abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156609035
Ik ben altijd zenuwachtig als ik iets ga doen. Dan zit ik thuis te wachten tot het bijna tijd is dat ik weg moet en tot het moment dat ik daadwerkelijk weg ga, voel ik mij bijzonder onprettig. :')

Moment dat ik uit huis ben is dat gevoel voor het grootste gedeelte gedeelte al weg eigenlijk.

Wat is dit gevoel en hoe gaat het weg? Heb het vooral bij niet dagelijkse dingetjes en snap niet waarom ik dit heb. Ik vind het echt hinderlijk. Zo ga ik morgen iets doen en ben er nu enigszins nerveus om. NU AL. :{
pi_156609301
Klinkt als iets om met je huisarts te bespreken. Je kan gedachten trainen om het kwijt te raken :)
pi_156609368
Ik zal mijzelf als voorbeeld pakken. Ik ben nu 25 en herinner me dat ik vanaf mijn 12e voor zo'n beetje alle nieuwe dingen die ik mijn eentje moest doen, stik zenuwachtig was. Naar de middelbare school, presentaties, naar de bovenbouw, en ook voor een massa andere kleinere dingen.

Ondanks dat ben ik, heel onlogisch, begonnen aan een docentenopleiding. Ook daar in het begin zenuwachtig geweest, maar ik kan nu zeggen dat het ongeveer weg is. Ondertussen geef ik al enkele jaren les, en geloof me, dan leer je heel sterk in je schoenen te gaan staan. Anders kun je het wel vergeten op een middelbare school.

Dus wat ik je zou willen meegeven:
-Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien groei je er overheen richting het ouder worden.
-Ga er actief tegenin. Ga je zenuwen tegemoet, bevecht ze en overwin.
pi_156609492
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:09 schreef Shockwave12 het volgende:
Ik zal mijzelf als voorbeeld pakken. Ik ben nu 25 en herinner me dat ik vanaf mijn 12e voor zo'n beetje alle nieuwe dingen die ik mijn eentje moest doen, stik zenuwachtig was. Naar de middelbare school, presentaties, naar de bovenbouw, en ook voor een massa andere kleinere dingen.

Ondanks dat ben ik, heel onlogisch, begonnen aan een docentenopleiding. Ook daar in het begin zenuwachtig geweest, maar ik kan nu zeggen dat het ongeveer weg is. Ondertussen geef ik al enkele jaren les, en geloof me, dan leer je heel sterk in je schoenen te gaan staan. Anders kun je het wel vergeten op een middelbare school.

Dus wat ik je zou willen meegeven:
-Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien groei je er overheen richting het ouder worden.
-Ga er actief tegenin. Ga je zenuwen tegemoet, bevecht ze en overwin.
Ben 32.

Probeer er schijt aan te hebben, maar wil weten hoe ik dit weg krijg.

Vaag genoeg: ben net terug van alleen op vakantie en de enige momenten dat ik wat onwennig was waren die 20 minuten voor ik het hotel verliet. Verder ook niet. Voelde me heerlijk alleen alle bezienswaardigheden afgaand en alleen dinerend. Weird right?
pi_156609521
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:06 schreef MevrouwPuff het volgende:
Klinkt als iets om met je huisarts te bespreken. Je kan gedachten trainen om het kwijt te raken :)
Ik wil het zelf kunnen doen. :) Zoek tips dus.
pi_156609556
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:16 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Ik wil het zelf kunnen doen. :) Zoek tips dus.
Huisarts kan je doorverwijzen naar GGZ, die houden zich ook bezig met angsten e.d. vgm.
pi_156609567
je lijkt me niet meer iemand die er overheen kan groeien :P

Onbewust zorgen om oordeel van anderen? Dat je dat minder hebt op vakantie omdat daar vreemden zijn die je hoogstwaarschijnlijk nooit meer ziet?

www.molemann.nl/e-health/moodgym

Is dit iets voor je om te proberen?
pi_156609888
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:18 schreef MevrouwPuff het volgende:
je lijkt me niet meer iemand die er overheen kan groeien :P

Onbewust zorgen om oordeel van anderen? Dat je dat minder hebt op vakantie omdat daar vreemden zijn die je hoogstwaarschijnlijk nooit meer ziet?

www.molemann.nl/e-health/moodgym

Is dit iets voor je om te proberen?
Nou, ik denk wel dat ik er overheen kan groeien eigenlijk.
Ben van mijzelf redelijk angstig ingesteld en heb vele vormen overwonnen. Nu dit nog :)

Probeer alleen het waarom te snappen.
pi_156609905
Ow en heb dit pas sinds een paar jaar.
pi_156610014
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:32 schreef Stimorol- het volgende:
Ik herken het wel, ik heb het meestal vlak voordat ik ergens arriveer voor een afspraak. Ben ik helemaal in de stress terwijl ik 2 straten verderop moet zijn of ik wel kan parkeren :')

Ik vermoed dat het een vorm van stressuiting is.
pi_156610589
Anticipatory anxiety. Het is te behandelen met ret of cgt.
  maandag 5 oktober 2015 @ 00:06:09 #12
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_156610671
Klinkt als stress. Ik herken het zelf ook wel een beetje, stress om dingen die niet relevant zijn. Als ik in de trein zit en die gaat stilstaan waar dat niet hoort, merk ik meteen dat ik ga denken dat ik misschien te laat ga komen. Of als ik ergens met de auto naartoe moet kan ik stress hebben over het vinden van een parkeerplaats. Of als ik met de bus moet dat ik dan stress heb van het feit dat 'ie misschien te vroeg komt en ik hem mis. Dat soort dingen.
pi_156610691
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:01 schreef harddriver het volgende:
Anticipatory anxiety. Het is te behandelen met ret of cgt.
Hoe heet het in t NLs? Engelse artikels hebben het over daag jezelf gewoon uit.

Misschien moet ik vaker buiten zijn. Merk dat ik liever binnen zit, maar misschien is dat te veilig.
pi_156610831
Wat voor afspraakje is dat dan?
pi_156610932
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:06 schreef Hondenfluitje het volgende:
Klinkt als stress. Ik herken het zelf ook wel een beetje, stress om dingen die niet relevant zijn. Als ik in de trein zit en die gaat stilstaan waar dat niet hoort, merk ik meteen dat ik ga denken dat ik misschien te laat ga komen. Of als ik ergens met de auto naartoe moet kan ik stress hebben over het vinden van een parkeerplaats. Of als ik met de bus moet dat ik dan stress heb van het feit dat 'ie misschien te vroeg komt en ik hem mis. Dat soort dingen.
Klinkt als stress om de angst op onvoorziene situaties. Mensen die overal zoveel mogelijk controle over willen hebben, zijn daar vatbaar voor imo. Al jouw genoemde situaties bevatten dan ook elementen waar je geen controle over hebt. Je komt er overeen door te accepteren dat soms niet alles loopt zoals je wilt en dat de consequenties daarvan niet het einde van de wereld betekenen.
pi_156610940
quote:
Wat wellicht helpt is om eens echt iets mee te maken, maar dat heb je niet voor het kiezen.
pi_156610963
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:13 schreef Rucola het volgende:
Wat voor afspraakje is dat dan?
Diëtiste.
En datgene wat ik al eeuwen uitstel. Sportschool.

:'(
pi_156610970
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:17 schreef Rucola het volgende:

[..]

Wat wellicht helpt is om eens echt iets mee te maken, maar dat heb je niet voor het kiezen.
Hoe bedoel je echt?
pi_156611003
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:18 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Diëtiste.

Maar hoezo ben je daar nou nerveus voor? :@ Het is niet alsof er iets vanaf hangt of dat je kei veel moet presteren of zo. Ik kan dit echt niet begrijpen, moet maar geen psycholoog worden. :D
pi_156611026
quote:

[..]

Hoe bedoel je echt?
Dat je 'leert' om niet nerveus te raken om zulke nietszeggende dingen als je echt eens iets hebt om nerveus over te zijn, zeg maar. Maar 't zal wel iets psychisch zijn dus dat het dieper zit.
pi_156611047
quote:
11s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:20 schreef Rucola het volgende:

[..]

Maar hoezo ben je daar nou nerveus voor? :@ Het is niet alsof er iets vanaf hangt of dat je kei veel moet presteren of zo. Ik kan dit echt niet begrijpen, moet maar geen psycholoog worden. :D
Geen fucking idee. Het is 'de weg ernaar toe'. Moment zelf nergens last van.

Dit klinkt wel als ik: http://socialanxietydisor(...)cipatory-Anxiety.htm
pi_156611048
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:17 schreef Rucola het volgende:

[..]

Het meemaken zorgt voor levenservaring en het vergroten van jouw oplossingsvermogen. Tenzij je vreselijk onzeker bent oid, leer je dan vanzelf dat er wel belangrijkere zaken zijn waar je je druk om kan maken.
pi_156611052
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:07 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Misschien moet ik vaker buiten zijn. Merk dat ik liever binnen zit, maar misschien is dat te veilig.
In het Nederlands heet het anticipatie angst. Het is geen op zichzelf staande stoornis maar een soort angsstoornis. Je zult niet alleen de dingen moeten doen die je angst opwekken maar ook je cognities veranderen. Er zijn verschillende boeken die je hierbij kunnen helpen maar als je er erg veel last van hebt kun je beter een psycholoog raadplegen.
pi_156611082
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:22 schreef Justinn het volgende:

[..]

Het meemaken zorgt voor levenservaring en het vergroten van jouw oplossingsvermogen. Tenzij je vreselijk onzeker bent oid, leer je dan vanzelf dat er wel belangrijkere zaken zijn waar je je druk om kan maken.
Zou je zeggen, maar wat nou als het echt iets psychisch is ofzo?
pi_156611121
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:21 schreef Rucola het volgende:

[..]

Dat je 'leert' om niet nerveus te raken om zulke nietszeggende dingen als je echt eens iets hebt om nerveus over te zijn, zeg maar. Maar 't zal wel iets psychisch zijn dus dat het dieper zit.
In mijn geval telt dat niet zo. Ik denk zelfs dat het in mijn geval erger is geworden na een periode van fucking veel stress + verdriet dat zeker 2.5 jaar heeft geduurd. Daarna is het veeeel erger geworden.
pi_156611147
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:22 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Geen fucking idee. Het is 'de weg ernaar toe'. Moment zelf nergens last van.

Dit klinkt wel als ik: http://socialanxietydisor(...)cipatory-Anxiety.htm
Heel moeilijkr. Ik neem ook maar voor het gemak aan dat je niet zoveel verschillende/nieuwe dingen in je leven onderneemt?
pi_156611158
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:22 schreef harddriver het volgende:

[..]

In het Nederlands heet het anticipatie angst. Het is geen op zichzelf staande stoornis maar een soort angsstoornis. Je zult niet alleen de dingen moeten doen die je angst opwekken maar ook je cognities veranderen. Er zijn verschillende boeken die je hierbij kunnen helpen maar als je er erg veel last van hebt kun je beter een psycholoog raadplegen.
Psycholoog is niet zo mijn ding. Heb er ervaring mee.

Wat bij mij helpt is begrijpen waarom hersenen zo denken.

Heb je boek suggesties?
pi_156611180
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:26 schreef Rucola het volgende:

[..]

Heel moeilijkr. Ik neem ook maar voor het gemak aan dat je niet zoveel verschillende/nieuwe dingen in je leven onderneemt?
Zoals wat bedoel je?
pi_156612083
Even op een stimorol kauwen werkt bij mij altijd.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_156612215
tvp, heb hetzelfde probleem, alleen denk ik wel al veel langer (helaas geen oplossing voor).

Weet niet precies wanneer ik er last van kreeg (misschien had ik het altijd al?) maar ik merkte het eigenlijk pas op toen ik naar fok!meets begon te gaan, uren van tevoren stressig wat vaak resulteerde in dat ik of veel te vroeg van huis ging, of uiteindelijk door de stress mijn "bijna-de-deur-uitgaan-planning" zoals "zijn alle ramen dicht?" en "heb ik wel genoeg geld bij me" enzo, compleet de mist ingaat, waardoor de stress toeneemt waardoor er nog meer misgaat enz totdat ik al een uur te laat ben en dus toch maar thuis blijf :')
De helft van de keren uiteindelijk niet op komen dagen :@

Is door vooral veel te blijven proberen wat beter geworden (vooral omdat ik nu beter kan inschatten hoe het wel moet) maar de spanning is vaak gewoon nog steeds net zo.
Het viel me (mede door die fok!meets) op dat het dan wel om grotere afstanden ging (bijvoorbeeld HCC-dagen in Utrecht), afspraken in dezelfde stad zijn meestal geen probleem (misschien omdat die niet zo erg gepland hoeven te worden).
pi_156613336
Dat dan toch maar niet gaan uit stress ken ik :') maanden niet meer gehad gelukkig.
pi_156613627
Misschien is het handig om eerst uit te zoeken waar je angstig voor bent wanneer je het huis verlaat.
pi_156613744
Ik heb dit ook geel erg gehad. Het is eigenlijk vanzelf over gegaan door het groeien van mijn zelfvertrouwen. Vooral geen dingen uit de weg gaan, jezelf uit je comfortzone blijven plaatsen, dan zal de spanning minder moeten worden.
pi_156613751
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:22 schreef harddriver het volgende:

[..]

pi_156614720
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 09:29 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik heb dit ook geel erg gehad. Het is eigenlijk vanzelf over gegaan door het groeien van mijn zelfvertrouwen. Vooral geen dingen uit de weg gaan, jezelf uit je comfortzone blijven plaatsen, dan zal de spanning minder moeten worden.
Je hebt gelijk. Misschien expres wat dingen doen zodat dat gevoel uitgedaagd gaat worden.

Hoe is jouw zelfvertrouwen gegroeid dan?
pi_156614931
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:43 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Misschien expres wat dingen doen zodat dat gevoel uitgedaagd gaat worden.

Hoe is jouw zelfvertrouwen gegroeid dan?
Door meer dingen te ondernemen, voornamelijk. Jezelf uitdagen, maar wel met kleine stappen zodat het niet te overweldigend wordt. Bewust relativeren, mediteren en negatieve gedachten uitdagen.
pi_156614993
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 10:57 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Door meer dingen te ondernemen, voornamelijk. Jezelf uitdagen, maar wel met kleine stappen zodat het niet te overweldigend wordt. Bewust relativeren, mediteren en negatieve gedachten uitdagen.
Wat voor dingen ondernemen :@ Bedoel: meer winkelen, uitgaan en leuke dingen doen?
Begrijp nooit zo wat mensen bedoelen met meer ondernemen.
pi_156616869
Ik heb dit ook
  maandag 5 oktober 2015 @ 13:34:28 #39
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_156617551
Ik kan mensen die hier last van hebben van harte aanbevelen hier eens mee te gaan experimenteren:

(deel 1 van 3 :) )
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_156619435
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 11:01 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Wat voor dingen ondernemen :@ Bedoel: meer winkelen, uitgaan en leuke dingen doen?
Begrijp nooit zo wat mensen bedoelen met meer ondernemen.
Onder de mensen zijn, voornamelijk. Althans dat was in mijn geval hulpvol, omdat de anticipatieangst voortkwam uit een angst voor (sociaal) falen. Misschien dat je meer hebt aan wat iemand al zei: de cognities die je hebt als je zenuwachtig bent uitdagen. Probeer ze actief te veranderen, relativeren. Dat zal de eerste keren weinig doen, maar op de lange termijn leer je jezelf wel een andere (meer positieve) manier van denken aan. Verder valt er imo zelfvertrouwen te putten uit prestaties, het overwinnen van angsten, maar ook door te weten wie je bent, waar je voor staat en wat je wil in het leven. Als je blij bent met jezelf kan je de controle beter loslaten. Want volgens mij heeft anticipatieangst alles te maken met controle en niet precies weten wat je kunt verwachten.
  maandag 5 oktober 2015 @ 16:06:43 #41
416020 K44S
The bearded man
pi_156620226
Is mindfullnes al geroepen?

Ik heb dat een tijdje gedaan en je word er naar mening wel rustig van.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_156620246
Is dat een soort van Yoga?
pi_156651743
ga weg

[ Bericht 91% gewijzigd door Re op 06-10-2015 22:42:01 ]
  dinsdag 6 oktober 2015 @ 22:26:02 #44
416020 K44S
The bearded man
pi_156653526
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2015 16:08 schreef Stimorol- het volgende:
Is dat een soort van Yoga?
Probeer: headspace. Eens
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_156656219
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 22:26 schreef K44S het volgende:

[..]

Probeer: headspace. Eens
Nee, wil naar zo'n school. Lijkt mij beter.
pi_156656722
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 22:58 schreef Stimorol- het volgende:
Ik ben altijd zenuwachtig als ik iets ga doen. Dan zit ik thuis te wachten tot het bijna tijd is dat ik weg moet en tot het moment dat ik daadwerkelijk weg ga, voel ik mij bijzonder onprettig. :')

Moment dat ik uit huis ben is dat gevoel voor het grootste gedeelte gedeelte al weg eigenlijk.

Wat is dit gevoel en hoe gaat het weg? Heb het vooral bij niet dagelijkse dingetjes en snap niet waarom ik dit heb. Ik vind het echt hinderlijk. Zo ga ik morgen iets doen en ben er nu enigszins nerveus om. NU AL. :{
Burn-out, of angststoornis, of een depressie. Dus op naar de huisarts met jou :*
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_156657118
Als je dit kan benoemen als burn out of depressie dan snap je het echt niet.. :)
pi_156742880
quote:

[..]

Diëtiste.

Deze klinkt bekend. :')

Maar dat is meer omdat ik geen idee heb wat ik moet doen voor oefeningen en bang ben iets verkeerd te doen en er dan weer zo'n ongewenste Bool naar me toe dendert op zijn witte paard. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2015 21:03:27 ]
pi_156745882
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 21:03 schreef Myrr het volgende:

[..]

Deze klinkt bekend. :')

Maar dat is meer omdat ik geen idee heb wat ik moet doen voor oefeningen en bang ben iets verkeerd te doen en er dan weer zo'n ongewenste Bool naar me toe dendert op zijn witte paard. :')
Als je daar komt, kun je samen met een trainer kijken, naar wat je zou willen. Aan de hand daarvan, word een schema opgesteld en word je de eerste keren begeleid.

Alles word je uitgelegd op een relaxe manier. ;) ^O^

Btw, wat is een Bool?
** Red Hot Chili Peppers - This Velvet Glove **
// Life is not about waiting for the Storm to pass, but about learning to Dance in the Rain. //
  zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:27:27 #50
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_156746265
mindfulness een optie?
pi_156748317
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 22:18 schreef Dside het volgende:

[..]

Als je daar komt, kun je samen met een trainer kijken, naar wat je zou willen. Aan de hand daarvan, word een schema opgesteld en word je de eerste keren begeleid.

Alles word je uitgelegd op een relaxe manier. ;) ^O^

Btw, wat is een Bool?
Ik zit bij Sportcity en werd 1 keer begeleid met dat schema :')

Goed, was ook vrij druk toen, volgende keer plan ik het wel in als het rustig is. Ik denk dat je wel weet wat een Bool is. :P Doorgaans dragen ze MyBrand.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2015 23:47:13 ]
pi_156748426
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2015 00:07 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

anticipatie angst
Mokkel met stuntstok
pi_156753728
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2015 23:46 schreef Myrr het volgende:

[..]

Ik zit bij Sportcity en werd 1 keer begeleid met dat schema :')

Goed, was ook vrij druk toen, volgende keer plan ik het wel in als het rustig is. Ik denk dat je wel weet wat een Bool is. :P Doorgaans dragen ze MyBrand.
1 keer is wel erg weinig, maar inderdaad kun je beter gaan als het wat rustiger is.

Ah okey, nu valt het kwartje. :P
** Red Hot Chili Peppers - This Velvet Glove **
// Life is not about waiting for the Storm to pass, but about learning to Dance in the Rain. //
pi_156754329
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2015 23:32 schreef Stimorol- het volgende:
heb je het alleen als je iets gaat doen of ook in andere situaties?
pi_156754383
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2015 23:33 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Burn-out, of angststoornis, of een depressie. Dus op naar de huisarts met jou :*
dit burnout noemen :')
pi_156754398
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 11:28 schreef madeliefff het volgende:

[..]

heb je het alleen als je iets gaat doen of ook in andere situaties?
Als ik iets ga doen. Vooral als ik alleen ergens heen ga. Maar wederom zodra ik het huis uit ben is dat gevoel weg vaag genoeg.
pi_156754497
o kijk ik las zojuist dat je stress hebt gehad in een post, het is bekend dat verschillende vormen van angsten vaak ontstaan na periode van stress. Ik heb zelf sinds mijn burnout last van hartkloppingen bijvoorbeeld. Mijn lichaam reageert wat overdreven ineens op dingen. door de stress veranderd er iets in het brein , hoe je het weer hersteld weet ik ook niet precies ....er is nog weinig over bekend bij "specialisten".
pi_156754558
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 11:33 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Als ik iets ga doen. Vooral als ik alleen ergens heen ga. Maar wederom zodra ik het huis uit ben is dat gevoel weg vaag genoeg.
ah o oke is dat niet agorafobie ? alhoewel het dan volgens mij ook blijft zodra je het huis al uit bent dus misschien ook niet.
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/agorafobie/item42162
pi_156754698
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 11:32 schreef madeliefff het volgende:

[..]

dit burnout noemen :')
Angststoornis gaat redelijk hand in hand met burn-outs en depressies. :*
pi_156754849
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 11:39 schreef madeliefff het volgende:
o kijk ik las zojuist dat je stress hebt gehad in een post, het is bekend dat verschillende vormen van angsten vaak ontstaan na periode van stress. Ik heb zelf sinds mijn burnout last van hartkloppingen bijvoorbeeld. Mijn lichaam reageert wat overdreven ineens op dingen. door de stress veranderd er iets in het brein , hoe je het weer hersteld weet ik ook niet precies ....er is nog weinig over bekend bij "specialisten".
Nou dit past er bij, hoor. Vroeger had ik het nml niet zo. Ik reageer idd soms overdreven op dingen.
pi_156754852
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 11:52 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Niet bij mij.
pi_156754892
Ik had dit vroeger als ik iets moest kopen in een winkel. Dan was ik in de winkel zelf nog steeds nerveus en durfde ik geen nee te zeggen of weg te gaan zonder iets te kopen.
Is het niet simpelweg dat je er meer aan blootgesteld moet worden? Gewoon vaker de deur uit gaan, of iets minder plannen voordat je de deur uit gaat? :)
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_156754899
quote:
Dit klinkt zeer herkenbaar voor mij. Zijn het verschijnselen van algemene stress? Ik weet niet of ik echt 'stress' heb momenteel, maar ik bevind me wel in een zeer drukke en hectische periode (weinig tijd voor ontspanning) en de verschijnselen die jij opnoemt, heb ik ook.
pi_156754964
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 12:07 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Ik had dit vroeger als ik iets moest kopen in een winkel. Dan was ik in de winkel zelf nog steeds nerveus en durfde ik geen nee te zeggen of weg te gaan zonder iets te kopen.
Is het niet simpelweg dat je er meer aan blootgesteld moet worden? Gewoon vaker de deur uit gaan, of iets minder plannen voordat je de deur uit gaat? :)
Ik plan altijd veel thuis of bij mensen thuis de laatste 2 jaar. Dat is misschien niet zo handig. Ik zal wat vaker buiten dingen doen. Eens kijken of dat verandering brengt.
pi_156754993
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 12:10 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Ik plan altijd veel thuis of bij mensen thuis de laatste 2 jaar. Dat is misschien niet zo handig. Ik zal wat vaker buiten dingen doen. Eens kijken of dat verandering brengt.
Niet te veel nadenken voordat je de deur uit gaat voor boodschappen etc. Doet denk ik een hele hoop ;)
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_156755027
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 12:12 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:

[..]

Niet te veel nadenken voordat je de deur uit gaat voor boodschappen etc. Doet denk ik een hele hoop ;)
Maar ik heb het niet als ik boodschappen ofzo ga doen of alleen de stad in ga. Heb het alleen als ik alleen ergens heen ga om echt iets te ondernemen.

Moment dat ik id auto zit is het weg.
pi_156755878
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 12:03 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Nou dit past er bij, hoor. Vroeger had ik het nml niet zo. Ik reageer idd soms overdreven op dingen.
[quote]1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 12:03 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Ok, ik heb zelf niet dat ik zenuwachtig word als ik iets ga doen gelukkig. Bij mij is het meer dat mijn lichaam steeds extra adrenaline aanmaakt als ik bijvoorbeeld druk op mezelf leg, het druk heb maar ik heb ook soms na leuke gebeurtenissen adrenalinestoten zoals kleine kinderen hebben :D en dan lig ik wakker

Maarre oplossing is het denk ik een combi van kijken hoe je zenuwstelsel weer wat normaler kan gaan reageren en hoe je dat doet lijkt niemand echt te weten ( er wordt wel gezegd dat een lange periode ontspanning helpt) dus moet je gewoon van alles uitproberen en het andere deel is te kijken naar waar jouw grootste mentale obstakels liggen en die aanpakken zodat je soort van met de kraan open wat kunt dweilen :P.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2015 13:04:30 ]
pi_156755983
Ik ga deze week een proefles yoga pakken :@ Ben benieuwd hoe dat gaat, want ik ben altijd erg nerveus, zenuwachtig en kan mijzelf nooit echt rustig krijgen.
pi_156756182
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 11:52 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

ik weet dat die dingen samen kunnen gaan, maar hoeft niet en het zijn nog steeds aparte dingen, het is niet een onderdeel ervan ofzo. Het klinkt dus niet als een burnout en maakt het een rare diagnose

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2015 13:19:18 ]
pi_156756392
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2015 13:12 schreef madeliefff het volgende:

[..]

ik weet dat die dingen samen kunnen gaan, maar hoeft niet en het zijn nog steeds aparte dingen, het is niet een onderdeel ervan ofzo. Het klinkt dus niet als een burnout en maakt het een rare diagnose
Nee, geen burn out.
pi_156758757
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 12:04 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Niet bij mij.
Nou, goed voor jou.
pi_156758784
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2015 14:54 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Nou, goed voor jou.
git . :6
pi_156798593
Hier heb ik ook last van. Maar dan ook fysiek: ik krijg meteen van die zweterige klamhandjes bij sociale situaties en dat kan echt een hele tijd aanhouden. Ook als ik van de buitenlucht een warmere ruimte inga kan het soms een halfuur duren voordat ik aan de temperatuur gewend ben en eerst zweethandjes heb, maar ook thuis in vertrouwde omgeving kan ik ze ineens hebben. En soms best extreem; ijskoude handen maar wel zweethandjes :') Soms komt het ineens vanuit het niets opzetten.... het schijnt emotioneel zweten te heten ofzo. Vooral de onvoorspelbaarheid is kut. Juist als je denkt 'ik moet ze niet krijgen, krijg je ze'.
pi_160389721
Ik was deze aan het volgen omdat ik hier ook last van heb. Hoe is het nu met je Stimorol? En heb je al iets gevonden wat helpt?
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:37:03 #75
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_160389917
Ben ook wel benieuwd :)
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_160390578
Heb het nog steeds, maar kan het nu linken aan vermoeidheid. Op de dagen dat ik energie heb heb ik het niet.

Week dat ik pms heb heb ik t sws, maar dan ben ik standaard moe.
  donderdag 3 maart 2016 @ 14:11:08 #77
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_160390611
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:28 schreef DSS24 het volgende:
Ik was deze aan het volgen omdat ik hier ook last van heb. Hoe is het nu met je Stimorol? En heb je al iets gevonden wat helpt?
Download bijvoorbeeld Headspace en lees Zen Habits :)

Lijkt op het eerst gezicht wat zweverig, maar de tips en tricks zijn heel erg goed in de praktijk toe te passen. Vooral Headspace is mijn redder in nood geweest, en nee ... ik ben geen zweverige hippie maar een plattelandsjongen die met exact dezelfde issues als de TS te maken had.

Ps. lees ook de reeks Topicreeks: Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #7 eens terug.
The remedy is the experience.
pi_160391057
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 14:11 schreef Klonterpot het volgende:
Download bijvoorbeeld Headspace en lees Zen Habits

Lijkt op het eerst gezicht wat zweverig, maar de tips en tricks zijn heel erg goed in de praktijk toe te passen. Vooral Headspace is mijn redder in nood geweest, en nee ... ik ben geen zweverige hippie maar een plattelandsjongen die met exact dezelfde issues als de TS te maken had.

Ps
Zo ben ik ook begonnen; mediteren met behulp van appjes. Heerlijk om te doen!
Binnenkort beginnen met een 8-weekse mindfulness training in groepsverband. Heel veel zin in *O*
pi_160392914
Thanks guys! Net 1e sessie gedaan van Take10 en deze intro ga ik zeker ff doorwandelen.
pi_160394749
quote:
1s.gif Op zondag 4 oktober 2015 22:58 schreef Stimorol- het volgende:

Hoe is dit gevoel tijdens de daad??
pi_160394858
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 17:45 schreef hoechst het volgende:

[..]

Hoe is dit gevoel tijdens de daad??
Afwezig
pi_160402756
Vermoeidheid en hormonen kunnen inderdaad een grote invloed hebben op je emoties. Ik probeer zelf zoveel mogelijk om negatieve gedachten uit te stellen tot het moment dat ik niet moe ben. Geen emoties wegdrukken dus, maar even uitstellen.
Mij helpt het altijd om te bedenken dat (stress)gevoelens tijdelijk zijn, het gaat ook weer over.
Verder zijn er natuurlijk vele manieren om te ontspannen/tot rust te komen, maar dat is nogal persoonlijk.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_160485363
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 14:09 schreef Stimorol- het volgende:
Heb het nog steeds, maar kan het nu linken aan vermoeidheid. Op de dagen dat ik energie heb heb ik het niet.

Week dat ik pms heb heb ik t sws, maar dan ben ik standaard moe.
Heb je er verder nog wat aan proberen te doen? Of gewoon mee leren leven...
pi_160505614
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 11:36 schreef DSS24 het volgende:

[..]

Heb je er verder nog wat aan proberen te doen? Of gewoon mee leren leven...
Gewoon mee leren leven en dingen doen.
pi_160513885
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 17:53 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Afwezig
Vaker neuken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')