Er is een probleem met de koelfan (die ene die achter de radiator zit) van mijn auto. Het gaat nog steeds om de Renault Mégane 1.6 16v (K4M-701 blok met DP0 automaatbak), bj 1999, tellerstand ongeveer 360k. Brandstof is benzine, geen LPG-installatie o.i.d.
Het probleem zit er eigenlijk al in sinds ik 'm 3 jaar geleden kocht, maar het komt hooguit ongeveer 2 tot 4 keer per jaar voor, voornamelijk bij warmer weer en ook alleen in bepaalde omstandigheden. Het werd dus snel een "vergeten" probleem.
Het probleem is als volgt: de koelfan werkt meestal prima. Zo nu en dan slaat hij aan als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt en gaat ook weer uit als de temperatuur gezakt is. Tot zover normaal.
Maar heel soms komt het voor dat de koelfan nog blijft draaien als de motor is uitgezet, zelfs met contact volledig uit, sleutel eruit. En dan stopt hij niet meer vanzelf, draait net zo lang door totdat de accu leeg is

3 jaar geleden is in de eerste maand na aankoop de accu op deze manier in 6 uurtjes leeg getrokken na een avondje bij een vriend verblijven

Daarna kwam het lange tijd niet meer voor en de keren waarbij het gebeurde, merkte ik het op tijd en dan is het simpel op te lossen: de motor weer starten en ongeveer een minuutje stationair laten draaien. Dan zakt de temperatuur en stopt de koelfan vanzelf. En dan uitzetten

Als het niet te warm is, is zelfs contact aanzetten tot het 2e vakje en weer uitzetten voldoende, motor hoeft dan niet eens gestart te worden.
Gisteren kwam ik het probleem dus ook weer tegen: auto was afgekoeld na een half dagje in een parkeergarage, daarna gestart en 3,5km mee gereden in warm weer naar de McDonalds. Daar uitgezet had ik niet gemerkt dat de koelfan nog draaide en toen ik terugkwam na 1,5 uur draaide hij nog

Gelukkig de accu nog niet leeg, maar als hij thuis had gestaan, was hij de volgende dag wel echt leeg

Het lijkt erop dat het probleem voornamelijk kan optreden in situaties waarin de koelfan vaker moet draaien m.a.w. situaties waarin de koeling door rijwind beperkt is gecombineerd met warmer weer en zwaardere belasting v/d motor. Voorbeelden:
- Korte stadsritten.
- Zware belasting i.c.m. lage snelheden (=minder rijwind) bijv. bergen rijden of aanhangwagen trekken.
Ik heb ooit wel eens een keer in de zekeringenkast onder de motorkap gekeken (kastje rechtsonder als je ervoor staat) terwijl het probleem optrad. Er zaten daar een aantal paarse relais in waarvan volgens mij eentje dan warm werd als de koelfan al zo'n 2 uur heeft gedraaid. Als je die eruit trok, stopte de koelfan. Maar bij terugplaatsen draaide hij weer vrolijk verder. Ook alle relais in dat kastje tegelijk lostrekken en weer terugplaatsen leverde hetzelfde op. En ik had ook geprobeerd om het warme relais om te wisselen met een andere koude van hetzelfde type en dan draait de koelfan ook nog steeds. Dus het lijkt mij dat het warme relais niet kapot is, maar hij warm was geworden doordat hij zo lang bekrachtigd was door iets anders

Omdat hij toen na 2 uur draaien al echt koel was, hoefde ik alleen maar het contact tot het tweede vakje (=waarbij je instrumenten ook aangaan) aan te zetten en weer uit, toen stopte de koelfan al met draaien. Starten van niet eens nodig.
De auto rijdt verder prima. Ook geen koelproblemen ermee gehad. Hij kan in zomers weer uren in de file, in het stadsverkeer of met 170km/u op de Duitse autobahn rijden, nooit koelproblemen gehad ermee. Lange ritten van 600km zijn ook nooit een probleem. Ook geen dusdanige vloeistoflekkages gehad waarbij ik ze moest bijvullen tussen de 20k beurten door.
Het probleem is misschien meer elektrisch van aard, maar ik heb geen idee waar dat kan zitten

Ook weet ik eigenlijk niet of bij dit type auto de koelfan überhaupt hoort na te kunnen draaien als het contact al uit is.
Bij moderne auto's zie je nog wel eens een sticker waarop staat dat je moet oppassen voor de koelfan is mogelijk na draait. Maar bij deze staat dat nergens.
Tijdens het rijden is er geen last van dit probleem. Het is alleen erg vervelend als je het bij het uitstappen niet opmerkt dat hij nog draait (bijv. als de auto op een lawaaiige plek staat) en dan een lege accu hebt als je terugkomt

Als het geen dure reparatie is, wil ik het eigenlijk nog (laten) repareren. Maar dan moet ik natuurlijk wel weten wat er stuk aan kan zijn...
Edit: toen dit probleem gisteren optrad, had ik wel toevallig de airco aan. Ik heb geen idee of het gebruikt van de airco invloed heeft op de koelfan