abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6683370
Kan iemand mij misschien eens uitleggen wanneer ik 'dan' en wanneer ik 'als' moet gebruiken?

Alvast bedankt.

pi_6683406
quote:
Op donderdag 7 november 2002 20:02 schreef Num het volgende:
Kan iemand mij misschien eens uitleggen wanneer ik 'dan' en wanneer ik 'als' moet gebruiken?

Alvast bedankt.

Even groot/lief/aardig/slim als
Liever/slimmer/kleiner dan

Als twee dingen gelijkwaardig zijn dan gebruik je als, wanneer iets een overtreffende trap is: dan.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

pi_6683428
"Dan" als je op een variatie doelt, "als" als je een voorwaarde stelt (zoals in deze zin) of als je een gelijkenis stelt.
Dus:
De bijbel is dikker dan een Suske en Wiske album.

en:

In de ban van de ring is ongeveer even dik als de bijbel.

en:

Als mijn uitleg een beetje klopt, snap je het nu wel.

Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_6683472
Bedankt!

Erg duidelijk!

donderdag 7 november 2002 @ 20:06:53 #5
24384 Tony_Montana
Say goodnight to the bad guy
pi_6683473

goeddd.

Als of dan: is het twee keer zo groot dan of twee keer zo groot als?

Een addertje onder het gras bij de regels voor als en dan: het is twee keer zo groot als. Hoe zit dat?

De eerste algemene regel is dat u als gebruikt bij een vergelijking die een gelijkheid uitdrukt.

Voorbeeld: Hij is even groot als ik.

De tweede algemene regel is dat u dan gebruikt bij een vergelijking waarbij het om ongelijkheid gaat.

Voorbeeld: Hij is groter dan ik.

Gevallen als twee keer zo groot als zetten veel taalgebruikers op het verkeerde been. Hier geldt dat u toch als gebruikt, omdat er sprake is van 'gelijkheid binnen ongelijkheid'. Het gaat om de vaste combinaties zo ... als, even ... als, hetzelfde ... als.

Voorbeeld: Hij is net zo groot als ik.

Me, I always tell the truth--even when I lie.
pi_6683626
quote:
Op donderdag 7 november 2002 20:06 schreef Tony_Montana het volgende:
Gevallen als twee keer zo groot als zetten veel taalgebruikers op het verkeerde been. Hier geldt dat u toch als gebruikt, omdat er sprake is van 'gelijkheid binnen ongelijkheid'. Het gaat om de vaste combinaties zo ... als, even ... als, hetzelfde ... als.

Voorbeeld: Hij is net zo groot als ik.

Ja want 'net zo groot dan ik' klinkt voor geen meter. Maar nu begrijp ik ook waarom.

Nu ik toch bezig ben:
Ik heb vaak de neiging om: 'Hij is even groot als mij' te zeggen. Da's niet goed hè. Of is dat soms een Frisisme? Het klinkt voor mijn gevoel iig niet verkeerd.

donderdag 7 november 2002 @ 20:17:25 #7
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_6683693
quote:
Op donderdag 7 november 2002 20:14 schreef Num het volgende:
Da's niet goed hè.
Nee. Maar troost je: mensen uit alle windstreken zeggen dat.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_6689086
quote:
Op donderdag 7 november 2002 20:14 schreef Num het volgende:

Ik heb vaak de neiging om: 'Hij is even groot als mij' te zeggen. Da's niet goed hè. Of is dat soms een Frisisme? Het klinkt voor mijn gevoel iig niet verkeerd.

Het is niet goed omdat het voluit is; "Hij is even groot als ik ben".
pi_6689141
[quote]
Op donderdag 7 november 2002 20:05 schreef Karboenkeltje het volgende:
"Dan" als je op een variatie doelt, "als" als je een voorwaarde stelt (zoals in deze zin) of als je een gelijkenis stelt.

volgens mijjjjjjjjjjjjjjj zeg je dan wanneer

I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_6689267
idd. groter/kleiner/meer/minder dan, net als en gelijk aan.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_6701562
Jouw vraag is als dan als als gebruikt wordt wat dan? Volgens mij zie je meer dat dan als als gebruikt wordt...
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')