Zonder negers had zwarte piet niet bestaan.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:39 schreef Eufonie het volgende:
Zonder negers was deze discussie er nooit geweest.
Kijk wel uit met die hokjesindeling van pro-pieters en anti-pieters.quote:Op woensdag 30 september 2015 17:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Tja, dat hebben die 'pro-pieten' helemaal aan zichzelf te danken. Dankzij hun domme retoriek is het pro-piet-kamp nu onherroepelijk geassocieerd met tokkies en plat racisme.
Waarom vind je het racistisch?quote:Op woensdag 30 september 2015 18:05 schreef Kikopuz het volgende:
[..]
Oké prima. Dan vind ik albino's in Afrika ook racistisch. En mensen in Japan die een lichtere huidskleur willen vind ik ook racistisch.
Waarom kan ik dat niet stellen?quote:Oh en ten tweede: Als het een argument van niks is dan kan je dit ook niet stellen:
[..]
Het bewijst dus helemaal niks.
Racisme is een vorm van belediging, en belediging is altijd subjectief. Het bestaat namelijk niet los van de ervaring van de mens. Dat betekent dat iets racistisch is, op het moment dat men het racistisch vindt.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Iets is racistisch, of iets is het niet.
Dat mogen ze wel, daar kiezen besturen zelf voor.quote:Op woensdag 30 september 2015 17:39 schreef luxerobots het volgende:
Linkse figuren zoals nepkunstenaar Quinsy Gario hebben Zwarte Piet in verband gebracht met racisme. Gewoon heel letterlijk met de leus ''Zwarte Piet is Racisme''. Goede argumenten heb ik niet gezien, het publiek misleiden mag kennelijk.
Eerder heb ik al aangegeven dat het onderwijswereldje hartstikke links is en wel eens een sleutelrol zou kunnen spelen in deze hele kwestie. En ja, ze zijn begonnen met het verbieden van Zwarte Piet in Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
Let op: het is niet dat scholen zelf mogen kiezen of ze een gekleurde of Zwarte Piet willen. Nee het is het verbieden van een Nederlandse traditie.
Wat mij betreft is het hands on, en mag de strijd harder gevoerd worden. Boycot Quinsy Gario, laat je mening horen, verkleed kinderen als Zwarte Piet. Het is toch belachelijk dat een klein groepje mensen onze cultuur verbiedt.
Dat betekent dat sommige mensen racisme niet begrijpen en het woord te pas en te onpas gebruiken om aandacht te trekken of om hun zin te krijgen. Hoe jij erbij komt dat iets racistisch is als men het racistisch vindt gaat ieder's pet te boven.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Racisme is een vorm van belediging, en belediging is altijd subjectief. Het bestaat namelijk niet los van de ervaring van de mens. Dat betekent dat iets racistisch is, op het moment dat men het racistisch vindt.
Daarom, had veel problemen voorkomen.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zonder negers had zwarte piet niet bestaan.
Dat komt omdat ik racisme wel begrijp.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:50 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat betekent dat sommige mensen racisme niet begrijpen en het woord te pas en te onpas gebruiken om aandacht te trekken of om hun zin te krijgen. Hoe jij erbij komt dat iets racistisch is als men het racistisch vindt gaat ieder's pet te boven.
Toch wel. Je moet zeggen, zonder de kleur zwart (alhoewel het niet echt een kleur is) had zwarte piet niet bestaan.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zonder negers had zwarte piet niet bestaan.
quote:Op woensdag 30 september 2015 18:15 schreef snakelady het volgende:
Het resultaat: de welbekende stroopwafelpieten, de regenboogpieten, en ook het besluit in Utrecht.
Maar was het anti-zp-kamp dan tevreden met die stroopwafel- en regenboogpieten? Die indruk had ik niet.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:15 schreef snakelady het volgende:
Dat is het probleem inderdaad, de pro pieten willen niks buigen.
Zwarte Piet is van oorsprong geen zwartgeschilderd persoon maar een neger. Een zwarte bediende zoals in die tijd niet heel ongebruikelijk was onder rijke mensen.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:59 schreef Montagui het volgende:
[..]
Toch wel. Je moet zeggen, zonder de kleur zwart (alhoewel het niet echt een kleur is) had zwarte piet niet bestaan.
Nergens is de definitie van racisme zo vastgelegd dat het racisme is als mensen het racisme vinden. Dat is een hele zachte en subjectieve definitie.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat komt omdat ik racisme wel begrijp.
Precies! Dus voer geleidelijk wijzigingen door.quote:Op woensdag 30 september 2015 18:35 schreef snakelady het volgende:
Toch had niemand er moeite mee toen de roe werd afgeschaft, of alle andere veranderingen die zwarte piet ondertussen als is doorgegaan.
Nee. Zwarte Piet is een archetype, geen neger.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zwarte Piet is van oorsprong geen zwartgeschilderd persoon maar een neger.
Toen werden wijzigingen doorgevoerd omdat mensen het leuk vonden. Nu omdat er een klein groepje boze demonstranten is dat intochten verstoord, de oorlog verklaart en naar de rechter stapt om het feest te willen verbieden.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:06 schreef Arcee het volgende:
[..]
Precies! Dus voer geleidelijk wijzigingen door.
Lees het vonnis van de rechtbank in Amsterdam eens. Daar staat precies in waarom een rechter het als racisme ziet. Of wil je ook gaan beweren dat zo'n rechter niet uitgaat van 'serieuze criteria'?quote:Op woensdag 30 september 2015 19:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nergens is de definitie van racisme zo vastgelegd dat het racisme is als mensen het racisme vinden. Dat is een hele zachte en subjectieve definitie.
Donkere mensen op de Antillen vinden het leuk om zich donker te schminken, lijkt me geen racisme. In Nederland is er een groepje donkere mensen aan het demonstreren bij de intocht. Is het hier dan opeens wél racisme? Je zal toch met serieuze criteria moeten komen om iets als racisme te definiëren.
Naast die mensen zijn er ook nog mensen die Zwarte Piet liever veranderd zien worden in kleurenpieten. Het is niet alleen vanwege de demonstranten.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:09 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Toen werden wijzigingen doorgevoerd omdat mensen het leuk vonden. Nu omdat er een klein groepje boze demonstranten is dat intochten verstoord, de oorlog verklaart en naar de rechter stapt om het feest te willen verbieden.
Nogal logisch dat mensen de hakken in het zand zetten.
Ja, want in tegenstelling tot jou heb ik me wél verdiept in dat vonnis.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Lees het vonnis van de rechtbank in Amsterdam eens. Daar staat precies in waarom een rechter het als racisme ziet. Of wil je ook gaan beweren dat zo'n rechter niet uitgaat van 'serieuze criteria'?
Dat had niets met de validiteit van de inhoud van het vonnis te maken.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Overigens heeft het hof toen geoordeeld dat de Amsterdamse rechtbank voor haar beurt sprak.
Haha, ik weet genoeg. Veel plezier met je avond.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, want in tegenstelling tot jou heb ik me wél verdiept in dat vonnis.
Hoe serieus kunnen we de rechter nemen als hij stelt dat zwarte mensen zich beledigd voelen, maar blanken niet. Overigens heeft het hof toen geoordeeld dat de Amsterdamse rechtbank voor haar beurt sprak.
Ja, vandaar dus ook geleidelijk. Ik snap de urgentie niet waarom het in 1 of 2 jaar radicaal gewijzigd moet worden of zelfs afgeschaft.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:09 schreef luxerobots het volgende:
Toen werden wijzigingen doorgevoerd omdat mensen het leuk vonden. Nu omdat er een klein groepje boze demonstranten is dat intochten verstoord, de oorlog verklaart en naar de rechter stapt om het feest te willen verbieden.
Nogal logisch dat mensen de hakken in het zand zetten.
Ik ze me toch maar zorgen maken om de validiteit als rechtbanken over andere onderwerpen gaan spreken dan waar ze bevoegd voor zijn.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat had niets met de validiteit van de inhoud van het vonnis te maken.
IJstersterke inhoudelijke reactie.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Haha, ik weet genoeg. Veel plezier met je avond.
Gaat het nou over de inhoud van het vonnis, of de mate waarin de Amsterdamse rechtbank bevoegd is daar uitspraken te doen?quote:Op woensdag 30 september 2015 19:14 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik ze me toch maar zorgen maken om de validiteit als rechtbanken over andere onderwerpen gaan spreken dan waar ze bevoegd voor zijn.
[..]
IJstersterke inhoudelijke reactie.
Beiden.quote:Op woensdag 30 september 2015 19:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gaat het nou over de inhoud van het vonnis, of de mate waarin de Amsterdamse rechtbank bevoegd is daar uitspraken te doen?
Want dat laatste lijkt me niet bepaald inhoudelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |