abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157229599
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 19:57 schreef KetchupFTW het volgende:
Ik woon zelf in Noord (Tuindorp-Oostzaan), problemen vallen opzich wel mee. Verpauperde gedeeltes zijn de laatste jaren dan ook flink opgeknapt ( Gebied rond van der Pekstraat en Nieuwendam).
Het grootse gedeelte is normaal. Een van mijn beste vrienden kom
t uit die buurt.
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:08:23 #202
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_157229692
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:05 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het grootse gedeelte is normaal. Een van mijn beste vrienden kom
t uit die buurt.
Zal wel, neemt nog niet weg dat het armere wijken zijn ;)
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_157229715
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:08 schreef KetchupFTW het volgende:

[..]

Zal wel, neemt nog niet weg dat het armere wijken zijn ;)
Deels. Hoe denk je over de Bijlmer.
pi_157229842
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:09 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Deels. Hoe denk je over de Bijlmer.
De Bijlmer is een heel stuk opgeknapt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_157229913
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

De Bijlmer is een heel stuk opgeknapt.
De Bijlmer is voor een groot gedeelte okay. De Amsterdammer begrijpt dat.
pi_157230096
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 18:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee, mag ik vragen waar je woont?
Ik hield kantoor op de van ostadestraat en een groot deel van opdrachtgevers zit op zuid.

Het pand is recentelijk verbouwd tot woning en staat te koop, omdat ik ga wonen en werken op mijn hoofdverblijf.
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:23:59 #207
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_157230099
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:17 schreef Jaroon het volgende:

[..]

De Bijlmer is voor een groot gedeelte okay. De Amsterdammer begrijpt dat.
[/quot[quote]0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:14 schreef raptorix het volgende:

[..]

De Bijlmer is een heel stuk opgeknapt.
Dat is wat ik precies zeg over die twee buurten.
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_157230139
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:23 schreef icloud het volgende:

[..]

Ik hield kantoor op de ostadestraat en een groot deel van opdrachtgevers zit op zuid.

Het pand is recentelijk verbouwd tot woning en staat te koop, omdat ik ga wonen en werken op mijn hoofdverblijf.
Het is de Van Ostadestraat.
pi_157230169
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:25 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het is de Van Ostadestraat.
Klopt helemaal, wat wil je nu zeggen?
  zaterdag 31 oktober 2015 @ 20:26:41 #210
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157230183
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 19:26 schreef Jaroon het volgende:

Ik kom uit het bedrijfsleven. Wij ronden zaken wel af binnen een budget.
Tenzij de overheid je opdrachtgever is.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157230223
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:26 schreef icloud het volgende:

[..]

Klopt helemaal, wat wil je nu zeggen?
Dat jij de buurt niet kent als je dit zo zegt. ik Kom uit die buurt. Zelfs die straat.
pi_157230275
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:28 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat jij de buurt niet kent als je dit zo zegt. ik Kom uit die buurt. Zelfs die straat.
Dus ik mag geen ostadestraat zeggen omdat een omhooggevallen wijkpummel vind dat ik het heel formeel van ostadestraat moet noemen?

Jochie trek je schoentjes en je jas eens aan en waggel eens naar nummer 199 voordat je begint te lullen
pi_157230317
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:30 schreef icloud het volgende:

[..]

Dus ik mag geen ostadestraat zeggen omdat een omhooggevallen wijkpummel vind dat ik het heel formeel van ostadestraat moet noemen?

Jochie trek je schoentjes en je jas eens aan en waggel eens naar nummer 199 voordat je begint te lullen
Jij bent gewoon een nul.
pi_157230330
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 20:31 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Jij bent gewoon een nul.
Ik neem aan dat je dadelijk komt meldden dat ik gelijk heb?.
pi_157231773
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2015 19:26 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik kom uit het bedrijfsleven. Wij ronden zaken wel af binnen een budget.
Coole one liners man. Jammer dat het niet verder dan dat komt.
pi_157344022
Testen met metro in de tunnel: het resultaat



Het moment is alweer voorbij; de metro die de afgelopen week de Noord/Zuidlijn tunnel trotseerde is terug naar huis, naar GVB. De metro testte het eerste deel van het treinbeveiligingssyteem, zoals we dat eerder in Amsterdam Noord deden. We vragen aan projectleider testen, Emiel Vergouw, wat de resultaten zijn.

Hoe is het gegaan Emiel?
“Ja, prima! We hebben gekeken of de software, die aangeeft waar de metro zich bevindt, klopt met de werkelijkheid. Dit deden we al eerder in Amsterdam Noord, maar nu hebben we dit dus ook getest op het traject tussen station Noorderpark en station Zuid. Gelukkig bleek de theoretische software nauwelijks af te wijken van de praktijk en was de metro altijd daar, waar de software aangaf. We zijn dus erg tevreden!”

Ik heb gehoord dat er in het begin wat strubbelingen waren?
“Klopt, maar dat had niets te maken met de software. In de tunnel moest de metro voortgetrokken worden door een Tunneltransportvoertuig. Dit zijn enorme machines die we ook gebruiken voor het transport van materiaal om de metro en de stations af te bouwen. In eerste instantie trok het voertuig de metro niet goed, omdat de gladde wielen geen grip kregen op het gladde staal van het spoor. Nadat we het voertuig verzwaarden met drie ton materiaal – aslast noemen we dit – ging hij als een trein.”

Een van de vele bakens waardoor de metro weet waar hij zich bevindt. Fotograaf: Gé Dubbelman

Hoelang hadden jullie de tijd om te testen?
“We hebben de M4 van GVB geleend en hadden afgesproken dat zij ‘m uiterlijk dinsdagochtend 3 november weer konden gebruiken tijdens de reguliere dienstregeling. Gelukkig waren we zelfs eerder klaar. Dat komt niet alleen doordat het testen zo goed ging, maar ook door de inzet van de mensen van Alstom, VIA en GVB. Hoewel de testers maar 8 uur stonden ingeroosterd – van 20.00 uur tot 04.00 uur – bleef het hele team vaak twee uur langer. Geweldig toch?!”

En nu?
“Nu gaan we ons voorbereiden op de volgende mijlpaal, waarbij een M5 op eigen kracht over het spoor zal rijden. Ik verwacht dat we hier over een week of 5 mee beginnen, in Amsterdam Noord. De metro rijdt dan met zo’n 40 km per uur over het spoor, daarom noemen we dit de low speed testen. Volgend jaar zullen we dan starten met de high speed testen (70 km per uur) en daarna gaan we met meerdere metro’s tegelijkertijd rijden.”

Video van testrit – 16x versneld – tussen Noorderpark en Amsterdam Centraal. De metro wordt geduwd door een tunneltransportvoertuig.

Bron
pi_157445237
Luxe warenhuizen krijgen ondergrondse verbinding met station Rokin



Het heeft even geduurd, maar de kogel is dan eindelijk door de kerk. Marks & Spencer en het warenhuis Haussmann krijgen een ondergrondse verbinding met station Rokin. Toch gaat deze niet direct open als de Noord/Zuidlijn gaat rijden, maar wordt de doorgang pas afgebouwd in de periode daarna. We praten met twee hoofdrolspelers, Mark van Ginkel van projectontwikkelaar Ivy Group en Lukas Achterbosch van Metro en Tram over deze nieuwe verbinding.

Allereerst gefeliciteerd met jullie tunneltje. Hoe is dit zo tot stand gekomen?

Mark: “Dank. We zijn erg blij dat we voor zowel Marks & Spencer en Haussmann een extra toegang kunnen realiseren in de kelder. En, eerlijk is eerlijk, het idee is afkomstig van Marks & Spencer. Zij hebben veel internationale ervaring en in het buitenland komt een directe toegang vanuit de metro vaker voor. Wij zijn verder gegaan met dit idee wat op het eerste gezicht vrij simpel leek. Hemelsbreed is het een meter of 10 tussen onze warenhuizen en de metrohal van station Rokin. We hoopten dat we deze doorgang konden bouwen voor de opening van de Noord/Zuidlijn, maar dat bleek in de praktijk te complex. We gaan nu het tunneltje wel al in de eerste helft van 2016 bouwen, maar de doorbraak wordt pas na opening van de Noord/Zuidlijn gerealiseerd.”


Lukas Achterbosch Mark van Ginkel in de bouwkuip van de warenhuizen. Fotograaf Gé Dubbelman


Boutique warenhuis Haussmann. Impressies: Rijnboutt

Wat vinden wij ervan?
Lukas: “Het is een mooi plan! We denken dat het mes aan twee kanten snijdt: de warenhuizen krijgen zo meer mensen in hun winkels en de Noord/Zuidlijn meer reizigers. We waren dus meteen enthousiast over het initiatief, maar moesten wel kijken of een doorgang technisch en praktisch haalbaar zou zijn. Dit bleek het geval, maar het was ook duidelijk dat het veel kosten met zich mee zou brengen. Desondanks heeft projectontwikkelaar Ivy Group dit er graag voor over.”

En waarom bouwen we de verbinding niet meteen?
Lukas: “Het probleem is dat er een flink aantal aanpassingen gedaan moeten worden in de metrohal en dat dit extra risico’s oplevert als we dit voor de oplevering van de Noord/Zuidlijn realiseren. We zijn nu overeengekomen dat we de doorbraak van het verbindingstunneltje naar de metrohal gaan uitvoeren als de Noord/Zuidlijn klaar is en relevante restpunten zijn opgelost. Ivy Group kan wel eerder aan de slag met alle werkzaamheden buiten het metrostation en deze uitvoeren nu ze toch bezig zijn met de bouw van beide warenhuizen.”


Le Bon Marché in Parijs. Foto: luxurytravelersguide.com


Plattegrond op -1 met centraal de noordelijke metrohal van de Noord/Zuidlijn. Links op de tekening de uitgang richting de Dam. Boven de verbinding naar Marks & Spencer en Haussmann. Rechts de OV-chippoorten richting de metro. Bouwtekening: Rijnboutt

Hoe komt de verbinding er straks uit te zien?
Mark: “Als je in de toekomst uitstapt bij station Rokin en op het perron – richting uitgang Dam – de roltrap omhoog neemt, dan is er in de metrohal een toegang naar zowel Marks & Spencer als Haussmann. Na een kleine roltrap of trap loop je vervolgens bij een van de twee warenhuizen naar binnen. Bij Marks & Spencer komt de foodhall in de kelder en zij zullen zich ook richten op de Noord/Zuidlijn reiziger. Denk bijvoorbeeld aan een broodjes- en koffiecorner bij de entree. Bij Haussmann komt de cosmetica in de kelder.”

En hoe gaan de twee winkels er uitzien?
Mark: “Marks & Spencer wordt met 6000m2 vloeroppervlak de grootste van Nederland. Haussmann wordt een boetiekwarenhuis van 8000m2, te vergelijken met Barneys in New York of Le Bon Marché in Parijs. Haussmann wil een combinatie van kwalitatief zeer hoogwaardige food en non-food producten aanbieden en op de bovenste etage komt zelfs een ‘fine dining’ restaurant met panoramisch uitzicht over Amsterdam.” En wanneer openen ze hun deuren? Mark: “Wij zijn in het derde kwartaal van 2016 klaar met de bouw. Daarna is het aan de twee winkels zelf om de afbouw en inrichting te verzorgen en een definitieve openingsdatum vast te stellen.”

Bron

[ Bericht 0% gewijzigd door George_Zina op 10-11-2015 12:46:12 ]
  dinsdag 10 november 2015 @ 12:02:58 #218
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_157445282
Zijn ze nou nog steeds niet klaar met die lijn?
pi_157445373
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 12:02 schreef xzaz het volgende:
Zijn ze nou nog steeds niet klaar met die lijn?
Nee, duurt nog zeker tot oktober 2017. Waarschijnlijk begin 2018. Men zit in de afbouwfase: het spoor ligt er maar aan de stations moet nog veel gebeuren + de nodige testen of de software overeenkomst met waar de metro rijdt (nodig zodat voldoende afstand zit tussen de metro's). Daarna gaat men nog twee tunneltjes bouwen voor de in bouw zijnde luxe warenhuizen Mark & Spencer en Haussmann.
pi_157446301
Wat u hier zit is het bordes van de Noord/Zuidlijn in het verlengde van het perron van de Oostlijn. Hier wordt nu druk gewerkt aan de vloertegels, die in dezelfde stijl zijn gemaakt als de tegels van de Oostlijn.

Vanaf het perron van de Noord/Zuidlijn ziet u daarboven, boven de roltrappen, het bordes waar nu gewerkt wordt.

Tegels worden op maat gesneden

Het tegelen vordert gestaag
pi_157814970
Alle Noord/Zuidlijnstations over op definitieve stroom



Vandaag is station Rokin als laatste van de Noord/Zuidlijnstations overgegaan op de definitieve stroomvoorziening. Wat betekent dit voor project Noord/Zuidlijn en waarom is deze mijlpaal zo belangrijk? Alex Lohmann (MET) en Roland Griekspoor (Liander) geven antwoord.

Bij de bouw van de stations van de Noord/Zuidlijn hebben we de afgelopen jaren gebruik gemaakt van stroom die we via Liander van het ‘gewone’ fijnmazige netwerk afnamen. Alex Lohmann, projectleider Afbouw Rokin: “Om te kunnen bouwen heb je natuurlijk elektriciteit nodig: om de bouwplaats te verlichten, om je elektrische apparaten op aan te sluiten, om de keet te verwarmen, noem maar op. Hiervoor heeft Liander jaren geleden bij elk station een kleine aftakking van het reguliere netwerk gemaakt. Maar dat was alleen een tijdelijke voorziening. Je kunt geen metro laten rijden op het fijnmazige Amsterdamse net.”

Waarom niet, kun je dat uitleggen?
Alex: “In de stations zijn een aantal grote installaties ingebouwd die elke enorm veel stroom vragen. Denk maar aan de Rook/Warmte Afvoerinstallaties, de veiligheidssystemen, roltrappen, liften en nog veel meer. Als je die allemaal tegelijk laat werken, onttrek je in een keer heel veel elektriciteit aan het net, met alle gevolgen van dien zoals grote storingen. Bouwstroom van het fijnmazige net is dus geen optie.

Kunnen we meer, nu we beschikken over de definitieve stroomvoorziening?
Alex: “Jazeker. Als project zijn we in de fase beland dat we de systemen met elkaar gaan integreren en vervolgens gaan testen. Dat dat nu kan met de nieuwe stroomvoorziening en is voor ons een belangrijke vervolgstap op weg naar de eindstreep. De definitieve stroomvoorziening is echt de aorta van het station!”


Met een druk op de knop schakelen Bas ten Berge, contractmanager bij de Noord/Zuidlijn en directeur Operaties Marlies Visser van Liander de definitieve stroomvoorziening van station Rokin in. Na 16 jaar viel letterlijk het doek voor deze megaklus van Liander.


Wat was er voor nodig om over te gaan op de definitieve stroomvoorziening?
Roland Griekspoor, projectmanager Liander: “Om de Noord/Zuidlijnstations van voldoende stroom te voorzien, hebben wij voor elk station een eigen, exclusieve aftakking gemaakt vanaf het dichtstbijzijnde verdeelpunt. Voor Rokin komt de stroom nu dus via het verdeelpunt in Marnixstraat. Vanaf hier hebben wij een aparte kabel gelegd van twee kilometer lang naar station Rokin. Zo beschikt station Rokin nu over eigen voeding, onafhankelijk van het reguliere middenspanningsnet.”

Wat betekent dit moment voor Liander?
Roland: “Voor Liander was dit ook een enorme klus waar we jaren aan hebben gewerkt: van 1999 tot nu. Rokin was voor ons een uniek station omdat het meerdere functionaliteiten kent. Wij hebben er niet alleen de voeding voor de Noord/Zuidlijn gelegd, maar daarnaast ook bijvoorbeeld de voeding voor de ondergrondse parkeergarage, de fietsenstalling en een algemeen voedingspunt voor de omgeving.”

Waar laat je al deze kabels?
Roland: “Dat was inderdaad even puzzelen. Omdat elk onderdeel door andere partijen geëxploiteerd gaat worden, moesten er ook voor de elektriciteitsvoorzieningen aparte ruimtes met elk een eigen koeling en een aparte toegang gemaakt worden. Met elk hun eigen bekabeling, dat begrijp je. Dat we de Noord/Zuidlijn op tijd hebben kunnen bedienen en dat we dit allemaal in goed overleg hebben kunnen doen is iets waar we alleen maar trots op kunnen zijn.”

Bron
pi_157815155
quote:
Stroomvoorziening Noord/Zuidlijn gereed

AMSTERDAM (Energeia) - Met de ingebruikname van het trafostation in de nieuwe metrohalte Rokin heeft netbeheerder Liander woensdag de elektriciteitsvoorziening van de Noord-Zuidlijn af verklaard. Formeel dan, want een natte plek in het ondergrondse stroomstation gooide wat roet in het eten. Het maken van dit elektriciteitsnet betekende een flinke klus voor Liander, vanwege de ondergrondse plaatsing en de meerdere verbindingen die zijn gelegd met het landelijke Tennet-net.

Metro's rijden op stroom en de verlichting, roltrappen, kaartjesautomaten en winkels in de ondergrondse metrostations hebben ook elektricteit nodig. De komst van de nieuwe Noord-Zuidlijn betekende dat de in Amsterdam werkende netbeheerder Liander dus ook betrokken was bij de ontwikkeling van de nieuwe Amsterdamse metroverbinding, schetst projectmanager Roland Griekspoor van Liander.

Lianders bemoeienis met het project startte in 1999. Eerst moest Liander bestaande elektriciteits- en gasverbindingen, die in de weg van de metrobouwwerkzaamheden lagen, verleggen. Ook werden overal langs de NZ-route grijze gietijzeren gasleidingen vervangen om te voorkomen dat deze oude, kwetsbare leidingen zouden breken als gevolg van de metrobouw. "We wilden geen Vijzelgracht-ervaring", aldus Griekspoor, verwijzend naar de panden die aan de Vijzelgracht verzakten als gevolg van de metroaanleg.

Vanaf 2013 heeft Liander gewerkt aan de aanleg van de daadwerkelijke elektriciteitsvoorziening in elk van de acht nieuwe metrostations aan de NZ-lijn. In elk metrostation bouwde Liander een ondergronds trafostation. Daar wordt de 10 kV-spanning uit het middenspanningsnet middels transformatoren omgezet naar 400 V, maar ook zijn er ruimtes met zogenaamde gelijkrichters waar wisselstroom wordt omgezet naar gelijkstroom. Want metro's (en trams) rijden op gelijkstroom. Zodra de bouwers van het metrostation hun ruimte bouwkundig opleverden, konden de Liander-mensen aan de gang om hun elektriciteitsstation in te richten. Het trafostation op het Rokin-station was de laatste in de rij die Liander opleverde.

Zware aansluiting
Eigenlijk bouwt Liander zijn trafostations het liefste boven de grond, vertelt Griekspoor. Op die manier kunnen monteurs bij storingen zo snel mogelijk ter plekke zijn. Maar ondergronds bouwen was bij de Noord-Zuidlijn geen optie. De gemeente Amsterdam hanteert namelijk het zogenaamde rodeloperbeleid, wat wil zeggen dat de openbare ruime boven de metroverbinding zo toegankelijk mogelijk moet worden ingericht -en een obstakel als een elektriciteitsstation past daar niet bij.

Bij metrostation Rokin heeft Liander een plekje gekregen nabij de entree met (rol)trappen waar straks de metroreizigers op en af gaan. Achter een deur zit een betonnen gangetje, met daaraan de verschillende noodzakelijke ruimtes voor inkoopstation (waar alle spanning binnenkomt), transformatoren en gelijkrichters. Dit station zit zo'n acht meter onder grond, maar Liander heeft ook trafostations op zo'n twintig meter diepte aangebracht ten behoeve van de metro. "We hebben geprobeerd bij alle metrostations om ons station zo dicht mogelijk bij de trappen te bouwen. Als het donker is bij een storing, kan een monteur de ruimte snel bereiken", aldus accountmanager NZ-lijn Koos Hand van Liander.

De acht metrostations hebben elk een zware aansluiting gekregen, van 5 of 10 MVA, in totaal 70 MVA aan aansluitvermogen voor de hele Noord-Zuidvoorziening. Dat is vergelijkbaar met de hoeveelheid vermogen die nodig is om 35.000 huishoudens van elektriciteit te kunnen voorzien. "Voor zo'n metrostation zelf heb je al enorme vermogens nodig, en vanaf hier wordt ook het GVB-net (voor trams en metro, red.) gevoed", aldus manager projecten, offertes en innovatie Martin Oortwijn van Liander Aanleg, een bedrijfsonderdeel dat vooral bezig is met aansluiting van grootzakelijke klanten. "Dan heb je zware voeding nodig."

Rechtstreekse koppelingen met hoogspanning
Elk Liander-station is rechtstreeks verbonden met een onderstation van hoogspanningsnetbeheerder Tennet (waar hoogspanning wordt omgezet naar de 10 kV in het Liandernet) aan de rand van de stad, legt Griekspoor uit. Dat betekent dat Liander "door de hele stad" verbindingen heeft moeten trekken, waarbij afstanden variërend van zo'n 500 meter tot bijna 3,5 kilometer zijn overbrugd om die verbinding tussen metrostation en Tennet-station te maken.

"Die verbindingen waren een eis voor de veiligheid", aldus Griekspoor. Want bij een stroomstoring moet het niet kunnen gebeuren dat een volle metro urenlang stil blijft staan in een donkere tunnel. Door elk station een eigen koppeling met een Tennet-station te geven, kan bij een storing altijd een omleiding worden gecreëerd. "Als het Rokin-station uitvalt, wordt de stroomvoorziening automatisch overgenomen door de twee naastgelegen stations."

Liander investeerde grofweg EUR 3 mln in de aanleg van het metro-net. Het trafostation op het Rokin is dus de laatste van de acht die Liander opleverde. Bij de inspectie enkele weken geleden was alles in orde, de dag voor de formele ingebruikname druppelde er opeens vocht van het plafond in één van de traforuimtes. Daarom konden nog niet alle ruimtes al onder spanning worden gezet. Dat maakte dat de rode knop die directeur operatie Marlies Visser van Liander deze woensdag als openingshandeling verrichte dubbel symbolisch was. Naar oorzaak en oplossing van het vochtprobleem wordt nog gezocht. Maar bij Liander zijn ze niet bang voor een ernstig verzakkingsgevalletje. Hand, grappend: "Ach, bij de Noord-Zuidlijn kun je pas meepraten als je een lekkage hebt gehad."

Bron
pi_157866221
De Noord/Zuidlijngate gaat verder.

In gesprek over de kap van station Noord







Hij had natuurlijk veel verder af moeten zijn; de kap van Noord. Het skelet staat al een tijd, maar het glas ontbreekt. De onderaannemer die het glas zou leveren en plaatsen – Oskomera – ging failliet en het glas dat ze reeds hadden laten produceren, bleek niet aan de eisen te voldoen. Hoe nu verder?

Projectleider Maarten Dorst: “Het zit inderdaad niet mee met de kap in Amsterdam Noord. Ik begreep dat een aantal volgers zich erover verbaasde dat het glas dat gereed stond laatst geveild is (geveild aan een Pools bedrijf voor ¤ 3000 a ¤ 4000: spotkoopje). Ik wil benadrukken dat onze aannemer VIA NoordZuidlijn het glas niet heeft overgenomen van de curator, omdat er een aantal benodigde certificaten ontbraken. We gaan natuurlijk geen materiaal plaatsen waarvan we niet zeker weten dat het jarenlang meegaat.”

Opnieuw gemaakt
Het glas zal dus opnieuw geproduceerd moeten worden. Maarten: “Klopt. Dit is heel specialistisch werk, omdat het heel specifiek glas betreft dat ‘koudgebogen’ in het stalen skelet geplaatst moet worden. Bij koud gebogen glas (dat bestaat uit 2 glaspanelen met daartussen een folie) moet je met heel veel zaken rekening houden en je moet goed begrijpen hoe de combinatie van de stalen kap en het glas zich gaat gedragen in de loop van de tijd. Door het juiste vakmanschap kun je de risico’s die hierbij horen op een goede manier beheersen.”

Wat doet VIA?
Op dit moment is de aannemer van de Noord/Zuidlijn, VIA NoordZuidlijn naarstig op zoek naar een nieuwe partij die over deze expertise – levering en plaatsing – beschikt. Maarten: “VIA NoordZuidlijn is verantwoordelijk voor de afbouw van de hele metrolijn inclusief de bouw van deze kap. In welke volgorde en wanneer VIA NoordZuidlijn en haar onderaannemers alle werkzaamheden uitvoeren mogen ze zelf helemaal bepalen.”

Planning
En hoe zit het met de planning? Maarten: “VIA NoordZuidlijn is momenteel bezig een nieuwe planning op te stellen. Wellicht volgt hieruit dat begin volgend jaar de verlichtingskappen op de spanten geplaatst kunnen worden en dat er begonnen wordt met de bouw van de onderhoudsbrug. Als er een geschikte partij is kan het glas worden geproduceerd en dan in het voorjaar – als de temperatuur weer wat stijgt – worden aangebracht. Het zou in ieder geval heel fijn zijn als er in Noord vanaf nu weer zichtbaar vorderingen gemaakt kunnen worden aan onze mooie kap.”

Bron
pi_158158102
Noord/Zuidlijn CS door de lens van Gé



Het is alweer een paar maanden geleden dat we met onze huisfotograaf Gé Dubbelman een rondje maakten door Noord/Zuidlijn station Centraal. Vaste volger d’ouwe vos vond het tijd voor een update. Gé maakte weer een prachtige fotoserie van onze metrokathedraal.

Het overstapplatform van de Noord/Zuidlijn naar de Oostlijn en andersom, nu met brandende LED-verlichting. De Oostlijn tegels op de vloer zijn nu in zijn geheel gelegd. De geleverde witte Oostlijn muurtegels zagen er niet goed uit en zijn naar de fabriek teruggestuurd. Nieuwe tegels worden volgend jaar geplaatst. Fotograaf: Gé Dubbelman

De kathedraal, voor ons alle twee een van onze favoriete ruimtes. De schuine kolommen krijgen eerst een brandwerend omhulsel voordat ze worden aangekleed. Fotograaf: Gé Dubbelman


Op de roltrappen is tijdelijk houten bekleding ter bescherming aangebracht. De bouwers lopen via deze trappen en niet meer via de sporen naar de perrons. Dit is alvast een veiligheidsmaatregel in verband met de stroom die binnenkort op de derde rail komt te staan. Fotograaf: Gé Dubbelman


De bouwers zijn de kolommen aan het bekleden met brandwerend materiaal. De kolommen worden daarna netjes aangekleed. Gé vond deze foto het mooiste verticaal, iets wat lastig past in onze website: "Jullie moeten zelf maar iets bedenken hoe verticale foto's er ook mooi uitzien op de site." Bij deze doen we een poging. Fotograaf: Gé Dubbelman

De roltrappen richting de centrale metrohal. Fotograaf: Gé Dubbelman


Deze installateur zat in alle stilte te werken in een van de technische ruimtes. Hij is bezig met een van de stroomkasten voor de roltrappen. Fotograaf: Gé Dubbelman


Ook wordt er druk gewerkt aan de rookafvoerkanalen. Fotograaf: Gé Dubbelman

Laden en lossen op Amsterdam Centraal. Bij alle goederen staat beschreven of het op het westelijk of oostelijk perron moet komen. Fotograaf: Gé Dubbelman


Voor de bouwers is het makkelijk dat op dit metrostation een wissel zit. Zodoende kunnen ze een klein stukje doorrijden en vervolgens via het andere perron terugrijden. Fotograaf: Gé Dubbelman


Op de perrons wordt er ook gewerkt aan het trekken van de kabels, maar ook zijn de bouwers bezig met voorbereidende werkzaamheden aan de wanden. Binnenkort willen ze starten met het bevestigen van de glazen wandpanelen. Fotograaf: Gé Dubbelman

Aan de De Ruijterkade staan als eerste test-spotjes te branden. Hier worden later ook nog 6 roltrappen geplaatst van het perron naar de metrohal. Binnenkort meer over de verlichting bij de Noord/Zuidlijn op onze website. Foto: Gé Dubbelman


Voor allerlei doeleinden is tijdelijk hout nodig, bijvoorbeeld ook om bekisting te maken rondom deze kolommen. Fotograaf: Gé Dubbelman


Wandafwerking bij de De Ruijterkade. Een deel van de lamellen is open, een deel dicht. Fotograaf: Gé Dubbelman

De toekomstige metrohal bij de De Ruijterkade. U kijkt hier richting het oosten. Deze roltrappen komen in de IJ-hal uit, u ziet de kenmerkende plafondplaten goed hangen. Fotograaf: Gé Dubbelman

Bron
  donderdag 10 december 2015 @ 20:12:29 #225
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_158158212
Bedankt voor de updates george_zina. Erg interessant
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')