Prosecco is gewoon heel ander product, kan ook lekker zijn, maar verwacht geen toast, complexiteit en fijne bubbels.quote:Op donderdag 17 september 2015 13:30 schreef mytec het volgende:
[..]
dit inderdaad. Bests fles ooit geproefd qua mouserende wijn- prosecco Valdobbiadene- cartizze , Huis even kwijt. Champagne is aan veel meer regels gebonden maar niet altijd lekkerder. Staat op Netflix een leuke docu over het maken van champagne.
Edit: deze http://www.docwine.it/IT/(...)re-v8+.php?idVar=392 Destijds 25 voor betaald op het vliegveld.
Dat klopt maar dat geld ook voor sekt en cava, Champagne is heel anders omdat het ook tijd krijgt om anders te worden. Als ik het goed heb kan dat ook helemaal niet met de cava en prosecco's omdat de druivensoort niet voor lang bewaren is. Maar dat maakt het niet minder lekker voor mij, ik kan genieten van een goede prosecco en ook van een champagne ( veel minder gehad vanwege de prijs).quote:Op zondag 20 september 2015 19:21 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Prosecco is gewoon heel ander product, kan ook lekker zijn, maar verwacht geen toast, complexiteit en fijne bubbels.
Champagne is meestal aardig goed gelet op de regelgeving, prosecco is meestal troep. Aan beide kanten natuurlijke vele uitzonderingen
Witte wijn rijpt helemaal niet na op de fles, hij wordt niet beter als je hem lang laat liggen.quote:Op zondag 20 september 2015 20:42 schreef mytec het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat geld ook voor sekt en cava, Champagne is heel anders omdat het ook tijd krijgt om anders te worden. Als ik het goed heb kan dat ook helemaal niet met de cava en prosecco's omdat de druivensoort niet voor lang bewaren is. Maar dat maakt het niet minder lekker voor mij, ik kan genieten van een goede prosecco en ook van een champagne ( veel minder gehad vanwege de prijs).
Goede Champagne (of andere witte wijn) ontwikkeld zich wel degelijk op de fles. Zeker niet elke wijn (Idem met rood), maar dit is echt gewoon lulkoek.quote:Op zondag 20 september 2015 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Witte wijn rijpt helemaal niet na op de fles, hij wordt niet beter als je hem lang laat liggen.
Zie deze link voor wat mythes http://www.winepros.org/aftertaste/3-myths.htm lang niet alle wijnen worden er beter van, de meeste eigenlijk niet. Maar "vintage" champagne wel degelijk, dus niet de goedkoopste flessen maar alleen grand cru's. Normale wijn max 4 jaar op een fles, grand cru's 20+ is mogelijk.quote:Op zondag 20 september 2015 21:07 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Goede Champagne (of andere witte wijn) ontwikkeld zich wel degelijk op de fles. Zeker niet elke wijn (Idem met rood), maar dit is echt gewoon lulkoek.
Zolang de wijn "leeft" en niet is vermoord met sulfiet verandert de wijn gewoon over een periode van tijd. En dus zal witte wijn ook "rijpen".quote:Op zondag 20 september 2015 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Witte wijn rijpt helemaal niet na op de fles, hij wordt niet beter als je hem lang laat liggen.
Je kan in Nederland nauwelijks een fles Berlucchi vinden, laat staan het echt goede spulquote:
Maar rijpt hij ook? Ik betwijfel dat, het rijpen van rode wijn is vooral het veranderen van de Tannine in de wijn, en in witte wijn zitten geen tannines.quote:Op maandag 21 september 2015 15:01 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Zolang de wijn "leeft" en niet is vermoord met sulfiet verandert de wijn gewoon over een periode van tijd. En dus zal witte wijn ook "rijpen".
Sterker, een trockenbeerenauslese kan je langer laten liggen dan een grand cru rode wijn.
Dat ligt aan jouw definitie van rijpen. Als dat voor jouw alleen het verzachten van tannines is, tja dan maak je het lastig.quote:Op maandag 21 september 2015 15:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar rijpt hij ook? Ik betwijfel dat, het rijpen van rode wijn is vooral het veranderen van de Tannine in de wijn, en in witte wijn zitten geen tannines.
quote:Op zaterdag 19 september 2015 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:
We drinken nu een flesje sekt van Chardoney, lekker, maar vind een Riesling nog lekkerder.
en belangrijk, bij goede Champagnes (en andere goede mousserende wijnen op gist) verandert de mousse naar een fijnere (prettigere) mousse die je kunstmatig gewoon niet krijgtquote:Op maandag 21 september 2015 15:17 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Dat ligt aan jouw definitie van rijpen. Als dat voor jouw alleen het verzachten van tannines is, tja dan maak je het lastig.
De smaak verandert onder invloed van de gist die er in zit, de oxidatie en de zuurtegraad van de wijn heeft ook invloed. Fenolen uit het hout van het vat heeft ook invloed.
De ene witte wijn kan het beter hebben dan de andere. Zo kan een Riesling, een Gewurztraminer, Sauternes, Muscat er zeker wat aan hebben.
Uiteindelijk ligt het helemaal aan de wijn zelf, een rode wijn is per definitie ook geen ligwijn. Een beaujolais nouveau kan je ook geen 20 jaar neerleggen.
Ik heb gelukkig klanten in Mantova en omgeving. Die zijn echt héél lastig. Ben je er net geweest, moet je er wéér heen.quote:Op maandag 21 september 2015 15:02 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Je kan in Nederland nauwelijks een fles Berlucchi vinden, laat staan het echt goede spul
Bij COOP betaal je 10 euro voor een Berlucchi rose, was dat maar zo'n feest in Nederland. Want ze zijn verrassend goed binnen te houden.quote:Op woensdag 23 september 2015 21:38 schreef charon het volgende:
[..]
Ik heb gelukkig klanten in Mantova en omgeving. Die zijn echt héél lastig. Ben je er net geweest, moet je er wéér heen.
Dit spul is dus de moeite waard ? http://www.bernabei.it/franciacorta-docg-61-brut-berlucchi zal binnenkort eens rondkijken wat dat hier kost. zal ook eens kijken bij de COOP(adriatica)quote:Op donderdag 24 september 2015 17:31 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Bij COOP betaal je 10 euro voor een Berlucchi rose, was dat maar zo'n feest in Nederland. Want ze zijn verrassend goed binnen te houden.
Maar goed als je echt goede wijn wil, is het in Nederland toch niet te krijgen. Je betaalt ten eerste de hoofdprijs, en ten tweede hebben ze het dan nog niet...
Als je op zoek bent naar Chablis dan hebben ze het in alle vormen van ondrinkbaar.
Het is gewoon een groot merk Franciacorta, net als bijvoorbeeld de Asti Spumante van Martini, of van Ferrari.quote:Op donderdag 24 september 2015 17:49 schreef mytec het volgende:
[..]
Dit spul is dus de moeite waard ? http://www.bernabei.it/franciacorta-docg-61-brut-berlucchi zal binnenkort eens rondkijken wat dat hier kost. zal ook eens kijken bij de COOP(adriatica)
asti van martini vind ik niet echt lekker, maar zal binnenkorst eens bij een wijnzaak kijken wat een flesje kost. Gewone supermarkt had alleen prosecco, asti en pignoletto frizante.quote:Op donderdag 24 september 2015 20:00 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Het is gewoon een groot merk Franciacorta, net als bijvoorbeeld de Asti Spumante van Martini, of van Ferrari.
Het zijn dus niet de beste Franciacortes die er geproduceerd worden, maar een vergelijking met Moët&Chandon mag je volgens mij wel trekken.
Ja, het gaat gewoon om het merk qua grote. Het is groot en niet noodzakelijk representatief voor wat er mogelijk is binnen de stijl. Dat geldt voor Martini, Berlucchi, Ferrari, en een lading andere merken.quote:Op donderdag 24 september 2015 21:12 schreef mytec het volgende:
[..]
asti van martini vind ik niet echt lekker, maar zal binnenkorst eens bij een wijnzaak kijken wat een flesje kost. Gewone supermarkt had alleen prosecco, asti en pignoletto frizante.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |