Ik heb nog steeds mijn Renault Mégane hatchback uit 1999, met 1.6 16v (K4M) motor en 4-traps (DP0) automaat

Benzine als brandstof, geen LPG.
De tellerstand is nu halverwege 305.000km, maar omdat hij naderhand teruggedraaid bleek, heeft hij dus in feite al zo'n 365.000km gereden

Ondanks dat rijdt hij nog prima. Ook de automaat schakelt nog prima

Elke dag meteen starten en rijden, ook lange ritten geen probleem. Af en toe een boedelbak naar Friesland en terug trekken of een uur op volgas 180 rijden in Duitsland doet hij ook probleemloos. Qua betrouwbaarheid heb ik geen redenen om 'm weg te doen
Echter, nu komt er duur onderhoud aan, waarbij ik mij afvraag hoeveel plezier deze auto er nog van gaat hebben

Over 4000km is hij toe aan een kleine beurt (oliewissel+wat filtertjes, e.e.a. nalopen). Over ongeveer 1,5 maand dus. Als er geen mankementen aan het licht komen, is dat niet heel duur, dus gewoon doen

Maar... 8000km na die kleine beurt (ongeveer 4 maandjes vanaf nu) is de distributieriem+toebehoren weer aan de beurt. Dat kost bij de Renault-garage 800 euro en bij een universeel die de originele d-riem+rollen gebruikt (maar imitatie waterpomp) tussen de 500-600 euro

(
Vorige keer had ik geluk gehad dat een "bijklusser" het voor 440 had gedaan met 100% originele onderdelen, maar die had zich vergist in de benodigde tijd, vrees dat het geen 2e keer kan voor die prijs 
)
Normaal gaat de d-riem + toebehoren 120.000km mee, dus valt de prijs mee. Maar in dit geval heeft de auto al bijna 380.000km erop zitten tegen de tijd dat de riem vervangen wordt. Hoe ver zou hij kunnen komen met een nieuwe riem? Zal hij nog minstens de 450.000km kunnen halen zonder extreem dure reparaties (als motor- of automaatproblemen)?
Een andere optie is om de riem tegen die tijd niet te vervangen en met de oude door te rijden. Maar dan loop ik willens en wetens het risico dat de motor kapot gaat lopen

Immers, bij dit type is een breuk v/d riem tevens het einde v/d motor

Dan rijd ik er liever niet mee... geen gewenste optie dus
En nog een andere mogelijkheid is om de auto voor die tijd te verkopen. Maar veel levert hij dan niet op en bovendien wil ik 'm eigenlijk niet kwijt, het is en blijft mijn eerste auto, waar ik nog steeds ontzettend veel van hou

Ik weet nog hoe blij ik was toen ik 'm destijds ophaalde bij de verkoper en ik ben nog steeds blij als ik erin rij
De auto heeft verder behalve dit (
PTA / Koelfan draait soms door na uitzetten, totdat de accu leeg is :-{) en het kraken v/d achtervering bij drempels als er gewicht >50kg achterin zit/ligt (
had het al toen ik 'm kocht), op het moment geen andere technische problemen. Altijd direct starten en rijden

Toen ik bij de vorige beurt mocht meekijken, zag ik wel dat het blok wat olie "zweette", maar het lekken is nooit zo erg geweest dat er vloeistoffen bijgevuld moest worden tussen de 20.000km-beurten door. De niveaus dalen ook niet echt zichtbaar.
Ook het interieur ziet er voor z'n leeftijd nog goed uit, alleen het stuurwiel heeft echt zichtbare slijtage. Stoelbekleding is op alle zitplaatsen nog goed. De airco werkt ook nog.
De buitenkant van de auto... voornamelijk verkleuring/vaal worden van de motorkap en een beetje het bestuurdersportier (rood hè...). Ook blanke lak die loslaat v/d buitenspiegel-behuizing. En voor z'n leeftijd her en der lichte krasjes en zo. Voor de rest valt het allemaal wel mee, geen grote roestplekken of aanrijdingsschade o.i.d. tot nu toe. Wel steeds meer steenslag-schade op de motorkap, maar dat is volgens mij inherent aan de hoeveelheid kilometers.
De staat lijkt dus nog best redelijk voor z'n leeftijd en het aantal kilometers
Zou deze auto eigenlijk
zonder extreem dure reparaties nog minstens de 450.000km kunnen halen als ik op tijd de distributieriem laat vervangen?
--------------
Naast het feit dat ik deze auto niet graag weg wil doen omwille van dat het mijn eerste auto is èn ik er nog tevreden mee ben, vind ik het ook gewoon helemaal niet leuk om een andere auto te moeten kopen

Als je maar 1000-1500 te besteden hebt èn geen verstand van auto's heb, wordt je bijna gegarandeerd opgelicht

Bij aankoop van deze auto bleek ik naderhand ook nogal opgelicht te zijn

Ik kocht 'm op 31 mei 2012 voor ¤1750,-. Hij werd in de advertentie verkocht met km-stand 180.407km, met banden 7mm profiel en distributieriem kan nog 91.000km mee.
Maar niks ervan was waar

Banden waren op tot minder dan 2,5mm. En de km-stand was teruggedraaid met ongeveer 60.000km, iets waar ik pas in februari 2015 achterkwam toen ik voor de leuk een document opvroeg in Veendam

En de distributieriem was eigenlijk al "over tijd" toen ik 'm kocht. Gelukkig in feb. 2013 al vervangen op advies v/d garage, omdat de multiriem begon te piepen, wat opvallend was als die riem echt nog zo nieuw was

De verkoper zei dat de d-riem in 2010 bij 151632km was vervangen, maar dat kan niet, want in 2010 stond bij de RDW de stand 221.xxx geregistreerd

En toen ik 'm kocht had hij ook lang geen oliewissel gehad... bij de 1e 20k beurt was de olie helemaal zwart

Oh ja, en binnen een maand na aankoop ging de automaat in storingsstand... druksolonoids moesten worden vervangen

Maar goed, dit laatste punt kan toeval zijn geweest.
Al-met-al een hoop extra kosten erbij gekregen doordat "meneer autoverkoper" niet eerlijk was geweest tegen me

En achteraf gezien was de auto echt geen ¤1750,- waard toen ik 'm kocht... door het terugdraaien gaat hij nu ook nog eens 2 jaar minder lang mee...

Hij is nu wèl onderhouden en ik weet wanneer wat gedaan is. Maar bij een andere auto kopen begint alle ellende weer opnieuw

Wil ik dus liever niet zolang de huidig nog goed is