abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 september 2015 @ 22:21:45 #1
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_156385898
Zo zag jouw woonplaats er 200 jaar geleden uit

De eerste kaart van Nederland die beschikbaar is bij Topotijdreis (kadaster)

quote:
Het Kadaster heeft 200 jaar aan gedetailleerde kaarten van Nederland online gezet.

Via de website Topotijdreis (momenteel door drukte moeilijk bereikbaar) kun je terugkijken hoe jouw woonplaats in de loop der jaren is veranderd.

Zo kun je terugvinden dat de Haarlemmermeer vroeger inderdaad een binnenzee was, Maastricht vooral op de westoever van de Maas groeide en de zandplaat Neeltje Jans tot werkeiland van het Deltaplan werd.

De website is in het leven geroepen ter ere van de 200ste verjaardag van het Topografisch Bureau. Koning Willem I stelde deze dienst in op 18 februari 1815. Sinds 2004 is het bureau onderdeel van het Kadaster.

Het Topografisch Bureau houdt 'officieel en onafgebroken' bij hoe Nederland verandert, door wegen, water, bebouwing en landbouwgrond in kaart te brengen. Zo zijn inpoldering en verstedelijking goed te volgen.

NOS

Haarlemmermeer in 1866 nog een open water (esri)

Allen gegroet,

Een beetje in nagedachtenis van wijlen Koning Willem I, maar vooral vanwege de 200ste verjaardag van het destijds door hem opgerichte Topografisch bureau vandaag, presenteer ik u de website Topotijdreis. Het bureau verliest geen moment uit het oog hoe ons land verandert, en registreert alle dagelijkse veranderingen tot in de kleinste details.

Behalve voor ons leek het me ook voor FOK!kers een interessante ontdekking om terug te kunnen zien hoe bijvoorbeeld iemands woonplaats en directe omgeving er destijds eruitzag. Een tijdmachine waarmee men daadwerkelijk in de tijd zou kunnen reizen is nog steeds niet uitgevonden, en ik zie dat uiteraard niet snel gebeuren, maar als hulpmiddel doet de website in kwestie toch een aardige duit in het zakje, dunkt me. ^O^

De afbeelding van 200 jaar terug laat een groot verschil zien met het huidige plaatje:

Ten zuiden van het pittoreske Haarlem - waar onder meer het Jopenbier weelderig vloeit en de meeste mensen het gehele jaar door genieten van alles wat de stad en omgeving zoal te bieden heeft :Y) :9 - bevond zich destijds de Haarlemmermeer als open water. Het was bovendien een ruig open water waar het tijdens stormwinden flink kon spoken. :o

Oók de eveneens historische stad Amsterdam lag er heel anders bij dan op de afbeelding daarnaast, en de voormalige zandplaat Neeltje Jans, tussen Schouwen Duiveland en Noord Beveland (Zeeland), is reeds lange tijd een eiland. w/

Zodoende kan de lezer uit alle uithoeken van Nederland, naar aanleiding van de 200ste verjaardag, zich op de hoogte stellen van deze interessante wetenswaardigheid.

Goed, ik beëindig nu de OP en wens u veel plezier met reizen in de tijd, waarbij men niet hoeft te schromen elkaar laten weten hoe het was.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  vrijdag 25 september 2015 @ 22:29:17 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156386195
Wilde ik ook al een topic over maken. Super gaaf. Kun je ook zien hoe ontzettend snel Nederland is volgebouwd, vooral na 1945
The End Times are wild
  vrijdag 25 september 2015 @ 22:29:49 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_156386216
In mijn dorp is trouwens niet zo gek veel veranderd (gelukkig)
The End Times are wild
  vrijdag 25 september 2015 @ 22:39:16 #4
345631 Scjvb
pi_156386620
Zeker gaaf. Je ziet allerlei veranderingen waarbij je bepaalde plekken soms niet eens terug herkent van hoe het nu is. Sommige dingen lijken nauwelijks veranderd, ook dat kan nog.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  vrijdag 25 september 2015 @ 22:43:08 #5
22565 asco
Los in deze tent
pi_156386766
Een beetje de simpele versie van www.watwaswaar.nl
Op die website is nog véél meer info te vinden als je dit interessant vindt.
pi_156395040
de Haarlemmermeer is drooggemaakt in 1852, enkele jaren eerder dus. Hier een link naar een kaart van de Haarlemmermeerpolder in 1867 :) https://nl.wikipedia.org/(...)rlemmermeer_1867.png
pi_156395116
er wordt nog meer gesjoemeld met de jaartallen. Volgens Toporeis was de Nieuw-Neuzenpolder in 1815 een feit, maar in werkelijkheid was het pas in 1816 volledig ingedijkt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw-Neuzenpolder

Jammer is ook dat er geen kaart is bijgevoegd van Terneuzen na de aanleg van het Kanaal Gent-Terneuzen. Pas een kaart van veel later toen er door de oorlog met België Terneuzen een vestingstad werd
pi_156422833
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 september 2015 10:50 schreef zakjapannertje het volgende:
er wordt nog meer gesjoemeld met de jaartallen. Volgens Toporeis was de Nieuw-Neuzenpolder in 1815 een feit, maar in werkelijkheid was het pas in 1816 volledig ingedijkt

Jammer is ook dat er geen kaart is bijgevoegd van Terneuzen na de aanleg van het Kanaal Gent-Terneuzen. Pas een kaart van veel later toen er door de oorlog met België Terneuzen een vestingstad werd
Ja, ik heb toevallig bij de Braakman gekeken, maar dat klopt ook niet helemaal. Die dijk die de Braakman afsloot is in 1952 aangelegd. Druk je doodleuk op 1986 is de Braakman nog niet afgesloten. Wij kwamen in 1968 in Hoek te wonen en gingen altijd zwemmen bij Braakman-kreek, en die was echt al lang afgesloten toen al, laat staan in 1986... Idem in Noord-Beveland, waar nu kanaal door Midden-Zeeland ligt.

(Maar jij bent Zeeuws-Vlaming dus? ;). )
I´m back.
  Forum Admin zondag 27 september 2015 @ 15:58:33 #9
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_156423001
Over 200 jaar kunnen mensen dit doen met streetview
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_156423063
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 15:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Over 200 jaar kunnen mensen dit doen met streetview
Dan kun je gewoon rondlopen in een virtueel verleden, denk ik.
I´m back.
pi_156423674
quote:

Overigens heb ik nog een fotootje van mijn vader in mijn portefeuille uit 1950, toen hij als marechaussee in Sluis werkzaam was en daar gehuisvest, maar toen was de Braakman dus nog open. Weet jij toevallig hoe je in die tijd dan over de Braakman ging, per veer? Staat niet op de kaart nl. Wel een veer Breskens-Vlissingen. Of moest je toen gewoon onderlangs Philippine reizen? Dus bij IJzendijke ten zuiden van Tivoli die weg naar Philippine nemen?
I´m back.
pi_156427719
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:39 schreef Scjvb het volgende:
van hoe het nu is. Sommige dingen lijken nauwelijks veranderd, ook dat kan nog.
Zoals een deel van het ''Hakunabos'' .

1885

2015

Heb deze site intussen onder mijn favorieten gezet, heerlijk om naast het Fokken in de nachtelijke uren ook in die oude kaarten te kijken en te vergelijken van toen en nu.
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_156427789
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 18:55 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]

Zoals een deel van het ''Hakunabos'' .

1885

[ afbeelding ]

2015

[ afbeelding ]

Heb deze site intussen onder mijn favorieten gezet, heerlijk om naast het Fokken in de nachtelijke uren ook in die oude kaarten te kijken en te vergelijken van toen en nu.
Op zich leuk idd, maar in Zeeuws-Vlaanderen is het niet 100% hoor... was nog al teleurgesteld.
I´m back.
pi_156428614
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 september 2015 22:43 schreef asco het volgende:
Een beetje de simpele versie van www.watwaswaar.nl
Op die website is nog véél meer info te vinden als je dit interessant vindt.
Dat dus, verschillende soorten kaarten en overlays met aanpasbare doorzichtigheid.
pi_156429474
Puik topic ts :)
Geerd: "Ik zou ze allemaal keihard doen ! ! ! !"
pi_156430057
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 15:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, ik heb toevallig bij de Braakman gekeken, maar dat klopt ook niet helemaal. Die dijk die de Braakman afsloot is in 1952 aangelegd. Druk je doodleuk op 1986 is de Braakman nog niet afgesloten.

(Maar jij bent Zeeuws-Vlaming dus? ;). )
In 1986 was zelfs een stuk schor naast het Dow-complex inmiddels al ingepolderd: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Mosselbanken

maar ik ben geboren in Z-Vl, maar woon er al een tijd niet meer :P Wil echter wel nog steeds weten hoe het er was en nu is :P

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 27-09-2015 20:18:25 ]
pi_156430416
quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 16:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Weet jij toevallig hoe je in die tijd dan over de Braakman ging, per veer? Staat niet op de kaart nl. Wel een veer Breskens-Vlissingen. Of moest je toen gewoon onderlangs Philippine reizen? Dus bij IJzendijke ten zuiden van Tivoli die weg naar Philippine nemen?
Op Toporeis staat ook de Topografische en Militaire kaart van het Koningrijk der Nederlanden, samengesteld halverwege de 19e eeuw. Daar staan als je goed kijkt enkele veren in de Braakman ook, tussen Mauritsfort en Philippine het duidelijkst. En vanuit Biervliet voerden er veerdiensten uit, maar niet naar Batavia wrs. :P Dat zijn particuliere veerdiensten. De PSD voerde in Z-Vl zelf geen veerdiensten..

Maar bij mij weten moest je een eeuw later, net voor de inpoldering van de Braakman echt inderdaad omrijden.
pi_156430878
quote:
11s.gif Op zondag 27 september 2015 19:59 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

In 1986 was zelfs een stuk schor voor de naast het Dow-complex inmiddels al ingepolderd: https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Mosselbanken

maar ik ben geboren in Z-Vl, maar woon er al een tijd niet meer :P Wil echter wel nog steeds weten hoe het er was en nu is :P
Ja, ik heb er gewoond van 68 tot 79, en mijn moeder woonde er tot haar dood vorig jaar, dus ik ken Z-VL ook nog steeds heel goed, zeg maar.
Wij gingen eigenlijk wel ieder jaar een weekend kamperen in Cadzand-bad ook. ;).

quote:
0s.gif Op zondag 27 september 2015 20:07 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Op Toporeis staat ook de Topografische en Militaire kaart van het Koningrijk der Nederlanden, samengesteld halverwege de 19e eeuw. Daar staan als je goed kijkt enkele veren in de Braakman ook, tussen Mauritsfort en Philippine het duidelijkst. En vanuit Biervliet voerden er veerdiensten uit, maar niet naar Batavia wrs. :P Dat zijn particuliere veerdiensten. De PSD voerde in Z-Vl zelf geen veerdiensten..

Maar bij mij weten moest je een eeuw later, net voor de inpoldering van de Braakman echt inderdaad omrijden.
Dus via IJzendijke naar Philippine? Ja, leek me ook altijd wel een weg die nergens toediende en dus een weg die er van oudsher lag, maar later in onbruik was geraakt...
Heb het mijn vader niet meer kunnen vragen iig. Hij had trouwens ook nog foto's, voer hij over Westerschelde en had-ie bruinvisjes op de gevoelige plaat gelegd (jaren 50), alleen zag je die dan nauwelijks...
(Overigens heb je tegenwoordig weer genoeg zeehonden en bruinvissen overal in Zeeuwse wateren, alleen rond Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland)

Ik heb trouwens nog wel op de boot van Terneuzen naar Hoedekenskerke gezeten, jij wrs niet, of wel?
I´m back.
  zondag 27 september 2015 @ 20:21:58 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_156430989
Zeer interessant. Vooral leuk om te kijken naar gebieden waar ik gewoond heb en waar je elementen ziet waar nu nog sporen van zijn.
  zondag 27 september 2015 @ 23:06:31 #20
345631 Scjvb
pi_156438830
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 september 2015 10:43 schreef zakjapannertje het volgende:
de Haarlemmermeer is drooggemaakt in 1852, enkele jaren eerder dus. Hier een link naar een kaart van de Haarlemmermeerpolder in 1867 :) https://nl.wikipedia.org/(...)rlemmermeer_1867.png
Inderdaad drooggelegd tussen 1849 en 1852, volgens Wikipedia.

De website Topotijdreis daarentegen illustreert in 1865 nog een open water, en in 1867 zou het pas volledig drooggelegd zijn.

quote:

Inderdaad Wikipedia er maar even op nazien in dit geval. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')