Dat doet de npo beter dan het manipulatieve Rtl.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 19:43 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar kan ik ook wel inkomen. Maar het lijkt me toch wel belangrijk dat men gestimuleerd wordt om niet alleen maar te blijven hangen in hun eigen wereldje.
Helemaal mee eens. Maar ja mensen roepen wel meer dingen over het internet in die trant. Telkens maar weer blijkt dat als je de gemiddelde idioot een stem geeft er alleen maar mee gescholden en geschreeuwd wordt. Populisme vaart er wel bij.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 19:45 schreef keste010 het volgende:
[..]
Maar is daar in het huidige medialandschap sprake van? Er is ook wel eens geroepen dat de switch naar online media ervoor zou zorgen dat men met meer media in aanraking zou komen en dat deze transitie goed voor de democratie zou zijn omdat men meer met andersdenkenden in aanraking zou komen. Wat er is gebeurd is dat mensen bij hun eigen media blijven hangen, óf alleen maar op 'vijandelijke' sites de boel vol schelden en weer vertrekken..
Dit inderdaad. Bij de selectie van nieuwsberichten kom je al bij politieke keuzes terecht. Kies je voor het veel rapporteren van straatcriminaliteit of zet je op de voorpagina dat Shell weer eens wat doet dat moreel totaal verwerpelijk is.quote:
Is dat niet een kant kiezen?quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 20:42 schreef robin007bond het volgende:
[..]
wat uiteindelijk neerkomt op het herhalen van de heersende ideeën en ideologieën
Goed punt, maar dat ligt ook bij de media zelf. Ik volg sites die aan beide kanten van het spectrum zitten, en ze hebben er geen problemen mee om naar elkaar te linken, als er iets zinvols terug te vinden is. Ik denk dat nieuwe media niet zo scherp vastgepind zitten op een bepaalde "harde" richting. Ze zijn meer op onderwerpen gericht, en daar zitten soms verrassende vormen van overlap in. Het hele klassieke links-rechts gedoe is ook ietwat achterhaald in deze.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 19:43 schreef Fir3fly het volgende:
Daar kan ik ook wel inkomen. Maar het lijkt me toch wel belangrijk dat men gestimuleerd wordt om niet alleen maar te blijven hangen in hun eigen wereldje.
Zag je dat ooit wel dan? Misschien in wat discussieprogramma's laat op de avond die door geen hond werden bekeken...quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 23:19 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het eerste punt zou moeten zijn dat men "tegenstanders" (mensen met een andere mening), niet met neerbuigendheid, maar met open discussie tegemoet komt. Nou, dat zie je in de huidige media vrijwel niet terug.
In die tijd had de VARA voor die functie die jij bedoelt andere programma's, met name 'Sonja op...' en later 'B&W'. Door geen hond bekeken lijkt me wat extreem gesteld: tijdens de beste jaren keken er maar liefst 5 miljoen mensen naar. Het publiek is veranderd en deze trend zie je in heel veel Westerse landen, in meer of mindere mate. Amerikaanse presidentsverkiezingen - om een voorbeeld te noemen - trekken nu veel en veel minder kijkers dan ze ooit deden.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 23:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zag je dat ooit wel dan? Misschien in wat discussieprogramma's laat op de avond die door geen hond werden bekeken...
Ik keek laatst toevallig nog eens een aflevering terug van Het Zwarte Schaap. Keiharde afzeiktelevisie maar in die tijd werd het gebracht als een soort baken van journalistieke integriteit omdat het de kans gaf aan 'tegenstanders' om aan het woord te zijn.
Daar zit wat in; wat dat aangaat kun je meer discussie verwachten op een redelijk gemodereerd forum dan op de TV zo lijkt het. Het Zwarte Schaap is een programma wat me niet bijstaat.quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 23:24 schreef Fir3fly het volgende:
Zag je dat ooit wel dan? Misschien in wat discussieprogramma's laat op de avond die door geen hond werden bekeken...
Ik keek laatst toevallig nog eens een aflevering terug van Het Zwarte Schaap. Keiharde afzeiktelevisie maar in die tijd werd het gebracht als een soort baken van journalistieke integriteit omdat het de kans gaf aan 'tegenstanders' om aan het woord te zijn.
Bedoel je niet, over de balk?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 11:14 schreef drexciya het volgende:
[..]
Daar zit wat in; wat dat aangaat kun je meer discussie verwachten op een redelijk gemodereerd forum dan op de TV zo lijkt het. Het Zwarte Schaap is een programma wat me niet bijstaat.
Helaas is het tegenwoordig nog erger; men doet alsof men iemand voor de balans uitnodigt, maar die wordt dan door een groep aangevallen, en dat noemt men "discussie". Want natuurlijk moet je wel je standpunt als omroep uitdragen. Ook typisch dat men mensen uitkotst (lees: niet meer uitnodigt), als men standpunten heeft, die niet met het "goedgekeurde" standpunt overeenkomen. Dat is in mijn ogen het probleem met de oude media; men wil, koste wat kost, een bepaald standpunt opdringen aan de kijker.
Wat me nog wel van vroeger bijstaat is Gouden Bergen, waarin kritisch naar geldverspilling bij de overheid werd gekeken, zoals viaducten die voor niets werden aangelegd. Dat had nog wel journalistieke waarde.
Je hebt gelijk; dat was ook alweer een hele tijd geleden.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Bedoel je niet, over de balk?
Gouden Bergen bij de vpro was een serie onderzoekjournalistie oa over wapenhandel, hollandia kloos en de rol van lubbers, de rol van de SER.
Een belediging voor de grote leider!quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 11:40 schreef Klopkoek het volgende:
Ach, Pauw en Witteman nodigde meer rechtse gasten uit dan linkse.
Natuurlijk was de dwdd inquisitie op Roemer niet al te fraai.
Over de balk was natuurlijk een programma van het rechtse Rtl. Waarbij ze dankbaar gebruik maakten van de transparantie.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 11:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bedoel je niet, over de balk?
Gouden Bergen bij de vpro was een serie onderzoekjournalistie oa over wapenhandel, hollandia kloos en de rol van lubbers, de rol van de SER.
Rottenberg, Bouwman (eng mannetje) en Siewert van Lienden (kakkineuze snotneus) zaten daar met zijn drieën op hem in te hakken.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een belediging voor de grote leider!
Voorbeelden?quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 11:14 schreef drexciya het volgende:
Ook typisch dat men mensen uitkotst (lees: niet meer uitnodigt), als men standpunten heeft, die niet met het "goedgekeurde" standpunt overeenkomen.
Alles mag om de huispartij, de PvdA, te steunen natuurlijk.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 11:40 schreef Klopkoek het volgende:
Ach, Pauw en Witteman nodigde meer rechtse gasten uit dan linkse.
Natuurlijk was de dwdd inquisitie op Roemer niet al te fraai.
Nu moet ik toch gaan zoeken; het was volgens mij toch wel het VPRO programma; toendertijd was er, voorzover me bijstaat, nog geen commerciële zender te bekennen. Het was sowieso vrij droog en sober; niet de hedendaagse nerveuze, sensationele stijl. Dat mag wat mij betreft sowieso wel weer in ere worden hersteld:quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 11:41 schreef Klopkoek het volgende:
Over de balk was natuurlijk een programma van het rechtse Rtl. Waarbij ze dankbaar gebruik maakten van de transparantie.
quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 11:49 schreef drexciya het volgende:
[..]
Alles mag om de huispartij, de PvdA, te steunen natuurlijk.
Over de Balk was eerst van Veronica later verhuisde het naar RTL. http://www.rtl.nl/programma/overdebalk/quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 11:41 schreef Klopkoek het volgende:
Over de balk was natuurlijk een programma van het rechtse Rtl. Waarbij ze dankbaar gebruik maakten van de transparantie.
quote:Voor het busstation van Veghel werd een moderne luifel' gemaakt. Kosten: 75 mille. De luifel bleek te laag, er kon geen bus onderdoor. ,,Er was wel toezicht van de gemeente'', zei een ambtenaar, ,,maar naar sommige projecten wordt nu eenmaal blind gekeken.''
In Raalte moest een afvalberging komen. Er werden alvast boerderijen opgekocht en gesloopt. Toen kwam er een wetswijziging die vuilverbranding vereiste. Alle voorbereidingen - ten bedrage van twintig miljoen - waren voor niets geweest. Veronica wees de gemeente Raalte als schuldige aan, maar die liet dit in de jongste uitzending rectificeren: de schuld zou bij 'de centrale overheid' liggen.
Ook de nieuwe lantaarnpalen tussen Alkmaar en Akersloot mochten er wezen. Ze kostten vijftien miljoen, maar ze werden al na een half jaar 's avonds niet meer gebruikt, omdat ze volgens milieu-activisten het paargedrag van de dieren des velds ongunstig beïnvloedden. ,,Rijden zonder licht is eigenlijk best wel prettig'', zei een milieu-onderzoeker. Ik ken dieren, en zelfs mensen, die paren met licht ook wel prettig vinden.
Kijk naar Over de balk, en u leert meer over het wonderlijke land dat Nederland heet.
Tja, dit soort kritiek op een geldverspillende overheid vind klopkoek duidelijk abject en smerig rechtsquote:Op zaterdag 6 augustus 2016 14:25 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Over de Balk was eerst van Veronica later verhuisde het naar RTL. http://www.rtl.nl/programma/overdebalk/
De kijkers van het rechtse RTL mochten ook stemmen op de "over de balk award" voor de instelling die het meeste geld verkwanselde, die had de LPF gewonnen in 2002......
http://www.rtl.nl/programma/overdebalk/overdebalkaward.xml
NRC artikel over het programma http://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/1998/06/03/Rtv/01.html
[..]
In 2010 had de VPRO de serie "de slag om Brussel" bedoel je die ?, dat was een beetje in de stijl van "Keuringsdienst van Waarde".quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 11:53 schreef drexciya het volgende:
Nu moet ik toch gaan zoeken; het was volgens mij toch wel het VPRO programma; toendertijd was er, voorzover me bijstaat, nog geen commerciële zender te bekennen. Het was sowieso vrij droog en sober; niet de hedendaagse nerveuze, sensationele stijl. Dat mag wat mij betreft sowieso wel weer in ere worden hersteld:
- Kijkers serieus nemen
- Tot op zekere hoogte ook enige inspanning van de kijker verwachten
- Normaal tempo
- Normale cameravoering en aan elkaar plakken van fragmenten
- Geen meningen of standpunten opdringen, maar domweg feiten en ondersteuning van die feiten weergeven
Zowaar iets waar ik het mee eens ben.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 14:30 schreef bluemoon23 het volgende:
Van het weekend eens terugkijken, volgens mij heb ik de serie gemist.
Dat is ook nog eens zowat, er zijn vaak wel interessante docu`s en reportage bij de publieke omroep, maar dan worden ze vaak uitgezonden op een tijdstip waarop de meeste mensen al in bed liggen![]()
Deden ze jaren geleden ook met films en series, midden in de nacht.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 14:30 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
In 2010 had de VPRO de serie "de slag om Brussel" bedoel je die ?, dat was een beetje in de stijl van "Keuringsdienst van Waarde".
Een van die afleveringen heette ook "geld over de balk"
http://www.vpro.nl/speel.VPRO_1140909.html
Van het weekend eens terugkijken, volgens mij heb ik de serie gemist.
Dat is ook nog eens zowat, er zijn vaak wel interessante docu`s en reportage bij de publieke omroep, maar dan worden ze vaak uitgezonden op een tijdstip waarop de meeste mensen al in bed liggen![]()
Het ergert mij juist dat er rond twaalven niets meer op tv is. Bedtijd zegt vadertje staat, morgen weer vroeg de hardwerkende Nederlander uithangen. Ik wil vaak gewoon nog even tv kijken als ik thuis kom, daar is dat ding voor.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 14:30 schreef bluemoon23 het volgende:
Neem netflix, beter dan met je zatte kop voor the landscapechanal te zittenquote:Op dinsdag 9 augustus 2016 16:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het ergert mij juist dat er rond twaalven niets meer op tv is. Bedtijd zegt vadertje staat, morgen weer vroeg de hardwerkende Nederlander uithangen. Ik wil vaak gewoon nog even tv kijken als ik thuis kom, daar is dat ding voor.
Ik wil geen pretentieuze doch geestdodende series. Lang geleden, toen ik nog vaak later thuiskwam had je de hele nacht door Open University op de BBC, daar kon ik meer mee.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neem netflix, beter dan met je zatte kop voor the landscapechanal te zitten
Oeh ja, Open University was cult, mannen met snorren en gebreide truien die Fermat stonden uit te leggen, of Evolutie.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik wil geen pretentieuze doch geestdodende series. Lang geleden, toen ik nog vaak later thuiskwam had je de hele nacht door Open University op de BBC, daar kon ik meer mee.
Wat zijn alternatieven voor iTunes U?quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oeh ja, Open University was cult, mannen met snorren en gebreide truien die Fermat stonden uit te leggen, of Evolutie.
Daar is tegenwoordig trouwens iTunes U tegenwoordig, gratis pod en vidcasts van colleges van allerlei universiteiten.
Evolutie is tenminste nog gemakkelijk te volgen, bij Fermat kom ik niet veel verder dan de stelling en dat je met behulp van geometrie uiteindelijk die stelling kan bewijzen. Het is nog minder grijpbaar dan de relativiteitstheorie waarvan de kerngedachte tenminste simpel is (superpositie krachten, maximale snelhed).quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oeh ja, Open University was cult, mannen met snorren en gebreide truien die Fermat stonden uit te leggen, of Evolutie.
Daar is tegenwoordig trouwens iTunes U tegenwoordig, gratis pod en vidcasts van colleges van allerlei universiteiten.
Wat een verrassing.quote:
Ja. Pauw is niet links.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 15:23 schreef Slaro het volgende:
Wie heeft ooit beweerd dat Pauw Links zou zijn? De enige reden is dat hij bij de VARA werkt?
Rechts of niet, voor de samenleving is het een nuttig programma, simpelweg omdat het politici de kans geeft om wat te leren. Kijk eens even wat scherper naar dit soort dingen, plan het wat beter, begin pas aan een project als er voldoende draagkracht bestaat, ben open zodat mensen mee kunnen denken etc.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 14:25 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Over de Balk was eerst van Veronica later verhuisde het naar RTL. http://www.rtl.nl/programma/overdebalk/
De kijkers van het rechtse RTL mochten ook stemmen op de "over de balk award" voor de instelling die het meeste geld verkwanselde, die had de LPF gewonnen in 2002......
http://www.rtl.nl/programma/overdebalk/overdebalkaward.xml
NRC artikel over het programma http://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/1998/06/03/Rtv/01.html
[..]
Niet echt, en soortgelijke wetenschappelijke studies bestaan al. Landen met een sterke en onafhankelijke publieke omroep (Nederland valt daar niet meer onder) kennen een betere en accurater geïnformeerde bevolking, die bijvoorbeeld ook beter begrijpen hoe het politieke stelsel in elkaar zit.quote:
Logisch! Ik kan een aantal verklaringen bedenken:quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 22:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet echt, en soortgelijke wetenschappelijke studies bestaan al. Landen met een sterke en onafhankelijke publieke omroep (Nederland valt daar niet meer onder) kennen een betere en accurater geïnformeerde bevolking, die bijvoorbeeld ook beter begrijpen hoe het politieke stelsel in elkaar zit.
Ja, niet binnen dat programma natuurlijk maar als extra programma. Ik zou hen dat rustig toevertrouwen. Zolang het niet de insteek is om de overheid af te zeiken maar de insteek is om iedereen op scherp te zetten...quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:52 schreef bluemoon23 het volgende:
Volledig met je eens, wat mij betreft mag zoiets best weer op de TV.
Misschien iets voor het team van Keuringsdienst van Waarde ?
Schaamteloze propaganda weer bij de NOS. "Het gaat geweldig met de economie", want het 'duidende' CBS met een vvder aan het hoofd zegt dat.quote:Op woensdag 10 augustus 2016 21:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, niet binnen dat programma natuurlijk maar als extra programma. Ik zou hen dat rustig toevertrouwen. Zolang het niet de insteek is om de overheid af te zeiken maar de insteek is om iedereen op scherp te zetten...
Het oorspronkelijke programma deed dat voor mijn geval goed, een beetje dezelfde insteek als Blik op de Weg (in contrast met het sensatiebeluste en daarom walgelijke Wegmisbruikers).
Wat heb je daar tegen? Is gratis en de colleges van gerenomeerde universiteiten.quote:Op dinsdag 9 augustus 2016 18:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat zijn alternatieven voor iTunes U?
Ik heb er niks tegen. Ik vraag gewoon wat de alternatieven zijn.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat heb je daar tegen? Is gratis en de colleges van gerenomeerde universiteiten.
Geen idee, geen motivatie om daar naar te kijkenquote:Op vrijdag 12 augustus 2016 12:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb er niks tegen. Ik vraag gewoon wat de alternatieven zijn.
Ik heb Android spullen, geen Apple.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geen idee, geen motivatie om daar naar te kijken
Ook geen windows machine?quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 12:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb Android spullen, geen Apple.
0,6% is ook niet echt groei natuurlijk.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 12:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Schaamteloze propaganda weer bij de NOS. "Het gaat geweldig met de economie", want het 'duidende' CBS met een vvder aan het hoofd zegt dat.
Wat ze er niet bij vertellen is dat ze jarenlang een retrictor op de economie hebben gezet, en nu de verkiezingen eraan komen gaat men met kunstgrepen de stats oppompen waardoor het een topprestatie lijkt. Hopelijk trapt Nederland niet meer in deze trucages.
Wanneer is het wel echt groei?quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 18:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
0,6% is ook niet echt groei natuurlijk.
2% boven de marktrente. 0,6% is nog niet eens voldoende om de rentekosten te dekken.quote:
Economische groei is praktisch gezien dus eigenlijk nooit het geval?quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 18:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
2% boven de marktrente. 0,6% is nog niet eens voldoende om de rentekosten te dekken.
Het gaat volgend jaar pas echt los. Dan haalt de schaduwelite even alle restrictoren er vanaf.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 18:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Mwah, per kwartaal best netjes.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 18:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je moet je ook nooit blind staren op één getal. Je kunt ook bnp groei hebben dat op de langere termijn schadelijk is, of in teert op je productiviteit.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 18:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Mensen zijn niet gek natuurlijk. Als er in je omgeving mensen zijn die lastig rond kunnen komen, of moeite hebben om een baan te vinden, dan kijk je er heel anders tegenaan. In mijn vakgebied is het ook geen vetpot, en ik zie in mijn kennissenkring genoeg voorbeelden van mensen die het niet makkelijk hebben.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 12:34 schreef Klopkoek het volgende:
Schaamteloze propaganda weer bij de NOS. "Het gaat geweldig met de economie", want het 'duidende' CBS met een vvder aan het hoofd zegt dat.
Wat ze er niet bij vertellen is dat ze jarenlang een retrictor op de economie hebben gezet, en nu de verkiezingen eraan komen gaat men met kunstgrepen de stats oppompen waardoor het een topprestatie lijkt. Hopelijk trapt Nederland niet meer in deze trucages.
Het hele idee van oneindige groei is natuurlijk ietwat discutabel. En in China, wat zogenaamd, met 6+% per jaar groeit, zijn enorme hoeveelheden leningen, die niet kunnen worden terugbetaald, verstrekt, om de groei maar op het gewenste peil te houden.quote:Op vrijdag 12 augustus 2016 19:13 schreef Klopkoek het volgende:
Je moet je ook nooit blind staren op één getal. Je kunt ook bnp groei hebben dat op de langere termijn schadelijk is, of in teert op je productiviteit.
Ze kunnen het ook wel sturen, maar doen het op de verkeerde manier. En het is heel kunstmatig en bewust abstract gemaakt. De schijn van technocratie haalt de politieke lading weg.quote:Op maandag 15 augustus 2016 12:27 schreef drexciya het volgende:
Dat is eigenlijk de essentie van de problemen op dit gebied; de centrale banken en politiek denken dat ze de economie kunnen sturen.
Jij drukt het veel te zacht uit, het is onmogelijk, praktisch en theoretisch. Waar komt de groei in de afgelopen eeuwen vandaan? Van de verbeterde technologie. Het lijkt me evident dat er een grens zit aan hoe ver die verbeterd kan worden. Niemand weet wanneer die grens wordt bereikt maar die zal ooit worden bereikt. Ik schat op basis van de technologische ontwikkelingen in dat de grootste rek er nu wel uit is, we zullen de komende decennia verdere verbeteringen krijgen maar minder snel en minder spectaculair dan dat we gewend zijn.quote:Op maandag 15 augustus 2016 12:27 schreef drexciya het volgende:
Het hele idee van oneindige groei is natuurlijk ietwat discutabel.
Probleem één in China is domweg corruptie; dat haalt alvast een stuk van je productiviteit onderuit. Sowieso verdwijnt er een heleboel geld naar het buitenland. Bekijk maar naar de fratsen in de woningmarkt in het Canadese Vancouver; daar is een huizenbubbel gebaseerd op inkomend Chinees geld rond zijn top.quote:Op maandag 15 augustus 2016 12:40 schreef Klopkoek het volgende:
Ze kunnen het ook wel sturen, maar doen het op de verkeerde manier. En het is heel kunstmatig en bewust abstract gemaakt. De schijn van technocratie haalt de politieke lading weg.
China is ook zo'n land dat maar mondjesmaat met een mensgerichte economie bezig is. De ontwikkeling en welvaart van de samenleving en economie is gebouwd op de productiviteit en creativiteit van de mensen die daarin wonen. En omdat mensen groepsdieren/kuddedieren zijn ontstaan dan clustereffecten en peer learning effecten.
Eens.quote:Op maandag 15 augustus 2016 12:27 schreef drexciya het volgende:
Helaas komen dat soort discussies niet in de media terug. Daar worden economen ook met teveel respect behandeld. Ze hebben eerder al uitgebreid gefaald (2007-2008 crisis, allerlei bubbels), hun modellen en theorieën kloppen domweg niet (recent voorbeeld: negatieve rentes, consumenten reageren niet zoals "verwacht"). Daar mogen ze best hard op worden afgerekend.
Misschien niet eens ten onrechte gezien de ratings van private bedrijven die bepalen hoeveel rente het volk moet betalen op de leningen.quote:Op maandag 15 augustus 2016 12:22 schreef drexciya het volgende:
Merk verder op dat men wat trucs heeft uitgehaald om de BNP cijfers wat op te voeren. De cijfers zijn dus hier en daar wat op te rekken.
Ook daarmee kan je gemakkelijk valsspelen, het is maar wat je als werkeloosheid definieert. Tel je een huisvrouw die een man heeft die werkt wel of niet mee als werkeloze? Studenten? Bejaarden? VUT'ters? Gehandicapten? ...quote:Sowieso zijn cijfers, zoals arbeidsparticipatie, gemiddelde werkweek en salarisontwikkeling veel significanter dan BNP
The post online? Jij quote tpo? LOLquote:Op donderdag 25 augustus 2016 09:00 schreef Klopkoek het volgende:
http://cult.tpo.nl/2016/0(...)-npo-vrpo-en-nipkow/
Die hebben best aardige stukjes gehad in het verleden, ik heb het de laatste twee jaar of zo niet gevolgd dus over die periode kan ik niet oordelen. Verder maakt het niet zoveel uit welk medium erover bericht als het gaat om hetgeen waarover ze berichten en je de feiten waarover bericht wordt (waarbij feiten duidelijk worden gescheiden van duiding) kunt lezen.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
The post online? Jij quote tpo? LOL
bert brussenquote:Op donderdag 25 augustus 2016 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
The post online? Jij quote tpo? LOL
Terwijl het voor linkse mensen en niet-premiers normaler zou moeten zijn om geen stropdas te dragen. Maar nee, de Hilversumse kapotmaakmachine met de studieclub van Sander Dekker aan het roer besliste anders.quote:We hebben de pest aan glamourboys
Column Bert Wagendorp
ARTIKELJesse Klaver, de lijsttrekker van GroenLinks, had dinsdag een zware avond. Eerst moest hij in een uitverkochte Melkweg in Amsterdam het startschot lossen voor de verkiezingscampagne van zijn partij. Hij dronk backstage een glas groene thee en kwam toen met The Black Eyed Peas op vol volume het podium op - daar wordt hij rustig van, zei Klaver. Hij hield een toespraak die naar Obama moest klinken, naar Justin Trudeau en naar Bernie Sanders - dat kan nog beter.
Hij had het over empathie en over dat het tijd is voor verandering. Hij verklaarde dat GroenLinks een brede volkspartij moest worden en over de nieuwe nivellering. Alle kolencentrales gaan dicht en de kerncentrales ook, de bio-industrie wordt afgeschaft, de hypotheekaftrek ook en op termijn het koningshuis. Niets is er meer over, van het links-liberale GroenLinks van Femke Halsema, GroenLinks is weer groen en gewoon ouderwets links.
Bij GroenLinks zijn ze ervan overtuigd dat Jesse Klaver de man is die de partij de grootste ter linkerzijde zal gaan maken, dus alles wat hij zei ging erin als zoete koek. Hij verwees naar zijn thuiswijk, de Westrand in Roosendaal als de Nederlandse Southside of Chicago, de wijk waarin alles wat er de afgelopen dertig jaar niet goed is gegaan zich manifesteert en openbaart. Het was de personal touch die Klaver als geen andere Nederlandse politicus gebruikt - als je hem vijf minuten hoort praten weet je meer over zijn achtergrond dan van die van Mark Rutte na drieënhalf uur Zomergasten.
Na het optreden moest Klaver meteen door naar het praatprogramma Pauw, waarin steeds meer mensen zich rond de tafel verdringen; dat wordt nog eens vechten.
Dus dan heb je je ziel uit je lijf gespeecht voor achthonderd fans, dan heb je geprobeerd te voldoen aan de hooggespannen verwachtingen, en dan wil je eigenlijk nog maar één ding en dat is een hele grote pils. En dan ga je zitten en ontwaar je tegenover je opeens de snerpende Metro-columniste Ebru Umar, die sinds haar Turkse avonturen door Hilversum is omarmd - niemand weet waarom.
Dat wil je natuurlijk helemaal niet, als lijsttrekker, Ebru Umar wil je ten koste van alles vermijden. Je bent bereid heel ver te gaan om je boodschap te verspreiden, maar heregod, alsjeblieft niet aan één tafel met Ebru Umar, en dan zit je er plotseling toch - je kunt moeilijk weglopen bij het zien van Ebru Umar, terwijl dat toch echt is wat je het allerliefst wilt doen, weg van dat zelfvoldane mens dat louter is geïnteresseerd in één persoon, namelijk in Ebru Umar.
Het was mij persoonlijk niet eens opgevallen, maar Klaver speechte in De Melkweg zonder stropdas en kwam dus ook zonder stropdas naar de studio. Jeroen Pauw deed alsof hij nog nooit een man zonder stropdas had gezien en begon er meteen over. Hij kreeg onmiddellijk bijval van Umar, die vond dat het er niet uitzag, zo zonder stropdas.
Je zag de verbazing in de ogen van Klaver: hier was hij door zijn campagneleider niet op voorbereid.
Ook de rest van het gesprek liep niet lekker. Het deed soms een beetje denken aan de manier waarop Matthijs van Nieuwkerk in DWDD ooit een snel einde maakte aan de leiderschapsaspiraties van PvdA'er Martijn van Dam. Er hing vijandigheid in de lucht.
Het was een goede les voor Klaver, bij Pauw. Hij is uitgeroepen tot de glamourboy van de Nederlandse politiek, en als we hier ergens de pest aan hebben, dan is het aan glamourboys en snelle jongens. Hun kop moet eraf. Jesse Klaver krijgt het de komende maanden ongetwijfeld nog zwaar te verduren - gelukkig heeft hij leren straatvechten in de Westrand.
Eens. Maar om eerlijk te zijn ben ik als Klaver-fan ook wel gewoon benieuwd of hij hier tegen bestand is. Uiteraard, het zou om de inhoud moeten gaan, maar laat hem maar gewoon 'fouten' maken. Ik denk dat het verhaal inspirerend genoeg is en de concurrentie (PvdA) te laag, dus het komt toch wel goed.quote:Op donderdag 8 september 2016 09:41 schreef Klopkoek het volgende:
Rutte kreeg nul vragen over zijn diverse strapdasloze optredens (dwdd, Zomergasten). Jesse Klaver ontmoette een andere behandeling...
[..]
Terwijl het voor linkse mensen en niet-premiers normaler zou moeten zijn om geen stropdas te dragen. Maar nee, de Hilversumse kapotmaakmachine met de studieclub van Sander Dekker aan het roer besliste anders.
De houwdegens en Pitbull terriërs staan in de rij.
http://www.parool.nl/opin(...)ent&utm_content=free
quote:Economie
Barbaren
Het verkiezingsseizoen is begonnen. Als de tekenen niet bedriegen wordt dit zeven maanden bakkeleien over hoe we de barbaren aan de poort zo goed mogelijk kunnen weren en Nederland zo zuiver mogelijk kunnen houden. Het is al bijna twee decennia het favoriete gezelschapsspel dat in Nederland doorgaat voor politiek.
door Ewald Engelen 07-09-2016
Neem Pauw. Pas een week in de lucht en we hebben Alan, de Turkse ‘terroristenlijst’, de Gülen-beweging, Ajouad El Miloudi en Sylvana Simons van Denk al weer zien passeren – naast typische Hart van Nederland-onderwerpen als de leegloop bij de KNVB: lakmoesproeven van vaderlandsliefde. Niets over Applegate, TTIP, achterblijvende koopkracht, de nakende populistische revolte, de crisis in het pensioenstelsel of de onverminderd schuldgedreven groei van de Nederlandse economie.
Ik begrijp het wel. Als redactie laat je nu eenmaal je oren hangen naar de kijkersgunst. En als iets kijkers trekt is het de rituele dans rond de al dan niet vermeende onverenigbaarheid van vreemde geurtjes en gewoontetjes met superieure vaderlandsche waarden. Zo vaak is dit dansje inmiddels vertoond dat iedereen expert is, tot Arabische citaten uit de koran door witte kaaskoppen op internet aan toe. En zo ritueel is het geworden dat de woede en verongelijktheid aan een half woord genoeg hebben om zich in al hun spierballerige brallerigheid te manifesteren; precies zoals een kaskraker uit Hollywood op de juiste emotionele knoppen drukt en je exact geeft wat was beloofd – what you see is what you get.
Media zijn de echokamer van politiek en publiek. Twee decennia van multiculturalismekritiek hebben een demos gecreëerd dat de wereld alleen nog maar door een culturalistische bril kan bekijken: de media in Nederland zijn een cognitieve infrastructuur voor vreemdelingenhaat geworden. En dat geculturaliseerde, vreemdelingenhatende demos is op zijn beurt het voornaamste alibi voor politiek en journalistiek geworden om de wereld te reduceren tot een eindeloze kralenketting van losse multiculturele kwestietjes: Zwarte Piet, vluchtelingen, vrouwenbesnijdenis, aszielzoekerscentra, hoofddoekjes, boerkini’s.
Het behoeft geen uitleg: de relevantie is meteen evident. Het kost geen inspanning: alle bewegingen zijn al bekend, alle argumenten al eindeloos beroerd en betast. En het vereist geen zoektocht: de redactiebestanden zitten vol met ‘experts’ van alle mogelijke gezindten die dit van ‘vakkundig’ commentaar kunnen voorzien of er een theatraal debat van kunnen maken. En datzelfde geldt voor de redacties: allemaal worden ze bevolkt door journalisten met culturalistische credentials. Verpakte hypotheken? Geen idee. Verpakte moslima’s? Now we’re talking.
Niet alleen betekent dit dat televisiejournalistiek steeds meer de viering van het bekende is geworden in plaats van de verrassing van het vreemde. Ook impliceert het dat de media onbedoeld de PVV in een comfortabel koetsje naar de zege zijn gaan dragen. Door het publieke debat vast te prikken op het benauwende perkje van identiteit, attitude en cultuur en alles wat dat impliceert, spelen journalisten Wilders namelijk op grootse wijze in de kaart. Laat er geen misverstand over bestaan: van dat speelveld kent Wilders de coördinaten als geen ander. En dus kunnen we ons verheugen op zeven maanden televisie die aloude multiculturele twistpunten opnieuw naar hun voorspelbare hoogtepunt gaat brengen en Wilders of zijn antithetische schaduw (veilingmeester Pechtold of personeelschef Rutte) de vrijwel onvermijdelijke verkiezingsoverwinning zal bezorgen.
In Wildersland kijkt nu eenmaal niemand verder dan zijn culturalistische neus lang is. Religie, geen economie; identiteit, geen belangen; individu, geen structuur. Dat er een relatie bestaat tussen een financieel stelsel dat het Westen in staat stelt het Zuiden onverminderd uit te persen (capital flowing uphill) en migratie van Zuid naar Noord aanjaagt, speelt in het vluchtelingendebat geen enkele rol. Dat de klimatologische effecten van onze productieketens medeverantwoordelijk zijn voor het Syrische drama evenmin. Inderdaad, onderbouw bepaalt bovenbouw. En inderdaad, culturalistisch fetisjisme onttrekt het aan het zicht.
Noch dat die veelgeroemde vaderlandsche waarden bij nadere beschouwing geen spat waard blijken. Met een politieke kaste die de vermarkting van onderwijs en zorg heeft aangegrepen voor schaamteloze zelfverrijking; met politici die de brexit opportunistisch gebruiken om Londense bankiers naar Nederland te lokken door erop te wijzen dat het bonusplafond alleen was bedoeld om kiezers een rad voor ogen te draaien; met een ministerie van Financiën dat fungeert als vijfde colonne voor grootzakelijke belastingontwijkers; met sociaal-democraten die mede verantwoordelijk zijn voor de ontmanteling van de verzorgingsstaat in Zuid-Europa; met oud-eurocommissarissen die hun politieke integriteit voor een fooi verkopen aan Uber en Bank of America.
Ik bedoel: de barbaren zijn al lang binnen.
http://www.groene.nl/artikel/barbaren
Vind ik ook.quote:Op zondag 11 september 2016 09:32 schreef Fir3fly het volgende:
Pfff. Zeiken dat er bij een of ander stom programma niet slap geluld wordt over onderwerpen die de schrijver denkt belangrijk te vinden. Zo kan ik ook wel een column schrijven.
Dat zijn toch ook onderwerpen die anderendaags niet uit het publieke debat weg zijn te slaan? Waarbij iedere ratio ook al verdwenen is ondertussen. In die zin is het wellicht wel weer eens tijd voor nieuwe onderwerpen van debat.quote:Op zondag 11 september 2016 12:46 schreef skrn het volgende:
[..]
Vind ik ook.
Wat maakt mij die indexering van de pensioenen uit als ouderen niet meer veilig met het ov kunnen? Ik vind het wel degelijk relevant over veiligheid en integratie te praten.
Het is alleen al 15 jaar weinig productief gebleken.quote:Op zondag 11 september 2016 12:46 schreef skrn het volgende:
[..]
Vind ik ook.
Wat maakt mij die indexering van de pensioenen uit als ouderen niet meer veilig met het ov kunnen? Ik vind het wel degelijk relevant over veiligheid en integratie te praten.
http://s.vk.nl/s7d11-a4373838/quote:Maar het is ook een kiezersopstand tegen de Republikeinse elite. Die heeft decennialang gedacht dat ze de kiezers binnenboord konden houden door ze een cultuurstrijd voor te schotelen. White identity politics - de blanke kiezer het idee geven dat hun leefwereld bedreigd werd en alleen bij de Republikeinen in goede handen was. Zolang de kiezer dat slikte, konden de Republikeinen belastingen blijven verlagen en vrijhandelsakkoorden blijven sluiten. Trump heeft die comfortabele positie opgeblazen. En dat is een van de weinige positieve uitwerkingen van Trump.'
Ook in de zak van monsanto dus, en verspreidt maar weer eens de Malthus mythe.quote:Daar heb jij geen last van. Al leidt dat ook wel weer tot wrevel van bijvoorbeeld Joris Luyendijk, auteur van de bestseller Dit kan niet waar zijn, en een uitgesproken financieel-economisch commentator als Ewald Engelen. Beide heren afficheerden jou als een ‘volgzame adept van het poldermodel’ dan wel het establishment.
‘Ik heb geen zin over om over personen publiekelijk uitspraken te doen. Al moet ik wel toegeven dat ik erg heb moeten lachen om tweets van Engelen dat ik een onderdeel zou zijn van de elite. En dat zegt een hoogleraar die rondloopt in Italiaanse maatpakken en prominent lid is van de Partij voor de Dieren, een politieke partij die vooral populair is onder hogeropgeleiden. Dan ben je volgens mij eerder een exponent van de elite dan een zzp’er zoals ik die woont in West-Friesland. Ach, laat ook maar: Ewald Engelen heeft meer verstand van het debat dan van economie.’
Is alles wel weer koek en ei tussen jou en Rob Wijnberg, hoofdredacteur van De Correspondent? Eind vorig jaar bij DWDD tijdens een discussie over privacy en verzekeraars, trok Wijnberg jouw integriteit in twijfel omdat je weleens hebt geschnabbeld voor Achmea.
‘Die zaak is voor mij allang afgedaan. Direct na die uitzending gaf Wijnberg aan op onder meer Twitter op geen enkel vlak te twijfelen aan mijn integriteit. Die onthulling van Wijnberg in DWDD was helemaal geen onthulling. Ik heb wel eens een pensioenseminar voorgezeten voor Achmea en daar ben ik voor betaald. Verder niks aan de hand. Moest ik drie economen in een panel ondervragen. Dat is het onderdeel van mijn werk als zzp’er. Ik ben freelancer en ik ben volkomen transparant over mijn journalistieke werkzaamheden. Vanaf dag één hou ik op mijn website bij wat voor betaalde klus ik doe. Ik vermeld alleen niet welk bedrag ik voor een betaalde klus. Dat is privé.’
Enkele maanden geleden vertelde zzp’er Charles Groenhuijsen aan Nieuwe Revu dat er volgens hem wel grenzen zijn aan journalistieke schnabbels. Zo zou hij nooit bijklussen voor wapenfabrikanten en de tabaksindustrie en ook zou hij grote moeite hebben met het omstreden gentechbedrijf en zadenproducent Monsanto. Zit jij op dezelfde lijn?
‘Monsanto is voor mij het antwoord op de vraag hoe er straks voor negen miljard mensen op deze aardbol nog genoeg te eten is. Dus met Monsanto zou ik geen enkele moeite hebben. Wat ik nooit zal doen, is me laten inhuren voor promotiecampagnes voor bedrijven. Bedrijven die mij inhuren kunnen niet hun wil opleggen aan mijn journalistieke uitingen. Dus als ik alleen maar mag vertellen wat zij graag willen horen, dan zou ik direct weigeren. Dat geldt niet alleen voor omstreden bedrijven, maar ook voor bijvoorbeeld de Triodos Bank.’
Niet iedereen met een andere mening dan jij zit dus in iemands zak, beste Klopkoek.quote:Op maandag 12 september 2016 10:55 schreef Klopkoek het volgende:
Fragment uit interview met schnabbelkoning en rechtsman Mathijs Bouman
[..]
Ook in de zak van monsanto dus, en verspreidt maar weer eens de Malthus mythe.
Luyendijk en Engelen zijn helden.
Interview met Rick Nieman vandaag in het AD. Heb het gevonden op internet.quote:Op vrijdag 9 september 2016 09:41 schreef Klopkoek het volgende:
Rick Niemann.. wat een vreselijke glibberige kwal is dat. Alles is nep aan die vent. Misschien wel de ergste van alle presentatoren alhoewel ik die Overbeek en Westelaken ook twee etalagepoppen vind. Waarom moet alles zo 'plastic' zijn vandaag de dag?
quote:Want hé, Amerika is zijn grote liefde, sinds zijn studententijd. Toen hij voor vijf jaar college naar de Verenigde Staten vertrok hing in zijn kamer nog een poster van de uiterst linkse PSP ('ook vanwege de blote vrouw'). Hij keerde terug als fan van de Republikeinse president Ronald Reagan.,,En daar waren er maar heel weinig van in Nederland'', schatert de voormalige nieuwslezer.
Wees gerust, daar evolueert Nederland ook langzamerhand naartoe.quote:Nieman werkt in zijn tekst de onderwerpen uit waarbij hij de VS als gids beschouwt: denk aan vrijheid, zelfredzaamheid, integratie, het kiesstelsel, het ondernemingsklimaat, gebrek aan cynisme en de omgangsvormen. ,,Jaja, ik weet dat Nederlanders de begroetingen van Amerikanen vaak overdreven noemen. En nep. En ja, als je een uurtje praat met een Amerikaan stelt hij je aan iemand voor als 'my best friend from Holland'. Maar toch, op het moment dat je met ze praat, is het echt.''
http://www.ad.nl/nieuws/a(...)oofde-land~ac85e0ba/quote:Nieman discussieert veel en graag over zijn 'beloofde land': ,,Het enige punt waar ik elke keer op verlies is de wapenwetgeving. Dat krijg ik ook niet uitgelegd, al begrijp ik de hang naar wapens van veel Amerikanen nog wel. Dat is een band met het verleden, met de kolonisten die niet onbewapend door dat immense land konden trekken uit vrees beren en indianen tegen te komen. Hooguit kan ik uitleggen dat het probleem voor de meeste Amerikanen minder groot is dan de Europese media willen doen geloven. Maar na weer een rampzalige gebeurtenis zoals die schietpartij in Orlando kan ook ik alleen maar zeggen: Amerika, je bent nu bijna 250 jaar. Het wordt echt tijd om je als een ouder land te gedragen.''
twitter:gameoldgirl twitterde op donderdag 22-09-2016 om 14:21:35What does Amal Clooney know about refugees? She only spends her working life on such causes. One for... https://t.co/Xy1r73WRYA reageer retweet
http://www.volkskrant.nl/(...)an-veronica~a752376/quote:Veronica was betrokken bij het opzetten van RTL Véronique, het latere RTL 4, al trok Rob Out zich op het laatste moment terug. Hij zei daarover: 'Naarmate de plannen vorderden, dacht ik: dit is niet Veronica. Ik kreeg het gevoel dat we handlangers zouden worden van een stelletje bankiers. Het ging om geld, geld, geld.'
Yep. Ooit stoer begonnen als piratenzender en dan als eerste in de lage landen je ziel verkopen aan de NV's. -slik-quote:Op zaterdag 24 september 2016 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)an-veronica~a752376/
Profetische woorden door de vrije jongens van weleer
Leuk he, quotes uit hun verband trekken?quote:Op zondag 25 september 2016 00:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Yep. Ooit stoer begonnen als piratenzender en dan als eerste in de lage landen je ziel verkopen aan de NV's. -slik-
Vertel bij zo een grote mond dan op zijn minst wat het verband is.quote:Op zondag 25 september 2016 10:41 schreef justanicker het volgende:
[..]
Leuk he, quotes uit hun verband trekken?
Ze moesten op de kosten gaan letten.quote:Op zondag 25 september 2016 11:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vertel bij zo een grote mond dan op zijn minst wat het verband is.
Er is een inkomensafhankelijke bijdrage zvw. Systeem wordt deels via dit stelsel gefinancierd. Dat het om zorgpremies gaat is jouw interpretatie.quote:Zegt de persoon die foutief loopt te verkondigen dat zorgpremies inkomensafhankelijk zijn,
Ook hiervoor geldt: dat is jouw interpretatie.quote:en wiens oplossing uit nog meer marktwerking en kosten over de schutting neerleggen bestaat.
Inderdaad. Maar toch leuk dat Rob Out een vermogen heeft nagelaten van 43 Miljoen en met de "vrije jongens van weleer" (lex harding, van Kooten en peter de jager) veel heeft lopen duwen in private equity.quote:Op zaterdag 24 september 2016 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)an-veronica~a752376/
Profetische woorden door de vrije jongens van weleer
Een grote mond, niets aan argumenten. Hij bestrijdt niet eens mijn stelling, hij ageert tegen het feit dat ik geen verzachtende omstandigheden aandraag voor Veronica's commercieel gaan. Nogal hypocriet aangezien hij zelf nooit met enige argumentatie en context komt. Eerlijk gezegd lees ik zijn reacties normaal gesproken niet omdat hij altijd op een nogal negatieve manier (agressief, jijbakken...) reageert. Zelfs als dat wel gepaard zou gaan met argumentatie zou ik er geen energie in steken.quote:Op zondag 25 september 2016 11:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Vertel bij zo een grote mond dan op zijn minst wat het verband is.
Dit is een minimaal beginnetje van een start van argumentatie. Als je nu eens zou toelichten waarom ze volgens jou de inkomsten en kosten niet zouden hebben kunnen balanceren zonder commercieel te worden dan zouden we er wat aan hebben.quote:Op zondag 25 september 2016 11:54 schreef justanick het volgende:
[..]
Ze moesten op de kosten gaan letten.
Met 'private equity' is op zichzelf helemaal niets mis. Het wijst immers op privaat vermogen buiten de beurs om.quote:Op zondag 25 september 2016 15:54 schreef antiderivative het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar toch leuk dat Rob Out een vermogen heeft nagelaten van 43 Miljoen en met de "vrije jongens van weleer" (lex harding, van Kooten en peter de jager) veel heeft lopen duwen in private equity.
Dat moet jou toch erg aanspreken..
http://www.pvda.nl/berich(...)+PvdA+private+equityquote:Waar gaat het ons concreet om? Ten eerste moet de fiscale wetgeving worden aangescherpt, zodat excessieve schuldfinanciering niet meer door de belastingbetaler wordt gesubsidieerd. Ten tweede moet er een einde worden gemaakt aan het leegtrekken van bedrijven via superdividenden en het uithollen van balansen door het volpompen met vreemd vermogen. Ten derde moet het werknemersbelang beter beschermd worden. Daarom wil de PvdA werknemers een betere informatiepositie bij de accountant en meer rechten geven. Ook dat past in onze Rijnlandse traditie. Ten vierde moet er veel meer transparantie komen over de kosten die private equityfondsen doorberekenen aan bijvoorbeeld onze pensioenfondsen. Zo is PGGM, de beheerder van pensioenen van mensen in de zorg, vele honderden miljoenen aan pensioengeld kwijt aan private equity. Dat is heel veel geld. De PvdA vindt een dergelijke beloning niet meer in verhouding staan tot de prestaties die de private equity partijen leveren en de risico’s die zij feitelijk lopen. In totaal gaat het om twaalf concrete voorstellen. We horen graag waarom die ertoe zouden leiden dat dat investeerders Nederland gaan mijden en veel banen verloren zouden gaan. Wij denken dat het tegendeel waar is, want noch bedrijven noch de belastingbetaler wordt rijker van superdividenden en fiscale constructies. Investeringen in groei blijven welkom, maar wel binnen onze Rijnlandse traditie.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34267-9.htmlquote:Het derde exces – ik heb er vier, hoewel het vierde misschien geen exces is, maar meer een nadere invulling van het derde – betreft het alleen richten op de aandeelhouderswaarde. We hebben in Nederland corporate governance: ondernemingsrecht. Dat bestaat al jaren. Het wordt ook weleens het «Rijnlandse model» genoemd. Dit houdt in dat een onderneming er niet alleen is in het belang van de aandeelhouders, maar ook iets is van en voor werknemers en iets betekent voor de maatschappij. Zij moet niet alleen de belangen van de aandeelhouders dienen, maar ook de belangen van medewerkers en de bredere maatschappij. Dat is wezenlijk anders dan het Angelsaksische model, waarin degene die investeert, leidend is en alles bepaalt. Daarop is de hele ondernemerscultuur geënt. Dat loopt door in het hele ondernemingsrecht. In Nederland hebben we de raad van commissarissen, die ook bij wet verplicht is om de bredere belangen te wegen. Dat is echt niet bekend in de Angelsaksische cultuur. Dat leidt ertoe dat er überhaupt geen ondernemingsraad is. Een ondernemingsraad is namelijk helemaal niet Angelsaksisch. Private-equitypartijen komen veelal uit de Angelsaksische cultuur en nemen die gewoonten mee wanneer ze een bedrijf overnemen in Nederland. Dat vind ik niet goed. Het Nederlandse ondernemingsrecht – overigens kennen Noorwegen, Zweden, Duitsland dat recht ook – is succesvol. Het is succesvol in de zin dat niet alleen dat ene belang wordt gediend, maar dat ook naar die andere belangen wordt gekeken. Dat moet wel worden verdedigd wanneer partijen dat uithollen.
[...]
"Fiscale wetgeving is nationale wetgeving. We zijn voor meer Europese coördinatie, maar de hele fiscale regelgeving, ook in Duitsland, Frankrijk en België, is wetgeving om het leegtrekken van bedrijven en het oversubsidiëren via schuld tegen te gaan. In Duitsland doen ze dat ten opzichte van de winst; wij werken vaak meer ten opzichte van de balans. Dat is echt nationale regelgeving. Daar zijn we ook zelf verantwoordelijk voor."
http://www.volkskrant.nl/(...)ele-sector~a3839686/quote:De Duitse wetgeving kan hierbij als voorbeeld dienen. In Duitsland geldt een strenge earnings stripping-bepaling. De aftrek van de rente is beperkt tot 30 procent van de 'ebitda', de winst voordat deze is gecorrigeerd voor belastingen, renteaftrek en afschrijvingen. Hierdoor is het onaantrekkelijk om een bedrijf vol te pompen met schulden om de belasting te ontwijken. Door aan te sluiten bij de ebitda kan bovendien worden voorkomen dat de winst wordt gemanipuleerd door bijvoorbeeld afschrijvingen uit te stellen of naar voren te halen. Daarnaast heeft deze Duitse regeling als voordeel dat zij zeer eenvoudig is.
Ten tweede zijn in Duitsland bepaalde dividenduitkeringen aan private-equity-aandeelhouders gelimiteerd in de eerste twee jaren na aankoop van een vennootschap. Ook mogen door private equity aangekochte bedrijven maar beperkt eigen aandelen inkopen. Dat ontmoedigt op korte termijn gerichte roofkapitalisten.
Dat is eigenlijk vrij simpel. RTL Veronique is ooit opgezet met een juridisch twijfelachtige en sowieso nieuwe constructie, de U-bocht (het definitieve OK om de NL-kabel op te komen kwam pas na de start van de uitzendingen). Om die reden is men vrij laat begonnen met het opstarten van de voorbereidingen voor de echte uitzendingen (normaliter starten veel nieuwe zenders 6 tot 12 maanden voor de lancering al met voorbereidingen). Dat zorgt voor hogere kosten (je hebt immers snel content nodig en die hadden ze kort voor de eerste uitzending feitelijk nog niet).quote:Op zondag 25 september 2016 18:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dit is een minimaal beginnetje van een start van argumentatie. Als je nu eens zou toelichten waarom ze volgens jou de inkomsten en kosten niet zouden hebben kunnen balanceren zonder commercieel te worden dan zouden we er wat aan hebben.
quote:Voor het onbehagen is alle reden
Prinsjesdag
OPINIE In een steeds rijkere samenleving is de bestaanszekerheid uitgehold. Van zorg tot arbeidsmarkt tot studielening, overal is het eigen risico toegenomen.
Door: Rens Van Tilburg econoom 27 september 2016, 02:00
Verwarring alom rond Prinsjesdag. Want waarom staat het volk niet juichend op de banken nu de economie weer groeit en het begrotingstekort bijna is verdwenen? Waarom zo somber? Waarom ineens zoveel drukte over treitervloggers, demonstrerende Turken en vluchtelingen?
Het doet denken aan de campagne van 2002, toen Fortuyn ageerde tegen de puinhopen van paars. Net als toen denken de gevestigde machten, en ja daar behoren de gevestigde media ook ditmaal toe, dat het eigenlijk wel prima gaat. Het ondankbare volk moet het vooral nog eens uitgelegd krijgen.
Maar de procentpunten achter de komma die op het Binnenhof zo belangrijk worden gevonden, zijn voor de meeste Nederlanders van ondergeschikt belang. En terecht. Ook in de jaren negentig waren de economische groeicijfers prachtig. Maar de logica van markt en individualisering, die op steeds meer plekken ging gelden, maakte mensen doodnerveus.
Toen waren het de wachtlijsten in de zorg. Wachtlijsten in een rijk land. Ook nu is in september de psychische hulp voor jongeren 'op'. Heeft de politie de handen vol aan verwarde mensen voor wie geen passende zorg beschikbaar is. Regelmatig schrikken we op van gruwelverhalen over de kwaliteit van de ouderenzorg. En dan mag je al blij zijn als je in een verzorgingstehuis terecht komt, want de gemeente bepaalt, met een schuin oog op het slinkende budget, wat je allemaal nog zelf kunt. En ondanks Asschers offensief neemt het flexwerk alleen maar verder toe.
De afgelopen decennia is zo in een almaar rijkere samenleving de bestaanszekerheid uitgehold. Van zorg tot arbeidsmarkt tot studielening, overal is het eigen risico toegenomen. En dat in een land dat juist wars is van onzekerheid, getuige de hoge dichtheid aan verzekeringen voor van alles en nog wat. En hoewel we veel commerciële verzekeringen best kunnen missen, bestaat voor veel van de publieke verzekeringen een heel harde logica. Juist de duurste risico's als de ouderenzorg, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid zijn het best collectief te verzekeren. Vraag dat maar aan de zzp'er.
Ondertussen is de economische situatie een heel stuk minder rooskleurig dan 15 jaar geleden. De groei is uiterst fragiel in het licht van de ongekende, en eindige, stimulering van de Europese Centrale Bank en de hoge schulden in Zuid-Europa. In 2017 stokt volgens het Centraal Planbureau alweer de daling van de werkloosheid in Nederland. Zo zoet is het allemaal dus niet. Alle reden om niet te juichen bij de opgeleukte koopkrachtplaatjes.
Dat de economische pijn en onzekerheid zich vervolgens vertaalt in cultureel onbehagen is niets nieuws. Het is ook niet dat de economie er niet meer toe doet. Het culturele onbehagen vloeit juist voort uit de economische onzekerheid. Hiervan zijn historische voorbeelden te over. Dat culturele onbehagen zal dan ook pas verminderen als mensen zich weer economisch veilig voelen. Als de politiek duidelijk maakt op welke rechten mensen nog wel kunnen rekenen.
Om dat perspectief te kunnen bieden, moeten politiek en media loskomen van hun fixatie op de korte termijn en economische indicatoren. Die geven nu een vertekend beeld van de stand van de economie, en al helemaal van het welzijn van de mensen. Dan opent zich een nieuw beeld.
Dat in een rijke en vergrijzende samenleving de zorgkosten toenemen is dan bijvoorbeeld niet verontrustend, maar een uitdrukking van het terechte belang dat wij daar aan hechten. Want waarom zou een nieuwe breedbeeldtelevisie waardevoller zijn dan een waardige oude dag? We kunnen de crisis ook achter ons laten door de verplegers van onze zieken en ouderen een fatsoenlijk salaris te betalen, in plaats van die nieuwe auto aan te schaffen.
Nee, het is niet de Nederlandse bevolking, morrend over de politieke leiding, die het niet begrijpt.
http://www.volkskrant.nl/(...)alle-reden~a4384078/
Dat sluit naadloos aan bij hoe ik het de afgelopen 10 jaar heb ervaren als burger. Vroeger waren journalisten in Nederland veel kritischer. Een mogelijke verklaring is dat ze met Nieuwspoort meer controle hebben gekregen over de journalisten, dat was dan ook een voornaam motief om Nieuwspoort op te richten. Kleur binnen de lijntjes en je mag blijven komen, kleur buiten de lijntjes en je verliest toegang. In de USA doen ze dat al veel langer zo, wellicht heeft de Nederlandse overheid het daarvan afgekeken (we hebben wel meer slechte zaken afgekeken van en overgenomen uit de USA). Bij de NPO is wellicht mede alle kritiek verdwenen uit angst voor nog meer bezuinigingen. Na 3 rondes die volgden op de waarschuwing van machtspoliticus Verhagen dat ze minder kritisch moeten zijn zal de schrik er wel in zitten.quote:Op dinsdag 27 september 2016 08:07 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een kritische noot over media. De gevestigde media gaat te veel mee in het juichverhaal dat de regering liet klinken op Prinsjesdag terwijl er ook genoeg onvrede bij de burgers is. Fixatie op economische indicatoren door die media ligt hieraan ten grondslag.
[..]
Pauw is nooit links geweest. Ik denk dat hij er zelf goed mee lacht als hij hoort/leest dat iemand hem links noemt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 08:44 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
https://mobile.twitter.com/LouiseRidley/status/779242408458461184
WNL is de laatste tijd ook lekker bezig. Zij zijn rechtser dan dat de VARA links is (Pauw is niet eens links).
Onderbouw dat denivelleren eens met feiten. De cijfers spreken in je nadeel.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 16:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Pauw is nooit links geweest. Ik denk dat hij er zelf goed mee lacht als hij hoort/leest dat iemand hem links noemt.
Heel die beschuldiging dat de NPO links is sloeg natuurlijk nergens op. De rechtse onderbuikjes - die sowieso niets te klagen hebben aangezien we nu al 30-40 jaar lang onafgebroken neoliberaal beleid hebben met denivellering en al - konden het niet hebben dat een gematigd linkse omroep succesvoller was met twee kijkcijferkanonnen (DWDD en P&P) dan alle andere publieke omroepen. Dat wil niet zeggen dat heel de NPO links was. En al zou dat wel zo zijn, so what? Dan moeten rechtse mensen maar wat beter hun best doen bij het maken van televisie. Misschien zijn linkse mensen wat succesvoller bij de NPO omdat er meer linkse mensen zijn die dit werk willen doen omdat rechtse mensen liever andere dingen doen? Of misschien hebben ze een betere aansluiting bij de bevolking omdat hun politieke idealen meer overeenkomen met wat goed is voor de bevolking? Hoe dan ook, niet over zeuren maar gewoon goede televisie maken en geen cadeautjes (lidmaatschap terwijl je niet aan de eisen voldoet) eisen.
Dat hebben andere mensen hier al ruimschoots onderbouwd. Vraag het eens o.a. aan Tomatenboer en Klopkoek. Misschien willen zij het nog wel een keer herhalen, een van hen twee plaatste hier laatst een reactie waaruit duidelijk blijkt dat de armste mensen in Nederland relatief meer belasting zijn gaan betalen terwijl de rijkste mensen relatief minder belasting zijn gaan betalen in de afgelopen decennia. Ik ga het nu niet voor jou opzoeken, dat jij eerder weigerde om er kennis van te nemen terwijl het hier prima werd onderbouwd met staafdiagrammen en al kan ik niet helpen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 00:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Onderbouw dat denivelleren eens met feiten.
Nee dus! De cijfers wijzen juist uit dat de armste mensen meer belasting zijn gaan betalen terwijl de rijkste mensen minder belasting zijn gaan betalen. Dat heet denivelleren.quote:De cijfers spreken in je nadeel.
Een soort van journalistenembedding. You scratch my back, I'll scratch yours. De 'journalisten' in kwestie zijn poeslief voor hem in hun stukjes en Rutte geeft hen special access. Het is niet noodzakelijk zo dat die journalisten zich laten corrumperen - soms wel, soms niet - het kan ook gewoon zo zijn dat zo iemand als Rutte precies die journalisten uitkiest die toch al poeslief voor hem zijn.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:04 schreef Klopkoek het volgende:
https://mobile.twitter.com/Sywert/status/784296929240809472
Dit kan niet serieus zijn!
Lekkere propaganda bij RTL late night ook
https://mobile.twitter.com/RTLLateNight/status/784361130953216000
Tamelijk lachwekkend natuurlijk dat de VVD een lagere vermogensrendementsheffing in het verkiezingsprogramma heeft staan maar wel doodleuk de btw verhoogt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2016 17:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat hebben andere mensen hier al ruimschoots onderbouwd. Vraag het eens o.a. aan Tomatenboer en Klopkoek. Misschien willen zij het nog wel een keer herhalen, een van hen twee plaatste hier laatst een reactie waaruit duidelijk blijkt dat de armste mensen in Nederland relatief meer belasting zijn gaan betalen terwijl de rijkste mensen relatief minder belasting zijn gaan betalen in de afgelopen decennia. Ik ga het nu niet voor jou opzoeken, dat jij eerder weigerde om er kennis van te nemen terwijl het hier prima werd onderbouwd met staafdiagrammen en al kan ik niet helpen.
[..]
Nee dus! De cijfers wijzen juist uit dat de armste mensen meer belasting zijn gaan betalen terwijl de rijkste mensen minder belasting zijn gaan betalen. Dat heet denivelleren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |