Er ligt dus niks vast op papier?quote:Op maandag 14 september 2015 15:25 schreef Noe-Quelle het volgende:
C verkoopt de dijk aan D (met de mondelinge afspraak dat de gebruiksrechten in stand blijven). D verkoopt de dijk vervolgens aan E. E weigert nu deze gebruiksrechten te verlenen en beroept zich op zijn eigendomsrecht.
Mijn boerenverstand, niet gehinderd door enige studie rechten zegt dat dat ws niet onder recht op overweg valt. De auto word er geparkeerd, de auto rijd er niet overheen. Recht op overweg is van toepassing op een passerende beweging om ergens te kunnen komen. Als de auto op de stijger/kade geparkeerd zou kunnen worden zou het overweg kunnen zijn...quote:Op maandag 14 september 2015 16:14 schreef hottentot het volgende:
Verjaring een optie?
Maar er is toch gewoon recht van overpad omdat het object anders niet te bereiken is, de kade is nog steeds van C.
De auto valt onder recht op overweg, lijkt mij dat dit niet meer op te eisen is onder de nieuwe eigenaar.
Artikel 252 lijkt mij niet terzake doende omdat er niet sin een notariële akte is geregeld en dit artikel dan niet geldig is.
A heeft een bedrijfsboot en B heeft zijn eigen bedrijfsboot. Dat de boot van A. een reparatieboot is doet niet terzake.quote:Op maandag 14 september 2015 16:31 schreef bouwboertje het volgende:
[..]
Mijn boerenverstand, niet gehinderd door enige studie rechten zegt dat dat ws niet onder recht op overweg valt. De auto word er geparkeerd, de auto rijd er niet overheen. Recht op overweg is van toepassing op een passerende beweging om ergens te kunnen komen. Als de auto op de stijger/kade geparkeerd zou kunnen worden zou het overweg kunnen zijn...
Links om of rechts om hebben de twee booteigenaren het niet handig aangepakt en zal de nieuwste eigenaar zeer ws zijn zin gaan krijgen.
@TS
beetje vage zin dit..
A heeft een reparatieboot met ligplaats in de waal. B heeft ook een bedrijfsboot met ligplaats"
wie heeft nu welke boot? Ik vermoed niet dat het direct van invloed is op de uitkomst van de casus, maar soms zit het in de details en dan is dit toch wel een vage omschrijving.
dat het niet veel uitmaakt voor de uitslag geloof ik wel en gaf ik al aan. De omschrijving gedaan door TS is alleen wel erg krom. dat was mijn puntje. Dat is bij jou quote eigenlijk ook wel een beetje het geval maar al een stuk minder.quote:Op maandag 14 september 2015 16:33 schreef hottentot het volgende:
[..]
A heeft een bedrijfsboot en B heeft zijn eigen bedrijfsboot. Dat de boot van A. een reparatieboot is doet niet terzake.
Dat klopt, maar er staat "ook" en TS heeft zoals een goede TS betaamt natuurlijk een feitelijk juiste weergave van zijn casus weergegeven.quote:Op maandag 14 september 2015 16:35 schreef bouwboertje het volgende:
[..]
dat het niet veel uitmaakt voor de uitslag geloof ik wel en gaf ik al aan. De omschrijving gedaan door TS is alleen wel erg krom. dat was mijn puntje. Dat is bij jou quote eigenlijk ook wel een beetje het geval maar al een stuk minder.
Aan de andere kant...
als de een een zakelijke boot heeft en de andere een particulier verhaal, dan zou het misschien wel van invloed kunnen zijn. De ene partij vind nu eenmaal meer bescherming in het wetboek dan de andere...
Zou het hier dan niet juist jou taak als advocaat zijn om client A duidelijk te maken dat hij of zij geen casus heeft ? Ik doe even de aanname dat het een studie situatie is, althans dat hoop ik.quote:Op maandag 14 september 2015 22:34 schreef Noe-Quelle het volgende:
Hartelijk dank voor de reacties en excuses voor de vage omschrijving.
Zowel A als B hebben een bedrijfsmatig geëxploiteerde reparatieboot.
Er staat in der daad niks op papier. Inmiddels ben ik erachter dat het gezien moet worden als een persoonlijke verplichting (de gebruiksrechten verleent door C) die niet van rechtswege mee over gaat bij het overdragen van de dijk aan een nieuwe eigenaar. A heeft dus geen poot om op te staan.
De bedoeling is dat ik een dagvaarding opstel (A dagvaard E). Ik ben feitelijk dus advocaat van A. Ik moet dus met een eis en dergelijke komen. Ik denk dat ik dan maar een beroep doe op redelijkheid en billijkheid (dat A de tijd moet krijgen om zich aan de nieuwe situatie aan te passen) en daarnaast kijken of een recht van overpad een optie is.. Ik vind het erg moeilijk om met een goede beargumentatie te komen aangezien er dus niet veel te redden valt voor A. Verjaring zou ik nog verder uit moeten zoeken.
Het is toch de eigen schuld van A dat hij zijn bedrijf afhankelijk maakt van een gunst/dienst die hij onvoldoende vastgelegd heeft?quote:Op maandag 14 september 2015 22:34 schreef Noe-Quelle het volgende:
Ik denk dat ik dan maar een beroep doe op redelijkheid en billijkheid (dat A de tijd moet krijgen om zich aan de nieuwe situatie aan te passen)
Als je niet kunt aantonen dat ook E is gebonden aan de afspraak tussen A, C en D dan zal het een verkapte smeekbede worden.quote:Op dinsdag 15 september 2015 09:22 schreef Noe-Quelle het volgende:
Wat zou ik het beste in deze dagvaarding aan kunnen voeren?
Blijkbaar klopt er iets niet in jouw redeneringen want waarom zou men je een casus geven die je niet goed kunt doen?quote:Op dinsdag 15 september 2015 09:22 schreef Noe-Quelle het volgende:
Het schrijven van deze dagvaarding is zo moeilijk aangezien ik er zelf dus niet in geloof dat dit iets opleverd voor mijn "client".
Je verwacht teveel van het onderwijs tegenwoordig.quote:Op dinsdag 15 september 2015 17:59 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Blijkbaar klopt er iets niet in jouw redeneringen want waarom zou men je een casus geven die je niet goed kunt doen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |