Er staat toch duidelijk dat het bruto loon zonder overuren en toeslagen is en het netto loon met overuren en toeslagen.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 19:58 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
2450 bruto en 3500 netto?
[..]
Aha!
En jij nog minder opleiding?quote:Op donderdag 15 oktober 2015 19:58 schreef FireFox1 het volgende:
[..]
2450 bruto en 3500 netto?
[..]
Aha!
Aparte constructie.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 20:22 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Er staat toch duidelijk dat het bruto loon zonder overuren en toeslagen is en het netto loon met overuren en toeslagen.
Prima loon inderdaad.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 19:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Wow, nooit verwacht bij een vrachtwagenchauffeur inderdaad. Wel veel uren en weinig vrije dagen. Maar omgerekend naar 40 uur nog altijd prima betaald
Dat komt doordat een deel van de overuren en toeslagen belast worden en een ander deel weer niet.quote:
Dat doen ze ook maar aangezien er steeds meer word gecontroleerd door de overheid en vervoerders ook liever gespecialiseerd personeel hebben nemen ze liever Nederlandse chauffeurs aan.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 20:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Prima loon inderdaad.
Vraag me af waarom Polen en Roemenen dat niet voor 25% van zijn salaris doen.
Wel negatief voor de concurrentiepositie van Nederlandse vervoersbedrijven, is het niet?quote:Op donderdag 15 oktober 2015 20:35 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Dat doen ze ook maar aangezien er steeds meer word gecontroleerd door de overheid en vervoerders ook liever gespecialiseerd personeel hebben nemen ze liever Nederlandse chauffeurs aan.
Voor de verre buitenlandse ritten worden wel vaak polen e.d gebruikt.
Ja klopt er zijn ook veel bedrijven failliet gegaan.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 20:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wel negatief voor de concurrentiepositie van Nederlandse vervoersbedrijven, is het niet?
Kan me niet voorstellen dat een ton per jaar aan loonkosten voor een chauffeur niet zwaar op de marge drukt.
Niet dat ik het jou niet gun, natuurlijk.
Ik doe het je niet na.
Precies. Tevens geef je aan ZZP'er te zijn, dus arbeidsongeschiktheid en pensioen is allemaal voor eigen rekening, wat het moeilijk vergelijken maakt met "veilige" loonslaven (zoals ondergetekende).quote:Op donderdag 15 oktober 2015 20:53 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ja klopt er zijn ook veel bedrijven failliet gegaan.
Ik ben gestopt met de verre ritten omdat ik steeds minder ging verdienen, mijn werkgevers hadden ook geen keus want die moesten concurreren met de oost Europese landen.
Ik ook niet.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 20:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wel negatief voor de concurrentiepositie van Nederlandse vervoersbedrijven, is het niet?
Kan me niet voorstellen dat een ton per jaar aan loonkosten voor een chauffeur niet zwaar op de marge drukt.
Niet dat ik het jou niet gun, natuurlijk.
Ik doe het je niet na.
Ik ben geen ZZP'erquote:Op donderdag 15 oktober 2015 20:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Precies. Tevens geef je aan ZZP'er te zijn, dus arbeidsongeschiktheid en pensioen is allemaal voor eigen rekening, wat het moeilijk vergelijken maakt met "veilige" loonslaven (zoals ondergetekende).
Excuus, ik verwisselde u voor Sharpeyed.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 21:27 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ik ben geen ZZP'er
Ik ben gewoon in loondienst.
Een aantal vrienden van mij zijn ZZP'er maar die hebben vaak problemen met factureren die te laat betaald worden enzo.
Netto scheelt het ook dusdanig weinig dat ik liever in loondienst blijf.
Dat vermoeden had ik alquote:Op donderdag 15 oktober 2015 21:41 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Excuus, ik verwisselde u voor Sharpeyed.
Dat is erg prettig inderdaad. Anderzijds is het ook wel erg gunstig zo. Haal er een potje pensioenpremie vanaf, de reiskostenvergoeding die je ergens anders wel krijgt, vakantiegeld en een eventuele 13e maand, en dan is het netto al een stuk minder. Nog steeds prima, maar zo lucratief als het in eerste instantie lijkt, is het toch niet helemaal (plus tijdens je vakantie geen inkomen).quote:Op donderdag 15 oktober 2015 14:43 schreef Sharpeyed het volgende:
[..]
Tot nu toe vind ik het geen probleem, ik ben nog jong en in het weekend heb ik genoeg vrije tijd. Maar nu het nog kan wil ik de komende jaren dit aantal uur gewoon blijven werken. Als ik wil kan ik ook naar 40 uur in de week en heb ik alsnog een bovengemiddeld nettoloon. Dat is de vrijheid die je hebt als ZZP'er
Het uurloon van een vrachtwagenchauffeur die als ZZP'er werkt ligt rond de 28 euro ex btw.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 22:11 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat is erg prettig inderdaad. Anderzijds is het ook wel erg gunstig zo. Haal er een potje pensioenpremie vanaf, de reiskostenvergoeding die je ergens anders wel krijgt, vakantiegeld en een eventuele 13e maand, en dan is het netto al een stuk minder. Nog steeds prima, maar zo lucratief als het in eerste instantie lijkt, is het toch niet helemaal (plus tijdens je vakantie geen inkomen).
Die mannen zijn gewoon nodigquote:Op vrijdag 16 oktober 2015 01:13 schreef johnson555 het volgende:
Is vrachtwagenchauffeur zijn in de mode ofso?
Er zijn ook vrouwen die vrachtwagen rijdenquote:Op vrijdag 16 oktober 2015 08:10 schreef waspoedertje het volgende:
[..]
Die mannen zijn gewoon nodig
Er rijden ook zat vrachtwagens rond
Zijn ook maar mensen en vaak arme drommels.quote:Op donderdag 15 oktober 2015 20:53 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ja klopt er zijn ook veel bedrijven failliet gegaan.
Ik ben gestopt met de verre ritten omdat ik steeds minder ging verdienen, mijn werkgevers hadden ook geen keus want die moesten concurreren met de oost Europese landen.
Als ik die onderbouwing lees i.c.m. leeftijd dan zou die baas niet in lachen moeten uitbarsten. Maar dat hangt ook een beetje van de branche af.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 17:55 schreef Sunri5e het volgende:
Een vraag van een vriend van mij. De situatie is als volgt:
Leeftijd: 28 jaar
Opleiding: HBO in de richting waar hij nu een baan in heeft
Werkervaring: 3,5 jaar waarvan 10 maanden in de sector waar hij nu in werkt.
Salaris: 2300 euro bruto + maandelijks een bonus van zo'n gemiddeld 500 euro.
Goodies: Leaseauto van de zaak
Pensioen: geen
Opleidingen: worden vergoed door de werkgever
En hij heet enorm veel vrijheid.
Nu is het zo dat hij voor deze baan had hij werkte in een andere branche waar hij goed presteerde. Hij had toen een loon van 3200 euro bruto + leaseauto en pensioensregeling. Hij heeft dus flink ingeleverd op zijn basisloon maar dat had hij er 10 maanden geleden voor over om in de branche te gaan werken wat hij altijd heeft willen doen. Nu is het zo dat hij volgende maand een gesprek aan wilt gaan om zijn contract te verlengen. Hij presteert prima en naar verwachting zal hij een vast contract krijgen. Nu is hij heel tevreden over bijna alle arbeidsvoorwaarden behalve zijn basisloon. Hij wil daarom in gaan zetten op een loonsverhoging van 2300 naar 2800 euro. Dat is een vrij grote stap maar is deze ook realistisch? Zijn werkzaamheden zijn in de afgelopen maanden hetzelfde gebleven en in dit bedrijf waar 5 man werken. Nu is het wel zo dat als zijn baas op vakantie gaat hij het hele bedrijf runt en zijn collega's aanstuurt. Dit gaat hem allemaal moeiteloos af en dat ziet de baas ook. Dus zijn vraag is of een loonstijging van 2300 naar 2800 euro realistisch is?
Dat weet hij zeker. Zijn huidige baas vroeg tijdens het sollicitatiegesprek wat hij toen der tijd bij zijn andere werkgever verdiende. Dat heeft hij toen verteld.quote:Op zaterdag 17 oktober 2015 17:58 schreef MatiCe het volgende:
[..]
Als ik die onderbouwing lees i.c.m. leeftijd dan zou die baas niet in lachen moeten uitbarsten. Maar dat hangt ook een beetje van de branche af.
Vragen kan altijd, het is geen verdubbeling ofzo en die baas weet vast dat hij een aardige stap naar beneden heeft gemaakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |