Alvast bedankt.
quote:Even groot/lief/aardig/slim als
Op donderdag 7 november 2002 20:02 schreef Num het volgende:
Kan iemand mij misschien eens uitleggen wanneer ik 'dan' en wanneer ik 'als' moet gebruiken?Alvast bedankt.
Als twee dingen gelijkwaardig zijn dan gebruik je als, wanneer iets een overtreffende trap is: dan.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
en:
In de ban van de ring is ongeveer even dik als de bijbel.
en:
Als mijn uitleg een beetje klopt, snap je het nu wel.
goeddd.
Als of dan: is het twee keer zo groot dan of twee keer zo groot als?
Een addertje onder het gras bij de regels voor als en dan: het is twee keer zo groot als. Hoe zit dat?
De eerste algemene regel is dat u als gebruikt bij een vergelijking die een gelijkheid uitdrukt.
Voorbeeld: Hij is even groot als ik.
De tweede algemene regel is dat u dan gebruikt bij een vergelijking waarbij het om ongelijkheid gaat.
Voorbeeld: Hij is groter dan ik.
Gevallen als twee keer zo groot als zetten veel taalgebruikers op het verkeerde been. Hier geldt dat u toch als gebruikt, omdat er sprake is van 'gelijkheid binnen ongelijkheid'. Het gaat om de vaste combinaties zo ... als, even ... als, hetzelfde ... als.
Voorbeeld: Hij is net zo groot als ik.
quote:Ja want 'net zo groot dan ik' klinkt voor geen meter. Maar nu begrijp ik ook waarom.
Op donderdag 7 november 2002 20:06 schreef Tony_Montana het volgende:
Gevallen als twee keer zo groot als zetten veel taalgebruikers op het verkeerde been. Hier geldt dat u toch als gebruikt, omdat er sprake is van 'gelijkheid binnen ongelijkheid'. Het gaat om de vaste combinaties zo ... als, even ... als, hetzelfde ... als.Voorbeeld: Hij is net zo groot als ik.
Nu ik toch bezig ben:
Ik heb vaak de neiging om: 'Hij is even groot als mij' te zeggen. Da's niet goed hè. Of is dat soms een Frisisme? Het klinkt voor mijn gevoel iig niet verkeerd.
quote:Nee. Maar troost je: mensen uit alle windstreken zeggen dat.
Op donderdag 7 november 2002 20:14 schreef Num het volgende:
Da's niet goed hè.
quote:Het is niet goed omdat het voluit is; "Hij is even groot als ik ben".
Op donderdag 7 november 2002 20:14 schreef Num het volgende:Ik heb vaak de neiging om: 'Hij is even groot als mij' te zeggen. Da's niet goed hè. Of is dat soms een Frisisme? Het klinkt voor mijn gevoel iig niet verkeerd.
volgens mijjjjjjjjjjjjjjj zeg je dan wanneer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |