abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 september 2015 @ 17:51:29 #51
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_156247593
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 16:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe heete die vrouwelijke auteur die spannende kinderboeken schreef?
Thea Beckmann? Kruistocht in spijkerbroek etc.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_156263054
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 15:49 schreef Teslynd het volgende:

[..]

De Vijf! En het merkwaardige daarvan was, dat het kind een eiland bezat (eigenijk: "bezat"), dat er een ondergrondse gang naar dat eiland was (dat kon toch helemaal niet?!) en dat ze bier (gemberbier) dronken.

Maar hun avonturen waren spannend, die van Pietje Bel waren leuk (totdat je wakker wordt). Dik Trom was alleen maar dwars in een verouderde omgeving en met dat doorzagen over dik zijn. De dikke kinderen in mijn omgeving hadden dat avontuurlijke niet en er werd niet over doorgezaagd, hoogstens dat iemand (kon van elke leeftijd zijn) een gezellig dikkerdje was.

Nu waren de meeste jeugdboeken toch al wat "vreemd", want de hoofdpersonen in basisschoolleeftijd gingen op echt avontuur uit. Die kinderen roeiden met een picknickmand naar het eiland. Wij mochten toen amper de straat uit als het niet was om naar school te gaan of melk te halen en vuur was te gevaarlijk om als kind een lucifer aan te mogen raken. Natuurlijk gingen we wel stiekem de straat uit, maar zo'n verbod remt je flink in je mogelijkheden tot ontdekkingsactiviteiten. En mijn broer ging stiekem vuurtjes stoken.
Die van De Vijf heb ik ook allemaal gelezen. Leuke avonturen. Wat later ben ik begonnen aan mijn eerste Scandinavische detectiveserie, Detective Kim (met zijn vrienden Erik, Katja en Bril). die waren al weer wat ouder, en rookten een pijp. Wat trouwens best goed was, was Bram Vingerling. Die heb ik laatst ook nog eentje gelezen, en dat zat nog steeds best goed in elkaar.

Mijn moeder was best streng, maar mijn vader vond alles prima, waardoor wij in bootjes zaten zonder zwemvesten, meertjes overzwommen die twee tot drie keer langer waren dan we van te voren hadden ingeschat, zodat we in het midden kramp kregen, met de stroming werden meegesleurd in zee (diezelfde dag heb ik nog het lijk van een toerist zien drijven die het niet had overleefd). Of verdwaald raakten in een Amerikaanse canyon. Toen was ik al weer wat ouder. :P

Mijn mooiste avontuur eindigde met een scene waarin ik mezelf terugvond in een bubbelbad met een prachtige Koreaanse in de buurt van Tokio.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_156263211
quote:
6s.gif Op zondag 20 september 2015 17:00 schreef Insomnia_ het volgende:
Ik voel me heel jong door deze gesprekken.
Oud genoeg om de boekjes over De Zater van Paul Maar gelezen te hebben of voorgelezen gekregen te hebben?
pi_156263216
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 05:47 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Die van De Vijf heb ik ook allemaal gelezen. Leuke avonturen. Wat later ben ik begonnen aan mijn eerste Scandinavische detectiveserie, Detective Kim (met zijn vrienden Erik, Katja en Bril). die waren al weer wat ouder, en rookten een pijp. Wat trouwens best goed was, was Bram Vingerling. Die heb ik laatst ook nog eentje gelezen, en dat zat nog steeds best goed in elkaar.

Mijn moeder was best streng, maar mijn vader vond alles prima, waardoor wij in bootjes zaten zonder zwemvesten, meertjes overzwommen die twee tot drie keer langer waren dan we van te voren hadden ingeschat, zodat we in het midden kramp kregen, met de stroming werden meegesleurd in zee (diezelfde dag heb ik nog het lijk van een toerist zien drijven die het niet had overleefd). Of verdwaald raakten in een Amerikaanse canyon. Toen was ik al weer wat ouder. :P

Mijn mooiste avontuur eindigde met een scene waarin ik mezelf terugvond in een bubbelbad met een prachtige Koreaanse in de buurt van Tokio.
Er was ook een serie over een jongen met bijnaam Draadje. Hij bouwde zelf radio's wat natuurlijk helemaal niet kon omdat alleen speciale vaklieden dat konden o.i.d. Later bouwde mijn broer een prismaradio, dus het kon op een of andere manier. Ik ben er nog steeds niet gewend aan het idee dat als er wat fout loopt elektrische apparaten als de broodrooster als radio kunnen fungeren.

