abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 29 september 2015 @ 13:10:40 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156471096
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 13:06 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat argument heb ik vaak voorbij gekomen, maar heb daar nooit echt onderbouwing voor gelezen. Natuurlijk begrijp ik dat productie een flinke belasting is voor grondstoffen en milieu, maar iedere liter brandstof die je verbruikt is dat ook, en dat loopt volgens mij uiteindelijk hoger op. Zeker nu veel materialen in de autoindustrie gerecycled worden.

[..]
http://www.theguardian.co(...)on-footprint-new-car
CO2 productie van het maken van een auto is ongeveer gelijk aan het rijden ervan, en dan kijken we alleen naar CO2
Hebben we het niet over het water wat je nodig hebt om het staal te maken (10 ton water per ton staal ongeveer) over de lak en de oplosmiddelen, het schuimstof in de stoelen etc etc etc

En daar komt natuurlijk bij dat je EV niet op lucht rijdt, maar ook het rijden daarvan is milieubelastend.
quote:
Ik vraag me plotseling af wat voor een (semi)elektische auto jij rijdt trouwens? :)

[..]
Audi E-Tron
quote:
Waarom bestonden er meer dan 100 jaar geleden dan al elektrische auto's?

Waarom had General Motors eind jaren 80 / begin jaren 90 dan al een elektrische auto productieklaar?

Of waarom waren er dan 30 tot 40 jaar geleden al studiemodellen die al een verbruik van 1 op 30 konden halen?

Als die ontwikkeling zich destijds had doorgezet, en dat was gebeurd als alle autofabrikanten zich daar vol op hadden ingezet, dan had de ontwikkeling momenteel echt wel verder kunnen zijn dan nu het geval is.

Alleen feit is dat door gemakzucht en druk vanuit de olie-industrie daar nooit echt werk van gemaakt is. Olie was bovendien te goedkoop om alternatieven echt interessant te maken (althans, beredeneerd vanuit korte termijn belangen).
Dat er 100 jaar geleden al electrische autos bestonden weet ik, maar met de accu's van 20 jaar geleden zou je een Tesla met een bereik van 20-30 kilometer kunnen bouwen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 september 2015 @ 13:11:39 #52
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_156471113
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 13:06 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat argument heb ik vaak voorbij gekomen, maar heb daar nooit echt onderbouwing voor gelezen. Natuurlijk begrijp ik dat productie een flinke belasting is voor grondstoffen en milieu, maar iedere liter brandstof die je verbruikt is dat ook, en dat loopt volgens mij uiteindelijk hoger op. Zeker nu veel materialen in de autoindustrie gerecycled worden.

Ik vroeg me net hetzelfde af dus eens gaan Googlen, het blijkt lastige materie (veel variabele ) maar hier een poging tot een berekening: http://www.theguardian.co(...)ap-energy-efficiency
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_156471118
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:
http://www.theguardian.co(...)on-footprint-new-car
CO2 productie van het maken van een auto is ongeveer gelijk aan het rijden ervan, en dan kijken we alleen naar CO2
Hebben we het niet over het water wat je nodig hebt om het staal te maken (10 ton water per ton staal ongeveer) over de lak en de oplosmiddelen, het schuimstof in de stoelen etc etc etc
Dank voor het linkje, inderdaad interessant. ^O^

Al zou ik het ook interessant vinden als je verder op mijn post zou ingaan. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 29 september 2015 @ 13:13:58 #54
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156471155
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 september 2015 13:00 schreef Tijn het volgende:

[..]

Die liefhebberij zal flink afnemen met deze laatste generatie verbrandingsmotorrijders. De kinderen die nu geboren worden, zullen elektrisch rijden als de norm ervaren. Die hebben geen nostalgische gevoelens bij het verbranden van benzine.
Als norm inderdaad, maar bepaalde producten zijn tijdloos. Het elektrisch rijden zal zeker de toekomst hebben. Al zal dat in landen zoals de USA nog wel een hele tijd duren.Zeker al in bepaalde staten.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 29 september 2015 @ 13:19:04 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156471234
De Tesla laat trouwens zien dat mijn gedachten was toen Apple met de iPhone kwam correct was, het werd tijd dat Silicon Valley een auto gaat bouwen, een totale buitenstaander die niet gehinderd wordt door 75 jaar ervaring in autos bouwen.
De iPhone was een telefoon die gemaakt werd door een buitenstaander, met een compleet andere blik op telefoons. Er waren eerder wat pogingen gedaan in die richting, maar niet zo goed.
Een onaangevochten marktleider met een enorme stempel op de hele industrie werd weggevaagd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 september 2015 @ 13:21:29 #56
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156471269
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 13:13 schreef Cherna het volgende:

[..]

Als norm inderdaad, maar bepaalde producten zijn tijdloos. Het elektrisch rijden zal zeker de toekomst hebben. Al zal dat in landen zoals de USA nog wel een hele tijd duren.Zeker al in bepaalde staten.
Het amerikaanse bedrijf Tesla komt met de 3

35.000 dollar, goedkoper dan een Golf GTE of Audi E-tron
http://www.popularmechani(...)-iii-coming-in-2017/

[ Bericht 2% gewijzigd door Pietverdriet op 29-09-2015 13:27:04 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156471496
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het amerikaanse bedrijf Tesla komt met de 3

35.000 dollar, goedkoper dan een Golf GTE of Audi E-tron
http://www.popularmechani(...)-iii-coming-in-2017/
Zo'n 31.000 euro. Zeer acceptabele prijs. ^O^

Nog even en er zullen ook elektrische auto's verkrijgbaar zijn in het prijssegment 10 tot 20 duizend euro en 20 tot 30 duizend euro (even de Renault Zoë buiten beschouwing latende want daar zit je aan een dure leaseconstructie vast wat betreft de accu's).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 29 september 2015 @ 13:38:19 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156471545
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 13:35 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zo'n 31.000 euro. Zeer acceptabele prijs. ^O^

Nog even en er zullen ook elektrische auto's verkrijgbaar zijn in het prijssegment 10 tot 20 duizend euro en 20 tot 30 duizend euro (even de Renault Zoë buiten beschouwing latende want daar zit je aan een dure leaseconstructie vast wat betreft de accu's).
Reken op een slordige 40.000 euro in NL, BTW bijvoorbeeld
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 september 2015 @ 13:40:04 #59
321876 Cherna
Fuck the System
pi_156471577
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het amerikaanse bedrijf Tesla komt met de 3

35.000 dollar, goedkoper dan een Golf GTE of Audi E-tron
http://www.popularmechani(...)-iii-coming-in-2017/
Okies, ik dacht dat een behoorlijk aantal staten het business model dat Tesla hanteert weigerde en er zelfs een wet voor aangenomen was.
http://www.engadget.com/2014/07/17/tesla-motors-us-sales/

Ik wens ze wel veel succes.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 29 september 2015 @ 13:45:22 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156471677
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 13:40 schreef Cherna het volgende:

[..]

Okies, ik dacht dat een behoorlijk aantal staten het business model dat Tesla hanteert weigerde en er zelfs een wet voor aangenomen was.
http://www.engadget.com/2014/07/17/tesla-motors-us-sales/

Ik wens ze wel veel succes.
Kijk, dat wist ik niet, gevestigde belangen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156472051
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 12:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Een 308 euro6 oliestoker :r Zo een waar het adblue reservoir er niet voor de show op zit :) Mijn laatste plofkoets.

De tweede auto wordt volgend jaar vervangen voor een EV.
Zit er adblue in de 308?
Whatever...
  dinsdag 29 september 2015 @ 14:36:47 #62
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_156472775
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Reken op een slordige 40.000 euro in NL, BTW bijvoorbeeld
Wat een heel forse "start" prijs is, voor de meeste gezinnen.
Dat moet m.i. goedkoper kunnen, zonder terugvallen naar een zielig aandoend voertuig.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_156472991
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 14:36 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wat een heel forse "start" prijs is, voor de meeste gezinnen.
Dat moet m.i. goedkoper kunnen, zonder terugvallen naar een zielig aandoend voertuig.
Bereken eens hoeveel goedkoper een Tesla is in het gebruik...

Nee, Tesla gaat een hoop van die middenklassers wegzetten hoor.
pi_156473515
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 14:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Bereken eens hoeveel goedkoper een Tesla is in het gebruik...

Nee, Tesla gaat een hoop van die middenklassers wegzetten hoor.
Voordat de tesla 3 geleverd kan worden heeft de overheid haar beleid aangepast. Dat kan simpelweg niet anders.
pi_156473756
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:10 schreef Cracka-ass het volgende:

Voordat de tesla 3 geleverd kan worden heeft de overheid haar beleid aangepast. Dat kan simpelweg niet anders.
En welk ingetrokken beleid zou de gebruikskosten van een Tesla doen toenemen?
  dinsdag 29 september 2015 @ 15:23:19 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156473825
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 14:36 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wat een heel forse "start" prijs is, voor de meeste gezinnen.
Dat moet m.i. goedkoper kunnen, zonder terugvallen naar een zielig aandoend voertuig.
Zoals ik al in deel 1 zei, middenklasse en hoger wordt niet nieuw verkocht aan mensen die hem kopen maar voor het allergrootste deel aan zakelijke en lease rijders.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 september 2015 @ 15:25:28 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156473875
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:10 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Voordat de tesla 3 geleverd kan worden heeft de overheid haar beleid aangepast. Dat kan simpelweg niet anders.
Tesla 3 komt 2017 op de markt, tot 2018 zijn ze onder de huidige wettelijke regels nog bijtellingsvrij
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 september 2015 @ 15:26:31 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156473899
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

En welk ingetrokken beleid zou de gebruikskosten van een Tesla doen toenemen?
Men zou ze in de 7 of 15% bijtelling kunnen laten vallen, of zelfs in de 25% bijtelling. Dan heeft het geen enkele zin om een elektrische auto te leasen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156474203
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

Men zou ze in de 7 of 15% bijtelling kunnen laten vallen, of zelfs in de 25% bijtelling. Dan heeft het geen enkele zin om een elektrische auto te leasen.
Ik heb het over de gebruikskosten. Dus 'brandstof', onderhoud (elektrische auto heeft nauwelijks onderhoud nodig), enz.
  dinsdag 29 september 2015 @ 15:43:33 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156474284
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:39 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik heb het over de gebruikskosten. Dus 'brandstof', onderhoud (elektrische auto heeft nauwelijks onderhoud nodig), enz.
In de categorie van de 40.000 euro auto speelt dat soort zaken niet of nauwelijks mee in de verkoop ervan, middenklasse en hoger is leaseautos, privepersonen kopen die niet tot nauwelijks nieuw
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156474334
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:

In de categorie van de 40.000 euro auto speelt dat soort zaken niet of nauwelijks mee in de verkoop ervan, middenklasse en hoger is leaseautos, privepersonen kopen die niet tot nauwelijks nieuw
Bereken de besparing maar eens.

Nou wil ik best mee in het feit dat de meeste mensen niet echt goed kunnen rekenen, maar de aanschafprijs is niet het hele verhaal en er zijn ook zat mensen die dat snappen.
pi_156474452
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

En welk ingetrokken beleid zou de gebruikskosten van een Tesla doen toenemen?
De overheid is vele malen creatiever dan ik als het op de melkkoe aankomt maar hier enkele voorbeelden:

- verhoging bijtelling voor specifieke voertuigen
- verhoging wegenbelasting voor specifieke voertuigen
- compensatie 'plan een groene boom voor elk kWh' belasting
- aantal rotaties van teslawielen belasting, per wiel
- belasting op laadpalen
- afschaffen van verschillende investeringsvoordelen
- en alles met terugwerkende kracht uiteraard.

Overigens zijn gebruikskosten voor mij de totale kosten per jaar. Het gebruiken van een auto hoeft feitelijk niks te kosten.

Het heeft nogal consequenties als mensen massaal overstappen op een tesla 3. Dat ding kost echt helemaal niks met de huidige regelgeving. Dat scheelt de overheid simpelweg teveel geld.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tesla 3 komt 2017 op de markt, tot 2018 zijn ze onder de huidige wettelijke regels nog bijtellingsvrij
Het laatste kwartaal is inmiddels de prognose.
Reken maar op nog meer vertraging.
  dinsdag 29 september 2015 @ 15:55:14 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156474516
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:45 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Bereken de besparing maar eens.

Nou wil ik best mee in het feit dat de meeste mensen niet echt goed kunnen rekenen, maar de aanschafprijs is niet het hele verhaal en er zijn ook zat mensen die dat snappen.
Ik ben het met je eens dat de besparing op brandstof en wegenbelasting het interessant maken, maar dan moet je wel het geld hebben of kunnen financieren.
Wellicht veranderd de markt ook door meer elektrische autos in de prijs tussen de 30 en 40K met een actieradius van meer 500 Kilometer of meer. Maar op het moment is het zo dat de middenklasse vooral zakelijk en lease is, en er in dat segment nauwelijks nieuwe gekocht wordt voor prive. Je zou ook gek zijn want als je nu 40 K Lapt voor een nieuwe auto en de showroom uitrijdt ben je al een paar leuke vakanties kwijt aan wat ie minder waard is voor je de straat uit bent.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156474537
Ik doelde gewoon op de particulier. Die krijgt een voordeeltje op de houderschapsbelasting en dat is het dan...

Bovendien: er zijn meer landen dan Nederland. Ik durf aan dat het een succes gaat worden. En overheden reageren altijd pas als zo'n ding in de showroom staat.
pi_156474591
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:

Ik ben het met je eens dat de besparing op brandstof en wegenbelasting het interessant maken, maar dan moet je wel het geld hebben of kunnen financieren.
Wellicht veranderd de markt ook door meer elektrische autos in de prijs tussen de 30 en 40K met een actieradius van meer 500 Kilometer of meer. Maar op het moment is het zo dat de middenklasse vooral zakelijk en lease is, en er in dat segment nauwelijks nieuwe gekocht wordt voor prive. Je zou ook gek zijn want als je nu 40 K Lapt voor een nieuwe auto en de showroom uitrijdt ben je al een paar leuke vakanties kwijt aan wat ie minder waard is voor je de straat uit bent.
Zo veel geld vind ik 40k niet en ik ken genoeg mensen die dat privé uitgeven aan een auto.

Maar we zullen zien. Momenteel is het nog maar een model in ontwikkeling. De dollarkoers bepaalt ook de prijs hier, aangezien Tesla daar meermaals per jaar de europrijs op corrigeert.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')