Ja dus? Daarnaast is de rijfrequentie van de meeste lijnen nog lager dan sommige trams.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, de metro heeft ook op het bovengrondse deel centrale verkeersleiding, blokstelsel, lichtseinen, automatische treinbeïnvloeding, net als bij de spoorwegen. Het is zeker geen veredelde tram.
(Uitgezonderd de Station Zuid - Amstelveen)
Alsof inwonertal wat zegt.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wereldstad![]()
![]()
![]()
![]()
Amsterdam staat qua inwoners niet eens in de top 400 steden in de wereld.
Ik woon zelf in Amsterdam, kortom ik weet hoe dorps het is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:21 schreef Igen het volgende:
[..]
Alsof inwonertal wat zegt.![]()
![]()
Hier: Wikipedia: Global City staat Amsterdam in bijna al die lijstjes wel rond plek 25 of hoger.
Haters gonna hate
Ik woon niet meer in Amsterdam maar in een andere stad met ruim 500.000 inwoners en merk wel hoe kosmopolitaans Amsterdam in vergelijking is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:22 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik woon zelf in Amsterdam, kortom ik weet hoe dorps het is.
Het is in veel opzichten gewoon truttig, een wethouder die het plan had dat bewoners maar zelf hun stoep sneeuwvrij moeten maken op straffe van boete, terwijl als ik op mijn stoep een reclamebord zet de gemeente er als de kippen bij is om precario belasting te heffen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik woon niet meer in Amsterdam maar in een andere stad met ruim 500.000 inwoners en merk wel hoe kosmopolitaans Amsterdam in vergelijking is.
Ongetwijfeld, maar je denkt toch niet dat ze in pakweg Tokio alleen maar brede boulevards en wolkenkrabbers hebben en nooit zulke discussies voeren?quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:32 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is in veel opzichten gewoon truttig, een wethouder die het plan had dat bewoners maar zelf hun stoep sneeuwvrij moeten maken op straffe van boete, terwijl als ik op mijn stoep een reclamebord zet de gemeente er als de kippen bij is om precario belasting te heffen.
Tuurlijk niet, ik vind Amsterdam geweldig, maar we moeten JUIST niet doen alsof we een wereldstad zijn, we zijn het mooiste werelddorp ter wereldquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar je denkt toch niet dat ze in pakweg Tokio alleen maar brede boulevards en wolkenkrabbers hebben en nooit zulke discussies voeren?
Zo is het! Geen grootheidswaanzin maar het kleine en fijne wat je hebt koesteren. Size isn't everything.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, ik vind Amsterdam geweldig, maar we moeten JUIST niet doen alsof we een wereldstad zijn, we zijn het mooiste werelddorp ter wereld
Ik weet het niet. Het is geen New York maar het moet ook geen Orvelte worden. Als je in de Oostlijn stapt dan ben je in één klap uit het 'Amsterdam-gevoel' van de grachten en trapgeveltjes, maar als je in Zuidoost woont is het maar wat handig dat die lijn er ligt.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, ik vind Amsterdam geweldig, maar we moeten JUIST niet doen alsof we een wereldstad zijn, we zijn het mooiste werelddorp ter wereld
Het mooie is inderdaad de diversiteit. We zijn gewoon geen grote stad.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 00:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Het is geen New York maar het moet ook geen Orvelte worden. Als je in de Oostlijn stapt dan ben je in één klap uit het 'Amsterdam-gevoel' van de grachten en trapgeveltjes, maar als je in Zuidoost woont is het maar wat handig dat die lijn er ligt.
Is het leuke aan Amsterdam niet ook de diversiteit? Aan de ene kant de grachtengordel of nog erger die kneuterige huisjes aan de Nieuwendammerdijk, maar aan de andere kant ook de Bijlmer en de Rembrandttoren. Met ADE de ene houseparty ergens in een grachtenpand en de andere in een betonnen hal bij de A10-West. En straks kun je schattig met tram 2 naar een kakbuurt met geveltuintjes bij het Vondelpark, of modern met metro 52 naar de Zuidas of naar de hipsters op de noordelijke IJ-Oever.
Het kost idioot veel maar dan heb je ook wel een beetje wat.
Amsterdam heeft iets. Maar dat zal voor een Rotterdammer ook gelden.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik woon niet meer in Amsterdam maar in een andere stad met ruim 500.000 inwoners en merk wel hoe kosmopolitaans Amsterdam in vergelijking is.
Nee. Dat ook. Maar de gekkigheid. Ik heb in het buitenland werkelijk verlangt naar Amsterdam. Bijvoorbeeld winter.quote:
Gemeentegrenzen zeggen dan ook helemaal niets. Amsterdam mag je internationaal rustig als 1,5 miljoen tellen. Nog niet veel, maar qua voorzieningen en bedrijvigheid scoort het wel degelijk hoog. Of dacht je daadwerkelijk dat steden als adelaide, winnipeg, kathmandu en harrare daadwerkelijk meer voorstellen omdat ze meer inwoners in de gemeente hebben? (Ohnee, wacht gemeente adelaide heeft er ook maar een paar duizend, maar daar is men zo reëel niet te stoppen met tellen bij de gemeentegrensquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 23:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wereldstad![]()
![]()
![]()
![]()
Amsterdam staat qua inwoners niet eens in de top 400 steden in de wereld.
Amsterdam is gewoon klein. Vergelijk het met bijv. Bangkok.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 06:51 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Gemeentegrenzen zeggen dan ook helemaal niets. Amsterdam mag je internationaal rustig als 1,5 miljoen tellen. Nog niet veel, maar qua voorzieningen en bedrijvigheid scoort het wel degelijk hoog. Of dacht je daadwerkelijk dat steden als adelaide, winnipeg, kathmandu en harrare daadwerkelijk meer voorstellen omdat ze meer inwoners in de gemeente hebben? (Ohnee, wacht gemeente adelaide heeft er ook maar een paar duizend, maar daar is men zo reëel niet te stoppen met tellen bij de gemeentegrens)
Niet echt.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 07:22 schreef Ringo het volgende:
Als je het over global cities wilt hebben, beschouw je de Randstad natuurlijk als één geheel.
Het feit dat je in een klap Amsterdam Noord een stuk aantrekkelijker maakt als vestigingsklimaat (zowel wonen als werken). Het feit dat je daardoor Noord ook verder kan ontwikkelen naar een volwassen stadsdeel. En tot slot dat het metrogedeelte op noord als aantakking kan fungeren voor de toekomstige metrolijn die van sloterdijk via ndsm naar noord gaat.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 22:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Welke voordelen en voor welke prijs?
Het gaat over het fout inschatten van een groot project.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 13:47 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Het feit dat je in een klap Amsterdam Noord een stuk aantrekkelijker maakt als vestigingsklimaat (zowel wonen als werken). Het feit dat je daardoor Noord ook verder kan ontwikkelen naar een volwassen stadsdeel. En tot slot dat het metrogedeelte op noord als aantakking kan fungeren voor de toekomstige metrolijn die van sloterdijk via ndsm naar noord gaat.
Maw, Amsterdam meer en beter laten groeien, zodat je niet alleen buitenwijken krijgt waar je slecht ontsloten zit maar daadwerkelijk wijken creërt die onderdeel van het geheel zijn.
Daarbij, als Amsterdam (en Schiphol) groeien profiteert de directe en indirecte omgeving daar van. Lijkt me toch wel iets wat de kosten min of meer verantwoord. Niet alles uiteraard aangezien ze dik over budget zitten.
Ja en vergeleken met Teheran waar ik nu ben is het al helemaal klein. Ik ben echter blij dat dat niet voor ons allemaal de maatstaf is om al dan niet te investeren in een robuust ov netwerk. Want zowel in Bangkok als in Teheran in jezelf verplaatsen dramatisch. Vergeleken met Oslo is Amsterdam weer groot, maar gelukkig voor de noren is dat voor hen geen reden om geen metro te bouwen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 07:00 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Amsterdam is gewoon klein. Vergelijk het met bijv. Bangkok.
Ik zou er niet kunnen wonen. Mensen begrijpen niet wat grote steden zijn. En jij kan daar iets voelen dat ik niet heb.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:30 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Ja en vergeleken met Teheran waar ik nu ben is het al helemaal klein. Ik ben echter blij dat dat niet voor ons allemaal de maatstaf is om al dan niet te investeren in een robuust ov netwerk. Want zowel in Bangkok als in Teheran in jezelf verplaatsen dramatisch. Vergeleken met Oslo is Amsterdam weer groot, maar gelukkig voor de noren is dat voor hen geen reden om geen metro te bouwen.
Hoezo zouden inwoners uit Zuidoost proviteren van de NZ Lijn? Ze hebben al directe verbinding naar centraal, en als je naar de buurt van de leidseplein wilt nam neem je gewoon 7 of 10 vanaf Weesperplein. Reizen naar Zuid duurt wat dat betreft langer.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 00:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Het is geen New York maar het moet ook geen Orvelte worden. Als je in de Oostlijn stapt dan ben je in één klap uit het 'Amsterdam-gevoel' van de grachten en trapgeveltjes, maar als je in Zuidoost woont is het maar wat handig dat die lijn er ligt.
Heeft dat niet te maken met de ontwikkeling van het zakendistrict Zuidas die loopt tot 2035. Men voorspelt nu al dat Amsterdam Zuid het drukste station zal worden na Amsterdam Centraal. Daar spelen ze dan al op in door onder andere deze metrolijn te bouwen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo zouden inwoners uit Zuidoost proviteren van de NZ Lijn? Ze hebben al directe verbinding naar centraal, en als je naar de buurt van de leidseplein wilt nam neem je gewoon 7 of 10 vanaf Weesperplein. Reizen naar Zuid duurt wat dat betreft langer.
Dat staat er toch ook niet?Igen heeft het over de Oostlijn. En die gaat wel naar Zuidoost.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 17:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoezo zouden inwoners uit Zuidoost proviteren van de NZ Lijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |