abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_156351868
Centraal Zweden topic

Over Zweden

Zweden, officieel het Koninkrijk Zweden (Zweeds: Konungariket Sverige), is een land in Scandinavië in Noord-Europa. Het wordt omringd door Noorwegen in het westen en noorden, Finland in het noordoosten, de Botnische Golf in het oosten, de Oostzee in het zuidoosten en het zuiden en het Skagerrak en het Kattegat in het zuidwesten. In de Oostzee liggen de eilanden Öland en Gotland die ook tot Zweden behoren. De hoofdstad en tevens grootste stad is Stockholm.
Het land heeft een oppervlakte van 450.000 km² en 9.059.651 inwoners (2009). Het land wordt voor ongeveer 82% bevolkt door de Zweden. De staat Zweden is ontstaan in de middeleeuwen en groeide in de vroegmoderne tijd uit tot grootmacht, die onder meer delen van de tegenwoordige Baltische staten, Finland en het Heilige Roomse Rijk omvatte. In de achttiende, negentiende en aan het begin van de twintigste eeuw werd echter veel gebied verloren. Sinds 1814, toen het land Noorwegen annexeerde en hiermee bijna een eeuw lang een personele unie vormde, is Zweden niet meer in oorlog geweest.






FOK!ers in Zweden

Tonio-Mcdo - Stockholm
heaven7&Stepho - Stockholm
GotenSSJ - Solna/Stockholm
mogsy - Vallentuna/Stockholm
r8v2 - Växjö
Virus3000 - Degerfors

[ Bericht 1% gewijzigd door gogosweden op 25-09-2015 10:42:29 ]
  donderdag 24 september 2015 @ 22:15:07 #2
348696 bobbernaut
ik heet geen bob.
pi_156361012
Gogo
Op woensdag 20 november 2013 16:56 schreef SosuaCafe het volgende:
Bob is gewoon noord korea. Keihard schreeuwen en herrie maken op het grensgebied om de vijand gek te maken.
  donderdag 24 september 2015 @ 22:18:38 #3
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156361155
Jagär woont in Duitsland tegenwoordig
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_156367150
Ik woon in Degerfors ;)
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_156368482
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 22:18 schreef Molo het volgende:
Jagär woont in Duitsland tegenwoordig
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 september 2015 09:26 schreef Virus3000 het volgende:
Ik woon in Degerfors ;)
gefixt :7
pi_156477905
Zat vanochtend op de fiets, beetje herfstweer, beetje muziek luisteren, door een stadsdeel wat wel iets weg had van Nederland. Begon 15 miljoen mensen te spelen. Werd er helemaal even nostalgisch van O+

  woensdag 30 september 2015 @ 23:20:26 #7
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_156512096
Ik wil er nu ook wel in natuurlijk :)

Ik woon in Rätan, Jämtland
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_156512290
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:20 schreef joekeloekes het volgende:
Ik wil er nu ook wel in natuurlijk :)

Ik woon in Rätan, Jämtland
Dan moet er even een mod bij gehaald worden, kan de OP niet meer editten :@
  woensdag 30 september 2015 @ 23:37:10 #9
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_156512597
Owjee, ik ken geen mods, ben ik te braaf voor :p

@Virus3000 jij had toch een verbouwingstopic? Ik heb dat lange tijd gevolgd, maar volgens mij was het ergens in de winter gestrand, heb daarna geen updates meer gezien. Wil je niks meer laten zien?
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_156517957
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:37 schreef joekeloekes het volgende:
Owjee, ik ken geen mods, ben ik te braaf voor :p

@Virus3000 jij had toch een verbouwingstopic? Ik heb dat lange tijd gevolgd, maar volgens mij was het ergens in de winter gestrand, heb daarna geen updates meer gezien. Wil je niks meer laten zien?
Hej,
Euh ja, weinig tijd gehad om het te updaten maar binnenkort komt er een hele grote update ;)
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  donderdag 1 oktober 2015 @ 10:34:48 #11
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_156518342
Ik wacht in spanning af :)

Ik volgde het topic al voor ik plannen had om naar Zweden te vertrekken, maar sinds die plannen er waren en nu ik hier woon volg ik het helemaal. Ik huur hier nu, maar de bedoeling is om iets te kopen en dan kom ik in hetzelfde schuitje terecht. Ik heb uit jouw topic dus al een aardig beeld over hoe hier gebouwd en verbouwd wordt.
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_156545540
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 10:34 schreef joekeloekes het volgende:
Ik wacht in spanning af :)

Ik volgde het topic al voor ik plannen had om naar Zweden te vertrekken, maar sinds die plannen er waren en nu ik hier woon volg ik het helemaal. Ik huur hier nu, maar de bedoeling is om iets te kopen en dan kom ik in hetzelfde schuitje terecht. Ik heb uit jouw topic dus al een aardig beeld over hoe hier gebouwd en verbouwd wordt.
Alstublieft :)

K&W / Verbouwen houten huis in Zweden (veel fotos) - deel 2
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  donderdag 8 oktober 2015 @ 14:12:41 #13
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_156689027
Gisteravond was er erg mooi noorderlicht, maar precies waar ik woon was er hoge bewolking. Na middernacht werd het helder, dus ik ben in de auto gestapt en op een donkere plek in het bos buiten het dorp met mijn nieuwe camera gaan spelen. Hier enkele plaatjes die ik geschoten heb. het was een lange en hele mooie nacht :)


Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
  donderdag 8 oktober 2015 @ 14:16:09 #14
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_156689098
Prachtig _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_156796611
Weet iemand een dranksite die ook naar Nederland verscheept? Ik ben op zoek naar een bepaald flesje bier wat voor zover ik kan vinden enkel in Zweden verkocht wordt, en de sites die ik met google vindt, vereisen allemaal een Zweeds persoonsnummer.
pi_156796800
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 06:05 schreef Gebruikersna het volgende:
Weet iemand een dranksite die ook naar Nederland verscheept? Ik ben op zoek naar een bepaald flesje bier wat voor zover ik kan vinden enkel in Zweden verkocht wordt, en de sites die ik met google vindt, vereisen allemaal een Zweeds persoonsnummer.
Dat gaat 'em niet worden, denk ik. Drank mag in Zweden alleen door systembolaget verkocht worden en die sturen niets op. Of je moet hetzelfde biertje kunnen vinden met een laag alcoholgehalte, dan zou het nog in de supermarkt verkocht kunnen worden.

Om welk bier gaat het?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_156796832
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 07:27 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Dat gaat 'em niet worden, denk ik. Drank mag in Zweden alleen door systembolaget verkocht worden en die sturen niets op. Of je moet hetzelfde biertje kunnen vinden met een laag alcoholgehalte, dan zou het nog in de supermarkt verkocht kunnen worden.

Om welk bier gaat het?
Hm, jammer. Ik zou wel nog een keer naar Zweden willen, dan is het hoop ik geen probleem 1 of 2 flesjes mee te nemen?

't Is deze: http://www.systembolaget.se/dryck/ol/wolf-pale-moon-ale-3036103
pi_156796900
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 07:32 schreef Gebruikersna het volgende:

[..]

Hm, jammer. Ik zou wel nog een keer naar Zweden willen, dan is het hoop ik geen probleem 1 of 2 flesjes mee te nemen?

't Is deze: http://www.systembolaget.se/dryck/ol/wolf-pale-moon-ale-3036103
Meenemen niet, vinden wel...op de site staat dat ie slechts bij 4 winkels in het hele land te koop is.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_156796987
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 07:47 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Meenemen niet, vinden wel...op de site staat dat ie slechts bij 4 winkels in het hele land te koop is.


Ik zie het... eens kijken of een van de eerste twee op m'n geplande route ligt :P

Oh wacht, die laatste is bij Stockholm. :)
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 08:07:15 #20
410299 MartijnUK
Nu MartijnNZ...
pi_156797017
Markaryd en Ljungby liggen allebei langs de E4, als je vanaf NL via Malmö en JKPG naar het noorden rijdt kom je daar vanzelf langs
pi_156797028
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 08:07 schreef MartijnUK het volgende:
Markaryd en Ljungby liggen allebei langs de E4, als je vanaf NL via Malmö en JKPG naar het noorden rijdt kom je daar vanzelf langs
Ik ga iig niet met de auto, dus dat gaat hem niet worden. Die bij Stockholm trouwens ook niet denk ik. Jammer ;(
pi_156805444
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 08:08 schreef Gebruikersna het volgende:

[..]

Ik ga iig niet met de auto, dus dat gaat hem niet worden. Die bij Stockholm trouwens ook niet denk ik. Jammer ;(
De Zweden zelf kunnen drank laten bestellen en naar een Systemet in de buurt laten verschepen, maar zonder persoonnummer zal dat ook wel niet gaan. Brouwerij zelf benaderen een optie?

Overigens de naam HeavyMetAle ^O^
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_156805649
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 16:45 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

De Zweden zelf kunnen drank laten bestellen en naar een Systemet in de buurt laten verschepen, maar zonder persoonnummer zal dat ook wel niet gaan. Brouwerij zelf benaderen een optie?

Overigens de naam HeavyMetAle ^O^
Denk dat ik dat ga proberen ja, of ik vraag de band zelf waar en hoe ik een flesje kan bekomen :) Geen idee waar hun merch store zit en hoe het met verzenden zit... mag alcohol wel per post verstuurd worden in Zweden naar het buitenland?
pi_156805945
Ooh....het is dan het bier van Wolf, de band. Nu snap ik het 8)7
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_157269590
Ik heb vernomen dat de (openbare) universiteiten in Scandinavië, dus ook Zweden, collegegeldvrij zijn voor EU-burgers, op boekengeld na dan. Je hoeft alleen je levensvoorzieningen te betalen zoals huur en boodschappen.

Zijn er veel Nederlanders die in Stockholm, Lund of Uppsala studeren?
pi_157270956
In Växjö komen er iig steeds meer.
pi_157272310
quote:
14s.gif Op maandag 2 november 2015 15:02 schreef o.us2.0 het volgende:
Ik heb vernomen dat de (openbare) universiteiten in Scandinavië, dus ook Zweden, collegegeldvrij zijn voor EU-burgers, op boekengeld na dan. Je hoeft alleen je levensvoorzieningen te betalen zoals huur en boodschappen.

Zijn er veel Nederlanders die in Stockholm, Lund of Uppsala studeren?
Ik heb in Uppsala gestudeerd. Er dans blijven plakken, in totaal 7 jaar gewoond.
pi_157272500
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 16:58 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik heb in Uppsala gestudeerd. Er dans blijven plakken, in totaal 7 jaar gewoond.
wat studeerde je?
pi_157276974
In Uppsala zaten wel veel Nederlandse studenten, maar volgens mij meer als onderdeel van hun studie in Nederland. Ik heb nooit iemand gesproken die naar Uppsala ging om de hele studie hiervte doen. Maar ik denk dat Jagär dat beter weet.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_157281172
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 16:58 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Ik heb in Uppsala gestudeerd. Er dans blijven plakken, in totaal 7 jaar gewoond.
Hoe is het daar als student? Ben mij aan het oriënteren op een master in Scandinavië :)

En Zweden heeft mijn voorkeur boven Denemarken, Noorwegen en Finland.

[ Bericht 7% gewijzigd door Erasmus op 02-11-2015 22:48:44 ]
  maandag 2 november 2015 @ 23:14:32 #31
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157281699
Vraagje tussendoor, weet iemand of er in de zomer ook stroom op de meeste motorvärmare aansluitingen staat?
pi_157285100
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2015 23:14 schreef Erasmo het volgende:
Vraagje tussendoor, weet iemand of er in de zomer ook stroom op de meeste motorvärmare aansluitingen staat?
Op die van mij stond daar het hele jaar door stroom op.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  dinsdag 3 november 2015 @ 09:41:03 #33
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157286173
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 07:46 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Op die van mij stond daar het hele jaar door stroom op.
Toppie. Ik hoop volgend jaar met een elektrische motor een bezoekje te brengen maar in het noorden zijn niet zo veel oplaadpalen. Wellicht kan ik zo'n aansluiting als noodlaadmogelijkheid gebruiken.
pi_157287496
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 09:41 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Toppie. Ik hoop volgend jaar met een elektrische motor een bezoekje te brengen maar in het noorden zijn niet zo veel oplaadpalen. Wellicht kan ik zo'n aansluiting als noodlaadmogelijkheid gebruiken.
Die van mij stond gewoon op slot. Niemand anders kon daar bij. Dat zal bij de meeste van die dingen zijn, denk ik.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_157288516
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 09:41 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Toppie. Ik hoop volgend jaar met een elektrische motor een bezoekje te brengen maar in het noorden zijn niet zo veel oplaadpalen. Wellicht kan ik zo'n aansluiting als noodlaadmogelijkheid gebruiken.
veel oplaadpalen in het zuiden, en rond stockholm. Alles er boven is het wat schaarser

Die verwarmpalen hebben trouwens niet 100% stroom maar gaan via een timer en de buitentemperatuur
  dinsdag 3 november 2015 @ 11:58:00 #36
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157288918
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 10:51 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Die van mij stond gewoon op slot. Niemand anders kon daar bij. Dat zal bij de meeste van die dingen zijn, denk ik.
Had je ze ook niet op bepaalde parkeerplaatsen zoals bij de supermarkt?

quote:
1s.gif Op dinsdag 3 november 2015 11:38 schreef gogosweden het volgende:

[..]

veel oplaadpalen in het zuiden, en rond stockholm. Alles er boven is het wat schaarser

Die verwarmpalen hebben trouwens niet 100% stroom maar gaan via een timer en de buitentemperatuur
Boven de lijn Umeå-Östersund houdt het gewoon op ja. Daarboven moet of de vaart eruit of moet ik verder in Noorwegen als ik wil snelladen.
pi_157290745
quote:
1s.gif Op maandag 2 november 2015 17:10 schreef gogosweden het volgende:

[..]

wat studeerde je?
Ik heb een master in peace andere conflict research gedaan.

Uppsala beviel als student goed , ik vergelijk het altijd met en stad als Utrecht.

Theoretisch wel ik ook nog steeds in Zweden en in Uppsala, ben nu alleen met ouderschapsverlof.
pi_157291167
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 11:58 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Had je ze ook niet op bepaalde parkeerplaatsen zoals bij de supermarkt?

[..]

Boven de lijn Umeå-Östersund houdt het gewoon op ja. Daarboven moet of de vaart eruit of moet ik verder in Noorwegen als ik wil snelladen.
Vast, nooit op gelet eigenlijk. Misschien dat ze als service naar de klant idd een värmare hebben. Moet je wel opletten dat de zekeringen dat opladen aankan, denk ik. Volgens mij kan je niet zomaar alles eraan hangen.

Volgens uppladning.nu zijn er trouwens meer stations in noordelijk Zweden dan in Noorwegen.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  dinsdag 3 november 2015 @ 14:03:34 #39
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_157291517
Interessante site, bedankt! Laat een ander beeld zien als http://www.plugshare.com/.
pi_157294927
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 november 2015 13:47 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Vast, nooit op gelet eigenlijk. Misschien dat ze als service naar de klant idd een värmare hebben. Moet je wel opletten dat de zekeringen dat opladen aankan, denk ik. Volgens mij kan je niet zomaar alles eraan hangen.

Volgens uppladning.nu zijn er trouwens meer stations in noordelijk Zweden dan in Noorwegen.
had geen flauw idee, meerderen van die moeten het laatste halfjaar ofzo gekomen zijn. Nu kan je helemaal van zuid zweden, via luleå naar narvik in noorwegen en terug naar oslo karren. Valt me goed mee
  zondag 15 november 2015 @ 11:00:14 #41
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_157563231
Die kastjes voor verwarming zitten normaal op slot, je moet ze huren voor 100-150 kronen per maand. Ze zijn meestal op 10 amp gezekerd.

Hier in zuidelijk Jämtland begint eindelijk de winter, vanaf nu blijft het voorlopig ook overdag net onder 0, vrijwel geen wind, en de eerste sneeuw is nu aan het vallen. Gelijk heerlijk licht :)

Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_157574222
Hier in Strömsnäsbruk is het voornamelijk nat, guur en waaien :').
  donderdag 24 december 2015 @ 16:05:03 #43
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_158497637
Een hele tijd geleden had ik hier al eens gepost omdat ik toen bezig was met een stage in Stockholm. Toen is er is tussengekomen waardoor ik eerst nog een minor ben gaan volgen maar vanaf februari moet ik er toch echt aan geloven.

En gister heb ik de bevestiging voor mijn stageplek gekregen, vanaf februari t/m juli zal ik dus voor 6 maanden stage gaan lopen in Stockholm en dus ook wonen. Gelukkig zorgen zij voor mijn huisvesting dus hoef ik daar niet voor te zoeken/betalen.

Ik heb er ontzettend veel zin in en ben echt ontzettend benieuwd naar Stockholm, hoe het er is om te wonen etc. Na mijn opleiding wil ik namelijk ook erg graag naar het buitenland verhuizen dus dit is de uitgelezen kans om het uit te proberen.

Veel medestudenten gaan naar New York, want "New York" maar ik loop liever een stage in een land als Zweden qua mentaliteit dan de eerste maanden koffie halen en kopiëren in New York of Londen.

Ben alleen nog een beetje aan het nadenken hoe ik mij qua taal kan voorbereiden, waar ik stage ga lopen is Engels de voertaal en ik versta het wel een beetje dankzij Zweedse series/een aantal vakanties in die buurt maar zelf spreken zit er nu echt niet in en dat zou ik wel fijn vinden als ik er moet leven.
吴 曼 迪
pi_158497928
quote:
17s.gif Op donderdag 24 december 2015 16:05 schreef megamandy het volgende:
Een hele tijd geleden had ik hier al eens gepost omdat ik toen bezig was met een stage in Stockholm. Toen is er is tussengekomen waardoor ik eerst nog een minor ben gaan volgen maar vanaf februari moet ik er toch echt aan geloven.

En gister heb ik de bevestiging voor mijn stageplek gekregen, vanaf februari t/m juli zal ik dus voor 6 maanden stage gaan lopen in Stockholm en dus ook wonen. Gelukkig zorgen zij voor mijn huisvesting dus hoef ik daar niet voor te zoeken/betalen.

Ik heb er ontzettend veel zin in en ben echt ontzettend benieuwd naar Stockholm, hoe het er is om te wonen etc. Na mijn opleiding wil ik namelijk ook erg graag naar het buitenland verhuizen dus dit is de uitgelezen kans om het uit te proberen.

Veel medestudenten gaan naar New York, want "New York" maar ik loop liever een stage in een land als Zweden qua mentaliteit dan de eerste maanden koffie halen en kopiëren in New York of Londen.

Ben alleen nog een beetje aan het nadenken hoe ik mij qua taal kan voorbereiden, waar ik stage ga lopen is Engels de voertaal en ik versta het wel een beetje dankzij Zweedse series/een aantal vakanties in die buurt maar zelf spreken zit er nu echt niet in en dat zou ik wel fijn vinden als ik er moet leven.
Leuk! Dmv een stage ben ik hier ook terecht gekomen. Wat studeer je?
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  donderdag 24 december 2015 @ 16:23:39 #45
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_158498000
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 16:19 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Leuk! Dmv een stage ben ik hier ook terecht gekomen. Wat studeer je?
Fashion & Management. Klinkt altijd zo lekker oppervlakkig :')

Maar ik ga dus stage lopen op een product development afdeling van Acne Studios. Het was al vanaf dag 1 een doel om bij hen mijn stage te volgen en ze zijn ook erg populair onder studenten omdat je zo goed begeleid wordt etc.

En bij mijn eigen doel past het omdat ze gewoon heerlijk hun eigen weg op gaan en geen trends volgen. Zou het bijvoorbeeld nooit over mijn hart krijgen om bij H&M te werken.

Heb er echt ontzettend veel zin in! Woon jij ook in Stockholm of ergens anders in Zweden?
吴 曼 迪
  donderdag 24 december 2015 @ 17:01:12 #46
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158498852
Psssst Mandy, hij heeft een VT awesome huis in Zweden :D

En dibs op je logeerbed *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 24 december 2015 @ 17:03:11 #47
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_158498897
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 17:01 schreef Molo het volgende:
Psssst Mandy, hij heeft een VT awesome huis in Zweden :D

En dibs op je logeerbed *O*
_O- Die moet ik delen met de andere stagiaires hoor haha. Maar je mag gerust op de bank slapen.
吴 曼 迪
  donderdag 24 december 2015 @ 17:06:15 #48
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_158498969
quote:
17s.gif Op donderdag 24 december 2015 17:03 schreef megamandy het volgende:

[..]

_O- Die moet ik delen met de andere stagiaires hoor haha. Maar je mag gerust op de bank slapen.
Jeej *O*

:D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_158500596
Mooie periode om in Stockholm te zijn! Nog een stuk winter meepakken en dan richting de zomer, heerlijk!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_158501948
Iemand die hier weet hoe het verkeer er morgen uit zal zien? Moet een heel stuk rijden en heb geen zin om net als een paar dagen geleden 2 uur in stockholm vast te zitten :')
  donderdag 24 december 2015 @ 20:06:36 #51
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_158502904
quote:
0s.gif Op donderdag 24 december 2015 18:25 schreef Knutknuttsson het volgende:
Mooie periode om in Stockholm te zijn! Nog een stuk winter meepakken en dan richting de zomer, heerlijk!
Ja daar ben ik heel blij mee! Denk dat het wel even moeilijk is als je ergens net bent en veel moet werken en het altijd donker is als je wel vrij hebt. Nu worden de dagen alleen maar langer.
吴 曼 迪
pi_158504198
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 19:28 schreef gogosweden het volgende:
Iemand die hier weet hoe het verkeer er morgen uit zal zien? Moet een heel stuk rijden en heb geen zin om net als een paar dagen geleden 2 uur in stockholm vast te zitten :')
Qua drukte? Ik ben een keer op eerste Kerstdag van Uppsala naar Malmö gereden. Geen kip op de weg.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_158507955
quote:
1s.gif Op donderdag 24 december 2015 20:52 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Qua drukte? Ik ben een keer op eerste Kerstdag van Uppsala naar Malmö gereden. Geen kip op de weg.
Dat bedoelde ik idd. Mooi, lekker doorkarren dus :D
pi_158528596
En? Kunnen doorrijden?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_158528908
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 december 2015 22:28 schreef Knutknuttsson het volgende:
En? Kunnen doorrijden?
Dat wel, waaide wel enorm hard :') meer verkeer dan wat ik verwacht had. Ongeveer als een gewone doordeweekse dag rond een uur of 15, maar geen files gelukkig _O_
pi_158596138
quote:
17s.gif Op donderdag 24 december 2015 16:23 schreef megamandy het volgende:

[..]

Fashion & Management. Klinkt altijd zo lekker oppervlakkig :')

Maar ik ga dus stage lopen op een product development afdeling van Acne Studios. Het was al vanaf dag 1 een doel om bij hen mijn stage te volgen en ze zijn ook erg populair onder studenten omdat je zo goed begeleid wordt etc.

En bij mijn eigen doel past het omdat ze gewoon heerlijk hun eigen weg op gaan en geen trends volgen. Zou het bijvoorbeeld nooit over mijn hart krijgen om bij H&M te werken.

Heb er echt ontzettend veel zin in! Woon jij ook in Stockholm of ergens anders in Zweden?
Dat doe je goed :)

Nee ik heb eerst stage gelopen in Stockholm en pas 2 jaar later terug gekomen in Zweden maar dit keer meer in het midden, niet in een grote stad dus.

Alles bevalt nog steeds heel goed :)

Veel plezier!
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_158598022
Zwedenfans zijn weeeer genaaid. Nauwelijks sneeuw buiten Lapland.

Hopelijk gaat het volgende maand los.
pi_158599723
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 12:49 schreef riazop het volgende:
Zwedenfans zijn weeeer genaaid. Nauwelijks sneeuw buiten Lapland.

Hopelijk gaat het volgende maand los.
Hier ligt sinds gisteren ongeveer 10cm nu (midden in de lijn Oslo-Stockholm)
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_159125627
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 13:53 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Hier ligt sinds gisteren ongeveer 10cm nu (midden in de lijn Oslo-Stockholm)
Ik heb hier in Åkersberga nu een cm of 20 in de tuin liggen *O* (als het niet meer is)


Niet van mij, maar van iemand die aan de andere kant van het bos zijn huis heeft Wij hebben zelf nog geen Elanden gezien in onze tuin, wel wilde varkens, slangen en herten.
pi_159148382
Härligt O+
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 26 januari 2016 @ 21:06:11 #61
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_159419167
Vraagje: is met Pinksteren alles open of juist niet (in Stockholm)? Musea, winkels, en dergelijke. En weet iemand misschien een leuk hotelletje of juist afraders? :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_159420411
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:06 schreef Rewimo het volgende:
Vraagje: is met Pinksteren alles open of juist niet (in Stockholm)? Musea, winkels, en dergelijke. En weet iemand misschien een leuk hotelletje of juist afraders? :)
Alles open. Kerst, nieuwjaar en Midsommar zijn de dagen dat er aangepaste tijden zijn.

Edit: Bijna alles dan. Ik gok zomaar dat de Systembolaget (de drankwinkel) wel gesloten zal zijn
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 26 januari 2016 @ 21:50:43 #63
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_159421334
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:30 schreef Knutknuttsson het volgende:
Alles open. Kerst, nieuwjaar en Midsommar zijn de dagen dat er aangepaste tijden zijn.

Edit: Bijna alles dan. Ik gok zomaar dat de Systembolaget (de drankwinkel) wel gesloten zal zijn
Nou dan gaan we maar niet :+

Aangezien we niet drinken: geen probleem :D Dank je wel :) Nog leuke dingen die we beslist niet mogen missen? Als het doorgaat, ga ik met zoon van 15 samen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_159421669
Als je zoon een waaghals is, is Gröna Lund wellicht leuk? In ieder geval voor een paar uurtjes vermaak!

Ik was dit weekend voor het eerst in de 'nieuwe' Mall of Scandinavia, ook zeker een bezoek waard! Voelde alsof je in de US aan het winkelen was!
pi_159421694
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Nou dan gaan we maar niet :+

Aangezien we niet drinken: geen probleem :D Dank je wel :) Nog leuke dingen die we beslist niet mogen missen? Als het doorgaat, ga ik met zoon van 15 samen.
Dat is zo moeilijk te zeggen :) Ligt er maar net aan waar jullie van houden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_159422422
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:57 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Als je zoon een waaghals is, is Gröna Lund wellicht leuk? In ieder geval voor een paar uurtjes vermaak!

Zit net even te kijken op hun site, maar wat een line-up van bands heeft Gröna Lund in 2016 :D
Deep Purple, Dropkick Murphys, Status Quo, Mando Diao. Ik zou naar allemaal gaan als ik nog in Stockholm zou wonen
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 26 januari 2016 @ 22:24:22 #67
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_159422988
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 21:57 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Als je zoon een waaghals is, is Gröna Lund wellicht leuk? In ieder geval voor een paar uurtjes vermaak!

Ik was dit weekend voor het eerst in de 'nieuwe' Mall of Scandinavia, ook zeker een bezoek waard! Voelde alsof je in de US aan het winkelen was!
Is ie niet :D De Mall lijkt me leuk ja :) Ik wil (oudje dat ik ben) in elk geval naar het ABBA-museum. Verder vinden we het leuk om door de stad te zwerven en allerlei (liefst oude) gebouwen en leuke plekjes te bekijken. Musea ook prima maar dan het liefst wel iets waar je meer doet dan alleen mar kijken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_159423084
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 22:24 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Is ie niet :D De Mall lijkt me leuk ja :) Ik wil (oudje dat ik ben) in elk geval naar het ABBA-museum. Verder vinden we het leuk om door de stad te zwerven en allerlei (liefst oude) gebouwen en leuke plekjes te bekijken. Musea ook prima maar dan het liefst wel iets waar je meer doet dan alleen mar kijken.
Tekniska Museet! Erg leuk voor jong en oud, met interactieve gedeeltes. (Gratis op woensdagavonden zelfs geloof ik)
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 26 januari 2016 @ 22:27:35 #69
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_159423162
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 januari 2016 22:26 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Tekniska Museet! Erg leuk voor jong en oud, met interactieve gedeeltes. (Gratis op woensdagavonden zelfs geloof ik)
Die ga ik even opzoeken. We zijn er niet op woensdag -O-
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 1 februari 2016 @ 14:10:17 #70
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_159568117
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 11:25 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Dat doe je goed :)

Nee ik heb eerst stage gelopen in Stockholm en pas 2 jaar later terug gekomen in Zweden maar dit keer meer in het midden, niet in een grote stad dus.

Alles bevalt nog steeds heel goed :)

Veel plezier!
Ja ben er ook ontzettend blij mee dat het gelukt is. Veel mensen vanuit mijn opleiding willen er stage lopen omdat het bedrijf ook als stageplek goed staat aangeschreven, had dus geen idee hoeveel concurrentie ik had als je het vanuit de hele wereld bekijkt.

En de vlucht en alles staat klaar, zondag vlieg ik erheen en maandag heb ik mijn eerste dag op het kantoor. Ben echt ontzettend benieuwd!
Het huis wat geregeld is (ze hebben dus huizen voor hun stagiaires) ligt in Djursholm vlak naast de metro waardoor ik van deur tot deur net 28min moet reizen. Het is volgens Streetview ook echt zo'n Zweeds houten huisje _O- Heerlijk!
吴 曼 迪
pi_159568713
Djursholm...niet de minste plek om te wonen ^O^
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 1 februari 2016 @ 15:30:29 #72
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_159570079
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 14:32 schreef Knutknuttsson het volgende:
Djursholm...niet de minste plek om te wonen ^O^
Ja? Ik heb er nu nog geen idee van haha. Maar wat ik via Google Maps nu kan zien is het wel lekker centraal. Ben ook blij dat de metro dus op 10 minuten lopen ligt.

Op dit moment woon ik ook in Zaandam maar mijn studie/werk/sociaal leven is eigenlijk ook allemaal in Amsterdam. Maar als ik iets moet hebben kun je wel bijna alles ook in Zaandam vinden, denk dat ik het wel daarmee kan vergelijken?
吴 曼 迪
pi_159570607
quote:
17s.gif Op maandag 1 februari 2016 15:30 schreef megamandy het volgende:

[..]

Ja? Ik heb er nu nog geen idee van haha. Maar wat ik via Google Maps nu kan zien is het wel lekker centraal. Ben ook blij dat de metro dus op 10 minuten lopen ligt.

Op dit moment woon ik ook in Zaandam maar mijn studie/werk/sociaal leven is eigenlijk ook allemaal in Amsterdam. Maar als ik iets moet hebben kun je wel bijna alles ook in Zaandam vinden, denk dat ik het wel daarmee kan vergelijken?
Geen idee, maar Djursholm wordt de goudkust van Zweden genoemd. Danderyd is dan ook al jaren Zwedens rijkste gemeente.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 1 februari 2016 @ 16:00:11 #74
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_159570829
Sjiek de friemel!

En wat gaat de tijd hard zeg, zondag al op vliegtuig :o O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 1 februari 2016 @ 17:23:15 #75
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_159573229
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2016 15:52 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Geen idee, maar Djursholm wordt de goudkust van Zweden genoemd. Danderyd is dan ook al jaren Zwedens rijkste gemeente.
Ben even gaan googlen en de eerste resultaten zijn inderdaad alleen maar grote huizen etc. _O-

quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 16:00 schreef Molo het volgende:
Sjiek de friemel!

En wat gaat de tijd hard zeg, zondag al op vliegtuig :o O+
En dan heb ik zelfs een week "vertraging" omdat ze deze week nog geen kamer vrij hadden. Dus het gaat super snel inderdaad, anders had ik vandaag al mijn eerste dag gehad.
吴 曼 迪
  maandag 1 februari 2016 @ 17:25:59 #76
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_159573317
quote:
17s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:23 schreef megamandy het volgende:

[..]

Ben even gaan googlen en de eerste resultaten zijn inderdaad alleen maar grote huizen etc. _O-

[..]

En dan heb ik zelfs een week "vertraging" omdat ze deze week nog geen kamer vrij hadden. Dus het gaat super snel inderdaad, anders had ik vandaag al mijn eerste dag gehad.
Vervelend optrekje wel :+




Wanneer doen we een meet bij jou? :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 1 februari 2016 @ 17:29:29 #77
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_159573412
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:25 schreef Molo het volgende:

[..]

Vervelend optrekje wel :+


[ afbeelding ]

Wanneer doen we een meet bij jou? :D
Ha! Zoveel geluk heb ik ook weer niet, zal je de link in een pm sturen (dm is te kort).
吴 曼 迪
  maandag 1 februari 2016 @ 17:30:07 #78
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_159573430
quote:
17s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:29 schreef megamandy het volgende:

[..]

Ha! Zoveel geluk heb ik ook weer niet, zal je de link in een pm sturen (dm is te kort).
Ja tof, ben wel benieuwd!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 1 februari 2016 @ 17:33:34 #79
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_159573520
Nice!
Falun rood ook :D

En zit er nou een saunahuisje bij ook nog? O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 1 februari 2016 @ 17:36:34 #80
303405 megamandy
KAME-HAMEE-HAAAA
pi_159573613
quote:
1s.gif Op maandag 1 februari 2016 17:33 schreef Molo het volgende:
Nice!
Falun rood ook :D

En zit er nou een saunahuisje bij ook nog? O+
Geen idee, dat zie ik zondag wel allemaal. Maar dat zou wel heel erg luxe zijn hahahaa.
吴 曼 迪
pi_159583748
Misschien interessant voor zowel wij import-Zweden als bezoekers: vanaf vandaag zijn veel musea in Stockholm gratis - http://www.stockholmblog.(...)ot-18-zweedse-musea/

Een dezer weken maar eens een bezoekje brengen aan musea waar ik anders niet snel naartoe zou gaan (Livsrustkammaren, Hallwylska Museet).

Overigens mag de winter wel weer terugkomen, want dit sneeuw/regen/smelt/regen/sneeuw-weer is ook maar stom.
  woensdag 9 maart 2016 @ 11:48:35 #82
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_160538553
Van mij mag de winter nog wel 6 maanden duren, het is heerlijk hier in Jämtland :)

Blik over Rätansjön, daar in het midden woon ik, aan de rand van het bos
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_160601797
Heerlijk weekje skiën gehad in Branäs.
Ik mis Zweden, moet me maar behelpen met de vakanties dan....
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_167645600
Weetje wat, we schoppen dit topic gewoon weer omhoog.
pi_167646696
kloteweer op Gotland in Visby. Herfst ja.
pi_167647358
Gezellig...leven in dit topic!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  donderdag 29 december 2016 @ 03:49:52 #87
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_167697700
Heerlijk weer hier in Lapland. Ben deze zomer van Jämtland naar Lapland verhuisd en heb hier een leuk huis gekocht. Vandaag een heerlijke rit gemaakt op de sneeuwscooter :)
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_167821940
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 03:49 schreef joekeloekes het volgende:
Heerlijk weer hier in Lapland. Ben deze zomer van Jämtland naar Lapland verhuisd en heb hier een leuk huis gekocht. Vandaag een heerlijke rit gemaakt op de sneeuwscooter :)
Voor hoeveel heb jij gekocht? En welke lopende kosten?

Een vriend van me uit Antwerpen heeft begin 2016 een huis gekocht in Varmland. De prijs viel hem tegen: 1,6 miljoen SK en een waanzinnige drifkostnad van 80k. Huis was een 150m2 op een perceel van 12.000 m2

Verder lijkt me Lapland vrij koud....
pi_167824185
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 00:18 schreef riazop het volgende:

[..]

Voor hoeveel heb jij gekocht? En welke lopende kosten?

Een vriend van me uit Antwerpen heeft begin 2016 een huis gekocht in Varmland. De prijs viel hem tegen: 1,6 miljoen SK en een waanzinnige drifkostnad van 80k. Huis was een 150m2 op een perceel van 12.000 m2

Verder lijkt me Lapland vrij koud....
Het huis heeft geen dak ofzo?
Ik woon in Örebro län, ip de grens met Värmland en wij hebben een driftkostnad van ongeveer 17.000 nu.
250m2, wel zelf gerenoveerd.

Maar 80.000sek met oude verwarming op olie/Electriciteit is nog steeds erg veel...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_167824785
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2017 10:28 schreef Virus3000 het volgende:

[..]




Maar 80.000sek met oude verwarming op olie/Electriciteit is nog steeds erg veel...
Misschien de kosten van aansluiting naar zijn perceel toe? Het kavel is groot en niet direct in het dorp.
pi_167824862
80.000? Jemig. Dat is wel heel veel.
Ben zelf nu weer aan het rondkijken om een (vakantie)huisje rond Uppsala te kopen. Valt niet mee, prijzen liggen hoog daar.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_167825195
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:08 schreef Knutknuttsson het volgende:

Ben zelf nu weer aan het rondkijken om een (vakantie)huisje rond Uppsala te kopen. Valt niet mee, prijzen liggen hoog daar.
Vergeet niet dat de Zweedse bevolking al een paar jaar krankzinnig hard groeit door de massale immigratie, de economie goed loopt, ze daar geen last hebben van de zieltogende euro en dat de druk op de woningmarkt per dag toeneemt.
Voor een goedkoop vakantiehuis moet je denk ik nog meer naar het noorden of naar Smaland.
En dan nog is het opletten op de extra kosten.
pi_167825830
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:24 schreef riazop het volgende:

[..]

Vergeet niet dat de Zweedse bevolking al een paar jaar krankzinnig hard groeit door de massale immigratie, de economie goed loopt, ze daar geen last hebben van de zieltogende euro en dat de druk op de woningmarkt per dag toeneemt.
Voor een goedkoop vakantiehuis moet je denk ik nog meer naar het noorden of naar Smaland.
En dan nog is het opletten op de extra kosten.
Ik weet het. En de prijzen rond Uppsala en Stockholm liggen ten opzichte van andere gebieden nou eenmaal hoger en het aanbod is ook niet supergroot nu. Maar heb geen haast, er komt vanzelf iets voorbij. Ergens anders in Zweden hoef ik geen huisje, of het moet al rond één van de kleinere skigebieden zijn als Branäs of iets dergelijks zijn. Dan zou je met verhuur nog iets kunnen doen. Prijzen in Sälen of Åre zijn ook niet normaal tegenwoordig.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 2 januari 2017 @ 12:32:31 #94
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_167826512
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 00:18 schreef riazop het volgende:

[..]

Voor hoeveel heb jij gekocht? En welke lopende kosten?

Een vriend van me uit Antwerpen heeft begin 2016 een huis gekocht in Varmland. De prijs viel hem tegen: 1,6 miljoen SK en een waanzinnige drifkostnad van 80k. Huis was een 150m2 op een perceel van 12.000 m2

Verder lijkt me Lapland vrij koud....
Wat ik precies betaald heb laat ik in het midden, maar het was een bedrag dat ik met gemak in 1 jaar bij elkaar gespaard heb, met mijn Jan Modaal inkomen. In elk geval een stuk minder dan 20k euro. Dit voor een huis in prima staat, losstaande garage, op 1200 m³ grond, aan de rand van een klein dorpje grenzend aan bos. Goede bereikbaarheid, ook in de winter, en alle voorzieningen in een wat groter dorp op 12km afstand.

De lopende kosten zijn ook niet heel hoog, bij elkaar zeker minder dan ik in Nederland kwijt was, enkele vaste lasten op een rij:
- Elektriciteit (voor verwarming, koken, verlichting etc) zomer ¤40, winter ¤60 per maand (vastrecht ca ¤30, verbruik ongeveer 1 eurocent per kwh inclusief de belastingen en heffingen)
- Water, riool, vuilophaal en andere gemeentelijke lasten ¤50 per maand
- Glasvezel internet ¤35 per maand (de aanleg gratis als je zelf graafwerk deed, materialen gesponsord door de gemeente)
- stookhout, circe ¤500 per jaar. (verwarming met radiatoren met CV op houtstook. Over ongeveer 3 jaar wil ik dit vervangen door een bergwarmte systeem met vloerverwarming in het hele huis.)
- Verder aan verzekeringen, onroerend goed belasting, sneeuwschuiven etc ongeveer ¤500 per jaar.

Al met al liggen de vaste maandelijkse lasten dus niet hoog, en een hypotheek was dus ook niet nodig. Ik woon hier spotgoedkoop en supermooi.

Het klimaat, achja. Voor ik naar Zweden verhuisde was mijn idee over Zweden dat het koud en nat is. I was wrong. Lapland heeft een landklimaat. Dat betekent vooral rustig weer, weinig neerslag, lage luchtvochtigheid en heel weinig wind. De zomers zijn qua weer echt beter dan in Nederland. De winters zijn weliswaar kouder, maar het is droge kou, vaak zonnig en bijna altijd windstil. Als ik zo het weer volg in het zuiden, en ook Värmland, dan ben ik blij dat het hier beter is. Hier geen sneeuw die na enkele dagen weer smelt, geen druilerig herfst/winterweer, geen natte modderige bende gedurende maanden. Wel goed aankleden, dan kun je echt volop genieten van de winter, de bossen zijn prachtig met al die sneeuw, en er op uit met de sneeuwscooter is echt super.
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_167827654
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 12:32 schreef joekeloekes het volgende:

[..]

Wat ik precies betaald heb laat ik in het midden, maar het was een bedrag dat ik met gemak in 1 jaar bij elkaar gespaard heb, met mijn Jan Modaal inkomen. In elk geval een stuk minder dan 20k euro. Dit voor een huis in prima staat, losstaande garage, op 1200 m³ grond, aan de rand van een klein dorpje grenzend aan bos. Goede bereikbaarheid, ook in de winter, en alle voorzieningen in een wat groter dorp op 12km afstand.

De lopende kosten zijn ook niet heel hoog, bij elkaar zeker minder dan ik in Nederland kwijt was, enkele vaste lasten op een rij:
- Elektriciteit (voor verwarming, koken, verlichting etc) zomer ¤40, winter ¤60 per maand (vastrecht ca ¤30, verbruik ongeveer 1 eurocent per kwh inclusief de belastingen en heffingen)
- Water, riool, vuilophaal en andere gemeentelijke lasten ¤50 per maand
- Glasvezel internet ¤35 per maand (de aanleg gratis als je zelf graafwerk deed, materialen gesponsord door de gemeente)
- stookhout, circe ¤500 per jaar. (verwarming met radiatoren met CV op houtstook. Over ongeveer 3 jaar wil ik dit vervangen door een bergwarmte systeem met vloerverwarming in het hele huis.)
- Verder aan verzekeringen, onroerend goed belasting, sneeuwschuiven etc ongeveer ¤500 per jaar.

Al met al liggen de vaste maandelijkse lasten dus niet hoog, en een hypotheek was dus ook niet nodig. Ik woon hier spotgoedkoop en supermooi.

Het klimaat, achja. Voor ik naar Zweden verhuisde was mijn idee over Zweden dat het koud en nat is. I was wrong. Lapland heeft een landklimaat. Dat betekent vooral rustig weer, weinig neerslag, lage luchtvochtigheid en heel weinig wind. De zomers zijn qua weer echt beter dan in Nederland. De winters zijn weliswaar kouder, maar het is droge kou, vaak zonnig en bijna altijd windstil. Als ik zo het weer volg in het zuiden, en ook Värmland, dan ben ik blij dat het hier beter is. Hier geen sneeuw die na enkele dagen weer smelt, geen druilerig herfst/winterweer, geen natte modderige bende gedurende maanden. Wel goed aankleden, dan kun je echt volop genieten van de winter, de bossen zijn prachtig met al die sneeuw, en er op uit met de sneeuwscooter is echt super.
mooie en informatieve post

Blijft wel de vraag over wat iemand beweegt om zover van de "bewoonde wereld" af te gaan zitten.
pi_167827732
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:59 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Ik weet het. En de prijzen rond Uppsala en Stockholm liggen ten opzichte van andere gebieden nou eenmaal hoger en het aanbod is ook niet supergroot nu. Maar heb geen haast, er komt vanzelf iets voorbij. Ergens anders in Zweden hoef ik geen huisje, of het moet al rond één van de kleinere skigebieden zijn als Branäs of iets dergelijks zijn. Dan zou je met verhuur nog iets kunnen doen. Prijzen in Sälen of Åre zijn ook niet normaal tegenwoordig.
verhuur in Zweden is buiten Stockholm of Gothenborg sterk seizoensgebonden, dus dat valt altijd tegen.

Of er "vanzelf iets voorbij komt" in de buurt waar jij zoekt...Ik weet het niet. Voorlopig lijkt de og markt rond de grotere steden behoorlijk stevig naar boven te groeien qua prijs.
Misschien dat aanstaande renteverhogingen daar nog wat kunnen gaan helpen?
pi_167828801
quote:
verhuur in Zweden is buiten Stockholm of Gothenborg sterk seizoensgebonden, dus dat valt altijd tegen.
Ook dat weet ik. Een huis kopen om te verhuren is dan ook niet de insteek, maar als ik toch besluit om in de buurt van een skigebied een lägenhet of stuga te kopen dan zou verhuur wel iets zijn om over na te denken, natuurlijk. Ik zou best een fjällstuga willen hebben, maar dan wel aangesloten bij een förmedlingsburå. Ik wil er zo min mogelijk omkijken naar hebben als ik in Nederland zit.

quote:
Of er "vanzelf iets voorbij komt" in de buurt waar jij zoekt...Ik weet het niet. Voorlopig lijkt de og markt rond de grotere steden behoorlijk stevig naar boven te groeien qua prijs.
Misschien dat aanstaande renteverhogingen daar nog wat kunnen gaan helpen?
Tuurlijk komt er wel iets voorbij wat mij interesse heeft, dat komt er namelijk altijd ;) En de prijs is forser dan ergens anders, maar dat is niet erg. Ik heb nergens gezegd dat ik voor 20.000 euro een huisje wil kopen, alleen dat de prijzen hoog liggen. Ik heb zelf mijn huis een aantal jaar geleden in Uppsala (redelijk) goed verkocht, nu zoek ik iets simpelers.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_167829711
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 12:32 schreef joekeloekes het volgende:

[..]

Wat ik precies betaald heb laat ik in het midden, maar het was een bedrag dat ik met gemak in 1 jaar bij elkaar gespaard heb, met mijn Jan Modaal inkomen. In elk geval een stuk minder dan 20k euro. Dit voor een huis in prima staat, losstaande garage, op 1200 m³ grond, aan de rand van een klein dorpje grenzend aan bos. Goede bereikbaarheid, ook in de winter, en alle voorzieningen in een wat groter dorp op 12km afstand.

De lopende kosten zijn ook niet heel hoog, bij elkaar zeker minder dan ik in Nederland kwijt was, enkele vaste lasten op een rij:
- Elektriciteit (voor verwarming, koken, verlichting etc) zomer ¤40, winter ¤60 per maand (vastrecht ca ¤30, verbruik ongeveer 1 eurocent per kwh inclusief de belastingen en heffingen)
- Water, riool, vuilophaal en andere gemeentelijke lasten ¤50 per maand
- Glasvezel internet ¤35 per maand (de aanleg gratis als je zelf graafwerk deed, materialen gesponsord door de gemeente)
- stookhout, circe ¤500 per jaar. (verwarming met radiatoren met CV op houtstook. Over ongeveer 3 jaar wil ik dit vervangen door een bergwarmte systeem met vloerverwarming in het hele huis.)
- Verder aan verzekeringen, onroerend goed belasting, sneeuwschuiven etc ongeveer ¤500 per jaar.

Al met al liggen de vaste maandelijkse lasten dus niet hoog, en een hypotheek was dus ook niet nodig. Ik woon hier spotgoedkoop en supermooi.

Het klimaat, achja. Voor ik naar Zweden verhuisde was mijn idee over Zweden dat het koud en nat is. I was wrong. Lapland heeft een landklimaat. Dat betekent vooral rustig weer, weinig neerslag, lage luchtvochtigheid en heel weinig wind. De zomers zijn qua weer echt beter dan in Nederland. De winters zijn weliswaar kouder, maar het is droge kou, vaak zonnig en bijna altijd windstil. Als ik zo het weer volg in het zuiden, en ook Värmland, dan ben ik blij dat het hier beter is. Hier geen sneeuw die na enkele dagen weer smelt, geen druilerig herfst/winterweer, geen natte modderige bende gedurende maanden. Wel goed aankleden, dan kun je echt volop genieten van de winter, de bossen zijn prachtig met al die sneeuw, en er op uit met de sneeuwscooter is echt super.
Precies. Helemaal met je eens hoor, ook over het klimaat. Denk dat het ook heerlijk wonen is in Lapland.
Maar weinig grotere steden om werk te vinden helaas. Wat doe je voor werk? (Mag ook in PM).
Ik werk in IT en dan heb je toch wel beetje stad in de buurt nodig helaas...
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  maandag 2 januari 2017 @ 17:49:28 #99
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_167833382
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 13:33 schreef riazop het volgende:

[..]

mooie en informatieve post

Blijft wel de vraag over wat iemand beweegt om zover van de "bewoonde wereld" af te gaan zitten.
hehe, je kunt in Lapland echt als kluizenaar gaan wonen, diep in de natuur, en je helemaal afzonderen. Dat is dus echt mijn ding niet, ik woon weliswaar in een klein dorpje, maar wel met alle voorzieningen om de hoek. Er zijn hier op niet al te grote afstand (1 uur) ook flinke steden waar verder alles is dat ook in Nederland te vinden is. In Nederland ben ik ook opgegroeid in een klein dorp, en eigenlijk is mijn huidige woonplaats niet heel anders hoor. Zelfs de mentaliteit van de mensen hier, die lijkt heel erg op hoe het in de jaren 70 in Nederland was.
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
  maandag 2 januari 2017 @ 17:54:12 #100
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_167833515
quote:
1s.gif Op maandag 2 januari 2017 15:17 schreef Virus3000 het volgende:

[..]

Precies. Helemaal met je eens hoor, ook over het klimaat. Denk dat het ook heerlijk wonen is in Lapland.
Maar weinig grotere steden om werk te vinden helaas. Wat doe je voor werk? (Mag ook in PM).
Ik werk in IT en dan heb je toch wel beetje stad in de buurt nodig helaas...
Ik heb gewerkt in de maritieme elektronica. Door een ziekte ben ik in 2006 uitgeschakeld en dus afgekeurd. Ik ben dus erg flexibel in het kiezen van een woonplaats geweest, maar ik heb bewust niet gekozen voor iets dat echt buiten de gebaande paden ligt.

Voor IT ben je wel iets meer gebonden aan steden ja. Toch zijn die hier ook, met name aan de oostkust, en op IT gebied is daar echt wel werk te vinden. Ik meen me te herinneren dat jij in Dfors woont, ook daar moet je even in de auto om bij steden te komen. Als je hier net iets inland van de oostkust woont dan is dat hetzelfde. Ik woon wel iets verder van de kust, Skellefteå is een uurtje hier vandaan.
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')