abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156132361
Ik heb nog steeds mijn Renault Mégane hatchback uit 1999, met 1.6 16v (K4M) motor en 4-traps (DP0) automaat O+ Benzine als brandstof, geen LPG.

De tellerstand is nu halverwege 305.000km, maar omdat hij naderhand teruggedraaid bleek, heeft hij dus in feite al zo'n 365.000km gereden :{

Ondanks dat rijdt hij nog prima. Ook de automaat schakelt nog prima :) Elke dag meteen starten en rijden, ook lange ritten geen probleem. Af en toe een boedelbak naar Friesland en terug trekken of een uur op volgas 180 rijden in Duitsland doet hij ook probleemloos. Qua betrouwbaarheid heb ik geen redenen om 'm weg te doen O+

Echter, nu komt er duur onderhoud aan, waarbij ik mij afvraag hoeveel plezier deze auto er nog van gaat hebben :{

Over 4000km is hij toe aan een kleine beurt (oliewissel+wat filtertjes, e.e.a. nalopen). Over ongeveer 1,5 maand dus. Als er geen mankementen aan het licht komen, is dat niet heel duur, dus gewoon doen :D

Maar... 8000km na die kleine beurt (ongeveer 4 maandjes vanaf nu) is de distributieriem+toebehoren weer aan de beurt. Dat kost bij de Renault-garage 800 euro en bij een universeel die de originele d-riem+rollen gebruikt (maar imitatie waterpomp) tussen de 500-600 euro :{ (Vorige keer had ik geluk gehad dat een "bijklusser" het voor 440 had gedaan met 100% originele onderdelen, maar die had zich vergist in de benodigde tijd, vrees dat het geen 2e keer kan voor die prijs :P)

Normaal gaat de d-riem + toebehoren 120.000km mee, dus valt de prijs mee. Maar in dit geval heeft de auto al bijna 380.000km erop zitten tegen de tijd dat de riem vervangen wordt. Hoe ver zou hij kunnen komen met een nieuwe riem? Zal hij nog minstens de 450.000km kunnen halen zonder extreem dure reparaties (als motor- of automaatproblemen)? :)


Een andere optie is om de riem tegen die tijd niet te vervangen en met de oude door te rijden. Maar dan loop ik willens en wetens het risico dat de motor kapot gaat lopen :'( Immers, bij dit type is een breuk v/d riem tevens het einde v/d motor :{ Dan rijd ik er liever niet mee... geen gewenste optie dus :{


En nog een andere mogelijkheid is om de auto voor die tijd te verkopen. Maar veel levert hij dan niet op en bovendien wil ik 'm eigenlijk niet kwijt, het is en blijft mijn eerste auto, waar ik nog steeds ontzettend veel van hou O+ Ik weet nog hoe blij ik was toen ik 'm destijds ophaalde bij de verkoper en ik ben nog steeds blij als ik erin rij O+


De auto heeft verder behalve dit (PTA / Koelfan draait soms door na uitzetten, totdat de accu leeg is :-{) en het kraken v/d achtervering bij drempels als er gewicht >50kg achterin zit/ligt (had het al toen ik 'm kocht), op het moment geen andere technische problemen. Altijd direct starten en rijden :D Toen ik bij de vorige beurt mocht meekijken, zag ik wel dat het blok wat olie "zweette", maar het lekken is nooit zo erg geweest dat er vloeistoffen bijgevuld moest worden tussen de 20.000km-beurten door. De niveaus dalen ook niet echt zichtbaar.

Ook het interieur ziet er voor z'n leeftijd nog goed uit, alleen het stuurwiel heeft echt zichtbare slijtage. Stoelbekleding is op alle zitplaatsen nog goed. De airco werkt ook nog.

De buitenkant van de auto... voornamelijk verkleuring/vaal worden van de motorkap en een beetje het bestuurdersportier (rood hè...). Ook blanke lak die loslaat v/d buitenspiegel-behuizing. En voor z'n leeftijd her en der lichte krasjes en zo. Voor de rest valt het allemaal wel mee, geen grote roestplekken of aanrijdingsschade o.i.d. tot nu toe. Wel steeds meer steenslag-schade op de motorkap, maar dat is volgens mij inherent aan de hoeveelheid kilometers.

De staat lijkt dus nog best redelijk voor z'n leeftijd en het aantal kilometers :)


Zou deze auto eigenlijk zonder extreem dure reparaties nog minstens de 450.000km kunnen halen als ik op tijd de distributieriem laat vervangen? :D


--------------

Naast het feit dat ik deze auto niet graag weg wil doen omwille van dat het mijn eerste auto is èn ik er nog tevreden mee ben, vind ik het ook gewoon helemaal niet leuk om een andere auto te moeten kopen :{ Als je maar 1000-1500 te besteden hebt èn geen verstand van auto's heb, wordt je bijna gegarandeerd opgelicht :{

Bij aankoop van deze auto bleek ik naderhand ook nogal opgelicht te zijn :{ Ik kocht 'm op 31 mei 2012 voor ¤1750,-. Hij werd in de advertentie verkocht met km-stand 180.407km, met banden 7mm profiel en distributieriem kan nog 91.000km mee.

Maar niks ervan was waar :{ Banden waren op tot minder dan 2,5mm. En de km-stand was teruggedraaid met ongeveer 60.000km, iets waar ik pas in februari 2015 achterkwam toen ik voor de leuk een document opvroeg in Veendam :'( En de distributieriem was eigenlijk al "over tijd" toen ik 'm kocht. Gelukkig in feb. 2013 al vervangen op advies v/d garage, omdat de multiriem begon te piepen, wat opvallend was als die riem echt nog zo nieuw was :{ De verkoper zei dat de d-riem in 2010 bij 151632km was vervangen, maar dat kan niet, want in 2010 stond bij de RDW de stand 221.xxx geregistreerd :{ En toen ik 'm kocht had hij ook lang geen oliewissel gehad... bij de 1e 20k beurt was de olie helemaal zwart :{

Oh ja, en binnen een maand na aankoop ging de automaat in storingsstand... druksolonoids moesten worden vervangen :{ Maar goed, dit laatste punt kan toeval zijn geweest.

Al-met-al een hoop extra kosten erbij gekregen doordat "meneer autoverkoper" niet eerlijk was geweest tegen me :{ En achteraf gezien was de auto echt geen ¤1750,- waard toen ik 'm kocht... door het terugdraaien gaat hij nu ook nog eens 2 jaar minder lang mee... :{

Hij is nu wèl onderhouden en ik weet wanneer wat gedaan is. Maar bij een andere auto kopen begint alle ellende weer opnieuw :{ Wil ik dus liever niet zolang de huidig nog goed is O+
pi_156132896
Goede motoren die K4M 1.6 16v'tjes van Renault. Ze lijken bijna onverwoestbaar, heb hier dan ook hele goede ervaringen mee gehad in m'n eerste Clio van 2001. Zelden onderhoud laten doen, 2x distributie laten doen, ben tot de 370.000km gekomen. Maar, altijd hoog in de toeren gereden, voluit in de 1e versnelling etc. Je zou je auto kunnen oprijden, tenzij je nog een paar honder over hebt voor onderhoud, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat je de 450.000 gaat halen :P
pi_156132950
Ik zou de kleine beurt overslaan, wel zelf vloeistof niveaus checken. En dan bijtijds een merkloze garage zoeken met Renault ervaring en die d-riem laten vervangen. Voor het geld dat daarmee gemoeid is, heb je geen nieuwe. Daarna alleen klein onderhoud doen.
Koelfan kan niet lastig zijn, defect relais of fan schakelaar. Onderdelen kosten samen Max ¤40 exclusief montage.
  woensdag 16 september 2015 @ 08:39:46 #4
198698 gewoonmeppen
Wie niet voelen wil...
pi_156133793
Er staat er één met 420k op de klok op Marktplaats, maar niemand kan de de garantie geven dat de jouwe dat ook haalt.

http://link.marktplaats.nl/m965174697
  woensdag 16 september 2015 @ 08:56:58 #5
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_156134018
De keuze is dus eigenlijk voor 1000-1500 euro een onbekend projectiel te kopen of voor 1000-1500 het risico nemen dat je met je huidige auto waarvan je weet wat je hebt een groot probleem krijgt.

Ik zou het laatste kiezen. Even alle werkzaamheden aan je huidige voertuig laten doen dan heb je net zo veel of meer zekerheid dat je een goede auto koopt.
Tenslotte: als je een andere koopt heb je net zo weinig zekerheid dat motor en versnellingsbak het uithouden dan je nu hebt.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_156134913
Hier op dit moment een vergelijkbaar dilemma.
Ford focus 1.8 tddi met 310k op de teller.
Distributie ergens in komend half jaar aan de beurt. Voorbanden moeten eigenlijk voor de winter vervangen worden en nu begint er ook een schokbreker te kraken als ik over een drempel ofzo ga.

Aan de andere kant de afgelopen drie jaar behalve normaal onderhoud (banden, uitlaat, olie, koelvloeistof etc) nooit iets mee aan de hand.

Dagwaarde is zo'n 1200 euro en de kosten die komende maanden komen gaan daar dus ook in de buurt komen.

Ik heb besloten het wel te doen. Als ik deze inruil en er zeg een 1500 euro bijleg weet ik ook niet wat ik heb. De auto's die ik interessant vind (station, diesel, max 8 jaar, max 200k km, niet Frans) zitten al gauw rond de 5000 euro
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_156140056
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 06:28 schreef eRKa het volgende:
Ik zou de kleine beurt overslaan, wel zelf vloeistof niveaus checken. En dan bijtijds een merkloze garage zoeken met Renault ervaring en die d-riem laten vervangen. Voor het geld dat daarmee gemoeid is, heb je geen nieuwe. Daarna alleen klein onderhoud doen.
Koelfan kan niet lastig zijn, defect relais of fan schakelaar. Onderdelen kosten samen Max ¤40 exclusief montage.
De kleine beurt overslaan?! Gaat hij dan niet juist korter mee? :o

Dat probleem met die koelfan zat er al in toen ik de auto kocht. Al een paar keer door een garage naar laten kijken, maar heeft nooit wat opgeleverd, omdat het probleem niet ter plekke reproduceerbaar is :{ Ook nooit wat vervangen overigens, omdat ze niks konden vinden.

Zelf kan ik niet vinden waar het relais zit in de auto en kan 'm ook niet zelf vervangen :{ Om te voorkomen dat er straks onderdeel-na-onderdeel wordt vervangen als zijnde "trail-en-error" en het een rekening oplevert van 300 euro ofzo, heb ik het maar gelaten voor wat het is.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 08:39 schreef gewoonmeppen het volgende:
Er staat er één met 420k op de klok op Marktplaats, maar niemand kan de de garantie geven dat de jouwe dat ook haalt.

http://link.marktplaats.nl/m965174697
Maar dat is er een met een handbak, geen automaat :{ Maar wel LPG. En het stuurwiel en stoel van dat exemplaar is overigens wel héél erg afgeleefd :o

In de motor zelf heb ik wel redelijk wat vertrouwen, ik vrees vooral voor de automaat die het misschien niet kan halen :{

De garage-meneer die het onderhoud doet is namelijk niet zo te spreken over dit type automaatbak :{ Hij repareert beroepsmatig veel automaatbakken van allerlei merken en volgens hem zou dit een van de types zijn met veel problemen :{

Of hij heeft toevallig al die pech-bakken onder handen gehad, of deze is uitzonderlijk goed...

quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 08:56 schreef Barcaconia het volgende:
De keuze is dus eigenlijk voor 1000-1500 euro een onbekend projectiel te kopen of voor 1000-1500 het risico nemen dat je met je huidige auto waarvan je weet wat je hebt een groot probleem krijgt.

Ik zou het laatste kiezen. Even alle werkzaamheden aan je huidige voertuig laten doen dan heb je net zo veel of meer zekerheid dat je een goede auto koopt.
Tenslotte: als je een andere koopt heb je net zo weinig zekerheid dat motor en versnellingsbak het uithouden dan je nu hebt.
Hmmm... maar dan moet hij dus ook wel tot ongeveer 450.000 kunnen komen, anders gaat hij wel erg kort mee voor wat het onderhoud kost :{

Stel dat hij bij 400k al stuk gaat, is dat wel erg zuur als de d-riem pas bij 380k is vervangen :{

quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 09:52 schreef Clicks_nl het volgende:
Aan de andere kant de afgelopen drie jaar behalve normaal onderhoud (banden, uitlaat, olie, koelvloeistof etc) nooit iets mee aan de hand.
Dat is met deze nogal eens anders geweest :{ Hoewel als ik terugkijk, het meestal geen hele dure rekeningen waren, zag hij wel best vaak de garage :{

Ik heb 'm nu 3 jaar en 4 maanden en er is wel meer mee aan de hand geweest dan alleen "regulier onderhoud" :{

De groene dingetjes waren kleine dingen die ik zelf had gedaan.

Verder was bij aankoop ook de deurvergrendelings-motor in het linker portier stuk en nog ergens een deursensor die afgebroken was, verkoper had er niks over gezegd :{ Dat had ik met onderdelen v/d sloop gerepareerd voor zo'n 35 euro of zo, staat blijkbaar niet in het lijstje.

In het lijstje staan de km-standen zoals op de tellerbak in de auto, dus geen rekening gehouden met 60k teruggedraaid.

[ Bericht 1% gewijzigd door Fien1989 op 16-09-2015 13:51:37 ]
pi_156140533
Valt niet zo veel van te zeggen ben ik bang, heb nog steeds geen glazen bol die dat soort dingen juist voorspelt..

Maar ik zou nu gewoon de kleine beurt laten doen, en over 4 maanden maar weer zien of je de db-riem laat vervangen. Voor hetzelfde geld overlijdt het ding volgende week aan iets heel anders..
  FOK!fotograaf woensdag 16 september 2015 @ 15:21:26 #9
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_156142779
Als je het vol zou houden, met hetgeen DonJames zegt in acht nemend, zou ik hem lekker blijven rijden. Je hebt een spruitstuk vervangen, etc. Sinds januari 2014 heb je voldoende kosten gemaakt van grote dingen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_156149916
Om eerlijk te zijn, ik zie niet heel veel extreem aparte dingen voor een auto van deze km-stand en leeftijd. Je moet je zelf afvragen hoelang je er nog in wil blijven rijden. Is dat meer dan 2 jaar, dan lekker vervangen die handel (incl waterpomp), en gaan.
pi_156150114
4500km in 1.5 maand? Respect dat je dat wil doen op benzine ipv diesel of LPG.

Houd er ook rekening mee dat een distri die vervangen moet worden ook een hele deuk heeft op de restwaarde al zal dat zowiezo niet veel zijn.

Houd er ook rekening mee dat je wellicht je draagarmrubbers, fuseekogels en dergelijke gaat krijgen binnenkort.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_156150524
Jammer dat ht nog best veel geld is, riem en pomp enzo bij elkaar. Niemand zal kunnen voorspellen dat volgende maand een roestige bout breekt van een poelie, of een lagerschaal opeens gaat tikken, maar helemaal vreemd is het ook niet na 16 jaar 380000km.

