Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik snap het niet zo goed meer met Tropicana: er is geveild en daar is een bedrag uitgekomen. Maar de hypotheekhouder mag nog nadenken over het bod en tussentijds hogere boden accepteren. Waarom wordt er dan geveild? Om interesse te polsen?
Is dit een normale gang van zaken wanneer ergens nog hypotheek op rust?
Vanmorgen liepen we nog allemaal te klagen over de gerechtdeurwaarder van GvE en dat we nooit iets te horen kregen. Maar vandaag toch eindelijk reactie over quickboats.
Ze gaan maandelijks weer betalen maar nu een veel kleiner bedrag. Ipv in 22 termijnen te betalen betalen ze het nu in 30 jaar terug
Op vrijdag 9 oktober 2015 16:31 schreef Murene het volgende: Vanmorgen liepen we nog allemaal te klagen over de gerechtdeurwaarder van GvE en dat we nooit iets te horen kregen. Maar vandaag toch eindelijk reactie over quickboats.
Ze gaan maandelijks weer betalen maar nu een veel kleiner bedrag. Ipv in 22 termijnen te betalen betalen ze het nu in 30 jaar terug
30 jaar?
Mag stiekem aannemen dat er van tijd tot tijd wel herzien wordt?
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op vrijdag 9 oktober 2015 16:31 schreef Murene het volgende: Vanmorgen liepen we nog allemaal te klagen over de gerechtdeurwaarder van GvE en dat we nooit iets te horen kregen. Maar vandaag toch eindelijk reactie over quickboats.
Jaa, en in die berekening is nog niet eens de rente over 30 jaar berekend...
Dat gesprek was trouwens op 2 september... #snelheid
Jaa, en in die berekening is nog niet eens de rente over 30 jaar berekend...
Knetter! 30 jaar en zonder rente. Heftig zeg. Hoop administratie voor wat geld. En als je zakelijk geinvesteerd heb gaat het een hoop geld kosten aan overschrijvingen.
Knetter! 30 jaar en zonder rente. Heftig zeg. Hoop administratie voor wat geld. En als je zakelijk geinvesteerd heb gaat het een hoop geld kosten aan overschrijvingen.
Nee want de lener betaald een bedrag aan GvE. En GvE keert pas uit als ze een volle termijn binnen hebben. Dus dat komt er op neer dat je elke 16 maanden een bedrag binnen krijgt.
Even de rentepercentage uitgerekend. Deze is gezakt van 8% naar 0,04%
Op vrijdag 9 oktober 2015 16:53 schreef komrad het volgende: Hoe gaat dit nu verder? Mogen alle investeerders nu doorgeven aan GvE of ze akkoord gaan? En wat als een deel niet akkoord gaat?
Goede vraag, indien ik 100 euro had geinvesteerd was ik hier nooit akkoord mee gegaan.
met 5k praat je alweer heel anders.
30 jaar is echt te debiel, is er dan echt niets te halen of komt dit van QB af? Hoe zit het met die vordering op australie?
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Op vrijdag 9 oktober 2015 16:53 schreef komrad het volgende: Hoe gaat dit nu verder? Mogen alle investeerders nu doorgeven aan GvE of ze akkoord gaan? En wat als een deel niet akkoord gaat?
Lijkt mij niet. Het is (als het goed is) allemaal uitgezocht en dit is momenteel het maximaal haalbare. Misschien mag jij wel een ander bureau inschakelen op eigen kosten voor een second opinion, mocht je het niet vertrouwen.
Goede vraag, indien ik 100 euro had geinvesteerd was ik hier nooit akkoord mee gegaan.
met 5k praat je alweer heel anders.
30 jaar is echt te debiel, is er dan echt niets te halen of komt dit van QB af? Hoe zit het met die vordering op australie?
Wat is het verschil tussen 5k en 100 euro in deze zaak? Ik zie het niet.
Ik zou als 5k investeerder nooit akkoord gaan als iedere 100 euro investeerder zijn volledige bedrag wel z.s.m. zou krijgen, en ik daar 30 jaar op moet wachten.
Net ook dat mailtje gezien van QB, dacht wel dat daar nog iets te halen viel maar dit gaat wel lang duren, denk wel dat dit na verloop van tijd wel wat meer nog gaat worden.
QB heeft als het goed is nog wel die vordeing op QB Australie dus misschien komt daar ooit wat uit. Heb toevallig net zoiets meegemaakt bij een collega van me en daar duurde het bijna 6 jaar voordat dat helemaal rond was en de schuldeisers hun geld kregen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Wat is het verschil tussen 5k en 100 euro in deze zaak? Ik zie het niet.
63,85 zou ik sneller afschrijven met 3192,50 zou ik wat meer moeite mee hebben. maar dit is persoonlijk en heel nominaal.
quote:
Ik zou als 5k investeerder nooit akkoord gaan als iedere 100 euro investeerder zijn volledige bedrag wel z.s.m. zou krijgen, en ik daar 30 jaar op moet wachten.
Lijk me logisch dat alles naar rato gaat.
Tjonge, wat een termijn. Maar goed aan de andere kant, er even vanuit gaande dat ze deze afspraak wel nakomen, komt er dus nog wel “iets” terug. Ik mag aannemen dat ze tegelijkertijd en/of daarna de rente en kosten nog moeten betalen, de deurwaarder werkt ook niet voor niets. Inderdaad een hele lange termijn investering maar toch goed dat de lener er niet mee wegkomt.
Op vrijdag 9 oktober 2015 17:06 schreef AapNootMuis het volgende: 'beter iets dan niets' kan ik me voorstellen maar 30 jaar zonder extra rente is wel heul lang.....
Dubbel ja, ik had het hele bedrag afgeschreven dat doe ik meteen bij een default dus je krijgt nu wel iets terug dat scheelt. Maar ik denk wel dat dit bedrag tzt wel omhoog gaat maar dan nog duurt het heel lang voordat je aan die normale maandtermijn komt.
We zullen het wel zien.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Op vrijdag 9 oktober 2015 17:08 schreef Horsemen het volgende: . Inderdaad een hele lange termijn investering maar toch goed dat de lener er niet mee wegkomt.
Dit vooral!
Want dat idee kreeg ik bij sommige van die projecten wel.
''Ja het is helaas niet gelukt en we denken niet dat de crowdfunders nog iets terug zien van hun geld maargoed ik ga zelf weer over tot de orde van de dag''
Want dat idee kreeg ik bij sommige van die projecten wel.
''Ja het is helaas niet gelukt en we denken niet dat de crowdfunders nog iets terug zien van hun geld maargoed ik ga zelf weer over tot de orde van de dag''
Precies. Ik denk dat het ook aan de platforms is om dit héél erg duidelijk te maken aan de leners. De verplichting die ze, zowel zakelijk als privé, aangaan....