http://www.theguardian.co(...)on-footprint-new-carquote:Op dinsdag 29 september 2015 13:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat argument heb ik vaak voorbij gekomen, maar heb daar nooit echt onderbouwing voor gelezen. Natuurlijk begrijp ik dat productie een flinke belasting is voor grondstoffen en milieu, maar iedere liter brandstof die je verbruikt is dat ook, en dat loopt volgens mij uiteindelijk hoger op. Zeker nu veel materialen in de autoindustrie gerecycled worden.
[..]
Audi E-Tronquote:Ik vraag me plotseling af wat voor een (semi)elektische auto jij rijdt trouwens?
[..]
Dat er 100 jaar geleden al electrische autos bestonden weet ik, maar met de accu's van 20 jaar geleden zou je een Tesla met een bereik van 20-30 kilometer kunnen bouwenquote:Waarom bestonden er meer dan 100 jaar geleden dan al elektrische auto's?
Waarom had General Motors eind jaren 80 / begin jaren 90 dan al een elektrische auto productieklaar?
Of waarom waren er dan 30 tot 40 jaar geleden al studiemodellen die al een verbruik van 1 op 30 konden halen?
Als die ontwikkeling zich destijds had doorgezet, en dat was gebeurd als alle autofabrikanten zich daar vol op hadden ingezet, dan had de ontwikkeling momenteel echt wel verder kunnen zijn dan nu het geval is.
Alleen feit is dat door gemakzucht en druk vanuit de olie-industrie daar nooit echt werk van gemaakt is. Olie was bovendien te goedkoop om alternatieven echt interessant te maken (althans, beredeneerd vanuit korte termijn belangen).
Ik vroeg me net hetzelfde af dus eens gaan Googlen, het blijkt lastige materie (veel variabele ) maar hier een poging tot een berekening: http://www.theguardian.co(...)ap-energy-efficiencyquote:Op dinsdag 29 september 2015 13:06 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat argument heb ik vaak voorbij gekomen, maar heb daar nooit echt onderbouwing voor gelezen. Natuurlijk begrijp ik dat productie een flinke belasting is voor grondstoffen en milieu, maar iedere liter brandstof die je verbruikt is dat ook, en dat loopt volgens mij uiteindelijk hoger op. Zeker nu veel materialen in de autoindustrie gerecycled worden.
Dank voor het linkje, inderdaad interessant.quote:Op dinsdag 29 september 2015 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:
http://www.theguardian.co(...)on-footprint-new-car
CO2 productie van het maken van een auto is ongeveer gelijk aan het rijden ervan, en dan kijken we alleen naar CO2
Hebben we het niet over het water wat je nodig hebt om het staal te maken (10 ton water per ton staal ongeveer) over de lak en de oplosmiddelen, het schuimstof in de stoelen etc etc etc
Als norm inderdaad, maar bepaalde producten zijn tijdloos. Het elektrisch rijden zal zeker de toekomst hebben. Al zal dat in landen zoals de USA nog wel een hele tijd duren.Zeker al in bepaalde staten.quote:Op dinsdag 29 september 2015 13:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die liefhebberij zal flink afnemen met deze laatste generatie verbrandingsmotorrijders. De kinderen die nu geboren worden, zullen elektrisch rijden als de norm ervaren. Die hebben geen nostalgische gevoelens bij het verbranden van benzine.
Het amerikaanse bedrijf Tesla komt met de 3quote:Op dinsdag 29 september 2015 13:13 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als norm inderdaad, maar bepaalde producten zijn tijdloos. Het elektrisch rijden zal zeker de toekomst hebben. Al zal dat in landen zoals de USA nog wel een hele tijd duren.Zeker al in bepaalde staten.
Zo'n 31.000 euro. Zeer acceptabele prijs.quote:Op dinsdag 29 september 2015 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het amerikaanse bedrijf Tesla komt met de 3
35.000 dollar, goedkoper dan een Golf GTE of Audi E-tron
http://www.popularmechani(...)-iii-coming-in-2017/
Reken op een slordige 40.000 euro in NL, BTW bijvoorbeeldquote:Op dinsdag 29 september 2015 13:35 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zo'n 31.000 euro. Zeer acceptabele prijs.
Nog even en er zullen ook elektrische auto's verkrijgbaar zijn in het prijssegment 10 tot 20 duizend euro en 20 tot 30 duizend euro (even de Renault Zoë buiten beschouwing latende want daar zit je aan een dure leaseconstructie vast wat betreft de accu's).
Okies, ik dacht dat een behoorlijk aantal staten het business model dat Tesla hanteert weigerde en er zelfs een wet voor aangenomen was.quote:Op dinsdag 29 september 2015 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het amerikaanse bedrijf Tesla komt met de 3
35.000 dollar, goedkoper dan een Golf GTE of Audi E-tron
http://www.popularmechani(...)-iii-coming-in-2017/
Kijk, dat wist ik niet, gevestigde belangenquote:Op dinsdag 29 september 2015 13:40 schreef Cherna het volgende:
[..]
Okies, ik dacht dat een behoorlijk aantal staten het business model dat Tesla hanteert weigerde en er zelfs een wet voor aangenomen was.
http://www.engadget.com/2014/07/17/tesla-motors-us-sales/
Ik wens ze wel veel succes.
Zit er adblue in de 308?quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Een 308 euro6 oliestoker Zo een waar het adblue reservoir er niet voor de show op zit Mijn laatste plofkoets.
De tweede auto wordt volgend jaar vervangen voor een EV.
Wat een heel forse "start" prijs is, voor de meeste gezinnen.quote:Op dinsdag 29 september 2015 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Reken op een slordige 40.000 euro in NL, BTW bijvoorbeeld
Bereken eens hoeveel goedkoper een Tesla is in het gebruik...quote:Op dinsdag 29 september 2015 14:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat een heel forse "start" prijs is, voor de meeste gezinnen.
Dat moet m.i. goedkoper kunnen, zonder terugvallen naar een zielig aandoend voertuig.
Voordat de tesla 3 geleverd kan worden heeft de overheid haar beleid aangepast. Dat kan simpelweg niet anders.quote:Op dinsdag 29 september 2015 14:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bereken eens hoeveel goedkoper een Tesla is in het gebruik...
Nee, Tesla gaat een hoop van die middenklassers wegzetten hoor.
En welk ingetrokken beleid zou de gebruikskosten van een Tesla doen toenemen?quote:Op dinsdag 29 september 2015 15:10 schreef Cracka-ass het volgende:
Voordat de tesla 3 geleverd kan worden heeft de overheid haar beleid aangepast. Dat kan simpelweg niet anders.
Zoals ik al in deel 1 zei, middenklasse en hoger wordt niet nieuw verkocht aan mensen die hem kopen maar voor het allergrootste deel aan zakelijke en lease rijders.quote:Op dinsdag 29 september 2015 14:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat een heel forse "start" prijs is, voor de meeste gezinnen.
Dat moet m.i. goedkoper kunnen, zonder terugvallen naar een zielig aandoend voertuig.
Tesla 3 komt 2017 op de markt, tot 2018 zijn ze onder de huidige wettelijke regels nog bijtellingsvrijquote:Op dinsdag 29 september 2015 15:10 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Voordat de tesla 3 geleverd kan worden heeft de overheid haar beleid aangepast. Dat kan simpelweg niet anders.
Men zou ze in de 7 of 15% bijtelling kunnen laten vallen, of zelfs in de 25% bijtelling. Dan heeft het geen enkele zin om een elektrische auto te leasen.quote:Op dinsdag 29 september 2015 15:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En welk ingetrokken beleid zou de gebruikskosten van een Tesla doen toenemen?
Ik heb het over de gebruikskosten. Dus 'brandstof', onderhoud (elektrische auto heeft nauwelijks onderhoud nodig), enz.quote:Op dinsdag 29 september 2015 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Men zou ze in de 7 of 15% bijtelling kunnen laten vallen, of zelfs in de 25% bijtelling. Dan heeft het geen enkele zin om een elektrische auto te leasen.
In de categorie van de 40.000 euro auto speelt dat soort zaken niet of nauwelijks mee in de verkoop ervan, middenklasse en hoger is leaseautos, privepersonen kopen die niet tot nauwelijks nieuwquote:Op dinsdag 29 september 2015 15:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb het over de gebruikskosten. Dus 'brandstof', onderhoud (elektrische auto heeft nauwelijks onderhoud nodig), enz.
Bereken de besparing maar eens.quote:Op dinsdag 29 september 2015 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
In de categorie van de 40.000 euro auto speelt dat soort zaken niet of nauwelijks mee in de verkoop ervan, middenklasse en hoger is leaseautos, privepersonen kopen die niet tot nauwelijks nieuw
De overheid is vele malen creatiever dan ik als het op de melkkoe aankomt maar hier enkele voorbeelden:quote:Op dinsdag 29 september 2015 15:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
En welk ingetrokken beleid zou de gebruikskosten van een Tesla doen toenemen?
Het laatste kwartaal is inmiddels de prognose.quote:Op dinsdag 29 september 2015 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tesla 3 komt 2017 op de markt, tot 2018 zijn ze onder de huidige wettelijke regels nog bijtellingsvrij
Ik ben het met je eens dat de besparing op brandstof en wegenbelasting het interessant maken, maar dan moet je wel het geld hebben of kunnen financieren.quote:Op dinsdag 29 september 2015 15:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Bereken de besparing maar eens.
Nou wil ik best mee in het feit dat de meeste mensen niet echt goed kunnen rekenen, maar de aanschafprijs is niet het hele verhaal en er zijn ook zat mensen die dat snappen.
Zo veel geld vind ik 40k niet en ik ken genoeg mensen die dat privé uitgeven aan een auto.quote:Op dinsdag 29 september 2015 15:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ben het met je eens dat de besparing op brandstof en wegenbelasting het interessant maken, maar dan moet je wel het geld hebben of kunnen financieren.
Wellicht veranderd de markt ook door meer elektrische autos in de prijs tussen de 30 en 40K met een actieradius van meer 500 Kilometer of meer. Maar op het moment is het zo dat de middenklasse vooral zakelijk en lease is, en er in dat segment nauwelijks nieuwe gekocht wordt voor prive. Je zou ook gek zijn want als je nu 40 K Lapt voor een nieuwe auto en de showroom uitrijdt ben je al een paar leuke vakanties kwijt aan wat ie minder waard is voor je de straat uit bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |