quote:Het Kadaster heeft 200 jaar aan gedetailleerde kaarten van Nederland online gezet.
Via de website Topotijdreis (momenteel door drukte moeilijk bereikbaar) kun je terugkijken hoe jouw woonplaats in de loop der jaren is veranderd.
Zo kun je terugvinden dat de Haarlemmermeer vroeger inderdaad een binnenzee was, Maastricht vooral op de westoever van de Maas groeide en de zandplaat Neeltje Jans tot werkeiland van het Deltaplan werd.
De website is in het leven geroepen ter ere van de 200ste verjaardag van het Topografisch Bureau. Koning Willem I stelde deze dienst in op 18 februari 1815. Sinds 2004 is het bureau onderdeel van het Kadaster.
Het Topografisch Bureau houdt 'officieel en onafgebroken' bij hoe Nederland verandert, door wegen, water, bebouwing en landbouwgrond in kaart te brengen. Zo zijn inpoldering en verstedelijking goed te volgen.
NOS
Ja, ik heb toevallig bij de Braakman gekeken, maar dat klopt ook niet helemaal. Die dijk die de Braakman afsloot is in 1952 aangelegd. Druk je doodleuk op 1986 is de Braakman nog niet afgesloten. Wij kwamen in 1968 in Hoek te wonen en gingen altijd zwemmen bij Braakman-kreek, en die was echt al lang afgesloten toen al, laat staan in 1986... Idem in Noord-Beveland, waar nu kanaal door Midden-Zeeland ligt.quote:Op zaterdag 26 september 2015 10:50 schreef zakjapannertje het volgende:
er wordt nog meer gesjoemeld met de jaartallen. Volgens Toporeis was de Nieuw-Neuzenpolder in 1815 een feit, maar in werkelijkheid was het pas in 1816 volledig ingedijkt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Neuzenpolder
Jammer is ook dat er geen kaart is bijgevoegd van Terneuzen na de aanleg van het Kanaal Gent-Terneuzen. Pas een kaart van veel later toen er door de oorlog met België Terneuzen een vestingstad werd
Dan kun je gewoon rondlopen in een virtueel verleden, denk ik.quote:Op zondag 27 september 2015 15:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Over 200 jaar kunnen mensen dit doen met streetview
Overigens heb ik nog een fotootje van mijn vader in mijn portefeuille uit 1950, toen hij als marechaussee in Sluis werkzaam was en daar gehuisvest, maar toen was de Braakman dus nog open. Weet jij toevallig hoe je in die tijd dan over de Braakman ging, per veer? Staat niet op de kaart nl. Wel een veer Breskens-Vlissingen. Of moest je toen gewoon onderlangs Philippine reizen? Dus bij IJzendijke ten zuiden van Tivoli die weg naar Philippine nemen?quote:Op zaterdag 26 september 2015 10:50 schreef zakjapannertje het volgende:
er wordt nog meer gesjoemeld met de jaartallen. Volgens Toporeis was de Nieuw-Neuzenpolder in 1815 een feit, maar in werkelijkheid was het pas in 1816 volledig ingedijkt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Neuzenpolder
Jammer is ook dat er geen kaart is bijgevoegd van Terneuzen na de aanleg van het Kanaal Gent-Terneuzen. Pas een kaart van veel later toen er door de oorlog met België Terneuzen een vestingstad werd
Zoals een deel van het ''Hakunabos'' .quote:Op vrijdag 25 september 2015 22:39 schreef Scjvb het volgende:
van hoe het nu is. Sommige dingen lijken nauwelijks veranderd, ook dat kan nog.
Op zich leuk idd, maar in Zeeuws-Vlaanderen is het niet 100% hoor... was nog al teleurgesteld.quote:Op zondag 27 september 2015 18:55 schreef -Hakuna- het volgende:
[..]
Zoals een deel van het ''Hakunabos'' .
1885
[ afbeelding ]
2015
[ afbeelding ]
Heb deze site intussen onder mijn favorieten gezet, heerlijk om naast het Fokken in de nachtelijke uren ook in die oude kaarten te kijken en te vergelijken van toen en nu.
Dat dus, verschillende soorten kaarten en overlays met aanpasbare doorzichtigheid.quote:Op vrijdag 25 september 2015 22:43 schreef asco het volgende:
Een beetje de simpele versie van www.watwaswaar.nl
Op die website is nog véél meer info te vinden als je dit interessant vindt.
In 1986 was zelfs een stuk schor naast het Dow-complex inmiddels al ingepolderd: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Mosselbankenquote:Op zondag 27 september 2015 15:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ik heb toevallig bij de Braakman gekeken, maar dat klopt ook niet helemaal. Die dijk die de Braakman afsloot is in 1952 aangelegd. Druk je doodleuk op 1986 is de Braakman nog niet afgesloten.
(Maar jij bent Zeeuws-Vlaming dus?. )
Op Toporeis staat ook de Topografische en Militaire kaart van het Koningrijk der Nederlanden, samengesteld halverwege de 19e eeuw. Daar staan als je goed kijkt enkele veren in de Braakman ook, tussen Mauritsfort en Philippine het duidelijkst. En vanuit Biervliet voerden er veerdiensten uit, maar niet naar Batavia wrs.quote:Op zondag 27 september 2015 16:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Weet jij toevallig hoe je in die tijd dan over de Braakman ging, per veer? Staat niet op de kaart nl. Wel een veer Breskens-Vlissingen. Of moest je toen gewoon onderlangs Philippine reizen? Dus bij IJzendijke ten zuiden van Tivoli die weg naar Philippine nemen?
Ja, ik heb er gewoond van 68 tot 79, en mijn moeder woonde er tot haar dood vorig jaar, dus ik ken Z-VL ook nog steeds heel goed, zeg maar.quote:Op zondag 27 september 2015 19:59 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
In 1986 was zelfs een stuk schor voor de naast het Dow-complex inmiddels al ingepolderd: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Mosselbanken
maar ik ben geboren in Z-Vl, maar woon er al een tijd niet meerWil echter wel nog steeds weten hoe het er was en nu is
Dus via IJzendijke naar Philippine? Ja, leek me ook altijd wel een weg die nergens toediende en dus een weg die er van oudsher lag, maar later in onbruik was geraakt...quote:Op zondag 27 september 2015 20:07 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Op Toporeis staat ook de Topografische en Militaire kaart van het Koningrijk der Nederlanden, samengesteld halverwege de 19e eeuw. Daar staan als je goed kijkt enkele veren in de Braakman ook, tussen Mauritsfort en Philippine het duidelijkst. En vanuit Biervliet voerden er veerdiensten uit, maar niet naar Batavia wrs.Dat zijn particuliere veerdiensten. De PSD voerde in Z-Vl zelf geen veerdiensten..
Maar bij mij weten moest je een eeuw later, net voor de inpoldering van de Braakman echt inderdaad omrijden.
Inderdaad drooggelegd tussen 1849 en 1852, volgens Wikipedia.quote:Op zaterdag 26 september 2015 10:43 schreef zakjapannertje het volgende:
de Haarlemmermeer is drooggemaakt in 1852, enkele jaren eerder dus. Hier een link naar een kaart van de Haarlemmermeerpolder in 1867https://nl.wikipedia.org/(...)rlemmermeer_1867.png
Inderdaad Wikipedia er maar even op nazien in dit geval.quote:Op zaterdag 26 september 2015 10:50 schreef zakjapannertje het volgende:
er wordt nog meer gesjoemeld met de jaartallen. Volgens Toporeis was de Nieuw-Neuzenpolder in 1815 een feit, maar in werkelijkheid was het pas in 1816 volledig ingedijkt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Neuzenpolder
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |