Het Nijmeegse metalfestival FortaRock overweegt het geplande optreden van de Amerikaanse band Down te annuleren. De reden: racistische uitlatingen van zanger Phil Anselmo. De zanger heeft de afgelopen dagen grote commotie veroorzaakt in de rockwereld door het Amerikaanse festival Dimebash af te sluiten met een Hitlergroet en de woorden 'white power'.
,,Schandalig'', zegt FortaRock-directeur Robert Korstanje, die Down had geboekt voor 5 juni. ,,We neigen er sterk naar om deze band te cancelen. Daarover zijn we op dit moment in gesprek. Als dit zijn ding gaat worden, dan willen wij daar niks mee te maken hebben.''
Grapje
Anselmo, vooral bekend geworden als frontman van de band Pantera, deed zijn gedrag aanvankelijk af als een grapje. Backstage zou er witte wijn zijn gedronken en daar refereerde hij naar eigen zeggen aan met zijn uitlatingen. Collegazanger Rob Flynn, van de band Machine Head, rekende daar vervolgens keihard mee af. Op een Youtube-filmpje zei hij: ,,Ik was erbij en ik kan je verzekeren dat er backstage geen Chardonnay of Pino Gris te bekennen was.''
Zaterdag ging Anselmo alsnog door het stof. ,,Ik verdien alle kritiek'', stelt hij in een filmpje dat hij online zette. ,,Het was laat. Er werden backstage grappen gemaakt die doorwerkten naar het podium. Het was stom en nergens voor nodig.''
Vervangende act
FortaRock-directeur Korstanje kan er niet om lachen. ,,Zeker niet als je hoort hoe hij de woorden white power uitspreekt. Heel opruiend.''
Korstanje hoopt, na overleg met mede-organisator Mojo en het Amerikaanse management van Down, snel uitsluitsel te kunnen geven. De juridische mogelijkheden om onder de verbintenis met de band uit te komen worden momenteel verkend. Als Down van het FortaRock-programma wordt geschrapt, komt er een vervangende act. FortaRock vindt dit jaar op 4 en 5 juni plaats op de Goffertweide in Nijmegen.