abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 september 2015 @ 21:59:27 #1
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_156155912
quote:
De twee dagen na Prinsjesdag staan in het teken van de ‘Algemene Politieke Beschouwingen’. De Kamer vergadert op woensdag 16 en donderdag 17 september over de miljoenennota en de rijksbegroting die de minister van Financiën op Prinsjesdag aangeboden heeft.

HET HELE KABINET EN ALLE KAMERLEDEN ZIJN AANWEZIG
Bij de algemene politieke beschouwingen zijn alle ministers, staatssecretarissen en Tweede Kamerleden aanwezig. De minister-president voert het woord namens de regering. De fractievoorzitters spreken namens hun partijen. Op de eerste dag kunnen de fractievoorzitters vragen stellen over de Miljoenennota en de Rijksbegroting. Op de tweede dag is het woord aan de minister-president om te reageren op de vragen uit de Kamer. De fractievoorzitters krijgen daarna nogmaals het woord en kunnen moties indienen om hun bezwaren kenbaar te maken of om het kabinet op te roepen tot aanpassingen in het beleid. De beschouwingen eindigen met een laatste reactie van de minister-president hierop.

BELANGRIJK DEBAT

De Algemene Politieke Beschouwingen gelden als een belangrijk debat, omdat daarin duidelijk wordt welke ruimte het kabinet heeft om zijn plannen daadwerkelijk uit te voeren en hoe groot de steun daarvoor is. De media besteden er veel aandacht aan.

VOLGORDE EN SPREEKTIJDEN
Tijdens de eerste termijn op woensdag 16 september 2015 geven de fractievoorzitters hun mening over de miljoenennota en de rijksbegroting. Dit gebeurt volgens de onderstaande volgorde. Het aantal minuten geeft de spreektijd per fractievoorzitter aan. Als Kamerleden de woordvoerder onderbreken om vragen te stellen, gaat dit niet van hun tijd af. Ook het antwoord op deze vragen (de zogenaamde interrupties) gaat niet ten koste van de spreektijd.

• Emile Roemer, Tweede Kamerlid (SP), 30 minuten
• Halbe Zijlstra, Tweede Kamerlid (VVD), 40 minuten
• Sybrand van Haersma Buma, Tweede Kamerlid (CDA), 30 minuten
• Diederik Samsom, Tweede Kamerlid (PvdA), 40 minuten
• Geert Wilders, Tweede Kamerlid (PVV), 30 minuten
• Alexander Pechtold, Tweede Kamerlid (D66), 30 minuten
• Arie Slob, Tweede Kamerlid (ChristenUnie), 25 minuten
• Jesse Klaver, Tweede Kamerlid (GroenLinks), 25 minuten
• Kees van der Staaij, Tweede Kamerlid (SGP), 20 minuten
• Marianne Thieme, Tweede Kamerlid (PvdD), 20 minuten
• Henk Krol, Tweede Kamerlid (50PLUS), 15 minuten
• Tunahan Kuzu, Tweede Kamerlid (GrKÖ), 10 minuten
• Joram van Klaveren, Tweede Kamerlid (GrBvK), 10 minuten
• Norbert Klein, Tweede Kamerlid (Klein), 5 minuten
De algemene politieke beschouwingen zijn in de plenaire zaal en beginnen zowel op woensdag 16, als op donderdag 17 september om 10.30 uur.

Live via politiek 24: http://nos.nl/livestream/npo-politiek.html
Live via NPO1
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_156155936
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 21:56 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Nergens. Dat is het enige punt wat ik Wilders zijn betoog mis.
Ook is er geen ongerepte natuur en geen serieuze populatie wilde dieren met bijv. wolven (de Oostvaardersplassen zijn gewoon een hertenkamp)
Je kan natuurlijk best Nederland zo inrichten als Hong Kong. Dan heb je zeeën van ruimte voor natuur. Alleen willen mensen ook niet zo hutje-mutje op elkaar wonen maar een rijtjeshuis, en willen 'we' ook onze wereldwijd vooraanstaande landbouwsector niet kwijt. Dat de natuur het onderspit delft is een politieke keuze.
  woensdag 16 september 2015 @ 22:02:22 #3
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_156156046
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk best Nederland zo inrichten als Hong Kong. Dan heb je zeeën van ruimte voor natuur. Alleen willen mensen ook niet zo hutje-mutje op elkaar wonen maar een rijtjeshuis, en willen 'we' ook onze wereldwijd vooraanstaande landbouwsector niet kwijt. Dat de natuur het onderspit delft is een politieke keuze.
Het is geen argument, want er is geen gebrek aan natuur en ook geen gebrek aan kavels die ingericht kunnen worden voor woningbouw. Ja, daarvoor moet je wel ver buiten de Randstad zoeken, maar ook in de steden (voornamelijk op de oude industrieterreinen!) zijn nog plekken die ingericht kunnen worden voor dit soort situaties.

Echt, de onzin die uit de monden van de mensen komt die enkel argumenten herhalen zonder er zelf bij na te denken... het is ongelooflijk.
pi_156156111
Waarom mag Henk Krol trouwens 15 minuten spreken en Norbert Klein maar 5 minuten? Krol heeft maar één zetel.
pi_156156143
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 21:58 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Dan doen we geen asielzoekers opvangen. Heb je enig idee hoe snel dit land vergrijst? Als ik 40 ben, over pak-hem-beet 15 jaar, dan zitten er meer mensen in pensioen dan dat er mensen werken.

Dat geld moet ook ergens vandaan komen. Mensen beseffen het niet, maar vluchtelingen zijn, mits we ze goed opleiden, een geschenk uit de hemel.
Iedere demograaf weet dat immigratie niet helpt tegen vergrijzing. Het levert een nieuwe vergrijzingsgolf op, waardoor het probleem wordt verplaatst. Daar komen nog de problemen met immigranten bij.

Denk je nou echt dat deze mensen ons iets opleveren? (beelden van vandaag, bij de Hongaarse grens; verrijkers die doorgang eisen naar Duitsland en Nederland)
pi_156156251
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:04 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[ afbeelding ]
Denk je nou echt dat deze mensen ons iets opleveren? (beelden van vandaag, bij de Hongaarse grens; verrijkers die doorgang eisen naar Duitsland en Nederland)
Dank voor de beschrijving van de foto, dacht even dat het Rotterdamse voetbalsupporters waren.
  † In Memoriam † woensdag 16 september 2015 @ 22:07:57 #7
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_156156287
quote:
• Arie Slob, Tweede Kamerlid (ChristenUnie), 25 minuten
• Jesse Klaver, Tweede Kamerlid (GroenLinks), 25 minuten
• Kees van der Staaij, Tweede Kamerlid (SGP), 20 minuten
• Marianne Thieme, Tweede Kamerlid (PvdD), 20 minuten
• Henk Krol, Tweede Kamerlid (50PLUS), 15 minuten
• Tunahan Kuzu, Tweede Kamerlid (GrKÖ), 10 minuten
• Joram van Klaveren, Tweede Kamerlid (GrBvK), 10 minuten
• Norbert Klein, Tweede Kamerlid (Klein), 5 minuten
Dit moet allemaal nog, nachtwerk dus tenzij interrupties uitblijven
:')
pi_156156340
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:07 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Het minst relevante deel van de kamer. Backbenchers die toch fractievoorzitter zijn :')
Niet omdat ze weinig zetels hebben, maar door totale overbodigheid. Alleen SGP en VNL doen er toe.
pi_156156381
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:07 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Vorig jaar duurde het tot 1:00, denk dat ze nu sneller klaar zijn
pi_156156436
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:04 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Iedere demograaf weet dat immigratie niet helpt tegen vergrijzing. Het levert een nieuwe vergrijzingsgolf op, waardoor het probleem wordt verplaatst. Daar komen nog de problemen met immigranten bij.

[ afbeelding ]
Ik zou ze met alle liefde en plezier ruilen tegen vaak laagopgeleide mensen met een jarenlange bijstandsuitkering die totaal geen zin hebben om iets aan de maatschappij bij te dragen. Toevallig heten die mensen vaak Henk en Ingrid.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  woensdag 16 september 2015 @ 22:11:52 #11
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_156156451
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ja. Dat denk ik. Met goed onderwijs kunnen zij én hun kinderen iets bijdragen. Dat zie ik in mijn omgeving ook.

Maar het humaan aspect staat voorop, dat zou voor mij al genoeg argument zijn om alles te doen wat we kunnen (en misschien zelfs meer) om deze mensen op te vangen en te helpen.
pi_156156490
quote:
9s.gif Op woensdag 16 september 2015 21:58 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ja, want een land met een BBP per inwoner van >45.000 euro gaat helemaal onderdoor aan wat vluchtelingen.
niet met 100.000. Maar met 1 miljoen (aan de huidige stroom met 10 jaar bereikt) of 5 miljoen of alle 2 miljard mogelijke economische vluchtelingen (om maar even te forceren) zeer zeker wel.
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_156156504
Jesse Klaver zal nog wel aangepakt worden, GL staat in de peilingen weer op dusdanig veel zetels dat ze een rol zullen spelen bij verkiezingen
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_156156507
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:11 schreef n00b13 het volgende:

[..]

Ja. Dat denk ik. Met goed onderwijs kunnen zij én hun kinderen iets bijdragen. Dat zie ik in mijn omgeving ook.

Maar het humaan aspect staat voorop, dat zou voor mij al genoeg argument zijn om alles te doen wat we kunnen (en misschien zelfs meer) om deze mensen op te vangen en te helpen.
De belangen van Nederland staan voorop.
Humaan voorop stellen klinkt heel sympathiek, maar dan moet je voor 3 miljard mensen die onvoldoende te eten hebben opvang regelen. Veel succes ermee.
  † In Memoriam † woensdag 16 september 2015 @ 22:13:42 #15
pi_156156518
Nou joh rolstoelgebruikers hebben het toch wel prima..
pi_156156530
Slob is wel saai, jammer want hij was vanochtend en vanmiddag echt ijzersterk in zijn interrupties
pi_156156558
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:11 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Ik zou ze met alle liefde en plezier ruilen tegen vaak laagopgeleide mensen met een jarenlange bijstandsuitkering die totaal geen zin hebben om iets aan de maatschappij bij te dragen. Toevallig heten die mensen vaak Henk en Ingrid.
Die laatste zin is totaal irrelevant voor de discussie.
Ik kan mij voorstellen dat je af wil van mensen die totaal geen zin hebben om bij te dragen, maar als het Nederlanders zijn, dan zijn wij er wel voor verantwoordelijk. En dat is het verschil: Voor mensen die niet Nederlander zijn, zijn wij niet verantwoordelijk.
  † In Memoriam † woensdag 16 september 2015 @ 22:15:45 #18
pi_156156587
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:14 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Die laatste zin is totaal irrelevant voor de discussie.
Ik kan mij voorstellen dat je af wil van mensen die totaal geen zin hebben om bij te dragen, maar als het Nederlanders zijn, dan zijn wij er wel voor verantwoordelijk. En dat is het verschil: Voor mensen die niet Nederlander zijn, zijn wij niet verantwoordelijk.
En wanneer ben je dan 'echt Nederlander'?
pi_156156610
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:15 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

En wanneer ben je dan 'echt Nederlander'?
Irrelevante en domme vraag. Nederlander is gewoon een nationaliteit. Die staat vast.
  woensdag 16 september 2015 @ 22:16:55 #20
343179 n00b13
UI bij Studiotje
pi_156156620
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:13 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

De belangen van Nederland staan voorop.
Humaan voorop stellen klinkt heel sympathiek, maar dan moet je voor 3 miljard mensen die onvoldoende te eten hebben opvang regelen. Veel succes ermee.
3 miljard????

Het gaat om oorlogsvluchtelingen uit Syrie. Niet om heel Afrika
pi_156156624
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:14 schreef Max23 het volgende:
Slob is wel saai, jammer want hij was vanochtend en vanmiddag echt ijzersterk in zijn interrupties
Slob is interessanter als hij met het kabinet meedenkt (cq. constructieve partner) dan wanneer hij het standaard CU-verhaaltje opdreunt.

Tot dusver geen enkele interruptie....
pi_156156657
Na Wilders heb ik het een beetje het gevoel na een hoogtepunt. De spanning is weg.
pi_156156703
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:16 schreef n00b13 het volgende:

[..]

3 miljard????

Het gaat om oorlogsvluchtelingen uit Syrie. Niet om heel Afrika
En in Afrika hebben ze geen recht op eten en veiligheid? discriminatie, rascisme!
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_156156712
quote:
9s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:17 schreef Confetti het volgende:
Na Wilders heb ik het een beetje het gevoel na een hoogtepunt.
Vies?
pi_156156729
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Irrelevante en domme vraag. Nederlander is gewoon een nationaliteit. Die staat vast.
En die kan je ook krijgen als je hier een aantal jaar bent, dan heb je dus ook die nationaliteit en staat vanaf die datum ook vast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')