abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 oktober 2015 @ 16:42:31 #1
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_156691774

Dit topic gaat over genderdysforie. Dit is een discrepantie tussen het fysieke geslacht en het belevingsgeslacht. De bekendste vorm hiervan is transseksualiteit, waarbij mensen zich niet thuis voelen in het lichaam waarin ze geboren zijn, en daar vaak iets aan laten doen door middel van hormonen en operaties. Mensen kunnen ook androgyn zijn, waarbij ze zich mannelijk én vrouwelijk of juist geen van beide voelen. Op Wikipedia kun je terecht voor meer informatie.

Behandelcentra
Er zijn in Nederland twee genderteams. Eén in Amsterdam en één in Groningen. Voor de zuidelijke bewoners van Nederland kan het genderteam in het Vlaamse Gent ook nog een optie zijn.

Gent [BE]
Groningen [NL]
Amsterdam [NL]

Er is ook een alternatieve route, via de Psycho Informa Groep. Bij deze route moet er door de cliënt meer zelf geregeld worden als het om behandelingen en ingrepen gaat.

De verschillen
- Drag King = een vrouw die als een man verkleedt gaat en zich zo ook gedraagt, voor de show.
- Drag Queen = een man die als een vrouw verkleedt gaat en zich zo ook gedraagt, voor de show.
- Transgender = iemand die leeft als het andere geslacht, maar (nog) niet in behandeling is (geweest).
- Transseksueel = iemand die een geslachtsaanpassende behandeling ondergaan heeft en/of ermee bezig is.
- Travestiet = iemand die af en toe verkleed gaat als het andere geslacht, tegenwoordig wordt dat ook "Drag Queen" en "Drag King" genoemd.
- Cross dresser = iemand die zich in het dagelijks leven soms in de kleding van het andere geslacht hult, al dan niet voor seksuele bevrediging.

Termen en afkortingen
- Post-op = geopereerd.
- Non-op = kan of wil niet geopereerd worden.
- Pre-op = (nog) niet geopereerd.
- SRS = sex reassignment surgery (= geslachtsoperatie).
- Hesje/Binder = een top die de borsten plat maakt, vaak gemaakt van spandex.
- Packer = penisprothese, als broekvulling en/of STP (stand to pee) en/of voor seks.
- FFS = facial feminization surgery (operatie(s) om het gezicht vrouwelijker te maken).
- FtM = female to male, transmannen, mannen die met een vrouwenlichaam geboren zijn.
- MtF = male to female, transvrouwen, vrouwen die met een mannenlichaam geboren zijn.
- RLE = real life experience, de tijd waarin de persoon in kwestie in de sociale geslachtsrol leeft voor hij of zij groen licht krijgt voor de operatie(s).
- Transitie = het hele proces van geslachtsverandering inclusief psychologische begeleiding, de real life experience (RLE), hormoonbehandeling en (eventuele) operaties.
- Stealth = een transseksueel die volledig als zijn of haar gender door het leven gaat, diegene vertelt niet dat hij of zij van geslacht is veranderd en is dus volledig geïntegreerd in de samenleving.
- Ombouwen = het woord ombouwen, om de behandeling aan te duiden, wordt door transgenders als kwetsend ervaren, ombouwen is iets wat men doet met een gebruiksvoorwerp. Bij een mens kan je spreken over een operatie, transitie of behandeling.

Stappenplan naam en geslacht wijzigen met deskundigenverklaring
- Ga met een identiteitsbewijs en de deskundigenverklaring naar de burgerlijke stand van de gemeente waar je bent geboren. Hier mag je je voornaam (of meerdere) en geslacht veranderen. Dit is gratis! Let erop dat niet alle gemeentes hetzelfde proces hanteren. Sommige gemeentes doen het digitaal, kijk hiervoor op de site van jouw gemeente.
- Als je niet in de gemeente woont waar je bent geboren wordt het opgestuurd, waardoor het iets langer duurt.
- De verwerking duurt maximaal vier weken, afhankelijk van de grootte van de gemeente. Tot nu toe is het meeste binnen 1-2 weken afgerond.
- Nieuwsgierig of het al is veranderd? Je kunt het onder persoonsgegevens BRP zien op mijn.overheid.nl.
- Als het is veranderd kun je je nieuwe documenten aanvragen. Neem je oude id-kaart of paspoort mee en voor de zekerheid een kopie van de deskundigenverklaring of bevestiging dat jouw BRP is veranderd.

Links
Genderdysforie
Transman
COC Nederland
Transgendervereniging Nederland
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_156691843
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 15:45 schreef IDontEvenKnow het volgende:
Tjaa het hele werk verhaal is nogal lastig.
Ik denk dat ik het best wel zou durven vertellen als ik wat verder ben en er wat meer duidelijkheid is.
Denk ook niet dat het een heel groot verschil is voor mij persoonlijk om als vrouw naar het werk te komen.
Ik werk namelijk bij defensie en het tenue voor mannen en vrouwen is eigenlijk hetzelfde, behalve je nette tenue. Dus eigenlijk alleen mijn gezicht zou echt opvallen.

De brief afgelopen maandag bij mijn ouders achter gelaten.
Was de hele dag nerveus en misselijk en zenuwachtig.. totdat ik op mijn kamertje zat en ik een berichtje kreeg van mijn moeder:
'Ten 1e houden we ook zielsveel van jou! Wij wisten het allebei al diep in ons hart.. ik eerder dan papa, maar je zit al een tijdje niet goed in je vel. We begrijpen dat dit moeilijk is om er over te praten terwijl je in je hart weet dat wij voor jullie open staan. Verstandig van je dat je info hebt ingewonnen. We praten er dit weekend wel over en ik wil best met je mee naar het VU als je afspraken hebt. Denk niet aan andere mensen, jijzelf bent het belangrijkste. Een hele dikke kus en maak je geen zorgen, het komt allemaal wel goed! p.s.: Ik kijk al tijden naar tlc die een programma hebben over transgenders. We houden van je xxxxxxxxxxxx'

Het 1e gevoel was opluchting en als snel gevolgd door verdriet.
Ik kon het verdriet in het begin niet goed plaatsen, maar ik denk dat het alle druk en stress van afgelopen tijd zijn geweest. Dat ik het EINDELIJK verteld heb. En dat ik mij schuldig voel ten opzichte van mijzelf.. was ik er maar eerder mee gekomen.

Gelijk gebeld en bedankt voor deze geweldige reactie en dat ik ook van hun hou!
Verder het er weinig over gehad, dat komt vrijdag wel!

Hoe zijn de MtF's om gegaan met hun stem? Ik heb een redelijk aanwezige stem en wil al graag gaan beginnen mijn vrouwelijke stem te vinden.
Nawh O+ :*
Ja doei.
pi_156700039
IK heb zelf goed nieuws te melden, ik ben vandaag naar de intake geweest en ik mocht zowel van de medische arts en de psycholoog door naar de tweede diagnostiek deel van het traject. Ook mijn psychische achtergrond (ADHD en autisme) en mijn gewicht werd in mijn geval niet als een hinder gezien daar ze al aan mijn verhaal, uiterlijk en haren konden zien dat ik al langer als vrouw in het echt leef.

IK zal tegen eind december begin januari aan de diagnostiek mogen beginnen.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_156729895
Dat is zeker goed nieuws!
pi_156770518
Ik moet toch echt eens die nieuwe OV-Chip gaan regelen. Net alweer een conducteur die vroeg of ik ook mijn éigen kaar hij had. Op huidige kaart staat een foto van 8 jaar (en een volledige transitie) geleden...
  maandag 12 oktober 2015 @ 09:44:37 #6
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_156776454
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 22:20 schreef Fixers het volgende:
Ik moet toch echt eens die nieuwe OV-Chip gaan regelen.
Wat, nog stééds niet gefixt? En dat noemt zich dan Fixers? 8)7
Bij mij staat er al ruim een jaar mevr. kELAL op en is de enige discrepantie tussen pasfoto en werkelijkheid het feit dat op de pasfoto m'n oren zichtbaar zijn.
Vechten tegen windmolens is kansloos: ze zijn veel te gewiekst!
pi_156776516
Jeempie, dat is dan wel een verschil natuurlijk, Fixers.

Ik heb mijn kast opgeruimd, zomergoed eruit wintergoed erin, en weer een boel weggedaan. Dat doe ik het hele jaar door, steeds als er zigeuners zijn die de hard nodig hebben, maar nu ging er en zak naar een buurvrouw die er wat uitzoekt de rest aan een arme familie geeft.
Ik merk dat ik jurken en rokken wegbonjour en dat wat ik bij koop altijd mannengoed is, dus er is een transitie aan de gang in mijn kast, hahaha.
Ik heb nu nog 3 jurkjes voor gelegenheden. De rest is unie of heren.
Sowieso ben ik aan het minderen. Ik heb mijn hele leven belacheijk veel kleren gehad (bijna alles tweedehands, moet ik erbij zeggen), Ik wilde niet dat men mijn uit kon tekenen, maar ik draag hier toch veel hetzelfde dus de rest is overbodig en ik kan er anderen een plezier mee doen.
Ik heb sinds mijn tienertijd een transparant multicolor bloesje dat mijn moeder in haar verkeringstijd uit Parijs heeft meegenomen dat alle opruimbuien heeft overleeft. Mijn moeder is 91...Soort relekwie. Maar nog steeds draagbaar.
pi_156776582
quote:
11s.gif Op maandag 12 oktober 2015 09:44 schreef kELAL het volgende:

[..]

Wat, nog stééds niet gefixt? En dat noemt zich dan Fixers? 8)7
Bij mij staat er al ruim een jaar mevr. kELAL op en is de enige discrepantie tussen pasfoto en werkelijkheid het feit dat op de pasfoto m'n oren zichtbaar zijn.
I know, die pasfoto maken komt er steeds maar niet van. :@ Denk dat ik maar gewoon een selfie moet maken en aanleveren, de regels voor de OV-chip zijn niet zo streng. De meeste conducteurs kijken alleen maar of je ingecheckt bent, niet of je op je foto lijkt.
  maandag 12 oktober 2015 @ 10:00:54 #9
71919 wonderer
pi_156776614
Kun je makkelijk een nieuwe pasfoto aanleveren? De foto die er nu bij mij opstaat is van toen ik 18 was, maar toen was ik al passabel (soms) dus dat is niet zo'n probleem. Maar toch, het ziet er niet uit en ik wil wel graag een nieuwe :')
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_156776686
Pasfoto's aanleveren kan tegenwoordig digitaal, maar de recente pasfoto die ik heb, heb ik alleen fysiek in de keukenla liggen. Kreeg onlangs van de NS een mail dat ze abonnementhouders de mogelijkheid geven om een recente pasfoto te uploaden voor de volgende chipkaart. Maar ik heb net een nieuwe, en die kaarten gaan een paar jaar mee.

Heb al wel geregeld met TLS dat ze me als service gaan voorzien van een nieuwe kaart met aangepaste gegevens. Maar moet ik dat wel doen natuurlijk. :')
  maandag 12 oktober 2015 @ 10:16:13 #11
71919 wonderer
pi_156776784
Ik heb ook net een nieuwe en die mail heb ik nooit gehad... Oh well.

Mijn NS-kortingskaart veranderen was het eerste officiele wat ik deed. Ik ging naar de balie in Utrecht en vertelde wat ik wilde. Ze waren echt stomverbaasd dat er "mevrouw" op stond, wat een idiote fout, ik was toch duidelijk geen mevrouw :')

Dat was een half jaar of zo na mijn eerste shot.
pi_156839042
Het deze week mijn 'vrienden' groep verteld
De reacties waren niet heel erg positief... ik wist wel dat de meesten niet heel open-minded waren.. maar om nu voor 'ahaha vieze k homo' uitgescholden te worden had ik niet verwacht.
1 iemand wist niet wat het inhield. Nadat ik het uitgelegd had was hij wel heel aardig. Als ik er over wou praten dan stond hij daarvoor open. 2 anderen hadden het er liever niet over. Degenen waarvan ik dacht dat ze het wel positief zouden opvangen deden dit dus absoluut niet.
Niet heel leuk om te horen dus.. ik had al niet super veel vrienden, gewoon een groepje die elkaar al lang kennen. Een klein beetje verwacht dit, maar toch niet zo erg.
Ach als ze mij niet willen verdienen ze mij niet!
Zucht...

Een positief punt is dat ik eindelijk eens die vieze haren van mijn benen af ga halen! *O*
Let's make better mistakes tomorrow!
Life is short, heels shouldn't be!
pi_156839352
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 21:03 schreef IDontEvenKnow het volgende:
De reacties waren niet heel erg positief... ik wist wel dat de meesten niet heel open-minded waren.. maar om nu voor 'ahaha vieze k homo' uitgescholden te worden had ik niet verwacht.
1 iemand wist niet wat het inhield. Nadat ik het uitgelegd had was hij wel heel aardig. Als ik er over wou praten dan stond hij daarvoor open. 2 anderen hadden het er liever niet over. Degenen waarvan ik dacht dat ze het wel positief zouden opvangen deden dit dus absoluut niet.
Niet heel leuk om te horen dus.. ik had al niet super veel vrienden, gewoon een groepje die elkaar al lang kennen. Een klein beetje verwacht dit, maar toch niet zo erg.
Zucht...
Zulke mensen ben je liever kwijt dan rijk. Maar even goed is dat toch naar je hebt ze lang beschouwd als vrienden en een boel met elkaar gedeeld.
quote:
Een positief punt is dat ik eindelijk eens die vieze haren van mijn benen af ga halen! *O*
Zorg dat je scrub in huis voor een dag of wat erna, scheelt een boel narigheid met ingegroeide haren. :*
pi_156854575
quote:
Zucht...

quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 21:15 schreef Fixers het volgende:

[..]

Zulke mensen ben je liever kwijt dan rijk. Maar even goed is dat toch naar je hebt ze lang beschouwd als vrienden en een boel met elkaar gedeeld.
Ik ben het helemaal met Fixers eens. Maar dat maakt het nog niet minder "jammer", maar zelf heb ik liever dat het snel, pijnlijk en doelmatig gaat dan dat het eeuwenlang blijft doorsudderen.

Ik lurk trouwens stiekem al een korte tijd mee in deze reeks, dus dit wordt gelijk mijn tvp hier.

De belangrijkste reden dat ik dit niet eerder kenbaar maakte, is omdat ik niet weet of het onderwerp androgynie wel ontopic is hier.
Ik ben hetero, heb geen moeite met m'n lichaam, maar heb er ook nooit echt veel waarde aan gehecht. Ik zie het meer als "praktisch" omdat ik op vrouwen val (in elk geval fysiek).
Ik wist altijd al dat ik anders was en zeg al jaren open en bloot dat als ik als vrouw was geboren, dat ik dat ook niet erg had gevonden (zelfde geldt trouwens voor als ik bi was geweest..alleen heb ik gewoon 0,niks seksuele interesse in mensen met een mannenlichaam).
Ik zie dit verder ook niet echt als een probleem of zo, maar omdat ik zo lang met serieuze psychische problemen heb gekampt (en deze gevoelens voor mij verder nooit echt een hindernis of probleem waren), heb ik er ook nooit eerder wat mee gedaan ook al maakt het voor een groot deel wel tot de persoon die ik ben.

Ook nu ik aan andere dingen terugdenk (dingen uit het verleden en zo), vallen dingen beter op hun plek.
Ik heb met één ex nu (9 jaar later) nog steeds contact, en zij was nooit een "meisje-meisje" en haar meeste vrienden zijn dan ook mannen (ze heeft niks met superveel aandacht geven aan make-up en met shoppen en met uuuurenlang met vriendinnen roddelen over andere vrouwen en over de nieuwste mode. En ze draagt nooit hoge hakken!!! *O* Mijn god, wat heb ik een tyfushekel aan als een vrouw die dingen draagt :r :') )

Ik val dan maar gelijk met de deur in huis: Waarom staat er in de TT niks over androgynie? Ik heb een beetje het gevoel alsof ik zo tussen wal en schip val terwijl er verder best wel veel overlap is :P
edit: Oké, ik ben wel vaker part-time blind :') :P
pi_156860756
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 17:06 schreef magnetronkoffie het volgende:
En ze draagt nooit hoge hakken!!! *O* Mijn god, wat heb ik een tyfushekel aan als een vrouw die dingen draagt :r :') )
Wij gaan geen vriendjes worden dan
Ik draag ze (af en toe) wel en ben van mezelf al 1,88. ;)

Desondanks welkom hier in het topic.:P Er zijn niet veel androgynen alhier. De meesten voelen zich toch thuis bij een meer gedefinieerde mannelijke of vrouwelijke zelfpresentatie. Maar,gender is een spectrum en alles in dat spectrum is valide.
pi_156877763
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 21:13 schreef Fixers het volgende:

[..]

Desondanks welkom hier in het topic.:P Er zijn niet veel androgynen alhier. De meesten voelen zich toch thuis bij een meer gedefinieerde mannelijke of vrouwelijke zelfpresentatie. Maar,gender is een spectrum en alles in dat spectrum is valide.
Gelukkig wel ja een spectrum, alleen dan die namen die ze dan gebruiken, heb ergens een lijstje met titeltjes en is net de rock/metal wereld met genderqueer, demi boy, genderfluid, etc etc.

Wat ikzelf ben in het lijstje geen flauw idee. Wel vind ik hakken super super geweldig om echte vrouwen in te zien en om zelf te dragen. Kan er dan ook volgens meerdere vriendinnen super goed op lopen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_156899272
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2015 21:13 schreef Fixers het volgende:

[..]

Heeft niks met lichaamslengte te maken, maar met die hoge hakken zelf (naaldhakken vind ik het ergst, vooral als je ze hoort tikken bij het lopen :r ).

Met andere dingen heb ik dat ook een beetje. Superrode lippenstift? Ik word er niet meteen warmer van.

En omgekeerd het idee dat je (te) brede heupen zou moeten camoufleren (en die te brede heupen heb je tegenwoordig ook al heel snel als vrouw :') )...wtf waarom?!?!?
quote:
Danku :P
pi_156900991
Hoi mensen :W

Ik heb alweer het intakegesprek gehad en de afspraak met de dokter. En nu wachten..
Kunnen ze niet meer mensen in dienst nemen? Ik vind het verot lang duren alles.

Hallo, Magnet waarom zou je offtopic zijn hier? Jouw perspectieven op gender/sekse kunnen wel nuttig zijn hier :Y

De term androgyn is voor mij altijd onduidelijk geweest. Gaat het dan om het uiterlijk of gedrag? Of interesses? Wat vind je dan wat jou androgyn maakt Magnet?
pi_156903192
quote:
12s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 17:43 schreef Butti het volgende:
Hoi mensen :W

Ik heb alweer het intakegesprek gehad en de afspraak met de dokter. En nu wachten..
Kunnen ze niet meer mensen in dienst nemen? Ik vind het verot lang duren alles.
Als er iets is waar iedereen in de hulpverlening mee bekend zal raken is, dan is het wel het fenomeen "wachttijd" :P
quote:
Hallo, Magnet waarom zou je offtopic zijn hier? Jouw perspectieven op gender/sekse kunnen wel nuttig zijn hier :Y

De term androgyn is voor mij altijd onduidelijk geweest. Gaat het dan om het uiterlijk of gedrag? Of interesses? Wat vind je dan wat jou androgyn maakt Magnet?
Dankje :)

Het gaat om hoe ik me voel (heb het deels al uitgelegd in m'n vorige posts hier) en is in mindere mate te zien( en herkennen) aan hoe ik me gedraag.
Ik voel me geen 100% man, maar ook geen 100% vrouw, het is een beetje gelijk verdeeld.

Ik heb verder ook nooit moeite gehad met mensen die "niet binnen de standaard geaccepteerde kadertjes" vallen, echt who fukkin cares wie of wat je bent? Voor mij is het het belangrijkste dat je een goed mens bent van binnen.

Ik heb zelf ook niks met vrouwenkleding dragen of zo (zou me alleen maar lelijker maken :P ), hoef me ook niet om te laten bouwen of zo. Ik vind mezelf prima zoals ik ben, dus met de zelfacceptatie is verder niks mis :P
Ik ben gewoon wie ik ben en als anderen dat niet bevalt of niet aanstaat, dan kunnen ze wat mij betreft de pestpleures krijgen!! ^O^
pi_156905947
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2015 21:15 schreef Fixers het volgende:
Zorg dat je scrub in huis voor een dag of wat erna, scheelt een boel narigheid met ingegroeide haren. :*
_O_ _O_ _O_ wat is dat lekker spul zeg! Super smooth legs O+
Ruikt echt heeeeul verslavend, kon me nog net beheersen er geen hap van te nemen
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 20:52:26 #21
71919 wonderer
pi_156906260
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 19:19 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook niks met vrouwenkleding dragen of zo (zou me alleen maar lelijker maken :P ), hoef me ook niet om te laten bouwen of zo. Ik vind mezelf prima zoals ik ben, dus met de zelfacceptatie is verder niks mis :P
Ik ben gewoon wie ik ben en als anderen dat niet bevalt of niet aanstaat, dan kunnen ze wat mij betreft de pestpleures krijgen!! ^O^
OP nóg iets beter lezen? :P
pi_156908518
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 19:19 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Als er iets is waar iedereen in de hulpverlening mee bekend zal raken is, dan is het wel het fenomeen "wachttijd" :P

[..]

Dankje :)

Het gaat om hoe ik me voel (heb het deels al uitgelegd in m'n vorige posts hier) en is in mindere mate te zien( en herkennen) aan hoe ik me gedraag.
Ik voel me geen 100% man, maar ook geen 100% vrouw, het is een beetje gelijk verdeeld.

Ik heb verder ook nooit moeite gehad met mensen die "niet binnen de standaard geaccepteerde kadertjes" vallen, echt who fukkin cares wie of wat je bent? Voor mij is het het belangrijkste dat je een goed mens bent van binnen.

Ik lees hier al heel lang mee en post niet vaak meer, maar bij deze post kan ik mij ook goed aansluiten! Als mtf transgender word er al snel vanuitgegaan dat je je vrouwelijker gaat gedragen, makeupjes, kleding, interesses..
Nee, natuurlijk voel ik mij lekkerder wel als ik goed verzorgd de deur uit ga en hopelijk binnenkort nog lekkerder als ik wat ballast ben kwijtgeraakt, maar in grote lijnen beschouw ik mezelf liever als tomboy dan als meisje-meisje. Ik zal nooit een poppedeintje worden of zijn, interesses zijn ook 'mannelijk' en make-up stijl heel naturel, als mijzelf al opmaak. Ben dd laatste tijd wel weer van de vrolijke oorbelleyjes, dat dan weer wel.

Maar vooral wat ik zelf leuk en mooi vind en niet dat keurslijf wat mensen van je verwachten te zijn :)
pi_156911762
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 20:52 schreef wonderer het volgende:

[..]

OP nóg iets beter lezen? :P
Ja weet ik al (ik bedoel het niet kwetsend in elk geval), maar ik zeg ook gewoon "autist" ipv "iemand met een stoornis in het autismespectrum", vooral omdat dat gewoon makkelijker bekt (ik ben zelf autistisch en ervaar dat ook niet als kwetsend, belangrijker is de manier waarop het gezegd wordt...maar dat vind ik).
Maar ik snap je wel hoor :P
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 22:04 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Ik lees hier al heel lang mee en post niet vaak meer, maar bij deze post kan ik mij ook goed aansluiten! Als mtf transgender word er al snel vanuitgegaan dat je je vrouwelijker gaat gedragen, makeupjes, kleding, interesses..
Nee, natuurlijk voel ik mij lekkerder wel als ik goed verzorgd de deur uit ga en hopelijk binnenkort nog lekkerder als ik wat ballast ben kwijtgeraakt, maar in grote lijnen beschouw ik mezelf liever als tomboy dan als meisje-meisje. Ik zal nooit een poppedeintje worden of zijn, interesses zijn ook 'mannelijk' en make-up stijl heel naturel, als mijzelf al opmaak. Ben dd laatste tijd wel weer van de vrolijke oorbelleyjes, dat dan weer wel.

Maar vooral wat ik zelf leuk en mooi vind en niet dat keurslijf wat mensen van je verwachten te zijn :)
Ik ben wat uiterlijk betreft best wel lui (ik scheer me gerust 3 weken niet als ik daar geen zin in heb). Wel vind ik het belangrijk om schoon te zijn en wissel ik soms zelfs meermalen per dag van kleding (in de winter minder vaak).
Ik kies m'n kleding uit ook afhankelijk van m'n stemming op dat moment (felle opvallende t-shirts of juist saai zwart, ik kan ook goed geel hebben vind ik :P ) maar vind het niet erg als er een groot gat in zit. Wil ik echt eens iets anders, dan draag ik m'n kleding ook gerust binnenstebuiten.
Voor mij moet kleding vooral ook makkelijk zitten, maar dat betekent niet dat de kleding die ik die dag draag gewoon toevallig bovenop de stapel schone was lag :P.
Het is dus gewoon een beetje van beiden, een mix van de twee.
Wel houd ik van heel praktisch, maar dat vind ik niet een eigenschap die ik als mannelijk zou bestempelen.

Ik heb ook een beetje de schurft aan het gemak waarop mensen in hokjes worden geplaatst en vervolgens worden beoordeeld/veroordeeld op basis van hun eigen ongefundeerde domme aannames die zijzelf hebben over die hokjes.
pi_156915386
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2015 23:47 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ja weet ik al (ik bedoel het niet kwetsend in elk geval), maar ik zeg ook gewoon "autist" ipv "iemand met een stoornis in het autismespectrum", vooral omdat dat gewoon makkelijker bekt (ik ben zelf autistisch en ervaar dat ook niet als kwetsend, belangrijker is de manier waarop het gezegd wordt...maar dat vind ik).
Maar ik snap je wel hoor :P

[..]

Ik ben wat uiterlijk betreft best wel lui (ik scheer me gerust 3 weken niet als ik daar geen zin in heb). Wel vind ik het belangrijk om schoon te zijn en wissel ik soms zelfs meermalen per dag van kleding (in de winter minder vaak).
Ik kies m'n kleding uit ook afhankelijk van m'n stemming op dat moment (felle opvallende t-shirts of juist saai zwart, ik kan ook goed geel hebben vind ik :P ) maar vind het niet erg als er een groot gat in zit. Wil ik echt eens iets anders, dan draag ik m'n kleding ook gerust binnenstebuiten.
Voor mij moet kleding vooral ook makkelijk zitten, maar dat betekent niet dat de kleding die ik die dag draag gewoon toevallig bovenop de stapel schone was lag :P.
Het is dus gewoon een beetje van beiden, een mix van de twee.
Wel houd ik van heel praktisch, maar dat vind ik niet een eigenschap die ik als mannelijk zou bestempelen.

Ik heb ook een beetje de schurft aan het gemak waarop mensen in hokjes worden geplaatst en vervolgens worden beoordeeld/veroordeeld op basis van hun eigen ongefundeerde domme aannames die zijzelf hebben over die hokjes.
Herkenbaar hoor.. :D Gister met een vriendin en haar vriendin de stad in geweest.. Ze schrokken soms ook van mijn praktische kant.. :D In een kleding zaak, vertelde ik hoe ik soms van 1 kleding rek en 1 kleding stuk meerdere kleurtjes kocht.. Als het goed zit en leuk staat, waarom niet? Mensen buiten weten toch niet dat ik er meerdere van heb? En als het in de aanbieding is al helemaal. Net als met sokken. Ik heb maatje woonboot 44, maar draag graag sokken met max maatje 42, die zitten dan lekker strak en gaan minder snel 'flubberen'. :)
pi_156916618
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2015 08:59 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Herkenbaar hoor.. :D Gister met een vriendin en haar vriendin de stad in geweest.. Ze schrokken soms ook van mijn praktische kant.. :D In een kleding zaak, vertelde ik hoe ik soms van 1 kleding rek en 1 kleding stuk meerdere kleurtjes kocht.. Als het goed zit en leuk staat, waarom niet? Mensen buiten weten toch niet dat ik er meerdere van heb? En als het in de aanbieding is al helemaal. Net als met sokken. Ik heb maatje woonboot 44, maar draag graag sokken met max maatje 42, die zitten dan lekker strak en gaan minder snel 'flubberen'. :)
Ik heb een hekel aan kleding kopen/shoppen (behalve in een kringloopwinkel of een vlooienmarkt :D :P ). Ik pas bijvoorbeeld gewoon één broek en als die goed zit, koop ik er gelijk een stuk of drie (wat gewoonlijk betekent dat ik van die maat ze allemaal koop) en als het even kan gelijk in verschillende kleuren.

Vriend van me heeft maatje olietanker 46, gelukkig heb ik een hele bescheiden 42 (ongeveer, verschilt een beetje per merk).
Sokken haal ik al jaaaren exact dezelfde, vorig jaar van die sokken weer een paar tiental paar gehaald geloof ik. Dan zit ik ook nooit meer met het probleem dat ik van één sok de tweede nergens meer kan vinden _O- :P

Voor de rest maakt lang haar of kort haar me ook niet uit, ik heb alles wel gehad van "special-forces"-gecentimeterd t/m haar tot op m'n kont en als 't half-lang is, heeft het weer wat meer weg van een afro :P

Heb de laatste tijd toch weer nieuwe dingen over mezelf geleerd, echt geweldig! _O_
Zelfontplooiing! _O_
Dat laatste zouden mensen meer moeten doen :P
pi_156918330
Hmm ik moet er niet aan denken om met kort pittig kapsel rond te lopen, daarvoor heb ik denk ik een te harde kop (inclusief donkerblonde wenkbrauwen), komt snel strenger over terwijl ik juist iemand ben die poeslief in elkaar zit en in het leven staat.
Dat past dan toch niet bij me, dus op de genderschaal zou ik, als we dan toch weer in hokjes gaan kletsen, duw mij dan maar in één van de roze hokjes tussen 50 en 65%.
Wat ik dan wel weer heb is dat ik nog wel eens grof uit mijn mondhoeken klets, in een bouwvakkersgezin opgroeien doet geen goed voor je woordenschat :D
En ik ben momenteel bezig weer met organisatie dingen, ook erg leuk om te doen en mensen te helpen een project van de grond te krijgen :s)

[ Bericht 15% gewijzigd door Meike26 op 18-10-2015 13:14:44 ]
pi_156918732
Ik heb pas geleden zo'n test gedaan op internet (moet hem even opzoeken dan) en bij een score van 98 of hoger op "mannelijk" was je zeg maar typisch man en 98 of hoger bij vrouw dan was je typisch vrouw. Ik scoorde 90 vrouw en 89 man (1 punt verschil is toch geen significant) dus die uitkomst was eigenlijk al precies zoals ik had verwacht (al had ik wel verwacht dat ik op beide evenredig lager zou scoren). Het was geen verrassing voor mij dat het ongeveer 50/50 bij mij zou zijn.
pi_156922290
^ Oke dan! *)

Tijdens mijn gesprek met de dokter vroeg ze aan me: ''Voel je je ook echt een man?''
.....? Dat ze ''echt'' erbij zei vond ik raar. Hoe bedoelde ze dat? Je ''echt'' een man voelen.

Voor mij is het niet meer dan een lichamelijke kwestie; mijn borsten vind ik vervelend, mijn stem ook, in de spiegel kan ik niet stoppen met staren naar mijn heupen, mijn schouders te smal etc. Al deze onzekerheden lijken niet weg te gaan en zitten me in de weg. Ik weet gewoon dat ik me veel comfortabeler zou voelen om als man door het leven te gaan. Dus dan doe ik dat voort ook om het mezelf gemakkelijker te maken. Sowieso is het leven kort, dus ervaar ik het liever zelfverzekerd(er).

Maargoed, als ik alles zo lees dan zijn er heel veel mensen die androgyn zijn. Echt niet elke man houdt van voetbal of elke vrouw van make up. Dan gaat het puur alleen over wat jij interessant vind, wat jou plezier geeft of juist niet.

Je fysiek man/vrouw voelen dat begrijp ik, maar alles buiten dat wordt me te vaag.
pi_156941425
Dat "je echt een man voelen" is gewoon tegenover (of)"wil je je "slechts" als man kleden en gedragen".
"Echt" is iets dat makkeljk toegevoegd wordt om iets te versterken, als in "je bent echt wel raar aan het doen" of "voel je je echt zo belangrijk dan". Het kan feitelijk altijd gewoon weggelaten worden zonder dat de zin betekenis verliest, maar toch zijn er mensen die het graag gebruiken.

Dat is heel wat anders dan "voel je je een echte man... "

Ik heb al eens eerder gezegd ergens dat je soms misschien niet helemaal weet wat je bent, - of liever in welk vakje je dan gestopt zou moeten worden- maar wel wie je bent.
  maandag 19 oktober 2015 @ 16:38:40 #30
71919 wonderer
pi_156947115
Voor mij was het een kwestie van identiteit. Al vanaf mijn vroegste jeugd waren mannen mijn voorbeeld, wilde ik zijn en doen zoals zij. Niet alle mannen, maar wel alleen mannen. Ik had lieve juffen en hield van mijn moeder, maar het kwam geen moment in me op dat ik was zoals zij, dat ik bij die groep hoorde.
pi_156957890
Wat vinden jullie van dit geval? :D

http://www.rtlxl.nl/#!/de(...)76-b068-4e7ce310bdbc
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 01:53:32 #32
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_156960417
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 22:53 schreef Quarant het volgende:
Wat vinden jullie van dit geval?
Dus.... weet ik sinds vandaag dat er nóg ergere drama-queens bestaan dan Louisa. OK, dan.
pi_156961182
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 22:53 schreef Quarant het volgende:
Wat vinden jullie van dit geval? :D

http://www.rtlxl.nl/#!/de(...)76-b068-4e7ce310bdbc
Dat is de enige vorm van genderdysforie die wel 'te genezen' is.. door 4 jaar in het klooster te gaan. Als mensen toch al denken dat het een ziekte is, net als homofilie en er hele sektes bestaan om je geaardheid te genezen..wat volkomen zinloos is.. Paris maakt de uitzondering.
pi_156967580
Video is alleen beschikbaar in Nederland...
pi_156968637
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 14:40 schreef Alentejana het volgende:
Video is alleen beschikbaar in Nederland...
Hier ander filmpje van 'het'.. :)

[ Bericht 30% gewijzigd door Quarant op 20-10-2015 15:59:52 (link) ]
88.888.888
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:48:54 #37
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_156969215
pi_156969432
Tnx
88.888.888
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:00:18 #39
15466 --HOOLIE--
Maar das logisch...
pi_156969436
quote:
......

Ik las dat je binnen Defensie werkt.
Oud collega van mij is transgender binnen defensie en begeleid ook "nieuwe" transgenders.
Als je wil kan ik haar naam wel doorgeven als behoefte heb aan info/ondersteuning of iets dergelijks..
|X|
|X|*** Met GOD zelf heb ik geen probleem, het is meer zijn fanclub die mij niet aan staat.. ***
|X|
pi_156969462
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 12:02 schreef Alentejana het volgende:
Dat "je echt een man voelen" is gewoon tegenover (of)"wil je je "slechts" als man kleden en gedragen".
"Echt" is iets dat makkeljk toegevoegd wordt om iets te versterken, als in "je bent echt wel raar aan het doen" of "voel je je echt zo belangrijk dan". Het kan feitelijk altijd gewoon weggelaten worden zonder dat de zin betekenis verliest, maar toch zijn er mensen die het graag gebruiken.

Dat is heel wat anders dan "voel je je een echte man... "

Ik heb al eens eerder gezegd ergens dat je soms misschien niet helemaal weet wat je bent, - of liever in welk vakje je dan gestopt zou moeten worden- maar wel wie je bent.
Dat dacht ik ook, maar de manier waarop ze het vroeg leek net alsof ze het anders bedoelde.

quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 07:24 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Dat is de enige vorm van genderdysforie die wel 'te genezen' is.. door 4 jaar in het klooster te gaan. Als mensen toch al denken dat het een ziekte is, net als homofilie en er hele sektes bestaan om je geaardheid te genezen..wat volkomen zinloos is.. Paris maakt de uitzondering.
In dit filmpje lijkt ''hij'' ook genezen te zijn. Eerst was ze een meisje, maar las dat de uploader schrijft ''Joey is uit zijn genderdysforie gegroeid en leeft nu weer als jongen.''

Dit verbaasde me wel, in sommige gevallen verdwijnen die gevoelens dus bij kinderen. Waarschijnlijk ook bij volwassenen.

Maar ''genezen'' zijn? Daar geloof ik niks van, eerder gehersenspoeld of onderdrukt.
pi_156969562
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
88.888.888
pi_156969673
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2015 16:38 schreef wonderer het volgende:
Voor mij was het een kwestie van identiteit. Al vanaf mijn vroegste jeugd waren mannen mijn voorbeeld, wilde ik zijn en doen zoals zij. Niet alle mannen, maar wel alleen mannen. Ik had lieve juffen en hield van mijn moeder, maar het kwam geen moment in me op dat ik was zoals zij, dat ik bij die groep hoorde.
Maar dat heeft dan toch ook met het lichamelijke te maken? Wanneer je eruit ziet als een man wordt je zo ook gezien en behandeld zeg maar. En daar draait het om wanneer er over identiteit gesproken wordt, denk ik.
  dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:31:27 #43
408239 kELAL
Jill of all trades
pi_156970112
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:01 schreef Butti het volgende:
In dit filmpje lijkt ''hij'' ook genezen te zijn. [..]
Ik weet niet welk filmje je gezien hebt en bedoelt, maar dat lijkt mij een totaal ander filmpje dan waar Meike het over heeft. :')

On topic:
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 07:24 schreef Meike26 het volgende:
Paris maakt de uitzondering.
Bij Paris speelt genderdysforie vast wel enige rol, maar wat ik vooral zie is een extraverte persoonlijkheid i.c.m. extreem diepgewortelde onzekerheid / negatief zelfbeeld, wat ze met haar theatrale gedrag, tervergeefs, probeert te maskeren. Dat los je niet op met een paar jaartjes in het klooster, maar met intensieve psychotherapie!
pi_156976004
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:31 schreef kELAL het volgende:

[..]

On topic:

[..]

Bij Paris speelt genderdysforie vast wel enige rol, maar wat ik vooral zie is een extraverte persoonlijkheid i.c.m. extreem diepgewortelde onzekerheid / negatief zelfbeeld, wat ze met haar theatrale gedrag, tervergeefs, probeert te maskeren. Dat los je niet op met een paar jaartjes in het klooster, maar met intensieve psychotherapie!
Schaamteloos :D
88.888.888
  woensdag 21 oktober 2015 @ 08:52:06 #45
71919 wonderer
pi_156985379
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:11 schreef Butti het volgende:

[..]

Maar dat heeft dan toch ook met het lichamelijke te maken? Wanneer je eruit ziet als een man wordt je zo ook gezien en behandeld zeg maar. En daar draait het om wanneer er over identiteit gesproken wordt, denk ik.
Nee, je identiteit wordt bevestigd door een matchend uiterlijk, niet gedefinieerd. Transpersonen zijn altijd geweest wie ze zijn, hebben altijd dezelfde genderidentiteit gehad, onafhankelijk hoe ze behandeld werden of hoe hun lichaam eruitzag.
pi_156993962
Hoi,

Ik heb hier eventjes niet gepost, wel gelurked :3
Ben nu al eventjes bezig met het diagnostische traject, en heb zojuist de psychologische testen overleefd, best heftig maar het voelt goed dat deze fase nu langzamerhand op zijn eind begint te komen.
Ik heb tevens de liefde herontdekt, ook al betreft het wederom een langeafstandsrelatie.. deze voelt anders dan alle vorige relaties, ook betreft het een MtF transgender wat erg prettig is mbt begrip en gevoelens <3
Ik heb ook bij een vriendin in Engeland geslapen en heb gemerkt dat de douane nogal confronterend kan zijn, en ook mbt paspoort.. dit is even slikken, maar volgend jaar gaat dit anders zijn ^^
Sterkte allemaal <3
pi_156997188
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:31 schreef kELAL het volgende:

[..]

Ik weet niet welk filmje je gezien hebt en bedoelt, maar dat lijkt mij een totaal ander filmpje dan waar Meike het over heeft. :')

On topic:

[..]

Oops vergeten de link te posten
pi_156997579
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 08:52 schreef wonderer het volgende:

[..]

Nee, je identiteit wordt bevestigd door een matchend uiterlijk, niet gedefinieerd. Transpersonen zijn altijd geweest wie ze zijn, hebben altijd dezelfde genderidentiteit gehad, onafhankelijk hoe ze behandeld werden of hoe hun lichaam eruitzag.
Nee, je identiteit wordt bevestigd door een matchend uiterlijk, niet gedefinieerd.
Ja, mee eens. Dat bedoelde ik eigenlijk ook. Maar voor mij zijn die twee dingen niet zo snel los te koppelen. Dus was het even verwarrend wat je precies bedoel

Transpersonen zijn altijd geweest wie ze zijn, hebben altijd dezelfde genderidentiteit gehad, onafhankelijk hoe ze behandeld werden of hoe hun lichaam eruitzag.

Ik beweer ook niet anders.
pi_156997756
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 16:01 schreef Ferinia het volgende:
Hoi,

Ik heb hier eventjes niet gepost, wel gelurked :3
Ben nu al eventjes bezig met het diagnostische traject, en heb zojuist de psychologische testen overleefd, best heftig maar het voelt goed dat deze fase nu langzamerhand op zijn eind begint te komen.
Ik heb tevens de liefde herontdekt, ook al betreft het wederom een langeafstandsrelatie.. deze voelt anders dan alle vorige relaties, ook betreft het een MtF transgender wat erg prettig is mbt begrip en gevoelens <3
Ik heb ook bij een vriendin in Engeland geslapen en heb gemerkt dat de douane nogal confronterend kan zijn, en ook mbt paspoort.. dit is even slikken, maar volgend jaar gaat dit anders zijn ^^
Sterkte allemaal <3
Oh gaaf dat je al zo ver bent. Is het echt overleven ja? Ik stel me steeds voor dat er best makkelijke vragen gesteld worden die veel op elkaar lijken en ook steeds herhaald worden. Zodat je of overtuigend of niet overtuigend overkomt. :P
pi_156998261
Hoi allemaal :W

Ik kom me ook eens melden. Ik ben een vrouw met Asperger en identificeer als non-binary; ik voel me al mijn hele leven meer man dan vrouw maar heb geen lichamelijke dysforie :)

Ik ben een demi-boy zoals ze dat zo mooi op internet noemen ;)

Ik lees hier vooral mee meestal :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_156999425
quote:
14s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 19:20 schreef Aphrodyte het volgende:
Hoi allemaal :W

Ik kom me ook eens melden. Ik ben een vrouw met Asperger en identificeer als non-binary; ik voel me al mijn hele leven meer man dan vrouw maar heb geen lichamelijke dysforie :)

Ik ben een demi-boy zoals ze dat zo mooi op internet noemen ;)

Ik lees hier vooral mee meestal :)
Ik had al die termen al eerder voorbij zien komen (ik ben een beetje de wiki's gaan afstruinen en kwam de door jou genoemde termen toen ook al tegen), maar heb me er eigenlijk nooit zo in verdiept.

Ik heb het toch voor de gein gedaan, maar kwam eigenlijk uit op een conclusie die ik wel verwacht had (ik geef wel even een samenvatting, vind ik wel leuk om te doen :P )

Blijkbaar val ik meer onder de term "versandrogyne", in mijn geval voel ik me een beetje beiden, maar omdat ik er ook nooit mee gezeten heb, is het niet zo dat ik onderscheid maak.

Voor mij is het meer zo dat ik gewoon ben wie ik ben en me pas later opviel dat ongeveer de helft van die trekken typisch vrouwelijk zijn en de andere helft eerder typisch mannelijk.

Ik ben fysiek een man, maar heb nooit echt de moeite genomen om me mannelijker te gaan uiten (geen krachttraining, geen sexy mannen-kleding (whatever that is)). Ik ben gewoon wie ik ben en om eerlijk te zijn maak ik geen onderscheid tussen vrouwelijke kenmerken en mannelijke kenmerken, ik ben wat dat betreft een zowat perfecte mix van de twee (geestelijk of gedragsmatig gezien).

Lichamelijk ben ik een man, ook nooit problemen mee gehad en ik ben verder 100% hetero (ik val op vrouwen, maar begin nu wel eindelijk door te krijgen dat ik vooral val op vrouwen met een (zeer) vrouwelijk lichaam maar met een meer androgyn karakter (ik houd niet van meisje-meisjes, nooit gehouden ook :r Ben echt meer van de meer nuchtere en rationele types)).

Van nature heb ik (zelfs voor een man) een vrij mannelijke lichaamsbouw (relatief brede schouders enzo, maar wel (veel) minder zichtbaar vanwege m'n nu nog overgewicht, m'n kledingstijl en het feit dat ik niet train). Weet ook sinds m'n pubertijd dat ik een grote longinhoud heb (eerst kwamen alle jongens, daarna alle meisjes (want eerder pubertijd enzo), daarna even niks en helemaal bovenaan stond ik), gewoon mazzel dus. De genen hebben me dus wat dat betreft gemazzeld...alleen ik doe er gewoon niks mee want het voelt niet als "mezelf".

Ik heb niet de behoefte om me vrouwelijk te kleden of zo (gewoon niet echt reden voor en zoals ik nu ben, stoort me verder ook niet), maar kleed me vooral makkelijk (is ook meer een autismeding denk ik).

Ik heb ook geen lichamelijke dysforie, maar hecht ook niet echt veel waarde aan m'n lichaam (ik doe het vooral voor m'n gezondheid, voor m'n geest) en heb een beetje schijt aan wat anderen van me vinden. Ik ben ook niet bang om mensen af te schrikken, dan zullen ze het maar zonder m'n awesomeness moeten doen :P
pi_157009459
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 19:01 schreef Butti het volgende:

[..]

Oh gaaf dat je al zo ver bent. Is het echt overleven ja? Ik stel me steeds voor dat er best makkelijke vragen gesteld worden die veel op elkaar lijken en ook steeds herhaald worden. Zodat je of overtuigend of niet overtuigend overkomt. :P
Voor het diagnostische traject ansich doet de psychologische test niets, maar het hakt er wel in (iig bij mij) het is iig wel een van de laatste psychologische dingen voor mij in het traject. De volgende fase dient zich al aan :3 en dan zien we wel verder.
pi_157013472
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 15:25 schreef Quarant het volgende:

[..]

Hier ander filmpje van 'het'.. :)

Dank je!

Ik heb zelf geen moeite met dergelijke mensen, Ik heb een kennis die nogal wat van dergelijk "gurls" in zijn vriendenkring heeft. Opvallend genoeg ook allemaal donkere mensen, uit het Carribisch gebied en Brazilië.
Ze hebben geen genderdysforie, maar houden van pracht en praal en manieren die zich makkelijker uit in vrouwelijke plumage dan heren.
Als je kijkt naar bv zuidamerikaanse indianen die nog veren gebruiken, dan zie je dat juist mannen zich tooien met de mooiste veren, dus ergens is het een behoefte die altijd heeft bestaan bij sommige, blijkbaar.

Ik heb zelf ook nogal dragqueen achtig erbij gelopen in mijn jonge jaren, maar dan zonder diva manieren, maar wel een feestnummer om het maar zo te zeggen, en een bezienswaardigheid, Daar ben ik uitgegroeid om een soort sobere cowboy te worden die helaas wel een vrouwenlichaam heeft.
pi_157013859
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:01 schreef Butti het volgende:

In dit filmpje lijkt ''hij'' ook genezen te zijn. Eerst was ze een meisje, maar las dat de uploader schrijft ''Joey is uit zijn genderdysforie gegroeid en leeft nu weer als jongen.''

Dit verbaasde me wel, in sommige gevallen verdwijnen die gevoelens dus bij kinderen. Waarschijnlijk ook bij volwassenen.

Maar ''genezen'' zijn? Daar geloof ik niks van, eerder gehersenspoeld of onderdrukt.
Het kan natuurlijk dat het in de eerste instantie al geen genderdysforie was. De ouders hebben het misschien ook wel geholpen die kant op.

Het kan zijn dat uiteindelijk in de puberteit de hormonen een belangrijke rol zijn gaan spelen. Hormonen hebben een enorne invloed op je gevoelsleven.
Dit wordt, zie ik, ook aangegeven in de vídeo.

Ik denk dat we pas zeker weten hoe het met dit kind zit als het ruim volwassen is en terug kan kijken. Ik weet niet hoe oud hij nu is?

Overigens vind ik het opvallend dat hij zegt "ik wil een meisje zijn" en niet "ik ben een meisje".
Voor mij is het verlangen naar iets, soms iets totaal anders als het verzetten tegen hoe je wordt gezien, hoewel het natuurlijk volkomen samen kan gaan.
  donderdag 22 oktober 2015 @ 12:24:25 #55
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_157014353
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2015 20:00 schreef magnetronkoffie het volgende:
Voor mij is het meer zo dat ik gewoon ben wie ik ben en me pas later opviel dat ongeveer de helft van die trekken typisch vrouwelijk zijn en de andere helft eerder typisch mannelijk.

Dat geldt voor de meeste mensen hoor, nog even los van het feit dat typische mannelijke en typisch vrouwelijke trekken helemaal niet bestaan.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_157015347
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 12:24 schreef Joanne35 het volgende:

[..]

Dat geldt voor de meeste mensen hoor, nog even los van het feit dat typische mannelijke en typisch vrouwelijke trekken helemaal niet bestaan.
Dat is helemaal geen feit vind ik, maar ieder zijn/haar eigen mening en zo :P
pi_157016864
Er zijn dingen die typisch mannelijk of vrouwelijk genoemd worden, maar ze komen gewoon bij beide geslachten voor en kunnen daarom dus eigenlijk kwalijk typisch genoemd worden. Ik denk dat Joanne35 daarop doelt.

Wel kunnen hormonen een rol spelen en daarmee ook het geslacht waarin die hormonen dominant zijn, maar karakter en omgeving bepaalt veel meer hoe je je uit.
De typische zwarte of latino ghetto vrouw is anders dan de typische Gooise vrouw, om maar wat te noemen, en bij mannen is dat niet anders.
Een jongendie opgroeit in een hippy gezin is anders dan een jongen die opgroeit met ouders die bekrompen zijn. De eerste zal waarschijnlijk nogal zacht overkomen, zeker in de ogen van de tweede,omdat er nooit reden is geweest om zich hard te tonen en bovendien alle taken inclusief zorgen en koken etc op zich nemen als vanzelfsprekend. Dat maakt hem niet vrouwelijk, maar praktisch en sociaal. ;)
De tweede heeft waarschijnlijk een vrouw in zijn leven om alles voor hem te doen, omdat het "zo hoort". Dat maakt hem niet mannelijk, maar ouderwets en asociaal.

Het is ook nog eens cultuurbepaald wat mannelijk en vrouwelijk is. Dus het zit niet echt aan het geslacht vast.
pi_157016966
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 14:23 schreef Alentejana het volgende:
Er zijn dingen die typisch mannelijk of vrouwelijk genoemd worden, maar ze komen gewoon bij beide geslachten voor en kunnen daarom dus eigenlijk kwalijk typisch genoemd worden. Ik denk dat Joanne35 daarop doelt.
Maar als iets bij beide geslachten voorkomt, dan is iets niet niet typisch vrouwelijk of typisch mannelijk, maar eerder niet exclusief vrouwelijk of mannelijk.

Die verschillen zijn er nou eenmaal, als die er niet waren geweest, dan had zoiets als androgynie en transgender toch ook niet bestaan?
quote:
Wel kunnen hormonen een rol spelen en daarmee ook het geslacht waarin die hormonen dominant zijn, maar karakter en omgeving bepaalt veel meer hoe je je uit.
De typische zwarte of latino ghetto vrouw is anders dan de typische Gooise vrouw, om maar wat te noemen, en bij mannen is dat niet anders.
Een jongendie opgroeit in een hippy gezin is anders dan een jongen die opgroeit met ouders die bekrompen zijn. De eerste zal waarschijnlijk nogal zacht overkomen, zeker in de ogen van de tweede,omdat er nooit reden is geweest om zich hard te tonen en bovendien alle taken inclusief zorgen en koken etc op zich nemen als vanzelfsprekend. Dat maakt hem niet vrouwelijk, maar praktisch en sociaal. ;)
De tweede heeft waarschijnlijk een vrouw in zijn leven om alles voor hem te doen, omdat het "zo hoort". Dat maakt hem niet mannelijk, maar ouderwets en asociaal.

Het is ook nog eens cultuurbepaald wat mannelijk en vrouwelijk is. Dus het zit niet echt aan het geslacht vast.
Ja, dit snap ik allemaal wel.

Valt me trouwens wel op dat (overal op fok, in het nieuws, het lijkt wel een beetje een hype of zo) er echt een punt wordt gemaakt van aangeleerde genderrollen. Zelf vind ik dat echt overdreven. Ik zie en merk wel dat dit bij veel mensen een "gewone" rol speelt, maar ik heb altijd al m'n eigen ding gedaan en me daar sowieso niks van aangetrokken.

edit: Ik weet niet precies waar Joanne35 op doelt, ik weet alleen wel dat dat wat ze zegt over het feitelijk niet bestaan van typisch vrouwelijk of typisch mannelijk, gewoon niet klopt. Daar ging het me meer om. Het is helemaal geen feit dat die niet bestaan, het is gewoon een mening dus :P
  donderdag 22 oktober 2015 @ 15:43:21 #59
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_157018334
Tot op heden heeft niemand nog iets kunnen vinden dat echt exclusief mannelijk of vrouwelijk is (los van lichamelijke eigenschappen, en zelfs daarbij is sprake van overlap), dat bedoel ik inderdaad. Het is vooral de cultuur die bepaald hoe wij zaken rangschikken en wat wij typisch mannelijk en vrouwelijk vinden.

Dus dat iemand in zichzelf zowel typisch mannelijke als typisch vrouwelijke eigenschappen ziet verbaast me niets, ik zou het zelfs vreemd vinden als dat niet zo was.

Met genderdysforie heeft dat allemaal niet zoveel te maken. Zelfs een extreem "vrouwelijke" man of een extreem "mannelijke" vrouw kan nog steeds heel erg gelukkig zijn met zijn of haar geslacht.

Bij "jezelf man of vrouw voelen" kan je ook wel wat kritische vragen stellen, want niemand weet hoe een man of vrouw zich voelt. Daar heb je een referentiekader bij nodig waarbij je het gevoel van mannen en van vrouwen met elkaar kan vergelijken, en dat kan dus niet. Je kan je alleen jezelf voelen. Als mensen zeggen dat ze zich man of vrouw voelen is dat vooral een label dat ze er zelf opplakken, waarbij ze waarschijnlijk in grote mate beïnvloedt worden door hun eigen ideeën over wat nou typisch mannelijk of vrouwelijk is.
"All mankind is divided into three classes: those that are immovable, those that are movable, and those that move." - Benjamin Franklin
pi_157019562
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 14:28 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar als iets bij beide geslachten voorkomt, dan is iets niet niet typisch vrouwelijk of typisch mannelijk, maar eerder niet exclusief vrouwelijk of mannelijk.

Die verschillen zijn er nou eenmaal, als die er niet waren geweest, dan had zoiets als androgynie en transgender toch ook niet bestaan?

Het eerste heeft te maken met uiterlijke kenmerken.
Genderidentiteit heeft te maken hoe je ge "wired" bent, maar dat heeft weer niet te maken met typerende dingen.
Ik weet dat ik een man ben maar niet omdat ik behoefte heb aan zogenaamde mannendingen, wat dat ook zouden moeten zijn, maar omdat ik voel dat dit lichaam me niet past.
Zelfs gender neutraliteit heeft te maken met wie je bent en niet met wat nou typsich mannelijk of vrouwelijk zou moeten zijn.

Ik denk dat het duidelijk moet zijn dat we het over verschillende dingen hebben en dat gewoon het woord "typische" niet klopt.
Verschillen zijn er wel degelijk tussen de geslachten, maar dat zit ´m niet in manieren of gedrag.
Ontzettend veel zit op hormonaalgebied. Onder invloed van mannelijke hormonen ga je er anders uitzien en sterker worden. Onder invloed van vrouwleijke hormonen wordt je zwakker en krijg je borstontwikkeling.
De uiterlijke kenmerken zijn de enige dingen die je biologisch gezien "typisch" mannelijk of vrouwelijk kunt noemen
Bepaald gedrag zou je ook nog kunnen koppelen aan typisch voor veel mannelijk hormoon of veel vrouwelijk hormoon, zover wil ik wel met je meegaan wat gedrag betreft.
Maar dan heb je het niet over interesses of manieren, maar over primitieve dingen als agressie en paringsdrift. En zelfs dat zie je terug los van hormoonniveau, maar wordt wel toegeschreven aan testosteron.

Ik deel je mening dat de laatste tijd veel aandacht aan wordt besteed aan gender, genderidentiteit en genderrollen.
Grappig genoeg lijkt het erg op de golf die ik in de jaren 60/70 heb meegemaakt toen unisex hoogtij vierde alleen was het toen oppervlakkiger. Gelukkig voor mij waren dat mijn jeugd en tiener jaren. Zodat ik ook gewoon mijn ding kon doen.
pi_157021866
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 15:43 schreef Joanne35 het volgende:
Tot op heden heeft niemand nog iets kunnen vinden dat echt exclusief mannelijk of vrouwelijk is (los van lichamelijke eigenschappen, en zelfs daarbij is sprake van overlap), dat bedoel ik inderdaad.
Oké, duidelijk. Wat je eerder zei, betekende namelijk iets totaal anders (je haalde exclusief en typisch door elkaar. Ik had het toch echt over typisch en niet over exclusief).
quote:
Bij "jezelf man of vrouw voelen" kan je ook wel wat kritische vragen stellen, want niemand weet hoe een man of vrouw zich voelt. Daar heb je een referentiekader bij nodig waarbij je het gevoel van mannen en van vrouwen met elkaar kan vergelijken, en dat kan dus niet. Je kan je alleen jezelf voelen. Als mensen zeggen dat ze zich man of vrouw voelen is dat vooral een label dat ze er zelf opplakken, waarbij ze waarschijnlijk in grote mate beïnvloedt worden door hun eigen ideeën over wat nou typisch mannelijk of vrouwelijk is.
Je kunt er vast wel kritische vragen over stellen. Eén kritische vraag is bijvoorbeeld melden dat wanneer iemand beweert dat het een feit is dat typisch mannelijk en typisch vrouwelijk niet bestaan, dat dat al gewoon niet kan kloppen. Dat heb ik dus ook gedaan en wat mij betreft is daarmee de kous af (ook omdat voor mij nu dus duidelijk is dat je de woorden "typisch" en "exclusief" door elkaar gebruikt, waarbij je bij dat wat ik gezegd heb, het woord "typisch" uit jezelf verving met het woord "exclusief" en daarmee zelfstandig de hele betekenis van dat wat ik zei hebt veranderd).
Ik heb geen zin me te moeten "verantwoorden" voor de logische fouten van een ander alleen maar omdat je het niet met me eens bent en vervolgens komt met een stelling die gewoon niet waar kan zijn.

Het is vast een super-interessante discussie over het wel of niet bestaan van "je vrouw voelen" en "je man voelen" en jij hebt daar duidelijk een wat meer uitgesproken mening over.
Maar zoals ik al eerder zei, ik stoor me gewoon niet aan hoe ik mezelf voel en heb o.a. daardoor gewoon niet de behoefte om over het wel of niet bestaan van typisch mannelijk/vrouwelijk in discussie te gaan met iemand die "exclusief" en "typisch" door elkaar haalt.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 16:36 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Het eerste heeft te maken met uiterlijke kenmerken.
Genderidentiteit heeft te maken hoe je ge "wired" bent, maar dat heeft weer niet te maken met typerende dingen.
Ik weet dat ik een man ben maar niet omdat ik behoefte heb aan zogenaamde mannendingen, wat dat ook zouden moeten zijn, maar omdat ik voel dat dit lichaam me niet past.
Zelfs gender neutraliteit heeft te maken met wie je bent en niet met wat nou typsich mannelijk of vrouwelijk zou moeten zijn.
Ik had het niet over uiterlijke kenmerken.
quote:
Ik denk dat het duidelijk moet zijn dat we het over verschillende dingen hebben en dat gewoon het woord "typische" niet klopt.
Verschillen zijn er wel degelijk tussen de geslachten, maar dat zit ´m niet in manieren of gedrag.
Ontzettend veel zit op hormonaalgebied. Onder invloed van mannelijke hormonen ga je er anders uitzien en sterker worden. Onder invloed van vrouwleijke hormonen wordt je zwakker en krijg je borstontwikkeling.
Ik geloof wel dat er dingen zijn die als typisch mannelijk of als typisch vrouwelijk gezien kunnen worden, ik had het hier nota bene gisteren nog over met iemand aan de telefoon.
Ik kan bijvoorbeeld op die manier aan de manier van bewegen heel goed inschatten of iemand een man of een vrouw is, zonder dat dit aan de uiterlijke kenmerken te zien is (bijvoorbeeld aan de manier waarop iemand loopt).
En nogmaals, ik had het niet over uiterlijke kenmerken.
quote:
De uiterlijke kenmerken zijn de enige dingen die je biologisch gezien "typisch" mannelijk of vrouwelijk kunt noemen
Zie boven
quote:
Bepaald gedrag zou je ook nog kunnen koppelen aan typisch voor veel mannelijk hormoon of veel vrouwelijk hormoon, zover wil ik wel met je meegaan wat gedrag betreft.
Maar dan heb je het niet over interesses of manieren, maar over primitieve dingen als agressie en paringsdrift. En zelfs dat zie je terug los van hormoonniveau, maar wordt wel toegeschreven aan testosteron.
Ik heb nooit echt helemaal uitgezocht waardoor die verschillen -precies- veroorzaakt worden, dat boeit me nml gewoon niet zo heel erg. Wel wat natuurlijk, maar ik denk niet buitengewoon veel zeg maar (dan heb ik het over de discussie over hoe vrouwen-, en mannendingen biologisch ontstaan).
quote:
Ik deel je mening dat de laatste tijd veel aandacht aan wordt besteed aan gender, genderidentiteit en genderrollen.
Grappig genoeg lijkt het erg op de golf die ik in de jaren 60/70 heb meegemaakt toen unisex hoogtij vierde alleen was het toen oppervlakkiger. Gelukkig voor mij waren dat mijn jeugd en tiener jaren. Zodat ik ook gewoon mijn ding kon doen.
Je had een paar jaar terug nog de metro man of zo (ik moest meteen aan dat rijdende ding van het OV denken), dat zijn allemaal dingen die worden gehyped en elkaar worden aangepraat.
Ik heb hier nooit wat mee gehad (het is een soort kuddegedrag of zo, ik heb gewoon niks met kuddes en ben liever meer alleen). Dit heeft m.i. niks te maken met gender-issues en zelfs niet eens met iets dat specifiek is voor deze tijd denk ik.
Dit is gewoon één van die typische uitingen van hoe de standaardmens werkt.
pi_157024860
Je hoeft je niet te verantwoorden, de hele discussie gaat niet over jou persoonlijk, maar is meer een aanval op vakjes en normen en voor mij zoeken naar het midden. Kijken waar je het wel en niet met elkaar eens bent. Ik ben niet overtuigd van mijn gelijk, maar ga uit van wat ik weet.

Ik snap wel wat je bedoeld, maar het blijft een eigengemaakte, cultuurgebonden indeling wat we mannelijk en vrouwelijk vinden.
Als je bv zegt ik vindt kletsen nou echt vrouwelijk, dan komt dat omdat "we" als maatschappij dat aan de vrouw hebben toebedeeld.
Zo ´n uitdrukking als meisje-meisje geeft duidelijk aan wat we vínden wat vrouwelijk is.
Zo ontstaan ook uitdrukkingen als manwijf of kenau, maar het blijft op basis van wat we vinden.

Overigens schiet me ineens een docu binnen over opgroeiende kinderen die door de BBC gevolgd werden juist om uit te zoeken wat de verschillen waren. Helaas weet ik niet hoe ik de terug zou kunnen vinden. Wat me erg bijgebleven is , was een aflevering waar ze al een jaar of 12 zijn en 5 opdrachten moeten uitvoeren. Iets als de deur openen, de telefoon opnemen, thee zetten en en tosti maken en thee inschenken. De meiden deden de deur open, maakten een tosti en zetten thee terwijl ze aan het telefoneren waren en daarna werd de thee ingeschokken en deden dat in een minuut ofzo. De jongens deden het allemaal op volgorde apart , waarbij ze ook steeds weer op het lijstje keken, en deden er veel langer over. Ik weet niet of je conclusies kunt trekken uit zulke proeven met een paar kinderen, maar het geeft wel stof tot nadenken.

Ik vind het altijd fijn als we een onderwerp voor discussie hebben, nogmaals, het is voor mij absoluut niet iets dat aan een persoon verbonden is.
pi_157025340
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 20:02 schreef Alentejana het volgende:
Je hoeft je niet te verantwoorden, de hele discussie gaat niet over jou persoonlijk, maar is meer een aanval op vakjes en normen en voor mij zoeken naar het midden. Kijken waar je het wel en niet met elkaar eens bent. Ik ben niet overtuigd van mijn gelijk, maar ga uit van wat ik weet.
Ik kan me trouwens helemaal vinden in het idee dat er wel erg veel (ik zeg bewust niet "te veel"!) in hokjes gedacht wordt.
Op zich is het ook niet verkeerd, maar ik zie het zelf meer als hulpmiddel en niet als gewoonte om in hokjes te denken.

Eén van de dingen lijkt wel zo te zijn dat de hokjes waarin mensen denken, hokjes zijn die "door de grote massa geaccepteerd worden", oftewel "bestaande" hokjes. Ik bedenk juist m'n eigen hokjes en die hebben niet de functie om dingen te versimpelen (een probleem inherent aan hokjesdenken, een ware valkuil), maar als ezelsbruggetje.
quote:
Ik snap wel wat je bedoeld, maar het blijft een eigengemaakte, cultuurgebonden indeling wat we mannelijk en vrouwelijk vinden.
Als je bv zegt ik vindt kletsen nou echt vrouwelijk, dan komt dat omdat "we" als maatschappij dat aan de vrouw hebben toebedeeld.
Ik ben na mijn laatste post hier nog even gaan nadenken en snap nu een beetje meer welke kant je probeert op te gaan..denk ik :P
Het ding is alleen dat ik me buiten de maatschappij voel, ik ben geen deel van de groep, maar ben ook geen kluizenaar.
Ik ben meer een amoebe die door muren en wanden heen "shift" (zoals in startrek ofzo :P ) en ik kom, neem deel en vertrek vervolgens weer, compleet naar gelang mijn eigen agenda.
Ik doe mee met hokjesdenken als dat op dat moment goed uitkomt maar laat het zo weer vallen als een hete kool als dat beter is.
quote:
Zo ´n uitdrukking als meisje-meisje geeft duidelijk aan wat we vínden wat vrouwelijk is.
Zo ontstaan ook uitdrukkingen als manwijf of kenau, maar het blijft op basis van wat we vinden.
Het is ergens ook gewoon waar.
Ik krijg zelf namelijk het idee dat wat ik in dit topic zie, het schoppen tegen dat hokjesdenken hier over wat typisch mannelijk en wat typisch vrouwelijk is, is zelf ook weer een vorm van hokjesdenken.
Het is een ander hokje dan al die andere hokjes, maar het is net zo hard ook gewoon één van al die andere duizenden hokjes die ik elders weer zie en voor mij is dat één pot nat.
Sorry.
quote:
Overigens schiet me ineens een docu binnen over opgroeiende kinderen die door de BBC gevolgd werden juist om uit te zoeken wat de verschillen waren. Helaas weet ik niet hoe ik de terug zou kunnen vinden. Wat me erg bijgebleven is , was een aflevering waar ze al een jaar of 12 zijn en 5 opdrachten moeten uitvoeren. Iets als de deur openen, de telefoon opnemen, thee zetten en en tosti maken en thee inschenken. De meiden deden de deur open, maakten een tosti en zetten thee terwijl ze aan het telefoneren waren en daarna werd de thee ingeschokken en deden dat in een minuut ofzo. De jongens deden het allemaal op volgorde apart , waarbij ze ook steeds weer op het lijstje keken, en deden er veel langer over. Ik weet niet of je conclusies kunt trekken uit zulke proeven met een paar kinderen, maar het geeft wel stof tot nadenken.

Ik vind het altijd fijn als we een onderwerp voor discussie hebben, nogmaals, het is voor mij absoluut niet iets dat aan een persoon verbonden is.
Voor mij normaalgesproken ook niet, maar uiteindelijk werd -ik- hier wel door iemand gequote waarbij mij iets in mijn mond werd gelegd wat ik totaal niet had gezegd.
Niet alleen is dit voor mij gewoon superdoorzichtig, maar ook vermoeiend omdat ik gewoon geen motivatie meer heb om dingen uit te gaan leggen aan anderen alleen maar omdat die anderen moeite hebben de dingen die ik zeg en schrijf, letterlijk te nemen zoals ik ze heb gezegd (oftewel, de betekenis en vaak zelfs de letterlijke uitspraken van mij worden op eigen houtje veranderd en vervolgens word ik "onder sociale dwang" in een hoekje gedreven om me te verdedigen tegen een uitspraak die in de fantasie van iemand is gefabriceerd die gewoon totaal niet letterlijk kan nadenken).
pi_157026337
Ja, zodra je over vrouwelijk en mannelijk begint, heb je al twee hokjes, kun je verder ook weinig aan doen... :P Kan inderdaad gewoon handig overzicht geven, maar men kan ook wel eens stilstaan bij wat er dan bij hoort en hoe het onstaan is en zo, vind ik zelf leuk om te doen, hoewel het me wel bijna hoofdpijn geeft. :+

Ik ben wel blij dat je nu ook snapt wat ik bedoel, we komen er wel uit.

We zijn in de eerste plaats gewoon mens.
Maar het heeft zo z´n nut soms, dat "indelen" . Soms handig om te weten wat voor een vlees je in de kuip hebt.
pi_157030158
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:00 schreef --HOOLIE-- het volgende:

[..]

Ik las dat je binnen Defensie werkt.
Oud collega van mij is transgender binnen defensie en begeleid ook "nieuwe" transgenders.
Als je wil kan ik haar naam wel doorgeven als behoefte heb aan info/ondersteuning of iets dergelijks..
Ja dat zou super zijn! Ik weet niet bij welk onderdeel ze werkzaam is, maar moet weinig uitmaken.
Ik heb nu de vraag ook uitstaan of er regelingen zijn m.b.t. transgenders. Maar nog niets gehoord
  donderdag 22 oktober 2015 @ 22:45:58 #66
15466 --HOOLIE--
Maar das logisch...
pi_157031170
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 22:23 schreef IDontEvenKnow het volgende:

[..]

Ja dat zou super zijn! Ik weet niet bij welk onderdeel ze werkzaam is, maar moet weinig uitmaken.
Ik heb nu de vraag ook uitstaan of er regelingen zijn m.b.t. transgenders. Maar nog niets gehoord
PM gestuurd
|X|
|X|*** Met GOD zelf heb ik geen probleem, het is meer zijn fanclub die mij niet aan staat.. ***
|X|
pi_157031612
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 20:54 schreef Alentejana het volgende:
Ja, zodra je over vrouwelijk en mannelijk begint, heb je al twee hokjes, kun je verder ook weinig aan doen... :P Kan inderdaad gewoon handig overzicht geven, maar men kan ook wel eens stilstaan bij wat er dan bij hoort en hoe het onstaan is en zo, vind ik zelf leuk om te doen, hoewel het me wel bijna hoofdpijn geeft. :+

Ik ben wel blij dat je nu ook snapt wat ik bedoel, we komen er wel uit.

We zijn in de eerste plaats gewoon mens.
Maar het heeft zo z´n nut soms, dat "indelen" . Soms handig om te weten wat voor een vlees je in de kuip hebt.
Hokjes zullen er altijd blijven, kun je wel tegenaanschoppen maar zo doen "we" dat toch. Is toch een manier van indelen en duidelijk maken voor jezelf. Meestal werkt dat heel goed, zo ben ik zeevarend, heel mooi hokje want een ieder die niet op zee vaart hoort daar niet in, simpel en rechtlijnig.

Genderdysforie zit al in de psychologische vakken en tada per direct simpel en rechtlijnig weg. Ik zie dan altijd van die schuifjes als op een versterker. Lichamelijk stand 1 of 0, psychisch man of vrouw een regeling tussen 0 en 100, met daar ook weer onderregelingen in. Heel heel veel mogelijkheden dus. Iedereen zijn eigen hokje, iedereen blij.
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:50:18 #68
225600 Joanne35
learn to fly butterfly
pi_157037365
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 18:14 schreef magnetronkoffie het volgende:

Maar zoals ik al eerder zei, ik stoor me gewoon niet aan hoe ik mezelf voel en heb o.a. daardoor gewoon niet de behoefte om over het wel of niet bestaan van typisch mannelijk/vrouwelijk in discussie te gaan met iemand die "exclusief" en "typisch" door elkaar haalt.
Wat zit je nou semantisch te neuzelen zeg.

typical
ˈtɪpɪk(ə)l/
adjective
adjective: typical

1.
having the distinctive qualities of a particular type of person or thing.

distinctive
dɪˈstɪŋ(k)tɪv/
adjective
adjective: distinctive

characteristic of one person or thing, and so serving to distinguish it from others.
"juniper berries give gin its distinctive flavour"
synonyms: distinguishing, characteristic, typical, individual, particular, peculiar, idiosyncratic, differentiating, unique, exclusive, special, especial; More
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:40:08 #69
71919 wonderer
pi_157038170
Ik geloof dat we het in het Nederlands niet helemaal zo gebruiken, maar als iets typisch vrouwelijk is, zou het in principe niet ook voor mannen zijn, want dan typeert het niet alleen vrouwen meer en wordt het dus betekenisloos.
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 12:56:29 #70
71919 wonderer
pi_157039402
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2015 16:11 schreef Butti het volgende:

[..]

Uiteindelijk wel, maar je identiteit komt in eerste instantie van binnenuit, onafhankelijk van hoe je eruitziet.
pi_157039506
Ongesteld zijn is typisch vrouwelijk, wat natuurlijk helemaal niet wil zeggen dat als je niet ongesteld kunt worden je geen vrouw bent.
pi_157046063
Oké, we verschillen van mening. En ten slotte is dit een genderdysforie-reeks en niet een reeks over correct taalgebruik dus ik laat het hierbij :P
  vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:22:22 #73
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_157046899
Ik dacht even dat ik in de verkeerde SC zat, toen ik allemaal posts van magnetronkoffie voorbij zag komen.

Het is al een tijdje geleden dat ik mijn hoofd hier heb laten zien, letterlijk en figuurlijk.
Dus het leek me wel even een goed idee om hier te komen buurten. Ik zie een aantal mensjes hier die ik nog niet ken, dus bij deze zal ik me dan even voorstellen. Hallo, ik ben Naomi, een 27 jarig kind, ik identificeer me als vrouw, en leef inmiddels al meer dan 1,5 jaar als vrouw en ben net zolang aan de hormonen en androcur.
Er zijn nog wat dingetjes die ik moet doen voordat ik de operatie mag, maar misschien is het beter als ik daar later wat verder op in ga.

Ik heb een wat mindere periode achter de rug, waardoor de voorbereidingen van de operatie een hele tijd hebben stilgestaan en waardoor ik mijn operatiedatum dan ook gemist heb. Maar met behulp van een paar lieve vriendinnen (en therapie) zie ik alles nu weer wat hoopvoller in en heb ik weer de motivatie om door te gaan met alles.

Onlangs heb ik met een goede vriendin van me een kleine fotoshoot gehouden, waarbij ze een aantal foto's van me gemaakt heeft. Er zat één foto bij die ik er toch wel erg uit vond springen, en die me wel weer wat meer zelfvertrouwen heeft gegeven. En het gevoel dat ik misschien toch niet zo lelijk ben als dat ik altijd gedacht heb. Ik wil 'm graag met jullie delen :) .

pi_157052570
Inderdaad een hele mooie foto (met een mooie dame). Mooie heide ook erachter.
Wel wat aan die uitgroei van je haar gaan doen hoor :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 13:00 schreef Tikbalang het volgende:
Ongesteld zijn is typisch vrouwelijk, wat natuurlijk helemaal niet wil zeggen dat als je niet ongesteld kunt worden je geen vrouw bent.
Dat is biologish... typering gaat ook over manieren/gedrag. Daarin zit dus ook het verschil van denkwijze. Gedrag is gewoonlijk niet echt aan een gender toe te schrijven. Dat is een beetje de gedachtengang (die ik volgde althans).
pi_157055846
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 22:01 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Dat is biologish... typering gaat ook over manieren/gedrag. Daarin zit dus ook het verschil van denkwijze. Gedrag is gewoonlijk niet echt aan een gender toe te schrijven. Dat is een beetje de gedachtengang (die ik volgde althans).
Ik weet niet in hoeverre het gewoonlijk is of niet (in de zin van of iets cultureel bepaald is of niet) maar ik weet wel dat ik aan bijvoorbeeld (ja, wat nu volgt is niet de enige manier waaraan ik dit soort dingen kan zien) de manier van bewegen van iemand in de verte met vrij grote zekerheid kan zien of iemand een vrouw is of een man, onafhankelijk van of aan bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken te zien is of iemand een man is of een vrouw (ik kan bijvoorbeeld in de verte iemand met lang haar zien bewegen zonder bijvoorbeeld borsten of bredere heupen te zien of zonder te zien of die persoon een baard heeft ja of nee), puur door te kijken naar hoe iemand beweegt.

Hoe iemand beweegt, wordt voor een groot deel bepaald door gedrag en door alleen maar naar het gedrag te kijken, kan ik al zien of het om een vrouw of om een man gaat. Ik snap serieus niet dat er mensen zijn die hier zo gepassioneerd moeilijk over willen doen, echt ongelooflijk.

De enige reden dat dit voor mij te zien is, is omdat de manier van bewegen verschilt al naar gelang iemand een vrouw is of een man.
Er zijn altijd uitzonderingen (dit punt breng ik vooral in omdat ik vrij vaak erop wordt aangesproken dat dit niet altijd zo is, maar voor mij is het gewoon logisch dat er altijd uitzonderingen zijn. Als iets idd echt altijd zo is, dan zeg ik dat er gewoonlijk gewoon bij :P ).

Dat gedrag gewoonlijk niet is toe te schrijven aan geslacht, is in elk geval dus niet mijn gedachtengang. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dit identiek zou zijn (het is logisch dat dit anders is, ten slotte zijn mannen en vrouwen ook globaal verschillend, op vergelijkbare wijze net zoals autisten en niet-autisten dat zijn).
pi_157057432
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 22:01 schreef Alentejana het volgende:
Inderdaad een hele mooie foto (met een mooie dame). Mooie heide ook erachter.
Wel wat aan die uitgroei van je haar gaan doen hoor :P

[..]

Ben ik ook helemaal met je eens. Daarom ook gooi ik de biologie in de ring. Gedrag kan alle kanten op dus ook een ieder die iets heeft met genderdysforie. Ik had het al over schuifjes mijn persoonlijke view erop zogezegd. Dat kun je mooi aanpassen al naar gelang wie en hoe je bent op het moment. Of misschien ook wel niet want ik werk in een hoog mannelijk beroep en iedereen vind mij maar een beetje raar. Tja dat ik mij niet als een brulaap gedraag kan ik ook niks aan doen.
pi_157058320
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 12:00 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk dat het in de eerste instantie al geen genderdysforie was. De ouders hebben het misschien ook wel geholpen die kant op.

Het kan zijn dat uiteindelijk in de puberteit de hormonen een belangrijke rol zijn gaan spelen. Hormonen hebben een enorne invloed op je gevoelsleven.
Dit wordt, zie ik, ook aangegeven in de vídeo.

Ik denk dat we pas zeker weten hoe het met dit kind zit als het ruim volwassen is en terug kan kijken. Ik weet niet hoe oud hij nu is?

Overigens vind ik het opvallend dat hij zegt "ik wil een meisje zijn" en niet "ik ben een meisje".
Voor mij is het verlangen naar iets, soms iets totaal anders als het verzetten tegen hoe je wordt gezien, hoewel het natuurlijk volkomen samen kan gaan.
Hij zal nu wel 16 zijn, dit filmpje is uit 2006.

Het kan inderdaad zo zijn dat hij helemaal geen genderdysforie had, misschien hield hij nou eenmaal meer van lang haar en was hij gewoon een huismus. En wellicht was het overdreven om er een hele uitzending van te maken en hem al te bestempelen met een ''stoornis''. (Hij was maar 7!).

Maar op het moment dat je kind zegt dat hij van zijn piemel af wil, dan zou ik me als ouder ook zorgen maken.

Juist omdat hij pas 7 was, kunnen we niet van hem verwachten dat hij al kan zeggen wat hij is. ''Ik wil een meisje zijn'' of ''Ik ben een meisje'' zal voor iemand van zijn leeftijd vast wel hetzelfde betekenen.
pi_157058933
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2015 19:22 schreef AdoraBelle het volgende:
Ik dacht even dat ik in de verkeerde SC zat, toen ik allemaal posts van magnetronkoffie voorbij zag komen.

Het is al een tijdje geleden dat ik mijn hoofd hier heb laten zien, letterlijk en figuurlijk.
Dus het leek me wel even een goed idee om hier te komen buurten. Ik zie een aantal mensjes hier die ik nog niet ken, dus bij deze zal ik me dan even voorstellen. Hallo, ik ben Naomi, een 27 jarig kind, ik identificeer me als vrouw, en leef inmiddels al meer dan 1,5 jaar als vrouw en ben net zolang aan de hormonen en androcur.
Er zijn nog wat dingetjes die ik moet doen voordat ik de operatie mag, maar misschien is het beter als ik daar later wat verder op in ga.

Ik heb een wat mindere periode achter de rug, waardoor de voorbereidingen van de operatie een hele tijd hebben stilgestaan en waardoor ik mijn operatiedatum dan ook gemist heb. Maar met behulp van een paar lieve vriendinnen (en therapie) zie ik alles nu weer wat hoopvoller in en heb ik weer de motivatie om door te gaan met alles.

Onlangs heb ik met een goede vriendin van me een kleine fotoshoot gehouden, waarbij ze een aantal foto's van me gemaakt heeft. Er zat één foto bij die ik er toch wel erg uit vond springen, en die me wel weer wat meer zelfvertrouwen heeft gegeven. En het gevoel dat ik misschien toch niet zo lelijk ben als dat ik altijd gedacht heb. Ik wil 'm graag met jullie delen :) .

[ afbeelding ]
Awh super lief dat je je even voorstelt met foto en al :o

Ik dacht er zelf ook aan om foto's the posten.. maaaar.. ik moet er niet aan denken dat er mensen zijn die me kennen berichten zien over alles wat ik vind van alles. Vooral omdat ik ook altijd met een :') gezicht terug kijk naar de dingen die ik vroeger geschreven heb. Dusja kudos voor jou _O_

Je ziet er mooi uit :Y
  zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:00:33 #79
71919 wonderer
pi_157059735
http://www.rawstory.com/2(...)ologically-distinct/

Ik wist wel dat ik de link nog had.
pi_157059791
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 20:21 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

[..]

[..]

Het is ergens ook gewoon waar.
Ik krijg zelf namelijk het idee dat wat ik in dit topic zie, het schoppen tegen dat hokjesdenken hier over wat typisch mannelijk en wat typisch vrouwelijk is, is zelf ook weer een vorm van hokjesdenken.
Het is een ander hokje dan al die andere hokjes, maar het is net zo hard ook gewoon één van al die andere duizenden hokjes die ik elders weer zie en voor mij is dat één pot nat.
Sorry.

[..]

Dat is net zoals wanneer atheisten zeggen dat god niet bestaat, de christenen gelijk moeten zeggen dat dat ook een vorm van geloof is. Dus dat atheisme ook een vorm van geloof is :')

Het feit dat mensen hier betwijfelen of sommige dingen nou wel of niet vrouwelijk/mannelijk zijn of gewoon een persoonlijke manier van doen is, betekent niet gelijk dat ze tegen/voor de hokjes zijn.

Zoals al eerder werd gezegd is bijv. ongesteld zijn voor mij ook een perfect voorbeeld van vrouwelijkheid. Het meer/sneller kunnen opbouwen van spiermassa weer van mannelijkheid.
Animal Planet leert je veel over wat de mannetjes en de vrouwtjes doen(vooral als het over gaat over het vinden van een paargenoot), maar als we dat proberen te plaatsen in onze mensenwereld? Hoe gaat dat dan?

Het is zeker geen aanval op jou, je gebruikte voorbeelden om uit te leggen wat jou androgyn maakt, toch? En juist dat, het ''androgyn'' zijn roept vragen bij mij iig op, omdat het dus blijkbaar wel buiten het lichamelijke gaat.

Zo gaf je aan niet van vrouwen te houden die hakken dragen, maar wat heeft dat te maken met
androgyn zijn of vrouwelijk/mannelijk zijn? Dat is dan toch een persoonlijke voorkeur, zoals wel van de kleur rood houden en niet van blauw. Snap je?

Maar misschien geef je dus aan dat dat voor jou een manier is van androgyn zijn. En dat verschilt dus voor elk androgynpersoon. Ook zijn de redenen waarom een transpersoon zich een ander gender voelt verschillend van een ander transpersoon. En iemands identiteit zul je heus niet veranderen door die redenen te bekritiseren of er vragen over te stellen.

Ik word zelf ook niet goed van mensen die steeds roepen ''genderrollen hokjes genderrollen'' alsof ze gedwongen worden iets te zijn. Maar ik vind dat er best gezegd mag worden dat hakken dragen of houden van mensen die hakken dragen niet iets mannelijks of vrouwelijks is.
pi_157060776
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 09:16 schreef Butti het volgende:

[..]

Maar op het moment dat je kind zegt dat hij van zijn piemel af wil, dan zou ik me als ouder ook zorgen maken.

Juist omdat hij pas 7 was, kunnen we niet van hem verwachten dat hij al kan zeggen wat hij is. ''Ik wil een meisje zijn'' of ''Ik ben een meisje'' zal voor iemand van zijn leeftijd vast wel hetzelfde betekenen.
Tja zo´n piemel zit wel in de weg als je een meisje wilt spelen, maar op zich zegt het ook niet alles. een en ander moet wel in context zitten, maar blijkbaar was de psycholoog toen in elk geval wel overtuigd. Daar houdt je je dan aan vast.

Of " ik wil een meisje zijn" of " ik ben een meisje" hetzelfde is op die leeftijd weet ik niet. Vooral niet omdat ik zo overtuigend kinderen heb horen zeggen dat ze eigenlijk het andere geslacht zijn. Dat weten ze dus al vanaf een jaar of vier.
Maar goed, het geeft stof tot nadenken, meer niet. Gewoon omdat ik niet weet hoe het zit.

Dat geldt ook voor het typisch mannelijke of vrouwelijk. Ik vind het leuk om tegenargumenten te horen want dat helpt beter een mening te vormen en misschien ook wel wat te veranderen.

Dat lopen waar magnetronkoffie het over heeft vind ik dan weer zoiets om bij stil te staan.
Daar men tegen mij altijd heeft gezegd dat ze mij van verre al herkenden aan mijn cowboy loopje. En wel van kinds af aan.Terwijl ik dus transman ben, Anatomisch, vrouw, met de brede heupen en dikke kont. waar mijn zus dan weer enorm mee draait, wat ze niet kan helpen, Ze vindt het vreselijk.
Ik loop als mijn broer, maar we lopen weer niet zoals mijn vader. Waar komt het vandaan?

Ik ken ook iemand die door een afwijking wat mankt en meestal met een hand op haar rug loopt. Haar driejarige dochter lie precies zo (ik ben ze uit het ook verloren dus ik weet helaas niet hoe het zich verder ontwikeld heeft), terwijl die echt niks mankeerde...

Het schijnt trouwens dat mimiek aangeboren is, want blinde kinderen hebben dezelfde mimiek als de ouders of een van de ouders. Tongval is ook aangeboren.
Dat vind ik dus interessant gebied... Die crossover. Wat is aangeboren, wat is aangeleerd?

Ik vind het niet belangrijk om er nou echt uitsluitsel over te hebben wat de waarheid is, hoor, ik ga er meestal van uit dat iedereen ergens wel gelijk heeft, want dat kan ook nog. Veel dingen sluiten andere dingen niet echt uit. ik vind hetl leuk om iedereens mening te horen.

Ik geloof ook zeker dat je verschil kunt zien en merken tussen mannen en vrouwen, buiten anatomie om, ik ben er alleen niet uit of dat werkelijk komt omdat je als man of vrouw geboren bent.
pi_157060784
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 12:04 schreef Butti het volgende:

[..]

Dat is net zoals wanneer atheisten zeggen dat god niet bestaat, de christenen gelijk moeten zeggen dat dat ook een vorm van geloof is. Dus dat atheisme ook een vorm van geloof is :')

Het feit dat mensen hier betwijfelen of sommige dingen nou wel of niet vrouwelijk/mannelijk zijn of gewoon een persoonlijke manier van doen is, betekent niet gelijk dat ze tegen/voor de hokjes zijn.

Zoals al eerder werd gezegd is bijv. ongesteld zijn voor mij ook een perfect voorbeeld van vrouwelijkheid. Het meer/sneller kunnen opbouwen van spiermassa weer van mannelijkheid.
Animal Planet leert je veel over wat de mannetjes en de vrouwtjes doen(vooral als het over gaat over het vinden van een paargenoot), maar als we dat proberen te plaatsen in onze mensenwereld? Hoe gaat dat dan?

Het is zeker geen aanval op jou, je gebruikte voorbeelden om uit te leggen wat jou androgyn maakt, toch? En juist dat, het ''androgyn'' zijn roept vragen bij mij iig op, omdat het dus blijkbaar wel buiten het lichamelijke gaat.

Zo gaf je aan niet van vrouwen te houden die hakken dragen, maar wat heeft dat te maken met
androgyn zijn of vrouwelijk/mannelijk zijn? Dat is dan toch een persoonlijke voorkeur, zoals wel van de kleur rood houden en niet van blauw. Snap je?

Maar misschien geef je dus aan dat dat voor jou een manier is van androgyn zijn. En dat verschilt dus voor elk androgynpersoon. Ook zijn de redenen waarom een transpersoon zich een ander gender voelt verschillend van een ander transpersoon. En iemands identiteit zul je heus niet veranderen door die redenen te bekritiseren of er vragen over te stellen.

Ik word zelf ook niet goed van mensen die steeds roepen ''genderrollen hokjes genderrollen'' alsof ze gedwongen worden iets te zijn. Maar ik vind dat er best gezegd mag worden dat hakken dragen of houden van mensen die hakken dragen niet iets mannelijks of vrouwelijks is.
Ik weet het niet, maar het lijkt wel alsof de betekenis van mijn geschreven berichten door elkaar gehusseld worden (sommigen zijn hier erger in dan anderen).

En even jouw mening: Wat is voor jou een meisje-meisje?

En gelijk ook maar een voorbeeld hierover:
quote:
Het is zeker geen aanval op jou, je gebruikte voorbeelden om uit te leggen wat jou androgyn maakt, toch?
Ik heb nooit gezegd (heb ook even teruggelezen) dat ik androgyn ben.
Ik heb vooral geprobeerd duidelijk te maken waarom ik in dit topic ben gaan posten. Eén van die redenen is omdat ik hier gewoon nooit echt eerder bij stilgestaan heb (ik heb dit geprobeerd uit te leggen maar dit lijkt moeilijk te worden opgepikt).
quote:
Waarom koppel je mijn (naar mijn mening echt super-uitgebreide) uitleg over hokjes, mijn uitspraak over hokjes dan toch aan de mensen hier?
Volgens mij zei ik namelijk juist het tegenovergestelde daarvan.
quote:
Ik geef alleen maar dat aan wat ik zeg. Als ik ergens niet duidelijk in ben, dan kan dat ook gewoon betekenen dat het voor mij ook gewoon niet duidelijk -is-.
Er is geen "bla tussen de regels door" bij mij.

Waaruit maak je op dat het mijn intentie is om iemands (wiens eigenlijk?) identiteit heb getracht te veranderen door diens redenen daarvoor te bekritiseren?

En ja, dat met die hakken is een persoonlijke voorkeur, maar dit is zo overduidelijk logisch dat ik me afvraag waarom je dat punt überhaubt naar voren hebt gebracht? Ik dacht dat het overduidelijk was dat het om mijn mening ging?

quote:
Nee, dat is het niet, dat ik dat wil (in jouw voorbeeld het stukje over dat ik zou willen dat christenen zeggen dat atheïsme ook een geloof is) dat maak jij ervan. Op de één of andere manier koppel je dingen aan elkaar die ik niet gezegd heb (en als je vindt dat ik die dingen wel gezegd heb, zou je me willen vertellen waar ik dat gezegd heb? Dan kan ik nog even teruglezen, kan niet uitsluiten dat ik in dat stukje wat woorden heb omgedraaid of zo waardoor iets toch weer op een (hele) andere manier geïnterpreteerd kan worden).

En je haalt volgens mij de betekenis van de woorden "geloof" en "religie" door elkaar, want iemand die atheïstisch is, gelooft toch ook gewoon ergens in? Of gelooft juist dat een ander ergens juist niet zou kunnen bestaan? Dit staat los van de betekenis van het woord "religie"

Even voor de duidelijkheid hoor, want ik heb het idee dat er hier sprake is van een hele rij misverstanden

edit:
quote:
Zoals reeds aangegeven ben ik zelf nooit echt fan geweest van hokjesdenken (tenzij daar een logische reden voor is), maar ik heb nooit gezegd dat hoge hakken vrouwelijk is, maar hooguit (en ik denk ook indirect) dat het typisch vrouwelijk is. De functie van hoge hakken is om de vrouwelijke vormen te accentueren en een man zal dit veel minder snel doen.
Hoge hakken worden vrijwel uitsluitend door vrouwen gedragen (gelukkig voor mij niet door allemaal :P ), dan is dat toch kenmerkend voor vrouwen?

In mindere mate zou je hetzelfde kunnen zeggen over het dragen van lang haar, maar dit was vooral meer voor de 2e wereldoorlog zo.
pi_157062423
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 13:15 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Tja zo´n piemel zit wel in de weg als je een meisje wilt spelen, maar op zich zegt het ook niet alles. een en ander moet wel in context zitten, maar blijkbaar was de psycholoog toen in elk geval wel overtuigd. Daar houdt je je dan aan vast.

Of " ik wil een meisje zijn" of " ik ben een meisje" hetzelfde is op die leeftijd weet ik niet. Vooral niet omdat ik zo overtuigend kinderen heb horen zeggen dat ze eigenlijk het andere geslacht zijn. Dat weten ze dus al vanaf een jaar of vier.
Maar goed, het geeft stof tot nadenken, meer niet. Gewoon omdat ik niet weet hoe het zit.

Daar heb ik over zitten nadenken waarom het ene kind wel overtuigend zegt wat hij/zij is en het ander niet. En wat ik nu denk is dat wanneer een kind ''conservatief'' is opgevoed of in een gezin zit met broers/zussen, er eerder achterkomt wat zijn/haar gendervoorkeur is dan een kind dat vrij is opgevoed. Maar dan spreek ik uit mijn ervaring. Ik weet bijna zeker dat als mijn moeder me gedwongen had in jurkjes te lopen of met mijn benen over elkaar te zitten. Dat ik me dan eerder bewust zou zijn van mijn gender en waarschijnlijk ook eerder geroepen zou hebben dat ik een jongen ben.

Of het kan ook aan het karakter liggen, de een is wat mondiger/houvaster dan de ander. Het kan van alles zijn. 8)7 Maar ik wil of ik ben, daar zit zo'n dunne lijn tussen, ik denk zelf niet dat dat voor zulke jonge kinderen veel verschil maakt.

Over dat loopje trouwens, dat is anatomisch best gauw te zien of iemand man/vrouw is. Sommige mensen hebben geluk dat ze niet veel van het extreme hebben van hun biologische bouw, als ze er ongelukkig mee zijn.
pi_157063186
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 13:16 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik weet het niet, maar het lijkt wel alsof de betekenis van mijn geschreven berichten door elkaar gehusseld worden (sommigen zijn hier erger in dan anderen).

En even jouw mening: Wat is voor jou een meisje-meisje?

Een meisje-meisje dat niet van modder houdt en elke dag thee drinkt, niet zonder make up naar buiten durft.
En gelijk ook maar een voorbeeld hierover:

[..]

Ik heb nooit gezegd (heb ook even teruggelezen) dat ik androgyn ben.
Ik heb vooral geprobeerd duidelijk te maken waarom ik in dit topic ben gaan posten. Eén van die redenen is omdat ik hier gewoon nooit echt eerder bij stilgestaan heb (ik heb dit geprobeerd uit te leggen maar dit lijkt moeilijk te worden opgepikt).

Je haalde de term androgyn bij met daaronder voorbeelden van hoe jij bent. Dan is het toch niet gek dat ik denk dat jij zegt dat jij androgyn bent.
[..]

Waarom koppel je mijn (naar mijn mening echt super-uitgebreide) uitleg over hokjes, mijn uitspraak over hokjes dan toch aan de mensen hier?

Omdat jij zei dat het leek alsof hier mensen tegen de hokjes zijn waardoor ze zelf een eigen hokje creëren. En je uitleg over hokjes was helemaal niet uitgebreid, je beschreef met voorbeelden gewoon hoe jij in elkaar zit.

[..]

Ik geef alleen maar dat aan wat ik zeg. Als ik ergens niet duidelijk in ben, dan kan dat ook gewoon betekenen dat het voor mij ook gewoon niet duidelijk -is-.
Er is geen "bla tussen de regels door" bij mij.

Maar dat was het punt nou juist je bent duidelijk in wat je zegt over jezelf, maar niet duidelijk in wat dat over je identiteit zegt. Ik het verband niet vinden tussen jouw interesses/voorkeuren en androgyn zijn.Maar je zei net dat je nergens zegt dat je dat bent, dus dat valt al weg.

Waaruit maak je op dat het mijn intentie is om iemands (wiens eigenlijk?) identiteit heb getracht te veranderen door diens redenen daarvoor te bekritiseren?

Met ''je'' bedoelde ik niet jou persoonlijk maar over het algemeen. Het feit dat ik vragen stel of jouw interesses/voorkeuren mannelijk of vrouwelijk zijn of androgyn, betekent niet gelijk dat dat jouw minder androgyn maakt als jij vond dat jij androgyn bent. Dat bedoelde ik daarmee.

En ja, dat met die hakken is een persoonlijke voorkeur, maar dit is zo overduidelijk logisch dat ik me afvraag waarom je dat punt überhaubt naar voren hebt gebracht? Ik dacht dat het overduidelijk was dat het om mijn mening ging?

Er moest dan toch een reden zijn waarom je het plaatst hier? Ik zal ook niet zomaar plaatsen dat ik van appeltaart houd, als we het over genderexpressie hebben?
[..]

Nee, dat is het niet, dat ik dat wil (in jouw voorbeeld het stukje over dat ik zou willen dat christenen zeggen dat atheïsme ook een geloof is) dat maak jij ervan. Op de één of andere manier koppel je dingen aan elkaar die ik niet gezegd heb (en als je vindt dat ik die dingen wel gezegd heb, zou je me willen vertellen waar ik dat gezegd heb? Dan kan ik nog even teruglezen, kan niet uitsluiten dat ik in dat stukje wat woorden heb omgedraaid of zo waardoor iets toch weer op een (hele) andere manier geïnterpreteerd kan worden).

Je zei dat het tegen zijn van hokjes ook een soort hokje is. Daar was ik het niet mee eens. Net zoals dat het niet geloven in god, ook een religie is.

En je haalt volgens mij de betekenis van de woorden "geloof" en "religie" door elkaar, want iemand die atheïstisch is, gelooft toch ook gewoon ergens in? Of gelooft juist dat een ander ergens juist niet zou kunnen bestaan? Dit staat los van de betekenis van het woord "religie"
Eens. Ik had religie moeten schrijven. Er zijn behoorlijk veel christenen die atheisme als een religie beschouwen.
Even voor de duidelijkheid hoor, want ik heb het idee dat er hier sprake is van een hele rij misverstanden

edit:

[..]

Zoals reeds aangegeven ben ik zelf nooit echt fan geweest van hokjesdenken (tenzij daar een logische reden voor is), maar ik heb nooit gezegd dat hoge hakken vrouwelijk is, maar hooguit (en ik denk ook indirect) dat het typisch vrouwelijk is. De functie van hoge hakken is om de vrouwelijke vormen te accentueren en een man zal dit veel minder snel doen.
Hoge hakken worden vrijwel uitsluitend door vrouwen gedragen (gelukkig voor mij niet door allemaal :P ), dan is dat toch kenmerkend voor vrouwen?

In mindere mate zou je hetzelfde kunnen zeggen over het dragen van lang haar, maar dit was vooral meer voor de 2e wereldoorlog zo.
Aarrg dat gequot :( Ik schrijf wel even in je post.

Maar, ik kan me dus wel vinden in de dingen die je in je vorige posts zei. Zelf ben ik ook niet van sexy zijn en spieren kweken. Maar zoals ik al aangaf zocht ik naar een verband tussen die dingen en welk gender je je voelt.

Vaak hoor je termen zoals androgynous, en net ook demiboy(en nog heel veel meer termen). Ik wilde meer duidelijkheid wat het betekent. Transgender zijn is dan helemaal niet zo ingewikkeld als ik al die andere termen hoor. :P
pi_157063352

[ Bericht 100% gewijzigd door Butti op 24-10-2015 16:07:45 ]
pi_157063386
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 15:53 schreef Butti het volgende:

[..]

Aarrg dat gequot :( Ik schrijf wel even in je post.

Maar, ik kan me dus wel vinden in de dingen die je in je vorige posts zei. Zelf ben ik ook niet van sexy zijn en spieren kweken. Maar zoals ik al aangaf zocht ik naar een verband tussen die dingen en welk gender je je voelt.

Vaak hoor je termen zoals androgynous, en net ook demiboy(en nog heel veel meer termen). Ik wilde meer duidelijkheid wat het betekent. Transgender zijn is dan helemaal niet zo ingewikkeld als ik al die andere termen hoor. :P

Even ook erbij;
Het is hier heus geen creepy anti-hokjes forum. Wat ik soms wel het gevoel heb dat mensen dat denken. Dat mensen denken dat transgenders of mensen met een ander genderexpressie extreem tegen genderrollen zijn en alles maar hokjes vinden of niet kunnen erkennen dat er wèl verschillen zijn tussen mannen en vrouwen.

Ik en misschien anderen erken dat dus wel, maar wat het precies is, is zo onduidelijk dat het enige wat je kunt doen is vragen stellen over elkaar en proberen er iets van te leren. En dat wordt dan dus soms weer gezien als tegen de hokjes zijn.
pi_157063435
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 16:06 schreef Butti het volgende:

Ok, faal :') Hieronder heb ik er ook wat bij geschreven magnetron. Maar dat ging toch weer mis.
pi_157065010
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 16:10 schreef Butti het volgende:

[..]

Ok, faal :') Hieronder heb ik er ook wat bij geschreven magnetron. Maar dat ging toch weer mis.
Butti. Ik heb je reactie op mijn post al eerder zien staan, maar ik wil liever even wachten en er echt goed voor gaan zitten voordat ik op je post reageer. Vind je dat goed? :)
pi_157068011
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 17:30 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Butti. Ik heb je reactie op mijn post al eerder zien staan, maar ik wil liever even wachten en er echt goed voor gaan zitten voordat ik op je post reageer. Vind je dat goed? :)
Hey Mag dat is goed hoor. Ik kreeg zelf al hoofdpijn van dat scherm haha. Ik zie ook dat ik wat fouten heb gemaakt. Maar hopelijk begrijp je het wel. ;)
pi_157070424
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 20:10 schreef Butti het volgende:

[..]

Hey Mag dat is goed hoor. Ik kreeg zelf al hoofdpijn van dat scherm haha. Ik zie ook dat ik wat fouten heb gemaakt. Maar hopelijk begrijp je het wel. ;)
Quotefaals zijn iedereen hier op fok! wel bekend hoor (en das iets wat me verder niet kan storen hoor :P )
pi_157081040
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2015 15:53 schreef Butti het volgende:
Een meisje-meisje dat niet van modder houdt en elke dag thee drinkt, niet zonder make up naar buiten durft.

Je haalde de term androgyn bij met daaronder voorbeelden van hoe jij bent. Dan is het toch niet gek dat ik denk dat jij zegt dat jij androgyn bent.
Ik denk hier zelf anders over.
Het is op zich wel te verwachten aan te nemen dat die twee dingen bij elkaar horen, maar dat heb ik niet expliciet zo gemeld. Vandaar dat ik het raar vind dat deze link wel expliciet zo gelegd wordt. De link kan wel zo gelegd worden (ten slotte staan de twee dingen vlak bij elkaar en is er idd een soort van overlap) en het lijkt idd logisch dat deze link er is, maar ik heb deze link niet expliciet aan elkaar gekoppeld. Eventueel kan je ernaar vragen, maar dan had ik wsl gezegd dat ik dat zelf ook niet zeker weet (ten slotte kwam ik hier ook met vragen).
quote:
Omdat jij zei dat het leek alsof hier mensen tegen de hokjes zijn waardoor ze zelf een eigen hokje creëren. En je uitleg over hokjes was helemaal niet uitgebreid, je beschreef met voorbeelden gewoon hoe jij in elkaar zit.
Ik zie de link niet.

Wat heeft het geven van persoonlijke voorbeelden te maken met jouw interpretatie waarbij je dat wat ik zeg, omdraait?
quote:
Maar dat was het punt nou juist je bent duidelijk in wat je zegt over jezelf, maar niet duidelijk in wat dat over je identiteit zegt. Ik het verband niet vinden tussen jouw interesses/voorkeuren en androgyn zijn.Maar je zei net dat je nergens zegt dat je dat bent, dus dat valt al weg.
Ik weet het zelf dus ook niet, er zit geen extra gedachte achter, het is zoals het is en ik weet het verder ook niet zeker.

Vandaar dat ik wat voorbeelden gaf, misschien dat iemand hier meer over kan vertellen.
quote:
Met ''je'' bedoelde ik niet jou persoonlijk maar over het algemeen. Het feit dat ik vragen stel of jouw interesses/voorkeuren mannelijk of vrouwelijk zijn of androgyn, betekent niet gelijk dat dat jouw minder androgyn maakt als jij vond dat jij androgyn bent. Dat bedoelde ik daarmee.
Ik heb niet echt het idee dat een aantal mensen daar überhaubt op ingaan, maar meer bezig zijn "mij te corrigeren", mij te wijzen op de vorm van mijn posts en niet op de inhoud (ik heb gezegd dat ik androgyn ben, ik denk onterecht dat vrouwelijke en mannelijke typischheid bestaat)
quote:
Er moest dan toch een reden zijn waarom je het plaatst hier? Ik zal ook niet zomaar plaatsen dat ik van appeltaart houd, als we het over genderexpressie hebben?
Hoge hakken hebben toch echt wel meer link met vrouwelijk/mannelijk dan appeltaart hoor :P

Ik snap serieus niet waarom zo iets simpels tegen zoveel weerstand oploopt hier
quote:
Je zei dat het tegen zijn van hokjes ook een soort hokje is. Daar was ik het niet mee eens. Net zoals dat het niet geloven in god, ook een religie is.
Omdat dat de meest logische oorzaak is van het aanwezig zijn van de gedachte dat hoge hakken echt 0,niks met vrouwelijkheid te maken heeft

Echt no way dat je me dat gaat wijsmaken, ik weet wat ik op straat zie, ik weet wat ik over hoge hakken hoor, je denkt toch niet dat ik achterlijk ben of zo?

Leg het me dan eens uit waarom ik er zover naast zit en waarom (ondanks dat hoge hakken door vrijwel uitsluitend vrouwen gedragen worden en een belangrijke reden voor vrouwen om hoge hakken te dragen is omdat zijzelf zo hun vrouwelijke vormen willen accentueren en omdat door veel mannen hoge hakken als sexy wordt gezien).
quote:
Eens. Ik had religie moeten schrijven. Er zijn behoorlijk veel christenen die atheisme als een religie beschouwen.
Ik ben zelf niet gelovig (als in religieus :P ), maar eigenlijk is het best wel logisch dat je "kunt" zeggen dat atheïsme ook een geloof is. Of dit een duidelijk beeld geeft, is weer een ander verhaal, dus uit mezelf zal ik dit niet zo snel zeggen.

En goeiemorgen/middag :P
pi_157083810
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 12:03 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Het is op zich wel te verwachten aan te nemen dat die twee dingen bij elkaar horen, maar dat heb ik niet expliciet zo gemeld. Vandaar dat ik het raar vind dat deze link wel expliciet zo gelegd wordt. De link kan wel zo gelegd worden (ten slotte staan de twee dingen vlak bij elkaar en is er idd een soort van overlap) en het lijkt idd logisch dat deze link er is, maar ik heb deze link niet expliciet aan elkaar gekoppeld. Eventueel kan je ernaar vragen, maar dan had ik wsl gezegd dat ik dat zelf ook niet zeker weet (ten slotte kwam ik hier ook met vragen).

[..]

Ik zie de link niet.

Wat heeft het geven van persoonlijke voorbeelden te maken met jouw interpretatie waarbij je dat wat ik zeg, omdraait?

Ik volg dit gedeelte zelf ook niet meer. Je zei dit: ''Het is ergens ook gewoon waar.
Sorry.''

Waarna ik zei: Het feit dat mensen hier betwijfelen of sommige dingen nou wel of niet vrouwelijk/mannelijk zijn of gewoon een persoonlijke manier van doen is, betekent niet gelijk dat ze tegen/voor de hokjes zijn.

Vervolgens vroeg jij: Waarom koppel je mijn (naar mijn mening echt super-uitgebreide) uitleg over hokjes, mijn uitspraak over hokjes dan toch aan de mensen hier?

Terwijl je zelf zei ''wat ik in dit topic zie....'', dus koppel je zelf je uitleg over hokjes met de mensen hier.

En dat is niet het geval, het is niet zozeer dat sommigen hier tegen het hokjes denken zijn over wat typisch mannelijk/vrouwelijk is, maar dat we het zelf ook niet weten. En soms komt men aan met interesses waar ik zelf van denk: wat is daar mannelijk/vrouwelijk of androgyn aan?

Om maar eens een voorbeeld te noemen, is er een jongen die transgender is(hij is al in de transitie) en hij draagt weleens rokjes. Dat hij transgender is staat vast, kunnen de dokters meten. Maar dat hij rokjes draagt? Dat hoeft niet gelijk vrouwelijk/mannelijk of androgyn te zijn? Dat is zijn smaak in kleding. Dus daarom vroeg ik me af wanneer ben je androgyn? of wanneer mannelijk/vrouwelijk.

Ook wanneer je soms transgenders hoort zeggen hoe ze erachter gekomen zijn dat ze transgender zijn, dan hoor je wel eens dingen zoals: ''Vroeger wilde ik nooit met auto's spelen, maar alleen met barbie's'' of andersom. Wat is de link dan tussen transgender zijn en vroeger meer met auto's willen spelen of met barbie's? Vraag ik me dan af. Er zijn genoeg mensen die niet van dingen hielden/houden waar de meeste ''geslachtsgenoten'' wel van lijken te houden.

Begrijp je mijn punt nu? :P

[..]

Ik weet het zelf dus ook niet, er zit geen extra gedachte achter, het is zoals het is en ik weet het verder ook niet zeker.

Vandaar dat ik wat voorbeelden gaf, misschien dat iemand hier meer over kan vertellen.

[..]

Ik heb niet echt het idee dat een aantal mensen daar überhaubt op ingaan, maar meer bezig zijn "mij te corrigeren", mij te wijzen op de vorm van mijn posts en niet op de inhoud (ik heb gezegd dat ik androgyn ben, ik denk onterecht dat vrouwelijke en mannelijke typischheid bestaat)

[..]

Hoge hakken hebben toch echt wel meer link met vrouwelijk/mannelijk dan appeltaart hoor :P

Ja, maar je reageerde wel defensief toen iemand er wat van zei over dat vrouwelijke/mannelijke. Waardoor ik dacht; het is maar een mening geen aanval op jouw identiteit.
[..]

Omdat dat de meest logische oorzaak is van het aanwezig zijn van de gedachte dat hoge hakken echt 0,niks met vrouwelijkheid te maken heeft

Echt no way dat je me dat gaat wijsmaken, ik weet wat ik op straat zie, ik weet wat ik over hoge hakken hoor, je denkt toch niet dat ik achterlijk ben of zo?

Leg het me dan eens uit waarom ik er zover naast zit en waarom (ondanks dat hoge hakken door vrijwel uitsluitend vrouwen gedragen worden en een belangrijke reden voor vrouwen om hoge hakken te dragen is omdat zijzelf zo hun vrouwelijke vormen willen accentueren en omdat door veel mannen hoge hakken als sexy wordt gezien).

Ik heb nergens gezegd dat hakken dragen niks te maken heeft met vrouwelijkheid. Maar ik vroeg aan jou wat het te maken zou hebben met vrouwelijkheid. En dag, ik probeer je helemaal niks wijs te maken. Zie daarom heb ik het gevoel dat jij je aangevallen voelt, door een simpele vraag over die hakken.

Je uitleg boven is duidelijk, omdat de vrouwelijke vormen dan duidelijker worden wat veel mannen aantrekt. Ok.

Zelf heb ik meer ervaring met mannen die dingen ook :r vinden.

[..]

Ik ben zelf niet gelovig (als in religieus :P ), maar eigenlijk is het best wel logisch dat je "kunt" zeggen dat atheïsme ook een geloof is. Of dit een duidelijk beeld geeft, is weer een ander verhaal, dus uit mezelf zal ik dit niet zo snel zeggen.

Nee, is helemaal niet logisch, maar goed dat is mijn mening. Laten we daar verder niet op in gaan. :P
Ook een goeie middag :9

Ik denk dat we elkaar gewoon verkeerd begrijpen, maar ook juist weer wel begrijpen. 8)7
pi_157084445
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 14:00 schreef Butti het volgende:

[..]

Ook een goeie middag :9

Ik denk dat we elkaar gewoon verkeerd begrijpen, maar ook juist weer wel begrijpen. 8)7
Zou je misschien gewoon van "split quote" gebruik willen maken ipv mij te quoten en dan mijn quote te editen?
Op deze manier is reageren op jouw posts extra veel werk (eerst moet ik je quoten, maar omdat je je tekst in een quote plaatst, wordt die niet meegequote (zie voorbeeld hierboven).
Ik moet dus teruggaan naar jouw post en de tekst selecteren en daarna in jouw quote plakken, maar dan verliest die de formatting (alleen maar kale tekst, geen vetgedrukte delen meer) waardoor ik 10 keer heen en terug moet scrollen om te checken welke delen jij hebt geschreven en welke delen van mij zijn. En daarna weer antwoord geven waarna (als je weer op me reageert) dit hele riedeltje weer opnieuw begint).
pi_157085129
Hebben jullie dat nieuws meegekregen over die transman die zijn kind niet mag zien?
Heeft niets te maken met het feit dat jij transman is trouwens, officieel dan, maar toch klopt het van geen kant. De wet die hij aanvoert, lijkt mij meer van toepassing dan de wet die de tegenstander aanvoert.
*zoekt link*
pi_157085819
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 14:27 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Zou je misschien gewoon van "split quote" gebruik willen maken ipv mij te quoten en dan mijn quote te editen?
Op deze manier is reageren op jouw posts extra veel werk (eerst moet ik je quoten, maar omdat je je tekst in een quote plaatst, wordt die niet meegequote (zie voorbeeld hierboven).
Ik moet dus teruggaan naar jouw post en de tekst selecteren en daarna in jouw quote plakken, maar dan verliest die de formatting (alleen maar kale tekst, geen vetgedrukte delen meer) waardoor ik 10 keer heen en terug moet scrollen om te checken welke delen jij hebt geschreven en welke delen van mij zijn. En daarna weer antwoord geven waarna (als je weer op me reageert) dit hele riedeltje weer opnieuw begint).
En dat wat jij doet is lekker duidelijk. Kleine stukjes tekst quoten haalt mijn inziens ook de context weg, dus ook niet makkelijk leesbaar. Maar goed dit is hopeloos off-topic.

Over een weekje klaar met mijn werk en dan eindelijk na 2 maand weer mijn vrouwenkant kunnen tonen, daar heb ik zin in. En of dat dan in een hokje is om te passen of gewoon lekker thuis dat maakt toch allemaal niks uit.
pi_157086198
Lekker voor je, Tikbalang!

Artikel gevonden.
http://www.lgbtqnation.co(...)d-visitation-rights/

Kwm ook deze nog tegen, ouch...
http://www.bbc.com/news/uk-34625512?SThisFB

[ Bericht 54% gewijzigd door Alentejana op 25-10-2015 16:39:00 ]
pi_157088456
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 15:17 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

En dat wat jij doet is lekker duidelijk. Kleine stukjes tekst quoten haalt mijn inziens ook de context weg, dus ook niet makkelijk leesbaar. Maar goed dit is hopeloos off-topic.
Niemand zei iets over onduidelijke posts (behalve jij dan net).
Jammer dat je zulke posts contextweghalend vindt.
En dat er niet inhoudelijk op (mijn) posts wordt ingegaan (ik benoemde nog dat het meer leek op een taal-topic dan een genderdysforie-topic, weet je nog?), zei ik een paar dagen geleden al maar bedankt dat je dit nog even herhaalt.
pi_157090874
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 14:27 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dat zie ik nou ook.. onhandig. Even knippep/plakken en splitsen(nu ik weet hoe dat moet). Jouw manier is ook irritant, omdat het zoals al gezegd kleine stukjes zijn.

Hopelijk kunnen we zo afronden, want ik weet eerlijk gezegd niet meer waar we het nou over oneens zijn. :')
pi_157091238
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2015 12:03 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

[..]

Ik zie de link niet.

Ik volg dit gedeelte zelf ook niet meer. Je zei dit: ''Het is ergens ook gewoon waar.
Sorry.''

Waarna ik zei: Het feit dat mensen hier betwijfelen of sommige dingen nou wel of niet vrouwelijk/mannelijk zijn of gewoon een persoonlijke manier van doen is, betekent niet gelijk dat ze tegen/voor de hokjes zijn.

Vervolgens vroeg jij: Waarom koppel je mijn (naar mijn mening echt super-uitgebreide) uitleg over hokjes, mijn uitspraak over hokjes dan toch aan de mensen hier?

Terwijl je zelf zei ''wat ik in dit topic zie....'', dus koppel je zelf je uitleg over hokjes met de mensen hier.

En dat is niet het geval, het is niet zozeer dat sommigen hier tegen het hokjes denken zijn over wat typisch mannelijk/vrouwelijk is, maar dat we het zelf ook niet weten. En soms komt men aan met interesses waar ik zelf van denk: wat is daar mannelijk/vrouwelijk of androgyn aan?

Om maar eens een voorbeeld te noemen, is er een jongen die transgender is(hij is al in de transitie) en hij draagt weleens rokjes. Dat hij transgender is staat vast, kunnen de dokters meten. Maar dat hij rokjes draagt? Dat hoeft niet gelijk vrouwelijk/mannelijk of androgyn te zijn? Dat is zijn smaak in kleding. Dus daarom vroeg ik me af wanneer ben je androgyn? of wanneer mannelijk/vrouwelijk.

Ook wanneer je soms transgenders hoort zeggen hoe ze erachter gekomen zijn dat ze transgender zijn, dan hoor je wel eens dingen zoals: ''Vroeger wilde ik nooit met auto's spelen, maar alleen met barbie's'' of andersom. Wat is de link dan tussen transgender zijn en vroeger meer met auto's willen spelen of met barbie's? Vraag ik me dan af. Er zijn genoeg mensen die niet van dingen hielden/houden waar de meeste ''geslachtsgenoten'' wel van lijken te houden.

Begrijp je mijn punt nu? :P

quote:
[..]

[..]

[..]

Ja, maar je reageerde wel defensief toen iemand er wat van zei over dat vrouwelijke/mannelijke. Waardoor ik dacht; het is maar een mening geen aanval op jouw identiteit.

quote:

Ik heb nergens gezegd dat hakken dragen niks te maken heeft met vrouwelijkheid. Maar ik vroeg aan jou wat het te maken zou hebben met vrouwelijkheid. En dag, ik probeer je helemaal niks wijs te maken. Zie daarom heb ik het gevoel dat jij je aangevallen voelt, door een simpele vraag over die hakken.

Je uitleg boven is duidelijk, omdat de vrouwelijke vormen dan duidelijker worden wat veel mannen aantrekt. Ok.

Zelf heb ik meer ervaring met mannen die dingen ook :r vinden.

quote:
[..]

pi_157092002
Ik reageer hier later even op
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')