Slecht nieuws over VAG blijft naar buiten komen. Het aandeel is (vanaf de top in juni) al 45% van zijn waarde verloren. Hoe gaat VW dit oplossen?quote:www.carros.nl/nieuws/vw-s(...)-vs-aandeel-daalt-18
www.nu.nl/beurs/4129962/d(...)-volkswagen-in-.html
www.telegraaf.nl/dft/nieu(...)wijt_op_beurs__.html
Na toegegeven te hebben de kluit belazerd te hebben mbt nox uitstoot stopt VW met het verkopen van dieselauto's in de VS. Ook de Duitse overheid begint een onderzoek.
Gaan ze ook binnen de EU van de markt?
Wow, dit is hét automotive schandaal van het decennium.
Als jij het overdreven vindt (dus dat je denkt dat VAG eigenlijk meer waard is) dan moet je kopen!quote:Op dinsdag 29 september 2015 08:19 schreef Dingflofbips het volgende:
45% wat een overdreven reactie van de markt
Ze kunnen misschien nog wat leren van hoe toyota die schandalen in de vs heeft opgelost een paar jaar terug
Nou ja, het lukt kennelijk de meesten niet. Dus wellicht is de eis te zwaar.quote:Op dinsdag 29 september 2015 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Toch tekenend dat VW per jaar 11 miljard aan R&D uitgeeft maar er niet in slaagt een dieselmotor te ontwikkelen die aan de milieueisen voldoet.
Waarom lukt het BMW dan wel met hun dieselmotoren? En ze hebben ook nog meer vermogen per liter diesel, en zijn 15% zuiniger ook nog!quote:Op dinsdag 29 september 2015 09:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, het lukt kennelijk de meesten niet. Dus wellicht is de eis te zwaar.
Is BMW niet vol voor de AddBlue gegaan?quote:Op dinsdag 29 september 2015 09:12 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Waarom lukt het BMW dan wel met hun dieselmotoren? En ze hebben ook nog meer vermogen per liter diesel, en zijn 15% zuiniger ook nog!
Wellicht weten ze bij BMW wel hoe techniek werkt?
Dit. De eisen zijn te zwaar.quote:Op dinsdag 29 september 2015 09:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou ja, het lukt kennelijk de meesten niet. Dus wellicht is de eis te zwaar.
Ik heb overigens gelezen dat tussen de enkele modellen die de norm wel halen ook Volkawagens zitten.
Mogelijk is dat de weg. Ik heb me daar nog niet goed in verdiept.quote:Op dinsdag 29 september 2015 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is BMW niet vol voor de AddBlue gegaan?
Als de eisen te zwaar zijn dan voldoe je er niet aan, je gaat geen bedrog plegen om te doen alsof je toch aan de eisen voldoet.quote:
Dat is een heel ander verhaal. Daar is een technische oplossing gezocht die niet duurzaam blijkt te werken. Dan heb je een product dat niet voldoet aan het conformiteitsvereiste, maar dat is een heel ander probleem dan bedrog.quote:Zo had Audi een andere methode ontdekt: Klooien met de zuigerveren en met name de olieschraapveer om de weerstand te verlagen(minder wrijving en daardoor minder warmte) zodat de motor beter presteerde, zuiniger was en daardoor minder uitstoot.
Dat ging tijdelijk goed.
http://www.autoblog.nl/ni(...)jst-de-pan-uit-76451
Nou ja, als klant van Audi verwacht je dit niet. Dan voel ik me toch wel bedrogen met dit soort prijs kwaliteit verhouding. Dan heeft men niet langdurig getest.quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is een heel ander verhaal. Daar is een technische oplossing gezocht die niet duurzaam blijkt te werken. Dan heb je een product dat niet voldoet aan het conformiteitsvereiste, maar dat is een heel ander probleem dan bedrog.
Of men heeft het wel getest maar daar niet naar gehandeld, dan gaat het al wel weer snel richting bedrog, maar zelfs dan is het wat anders dan een listige kunstgreep met software. Als ik naar een restaurant ga en ze hebben de ribeye verkloot en zetten hem toch voor dan is dat wat anders dan als ze Wagyu op de kaart zetten en biefstukjes van de kiloknaller serveren.quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:14 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nou ja, als klant van Audi verwacht je dit niet. Dan voel ik me toch wel bedrogen met dit soort prijs kwaliteit verhouding. Dan heeft men niet langdurig getest.
Dat is natuurlijk theorie. Helaas zo werkt het niet. Zeker al niet onder tijdsdruk en gegunde ontwikkelingstijd. De auto industrie is niet de enige tak waar dit soort misstanden plaats vinden. U vraagt wij draaien al is dit dan niet volgens de regels.quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Als de eisen te zwaar zijn dan voldoe je er niet aan, je gaat geen bedrog plegen om te doen alsof je toch aan de eisen voldoet.
Sorry, maar ik doe niet mee met we zijn allemaal een beetje schuldig, dus niemand. Zoals het er nu uitziet is er gewoon sprake van opzettelijk bedrog, oplichting. Oplichting die op kleinere schaal voor veel kleinere bedragen wel tot vervolging en zelfs gevangenisstraffen leidt. Dat VW vele tientallen miljoenen heeft gespendeerd om de EU te belobbyen en EU-parlementariers 25% korting op een nieuwe Volkswagen geeft om ze gunstig te stemmen disculpeert ze niet, integendeel.quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:20 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk theorie. Helaas zo werkt het niet. Zeker al niet onder tijdsdruk en gegunde ontwikkelingstijd. De auto industrie is niet de enige tak waar dit soort misstanden plaats vinden. U vraagt wij draaien als is dit dan niet volgens de regels.
Begrijp me niet verkeerd ik, ben het geheel met je eens. Maar een kartel en lobby doorbreken is helaas wensdenken. Kon dat maar. Dan waren veel problemen opgelost.quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sorry, maar ik doe niet mee met we zijn allemaal een beetje schuldig, dus niemand. Zoals het er nu uitziet is er gewoon sprake van opzettelijk bedrog, oplichting. Oplichting die op kleinere schaal voor veel kleinere bedragen wel tot vervolging en zelfs gevangenisstraffen leidt. Dat VW vele tientallen miljoenen heeft gespendeerd om de EU te belobbyen en EU-parlementariers 25% korting op een nieuwe Volkswagen geeft om ze gunstig te stemmen disculpeert ze niet, integendeel.
Het bedrog zelf is gelukkig niet in Nederland gebeurd, ons opportuniteitsbeginsel geeft alle gelegenheid voor klassenjustitie. Maar in Duitsland vervolgt het OM in beginsel elk strafbaar feit.quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd ik, ben het geheel met je eens. Maar een kartel en lobby doorbreken is helaas wensdenken. Kon dat maar. Dan waren veel problemen opgelost.
Maar dat is wat anders dan dat de eisen te streng zouden zijn.quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd ik, ben het geheel met je eens. Maar een kartel en lobby doorbreken is helaas wensdenken. Kon dat maar. Dan waren veel problemen opgelost.
BMW ookquote:Op dinsdag 29 september 2015 09:12 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Waarom lukt het BMW dan wel met hun dieselmotoren? En ze hebben ook nog meer vermogen per liter diesel, en zijn 15% zuiniger ook nog!
Wellicht weten ze bij BMW wel hoe techniek werkt?
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-andere-merken.dhtmlquote:Naast Volkswagen en Seat wordt verder ook BMW opgenomen in het rijtje 'vieze auto's'. Het Duitse autotijdschrift Bild meldt, op gezag van de milieuorganisatie International Council on Clean Transportation (ICCT), dat BMW dieselauto's verkoopt waarvan de uitstoot van schadelijke gassen de Europese milieunormen ver overschrijdt.
dat bmw verhaal was al gerectificeerd. Was niet waar maar iedereen neemt het zo overquote:Op dinsdag 29 september 2015 11:52 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
BMW ook
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-andere-merken.dhtml
Je loopt achter. BILD die dat bewering deed, heeft toegegeven ernaast te zitten en hun aanklacht ingetrokken:quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:52 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
BMW ook
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-andere-merken.dhtml
Met eisen te streng doel ik op de kleine ondernemer alle kansen te ontnemen omdat zij daar nooit aan kunnen voldoen. De kartels en degene die lobbyen hebben het geld om dit te kunnen realiseren, al is dat dan op een oneerlijke manier. Nu is het dan uitgekomen en hopelijk is dit het begin eindelijk de kartels te breken. Maar ik betwijfel het.quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:50 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar dat is wat anders dan dat de eisen te streng zouden zijn.
Zie mijn bovenstaande post. Als de autofabrikanten zelf ook de urgentie hadden gevoeld en de verantwoordelijkheid hadden genomen om hierop in te zetten dan hadden de huidige normen ver, heel ver, onder de huidige maatstaven kunnen liggen.
Je zou zelfs kunnen stellen dat de normen niet streng genoeg zijn geweest (onder druk van de lobby zijn de normen uiteindelijk altijd halfzachte compromissen geworden die op de middellange termijn werden afgesproken).
resultaat is hetzelfdequote:Op dinsdag 29 september 2015 12:11 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Je loopt achter. De krant die dat bewering deed, heeft hun aanklacht ingetrokken:
http://www.telegraaf.nl/a(...)ieselmodellen__.html
http://www.hurriyetdailyn(...)=88959&NewsCatID=345
tijdelijk snap ik dat wel idd. En het is wat het is ook ok, wordt wellicht nog erger iddquote:Op dinsdag 29 september 2015 08:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als jij het overdreven vindt (dus dat je denkt dat VAG eigenlijk meer waard is) dan moet je kopen!
Uit ervaring met soortgelijke schandalen weet ik echter dat zo'n daling echt nog véél dieper door kan zetten. Ik zou niet instappen boven de 45.
Nee, ze voldoen aan de norm, de norm is namelijk is een test zo en zo zoveel NOx en Roet uitstoten. VW bereikte dit door Software te ontwikkelen die merkte wanneer er getest werd en stelde het verbruik naar beneden.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:13 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
resultaat is hetzelfde
ze overschrijden de norm enorm, zonder sjoemelsofware te gebruiken.
nou nou
De wet van de remmende voorsprong is ook hier weer van toepassing. Een groot deel van de gevestigde orde heeft zitten slapen en zullen de komende jaren een linkse directe krijgen van nieuwkomers als Tesla en fabrikanten die wel investeren in R&D en bijv. op EV's in zetten.quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:24 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat de eisen te zwaar zijn vind ik toch echt te makkelijk hoor.
Zo waren autofabrikanten meer dan 100 jaar geleden al in staat om elektrische auto's te bouwen, en ook eind jaren 80 / begin jaren 90 had GM een elektrische auto productieklaar.
Verder zijn er voorbeelden van conceptcars die 30 - 40 jaar terug al 1 op 30 of beter konden halen.
Die hebben het allemaal niet gehaald vanwege gemakzucht en de druk vanuit de olie-industrie.
Ook is bekend dat de EU de Co2 eisen al jarenlang veel verder had willen aanscherpen, maar dit is nooit gebeurd dankzij enorme lobby vanuit de autofabrikanten.
De ontwikkelingen hadden kortom al veel verder kunnen zijn als er bij autofabrikanten zelf ook de motivatie had bestaan hier op in te zetten.
Kun je nagaan wat ons dat als maatschappij en als consument eigenlijk gekost heeft...
Wat voor een auto rij jij?quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:41 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De wet van de remmende voorsprong is ook hier weer van toepassing. Een groot deel van de gevestigde orde heeft zitten slapen en zullen de komende jaren een linkse directe krijgen van nieuwkomers als Tesla en fabrikanten die wel investeren in R&D en bijv. op EV's in zetten.
Denk maar niet dat er over 10 jaar nog iemand zitten te wachten op een plofkoets. Laatst staan rijdende NOX bommen.
Het is niet voor niets dat men in 2025 nieuwe plofkoetsen in Noorwegen wil verbieden
Een 308 euro6 oliestoker Zo een waar het adblue reservoir er niet voor de show op zit Mijn laatste plofkoets.quote:
Onze overheden met belachelijk eisen die men stelt maar geen onafhankelijke testcentra's kan/wil hebben omdat dan de marktfetisjisten komen dat het overheden dit nooit goed kunnen uitvoeren.quote:Op dinsdag 29 september 2015 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sorry, maar ik doe niet mee met we zijn allemaal een beetje schuldig, dus niemand. Zoals het er nu uitziet is er gewoon sprake van opzettelijk bedrog, oplichting. Oplichting die op kleinere schaal voor veel kleinere bedragen wel tot vervolging en zelfs gevangenisstraffen leidt. Dat VW vele tientallen miljoenen heeft gespendeerd om de EU te belobbyen en EU-parlementariers 25% korting op een nieuwe Volkswagen geeft om ze gunstig te stemmen disculpeert ze niet, integendeel.
Juich niet te snel . Er zullen altijd liefhebbers zijn die de plofmotor de voorkeur geven. Ik ben daar een van.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:41 schreef Revolution-NL het volgende:
Denk maar niet dat er over 10 jaar nog iemand zitten te wachten op een plofkoets
Ik geef ook nog de voorkeur aan een flinstone motor maar daar mag ik niet mee op de openbare weg komen.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:49 schreef Cherna het volgende:
[..]
Juich niet te snel . Er zullen altijd liefhebbers zijn die de plofmotor de voorkeur geven.
Rij sinds kort semi elektrisch, is een genot, dat elektrieke rijden.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:47 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Een 308 euro6 oliestoker Zo een waar het adblue reservoir er niet voor de show op zit Mijn laatste plofkoets.
De tweede auto wordt volgend jaar vervangen voor een EV.
Zie het maar als het paard. Dat is ook niet verdwenen door de auto, maar de steden liggen niet meer vol met stinkende mest en pis, nog los van rottende karkassen.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:49 schreef Cherna het volgende:
[..]
Juich niet te snel . Er zullen altijd liefhebbers zijn die de plofmotor de voorkeur geven. Ik ben daar een van.
Ik weet het, autorijden 2.0. Ik heb twee weken volledig elektrische gereden en die twee weken dik 2000km afgelegd, en inderdaad het is een genot! Als je eenmaal elektrisch heb gereden dan wil je niet meer anders.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rij sinds kort semi elektrisch, is een genot, dat elektrieke rijden.
Ik kan het ergens wel begrijpen, ik ben zelf ook groot autoliefhebber, dus een klassieker komt hier ooit zeker nog op de oprit.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:49 schreef Cherna het volgende:
[..]
Juich niet te snel . Er zullen altijd liefhebbers zijn die de plofmotor de voorkeur geven. Ik ben daar een van.
Tja mijn Volvo 480 two tone 1993 zal er nooit uitgaan. Teveel nostalgie, herinneringen en teveel plezier en nog altijd door de keuring en in een perfecte staat. Gelukkig kan ik in België tanken dus dat valt allemaal wel mee.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Rij sinds kort semi elektrisch, is een genot, dat elektrieke rijden.
Als je wat voor het milieu wil doen moet je vooral de klassieker rijden en geen hybride of elektrische auto er naast nemen. De meeste milieubelasting komt uit de productie, niet uit het rijden.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:55 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik kan het ergens wel begrijpen, ik ben zelf ook groot autoliefhebber, dus een klassieker komt hier ooit zeker nog op de oprit.
Maar voor dagelijks gebruik zie ik eerlijk gezegd niet het voordeel van een ouderwetse verbrandingsmotor tov een hybride of volledig elektrische auto (mits voldoende rijbereik).
Correctquote:Elektrisch rijden kan net zoveel rijplezier bieden namelijk.
Natuurlijk, alsof 20 jaar geleden de accu's al zo ver waren.quote:Neemt niet weg dat de autofabrikanten ook bij de conventionele verbrandingsmotoren al veel verder hadden kunnen zijn qua verbruik en uitstoot. Dat had ons als consumenten enorm veel geld bespaard, en als maatschappij een hoop vervuiling gescheeld.
Zie opmerking over je klassiekerquote:Kortom, er is eigenlijk geen enkel argument te bedenken om het gemarchandeer met Co2-eisen te nuanceren of goed te praten, en om er nu niet eindelijk eens vaart achter te zetten.
Zoals ik zei tegen de Tomatenboerquote:Op dinsdag 29 september 2015 12:57 schreef Cherna het volgende:
[..]
Tja mijn Volvo 480 two tone 1993 zal er nooit uitgaan. Teveel nostalgie, herinneringen en teveel plezier en nog altijd door de keuring en in een perfecte staat. Gelukkig kan ik in België tanken dus dat valt allemaal wel mee.
Die liefhebberij zal flink afnemen met deze laatste generatie verbrandingsmotorrijders. De kinderen die nu geboren worden, zullen elektrisch rijden als de norm ervaren. Die hebben geen nostalgische gevoelens bij het verbranden van benzine.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:49 schreef Cherna het volgende:
[..]
Er zullen altijd liefhebbers zijn die de plofmotor de voorkeur geven. Ik ben daar een van.
Een mooi voorbeeld is de eerste generatie Honda Insight uit 1998 die al eenvoudig 1:30 reed op benzine. De Lupo 3L uit 2002 die 1:33 reed.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:55 schreef Tomatenboer het volgende:
Neemt niet weg dat de autofabrikanten ook bij de conventionele verbrandingsmotoren al veel verder hadden kunnen zijn qua verbruik en uitstoot. Dat had ons als consumenten enorm veel geld bespaard, en als maatschappij een hoop vervuiling gescheeld.
Ah, wat ik al vermoede, het niet gebruiken van Adblue, ofwel ureum, om de NOx uit het uitlaatgas te krijgen. Men had de technologie maar kozen ervoor deze niet te gebruiken.quote:Op dinsdag 29 september 2015 13:02 schreef De_Hertog het volgende:
http://www.forbes.com/sit(...)er-volkswagen-jetta/
Als dit waar is lijkt het argument van te strenge veiligheidseisen wel ontkracht.
Dat argument heb ik vaak voorbij gekomen, maar heb daar nooit echt onderbouwing voor gelezen. Natuurlijk begrijp ik dat productie een flinke belasting is voor grondstoffen en milieu, maar iedere liter brandstof die je verbruikt is dat ook, en dat loopt volgens mij uiteindelijk hoger op. Zeker nu veel materialen in de autoindustrie gerecycled worden.quote:Op dinsdag 29 september 2015 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je wat voor het milieu wil doen moet je vooral de klassieker rijden en geen hybride of elektrische auto er naast nemen. De meeste milieubelasting komt uit de productie, niet uit het rijden.
Ik vraag me plotseling af wat voor een (semi)elektische auto jij rijdt trouwens?quote:Correct
Waarom bestonden er meer dan 100 jaar geleden dan al elektrische auto's?quote:Natuurlijk, alsof 20 jaar geleden de accu's al zo ver waren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |