Een eigen achteruitgang zal ook de waarde van TS' woning doen stijgen.quote:Op zondag 20 september 2015 16:27 schreef hoas het volgende:
Onthoud wel dat opheffing van het recht van overpad de woningwaarde van de buren zal doen stijgen, ik heb laatst een woning afgewezen omdat er recht van overpad was.
Dat ook, maar ik begrijp dat het geen openbaar terrein is maar van een bedrijf.quote:Op zondag 20 september 2015 16:41 schreef k_man het volgende:
[..]
Een eigen achteruitgang zal ook de waarde van TS' woning doen stijgen.
De gemeente mag echter op haar grond gewoon een lantaarnpaal of een paaltje achter een parkeervak plaatsen die toevallig staat waar jij je poort hebt gemaakt.quote:Op zondag 20 september 2015 19:41 schreef Repeating het volgende:
Jij mag, zonder toestemming van je buren, rondom je achtertuin tuin een afscheiding plaatsen met een hoogte van maximaal 2 meter. Aan de kanten waar deze afscheiding grenst met je buren, mogen geen poorten, vensters, open ruimen zitten tenzij je buren dit goedkeuren.
Aan de achterkant van je tuin heb jij geen buren, maar openbare ruimte. De laatste regel is dus niet van toepassing op jou en jij mag daar gewoon een poort maken. Deze mag echter niet hoger zijn dan 2 meter.
Ditquote:Op zondag 20 september 2015 23:12 schreef FF het volgende:
[..]
De gemeente mag echter op haar grond gewoon een lantaarnpaal of een paaltje achter een parkeervak plaatsen die toevallig staat waar jij je poort hebt gemaakt.
Ik zou contact met de gemeente opnemen.
Waarom zou je? Je wil in de toekomst toch nog door die tuin van de buren? Iedereen zou van die situatie af willenquote:Op maandag 21 september 2015 09:23 schreef Coritchando het volgende:
ik zou de poort gewoon plaatsen, geen geld van de buren vragen en het recht van overpad laten bestaan. dat je het recht niet meer gebruikt is een ander verhaal, maar je moet niet je rechten opzeggen.
Omdat als de gemeente besluit dat ze op die plek toch liever een muur bouwen of een sloot aanleggen jij geen recht van overpad meer hebt en dus je tuin niet meer in een uit kan.quote:Op maandag 21 september 2015 09:39 schreef Mark het volgende:
[..]
Dit
[..]
Waarom zou je? Je wil in de toekomst toch nog door die tuin van de buren? Iedereen zou van die situatie af willen
Dat zegt hij toch? Overpad laten bestaan maar in rustequote:Op maandag 21 september 2015 09:39 schreef Mark het volgende:
[..]
Dit
[..]
Waarom zou je? Je wil in de toekomst toch nog door die tuin van de buren? Iedereen zou van die situatie af willen
Ja, alleen die moet x centimeter van de erfgrens af staan. En indien je er een poort inzet die naar binnen slaat heb je al helemaal geen probleemquote:Op zondag 20 september 2015 23:12 schreef FF het volgende:
[..]
De gemeente mag echter op haar grond gewoon een lantaarnpaal of een paaltje achter een parkeervak plaatsen die toevallig staat waar jij je poort hebt gemaakt.
Ik zou contact met de gemeente opnemen.
omdat je geen overeenkomst/afspraak hebt met de gemeente voor die poort. als de gemeente strak aan jouw schutting een betonnen muur bouwt dan ben je het haasje. in dat geval kan je je nog beroepen op recht van overpad.quote:Op maandag 21 september 2015 09:39 schreef Mark het volgende:
Een betonnen paaltje mag gewoon tegen de erfgrens staan. Of een transformatorkastje, die mag zelfs tegen de erfscheiding aan staan.quote:Op maandag 21 september 2015 10:22 schreef Repeating het volgende:
[..]
Ja, alleen die moet x centimeter van de erfgrens af staan. En indien je er een poort inzet die naar binnen slaat heb je al helemaal geen probleem
Bedankt allemaal voor jullie reactie/mening.quote:Op maandag 21 september 2015 09:50 schreef MaGNeT het volgende:
Je zit met het volgende:
- Geeft de gemeente toestemming? Regel dat schriftelijk zodat je niet straks met een geheel afgesloten en onbereikbare achtertuin zit.
- Hoe kom je straks uit met bijvoorbeeld vuilcontainers voor bij de weg zetten? Mag je die achter neerzetten? Kan je rondlopen? Blijft dat zo?
- Als je het wil doorzetten: regel het vervallen van het overpad sowieso bij de notaris en laat je buren dat betalen, ga anders niet akkoord. Dat voorkomt gezeik in de toekomst, al is het maar dat je bij verkoop alles goed hebt geregeld, de "Rijdende Rechter" bestaat vanwege dit soort gevalletjes. Als jij verhuist zou een nieuwe bewoner het recht van overpad kunnen claimen, als je buren het huis verkopen zou jij de nieuwe bewoners kunnen opzadelen met het claimen van je recht. Altijd vastleggen dus...
Daarom moet je dit ook voorleggen aan de gemeenten. Zolang nergens zwart op wit staat dat jij daar een poort mag bouwen en erop mag vertrouwen dat in de toekomst dit ook niet op de een of ander manier verhinderd wordt, zou ik nooit het recht van overpad laten ontbinden bij de notaris. Een betere oplossing dan is het recht van overpad te laten 'rusten' zodat je in een worst case scenario nog altijd kunt terugvallen in je 'oude' situatie.quote:Op maandag 21 september 2015 15:28 schreef Revje1 het volgende:
[..]
- Ja het vervallen van het recht van overpad gaat via de notaris en word betaald door de buren.
Voor mij is dus me eigen uitgang achter veel lekkerder dan dat ik soort van afhankelijk ben van een uitgang wat eigenlijk van de buren is. Ook al heb ik recht van overpad.
Omdat die stoep er pas een jaar ligt ongeveer en daarvoor er nog nooit daar een stoep heeft gelegen wil ik weten hoe makkelijk de gemeente er weer wat anders mee zou willen doen. En ik dan dus geen uitgang meer heb. Ik zit niet te wachten op dat ik met me fiets door de woonkamer moet om aan de voorkant eruit te kunnen. Om maar even het slechtste scenario te noemen:)
Waarom vraag je het dan in de OP?quote:Op maandag 21 september 2015 15:28 schreef Revje1 het volgende:
[..]
Bedankt allemaal voor jullie reactie/mening.
- Dat is mogelijk met de gemeente? Mij lijkt als de gemeente een stoep aanlegt zodat mensen een achteruitgang kunnen maken, dat de gemeente vanaf dan rekening ermee moet houden als ze het ooit eens anders gaan doen met die stoep.
Wat jij denkt is niet belangrijk. Je moet kijken waarom de gemeente een stoep nodig vond.quote:Op maandag 21 september 2015 15:28 schreef Revje1 het volgende:
[..]
- Dat is mogelijk met de gemeente? Mij lijkt als de gemeente een stoep aanlegt
Nee dus, als ik het zo hoor hebben ze een stoep gemaakt omdat er ook parkeerplaatsen zijn gemaakt. Dat jij daarom ook een achterpoort kan maken heeft hier niets mee te maken! En ja, er is zoiet als gewoonterecht. Als jij nu die poort maakt, en na 20 jaar haalt de gemeente opeens die stoep weg, heb je een zaak waarschijnlijk. Vooral als de gemeente al 20 jaar weet,dat jij een poort hebt gemaakt. Of had kunnen weten dat mensen poorten hebben gemaakt, en die stoep dus nodig hebben/verwachten.quote:zodat mensen een achteruitgang kunnen maken, dat de gemeente vanaf dan rekening ermee moet houden als ze het ooit eens anders gaan doen met die stoep.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |