abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156060091
quote:
14s.gif Op zondag 13 september 2015 21:05 schreef Triggershot het volgende:
Er zijn minimaal 18 gedocumenteerde verschillende interpretaties van de Koran, gesplitst in complete verschillende stromingen en manieren van aanbidding en lezen, dat zo ver gaat als onderwerpen als of je nu wel of geen garnalen mag eten, nu blij, nu het licht gezien?
Er is 1 algemeen geaccepteerde Koran die sinds dacht ik 150 jaar terug is dat de enige Koran die als echte Koran geaccepteerd wordt. Volgens mij ligt die in egypte. Maar zoals jij het dus zegt zijn alle 18 Korans even 4rechtsgeldig binnen Islam? Dus de kans dat een Moslim de verkeeerde Koran volgt en er dus helemaal naast ziet is 18 tegen 1?
pi_156060100
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 21:08 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Ik vroeg niet om interpretaties ik vroeg hoeveel verschillende versies.
Wat denk jij dat bepalend is voor het aantal soorten Islam? Het aantal interpretaties of het aantal versies?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_156060134
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:17 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Er is 1 algemeen geaccepteerde Koran die sinds dacht ik 150 jaar terug is dat de enige Koran die als echte Koran geaccepteerd wordt. Volgens mij ligt die in egypte. Maar zoals jij het dus zegt zijn alle 18 Korans even 4rechtsgeldig binnen Islam? Dus de kans dat een Moslim de verkeeerde Koran volgt en er dus helemaal naast ziet is 18 tegen 1?
Hij heeft het over het aantal gedocumenteerde interpretaties van de Islam. Niet over 18 Korans.
pi_156060186
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:19 schreef Molurus het volgende:
Hij heeft het over het aantal gedocumenteerde interpretaties van de Islam. Niet over 18 Korans.
AH, maar er is dus geen ruimte voor interpretatie in een boek/religie die stelt Absolute autoriteit en het volmaakte woord van god te zijn m he? Snap je het nog steeds niet?
pi_156060261
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:20 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

AH, maar er is dus geen ruimte voor interpretatie in een boek/religie die stelt Absolute autoriteit en het volmaakte woord van god te zijn m he? Snap je het nog steeds niet?
Jij lijkt nog steeds niet te snappen dat die 18 interpretaties van hetzelfde werk feitelijk bestaan. Dat jij beweert dat minimaal 17 daarvan verkeerde interepretaties zijn is volstrekt oninteressant.
pi_156060280
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:18 schreef Molurus het volgende:
Wat denk jij dat bepalend is voor het aantal soorten Islam? Het aantal interpretaties of het aantal versies?
Die zijn irrelevant. Er valt niks te interpreteren. Dat je de Koran die de absolute autoriteit zegt te hebben en volmaakt is, maakt dat irrelevant. Die Koran zegt zelf at er maar 1 Islam is, en dat is de letterlijke inhoud met een absolute autoriteit!!
pi_156060344
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:22 schreef Molurus het volgende:
Jij lijkt nog steeds niet te snappen dat die 18 interpretaties van hetzelfde werk feitelijk bestaan. Dat jij beweert dat minimaal 17 daarvan verkeerde interepretaties zijn is volstrekt oninteressant.
Net dat is juist het punt waar het om gaat!
pi_156060378
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:22 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Die zijn irrelevant. Er valt niks te interpreteren.
Feitelijk onjuist. De door Triggershot genoemde interpretaties bestaan werkelijk, of jij ze nou leuk vindt of niet. Voor elk van die interpretaties zijn er groepen moslims die ze verdedigen.
pi_156060497
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:24 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Net dat is juist het punt waar het om gaat!
Als atheist kun je maar 1 standpunt echt goed verdedigen: namelijk dat niet zozeer minimaal 17 daarvan onjuist zijn, maar alleen dat ze allemaal onjuist zijn.

En dan is het per definitie onzinnig om 1 interpretatie aan te wijzen als de juiste.
pi_156060546
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:24 schreef Molurus het volgende:
Feitelijk onjuist. De door Triggershot genoemde interpretaties bestaan werkelijk, of jij ze nou leuk vindt of niet.
Een interpretatie van de Koran is niet de Koran. In elke vorm van zoals men het noemt komt maar 1 ding naar voren. Totale onderwerping naar het woord van god.

Allemaal gebaseerd op DE Koran/ Die is absoluut en volmaakt voor een Moslim. Vind je als Moslim van niet dan ben je geen (goed) Moslim
pi_156060627
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:26 schreef Molurus het volgende:

En dan is het per definitie onzinnig om 1 interpretatie aan te wijzen als de juiste.
Dan snap je het dus echt niet. Het gaat er niet om welke de juiste is voor de mens, maar voor de Moslim. Voor een niet Moslim is het enkel relevant waar het indruist tegen de democratie!!
pi_156060890
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 21:13 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Dan zou ik dat bord voor je kop maar eens weghalen als ik jou was.

Tot die tijd, veel plezier in lalaland.
Zelfs dat snap je niet, veel inhoud is niet aan jouw persoon besteed begrijp ik.
pi_156060926
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:29 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dan snap je het dus echt niet. Het gaat er niet om welke de juiste is voor de mens, maar voor de Moslim. Voor een niet Moslim is het enkel relevant waar het indruist tegen de democratie!!
Over het onderstreepte kun je alleen een zinnige uitspraak doen als je de Islam in zekere zin ziet als een waar geloof. Zonder dat is er niet zoiets als 'de juiste interpretatie voor een moslim', dan zijn er geen juiste interpretaties.

En twee verschillende moslims kunnen daar verschillend over denken. In de praktijk zijn er dus minimaal 18 verschillende stromingen.

En de mate waarin zo'n geloof indruist tegen de democratie hangt weer daar vanaf. Dat is dus niet eenduidig. Niet alle stromingen zijn in strijd met de westerse vrijheid en democratie.

Overigens is het gedachtengoed van dhr Wilders dat in belangrijke mate wel.
pi_156061103
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Over het onderstreepte kun je alleen een zinnige uitspraak doen als je de Islam in zekere zin ziet als een waar geloof. Zonder dat is er niet zoiets als 'de juiste interpretatie voor een moslim', dan zijn er geen juiste interpretaties.

En twee verschillende moslims kunnen daar verschillend over denken. In de praktijk zijn er dus minimaal 18 verschillende stromingen.

En de mate waarin zo'n geloof indruist tegen de democratie hangt weer daar vanaf. Dat is dus niet eenduidig. Niet alle stromingen zijn in strijd met de westerse vrijheid en democratie.

Overigens is het gedachtengoed van dhr Wilders dat in belangrijke mate wel.
Het idiote is alleen dat je van figuren zoals Wilders nog steeds wel her en der een nuance hoort ten gunste van moslims, maar dat anderen hier zich uitsluitend door IS-achtige groepen laten dicteren wat 'de' Islam is.
pi_156061121
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:34 schreef Molurus het volgende:
Over het onderstreepte kun je alleen een zinnige uitspraak doen als je de Islam in zekere zin ziet als een waar geloof.
Het kan ook objectief zonder het als waar geloof te zien. Het gaat er immers niet om dat het het ware geloof is voor Molsims. het gaat er om wat de Moslim vindt, of beter gezegd MOET vinden volgens datgene dat is geinterpreteert!!
pi_156061168
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:37 schreef Triggershot het volgende:
maar dat anderen hier zich uitsluitend door IS-achtige groepen laten dicteren wat 'de' Islam is.
Ja, vooral Moslims hebben daar een haddje van!!
pi_156061443
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:27 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Een interpretatie van de Koran is niet de Koran. In elke vorm van zoals men het noemt komt maar 1 ding naar voren. Totale onderwerping naar het woord van god.

Allemaal gebaseerd op DE Koran/ Die is absoluut en volmaakt voor een Moslim. Vind je als Moslim van niet dan ben je geen (goed) Moslim
jij herhaalt alleen maar wat extremisten zeggen. vor de meeste moslims ter wereld is 1 keer per week , op zn hoogst, naar de moskee voldoende om een goed moslim te zijn. de overgrote meerderheid doet dat alleen maar, of nog minder.
volgens de koraan MOET een moslim 5 keer per dag bidden.

zoals je dus ziet, maakt het voor heel veel moslims niet zoveel uit wat er precies in de koraan staat.
dat is dus het liberalere deel van de islam. die nemen het allemaal niet zo letterlijk. als ze er zich al uberhaubt mee bezig houden.
pi_156061482
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:44 schreef pokkerdepok het volgende:
volgens de koraan MOET een moslim 5 keer per dag bidden.
Nee.
pi_156061535
Linksom of rechtsom lijkt het er niet bepaald veel toe te doen wat er in de Koran staat. :D
pi_156061829
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2015 21:45 schreef Triggershot het volgende:
Nee.
Dus die 5 zuilen van Islam bestaan helemaal niet voor een Moslim? En dus de tweede zuil, De salat(geloofsbeleidenis), bestaat ook niet?
pi_156061854
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Het idiote is alleen dat je van figuren zoals Wilders nog steeds wel her en der een nuance hoort ten gunste van moslims, maar dat anderen hier zich uitsluitend door IS-achtige groepen laten dicteren wat 'de' Islam is.
Ik vrees dat die 'nuance' voor 80% juridisch gemotiveerd is. Wilders heeft ongetwijfeld een paar advocaten die een kammetje door al zijn uitspraken halen.
pi_156061917
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vrees dat die 'nuance' voor 80% juridisch gemotiveerd is. Wilders heeft ongetwijfeld een paar advocaten die een kammetje door al zijn uitspraken halen.
Ongetwijfeld, hij speelt het heel tactisch, maar ik acht hem de grootste Islamofoob in heel het Westen, op TS na dan, maar als hij zelfs her en der een genuanceerd uitspraak kan doen, zegt dat veel over figuren die dat niet kunnen.
pi_156061943
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:51 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Dus die 5 zuilen van Islam bestaan helemaal niet voor een Moslim? En dus de tweede zuil, De salat(geloofsbeleidenis), bestaat ook niet?
Er staat kennelijk nergens in de Koran dat een moslim 5 keer per dag moet bidden. Aangezien ik Triggershot qua kennis van de Koran hoog heb zitten neem ik dat zo van hem aan.
pi_156061976
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
Denk jij dat de meerderheid van de mensen die de overheids volgen een grove schatting (op basis van etniciteit overigens) als Moslim beschouwt daadwerkelijk vijfmaal per dag bidt?
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_156062069
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er staat kennelijk nergens in de Koran dat een moslim 5 keer per dag moet bidden. Aangezien ik Triggershot qua kennis van de Koran hoog heb zitten neem ik dat zo van hem aan.
De rituele aanbidding, the manual, if you will, diepgaande toelichting e.d. komen allemaal van de Sunnah(traditie)/ Hadith).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')