Misschien gaat die automaat wel 600000km mee, aan de andere kant, ze slijten wel langzaam.
.
pi_156151094
Als je hem inruilt krijg je er waarschijnlijk niet veel voor.
Ik zou hem lekker oprijden en niet teveel geld meer aan uitgeven.
Rustig aan op zoek gaan naar een vervanger.
Een distributieriem springt niet zomaar kapot.
Je kan hem ook houden maar dan gaan er gezien de leeftijd wel meer kosten bij komen vermoed ik.
pi_156151812
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 13:45 schreef Fien1989 het volgende:

[..]

De kleine beurt overslaan?! Gaat hij dan niet juist korter mee? :o

Dat probleem met die koelfan zat er al in toen ik de auto kocht. Al een paar keer door een garage naar laten kijken, maar heeft nooit wat opgeleverd, omdat het probleem niet ter plekke reproduceerbaar is :{ Ook nooit wat vervangen overigens, omdat ze niks konden vinden.

Zelf kan ik niet vinden waar het relais zit in de auto en kan 'm ook niet zelf vervangen :{ Om te voorkomen dat er straks onderdeel-na-onderdeel wordt vervangen als zijnde "trail-en-error" en het een rekening oplevert van 300 euro ofzo, heb ik het maar gelaten voor wat het is.
In het koelfan systeem zitten behalve de draden maar een paar onderdelen:

• Koelfan (duh)

• Thermostaatschakelaar

• Relais tbv fan

De fan is wel in orde, daar gaan we even vanuit. Verder is het dan of de schakelaar van ¤13,50 of het relais van ¤6,50. Daarom gewoon allebei laten vervangen, de schakelaar komt nog een paar ltr koelvloeistof bij en een half uurtje(max!) werkplaatstarief voor de montage. Relais is minutenwerk voor de enigszins kundige monteur. Voor dat geld allebei (laten) vervangen, van alle gedoe af (kortsluiting in bedrading dargelaten, maar omdat het allen bij warm weer gebeurt zal het de schakelaar zijn).

[ Bericht 1% gewijzigd door eRKa op 16-09-2015 21:33:38 ]
  Forum Admin woensdag 16 september 2015 @ 20:53:41 #15
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_156152608
Gewoon doen. Ken je geen handige harrie ergens? Laat je die de kleine beurt en evt de riem doen

Onderdelen zijn de kosten opzich niet namelijk en als jou zo hoor..

Ik heb eeuwig spijt dat ik mn eerste auto weggedaan heb.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_156157065
Ik moet niet te hard praten dat de auto weinig problemen heeft... ik ontdek net dat mijn kofferbak-klep niet meer v/h slot wil gaan :'( Maandag deed hij het nog, gisteren niet gereden en vandaag is het stuk. Als ik de centrale vergrendeling open of dicht doe, hoor ik niks bij de kofferbak. En er zit ook geen sleutelgat in, dus hij is op dit moment permanent op slot :{ Enige manier om de kofferbak te bereiken is via het interieur door de achterbank in te klappen :{

quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 19:43 schreef eXplorer1 het volgende:
4500km in 1.5 maand? Respect dat je dat wil doen op benzine ipv diesel of LPG.

Houd er ook rekening mee dat een distri die vervangen moet worden ook een hele deuk heeft op de restwaarde al zal dat zowiezo niet veel zijn.

Houd er ook rekening mee dat je wellicht je draagarmrubbers, fuseekogels en dergelijke gaat krijgen binnenkort.
Ten tijde dat ik deze auto kocht, ging ik ervan uit dat er maar 15.000km per jaar mee gereden zou worden :P

En dan nog, voor een budget van rond de ¤1500, wel alle opties willen die op deze zit èn geen te zware auto i.v.m. MRB... kan je niet zoveel anders kopen dan een benzine-auto. Daarbij mag je met een oude diesel niet in veel Duitse steden komen... dan hoef ik 'm sowieso niet, want ik wil wel een auto waar ik overal in mag :) En LPG... tja... ik las wel dat er relatief vaak (ontstekings)problemen kunnen zijn met de installatie of dat de kleppen vaker aan vervanging toe zijn. Vooral bij oudere LPG-auto's schijnt duurder onderhoud een punt te zijn. Dan blijft benzine over als zijnde alle plekken toegankelijk en betrouwbaar :)

quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 20:35 schreef eRKa het volgende:

[..]

In het koelfan systeem zitten behalve de draden maar een paar onderdelen:

• Koelfan (duh)

• Thermostaatschakelaar

• Relais tbv fan

De fan is wel in orde, daar gaan we even vanuit. Verder is het dan of de schakelaar van ¤13,50 of het relais van ¤6,50. Daarom gewoon allebei laten vervangen, de schakelaar komt nog een paar ltr koelvloeistof bij en een half uurtje(max!) werkplaatstarief voor de montage. Relais is minutenwerk voor de enigszins kundige monteur. Voor dat geld allebei (laten) vervangen, van alle gedoe af (kortsluiting in bedrading dargelaten, maar omdat het allen bij warm weer gebeurt zal het de schakelaar zijn).
Hmmm... maar dan moet ik wel een garage vinden die dat gaat doen, niet meer, niet minder. De garage-meneer waar ik heen ga, kan dat namelijk niet, hij had toen ik ermee kwam gezegd "ik weet het niet" en is er verder niks meer aan gedaan :{

Naar een Renault-garage gaan, daar zullen ze het misschien wel weten, maar daar betaal je over het algemeen ook vrij veel voor de onderdelen en montagekosten :{

quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2015 20:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Gewoon doen. Ken je geen handige harrie ergens? Laat je die de kleine beurt en evt de riem doen

Onderdelen zijn de kosten opzich niet namelijk en als jou zo hoor..

Ik heb eeuwig spijt dat ik mn eerste auto weggedaan heb.
Ik laat de auto meestal onderhouden en repareren bij een garage-meneer die in het weekend "bijklust". Op werkdagen is hij automaatbakken-monteur :)

Hij doet tot nu toe alle beurten en vorige keer ook de d-riem met toebehoren... maar toen was het zo goedkoop omdat hij zich in de benodigde tijd had vergist... ik vrees dat het deze keer niet voor 440 gaat lukken :{ Hij haalt wèl de originele distributieset, multiriem+rollers en waterpomp bij Renault en die zijn op zichzelf al meer dan 350 waard :{
pi_156157748
_O- zo de fuck, die verkeek zich in de tijd _O-
pi_156158911
Is die riem nu 5 jaar of 120000km ? Misschien kan ie wel wat langer erin blijven en ondertussen je geld sparen voor iets anders, een Honda of Toyota of Nissan helemaal oprijden.
.
  Moderator woensdag 16 september 2015 @ 23:40:46 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_156159273
Oh als die handige Harry het al eens heeft gegaan kan hij het en tweede keer sneller vervangen :P

Ik zou hem trouwens laten vervangen. Je weet nu wat je hebt. Koop je wat voor ¤1500 dan is het ook een gok wat je koopt...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_156159718
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 23:27 schreef Fer het volgende:
Is die riem nu 5 jaar of 120000km ? Misschien kan ie wel wat langer erin blijven en ondertussen je geld sparen voor iets anders, een Honda of Toyota of Nissan helemaal oprijden.
Het is 5 jaar OF 120.000km afhankelijk van wat eerder komt. Aangezien ik er relatief veel mee rij, is de 120.000km bij mij eerder :)

Een Toyota of Nissan voor die prijs en dan niet zwaarder of hoger verbruik dan de Mégane, maar wel 5-deurs, automaat, ABS, stuurbekrachtiging, elektrische ramen voor, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels, airco en trekhaak was destijds vrijwel niet te vinden. Nu waarschijnlijk ook niet. Enige was deze Mégane en nog een Suzuki Swift (die was wel veel lichter, dus minder MRB), maar dat stond aan de andere kant v/h land en met een 1.0 motor... waarschijnlijk niet heel handig om af en toe een boedelbak mee te trekken of wat door te rijden op de Duitse snelwegen :{

quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 23:40 schreef derLudolf het volgende:
Oh als die handige Harry het al eens heeft gegaan kan hij het en tweede keer sneller vervangen :P

Ik zou hem trouwens laten vervangen. Je weet nu wat je hebt. Koop je wat voor ¤1500 dan is het ook een gok wat je koopt...
Ik vrees dat die meneer de komende keer meer gaat rekenen voor de d-riem vervangen :P Als het zo ver is ga ik hem van te voren een prijsopgave laten doen :)
pi_156161923
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 22:30 schreef Fien1989 het volgende:ik vrees dat het deze keer niet voor 440 gaat lukken :{ Hij haalt wèl de originele distributieset, multiriem+rollers en waterpomp bij Renault en die zijn op zichzelf al meer dan 350 waard :{
Een complete set die niet van Renault komt, kost net niet de helft....
Zelf altijd goede ervaringen met Gates en Winparts. Op een auto van deze leeftijd zou ik geen dure originele spullen meer gebruiken.
pi_156162073
Als je voor iets anders zou gaan voldoet een Mitsubishi Carisma aan je eisen. Retebetrouwbaar!
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_156168445
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 07:23 schreef eRKa het volgende:
Zelf altijd goede ervaringen met Gates en Winparts. Op een auto van deze leeftijd zou ik geen dure originele spullen meer gebruiken.
Gates is gewoon goed spul inderdaad, die ook OEM spul maakt voor veel autofabrikanten.
Kan best dat het originele Renault spul daar ook weg komt ......
pi_156168786
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 07:23 schreef eRKa het volgende:

[..]

Een complete set die niet van Renault komt, kost net niet de helft....
Zelf altijd goede ervaringen met Gates en Winparts. Op een auto van deze leeftijd zou ik geen dure originele spullen meer gebruiken.
Die set is exclusief de multiriem, die ook mee wordt vervangen met de distributieset. Dus deze komt er ook nog bij van ¤93,51:
https://www.winparts.nl/m(...)0-gates/p423016.html

Dan is het hooguit ¤100,- goedkoper dan volledig origineel Renault.

De distributieset wil ik liever origineel, is toch wel een belangrijk onderdeel. De waterpomp en de multiriem-set mag van mij wèl imitatie zijn gezien de leeftijd v/d auto :)

quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 07:45 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Als je voor iets anders zou gaan voldoet een Mitsubishi Carisma aan je eisen. Retebetrouwbaar!
Maar die komen niet zo vaak voor met de door mij gewenste opties en t/m ¤1500. Ik heb ze welgeteld 2 of 3 keer gezien die volledig aan mijn eisen voldeden, maar toen had ik mijn Mégane al.

Wat ik vergeet bij te vermelden, is dat het ook een hatchback (of station) moet zijn i.v.m. vervoeren van spullen. De Carisma komt vaker voor als sedan dan hatchback :{ En automaat verminderd de keuze nog aanzienlijker :{

Waar ik ook wel eens naar gekeken heb een Suzuki Baleno station, dat zijn gek genoeg één v/d weinige stations die zo licht zijn. Maar ja... komen ook niet vaak voor in "mijn smaak" en daarbij is het verbruik vrij fors.
pi_156169408
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 13:38 schreef Fien1989 het volgende:
Die set is exclusief de multiriem, die ook mee wordt vervangen met de distributieset. Dus deze komt er ook nog bij van ¤93,51:
https://www.winparts.nl/m(...)0-gates/p423016.html
Riemspanner voor de multiriem zou ik overslaan, tenzij die er heel slecht uitziet. Als die spanrol kapot gaat is er niet zo veel aan de hand (in tegenstelling tot die van de db-riem).
quote:
Dan is het hooguit ¤100,- goedkoper dan volledig origineel Renault.
Is toch weer 100 euro!
quote:
De distributieset wil ik liever origineel, is toch wel een belangrijk onderdeel. De waterpomp en de multiriem-set mag van mij wèl imitatie zijn gezien de leeftijd v/d auto :)
...
De originele riem komt ook gewoon bij Gates of Conti o.i.d. vandaan ;) Het is niet alsof er ergens in China een fabriekje staat dat slecht passende imitatieriemen in elkaar flanst van omgesmolten vuilniszakken en afgeknipt hoofdhaar wat uit het mortuarium is ontvreemd..
pi_156170638
Overigens gaat bij mij a.s. zaterdag een nieuwe distributieriem op m'n Volvo 850. Ook hoge kilometerstand (375k), ook automaat. Dat gekke ding heeft trouwens aan onderhoud en reparaties de afgelopen 7 jaar nog geen 1500 euro gekost.. Nee, niet per jaar, totaal. Inclusief kosten voor de APK _O-
  FOK!fotograaf donderdag 17 september 2015 @ 15:22:07 #27
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_156171341
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 14:54 schreef DonJames het volgende:
Overigens gaat bij mij a.s. zaterdag een nieuwe distributieriem op m'n Volvo 850. Ook hoge kilometerstand (375k), ook automaat. Dat gekke ding heeft trouwens aan onderhoud en reparaties de afgelopen 7 jaar nog geen 1500 euro gekost.. Nee, niet per jaar, totaal. Inclusief kosten voor de APK _O-
Hoge kilometerstand? Volvo 850? :') Je hebt net je inloopolie mogen vervangen. :P Die dingen rijden probleemloos, mits onderhoud op tijd is, over de 6 a 7 ton heen.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_156171403
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 15:22 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Hoge kilometerstand? Volvo 850? :') Je hebt net je inloopolie mogen vervangen. :P Die dingen rijden probleemloos, mits onderhoud op tijd is, over de 6 a 7 ton heen.
Valt voor zo'n ding wel mee inderdaad, ze zijn behoorlijk onverwoestbaar. De bijnaam van mijn 850 is overigens "de kakkerlak" :P
pi_156176869
Gewoon doorrijden niks meer aan doen. Als de riem knapt ruilmotor erin laten zetten en dan gaat ie weer een paar jaar mee.
My dials are pupillated.
  Moderator donderdag 17 september 2015 @ 19:06:57 #30
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_156176977
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 14:54 schreef DonJames het volgende:
Overigens gaat bij mij a.s. zaterdag een nieuwe distributieriem op m'n Volvo 850. Ook hoge kilometerstand (375k), ook automaat. Dat gekke ding heeft trouwens aan onderhoud en reparaties de afgelopen 7 jaar nog geen 1500 euro gekost.. Nee, niet per jaar, totaal. Inclusief kosten voor de APK _O-
375k? Man je Volvo is net ingelopen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 26 september 2015 @ 19:33:45 #31
53151 T42
Pinball Wizard
pi_156404469
ik tuffel rond in mijn opel met 310dk en daar komt gewoon een nieuwe riem in.
overschrijven was duurder dan de aanschafwaarde. de postzegel van RDW is al duurder. ;)
heb er in jaar 60'000 op gezet verder alleen de uitlaat 2 plaatsen gelast en 2 andere bandjes.

verder heb ik een vriend die monteur is ;)
pi_156420461
Gewoon nieuwe riem in laten zetten.
Wanneer die knapt, is je auto redelijk total loss. Rijdt je auto echter nog, verdien je die 500¤ wel terug aan de meerprijs die je voor de auto tweedehands terugkrijgt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')