abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158951325
Museumplein ook zoiets raars. Wat heeft dat wel niet gekost? Het maakte niet meer uit op een gegeven ogenblik.
pi_158996077
Voor de geïnteresseerden. Via deze link kom je bij het verslag van de raadscommissie van 6 januari 2016. De behandeling van de metronetstudie (variantenonderzoek) is agendapunt 16 (vanaf 2.48 uur) en duurt zo'n 25 minuten.
pi_159039785
Hoe station De Pijp wordt gladgetrokken



Nu 2016 net is begonnen zitten we nog vol met goede voornemens. Een daarvan is meer bewegen, dus fotograaf Gé, collega Linda van onze aannemer VIA en ik beginnen vol goede moed aan een rondje in station De Pijp. Afdalen naar -26,50 meter NAP is tenslotte een goede oefening, waar menig sportschoolbezoeker nog niet aan toegekomen is in dit nieuwe jaar.

We starten onze tocht bij de toegang op de hoek van de Albert Cuypstraat. Tussen de marktbezoekers staan we even stil en kijken we naar boven. Op de toegang is de eerste verdieping van de woongebouwen in ruwbouw gereed. Het is mooi om te zien hoe de gevel langzaam zijn vorm en kleur krijgt.

De bouw van de appartementen boven de metro-ingang is in volle gang. Foto Gé Dubbelman

In de metrohal
Onder de Ferdinand Bolstraat bevindt zich de metrohal, van waaruit reizigers straks naar de onderliggende perrons kunnen afdalen. Hier is goed te zien wat er de afgelopen twee maanden allemaal gebeurd is. Aan het plafond zijn de frames, waarin straks de plafondplaten komen, grotendeels aangebracht. Ter hoogte van de roltrappen is een begin gemaakt met het monteren van de houders waarin straks de glazen afscheidingen en de rookschermen worden gehangen.


Deze foto en foto hieronder: Aan het plafond worden de frames bevestigd waarin straks de plafondplaten gemonteerd worden. Foto's Gé Dubbelman



Onderste perron
We besluiten om vanuit de metrohal eerst het onderste perron te bezoeken, waar de metro straks richting het zuiden rijdt. Bij het betreden van het onderste perron valt op dat aan de uiteindes van het perron de wanden, waarin tijdens de ruwbouwfase een kromming is gemaakt, worden ‘gladgetrokken’. Er worden frames voor gezet waarop de wandplaten worden gehangen. Erachter zit een deel van de rook-warmte afvoer waar je straks dus niets meer van ziet.

Een deel van de rook-warmteafvoer is nu nog zichtbaar, maar wordt straks gecamoufleerd door wandplaten. Foto Gé Dubbelman

Mal
Aan de wanden aan de roltrapzijde worden de steunen voor de voorzetwanden aangebracht. Om de steunen heen komt later nog brandwerende bekleding. Omdat voor de steunen veel passtukjes gebruikt moeten worden hebben de mannen op de zaagmachine een mal gezet, zodat alle stukjes van de puzzel goed passen.


Bouwers bezig met het maken van de puzzelstukjes. Foto Gé Dubbelman


Ik laat Linda nog even de testbekleding zien van de stempels. Ietwat provisorisch is de beugel voor het reizigersinformatiepaneel ook al aangebracht om te kijken of deze straks wel hoog genoeg hangt en reizigers niet hun hoofd stoten. Foto Gé Dubbelman

Perron richting het noorden
Een verdieping hoger, op het perron waar reizigers straks richting het noorden afreizen, zien we eigenlijk een herhaling van het werk wat we net beneden gezien hebben. Ook hier wordt de wand ‘gladgetrokken’ door middel van frames.


Ook op het bovenste perron wordt de rook-warmteafvoer langzaam maar zeker aan het zicht onttrokken door panelen die ervoor geplaatst worden. Foto Gé Dubbelman


Tussen de roltrappen ziet u de frames waar straks de rookschermen op gemonteerd worden. Foto Gé Dubbelman

Weer buiten
Nog een laatste stuk omhoog en we staan weer buiten. Een beetje buiten adem maar wel onder de indruk van alles wat er in station De Pijp gebeurd is. In het kader van onze goede voornemens spreken we af om over een paar weken weer eens een kijkje te nemen.

Bron

[ Bericht 0% gewijzigd door George_Zina op 12-01-2016 14:01:08 ]
pi_159047381
Al die kosten voor een stukje metro over 5-10 km zodat Amsterdam met haar Calimero-complex (zij hebben wel een metro en wij niet) ook een metro krijgt. :N
Ik ben niet tegen mooie projecten die werkgelegenheid opleveren maar ze hadden ook voor een project kunnen kiezen wat wel nuttig is. ;)
Ik vind het leuk om te zien wat er allemaal bij komt kijken maar had dit voor een nuttiger project gedaan.
Ik kan me voorstellen dat toeristen het leuk vinden maar vinden het ook leuk als je goedkoop een fiets kan gebruiken (leenfiets die je in A pakt en in B stalt) en voor de eigen bevolking is het net zo praktisch en beter om dat stukje te fietsen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bram_van_Loon op 12-01-2016 19:01:42 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159048236
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Al die kosten voor een stukje metro over 5-10 km zodat Amsterdam met haar Calimero-complex (zij hebben wel een metro en wij niet) ook een metro krijgt. :N
Ik ben niet tegen mooie projecten die werkgelegenheid opleveren maar ze hadden ook voor een project kunnen kiezen wat wel nuttig is. ;)
Ik vind het leuk om te zien wat er allemaal bij komt kijken maar had dit voor een nuttiger project gedaan.
Ik kan me voorstellen dat toeristen het leuk vinden maar vinden het ook leuk als je goedkoop een fiets kan gebruiken (leenfiets die je in A pakt en in B stalt) en voor de eigen bevolking is het net zo praktisch en beter om dat stukje te fietsen.
Maar goed dat jij niet over dat soort dingen gaat.
pi_159048280
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 19:18 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Maar goed dat jij niet over dat soort dingen gaat.
Wat fijn dat jij de wijsheid pacht hebt om dat te besluiten. :')

Amsterdam moet zich niet willen meten met wereldsteden zoals London, dat is Amsterdam niet en dat zal Amsterdam nooit worden, een lullig maar zeer duur metrootje van 5-10 km. lengte als verste afstand zal hier niets aan veranderen. Dat geld had veel beter besteed kunnen worden. Ik mag daar als niet-Amsterdammer over zeuren aangezien heel Nederland meebetaalt aan dit prestigeprojectje van Calimero Amsterdam.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159050240
Het is vooral de keuze van de route die wat vreemd is. Bij mij in Noord zitten we er wel echt op te wachten. Het zal voor ons een stuk makkelijker worden om de stad in te gaan. Maar de Pijp is nu al heel goed ontsloten met ov, dus daarvoor is het veel minde nuttig. Een snelle verbinding met Purmerend e.d was denk ik handiger geweest. Maar goed, dit is nu eenmaal wat er komt.
pi_159051391
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Al die kosten voor een stukje metro over 5-10 km zodat Amsterdam met haar Calimero-complex (zij hebben wel een metro en wij niet) ook een metro krijgt. :N
Ik ben niet tegen mooie projecten die werkgelegenheid opleveren maar ze hadden ook voor een project kunnen kiezen wat wel nuttig is. ;)
Ik vind het leuk om te zien wat er allemaal bij komt kijken maar had dit voor een nuttiger project gedaan.
Ik kan me voorstellen dat toeristen het leuk vinden maar vinden het ook leuk als je goedkoop een fiets kan gebruiken (leenfiets die je in A pakt en in B stalt) en voor de eigen bevolking is het net zo praktisch en beter om dat stukje te fietsen.
Fietsen is een van de merken van Amsterdam en ook die vervoersmiddel wordt niet vergeten: men wil de Sprong over het IJ gaan bewerkstelligen om Noord beter te verbinden met de rest van Amsterdam. (Hoewel ik hoop dat ze voor fietstunnels gaan ivm cruiseschepen die aanmeren in het centrum. Kan mij voorstellen dat rederijen niet happig zijn op obstakels in de vorm van bruggen en Damsco daardoor vaker achterwege gaan laten). Alleen met de groei van Amsterdam (2003: 737.641 inwoners / 2014: 813.387) en groei van aantal banen (2002: 417.711 / 2014: 484.600) moet men wel denken aan OV. Met de groei van die inwoners, forenzen en bezoekers moet het OV mee groeien.

Ik ben het mee eens dat het schandalig duur is voor een metrolijn van 9,2 km. Heb van de week gelezen dat het te maken heeft met de 'slechte grondkwaliteit' van Amsterdam. Niet bepaald geschikt voor het boren van tunnels wat de kosten exponentieel heeft doen stijgen. Na deze debacle van kostenoverschrijdingen zal het de komende 10/15 jaar niet meer van uitbreidingen van het net komen is mijn verwachting. Hoewel de topman van Schiphol graag die NZ-lijn uitgebreid ziet worden na Schiphol ivm onbetrouwbare treinen (te vaak storingen in die regio: momenteel 48 treinen per uur richting Schiphol maar gaat stijgen na ruim 50 binnenkort).
pi_159051806
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 20:46 schreef George_Zina het volgende:

[..]

Fietsen is een van de merken van Amsterdam en ook die vervoersmiddel wordt niet vergeten: men wil de Sprong over het IJ gaan bewerkstelligen om Noord beter te verbinden met de rest van Amsterdam.
Kijk, dat is een heel wat nuttiger project en hiervoor zijn de kosten nu een flink obstakel terwijl ze ook al dat geld wat ze aan de metro verspillen hiervoor hadden kunnen gebruiken en een goed fietsleensysteem (dat hoeft niet uitgevonden te worden, dat bestaat al in een ander land) hadden kunnen oprichten. Juist in Nederland vinden toeristen het leuk om zelf eens te fietsen.

Het is bekend dat juist hogeropgeleiden het geweldig vinden om in een groene en autoluwe buurt te wonen, dat wil niet zeggen dat je de auto moet verbannen maar het stimuleren van fietsen (fietssnelwegen, google eens naar deze term als je het fenomeen niet kent) en het remmen van het gemotoriseerd verkeer is zinvol beleid. Een metro kan hier een middel voor zien maar als je ziet wat het kost en hoe klein Amsterdam is dan vind ik het geen rationele beslissing, dit is een understatement.

quote:
(Hoewel ik hoop dat ze voor fietstunnels gaan ivm cruiseschepen die aanmeren in het centrum. Kan mij voorstellen dat rederijen niet happig zijn op obstakels in de vorm van bruggen en
Damsco daardoor vaker achterwege gaan laten).
Ik zie de voordelen van een fietstunnel maar ik weet niet wat beide projecten zouden gaan kosten dus ik durf daar geen stelling over in te nemen.

quote:
Ik ben het mee eens dat het schandalig duur is voor een metrolijn van 9,2 km. Heb van de week gelezen dat het te maken heeft met de 'slechte grondkwaliteit' van Amsterdam. Niet bepaald geschikt voor het boren van tunnels wat de kosten exponentieel heeft doen stijgen.
Dat wisten de bedrijven van tevoren en ook de overheid had dit kunnen en moeten weten als ze iemand verstand van zaken in de commisies hadden die hierover besloten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159051939
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 20:19 schreef Bleie het volgende:
Het is vooral de keuze van de route die wat vreemd is. Bij mij in Noord zitten we er wel echt op te wachten. Het zal voor ons een stuk makkelijker worden om de stad in te gaan. Maar de Pijp is nu al heel goed ontsloten met ov, dus daarvoor is het veel minde nuttig. Een snelle verbinding met Purmerend e.d was denk ik handiger geweest. Maar goed, dit is nu eenmaal wat er komt.
Voor het noorden van A is het vooral belangrijk dat je dat plasje water over kan zonder een pond te hoeven gebruiken. Niet dat het zo lang duurt maar het gaat toch net wat gemakkelijker en sneller als je gewoon over een weg dat plasje water kan oversteken en de ponden zijn wel heel erg druk geworden. Toevallig heb ik afgelopen november nog een pond daar gebruikt, zelfs op dat tijdstip (zaterdag, redelijk vroeg in de ochtend) was het al behoorlijk druk, ik kan me enkel voorstellen hoe dat doordeweeks is rond de spitstijden.
Heel die metro is daar niet voor nodig en dat geld had hier direct in geïnvesteerd kunnen worden. Maar ja, prestige en dromen en zo. :{
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159052735
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 20:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor het noorden van A is het vooral belangrijk dat je dat plasje water over kan zonder een pond te hoeven gebruiken. Niet dat het zo lang duurt maar het gaat toch net wat gemakkelijker en sneller als je gewoon over een weg dat plasje water kan oversteken en de ponden zijn wel heel erg druk geworden. Toevallig heb ik afgelopen november nog een pond daar gebruikt, zelfs op dat tijdstip (zaterdag, redelijk vroeg in de ochtend) was het al behoorlijk druk, ik kan me enkel voorstellen hoe dat doordeweeks is rond de spitstijden.
Heel die metro is daar niet voor nodig en dat geld had hier direct in geïnvesteerd kunnen worden. Maar ja, prestige en dromen en zo. :{
Pond? Echt?

Inhoudelijk: ik woon ruim 9 km van mijn werk. Zo'n fietsbrug is leuk, maar niet in de regen, of met windkracht 7 tegen. Dan wil ik met snel ov, dat niet vaststaat in de IJtunnel of in de klerezooi bij CS. Met de metro dus. Met goed weer hou ik enorm van de pont, maar niet van het Buiksloterwegveer in de spits. Oostveer is prima. Feit is wel dat de ponten het verkeer in spits niet aankunnen. Daar moet een oplossing voor komen.
pi_159052868
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 21:19 schreef Bleie het volgende:

[..]

Pond? Echt?
Sorry, ik kom van beneden de rivieren. Ik weet hoe het klinkt maar het is nu niet dat ik het woord normaal gesproken ooit schrijf of lees, ik had het even moeten opzoeken. Ponten vind ik raar klinken en daarom veronderstelde ik naïef dat het met een d zou worden geschreven. :')

quote:
Inhoudelijk: ik woon ruim 9 km van mijn werk. Zo'n fietsbrug is leuk, maar niet in de regen, of met windkracht 7 tegen. Dan wil ik met snel ov, dat niet vaststaat in de IJtunnel of in de klerezooi bij CS. Met de metro dus.
Dat snap ik maar dat geldt voor heel Nederland, waarom moet dan speciaal in Amsterdam wel een metro worden aangelegd terwijl in de rest van het land mensen niet miepen en gewoon fietsen of een andere oplossing zoeken? Als Amsterdam het zelf zou betalen dan zou ik me er niet mee bemoeien maar heel Nederland betaalt mee aan dit prestigeproject.
Wat betreft die windkracht, ga maar eens in de polder of in Zeeland of zo fietsen in plaats van het relatief bebouwde Amstedam, dat kleine open stukje over het water dat zal je wel volhouden en het is alleen maar gezond voor een mens. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159052970
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 21:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Sorry, ik kom van beneden de rivieren. Ik weet hoe het klinkt maar het is nu niet dat ik het woord normaal gesproken ooit schrijf of lees, ik had het even moeten opzoeken. Ponten vind ik raar klinken en daarom veronderstelde ik naïef dat het met een d zou worden geschreven. :')

[..]

Dat snap ik maar dat geldt voor heel Nederland, waarom moet dan speciaal in Amsterdam wel een metro worden aangelegd terwijl in de rest van het land mensen niet miepen en gewoon fietsen of een andere oplossing zoeken? Als Amsterdam het zelf zou betalen dan zou ik me er niet mee bemoeien maar heel Nederland betaalt mee aan dit prestigeproject.
Wat betreft die windkracht, ga maar eens in de polder fietsen. ;)
De rest van Nederland stapt in de auto. Dat is in Amsterdam niet echt een optie.
  dinsdag 12 januari 2016 @ 21:28:40 #264
36461 Joppy
geen colaboy
pi_159053054
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 20:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor het noorden van A is het vooral belangrijk dat je dat plasje water over kan zonder een pond te hoeven gebruiken. Niet dat het zo lang duurt maar het gaat toch net wat gemakkelijker en sneller als je gewoon over een weg dat plasje water kan oversteken en de ponden zijn wel heel erg druk geworden. Toevallig heb ik afgelopen november nog een pond daar gebruikt, zelfs op dat tijdstip (zaterdag, redelijk vroeg in de ochtend) was het al behoorlijk druk, ik kan me enkel voorstellen hoe dat doordeweeks is rond de spitstijden.
Heel die metro is daar niet voor nodig en dat geld had hier direct in geïnvesteerd kunnen worden. Maar ja, prestige en dromen en zo. :{
Het is duidelijk dat jij graag op de fiets zit en iedereen op de fiets wil zetten. Echter niet iedereen die van de NZ-lijn gebruik gaat maken wil of kan dat stuk in weer en wind fietsen. Ook kun je niet voor de ruim 120.000 verwachte reizigers een leenfiets op de stations zetten.
Deze lijn is ook niet voor de doorsnee Amsterdammer, die stapt echt wel op de fiets en gebruikt de aanwezige pont of toekomstige fietsbruggen (die er ook echt wel komen gaat). De NZ-lijn is er voor de incidentele (of wat meer regelmatige) bezoeker, toeristisch of zakelijk. Er worden in 2025 23 miljoen toeristen verwacht in Amsterdam en dat is dan nog exclusief zakelijke bezoekers (en die moeten echt niet alleen op de Zuidas zijn). Dit geldt dan met name voor het zuidelijke deel, waarbij Station Amsterdam Zuid een veel belangrijkere rol krijgt/heeft gekregen dan voorheen. Voor een flink deel van Nederland wordt Zuid het station om Amsterdam binnen te komen. Daar hoort ook een goede verbinding met het centrum bij.
Voor Noord heeft de lijn een nog veel belangrijkere functie. Niet alleen een hoogwaardige verbinding met de rest van de stad, maar de lijn heeft er nu al voor gezorgd dat er vele ontwikkelingen in het gebied rond de lijn zijn ontplooid en met succes. Ik denk zelfs dat zonder de NZ-lijn de fietsbruggen er nooit zouden komen.
Let the beat control your body!
  woensdag 13 januari 2016 @ 22:07:35 #265
36461 Joppy
geen colaboy
pi_159084310
De kosten zijn nu begroot op 3,2 miljard euro. Gigantisch bedrag natuurlijk, maar ik vind het zelf altijd wel interessant om dit soort bedragen in perspectief te plaatsen. Ik heb daarom de gegevens eens vergeleken met de cijfers van de aanleg van de centrale as in Friesland. De centrale as is een nieuwe provinciale weg, met 2x2 rijstroken, die momenteel wordt aangelegd tussen de N31 en Dokkum. Deze weg loopt door drie gemeenten.

Voor de vergelijking ben ik uitgegaan van de volgende getallen, deze getallen heb ik voor het gemak wat afgerond.
NZ-lijn:
kosten 3.200 miljoen
gebruikers per dag 100.000 (conservatieve schatting)
gebruikers per jaar 27 miljoen (270 werkdagen)
kosten per gebruiker (jaar): ¤ 119,-

inwoners stadsdelen noord, centrum en zuid: 320.000
kosten per inwoner (stadsdeel): ¤ 10.000,-

inwoners Amsterdam totaal 825.000
kosten per inwoners (hele stad): ¤ 3879,-

Centrale As
kosten 184 miljoen
gebruikers per dag: 17.000 (gemiddeld over het hele traject)
gebruikers per jaar: 4,6 miljoen
kosten per gebruiker (jaar): ¤ 40,-

inwoners gemeentes 75.000
kosten per inwoner: ¤ 2453,-

Als je dan kijkt naar de kosten per verwachte gebruiker is de NZ-ijn 3x zo duur als een provincale weg in Friesland.

Als je kijkt naar de kosten per inwoner, dan zie je dat de NZ-lijn 4x zo duur is als de weg, als je de NZ-lijn alleen afzet tegen de inwoners van de stadsdelen.Als je de NZ-lijn afzet tegen alle inwoners van Amsterdam dan is de lijn slechts 1,5x zo duur.

Bovenstaande cijfers heb ik met kort googlen achterhaald, en ik sta dan ook niet in voor de absolute juistheid van de getallen. En de toewijzing van de kosten per gebruiker of inwoner is natuurlijk enigzins arbitrair. Maar het geeft volgens mij wel enig perspectief. De NZ-lijn is natuurlijk een stuk duurder, maar dat is wel stukje infrastructuur met een unieke aanleg methode onder Unesco werelderfgoed. Terwijl de weg in Friesland een vrij standaard autoweg is met standaard aanlegmethodes.
Let the beat control your body!
pi_159091755
Grappige vergelijking. Zoals je zelf al zegt, is een weg aanleggen natuurlijk een stuk eenvoudiger dan een metro. Is er niet een vergelijking met een ingewikkelder project? HSL of zo? Of een tunnel?
pi_159092871
Er moet een tele portal komen voor fietsers uit Noord.
pi_159093625
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 18:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Al die kosten voor een stukje metro over 5-10 km zodat Amsterdam met haar Calimero-complex (zij hebben wel een metro en wij niet) ook een metro krijgt. :N
Ik ben niet tegen mooie projecten die werkgelegenheid opleveren maar ze hadden ook voor een project kunnen kiezen wat wel nuttig is. ;)
Ik vind het leuk om te zien wat er allemaal bij komt kijken maar had dit voor een nuttiger project gedaan.
Ik kan me voorstellen dat toeristen het leuk vinden maar vinden het ook leuk als je goedkoop een fiets kan gebruiken (leenfiets die je in A pakt en in B stalt) en voor de eigen bevolking is het net zo praktisch en beter om dat stukje te fietsen.
Je weet klaarblijkelijk weinig af van onze hoofdstad. Amsterdam heeft al meerdere metrolijnen. Deze Noord-Zijn lijn verbind het steeds populair wordende Noorden met Amsterdam. Ook biedt de lijn mogelijkheden voor forenzen die dadelijk in Noord de metro naar het Centraal kunnen nemen. Amsterdam Zuid is een regio in ontwikkeling en ook daar is een goede verbinding een pré. Bovendien kent Amsterdam het grootste aantal toeristen die iedere dag de stad bezoeken. Dan is een extra metrolijn noodzakelijk om al die miljoenen toeristen per jaar in goede banen te leiden.

Inderdaad is Amsterdam qua afmeting geen London of Berlijn. Die steden kennen veel meer ruimte en is beter geschikt voor veel autoverkeer. Dat geldt niet voor het krappe Amsterdam. Dan maakt zo'n extra lijn juist wenselijk. Maar het heeft lang geduurd. Ik zal blij zijn als het klaar is en Amsterdam weer in oude glorie te zien zal zijn.
pi_159096216
Ik denk dat je pas over 20 a 30 jaar echt wat zinnigs kan zeggen over de baten. Ik hoop dat de lijn rendabel zal zijn, want op een gegeven moment verdient de lijn zichzelf terug. Amsterdam groeit gewoon, en steeds meer toeristen doen de stad aan. Sterker nog, waarom zou er niet een oost-west lijn komen?
pi_159096352
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 13:25 schreef Homey het volgende:
Ik denk dat je pas over 20 a 30 jaar echt wat zinnigs kan zeggen over de baten. Ik hoop dat de lijn rendabel zal zijn, want op een gegeven moment verdient de lijn zichzelf terug. Amsterdam groeit gewoon, en steeds meer toeristen doen de stad aan. Sterker nog, waarom zou er niet een oost-west lijn komen?
Daar zijn nu natuurlijk al plannen en ideeen over.Oost west? Bestaat toch al met tram?
  donderdag 14 januari 2016 @ 13:42:58 #271
36461 Joppy
geen colaboy
pi_159096657
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 09:13 schreef Bleie het volgende:
Grappige vergelijking. Zoals je zelf al zegt, is een weg aanleggen natuurlijk een stuk eenvoudiger dan een metro. Is er niet een vergelijking met een ingewikkelder project? HSL of zo? Of een tunnel?
Ik heb bewust gekozen voor een vergelijk met een stuk vrij standaard infrastructuur met eveneens een voornamelijk lokale functie.
Let the beat control your body!
pi_159098314
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 11:21 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je weet klaarblijkelijk weinig af van onze hoofdstad. Amsterdam heeft al meerdere metrolijnen.
Dat maakt het project niet minder duur en het maakt het verhaal er bepaald niet beter op. Het is grootheidswaanzin van een groot dorp wat wereldstadallures heeft. Nogmaals, het zou mij een rotzorg zijn als Amsterdam dat zelf volledig zou betalen, dat doet Amsterdam helaas niet, Nederland mag meebetalen. Het is een hoop geld voor luiheid van de mens voor een piepklein stukje openbaar vervoer. Gelukkig zijn ze in andere Nederlandse steden wat nuchterder.

Deze Noord-Zijn lijn verbind het steeds populair wordende Noorden met Amsterdam. Ook biedt de lijn mogelijkheden voor forenzen die dadelijk in Noord de metro naar het Centraal kunnen nemen. Amsterdam Zuid is een regio in ontwikkeling en ook daar is een goede verbinding een pré. Bovendien kent Amsterdam het grootste aantal toeristen die iedere dag de stad bezoeken. Dan is een extra metrolijn noodzakelijk om al die miljoenen toeristen per jaar in goede banen te leiden.

quote:
Inderdaad is Amsterdam qua afmeting geen London of Berlijn.
Niet qua afmeting, niet qua populatie, niet qua toerisme, niet qua faciliteiten, niet qua grandeur...
Misschien verlsaat Amsterdam London met haar musea maar ook dat is een gewaagde stelling want London heeft er een flink aantal, met gratis toegang trouwens voor de meeste musea.
Amsterdam verhoudt zich tot London zoals Venlo zich verhoudt tot Amsterdam.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159098438
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 13:25 schreef Homey het volgende:
Ik denk dat je pas over 20 a 30 jaar echt wat zinnigs kan zeggen over de baten. Ik hoop dat de lijn rendabel zal zijn, want op een gegeven moment verdient de lijn zichzelf terug. Amsterdam groeit gewoon, en steeds meer toeristen doen de stad aan. Sterker nog, waarom zou er niet een oost-west lijn komen?
Is het niet een idee om eerst af te wachten in welke mate het groeit? Ik denk dat we ons niet de illusie moeten maken dat een piepklein metrolijntje meer toeristen doet komen. Die komen om andere redenen en die zullen zich zeker niet laten tegenhouden door een klein transportongemakje.
Amsterdam moet bovendien helemaal geen wereldstad willen wordne, het is onwaarschijnlijk dat dat binnen enkele decennia gebeurt, kijk maar naar de geschiedenis (het past blijkbaar niet bij Nederland) maar stel dat het zou kunnen, moet je dat wel willen? Als Amsterdammer en als Nederlander. Bovendien, wat reken je wel en niet tot Amsterdam? Trek genoeg van de omgeving er bij en je komt aan flink wat extra inwoners, dat maakt het nog niet meer een metropool.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_159101607
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 14:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is het niet een idee om eerst af te wachten in welke mate het groeit? Ik denk dat we ons niet de illusie moeten maken dat een piepklein metrolijntje meer toeristen doet komen. Die komen om andere redenen en die zullen zich zeker niet laten tegenhouden door een klein transportongemakje.
Amsterdam moet bovendien helemaal geen wereldstad willen wordne, het is onwaarschijnlijk dat dat binnen enkele decennia gebeurt, kijk maar naar de geschiedenis (het past blijkbaar niet bij Nederland) maar stel dat het zou kunnen, moet je dat wel willen? Als Amsterdammer en als Nederlander. Bovendien, wat reken je wel en niet tot Amsterdam? Trek genoeg van de omgeving er bij en je komt aan flink wat extra inwoners, dat maakt het nog niet meer een metropool.
Amsterdam is wereldberoemd maar geen uitgestrekte metropool. Dat is juist de charme van de stad. Venetie is ook wereldberoemd maar ook niet groot. Je hoeft niet per se heel groot te zijn om bekend te zijn.

Desondanks groeit de stad wel, en betere transportmogelijkheden zijn gewoon een goed idee. De uitvoering en financiering van de noord-zuid lijn is heel slecht gegaan natuurlijk, maar toch wordt ie afgebouwd. Het duurt nog maar 2 jaar. Als ie eenmaal rijdt, zullen denk ik veel mensen er veel plezier aan beleven, zeker in Amsterdam-noord en daarboven.
pi_159104561
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 14:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het is grootheidswaanzin van een groot dorp wat wereldstadallures heeft. .
Ik beproef toch een beetje jaloezie van een niet-Amsterdammer? Vraag aan een buitenlander of die Nederland kent en vele zullen hun schouders ophalen. Vraag of ze Amsterdam kennen en je krijgt altijd een bevestigend antwoord. Amsterdam is een stad van wereldklasse. De enige stad van Nederland. En inderdaad, size don't matter. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')