abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6864691
Nou laat de anti Microsoft post maar komen!

http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/index.xml/view/financien/rtlz/2002/11_november/18-microsoft_windows_winst_monopolie.xml

------------------------------------------------------------------------------------------------
Microsoft: winstmarge op Windows 85%

Microsoft heeft de operationele winst van de divisie waar Windows is ondergebracht bekendgemaakt. De winst bedroeg 2,48 miljard dollar. Op een omzet van 2,89 miljard dollar betekent dat een winstmarge van 85%.

Openheid
Voor het eerst heeft het softwareconcern Microsoft onthuld hoeveel het verdiend op Windows, zijn besturingssysteem voor personal computers. Microsoft heeft de bekendmaking gedaan onder druk van de SEC, de Amerikaanse beurstoezichthouder. De cijfers zijn over het derde kwartaal van 2002.

De winstmarge is veel groter dan deskundigen tot nu toe hadden aangenomen: 50% werd gesuggereerd. De zeer forse winst die Microsoft maakt op zijn systemen voor personal computers zal concurrenten ongetwijfeld opnieuw in de gordijnen jagen. Een zo grote winstmarge is alleen mogelijk bij een absolute monopoliepositie.

Andere divisies maken verlies
De gedetailleerde winstcijfers van Microsoft tonen ook dat Windows het enige winstgevende onderdeel is. Alle andere divisies lijden verlies. Zo verloor het bedrijf met de spelcomputer Xbox 177 miljoen dollar op een omzet van 505 miljoen dollar. MSN, waarmee Microsoft zijn klanten het internet op laat gaan, leidde bijna 100 miljoen dollar verlies.
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit gaat microsoft een hoop rechtzaken kosten Het argument "we hebben geen monopolie gaat niet op"
Hopelijk komt er nou eens een keer een toegankelijk OS op de markt waardoor we M$ terug kunnen pakken. Bill voelde zich nog zo goed dat toen ie 100 miljoen doneerde.

Maar ja onder het motto van zij naaien ons dan naaien wij hun instaleer ik vanaf nu alleen nog maar illegale versies van windows

Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_6864740
Weet wel dat de winst die gemaakt wordt op het product, gestoken wordt in de ontwikkeling van nieuwere versies, en nieuwe hardware.

Als ze daar geen geld voor hebben, komt ur ook nix meer van de grond

maandag 18 november 2002 @ 13:16:58 #3
21744 Driekeerniks.com
'Ham-and-eggs'...x3
pi_6864761
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:12 schreef UnleashMitch het volgende:

Maar ja onder het motto van zij naaien ons dan naaien wij hun instaleer ik vanaf nu alleen nog maar illegale versies van windows

Bestaan er legale versies dan ?!....
::::::::::Vul hier je bankrekeningnr. in : |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Uw tegoed wordt ZSM afgeschreven. ::::::::::
  maandag 18 november 2002 @ 13:20:00 #4
34627 SplitErwt
Kim est très hot!!
pi_6864807
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:15 schreef cyberb0b het volgende:
Weet wel dat de winst die gemaakt wordt op het product, gestoken wordt in de ontwikkeling van nieuwere versies, en nieuwe hardware.

Eeehmm... de ontwikkeling van nieuwe versies zit al in de kostprijs. Alles daar boven is pure winst. Op jouw manier zou de kostprijs 0 zijn.
  maandag 18 november 2002 @ 13:23:57 #5
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_6864867
quote:

Welnee, ze hebben gewoon een marge van 85% op Windows. Hoe je het ook bekijkt, dat is wat ze van de prijs overhouden als de kosten er af gehaald zijn. Dat zijn dus alle direct gerelateerde kosten, dus ook research en development. Dan zullen er ook nog wat produktiekosten zijn (niet zo veel), transportkosten, en marketingkosten (heel veel). Let wel: de kosten van ontwikkeling zitten gewoon in de prijs.

Iets anders is dat MS kennelijk enorm veel geld in horizontale subsidiering steekt: Dankzij de hoge marges op Winsdows en Office produkten kunnen ze het zich veroorloven de prijs van bijv. de X-Box kunstmatig laag te houden. Op hun gameconsole maken ze enorme verliezen. Eigenlijk betekent dat dat de ontwikkeling van de X-Box, en de kosten van de reclamecampagnes voor dat ding, betaald worden door degenen die een Windows licentie kopen.

Eigenlijk is dit wel het beste bewijs dat de licentiekosten van Windows en Office produkten gewoon veel te hoog zijn. Dat M$ er mee wegkomt kan alleen maar betekenen dat ze een monopolie hebben. De combinatie van die twee ziet er als volgt uit: misbruik van monopoliepositie

[Dit bericht is gewijzigd door Leonardo1504 op 18-11-2002 13:24]

pi_6864878
En dan vinden ze het gek dat er illegale kopieeën worden gemaakt..
Ik dank dat als ze de prijs flink laten dalen, ze nog net zoveel winst zullen maken
pi_6864921
Een hoge prijs mag natuurlijk nog geen reden zijn voor diefstal. Ik vind een Ferrari ook een hele mooie auto, maarja...
pi_6864932
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:16 schreef Driekeerniks.com het volgende:

[..]

Bestaan er legale versies dan ?!....

Ik ben ook altijd benieuwd wie de enige legale versie heeft gekocht waar iedereen zijn/haar copy van heeft
vier eeuwen twee seconden lijm
pi_6864938
Ik heb een legale Windows XP Pro, hoezo?
  maandag 18 november 2002 @ 13:34:44 #10
21744 Driekeerniks.com
'Ham-and-eggs'...x3
pi_6865036
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:28 schreef Luigi het volgende:
Ik heb een legale Windows XP Pro, hoezo?
Mag ik em kopieeren ?!

::::::::::Vul hier je bankrekeningnr. in : |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_| Uw tegoed wordt ZSM afgeschreven. ::::::::::
  maandag 18 november 2002 @ 13:34:45 #11
27951 Leonardo1504
[b]dit is vet![/b]
pi_6865037
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:27 schreef wannetoestand het volgende:

[..]

Ik ben ook altijd benieuwd wie de enige legale versie heeft gekocht waar iedereen zijn/haar copy van heeft

tssssssssssk! Ik maak echt serieus gebruik van windows, en heb dan ook een officiele licentie van windows 2000 professional, ook al draait die onder Linux
pi_6865055
Vandaar al die bugs in Microsoft software! Ze geven minder dan 15% van de inkomsten uit aan ontwikkeling en research! Als ze nou gewoon eens wat beter hun best deden om goede software te maken, dan deden heel wat mensen een stuk minder moeilijk.
Het uitzicht hierboven is daar beneden....
pi_6865070
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:27 schreef Luigi het volgende:
Een hoge prijs mag natuurlijk nog geen reden zijn voor diefstal. Ik vind een Ferrari ook een hele mooie auto, maarja...
Das een beetje kromme vergelijking. Zie het zo: koop jij voor de prijs van een Ferarri een 2e hands DAF van de dealer ? Zo ja dan heeft de dealer een hele hoge winstmarge op die verkoop. Er zal ook wel een aardige marge op een Ferrari zitten maar je maakt mij niet wijs dat een Ferarri met een verkoopprijs van 200 000 euro slechts 30 000 euro kost om alle kosten te dekken.

-edit-
onbedoeld is deze vergelijking van mij ook op een manier door te trekken naar het OS Windows. Ze doen het lijken alsof je een Ferarri koopt maar stiekem heb je toch de stabiliteit en snelheid van een DAF

pi_6865137
Het maakt toch niet uit hoeveel winst een bedrijf maakt? Vrije markteconomie enzo? Is een product je te duur, dan ga je opzoek naar andere, goedkopere alternatieven. Zoals Linux, Win9x (koopje nowadays), etc.
pi_6865198
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:41 schreef Luigi het volgende:
Het maakt toch niet uit hoeveel winst een bedrijf maakt? Vrije markteconomie enzo? Is een product je te duur, dan ga je opzoek naar andere, goedkopere alternatieven. Zoals Linux, Win9x (koopje nowadays), etc.
Linux is slecht toegankelijk voor de meeste mensen.
Vrije markteconomie betekent ook dat je je concurrenten een eerlijke kans geeft en dat is nou niet echt M$ sterkste punt. Het maakt mij niet uit hoeveel winst ze maken het gaat me om het percentage winst maken. Van mij mogen ze best 2 miljard winst maken zolang ze dan ook maar 20 miljard omzet behalen. En dan heb ik het nog niet eens over koppelverkopen zoals Office dat er bij "moet" en dergelijke.
pi_6865222
En als je zo boos bent dat ze het enige verkopende OS zijn doe je toch je best om een vergelijkbaar OS te maken dat de games en appz die je onder windows kan draaien zonder hercompileren met het zelfde gebruikersgemak gestart kunnen worden?

Je researchkosten zullen lager zijn dan die van MS omdat veel technologieen reeds onder een standaard vallen en niet herontwikkeld hoeven te worden, heel handig...

Zou toch zonde zijn als je gaat ontwikkelen aan een niet compattible OS waarvoor iedere gebruiker een opleiding voor nodig heeft en 24/7 hulp omdat ze niets kunnen vinden

TRUE
pi_6865227
Een hoge prijs is juist erg bevordelijk voor de concurrentie.
pi_6865274
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:41 schreef Luigi het volgende:
Het zit hem er juist in of er wel sprake is van een vrije markt: vind er wel marktwerking plaats? Met een winstmarge van 85% is de kans erg klein, maar de causale relatie moet wel goed gelegd worden hier: 85% an sich is niet slecht, alleen duidt het op een monopoliepositie en daar mag een misbruik van gemaakt worden. Wat wel gedaan wordt.
"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_6865289
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:45 schreef Luigi het volgende:
Een hoge prijs is juist erg bevordelijk voor de concurrentie.
in theorie wel ja maar dat is alleen als je de concurrenten niet meteen de op verkeerde wijze de markt uitdrukt. Zoals bv het niet vrij willen geven van de source code.
pi_6865302
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:48 schreef Kennyman het volgende:

Wat wel gedaan wordt.

Niet volgens het Amerikaanse gerecht.
pi_6865317
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:48 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

in theorie wel ja maar dat is alleen als je de concurrenten niet meteen de op verkeerde wijze de markt uitdrukt. Zoals bv het niet vrij willen geven van de source code.

Huh? En coca-cola en pepsi dan? Die weten elkaars 'secret ingredients' ook niet hoor. Ik zie het meer als een tekortkoming van de huidige markt, dat er niemand weerstand kan bieden.
pi_6865332
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:49 schreef Luigi het volgende:

[..]

Wat STERK beinvloed wordt door de president, Bush in dit geval. Bush besloot een schikking te accepteren, terwijl er eigenlijk veel erger in het verschiet lag. Maar ja, Bush had andere dingen aan ze hoofd toentertijd.
pi_6865347
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:49 schreef Luigi het volgende:

[..]

Nee maar daar gebeuren wel gekkere dingen met het recht.

85% winstmarge is dus duidelijk wel een monopolie positie en als je er dan naast zet dat veel mensen M$ beschuldigen van het misbruiken van haar positie dan is de link toch wel duidelijk gelegd neem ik aan ?

pi_6865364
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:50 schreef Luigi het volgende:

[..]

Huh? En coca-cola en pepsi dan? Die weten elkaars 'secret ingredients' ook niet hoor. Ik zie het meer als een tekortkoming van de huidige markt, dat er niemand weerstand kan bieden.

Coca-cola en pepsi zijn op zich staande producten. Het is allemaal niet zo moeilijk daar te wisselen, marktwerking is daar veel simpeler.

Hier zit je met echte compatibility-problemen met programma's enzo.

pi_6865378
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:52 schreef Kennyman het volgende:

Da's een stuk historie, ik vraag me af in hoeverre MS daar verantwoordelijk voor gehouden kan worden.
  maandag 18 november 2002 @ 13:55:01 #26
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_6865422
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:53 schreef Luigi het volgende:

[..]

Da's een stuk historie, ik vraag me af in hoeverre MS daar verantwoordelijk voor gehouden kan worden.

Inderdaad, het is niet hun schuld dat de concurrentie pas zo laat wakker begint te worden. Microsoft maakt een product en verkoopt dat voor hun prijs en volgens hun voorwaarden. Daar is niks mis mee, die vrijheid heb je als je zelf een product maakt.
pi_6865462
Het *had* namelijk wel gekund, remember OS/2 Warp? Kwam een heel eind, maar ging helaas toch ten onder aan slechte marketing enzo. Maar, de compatibiliteit was er, in grove vorm, zeer zeker wel. Als een (redelijk vermogend) bedrijf ECHT zou willen, is er een Windows vervanger te maken. En dan niet van die hobby projectjes als WINE, Lindows, etc. Die zijn voorlopig niet voor het grote publiek weggelegd.
pi_6865511
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:52 schreef Kennyman het volgende:

[quote]Huh? En coca-cola en pepsi dan? Die weten elkaars 'secret ingredients' ook niet hoor. Ik zie het meer als een tekortkoming van de huidige markt, dat er niemand weerstand kan bieden.

Coca-cola en pepsi zijn op zich staande producten. Het is allemaal niet zo moeilijk daar te wisselen, marktwerking is daar veel simpeler.

[/quote]

Plus nog het feit dat ze de secret ingredients misschien niet weten maar wel de basis ingredients. En dat is dus bij M$ niet het geval.
Tis geen tekortkoming van de markt an sich, tis door toedoen van M$ dat er geen concurrenten de markt op kunnen dus doordat dat niet goed geregeld is krijg je zo'n situatie.

Net zoals kartelvorming verboden is omdat dat ten nadele komt van de consument zou dit van M$ ook verboden moeten worden. Nu is er nml nog geen concurrent en haalt M$ veel geld binnen, als er dan een concurrent op wil staan dan gaat M$ hun OS verkopen voor diepteprijzen die nog op kostprijs niveau liggen of zelfs daar onder en dat kunnen ze vele malen langer volhouden dan de nieuwe concurrent terwijl misschien het OS van de concurrent vele malen beter is en dat is zonde.

pi_6865534
Eerlijk antwoorden: hoeveel van jullie zouden naar de winkel gaan om XP te halen als het 100 euro zou kosten? En 150 euro? En 50 euro?

--edit: rekening houdend met het feit dat XP Pro NL nu zo'n 350 - 400 euro kost dan.

[Dit bericht is gewijzigd door Luigi op 18-11-2002 14:03]

pi_6865582
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:01 schreef Luigi het volgende:
Eerlijk antwoorden: hoeveel van jullie zouden naar de winkel gaan om XP te halen als het 100 euro zou kosten? En 150 euro? En 50 euro?
Ik zou het niet weten. Maar als ik zag dat een Office Premium pakket dat ik van iemand kon copieren in de winkel 1100 gulden/euro kost dan snap ik wel dat je zoiets niet koopt.

En het gaat me niet om het omlaag halen van de prijs maar het gaat me erom dat er een concurrent op kan komen zodat er een strijd ontstaat die de consumer ten goed komt.

pi_6865607
Office: Corel, StarOffice, Wordpad, etc. Genoeg alternatieven. Men *denkt* vaak Office nodig te hebben, terwijl men toe kan met iets veel simpelers.
  maandag 18 november 2002 @ 14:05:52 #32
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_6865633
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:03 schreef UnleashMitch het volgende:

En het gaat me niet om het omlaag halen van de prijs maar het gaat me erom dat er een concurrent op kan komen zodat er een strijd ontstaat die de consumer ten goed komt.

Dat is nou net 1 ding wat de consument niet wil.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_6865658
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:05 schreef robh het volgende:

[..]

Idd.
pi_6865660
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:05 schreef robh het volgende:

[..]

Wat ? een concurrentie strijd zodat men moet concureren op kwaliteit ?
  maandag 18 november 2002 @ 14:08:02 #35
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_6865674
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:03 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Dat kan best, er is alleen niemand die er voldoende geld in wil steken, waardoor het altijd van die kansloze projectjes blijven. Als iemand serieus een goed pakket in elkaar zou draaien, die goedkoper is dan Microsoft's pakket, dit actief promoot met een sterke marketingscampagne en het weet te verkopen aan een groot aantal bedrijven en OEM leveranciers, valt er best wat te behalen op deze markt. Zo heeft Microsoft namelijk Lotus en Corel ook uit de markt gedrukt.

Sun is aardig bezig met z'n StarOffice, maar het blijft toch teveel in de hobby-sfeer hangen en het werkt niet vlekkeloos. Iemand die het wèl goed aanpakt heeft best een kans op de markt, maar er is gewoon niemand die daar flink in wil investern.

maandag 18 november 2002 @ 14:09:10 #36
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_6865690
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:07 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Ik weet nog goed de chaos die er ontstond toen iedereen van WordPerfect naar Word overging. Incompatibiliteit allom, een grote ramp.

Mensen zitten niet te wachten op iets nieuws, maar op iets beters en goedkopers wat werkt met hun huidige spullen.

pi_6865695
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:07 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

En als door die strijd de prijzen moeten stijgen vanwege oplopende R&D kosten?
pi_6865717
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:08 schreef Tijn het volgende:

[..]
-knip-

Of in kan investeren. M$ heeft genoeg geld om te voorkomen dat een concurrent gedurende lang tijd onder hun verkoopprijs kan zitten. Dat is (een van de) redenen dat er weinig echt concurrenten zijn. Het is gewoon financieel niet haalbaar
  maandag 18 november 2002 @ 14:11:57 #39
25777 Dauntless
Een hyperoniem hyponiem
pi_6865749
wat in de kostprijs inbegrepen zit ligt geheel aan de costing methode die microsoft gebruikt, R&D kosten zijn vaak als voorziening op de balans terug te vinden en hoeven niet perse direct terug te vinden zijn in de kostprijs, kan wel. ik denk dat microsoft redelijk wat indirecte kosten heeft (kosten die moeilijk op elk individueel product terug te traceren zijn, vb de rechtzaken, de R$D enz) en het ligt ermaar aan welke opslagmethode zij gebruiken voor het toerekenen van de indirecte kosten aan de producten. Dit kan een hele grove methode zijn waardoor ze express een grotere winstmarge hanteren om deze met zekerheid te dekken. maarja dit is slechts 1 kant van de medaille en zelfs daar nog een klein deel van. ik ben nu compleet aan het speculeren maar wil alleen de mogelijkheden weergeven. Hoge winstmarge betekend niet meteen hoge winst per product.
-Aantal geposte afbeeldingen in B&H sinds 1 januari 05: 2320.
-Gebruikte webruimte: 880mb
pi_6865755
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:09 schreef Luigi het volgende:

[..]

En als door die strijd de prijzen moeten stijgen vanwege oplopende R&D kosten?

met een winstmarge van 85% ?
Dan zal geprobeerd worden om de prijs minstens op hetzelfde niveau te houden om te voorkomen dat je daardoor op een negatieve manier in het nieuws komt en met 85% winstmarge kan er wel wat extra R&D bij hoor.
  maandag 18 november 2002 @ 14:12:33 #41
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_6865759
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:10 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Of in kan investeren. M$ heeft genoeg geld om te voorkomen dat een concurrent gedurende lang tijd onder hun verkoopprijs kan zitten. Dat is (een van de) redenen dat er weinig echt concurrenten zijn. Het is gewoon financieel niet haalbaar

Er zijn genoeg grote bedrijven in deze wereld die dat geld wel hebben. Zij houden zich alleen liever bezig met andere dingen dan zich op een risicovol en duur project te storten.
pi_6865772
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:11 schreef Dauntless het volgende:

Hoge winstmarge betekend niet meteen hoge winst per product.

Juist.
pi_6865844
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:11 schreef Dauntless het volgende:
wat in de kostprijs inbegrepen zit ligt geheel aan de costing methode die microsoft gebruikt, R&D kosten zijn vaak als voorziening op de balans terug te vinden en hoeven niet perse direct terug te vinden zijn in de kostprijs, kan wel. ik denk dat microsoft redelijk wat indirecte kosten heeft (kosten die moeilijk op elk individueel product terug te traceren zijn, vb de rechtzaken, de R$D enz) en het ligt ermaar aan welke opslagmethode zij gebruiken voor het toerekenen van de indirecte kosten aan de producten. Dit kan een hele grove methode zijn waardoor ze express een grotere winstmarge hanteren om deze met zekerheid te dekken. maarja dit is slechts 1 kant van de medaille en zelfs daar nog een klein deel van. ik ben nu compleet aan het speculeren maar wil alleen de mogelijkheden weergeven. Hoge winstmarge betekend niet meteen hoge winst per product.
das idd ook waar ja maar ik denk dat R&D en rechtszaken wel gesplits zullen worden over alle delen. Ze kunnen moeilijk R&D van de Xbox terug brengen op Windows. Ze zullen zeker nu niet de R&D in zn geheel genomen hebben aangezien deze post dan buiten de windows divisie valt en er dan dus minder kosten zijn, een hogere winstmarge en dus nog meer verontwaardiging. Dus ik denk dat er alles aan gedaan is om de kosten binnen de windows divisie nu zo hoog mogelijk te maken zodat het winspercentage lager komt te liggen.
  Overall beste user 2022 maandag 18 november 2002 @ 14:36:13 #44
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_6866272
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:53 schreef Luigi het volgende:

[..]

Tja, toen in de jaren 80 elke pc/server/mini/mainframe nog een eigen OS had kankerde iedereen dat er geen standaard OS was. Unix was/is hopeloos verdeeld in tientallen eigen niet-compartible versies, IBM had voor elke machine een apart operating systeem, Banyan, DEC, Apple, Commodore, Atari en een hele zooi andere bedrijven namen een stuk van de markt weg met eigen systemen.

Apple, de enige concurrent van MS op de desktop (25% marktaandeel eind jaren 80/begin 90) gooide zijn eigen glazen in door zichzelf superieur te achten. En een superieure machine als de Mac kan best werken met appletalk, daar heb je geen TCP/IP of IPX op nodig. Laat Microsoft en Novell zich maar aanpassen. Je gaat je Apples in een bedrijf toch niet aan dat inferieure Windows of Netware koppelen?
En wiens schuld is het nu dat het bedrijfsleven overgestapt is op een andere computer? Microsoft's? lamenielache.

Ow ja, hoge marge trouwens, zeg. Ik dacht alleen dat Microsoft juist de winst maakte op de Office produkten.

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  maandag 18 november 2002 @ 14:50:52 #45
25777 Dauntless
Een hyperoniem hyponiem
pi_6866633
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:16 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

das idd ook waar ja maar ik denk dat R&D en rechtszaken wel gesplits zullen worden over alle delen. Ze kunnen moeilijk R&D van de Xbox terug brengen op Windows. Ze zullen zeker nu niet de R&D in zn geheel genomen hebben aangezien deze post dan buiten de windows divisie valt en er dan dus minder kosten zijn, een hogere winstmarge en dus nog meer verontwaardiging. Dus ik denk dat er alles aan gedaan is om de kosten binnen de windows divisie nu zo hoog mogelijk te maken zodat het winspercentage lager komt te liggen.

Maar ze kunnen alle indirecte kosten (en dat zijn er nog veel meer dan alleen R&D en rechtszaken maar ook administratie, deels transportkosten, sommige kosten van het houden van gebouwen (niet afschrijvingen, bv stroom), machines, computers, koffieapparaten, sponsoring etc etc etc)) oke maar ze kunnen dus alle indirecte kosten op 1 hoop gooien en verdelen over bedrijfsonderdelen naar de omvang daarvan --> windows is grootste met afstand. maar nogmaals allemaal speculatie. Enige feit blijft wel dat microsoft met windows zeer waarschijnlijk gewoon erg veel winst behaald ondanks mijn vorige theorien --> it's all about the money
pi_6869680
quote:
Op maandag 18 november 2002 14:12 schreef Tijn het volgende:

[..]

Er zijn genoeg grote bedrijven in deze wereld die dat geld wel hebben. Zij houden zich alleen liever bezig met andere dingen dan zich op een risicovol en duur project te storten.

SuSe richt zich wel op de desktop.
Volg theRegister eens een tijdje, daar wordt zo'n beetje alle vooruitgang ten koste van MS gemeld, zijn een hoop artikelen

Het probleem is dat veel mensen te maken hebben met instanties als scholen of uni die scripties in een bepaald word template willen hebben.
Zelfde voor bedrijven met hun eigen bedrijfsstijl met een hoop macro's.

Zodra wordstar dit kan leveren is het een volwaardig alternatief.

Het probleem is dat word van OLE aanelkaar hangt en dat is nu eenmaal zeer OS specifiek.
In documentatie gebruiken we bv veel Visio plaatjes.

Atheism is a non-prophet organisation.
pi_6871281
Het is volgens mij goed als je overal met hetzelfde systeem kan werken. Wat ik op school heb geleerd kan ik thuis en op het werk toepassen. Het bestand dat ik op mijn werk heb kan ik thuis zonder layout opfokkende problemen openen. Dit is te danken aan het feit dat iedereen met Office en Windows werkt.
Hierdoor worden een heleboel ergernissen voorkomen. Bovendien kan het de gemiddelde computergebruiker echt totaal niets schelen wat voor besturingsysteem er draait als het maar werkt. En ik moet zeggen dat Windows 2000, wat ik heb, daar wel aardig aan voldoet.
Dus dan hoef ik al die rare nerdige ingewikkelde besturingsystemen DIE NIEMAND ANDERS HEEFT niet te gebruiken.

En die winstmarge: winst is één van de meest manipuleerbare cijfers. Vertrouw dat getal nooit. Door alleen te zeggen: de winstmarge is 85%. Zeg je eigenlijk helemaal niets. Je kan net zo goed zeggen dat je het achterwerk van een koe mooier vind dan een varken. Of zoals KPN dat doet: het ene jaar enorme verliezen en het andere jaar ineens winst.

Is het bijvoorbeeld de brutowinstmarge of de nettowinstmarge? Zijn zoals eerder genoemd de R&D of niet te vergeten de koffiezetapparatuur wel meegerekend? Worden de huisvestingskosten meegerekend enz.
Met andere woorden: als je hier een oordeel over wilt vellen heb je toegang nodig tot veel meer cijfers. Een jaarverslag is ook niet genoeg omdat dat ook een en al manipulatie is.

pi_6876143
Ik vindt het altijd zo jammer dat mensen de pc geschiedenis zo slecht kennen. Ik heb die geschiedenis al meermalen uitgetyped en zou het eigenlijk moeten bewaren om gewoon te copy-pasten. In het kort: MS is niet op een eerlijke manier zo groot geworden, ik ben 34 en heb het vanaf het begin meegemaakt.

Neem Wordperfect, toen windows in de pc wereld in opkomst kwam, bracht WP een windows versie uit en MS office zat toen op een versie 5 ofzo tegen 6 aan. Maar MS had niet alles over de API's vrijgegeven waardoor WP voor windows een ramp was, constant crashes, een memory hog etc etc. Dit is de grootste suc6 reden voor office.

En dat MS nu 85% winst maakt op deze producten is gewoon oplichting.

maandag 18 november 2002 @ 22:59:57 #49
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_6876222
quote:
Op maandag 18 november 2002 13:36 schreef Rino het volgende:
Vandaar al die bugs in Microsoft software! Ze geven minder dan 15% van de inkomsten uit aan ontwikkeling en research!
15% is bijzonder hoog....zelf ASM Lithography geeft maar 10% uit.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  Overall beste user 2022 maandag 18 november 2002 @ 23:23:43 #50
3928 Ulx
pi_6876740
quote:
Op maandag 18 november 2002 22:56 schreef DtchDopey het volgende:
Ik vindt het altijd zo jammer dat mensen de pc geschiedenis zo slecht kennen. Ik heb die geschiedenis al meermalen uitgetyped en zou het eigenlijk moeten bewaren om gewoon te copy-pasten. In het kort: MS is niet op een eerlijke manier zo groot geworden, ik ben 34 en heb het vanaf het begin meegemaakt.

Neem Wordperfect, toen windows in de pc wereld in opkomst kwam, bracht WP een windows versie uit en MS office zat toen op een versie 5 ofzo tegen 6 aan. Maar MS had niet alles over de API's vrijgegeven waardoor WP voor windows een ramp was, constant crashes, een memory hog etc etc. Dit is de grootste suc6 reden voor office.

En dat MS nu 85% winst maakt op deze producten is gewoon oplichting.

WP heeft z'n eigen ondergang in gang gezet door een aantal malen overgekocht te worden. Bij Novell (WP6) was het helemaal het ondergeschoven kindje van dat bedrijf. Daarna werd het weer verkocht aan Corel, maar het maakt op klanten een slechte indruk. Die willen support en zekerheid dat hun inverstering geen weggegooid geld is. WP kon dat gewoon niet waarmaken.
Ik denk dat de opkomst van Microsoft op de desktop alleen goed te verklaren is door je af te vragen waarom de concurrentie het zo verknalt heeft. Begin jaren 90 hadden zowel Apple als IBM's OS2 de kans om Microsoft te slopen. (samen zo'n 25-30% marktaandeel op de desktop.) Waarom Apple dat niet heeft gedaan heb ik eerder al bescheven, en ook IBM maakte gewoon strategische blunders met OS/2. Microsoft was dynamisch genoeg om daarop in te spelen. Heb je je ooit afgevraagd waarom bedrijven kozen voor een GUI om DOS heen (wat Windows 3.x tenslotte was) in plaats van de superieure maar peperdure of unconnectable systemen van Apple of IBM?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_6879664
85 % vind ik trouwens nog wel meevallen.....

iedere zichzelf respecterende winkel gooit de kostprijs gewoon minimaal over de kop (100 %) of een keer of 2 of 3 ( 200 %, 300 %)

Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_6880142
quote:
Op maandag 18 november 2002 23:23 schreef Ulx het volgende:

[..]

WP heeft z'n eigen ondergang in gang gezet door een aantal malen overgekocht te worden. Bij Novell (WP6) was het helemaal het ondergeschoven kindje van dat bedrijf. Daarna werd het weer verkocht aan Corel, maar het maakt op klanten een slechte indruk. Die willen support en zekerheid dat hun inverstering geen weggegooid geld is. WP kon dat gewoon niet waarmaken.
Ik denk dat de opkomst van Microsoft op de desktop alleen goed te verklaren is door je af te vragen waarom de concurrentie het zo verknalt heeft. Begin jaren 90 hadden zowel Apple als IBM's OS2 de kans om Microsoft te slopen. (samen zo'n 25-30% marktaandeel op de desktop.) Waarom Apple dat niet heeft gedaan heb ik eerder al bescheven, en ook IBM maakte gewoon strategische blunders met OS/2. Microsoft was dynamisch genoeg om daarop in te spelen. Heb je je ooit afgevraagd waarom bedrijven kozen voor een GUI om DOS heen (wat Windows 3.x tenslotte was) in plaats van de superieure maar peperdure of unconnectable systemen van Apple of IBM?

WP is pas een aantal malen verkocht op het moment dat het al slecht ging, niet daarvoor. Dat OS/2 geen suc6 werd was omdat MS samen met IBM OS/2 ontwikkelde, alleen MS vertraagde de ontwikkeling van OS/2 en ontwikkelde in eigen beheer windows die hierdoor een sterkere concurrentie positie kreeg. En Apples waren gewoon te duur.
pi_6880656
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 08:40 schreef LangeTabbetje het volgende:

iedere zichzelf respecterende winkel gooit de kostprijs gewoon minimaal over de kop (100 %) of een keer of 2 of 3 ( 200 %, 300 %)

We hebben het dan ook niet over de kostprijs maar winstmarge.
  dinsdag 19 november 2002 @ 10:36:24 #54
25777 Dauntless
Een hyperoniem hyponiem
pi_6880810
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 10:21 schreef nikk het volgende:

[..]

Domme opmerking, LangeTabbetje heeft het ook over de winstmarge, verkoopprijs ex btw - kostprijs is winstmarge. Als LangeTabbetje zegt iedere zichzelf respecterende winkel gooit de kostprijs gewoon minimaal over de kop (100 %) of een keer of 2 of 3 ( 200 %, 300 %) dan bedoelt die daarmee dat het product voor 2x van de kostprijs wordt verkocht (100%) enz en dan heb je het echt over de winstmarge hoor --> beter lezen.
pi_6880847
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 10:21 schreef nikk het volgende:

[..]

Exact, windows gaat wel 10x over de kop. Op zich is het wel leuk dat dit soort berichten de media in komen want dat betekend uiteindelijk de ondergang voor Windows. De ontwikkeling van de (gratis) linux distro's gaat erg snel. Ze zitten nu al bijna op gelijk niveau met windows. Er zijn al instanties en bedrijven die inzien dat bij office gebruik je al zonder windows kunt, en vervolgens overschakelen op Linux. Kijk naar RedHat 8.0, die is super gebruiksvriendelijk, makkelijk te installeren en voor normale gebruikers ook nog eens veel veiliger.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van tijd is.

[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_6880850
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 10:36 schreef Dauntless het volgende:
Domme opmerking, LangeTabbetje heeft het ook over de winstmarge, verkoopprijs ex btw - kostprijs is winstmarge. Als LangeTabbetje zegt iedere zichzelf respecterende winkel gooit de kostprijs gewoon minimaal over de kop (100 %) of een keer of 2 of 3 ( 200 %, 300 %) dan bedoelt die daarmee dat het product voor 2x van de kostprijs wordt verkocht (100%) enz en dan heb je het echt over de winstmarge hoor --> beter lezen.
Dus? Die 85% winstmarge van Windows betekent dan ook dat wanneer Windows 100 euro zou kosten, de totale kosten slechts 15 euro zou bedragen. Dit betekent dus 100/15=666,67% over de kop (om de woorden van LangeTabbetje te gebruiken).

[Dit bericht is gewijzigd door nikk op 19-11-2002 10:57]

pi_6880875
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 10:36 schreef Dauntless het volgende:

[..]

Dacht het niet.... Een windows CD-tje heeft als kostprijs max 50 eurocent. en gaat dus erg vaak over de kop. Een winkel heeft ook nog te maken met huur, personeelskosten etc. Maar dat is niet de kostprijs van de inkoop (kleren).
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  Overall beste user 2022 dinsdag 19 november 2002 @ 15:20:59 #58
3928 Ulx
pi_6885355
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 09:35 schreef DtchDopey het volgende:

[..]

WP is pas een aantal malen verkocht op het moment dat het al slecht ging, niet daarvoor. Dat OS/2 geen suc6 werd was omdat MS samen met IBM OS/2 ontwikkelde, alleen MS vertraagde de ontwikkeling van OS/2 en ontwikkelde in eigen beheer windows die hierdoor een sterkere concurrentie positie kreeg. En Apples waren gewoon te duur.

Nope, WP was tot WP5.x zelfstandig (WP Corporation) en bij versie 6.x van Novell. 5/x was echter een DOSversie, dus dat de verkoop in de Windowstijd terug begon te lopen is normaal. Met die versie 6.x heb ik (als beheerder) vaak gewerkt, en eigenlijk maar weinig grote problemen gehad.

MS en IBM hebben inderdaad samen aan OS2 gewerkt, maar konden het niet eens worden over een aantal zaken. Kan dus net zo goed de schuld zijn geweest van IBM. Dat IBM een veel te trage bureaucratische machine was die veel te langzaam (en te arrogant, waarom zou je goedkoop ethernet willen als je ook tokenring kunt kpopen voor 5 keer zoveel geld) reageerde op de eisen van de markt kun je MS niet aanrekenen. Als MS IBM niet had gesloopt was deze discussie wel gegaan over de monopoliepositie van IBM (rechtzaak in VS tegen monopolie misbruik IBM duurde van 1969 tot 1982)

Overall beste user 2022 dinsdag 19 november 2002 @ 15:56:52 #59
3928 Ulx
pi_6886211
Weet iemand trouwens de marges die Linuxboeren op hun pakketten maken? Tenslotte laten die alles voor nop ontwikkelen, verzamelen het en fikken het op cd die vervolgens voor 200 euro in de winkel komen te liggen. (RH8 pro bij Comcol) of zo'n 1000 Euro voor de SuSE Enterprise 7 server.

Ik vraag me af wat de marges daar op zijn.

pi_6893838
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 15:56 schreef Ulx het volgende:
Weet iemand trouwens de marges die Linuxboeren op hun pakketten maken?

Ik vraag me af wat de marges daar op zijn.

RedHat:

Enterprise Subscription Revenues, omzet $ 36.788.000
Kostprijs daarvan $ 9.097.000

Marge ergo dikke 75%.

Dit is alleen de verkoop van Linux en gerelateerde software , ze hebben een totale omzet van $ 78.910.000 inclusief onderhoud/trainingen enzovoorts. De totale marge daarop is $ 50.395.000, ofwel 64%.

Overigens: nettoverlies = $ 140.216.000, voornamelijk door een sloridge 100 mln. aan reorganisatiekosten en afschrijvingen op goodwill. Ze hebben nog nooit nettowinst behaald.

When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_6893922
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 10:43 schreef slashme het volgende:

Dacht het niet.... Een windows CD-tje heeft als kostprijs max 50 eurocent. en gaat dus erg vaak over de kop. Een winkel heeft ook nog te maken met huur, personeelskosten etc. Maar dat is niet de kostprijs van de inkoop (kleren).

De kostprijs van een product is niet gelijk aan de kosten van de inkoop. Hoeft dat niet te zijn, that is. Om de kostprijs van Windows 50 cent te noemen is onzin, al zou het gelijk zijn aan de productiekosten van het cd'tje (wat het niet is). Het geeft een totaal vertekend beeld van de waarde van het product.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
pi_6894103
quote:
Op maandag 18 november 2002 22:56 schreef DtchDopey het volgende:
In het kort: MS is niet op een eerlijke manier zo groot geworden
Ach, de VOC is ook over lijken gegaan.
pi_6894269
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 10:40 schreef slashme het volgende:

[..]

Exact, windows gaat wel 10x over de kop. Op zich is het wel leuk dat dit soort berichten de media in komen want dat betekend uiteindelijk de ondergang voor Windows.

Denk je nu werkelijk dat een bedrijf zich druk maakt over de kosten van de Windows machines? Dat ze miljarden in totaal uit gaan geven voor omscholing van hun werknemers, de aanschaf van nieuwe software (denk maar niet dat Exact ofzo opensource gaat), het leren werken daarmee enzovoorts? Bedrijven moet niets van opensource hebben. Die willen een goed werkend product, dat doet wat ze willen dat het doet, waarvoor ze een mannetje kunnen bellen als er iets mis en klaar.
Windows werkt goed, werknemers worden bovendien in hun vrije tijd vaak geschoold in het werken ermee, en het doet wat het moet doen. Vergeet het maar dat er dan een drang is om over te stappen.
pi_6894323
quote:

Die 85% is dus niet te vergelijken met de 100%, 200% enz. Dat is winstmarge met kostprijs vergelijken. Door deze voorstelling van zaken creeer je alleen maar verwarring.

Een normale winstmarge is bij industriele ondernemingen ongeveer 30% en bij de detailhandel 15%-20%. Hier moeten echter nog heel wat kosten af voordat de uiteindelijke winst tot stand komt.
Als je dit vergelijkt met de marge op Windows is de marge óf veel te hoog. óf alle kosten zijn er niet in verwerkt.

quote:
Er zijn al instanties en bedrijven die inzien dat bij office gebruik je al zonder windows kunt, en vervolgens overschakelen op Linux. Kijk naar RedHat 8.0, die is super gebruiksvriendelijk, makkelijk te installeren en voor normale gebruikers ook nog eens veel veiliger.
Kan Office op Linux draaien? Weer wat geleerd.
En over de tijd: ik ben benieuwd. Ik ga zelf iig mee met de meerderheid.
quote:
Op dinsdag 19 november 2002 10:43 schreef slashme het volgende:
Het CD'tje kost ¤0.50 ja. Maar de R&D, marketing kosten enz. moeten daar natuurlijk nog bij! Dit is dus te simpel bekeken. Microsoft heeft veel meer kosten moeten maken om dat CD'tje uiteindelijk te kunnen verkopen.

Edit: verder ben ik het met Nostra hierboven eens.

pi_6897308
quote:

[..]

Exact, windows gaat wel 10x over de kop. Op zich is het wel leuk dat dit soort berichten de media in komen want dat betekend uiteindelijk de ondergang voor Windows. De ontwikkeling van de (gratis) linux distro's gaat erg snel. Ze zitten nu al bijna op gelijk niveau met windows. Er zijn al instanties en bedrijven die inzien dat bij office gebruik je al zonder windows kunt, en vervolgens overschakelen op Linux. Kijk naar RedHat 8.0, die is super gebruiksvriendelijk, makkelijk te installeren en voor normale gebruikers ook nog eens veel veiliger.

Nope. Gaat nooit gebeuren.

Of je het er nu mee eens bent of niet of dat je het nu eerlijk vindt of niet Microsoft het werkelijk fantastisch aangepakt en elke dag komen er meer en meer gebruikers bij. De particuliere gebruiker is niet eens de belangrijkste bron van inkomsten, het gaat om de grootafnemers: bedrijven en als eenmaal een systeem gekozen is dan blijven bedrijven dit systeem 99 van de 100 keer trouw: om financiele redenen.

Ja Linux zal meer en meer gebruikt gaan worden maar Microsoft zit stevig in het zadel en zal er nooit uitgestoten worden. Is dat jammer? Zeker maar ze hebben het gewoonweg goed aangepakt.

Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
pi_6897346
quote:

200 miljard?

Word een waterproof OS dan!

woensdag 20 november 2002 @ 11:55:20 #67
18401 Joker1977
Hut / Übercrew
pi_6902697
quote:

Een 'dure' computerwinkel tikt net niet aan de 25% dus ik vermoed dat je praat over schoenen- en kledingwinkels.

Audio- en videowinkels scoren wat hoger, rond de 50%

Maar 100% is zwaar overdreven, om nog maar te zwijgen over een factor 2x-3x.

Weer helemaal terug in de Übercrew
  woensdag 20 november 2002 @ 12:05:15 #68
12221 Tijn