaar. (en de richting is in te schatten per 3 maanden)

Dat is nog steeds geen sleutel tot succes, maar het geeft je wel een strategisch stappenplan afhankelijk van welke omzetten behaald worden.

Maar mocht je denken dat ik hier alsnog een aanname maak die een groter dan nodig risico vormt voor de opstart van het bedrijf, dan luister ik graag naar advies!
pi_156739465
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 18:33 schreef namliam het volgende:
Je hebt natuurlijk defaults en defaults.... qua te boeken verlies maakt het nogal uit of het project op 20% van de doorlooptijd zit of op 80%

Elke default is er een te veel natuurlijk, maar zeker als de communicatie daarover te wensen over laat en als er vervolgens een afbetalings plan van 30 jaar wordt afgesproken....
Tja dan zit je er behoorlijk aan vast.
Is een platform eigenlijk verplicht om te melden hoeveel geld geďnvesteerd is en hoeveel daarvan terugbetaald wordt? Je behoudt natuurlijk altijd een gat omdat de investering vooruit loopt op de afbetaling en dit op verschillende manieren getoond kan worden, maar als daar een standaard in gevonden kan worden door een waakhond dan heb je denk ik heel goed vergelijkingsmateriaal van hoe goed een platform, en de gekozen projecten, het doet.
pi_156740293
Zondagochtend nieuwe pitch gepubliceerd op Investormatch:
B+, 8%, 24mnd,

SPOILER

[ Bericht 3% gewijzigd door djh77 op 12-10-2015 06:23:00 ]
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:00:05 #110
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156740942
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 19:38 schreef djh77 het volgende:
Zondagochtend nieuwe pitch gepubliceerd op Investormatch:
B+, 8%, 24mnd

SPOILER
Ik heb eerlijk gezegd geen zin om mijn spamboxvulling te gaan financieren.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 20:04:07 #111
132191 -jos-
Money=Power
pi_156741052
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 20:00 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik heb eerlijk gezegd geen zin om mijn spamboxvulling te gaan financieren.
Idd, niet echt een juist type bedrijf voor crowdfunding.
pi_156742453
Bij KOM hadden we toch ook zoiets?

Op zich boeit de activiteit me niet zo, als ze maar netjes aflossen :)

Het valt me op dat de resultaten tot op heden vrij marginaal zijn en dat ze nu ineens een explosie van winst en omzet verwachten, niet alleen in 2016 maar ook al in 2015. Komt me nogal gewaagd over eerlijk gezegd.

Wat me ook bezighoudt is de vraag waarom een aantal concurrenten hebben afgehaakt. Waarom zijn zij niet, en SPM wel, levensvatbaar, denk je dan.
Pecunia non olet
pi_156743768
Inmiddels heb ik zo een 20 projecten. Vanaf begin 2014. Eentje is inmiddels vervroegd afgelost en de rest loopt allemaal. Dus gelukkig nog geen defaults. Echter zal dit waarschijnlijk wel een kwestie van tijd zijn.
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:01:56 #114
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156745105
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 21:24 schreef rob746 het volgende:
Inmiddels heb ik zo een 20 projecten. Vanaf begin 2014. Eentje is inmiddels vervroegd afgelost en de rest loopt allemaal. Dus gelukkig nog geen defaults. Echter zal dit waarschijnlijk wel een kwestie van tijd zijn.
Crowdfunders lenen op een San Andreasbreuk. Er komt een klap (platformdefault) of klapje (lenersdefault) maar je weet niet wanneer. Tussen de klappen door is het eigenlijk best prettig toeven.
pi_156746372
Crowdfunding is dansen op de vulkaan. Spannend maar funny.
pi_156746969
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 19:11 schreef th3rd het volgende:

[..]

1 ben ik het mee eens. Ik heb onderschat wat verwacht wordt om investeerders aan te trekken. Zowel bij Qredits als hier merk ik dat we toch vanuit een net iets andere (te technische) kant aan het praten zijn ipv bespreken wat we doen en waarom het interessant is.

2. Denk ik niet. Je zal toch inderdaad een soort van nul-lijn moeten pakken, en daarvoor hebben we marktonderzoek gedaan. Daarna ben ik (vooral naar beneden, dus 25% minder omzet en meer dan 30% minder omzet) gaan kijken met welke scenario's we rekening moeten houden zodat we onze bedrijfsvoering flexibel in kunnen zetten afhankelijk van wat we kunnen verwachten.

Ik ben dus juist niet aan gaan nemen dat we daardoor succes hebben, maar ben gaan kijken welke acties genomen moeten worden afhankelijk van bepaalde mile-stones die te meten zijn per half jaar. (en de richting is in te schatten per 3 maanden)

Dat is nog steeds geen sleutel tot succes, maar het geeft je wel een strategisch stappenplan afhankelijk van welke omzetten behaald worden.

Maar mocht je denken dat ik hier alsnog een aanname maak die een groter dan nodig risico vormt voor de opstart van het bedrijf, dan luister ik graag naar advies!
Scenario waar 30% minder omzet wordt gerealiseerd is eenvoudig te berekenen. Maar wat gebeurt er als de geprognotiseerde omzet een paar maanden verschuift. Of wat ga je doen als blijkt dat de markt hier toch niet op zit te wachten? Zijn jullie dan flexibel genoeg om je verdienmodel los te laten en met de aanwezige kennis en kunde (waar ik in jullie geval absoluut niet aan twijfel) een ander verdienmodel toe te passen. Lees "the leen startup" van Eric Ries eens.
  zondag 11 oktober 2015 @ 00:39:50 #117
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_156749689
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 13:23 schreef Pap89 het volgende:

Dan moet je vooral bij Lendico zijn.
pi_156751658
Ach ik vind dat ook een bedrijf als SPM een bijdrage levert aan de economie, ik heb er in ieder geval geen last van.

Toch best veel andere mensen wel:
http://www.klacht.nl/malicor-marketing/

quote:
Belangrijk: Beide ondernemers, alsmede de beide holdings en Malicor B.V. tekenen (hoofdelijk) mee met deze lening.
Wat voor waarde heeft zoiets nou?

In de vragen-sectie op IvM staat trouwens al wat nuttige extra informatie.
pi_156752984
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 22:50 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Scenario waar 30% minder omzet wordt gerealiseerd is eenvoudig te berekenen. Maar wat gebeurt er als de geprognotiseerde omzet een paar maanden verschuift. Of wat ga je doen als blijkt dat de markt hier toch niet op zit te wachten? Zijn jullie dan flexibel genoeg om je verdienmodel los te laten en met de aanwezige kennis en kunde (waar ik in jullie geval absoluut niet aan twijfel) een ander verdienmodel toe te passen. Lees "the leen startup" van Eric Ries eens.
Ja leuk dat je daar naar refereert! Bij B.Amsterdam (het kantoor waar wij zitten) heeft hij een presentatie gegeven waardoor ik er mee bezig ben geweest( nog niet genoeg moet ik zeggen). Dat we ons niet blind staren op de database en het projectscannen erbij houden als back-up geeft heel veel ruimte. We zijn nu in de running voor 2 grote projecten waarbij we heel veel producten moeten scannen. Als een van die twee valt dan hebben we al gauw de helft van het te lenen bedrag. Het leuke van dat werk is dat we het met zijn 3en (één medewerker productie extra) kunnen blijven doen (vandaar dat we ook niet meer dan half-jaar contracten aan de rest aanbieden in het begin).

Ik zal dit nog wel eens met Tristan en mijn eigen strategische adviseurs bespreken, om zeker te zijn dat we ons niet blind staren, dank je!
pi_156753132
Ik lees nu dat ik het niet duidelijk uitleg.

We maken nu relatief weinig reclame voor zulk projectscan opdrachten (alle soorten 3D scans die niet meerdere keren te verkopen zijn, maar gericht voor één klant gemaakt worden), onder andere doordat we bezig zijn met het opbouwen van Human Alloy.

Ondanks dat we hier amper reclame voor maken merken we dat er nog best veel bedrijven ons via mond-op-mond reclame vinden. We krijgen veel aanvragen hiervoor, waarbij we met twee grote projecten al best ver zijn en hier een flink bedrag uit kan komen. Daarnaast lopen er nog wat leuke kleinere opdrachten.

Het gevaar bij het projectscannen is alleen dat een opdracht niet direct valt, waardoor je heel veel of helemaal niks te doen hebt. Ik zie daar, als afzonderlijke bedrijfstak, dus meer kans van wanbetaling, doordat de variatie groter is. De Database is precies het omgekeerde. Waar het projectscannen iedere keer een sprint is, is de database een marathon.De combinatie van de twee, in elk geval het eerste jaar, geeft dus heel veel ruimte voor omzet. Als we geen opdrachten hebben dan richt iedereen zich op de database, als er wel een opdracht is, dan gebruiken we de buffer die gemaakt is toen iedereen aan de database werkte.

Hierdoor hebben we, voor de eerste jaren in elk geval, nog een grote onbekende: wat als er geen opdrachten komen? Ik heb speciaal deze markt uitgekozen omdat het zo'n groeimarkt is. Alle OS systemen richten zich meer ene meer op 3D, simulaties voor arbeid, visuele reclames etc worden allemaal met 3D gemaakt. hier zal onze markt alleen maar groeien omdat we kwalitatief ons aan de bovenkant van de markt bevinden.

Maar nogmaals, ik vind het wel fijn dat je het vraagt en ik ga dit nog wel even intern bespreken of ik me nu niet blind aan het staren ben op wat er nu aan mogelijkheden ligt en of onze planning wel bestand is tegen systematische veranderingen in de markt.
pi_156754149
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 15:55 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Malieveld is niet de meest gebruikte uitgang ;) dat is de kant met de tramhalte en alle ministeries
Niet alle ministeries. De kortste looproute naar de ministeries van Algemene Zaken, Financiën, Buitenlandse Zaken en Infrastructuur en Milieu is wel degelijk uitgang Malieveld. Idem voor organisaties als de Eerste- en Tweede Kamer en het provinciehuis. Al zijn er wel twee uitgangen aan de Malieveldzijde en zullen de ambtenaren van Buitenlandse Zaken (en wellicht ook Economische Zaken) de uitgang nemen die het verst bij de winkel vandaan is. Maar als ze iets leuks en opvallends doet met de etalge - die te zien is als je met de tram beneden langsrijdt - dan vind ik de locatie lang nog zo slecht. Ik ben het met je eens dat het station betere locaties kent, maar er zijn ook slechtere plekken en die zijn soms ook verhuurd. Ik vind de locatie van Leonidas bijvoorbeeld minder aantrekkelijker, ondanks dat die wel binnen zit.
pi_156760416
Beste mensen, we hebben onze financiering rond! hartelijk dank voor vragen en investeringen! Ik zal hier nog even laten weten wanneer we een investeringsborrel regelen!
pi_156762752
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 15:48 schreef th3rd het volgende:
Beste mensen, we hebben onze financiering rond! hartelijk dank voor vragen en investeringen! Ik zal hier nog even laten weten wanneer we een investeringsborrel regelen!
Congrats. Zet hem op :)
  zondag 11 oktober 2015 @ 18:01:49 #124
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156763334
quote:
Gefeliciteerd! Gun het je ook van harte!

Ik heb m'n inleg op het nippertje nog iets verhoogd :9
pi_156765869
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 02:38 schreef redbull666 het volgende:
Ach ik vind dat ook een bedrijf als SPM een bijdrage levert aan de economie, ik heb er in ieder geval geen last van.

Toch best veel andere mensen wel:
http://www.klacht.nl/malicor-marketing/

[..]

Wat voor waarde heeft zoiets nou?

In de vragen-sectie op IvM staat trouwens al wat nuttige extra informatie.
Lees het verhaal van QB hier en je weet wat de waarde van slechts een privé hoofdelijkaansprakelijkheid is. (mijns inziens had dit beter kunnen lopen)
pi_156765886
quote:
Super. Ben oprecht blij voor jullie. Ook een beetje eigen belang maar maak er iets moois van
pi_156767374
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 20:10 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Lees het verhaal van QB hier en je weet wat de waarde van slechts een privé hoofdelijkaansprakelijkheid is. (mijns inziens had dit beter kunnen lopen)
De waarde van de privé aansprakelijkheid is denk ik eerder dat het preventief werkt in de zin van geen onnodige risico's lopen.
Voor de ondernemer brengt een privé faillissement een boel ellende en gezichtsgeverlies met zich mee, maar qua opbrengst levert het weinig op, was er wel serieus voor beslag vatbaar vermogen dan gingen ze ook niet failliet lijkt me.
Pecunia non olet
pi_156775488
Een nieuwe op zencap. Leest daar niemand van zencap met de pitch mee??

Onze bedrijf is een van de beste lopende restaurants in de omgeving en misschien in de hele provincie Zeeland. Wij hebben een database van meer dan 19 duizend e-mail adressen van vaste klanten die zeer regelmatig onze bezoeken. Door onze activiteiten in het bedrijf zelf of buiten van, hebben wij in de loop van de jaren een zeer goede reputatie en goede naam kunnen opbouwen en wij willen deze houden en evt. de bezoekers de verdubbelen. Alle mogelijkheden zijn aanwezig. Een klein voorbeeld: boven onze restaurant bevind nog een zaal van meer dan 200 m˛. Deze ruimte behoort ook in onze pand. Deze ruimte willen ook meenemen samen met de vernieuwing van de aanwezig ruimte. De laatste twee jaren zeer regelmatig, in het weekend moeten wij gasten teleurstellen en wegsturen wegens gebrek aan ruimte. Wij verwachten geen problemen met de terug betaling waarom iedere maand er zijn genoeg bedragen die binnen komen. In iedere geval wij staan open voor verschillende vormen van financieringen.

Waarvoor wordt het krediet gebruikt?
Wij willen nu onze bedrijf een nieuwe frisse lucht geven. De mogelijkheden zijn te veel maar het kan niet met eigen middelen te realiseren. Er zijn twee mogelijkheden: zelf gaan sparen voor maanden of jaren of laten financieren. Het is een eigen pand met een overwaarde van meer dan 3 toon euro's ( taxatie 2014) maar onze bank wil niet mee werken daarom hebben wij deze weg gekozen. Voor meer informatie kunt u recht streks met ons contact opnemen.

[ Bericht 11% gewijzigd door djh77 op 12-10-2015 06:22:11 ]
pi_156775503
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 06:14 schreef djh77 het volgende:

Onze bedrijf is een van de beste lopende restaurants in de omgeving en misschien in de hele provincie Zeeland. Wij hebben een database van meer dan 19 duizend e-mail adressen van vaste klanten die zeer regelmatig onze bezoeken. Door onze activiteiten in het bedrijf zelf of buiten van, hebben wij in de loop van de jaren een zeer goede reputatie en goede naam kunnen opbouwen en wij willen deze houden en evt. de bezoekers de verdubbelen. Alle mogelijkheden zijn aanwezig. Een klein voorbeeld: boven onze restaurant bevind nog een zaal van meer dan 200 m˛. Deze ruimte behoort ook in onze pand. Deze ruimte willen ook meenemen samen met de vernieuwing van de aanwezig ruimte. De laatste twee jaren zeer regelmatig, in het weekend moeten wij gasten teleurstellen en wegsturen wegens gebrek aan ruimte. Wij verwachten geen problemen met de terug betaling waarom iedere maand er zijn genoeg bedragen die binnen komen. In iedere geval wij staan open voor verschillende vormen van financieringen.

Wij willen nu onze bedrijf een nieuwe frisse lucht geven. De mogelijkheden zijn te veel maar het kan niet met eigen middelen te realiseren. Er zijn twee mogelijkheden: zelf gaan sparen voor maanden of jaren of laten financieren. Het is een eigen pand met een overwaarde van meer dan 3 toon euro's ( taxatie 2014) maar onze bank wil niet mee werken daarom hebben wij deze weg gekozen. Voor meer informatie kunt u recht streks met ons contact opnemen.
Au.
జ్ఞ‌ా
pi_156775518
quote:

Waarschijnlijk geschreven in het zeeuwse dialect. :-)
pi_156775784
Oef... Trustbuddy in zwaar weer (maar GvE lijkt er niet onder te lijden):

https://www.trustbuddy.com

SPOILER
pi_156775813
Vast geen goed nieuws voor mijn aandelen trustbuddy :)
  maandag 12 oktober 2015 @ 08:19:29 #133
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_156775833
Iemand hier ook wel eens aan de andere kant van de medaille gezeten? Dus geen investeerder maar een start-up?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_156775886
Klinkt alsof Trustbuddy dus bezig was met een variant van datgene wat iemand hier vorige week noemde.

Leningen terugbetalen met geld uit nieuwe investeringen, in dit geval defaults verhullende...
pi_156775905
Dat is gewoon een Ponzi scheme. Meneer Madoff is er beroemd berucht mee geworden.

Helaas heb ik er wel een aardig bedrag in zitten, maar gelukkig niet zo groot dat ik er geen boterham minder om hoef te eten. Wel ontzettend balen en ik hoop dat het binnen enkele weken weer is opgelost en dat ze iedere SEK op de vorige directie kunnen verhalen!
pi_156776467
Ik was er al bang voor, was al een paar maanden elke keer als er genoeg geld op stond het aan het uitcashen.

Helaas nog wel wat erop staan, maar ik had het voor mezelf al afgeschreven.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
  maandag 12 oktober 2015 @ 10:08:06 #137
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156776697
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 08:19 schreef nils7 het volgende:
Iemand hier ook wel eens aan de andere kant van de medaille gezeten? Dus geen investeerder maar een start-up?
Ik zou zeggen: lees de verhalen van Th3rd!
  maandag 12 oktober 2015 @ 10:19:04 #138
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_156776808
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 10:08 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik zou zeggen: lees de verhalen van Th3rd!
Thnx :)

Wellicht in de nabije toekomst (lees: enkele jaren) nodig.
Heb een goed idee en we willen eerst kijken of 1 product/prototype zelf kunnen maken zodat we een Proof of Concept hebben voordat we richting investeerders willen stappen. Waarbij crowdfunding een mogelijkheid is, Indiegogo en Kickstarter zijn wel veel B2C producten ervaar ik maar wij hebben een meer B2B product.
Zijn die mogelijkheden er ook in crowdfunding?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_156776872
@nils7: Als je wilt starten zou ik lean startup van Eric Ries eens lezen. Dat boek is hier al eens eerder voorbij gekomen. Ik heb het zelf gelezen en ben wel fan van de methode.
pi_156777029
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 10:19 schreef nils7 het volgende:

[..]

Thnx :)

Wellicht in de nabije toekomst (lees: enkele jaren) nodig.
Heb een goed idee en we willen eerst kijken of 1 product/prototype zelf kunnen maken zodat we een Proof of Concept hebben voordat we richting investeerders willen stappen. Waarbij crowdfunding een mogelijkheid is, Indiegogo en Kickstarter zijn wel veel B2C producten ervaar ik maar wij hebben een meer B2B product.
Zijn die mogelijkheden er ook in crowdfunding?
Ik zou zeggen, kijk ook eens naar Symbid. Daar is bijv. dit prototype recent succesvol gefund:

https://www.symbid.com/ideas/6964-spin-remote

Dan wel geen B2B, maar dat maakt niet uit, het is geen kickstarter.
pi_156777112
Zie ook een nieuwe op TDD. Ze vragen alleen 200k. Komt in mijn ogen dus nooit vol op TDD.

Zal zo een bedrijf eigenlijk wel goed research doen naar het platform waarmee ze in zee gaan.
  maandag 12 oktober 2015 @ 10:48:40 #142
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_156777182
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 10:37 schreef redbull666 het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, kijk ook eens naar Symbid. Daar is bijv. dit prototype recent succesvol gefund:

https://www.symbid.com/ideas/6964-spin-remote

Dan wel geen B2B, maar dat maakt niet uit, het is geen kickstarter.
Thnx

quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 10:25 schreef beekumd het volgende:
@nils7: Als je wilt starten zou ik lean startup van Eric Ries eens lezen. Dat boek is hier al eens eerder voorbij gekomen. Ik heb het zelf gelezen en ben wel fan van de methode.
De Lean methode ben ik wel bekend mee :)
Maar zal m eens gaan lezen.
N/A
pi_156777306
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 12:48 schreef Murene het volgende:

[..]

Verder is er nog een project wat te laat is met betalen. Is nog niet hier voorbij gekomen. Maar het platform heeft gemeld dat ze liquiditeit problemen hebben. Dus even afwachten hoe dit gaat verlopen.
Mag ik vragen via welk platform dit project loopt?
pi_156777452
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 15:55 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Is het niet zo dat t/m einde december er vanaf dat punt helemaal geen trams rijden?
pi_156777600
quote:
14s.gif Op maandag 12 oktober 2015 10:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mag ik vragen via welk platform dit project loopt?
Vragen mag altijd. Of ik het KOM vertellen is vraag 2.
pi_156777614
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 11:15 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Niet alle ministeries. De kortste looproute naar de ministeries van Algemene Zaken, Financiën, Buitenlandse Zaken en Infrastructuur en Milieu is wel degelijk uitgang Malieveld. Idem voor organisaties als de Eerste- en Tweede Kamer en het provinciehuis. Al zijn er wel twee uitgangen aan de Malieveldzijde en zullen de ambtenaren van Buitenlandse Zaken (en wellicht ook Economische Zaken) de uitgang nemen die het verst bij de winkel vandaan is. Maar als ze iets leuks en opvallends doet met de etalge - die te zien is als je met de tram beneden langsrijdt - dan vind ik de locatie lang nog zo slecht. Ik ben het met je eens dat het station betere locaties kent, maar er zijn ook slechtere plekken en die zijn soms ook verhuurd. Ik vind de locatie van Leonidas bijvoorbeeld minder aantrekkelijker, ondanks dat die wel binnen zit.
Ik zit dagelijks op CS en dit is niet de ervaring die ik hier heb. De ingang aan de voorzijde wordt m.i. veel minder gebruikt.
quote:
14s.gif Op maandag 12 oktober 2015 11:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Is het niet zo dat t/m einde december er vanaf dat punt helemaal geen trams rijden?
Klopt, tot 13 december rijdt er een vervangende bus.
pi_156777790
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 11:18 schreef Murene het volgende:

[..]

Vragen mag altijd. Of ik het KOM vertellen is vraag 2.
^O^
  maandag 12 oktober 2015 @ 11:59:21 #148
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156778182
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 10:42 schreef Murene het volgende:
Zie ook een nieuwe op TDD. Ze vragen alleen 200k. Komt in mijn ogen dus nooit vol op TDD.

Zal zo een bedrijf eigenlijk wel goed research doen naar het platform waarmee ze in zee gaan.
Lijkt me een mooi concept. Alleen idd niet via The Dutch Deal ;(
pi_156778972
welke nieuwe is dat op KoM?
ik zie niksie
pi_156779021
Willen jullie eens kijken wie allemaal hoofdelijk aansprakelijk is?
Arjan Schipperus is via zijn persoonlijke holding directeur en grootaandeelhouder van de RS Finance groep. De overige aandeelhouders hebben minderheidsbelangen en zijn Jens Schipperus, Peter Fechter en Stefan Uithuisje. De aandeelhouders hebben allen via hun persoonlijke holdings een belang in RS Finance Holding. RS Finance Holding B.V. is enig aandeelhouder in RS Finance I B.V. en RS Facility Co B.V. RS Finance I beheert de onderneming, in RS Facility Co is het personeel ondergebracht.

https://www.geldvoorelkaa(...)gevens.aspx?id=11869
  maandag 12 oktober 2015 @ 13:05:26 #151
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156779171
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 12:52 schreef bleyenburg het volgende:
welke nieuwe is dat op KoM?
ik zie niksie
Nee, dat is een nieuwe op The Dutch Deal.
pi_156779607
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 12:55 schreef djh77 het volgende:
Willen jullie eens kijken wie allemaal hoofdelijk aansprakelijk is?
Arjan Schipperus is via zijn persoonlijke holding directeur en grootaandeelhouder van de RS Finance groep. De overige aandeelhouders hebben minderheidsbelangen en zijn Jens Schipperus, Peter Fechter en Stefan Uithuisje. De aandeelhouders hebben allen via hun persoonlijke holdings een belang in RS Finance Holding. RS Finance Holding B.V. is enig aandeelhouder in RS Finance I B.V. en RS Facility Co B.V. RS Finance I beheert de onderneming, in RS Facility Co is het personeel ondergebracht.

https://www.geldvoorelkaa(...)gevens.aspx?id=11869
Gebruikelijk is dat alle aandeelhouders , indien hun aandeel in het bedrijf ongeveer gelijk is, mee tekenen. Daar waar je naast de DGA ook minderheidsaandeelhouders hebt is het vaak zo dat alleen de DGA tekent. In dit geval staat er in de pitch, bij de noot van GvE dat alle genoemde vennootschappen en de heer A.I. Schipperus mee tekenen op de schuldbekentenis. In de pitch worden in dit geval ook de holdings van de minderheidsaandeelhouders genoemd. GvE zal met de noot misschien hebben proberen duidelijk te maken dat alleen de heer Schipperus tekent maar aangezien in de pitch de persoonlijke holdings worden genoemd staat er toch iets anders of is het op zijn minst onduidelijk.
Voor de andere lezers, het gaat over dit project: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11869

[ Bericht 5% gewijzigd door Horsemen op 12-10-2015 13:37:02 (Aanvulling) ]
pi_156779742
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 14:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik denk dat investeerders vooral in hun eerste halfjaar de meeste fouten maken. Dat zijn nu net de mensen die ervoor zorgen dat een project na een maand volloopt. Ze beginnen net, zien zo'n project en beseffen zich de risico's te weinig.
Wat zijn de fouten die je niet moet maken?
Is het een idee om deze op een rijtje te zetten en aan de TS toe te voegen?

Zelf ben ik ook nieuwe en voorkom deze fouten graag (vooral als ze geld kosten).
pi_156779915
Lijkt me goed, maar ook lastig. Lastig omdat dit ook erg persoonlijk kan zijn. Voor mij gelden nu in ieder geval de volgende regels:
- Geen horeca, deed ik wel maar vind ik nu toch te risicovol
- Geen gestapelde financiering waarbij de bank gedekt wordt door het onderpand en de crowd het risico mag dragen.
pi_156780038
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 13:39 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Zelf ben ik ook nieuwe en voorkom deze fouten graag (vooral als ze geld kosten).
Kunt het volgens mij geen fouten noemen. Denk dat iedereen op den duur toch anders naar projecten gaat kijken. Pas achteraf kan je zeggen of het een goede of slechte keus is geweest.

Maar als ik zo naar mijn eigen portefeuille kijk zou ik de beslissingen toch niet anders gaan maken. Ook bij quickboats waar nu problemen bij zijn zou ik zo weer instappen.
Misschien zou ik voor mezelf de regel in moeten stellen: "Alleen wanneer je een product zelf ook zou kopen investeren".
pi_156780117
Dank @ crowd-fundi
pi_156780129
Wat zijn de eventuele gevolgen van een total collapse van Trustbuddy voor GVE?
pi_156780167
Heb de nieuwe op IVM bekeken en ben er nog niet uit of ik mee ga doen.
Ik laat een expert kijken naar de technisch inhoudelijke kant van hun pitch.
De cijfers kan ik zelf wel, maar ben niet genoeg thuis in die handel.
pi_156780214
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 13:39 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, kijk naar de zaken en argumenten die hier genoemd worden als er een nieuw project beschikbaar komt en maak vervolgens je eigen afwegingen. Niemand heeft de wijsheid in pacht en ook een werkende glazenbol ben ik nog niet tegengekomen. Probeer een logische afweging te maken en bij twijfel, niet doen. Er komen altijd weer mooie nieuwe kansen voorbij.
pi_156780250
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 13:59 schreef bleyenburg het volgende:
Heb de nieuwe op IVM bekeken en ben er nog niet uit of ik mee ga doen.
Ik laat een expert kijken naar de technisch inhoudelijke kant van hun pitch.
De cijfers kan ik zelf wel, maar ben niet genoeg thuis in die handel.
Social Performance Marketing? Dat zijn bedrijven die ik met plezier laat lopen. Ik investeer graag in bedrijven die ik ook iets vind toevoegen en de toegevoegde waarde van dit soort spam-bedrijven vind ik nihil. Daarnaast gaat de prognose ook wel sky-high, daar geloof ik niet zo in.
pi_156780505
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 13:57 schreef bleyenburg het volgende:
The Dutch subsidiary Geldvoorelkaar, which focuses on lending to small and medium-sized enterprises, has been operating on a stand-alone basis and has not been subject to misconduct. aldus het persbericht.

Ik kan me zo voorstellen dat GvE binnenkort in andere handen komt
pi_156780566
nieuw project:
Bleyenburg Glazen Bol BV
vraagt ¤ 500.000,00
Uniek concept: glazen bol die crowdfund projecten voorspelt
biedt 1,2% rente
;)
pi_156780631
De expert die ik heb geraadpleegd omtrent de nieuwe op IVM komt met het volgende:
het grootste risico zit hem in veranderende regelgeving.
(populair gezegd: Als de wetgever bedenkt dat ze gaan sleutelen aan email adressenhandel zijn ze fucked)
Ik vertrouw op mijn expert en laat hem lopen.
pi_156780811
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:16 schreef bleyenburg het volgende:
nieuw project:
Bleyenburg Glazen Bol BV
vraagt ¤ 500.000,00
biedt 1,2% rente
;)
Ik zal maar niet om de verdere onderbouwing vragen ;)
pi_156780857
@ horsemen: de onderbouwing luidt als volgt:
award winning concept
we veroveren de wereld.
klanten uit Dubai en Shanghai staan al te trappelen
;)
  maandag 12 oktober 2015 @ 14:30:45 #166
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156780863
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:19 schreef bleyenburg het volgende:
De expert die ik heb geraadpleegd omtrent de nieuwe op IVM komt met het volgende:
(populair gezegd: Als de wetgever bedenkt dat ze gaan sleutelen aan email adressenhandel zijn ze fucked)
Dat was dus ook de laatste zin in het risico-classificatierapport van IVM:
quote:
Rekening houdend met de risico's van mogelijke veranderingen in wetgeving en technologie en de risico's die het inschakelen van publishers met zich brengen, brengen wij een afwaardering aan van A+ naar B+.
En merkwaardige conclusie overigens: nergens eerder komt mogelijke verandering in wetgeving ter sprake en dan wordt het ineens in een conclusie wél genoemd.
Maar ook zonder dat heb ik geen enkele behoefte om spamboxvulling te gaan financieren.
  † In Memoriam † maandag 12 oktober 2015 @ 14:32:43 #167
230491 Zith
pls tip
pi_156780906
Een paar maanden geleden had ik aardig wat gepost over Trustbuddy; een site die kortetermijnleningen verschaft aan particulieren en eveneens GeldVoorElkaar heeft overgenomen.

Mijn resultaten waren altijd erg indrukwekkend. Zo indrukwekkend zelfs dat er hier in dit topic wel eens geopped werd dat het pyramide-spel achtige verschijnselen had.

Anyway, wat zien we nu?

www.trustbuddy.com

quote:
Ongoing rights issue in TrustBuddy AB (publ) suspended – peer-to-peer platform closed after suspected misconduct within the company

An investigation initiated by the new management of TrustBuddy AB has indicated serious misconduct within the company. The Board of Directors has informed Nasdaq OMX and the Swedish FSA about the situation, and the FSA has demanded that TrustBuddy is to stop offering its services with immediate effect. As a consequence, the company’s planned rights issue is suspended. The Board of Directors will prepare a control balance sheet and are currently evaluating all available options in order to find a viable solution for all parties.

Simon Nathanson, Chairman of the Board of TrustBuddy AB, comments:

We are of course very disappointed in the situation that has arisen. With the new management team in place, TrustBuddy had both the platform and the capacity to create a company built for growth and industry leadership. In light of the recent events, we now have to redirect our focus to find a solution that is in the best interest for all stakeholders.

Background
The new management team has been in place since early September, 2015. In connection with the repositioning of the business, an investigation of the business activities undertaken by the former management was initiated. The investigation is ongoing, but has so far pointed at several breaches of internal or external regulation:

The Company has used lenders’ capital in violation of their instructions, or, without their permission. As a result,

there is currently a 44 MSEK discrepancy between the amount owed to lenders and the available balance of the client bank accounts.

The total amount currently lent out on the platform is approximately 300 MSEK, of which, 37 MSEK is not assigned to lenders.

The Company has re-assigned existing loans, a significant portion of which were likely non-performing, to new capital deployed by lenders.

The investigation indicates that these practices were likely in place since the TrustBuddy platform began operation.

Actions taken by the new management and the Board of Directors
The questionable practices mentioned above, limited to the Company’s short-term lending business, have been stopped with immediate effect.

Further, the Board of Directors informed Nasdaq OMX and the Swedish FSA about the findings. Based on the findings, the FSA demanded that TrustBuddy is to stop offering its services with immediate effect. As a consequence, the planned rights issue, scheduled to run from 14 October 2015 to 30 October 2015, is suspended.

Due to the severe breaches of the internal and/or external regulation, the Board of Directors has also decided to file a report to the Swedish Police Authority.

The Dutch subsidiary Geldvoorelkaar, which focuses on lending to small and medium-sized enterprises, has been operating on a stand-alone basis and has not been subject to misconduct.

Members of the previous management team that are current employees of the Company have been put on suspension while additional investigation takes place. Current and former employees that have participated as lenders on the TrustBuddy platform have had their accounts put on hold.

The Board of Directors will as soon as possible prepare a control balance sheet, and will also investigate the potential impact of the events on other significant agreements.

Information for lenders and investors
All services and products of the parent company TrustBuddy AB are being suspended. Therefore, it is not possible to make any withdrawals or deposits. More information can be found at http://investor.trustbuddy.com.
RIP mijn geld =(

EDIT: Lijkt dat dit al besproken wordt..
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_156780932
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 13:57 schreef bleyenburg het volgende:
Het zou kunnen dat de website en management van GVE (de BV dus eigenlijk) verdwijnt/failiet gaat, maar de afslossingen zullen doorlopen. Gelukkig nu via een derdenrekening van een aparte stichting dus het geld komt uiteindelijk bij de investeerder.
Er zal alleen een nieuwe beheerder van de derdenrekening nodig zijn. En dat kan eventueel ook een ander platform zijn.

De directeuren KapitaalOpMaatBV kunnen dan directeur worden van stichting GeldVoorElkaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door RavigotteSaus op 12-10-2015 14:40:35 ]
pi_156780950
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:16 schreef bleyenburg het volgende:
nieuw project:
Bleyenburg Glazen Bol BV
vraagt ¤ 500.000,00
biedt 1,2% rente
;)
Meer iets voor kickstarter volgens mij... ;)
pi_156780958
quote:
thanks.
sloeg deze sowieso al over.
pi_156781022
Ik verwacht niet dat geldvoorelkaar.nl op zwart zal gaan. GvE is denk ik wel een gezond onderdeel van TrustBuddy en GvE kan makkelijk los worden verkocht denk ik.

Ik ben wel erg benieuwd wat er nu met mijn geld op TrustBuddy gebeurd. Toen ik me daar aanmeldde gaven ze aan dat ze een derdenrekening hadden, maar ik weet niet of dit gelogen is.
pi_156781122
Heb GVE om een reactie gevraagd.
జ్ఞ‌ా
pi_156781223
quote:
2s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:42 schreef ľ het volgende:
Heb GVE om een reactie gevraagd.
Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar...
pi_156781256
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:34 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Het zou kunnen dat de website en management van GVE (de BV dus eigenlijk) verdwijnt/failiet gaat, maar de afslossingen zullen doorlopen. Gelukkig nu via een derdenrekening van een aparte stichting dus het geld komt uiteindelijk bij de investeerder.
Er zal alleen een nieuwe beheerder van de derdenrekening nodig zijn. En dat kan eventueel ook een ander platform zijn.

De directeuren KapitaalOpMaatBV kunnen dan directeur worden van stichting GeldVoorElkaar.
Geldvoorelkaar is een vof. Groot probleem is dat 98% van de aflossingen nog niet via de derdenrekening lopen (maar nog steeds via de vof). Er is geen enkel contract tussen de ondernemers en de derdenrekening. Ook is er geen incassorecht vanuit de derdenrekening. Als GvE omvalt hebben we allemaal een groot probleem met veel gedoe
pi_156781273
quote:

[..]

Hoop in dat geval dat het met de derdenrekening echt allemaal goed geregeld is. Als er nog aflossingen op de betaalrekening van de BV binnenkomen is het maar hopen die curator die wil doorsturen...
  maandag 12 oktober 2015 @ 14:50:23 #176
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156781274
quote:

[..]

Die zekerheid van een derdenrekening blijft nog altijd de vraag. GVE stort de binnengekomen gelden van de leners van vóór september 2015 op de derdenrekening en betaalt vervolgens de investeerders uit.
Edit: Sorry, was al drie keer gepost... :X
pi_156781275
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:49 schreef djh77 het volgende:

[..]

Geldvoorelkaar is een vof. Groot probleem is dat 98% van de aflossingen nog niet via de derdenrekening lopen (maar nog steeds via de vof). Er is geen enkel contract tussen de ondernemers en de derdenrekening. Ook is er geen incassorecht vanuit de derdenrekening. Als GvE omvalt hebben we allemaal een groot probleem met veel gedoe
Ik begreep dat inmiddels ALLE aflossingen via de stichting lopen....
(zit zelf niet bij GVE, maar meen dat gelezen te hebben)

quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:50 schreef crowd-fundi het volgende:
Die zekerheid van een derdenrekening blijft nog altijd de vraag. GVE stort de binnengekomen gelden van de leners van vóór september 2015 op de derdenrekening en betaalt vervolgens de investeerders uit.
Als dat zo is dan is mag GVE inderdaad niet worden meegetrokken. Ze mogen dan ook wel even wat info op de website zetten voor mensen die nu in een nieuw project willen investeren. Als is het maar om niet van oplichting te worden beschuldigd als het toch fout gaat.
  maandag 12 oktober 2015 @ 14:52:54 #178
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156781325
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:50 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Ik begreep dat inmiddels ALLE aflossingen via de stichting lopen....
(zit zelf niet bij GVE, maar meen dat gelezen te hebben)
Inderdaad, alle aflossingen lopen via de stichting. Meneer Adams vertelde het al: alle gelden gaan direct of indirect via de derdenrekening.
pi_156781370
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:52 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Inderdaad, alle aflossingen lopen via de stichting. Meneer Adams vertelde het al: alle gelden gaan direct of indirect via de derdenrekening.
Ze moeten wel direct via de stichting gaan en niet eerst langs de VOF want daar vangt een eventuele curator ze op.
pi_156781413
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:55 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Ze moeten wel direct via de stichting gaan en niet eerst langs de VOF want daar vangt een eventuele curator ze op.
Dat is niet zo (alleen voor de projecten van na 1 september). We wachten nog op communicatie vanuit GvE over de derdenrekening voor projecten die voor die periode zijn gestart.
pi_156781436
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:57 schreef djh77 het volgende:
Dat is niet zo (alleen voor de projecten van na 1 september). We wachten nog op commincatie vanuit GvE over de derdenrekening voor projecten die voor die periode zijn gestart.
Daar zou ik dan nu maar eens heel veel druk op gaan zetten.
pi_156781446
pfff spannend.....
(and not in a good way...)
pi_156781467
quote:
14s.gif Op maandag 12 oktober 2015 13:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Gebruikelijk is dat alle aandeelhouders , indien hun aandeel in het bedrijf ongeveer gelijk is, mee tekenen. Daar waar je naast de DGA ook minderheidsaandeelhouders hebt is het vaak zo dat alleen de DGA tekent. In dit geval staat er in de pitch, bij de noot van GvE dat alle genoemde vennootschappen en de heer A.I. Schipperus mee tekenen op de schuldbekentenis. In de pitch worden in dit geval ook de holdings van de minderheidsaandeelhouders genoemd. GvE zal met de noot misschien hebben proberen duidelijk te maken dat alleen de heer Schipperus tekent maar aangezien in de pitch de persoonlijke holdings worden genoemd staat er toch iets anders of is het op zijn minst onduidelijk.
Voor de andere lezers, het gaat over dit project: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=11869
Dank! Ik vind het ook onduidelijk. Ik heb GvE uitleg gevraagd
pi_156781490
quote:
Looptijd is maar 24 maanden en een wetgevingstraject gaat erg langzaam.
pi_156781758
Ik heb iig zojuist nog een betaling ontvangen van GvE.
pi_156781874
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:50 schreef AapNootMuis het volgende:
Als er nog aflossingen op de betaalrekening van de BV binnenkomen is het maar hopen die curator die wil doorsturen...
Als de curator het al zou willen hij MAG ze niet doorsturen zolang er schuldeisers zijn. Alles van waarde moet netjes worden verdeeld onder schuldeisers. En als het een VOF is zelfs zijn achterstallige prive-hypotheek.
pi_156781890
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 15:14 schreef crowdiefunder het volgende:
Ik heb iig zojuist nog een betaling ontvangen van GvE.
Ik denk ook niet dat het zo snel gaat, dat wanneer trustbuddy valt dat dezelfde dag GvE ook valt. Maar dit maakt me er niet minder nerveus om.
pi_156781902
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 15:21 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Als de curator het al zou willen hij MAG ze niet doorsturen zolang er schuldeisers zijn. Alles van waarde moet netjes worden verdeeld onder schuldeisers. En als het een VOF is zelfs zijn achterstallige prive-hypotheek.
dat zou K met P zijn.....
pi_156781927
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 15:22 schreef AapNootMuis het volgende:

[..]

dat zou K met P zijn.....
Yep, das inderdaad KVDBVT.

Ik zou zeggen gezamelijk naar GVE stappen en zeggen dat je die derdenrekening NU geregeld wil hebben. En geen smoezen accepteren.
pi_156782367
En ook een betalingsverzoek binnen gekregen van GvE.
pi_156782383
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 15:46 schreef crowdiefunder het volgende:
voor de ontbrekende 44 miljoen ontbrekende kronen?
pi_156782504
Da's toch een slordige ¤ 4,7 miljoen :(
pi_156782557
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 15:47 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

voor de ontbrekende 44 miljoen ontbrekende kronen?
Hehe, nee Roy Energy :)
pi_156782586
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 15:53 schreef bleyenburg het volgende:
Da's toch een slordige ¤ 4,7 miljoen :(
Klopt.
Er komen wel eens dagen
Er komen wel eens weken
Er komen wel eens maanden
Er komen wel eens jaren voor dat ik het niet verdien.
pi_156782620
Bij mij wel, ik verdien dat elke maand......Ik krijg het alleen nooit :(
pi_156782643
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 15:46 schreef crowdiefunder het volgende:
Wat ben je van plan hiermee te doen. Zou het niet fair zijn dat gve eerst een reactie geeft voordat er nieuwe betalingsverzoeken worden verstuurt?
pi_156782652
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:01 schreef beekumd het volgende:

[..]

Wat ben je van plan hiermee te doen. Zou het niet fair zijn dat gve eerst een reactie geeft voordat er nieuwe betalingsverzoeken worden verstuurt?
Zeker, ik wacht ook nog even :)
pi_156782677
Wacht je alleen of heb je ook een reactie naar gve gegeven? Ik verwacht ook nog wel een betalingsverzoek van gve, ben er alleen zelf nog niet uit hoe ik dit zou willen aanpakken.
pi_156782682
Komt goed joh. :)
pi_156782684
:-)
pi_156782686
Ik weet ook weinig meer dan jullie, echter volgens mij is GvE als separate business unit niet betrokken bij de problemen van Trustbuddy. Volgens mij zal GvE dus gewoon doordraaien en merken wij er niets van. Als Trustbuddy al om zal vallen dan zal GvE volgens mij gewoon verkocht worden. (Misschien wel weer voor een zacht prijsje aan Dhr. Adams en Van Schelven :X :P ) Nu verder onrust veroorzaken zal alleen maar schadelijk zijn en GvE zal vast snel duidelijkheid geven.
pi_156782720
Heeft er trouwens iemand meer informatie mbt tot die overname?
Ik vond het TrustBuddy verhaal al een beetje vreemd toen ik het voor het eerst las, waarom een overname als je net in de bloei van de groei zit?
pi_156782739
Ik mag ook aannemen dat alle NIEUWE leningen volledig via de stichting lopen en niet langs de VOF. Dan zou er geen probleem meer mogen zijn.
pi_156782893
quote:
14s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:03 schreef Horsemen het volgende:
Ik weet ook weinig meer dan jullie, echter volgens mij is GvE als separate business unit niet betrokken bij de problemen van Trustbuddy. Volgens mij zal GvE dus gewoon doordraaien en merken wij er niets van. Als Trustbuddy al om zal vallen dan zal GvE volgens mij gewoon verkocht worden. (Misschien wel weer voor een zacht prijsje aan Dhr. Adams en Van Schelven :X :P ) Nu verder onrust veroorzaken zal alleen maar schadelijk zijn en GvE zal vast snel duidelijkheid geven.
GvE is een afzonderlijke vennootschap welke buiten een faillissement van de Zweedse moedermij valt. Het is echter wel een van de bezittingen (het kroonjuweel) en die zal door de curator aan de meestbiedende worden verkocht. Als er interne vorderingen bestaan op GVE zullen die geďncasseerd worden door de curator. Al lijkt dat een minder waarschijnlijk scenario want ik denk eerder dat dat momenteel de geldstromen de andere kant op gaan <O)

De heren oprichters van GvE zullen hun verkoopdeal inmiddels wel betreuren denk ik als ze de verkoopprijs (deels) in aandelen TB betaald kregen......
Pecunia non olet
pi_156782924
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:06 schreef RavigotteSaus het volgende:
Ik mag ook aannemen dat alle NIEUWE leningen volledig via de stichting lopen en niet langs de VOF. Dan zou er geen probleem meer mogen zijn.
De nieuwe wel, maar de oude niet. Je praat wel over 800 leningen of zo die zet je niet zomaar even om. In principe lopen de oude leningen er vanzelf wel uit, als ze tijd van leven hebben (2023 voor de 8 jarige leningen).
Pecunia non olet
pi_156782942
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:15 schreef obligataire het volgende:

De heren oprichters van GvE zullen hun verkoopdeal inmiddels wel betreuren denk ik als ze de verkoopprijs (deels) in aandelen TB betaald kregen......
quote:
voor drie miljoen euro in contanten, plus nog eens vier miljoen door de uitgifte van nieuwe aandelen en 3,6 miljoen in de vorm van een lening.
(http://www.financeinnovat(...)-zweedse-trustbuddy/)

POEF... weg....
pi_156782985
Nou ja, drie miljoen, is toch geld :)
Pecunia non olet
pi_156783083
quote:
pi_156783174
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:06 schreef RavigotteSaus het volgende:
Ja, klopt. Dus nieuwe projecten of nieuwe betalingsverzoeken is al helemaal geen probleem.
pi_156783177
quote:
of ze hebben alles op dag 1 verkocht
pi_156783248
lijkt me niet, normaal heb je in zo'n geval altijd te maken met een lock-up periode
pi_156783353
quote:
99s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:28 schreef CaLeX het volgende:

[..]

of ze hebben alles op dag 1 verkocht
Dat is niet gebruikelijk immers dat zou de beurskoers heel erg beďnvloeden. Wat je vaak ziet is een lock-up regeling bijvoorbeeld van een jaar.

Edit: je was me net voor :)
Pecunia non olet
pi_156783365
dubbel
Pecunia non olet
pi_156783382
die "dubbel" is een beetje een obligate mededeling ;)
pi_156783386
maar dat past dan wel weer bij je :)
pi_156783465
Ik zou willen dat ze dat eens een keer aanpasten bij FOK, zodat je een posting kunt deleten |:(
Pecunia non olet
pi_156783481
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat is niet gebruikelijk immers dat zou de beurskoers heel erg beďnvloeden. Wat je vaak ziet is een lock-up regeling bijvoorbeeld van een jaar.

Edit: je was me net voor :)
ah okay, dat klinkt wel logisch
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:43 schreef obligataire het volgende:
Ik zou willen dat ze dat eens een keer aanpasten bij FOK, zodat je een posting kunt deleten |:(
Zou wel fijn zijn, of als mensen 2 keer achter elkaar posten binnen een minuut, dat deze dan samengevoegd worden.
pi_156783542
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12296

Naam: Verbouwing beleggingspand
Leendoel: Woning
Bedrag: 15.000 euro
Rente: 5,0%
Looptijd: 48 maanden
Classificatie: 1
Graydon rating: 0,11
pi_156783553
sorry Calex
point taken
pi_156783583
quote:
14s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:47 schreef Horsemen het volgende:

Offline op het moment.

Weinig financiele onderbouwing, het enige getal dat je ziet is dat er "45 jaar ervaring in de familie zit"

quote:
15s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:48 schreef bleyenburg het volgende:
sorry Calex
point taken
NP snap dat niet iedereen constant zijn eerdere post gaat editten
pi_156783594
quote:

Veel te weinig info voor mij en dan mag het een 1 zijn, de rente is mij te laag voor een onbekend risico.
pi_156783607
verbouwing op GvE is alweer weg hoor
pi_156783619
5,0% en een fee van 1,2%.
eg nie!
:(
pi_156783641
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:52 schreef bleyenburg het volgende:
5,0% en een fee van 1,2%.
eg nie!
:(
Beetje kort door de bocht, het ene percentage is per jaar en het andere is per 4 jaar.
pi_156783739
ja, dat snap ik. maar het netto resultaat is bij dit project door mijn ondergrens gezakt.
ik wacht wel ff. komen zat kansen voorbij
pi_156783766
de spammer op IVM laat ik definitief lopen.
benieuwd wat Harm in de komende tijd uit zijn hoge hoedje tovert
pi_156783774
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 16:58 schreef bleyenburg het volgende:
ja, dat snap ik. maar het netto resultaat is bij dit project door mijn ondergrens gezakt.
ik wacht wel ff. komen zat kansen voorbij
mee eens, voor mij ook
pi_156783821
Maarja, 15k, dat moet toch terug te betalen zijn zou je zeggen. Maar goed, hij is toch al verdwenen, zal straks wel terugkomen als ik van het werk naar huis rij en dan is ie al vol :)
pi_156783926
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 17:03 schreef crowdiefunder het volgende:
Maarja, 15k, dat moet toch terug te betalen zijn zou je zeggen. Maar goed, hij is toch al verdwenen, zal straks wel terugkomen als ik van het werk naar huis rij en dan is ie al vol :)
Volgens de pitch hadden ze het geld al wel, maar willen ze daar niet op interen voor als er nog zo een koopje langs komt.

Waar ik toch die buffer had aangesproken en zsm had aangevuld. Om bij een eventueel ander koopje pas een CF actie te starten.
  maandag 12 oktober 2015 @ 17:11:04 #230
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156783957
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 17:00 schreef bleyenburg het volgende:
de spammer op IVM laat ik definitief lopen.
benieuwd wat Harm in de komende tijd uit zijn hoge hoedje tovert
De eerste helft van die bloemenexporteur ging wel goed, nu lijkt het weer wat te stagneren. Heeft dat te maken met de betere campagnes die Harm op voorraad heeft?
  maandag 12 oktober 2015 @ 17:27:34 #231
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156784274
Intussen begin ik denk ik te begrijpen waarom die woonzorgman naar TDD is gegaan: 0 onderbouwing, 0 cijfers. Nou ja, dat is niet helemaal waar. Er is een businessplan van wel 2,25 A4 waarin een omzetverwachting is opgenomen. Een dikke natte vinger.
pi_156784345
quote:

hij staat er weer,
pi_156784541
Sja, ik wacht wel op iets beters :)
pi_156786324
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 17:27 schreef crowd-fundi het volgende:
Intussen begin ik denk ik te begrijpen waarom die woonzorgman naar TDD is gegaan: 0 onderbouwing, 0 cijfers. Nou ja, dat is niet helemaal waar. Er is een businessplan van wel 2,25 A4 waarin een omzetverwachting is opgenomen. Een dikke natte vinger.
Het is geen businessplan van 2.25 kantjes maar een samenvatting businessplan.

Verder is het natuurlijk maar een aanname dat hij nergens terecht kan. Het bedrijf zit in Eindhoven zag ik. Dus dat verklaart waarom hij bij TDD zit als eindhovens platform.

Je krijgt hier ook net zoveel informatie als bij 95% van de projecten bij GvE. Dat is dan ook het zwakke punt van het gros van de platformen.

Maar als nog vind ik het rare keus om naar TDD te gaan
pi_156786385
quote:
99s.gif Op maandag 12 oktober 2015 17:31 schreef CaLeX het volgende:

[..]

hij staat er weer
En alweer vol... ik heb 'm meegepakt. Puur omdat er gewoon weinig classe 1 projecten voorbij komen...
  maandag 12 oktober 2015 @ 19:19:03 #236
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156786574
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 19:09 schreef Murene het volgende:

[..]

Het is geen businessplan van 2.25 kantjes maar een samenvatting businessplan.

:D Je hebt gelijk. Ik ben te snel geweest. oO/
Het concept vind ik mooi, maar ik had er graag wat meer cijfers bij gehad.
pi_156788907
Oef, in plaats van die 5% hoop ik dan toch liever een 'veilig' dividend-aandeel. Al dacht ik dat te hebben met Volkswagen :@ Wel een persoonlijk mijlpaaltje vandaag: de eerste 1000 euro terug van GVE *O*
pi_156788984
Veilige aandelen bestaan niet. Vroeg of laat word je 'geknipt en geschoren'. ;)
Pecunia non olet
pi_156789575
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 20:47 schreef obligataire het volgende:
Veilige aandelen bestaan niet. Vroeg of laat word je 'geknipt en geschoren'. ;)
Zelfde geldt voor CF projecten :)
pi_156789930
quote:

Ze hebben de tekst al wat aangepast, volgens mij leest Zencap ook mee :)

Ons bedrijf is een van de beste lopende restaurants in de omgeving en misschien wel in de hele provincie Zeeland. Wij hebben een database van meer dan 19 duizend e-mail adressen van vaste klanten die ons zeer regelmatig bezoeken. De afgelopen jaren hebben wij een goede naam en reputatie opgebouwd. Wij willen deze behouden en ons bezoekersaantal verdubbelen. Alle mogelijkheden zijn aanwezig. Een klein voorbeeld: boven onze restaurant bevindt zich nog een zaal van meer dan 200 m˛. Deze ruimte behoort ook tot ons pand. Deze ruimte willen wij ook meenemen samen met de vernieuwing van de aanwezige ruimte. De laatste twee jaren hebben wij vaak klanten moeten wegsturen omdat het vol zat. Wij verwachten geen problemen met de terugbetaling aangezien er genoeg casflow is.

Wij willen een nieuwe frisse wind door ons bedrijf laten gaan. De mogelijkheden zijn oneindig maar dit is niet met onze eigen middelen te realiseren.. Er zijn twee mogelijkheden: zelf jaren gaan sparen of opzoek gaan naar alternatieve vormen van financieren. Wij hebben een eigen pand met een waarde van meer dan ¤300.000,- ( taxatie 2014) maar onze bank wil niet meewerken. Daarom hebben wij gekozen voor deze vorm van financiering.
Pecunia non olet
pi_156790041
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:47 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Mag toch hopen dat GVE ons morgen gaat informeren. Dit lijkt mij in ieder geval een vrij serieuze situatie.
pi_156790687
Een 'lopend restaurant' is op zich wel een innovatief concept _O- Doe mij desondanks maar een goedlopend restaurant ;)
pi_156791104
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2015 14:47 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Ik post het sowieso als ik reply heb.
జ్ఞ‌ా
pi_156791486
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 21:25 schreef Incitatus3 het volgende:
Een 'lopend restaurant' is op zich wel een innovatief concept _O- Doe mij desondanks maar een goedlopend restaurant ;)
De pitch klonk eerder als een Nigeriaanse scam dan een serieus project ;)
pi_156791501
Vandaag een presentatie gegeven bij KvK Amsterdam voor de week van het crowdfunding. Vlak voor me een presentatie van GvE en OnePlanetCrowd. De man van GvE zei dat een ondernemer geen mailinglijst krijgt als er geen incentives gegeven worden want "de meeste investeerders willen alleen investeren en niet lastig gevallen worden met mailingen hierover".

Ik heb daarna tijdens mijn presentatie precies verteld hoe mij laatste week gegaan is en hoeveel waardering hier gegeven is voor de extra informatie en dat er updates gegeven gaan worden tijdens het project.

... wel leuk om hierbij te vermelden, hij heeft me daarna nog even apart opgezocht en precies gevraagd hoe mijn ervaringen waren. Hij kwam daarna zelf tot de conclusie dat het een goed idee zou zijn om een soort van forum te koppelen aan GvE...
pi_156791522
quote:
99s.gif Op maandag 12 oktober 2015 11:18 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ik zit dagelijks op CS en dit is niet de ervaring die ik hier heb. De ingang aan de voorzijde wordt m.i. veel minder gebruikt.
Ik zit ook dagelijks op CS. Aan de zijdie die jij bedoeld zitten de ministeries OC&W, BZK, VenJ en (ik meen) SZW en natuurlijk het stadhuis. Zeker niet alle ministeries. Natuurlijk is de uitgang drukker, want je hebt er ook de rolstrappen naar de randstadrail en het busstation, maar dat maakt de vooringang niet meteen tot een slechte locatie voor een kerstwinkel. De uitgang aan het Anna van Buerenplein is denk ik de minst gebruikte. Als ze daar was komen te zitten ...
pi_156791535
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 21:25 schreef Incitatus3 het volgende:
Met een lopend buffet ? O-)
Pecunia non olet
pi_156791927
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 21:44 schreef obligataire het volgende:

[..]

Met een lopend buffet ? O-)
Zolang het eten maar niet weg loopt... :P
Signature
pi_156792393
Of de gasten. :W
Geld op de lopende rekening is daarentegen wel goed. *O*
pi_156792477
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 21:43 schreef th3rd het volgende:
... wel leuk om hierbij te vermelden, hij heeft me daarna nog even apart opgezocht en precies gevraagd hoe mijn ervaringen waren. Hij kwam daarna zelf tot de conclusie dat het een goed idee zou zijn om een soort van forum te koppelen aan GvE...
Als GvE met aandacht meeleest, dan hadden ze dit toch al lang geweten...?
pi_156795109
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 22:19 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Als GvE met aandacht meeleest, dan hadden ze dit toch al lang geweten...?
Misschien een van de nieuwere medewerkers?

quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 21:43 schreef th3rd het volgende:
Fijn dat hij toch wat inzicht toont, maar ik zal never nooit een forum op het eigen platform gebruiken.
pi_156795153
Trustbuddy gaf vanochtend via internet een soort van interview waarbij ook mensen vragen konden stellen.

Hier is deze te luisteren: http://engage.vevent.com/rt/webcasting~20151012

Gaat ook een stukje over geldvoorelkaar. Blijkbaar is de koop van GvE nog niet helemaal rond. Er moeten nog twee betalingen worden gedaan.

Ze geven wel nogmaals aan dat GvE los staat van TrustBuddy.
pi_156796950
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 15:23 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Yep, das inderdaad KVDBVT.

Ik zou zeggen gezamelijk naar GVE stappen en zeggen dat je die derdenrekening NU geregeld wil hebben. En geen smoezen accepteren.
Ik teken de petiitie mee. Gezamelijk zitten we toch aan een aardig geďnvesteerd kapitaal lijkt me?
pi_156797013
Bron: sprout.nl

1. Fraude bij moeder Geldvoorelkaar

Trustbuddy, het Zweedse crowdfundingplatform dat eigenaar is van de Nederlandse marktleider Geldvoorelkaar, staakt per direct zijn activiteiten wegens 'ernstige onregelmatigheden' binnen de onderneming. Dat heeft ceo Philip Mikal maandag naar buiten gebracht. Hij trad op 1 september aan, zag dat zaken niet klopten en stelde een onderzoek in. Dat is nog niet afgerond, maar bracht al een gat van 44 miljoen kronen (bijna 5 miljoen euro) aan het licht tussen de inleg van de crowd en wat Trustbuddy op zijn rekeningen heeft staan. Bovendien staan voor nog eens 37 miljoen kronen aan leningen in de boeken, waarvan geen leners bekend zijn. Geldvoorelkaar opereert onafhankelijk van zijn Zweedse eigenaar en zou buiten de affaire blijven.
pi_156797046
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 08:06 schreef rockenfeller het volgende:

Dat is nog niet afgerond, maar bracht al een gat van 44 miljoen kronen (bijna 5 miljoen euro) aan het licht tussen de inleg van de crowd en wat Trustbuddy op zijn rekeningen heeft staan.
Lijkt me logisch, de rest is bij de leners...
pi_156797073
Ik snap niet dat er nog geen bericht van GvE zelf is gekomen. Zal toch denken dat ze er baat bij hebben om iedereen gerust te stellen.

Communicatie van GvE is weer 0,0
pi_156797087
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 08:11 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik denk dat ze doelen op een maandbetaling. Balans is namelijk een moment opname
pi_156797100
Ik ga de boel maar eens een heel eind pauzeren qua CF denk ik. GvE rommelt nu toch weer wat en kan eigenlijk de knaken over een tijdje wel 'vrij beschikbaar' gebruiken. Dus dat wordt weinig investeren de komende tijd...
Schip ahoy!
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 08:43:47 #259
448284 investment
op zoek naar rendement
pi_156797248
Goedemorgen, naar aanleiding van de berichtgeving rond Trustbuddy heb ik gisteren ook een mail gestuurd naar GVE waarin in mijn bezorgdheid uitsprak. Ik ben inmiddels gebeld door de heer Adams met een korte toelichting van zijn kant. Ik was duidelijk niet de enige die vragen gesteld heeft en ze zijn op dit moment druk bezig met de perikelen rond TB. Ook is mij gezegd dat er contact opgenomen wordt met de mensen die vragen stellen over de zeer ontrustende gang van zaken bij TB.
pi_156797337
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 08:43 schreef investment het volgende:
Goedemorgen, naar aanleiding van de berichtgeving rond Trustbuddy heb ik gisteren ook een mail gestuurd naar GVE waarin in mijn bezorgdheid uitsprak. Ik ben inmiddels gebeld door de heer Adams met een korte toelichting van zijn kant. Ik was duidelijk niet de enige die vragen gesteld heeft en ze zijn op dit moment druk bezig met de perikelen rond TB. Ook is mij gezegd dat er contact opgenomen wordt met de mensen die vragen stellen over de zeer ontrustende gang van zaken bij TB.
Fijn om te horen dat ze er in ieder geval druk mee bezig zijn... Anderen ook al iets vernomen? Wel jammer dat ze het nu op individuele basis doen en niet pro-actief naar alle investeerders, hoewel dat ook misschien voor teveel onrust kan zorgen.
pi_156797352
Het lijkt me fijn als iemand het hier wil posten, hoeven we niet allemaal de mailbox van gve vol te stoppen met dezelfde vraag :)
pi_156797375
We wachten op antwoord en we weten hoe deze zal luiden :)

Iets van: We begrijpen uw bezorgdheid maar we zijn volledig zelfstandig en u hoeft nergens bang voor te zijn

Wat moeten ze anders antwoorden he?!
pi_156797470
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 08:11 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat je de tekorten bij elkaar op moet tellen.
Enerzijds is er geld weg (geld van de beleggers) en anderzijds staat er geld uit wat afgeboekt moet worden omdat het uitstaat bij onbekenden dus 100% dubieus.
Pecunia non olet
pi_156797476
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 08:57 schreef crowdiefunder het volgende:
Het lijkt me fijn als iemand het hier wil posten, hoeven we niet allemaal de mailbox van gve vol te stoppen met dezelfde vraag :)
Nog niets gehoord...
జ్ఞ‌ా
pi_156797509
Maak ook een pas op de plaats met crowdfunding. Zit namelijk aan mijn zelf opgestelde max van 1/3 van mij vermogen. Ook met al die onzekerheden van de laatste tijd.

Stap denk ik over op crowdfunding waar ik zeker een happy ending door krijg O-)

https://www.indiegogo.com(...)th-suction-for-men#/
pi_156797873
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 08:06 schreef rockenfeller het volgende:

1. Fraude bij moeder Geldvoorelkaar

Bovendien staan voor nog eens 37 miljoen kronen aan leningen in de boeken, waarvan geen leners bekend zijn.
Ha, het was dus een Zweedse slimme Henkie die ff het eerste CF Ponzi scheme in elkaar timmerde. Ben benieuwd waar de oorspronkelijke eigenaars gebleven zijn, wsl. Bahama's of Kaaimaneilanden, ook veel mooier weer.
pi_156797893
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 09:14 schreef Murene het volgende:
Maak ook een pas op de plaats met crowdfunding. Zit namelijk aan mijn zelf opgestelde max van 1/3 van mij vermogen. Ook met al die onzekerheden van de laatste tijd.

Het is denk een kwestie van tijd tot er een keer een platform omvalt en de vraag is dan hoe loopt dat in de praktijk af.

Wat betreft het happy end product betreft. Het lijkt meer op een zeep dispenser. Daar wordt ik niet happy van.
pi_156797952
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2015 19:11 schreef aborren het volgende:

[..]

En alweer vol... ik heb 'm meegepakt. Puur omdat er gewoon weinig classe 1 projecten voorbij komen...
Zelfde, het is niet de dikste vis in de vijver. Maar dit lijkt me er wel een die aan boord komt.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:00:31 #269
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156798015
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 09:14 schreef Murene het volgende:

1/3 is wel fors!

En toelichting van GVE zal nog wel komen, denk dat ze zelf ook niet niet precies weten hoe en wat.

Ik moet wel een nieuwe toezegging overmaken vandaag, maar dat gaat naar de derdenrekening dus dat moet sowieso geen problemen opleveren?
pi_156798033
Ben gisteravond door dhr Schelven gebeld n.a.v. verontruste e-mail aan GvE.

- Ze zitten er bovenop, weten ook nog niet 100% wat de gevolgen gaan zijn. Wisten het nog minder dan een dag en waren druk bezig met uitzoeken.
- Ja, ze zijn een zelfstandig opererende entiteit met van TB gescheiden administratie en geldstromen
- Ja ze zijn wel volledig dochterbedrijf van TB
- De verkoop was nog niet volledig afgerond. Als TB in gebreke blijft (maw niet over de brug komt), waarop de kans groot is, dan kan de koop ontbonden worden en is GvE weer eigendom van de oprichters.
- Het klopt dat nieuwe leningen volledig direct via derdenrekening gaan en oude lenigen op de VOF binnenkomen. Die worden dezelfde dag doorgeboekt naar de rekening van de stichting.
pi_156798038
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:00 schreef AQuila360 het volgende:
1/3 is wel fors!
Ligt wel deels aan wat de waarde is van 3/3.
pi_156798095
Vervelende zaak bij trustbuddy.
Zowel voor ons als investeerders als voor GvE.
Ik ben wel redelijk overtuigd dat GvE buiten schot blijft, maar het is qua image geen plus.
Overname was nog niet geheel afgerond.
Ik ben geen jurist en al helemaal niet bekend met Zweeds recht.
Maar als het klopt dat het 2 gescheiden entiteiten zijn, lijken mij de geldstromen binnen GvE gevrijwaard van enig onheil wat deze zaak met zich meebrengt.
Directeur GvE gaat zelfs zo ver dat hij (mondeling, dat dan weer wel) garandeert dat er bij GvE niks mis gaat.
Dat ze voorzichtig moeten zijn met naar buiten toe communiceren in deze zaak is logisch. Ze waken ervoor enige juridische claim te krijgen.
pi_156798111
Heeft iemand ook al bij de afm geďnformeerd omtrent gve?
Als toezichthouder heeft die hier ook een rol in om te bepalen wat de gevolgen zijn en eventueel de belangen te behartigen.
pi_156798220
quote:
14s.gif Op maandag 12 oktober 2015 13:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Antwoord GvE:
In de noot van de pitch staat vermeld welke vennootschappen meetekenen op de schuldbekentenis t.w.: Arjen Schipperus Holding BV, RS Finance Holding BV en RS Finance I BV.

De door u genoemde vennootschappen hebben weliswaar een belang in RS Finance Holding BV maar geen meerderheidsbelang.Ook niet gezamelijk. Dit is de reden dat deze niet zijn meegenomen als mede-geldnemer.

Ik heb nogmaals aangegeven dat het klip en klaar uit de pitch moet blijken voor investeerders wie wel en wie niet meetekenen op de schuldbekentenis. Als oplossing heb ik een kopje "meetekenen schuldbekentenis" voorgesteld waar alle vennootschappen en prive presonen met naam en toenaam worden genoemd (bv. ook of de partner van de ondernemer).
pi_156798557
Mededeling Trustbuddy GvE:
SPOILER
pi_156798658
quote:
99s.gif Op maandag 12 oktober 2015 23:58 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Fijn dat hij toch wat inzicht toont, maar ik zal never nooit een forum op het eigen platform gebruiken.
Ik denk dat veel van de dingen die hier besproken worden, ook niet op een eigen platform besproken kunnen worden. Aan de andere kant is het denk ik wel goed om bijv. per project afzonderlijk vragen te kunnen stellen zodat je direct de ondernemer van een project kan spreken als je vragen hebt.

Maarja, ik denk dat ze even druk bezig zijn met andere zaken bij GvE ;)
pi_156798835
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:36 schreef djh77 het volgende:
Mededeling Trustbuddy GvE:
SPOILER
Heb dat mailtje nog niet binnen. Of sturen ze die alleen maar op als je er een vraag over hebt gesteld?
pi_156798851
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:53 schreef Murene het volgende:

[..]

Heb dat mailtje nog niet binnen. Of sturen ze die alleen maar op als je er een vraag over hebt gesteld?
Ze hebben het op de site geplaatst
pi_156799197
De wegbebakening lijkt me een mooi bedrijf. De prognose lijkt me niet overdreven, de omzet is aardig. Jammer genoeg zijn er meerdere financiers, met name de bank met nog een aardig bedrag. In totaal een 475.000 al aan financiering. Dat wordt straks dus 725.000. Dat is vrij fors voor een ruime 2 miljoen omzet. En er zal waarschijnlijk niets overblijven als het mis gaat. Anderzijds zijn de ratings wel aardig.
Wat denken jullie ervan?
pi_156799334
De bank is op basis van RC krediet voor het grootste deel. Daar is geen periodieke aflossing. Al zullen zij wel in aanmerking komen voor de meeste zekerheden.
Waar in de rij de lening van de zakenrelatie staat weet ik niet.. En waarvoor bestemd ook niet..
De beoordelingen zijn positief.
Wil je meedoen, moet je, bij collin gebruikelijk, snel instappen..
pi_156799369
met investeringen in de infrastructuur heb ik wel een positief gevoel, mede omdat hier vanuit het rijk fors in geďnvesteerd wordt.
pi_156799431
Ik zie 'm ook wel zitten.
Pecunia non olet
pi_156799589
En vol, voor Collin begrippen niet zo snel...
pi_156799623
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:39 schreef wou het volgende:
En vol, voor Collin begrippen niet zo snel...
nou dit was wel 2,5 ton met, voor zover ik zag, een beperkte inleg van de inner circle. Dan is net iets meer dan een half uur best snel vind ik, ook voor Collin
pi_156799672
Ik kijk er niet eens meer naar bij Collin. Een project een soort van onzichtbaar zetten. De familie en vrienden van de ondernemer laten investeren en een week later komt de pitch zichtbaar en mag de onbekende crowd het laatste beetje doen waarbij je bijna niet de kans krijgt om een en ander te lezen. (kreeg toevallig laatst zo'n familie mailtje)
pi_156799804
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 08:57 schreef crowdiefunder het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:02 schreef AapNootMuis het volgende:
Ben gisteravond door dhr Schelven gebeld n.a.v. verontruste e-mail aan GvE.

- Ze zitten er bovenop, weten ook nog niet 100% wat de gevolgen gaan zijn. Wisten het nog minder dan een dag en waren druk bezig met uitzoeken.
- Ja, ze zijn een zelfstandig opererende entiteit met van TB gescheiden administratie en geldstromen
- Ja ze zijn wel volledig dochterbedrijf van TB
- De verkoop was nog niet volledig afgerond. Als TB in gebreke blijft (maw niet over de brug komt), waarop de kans groot is, dan kan de koop ontbonden worden en is GvE weer eigendom van de oprichters.
- Het klopt dat nieuwe leningen volledig direct via derdenrekening gaan en oude lenigen op de VOF binnenkomen. Die worden dezelfde dag doorgeboekt naar de rekening van de stichting.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 10:06 schreef bleyenburg het volgende:
Vervelende zaak bij trustbuddy.
Zowel voor ons als investeerders als voor GvE.
Ik ben wel redelijk overtuigd dat GvE buiten schot blijft, maar het is qua image geen plus.
Overname was nog niet geheel afgerond.
Ik ben geen jurist en al helemaal niet bekend met Zweeds recht.
Maar als het klopt dat het 2 gescheiden entiteiten zijn, lijken mij de geldstromen binnen GvE gevrijwaard van enig onheil wat deze zaak met zich meebrengt.
Directeur GvE gaat zelfs zo ver dat hij (mondeling, dat dan weer wel) garandeert dat er bij GvE niks mis gaat.
Dat ze voorzichtig moeten zijn met naar buiten toe communiceren in deze zaak is logisch. Ze waken ervoor enige juridische claim te krijgen.
Ook ik heb gisteren contact gehad met zowel dhr. Van Schelven als dhr. Adams,
Mijn gesprek strook wel zo ongeveer met bovenstaande, aangevuld met de verklaring van GvE. Verder denk ik dat we, zolang er geen nieuwe informatie beschikbaar is, de zaak het beste kunnen laten rusten aangezien dit de goede naam, die GvE toch heeft, alleen maar verder kan schade en dat is iets waar we alleen ons zelf maar mee hebben. Ik heb overigens wel vertrouwen in de oprechtheid van beide heren.
pi_156800076
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 11:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ook ik heb gisteren contact gehad met zowel dhr. Van Schelven als dhr. Adams,
Mijn gesprek strook wel zo ongeveer met bovenstaande, aangevuld met de verklaring van GvE. Verder denk ik dat we, zolang er geen nieuwe informatie beschikbaar is, de zaak het beste kunnen laten rusten aangezien dit de goede naam, die GvE toch heeft, alleen maar verder kan schade en dat is iets waar we alleen ons zelf maar mee hebben. Ik heb overigens wel vertrouwen in de oprechtheid van beide heren.
Eens. Er moet nog wel een reactie komen betreffende derdenrekening. Die heb ik nog niet gezien
pi_156800325
quote:

Ik heb overigens wel vertrouwen in de oprechtheid van beide heren.
Eens
pi_156800741
helemaal eens
pi_156800957
hier ook "eens".

Ik heb de "mededeling inzake Trustbuddy" gelezen en vind het een goed verhaal.
Het enige wat bij mij dan weer gaat schuren is de allerlaatste zin... (.....in beginsel....)
pi_156801196
quote:
Die worden dezelfde dag doorgeboekt naar de rekening van de stichting.
Dit is en blijft het probleem. Zodra de deurwaarder binnenkomt dan MOGEN ze het niet meer doorboeken naar de stichting. Heel leuk dat ze het nu dezelfde dag doen maar dat doet niet te zake. Alle gelden die op de rekenig staat of binnenkomen vanaf het moment dat de deurwaarder voor de deur staat komt NIET van de stichting maar blijft bij de VOF totdat alle schulden van de VOF zijn afgelost.

Hoe oprecht ze ook zijn. Ze MOGEN niet meer doorboeken!
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:04:42 #292
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156801208
quote:

[..]

[..]

[..]

. Ik heb overigens wel vertrouwen in de oprechtheid van beide heren.
Ik ook, heb er verder ook wel vertrouwen in dat dat wel los loopt voor GVE. Vanavond gewoon de toezegging overmaken.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:05:50 #293
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156801227
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:03 schreef RavigotteSaus het volgende:

[..]

Dit is en blijft het probleem. Zodra de deurwaarder binnenkomt dan MOGEN ze het niet meer doorboeken naar de stichting. Heel leuk dat ze het nu dezelfde dag doen maar dat doet niet te zake. Alle gelden die op de rekenig staat of binnenkomen vanaf het moment dat de deurwaarder voor de deur staat komt NIET van de stichting maar blijft bij de VOF totdat alle schulden van de VOF zijn afgelost.

In de reactie staat in elk geval dat Trustbuddy helemaal geen aanspraak of wat dan ook op dat geld kan maken.
pi_156801316
@ Aquila: Kleine nuance: er staat "IN BEGINSEL....".

Er staat zéker niet: In elk geval
pi_156801347
quote:

[..]

Ik denk dat het verstandig is om zelf even te bellen met dhr. Adams. Hij kan je dan verduidelijken waarom e.e.a. is zoals het is. Daarna zal je het er vermoedelijk nog steeds niet mee eens zijn maar dan heb je net iets meer informatie om je mening op te baseren.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:15:28 #296
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156801396
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:11 schreef bleyenburg het volgende:
@ Aquila: Kleine nuance: er staat "IN BEGINSEL....".

Er staat zéker niet: In elk geval
Daar heb je gelijk in, al zie ik dat meer als die typische juridische taal die ze altijd gebruiken.

Maar idd een slag om de arm houden kan geen kwaad.

Net trouwens een project gaan lopen waarvoor ik pas vorige week het geld heb overgemaakt! Dat maak je niet vaak meer mee..
pi_156801406
de vogel? :)
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:18:24 #298
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_156801441
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 13:16 schreef bleyenburg het volgende:
de vogel? :)
Yep!
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:39:24 #299
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_156801794
quote:
Ik heb overigens wel vertrouwen in de oprechtheid van beide heren.
Eens. Heb mijn vertrouwen ook per mail uitgesproken en bedankt voor de openheid. Misschien na enig aandringen, maar dan toch. Ik snap best dat ze eerst moesten bijkomen van de dreun en dan eens flink moesten nadenken in welke bewoordingen hierop te reageren.
pi_156801822
quote:

[..]

Dit klopt volgens mij wel, en moet m.i. ongeacht situatie met TB op korte termijn hoge prioriteit krijgen.
pi_156801987
quote:

[..]

helemaal mee eens. Voor de oude lopende projecten heeft dit interne doorboeken geen enkele zin, erger nog alle komende betalingen worden er alleen maar door vertraagd. Dus ofwel inkomend en uitgaand via de stichting, ofwel op de oude wijze gewoon direct doorboeken naar de funders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')