Er kleven natuurlijk wel risico's aan die vrijbuiterij. Van mij mag dat ook minder. Maar boompje klimmen met vallen, als groep gaan zwemmen, dat soort dingen is gewoon gezond. Daarom is het ook niet gezond om vierjarigen al te dwingen in het schoolse leren. Eerst het fysieke ontwikkelen, dat is de basis waarmee je het rationele moet verwerven en verwerken.

quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2015 16:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe heette die vrouwelijke auteur die spannende kinderboeken schreef?
Enyd Blyton, die de serie van De Vijf schreef?
pi_156263270
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 07:06 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Er was ook een serie over een jongen met bijnaam Draadje. Hij bouwde zelf radio's wat natuurlijk helemaal niet kon omdat alleen speciale vaklieden dat konden o.i.d. Later bouwde mijn broer een prismaradio, dus het kon op een of andere manier. Ik ben er nog steeds niet gewend aan het idee dat als er wat fout loopt elektrische apparaten als de broodrooster als radio kunnen fungeren.
Mijn vader heeft ook nog eens radio op basis van een kristalontvanger voor ons gebouwd, zonder batterij! De spoel mochten wij wikkelen. Ik kon m'n oren niet geloven. De buurman dacht dat we gek waren.

quote:
Er kleven natuurlijk wel risico's aan die vrijbuiterij. Van mij mag dat ook minder. Maar boompje klimmen met vallen, als groep gaan zwemmen, dat soort dingen is gewoon gezond. Daarom is het ook niet gezond om vierjarigen al te dwingen in het schoolse leren. Eerst het fysieke ontwikkelen, dat is de basis waarmee je het rationele moet verwerven en verwerken.
Mijn ouders hadden ook die insteek, maar wij volgen op dit moment de Koreaanse tiger-mom aanpak, waardoor onze kleine nu al het alfabet kent. Wij neme de kleine veel meer aan de hand mee, terwijl mijn ouders ons veel vrijer lieten. Tot nu toe lijkt de Koreaanse aanpak ook wel te werken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_156268321
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 07:05 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Oud genoeg om de boekjes over De Zater van Paul Maar gelezen te hebben of voorgelezen gekregen te hebben?
Inderdaad, hoop in elk geval dat als ik kinderen heb die ook gaan lezen, goed voor de ontwikkeling _O_
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_156282457
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 13:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Inderdaad, hoop in elk geval dat als ik kinderen heb die ook gaan lezen, goed voor de ontwikkeling _O_
Ik werd er tijdens vakantie in Zwitserland op gewezen, dus in het Duits gelezen en heel leuk gevonden. Later het eerste deel in Nederlands gelezen, met (de) Zater ipv das Sams (is denk ik der Sams, want jongetje) en dat is al gelijk een ander begin. Duits is heel anders in romans.

Veel klasgenoten konden niet lezen. Een van de meisjes met wie ik optrok, zei tot m'n verbazing dat ze niets begreep van Le Petit Prince. De scholen waar ik op zat, deden ook helemaal niet aan leesbevordering.
  maandag 21 september 2015 @ 22:00:44 #58
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_156282974
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 21:46 schreef Teslynd het volgende:
Veel klasgenoten konden niet lezen. Een van de meisjes met wie ik optrok, zei tot m'n verbazing dat ze niets begreep van Le Petit Prince. De scholen waar ik op zat, deden ook helemaal niet aan leesbevordering.
Ik denk dat best veel daarvan ook bij het gezin ligt. Ik had ooit een jongetjes in m'n klas (waarbij ik de juf was) waarbij gewoon geen enkel boek in huis aanwezig was. Nou ja, dan kun je bevorderen tot je een ons weegt hoor.... Best veel kinderen van 'lezende ouders' gaan zelf ook graag lezen. Tegelijk heb ik ooit ook een artikel gelezen dat erover ging dat lezen een van de meest aanwezige onuitgesproken verwachtingen is (van 'lezende ouders') waar kinderen die het echt niet leuk vinden zich best rot en onbegrepen over kunnen voelen.

Toevallig zei ik net tegen de lerares Engels van mijn jongste dat we bij ons in huis wel een zeker probleem met lezen hebben, maar dat dat meestal bestaat uit: "Oh sorry, ik wist niet dat het al zo laat was.... Ik was nog aan het lezen" :{ ;)
pi_156283502
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 22:00 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Ik denk dat best veel daarvan ook bij het gezin ligt. Ik had ooit een jongetjes in m'n klas (waarbij ik de juf was) waarbij gewoon geen enkel boek in huis aanwezig was. Nou ja, dan kun je bevorderen tot je een ons weegt hoor.... Best veel kinderen van 'lezende ouders' gaan zelf ook graag lezen. Tegelijk heb ik ooit ook een artikel gelezen dat erover ging dat lezen een van de meest aanwezige onuitgesproken verwachtingen is (van 'lezende ouders') waar kinderen die het echt niet leuk vinden zich best rot en onbegrepen over kunnen voelen.

Toevallig zei ik net tegen de lerares Engels van mijn jongste dat we bij ons in huis wel een zeker probleem met lezen hebben, maar dat dat meestal bestaat uit: "Oh sorry, ik wist niet dat het al zo laat was.... Ik was nog aan het lezen" :{ ;)
Ja, het duurde lang voor ik door had waarom vooral de jongens zo stuntelig lazen. Ze zijn het boeken lezen niet gewend, was voor hun een onnatuurlijke, onbegrijpelijke taal. Het was ook een hele ontdekking dat een boel kinderen nooit vrijwillig lazen.
Maar de zus die het meeste las vroeger, heeft met haar kinderen nauwelijks gelezen. Geen prentenboeken, geen voorleesboeken en geen zelf te lezen boeken. Daar begrijp ik niets van.
pi_156288569
Toen misten ze de participatie-maatschappij ook al
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_156519995
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2015 22:00 schreef Gaoxing het volgende:

[..]

Best veel kinderen van 'lezende ouders' gaan zelf ook graag lezen. Tegelijk heb ik ooit ook een artikel gelezen dat erover ging dat lezen een van de meest aanwezige onuitgesproken verwachtingen is (van 'lezende ouders') waar kinderen die het echt niet leuk vinden zich best rot en onbegrepen over kunnen voelen.

Dit! (Schopje in dit topic omdat ik me verveel en 'mijn' land geen eigen topic heeft waar ik kan gaan spammen :P). Mijn ouders zijn beide lezers, maar ik heb er nooit wat aan gevonden. Vooral voor mijn vader staat lezen gelijk aan intellectualiteit. Mijn hele jeugd heb ik continu te horen gekregen dat ik maar moest gaan lezen. Keek ik tv, dan was het 'lees toch eens een boek'. Er werden ook van die lijster-boeken gekocht om lezen te bevorderen, maar het was voor mij nooit leuk. Ik ben ook echt verpest door hun houding, want heb een gruwelijke hekel gekregen aan lezen. Ik krijg trouwens nog steeds een boek op m'n verjaardag van mijn vader, tegenwoordig begeleid door de grap 'haha, ja als je het niet leest geef je het maar terug over een jaar'. Ik ben 31 geworden godverdomme!
pi_156528980
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 12:21 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Dit! (Schopje in dit topic omdat ik me verveel en 'mijn' land geen eigen topic heeft waar ik kan gaan spammen :P). Mijn ouders zijn beide lezers, maar ik heb er nooit wat aan gevonden. Vooral voor mijn vader staat lezen gelijk aan intellectualiteit. Mijn hele jeugd heb ik continu te horen gekregen dat ik maar moest gaan lezen. Keek ik tv, dan was het 'lees toch eens een boek'. Er werden ook van die lijster-boeken gekocht om lezen te bevorderen, maar het was voor mij nooit leuk. Ik ben ook echt verpest door hun houding, want heb een gruwelijke hekel gekregen aan lezen. Ik krijg trouwens nog steeds een boek op m'n verjaardag van mijn vader, tegenwoordig begeleid door de grap 'haha, ja als je het niet leest geef je het maar terug over een jaar'. Ik ben 31 geworden godverdomme!
Vloeken is niet nodig, maar het is inderdaad ergelijk. De leeftijd van leesbevordering door lichte dwang is voorbij. Lezen op zich zegt ook niets over de intellect. Veel grage lezers zijn alleseters en nemen naast alle etiketten die er op de ontbijttafel zijn ook de pulphoek mee als ze fit zijn (als je moe bent, ben je eerder geneigd om domme boeken te (her)lezen).

Las ooit een tienercolumn in een dagblad en dat begon ongeveer zo: Vandaag "Het begon in een stortbui" gelezen. Ik heb griep en dan ga ik dat herlezen, iedereen weet dat hier. 't Is een van die vermoedelijk vooroorlogse boeken van Sanne van Havelte, een van de betere meisjesboekenschrijfster, dus niet die would be-series van Cissy van Marxveldt. Er zit meen ik ook vaak een lichte neiging naar Christelijkheid in, dat was gangbaar in de tijd. Mogelijk hadden we toen ze geschreven werden nog de staatskerk.
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 17:16:37 #63
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_156551753
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 12:21 schreef Polenbatser het volgende:

[..]

Als je nu lezen leuk had gevonden, had je je ook niet verveeld en had je deze topic geen schopje hoeven geven.
Zie je nu wat je allemaal veroorzaakt omdat je niet wil lezen..... :Y lol
pi_156553482
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2015 17:16 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Als je nu lezen leuk had gevonden, had je je ook niet verveeld en had je deze topic geen schopje hoeven geven.
Zie je nu wat je allemaal veroorzaakt omdat je niet wil lezen..... :Y lol
Nou sorry! :'( Ik bedoelde het goed hoor. ;) Maar eigenlijk heb ik het misschien zelf verkeerd opgeschreven, maar ik lees best veel stiekem. Op werk moet ik van tijd tot tijd artikelen lezen en ik ben ook wel een etikettenlezer zoals Teslynd al benoemde. Én reclames in de metro, ook om mijn taalkennis hier (Tsjechië) te vergroten, want die kan nog wel verbetering gebruiken. Ik ben een nieuwsgierig persoon, dus als ik iets geschreven zie staan in het openbaar dan moet ik wel even kijken wat er dan staat. Alleen boeken, dat heeft mij dus nooit kunnen trekken. Die verhalen zijn te lang, dat houdt me niet geboeid zo lang. Tijdschriften zijn dan wel weer ok, want kortere verhalen. Alhoewel ik niet wil zeggen dat het m'n hobby is.

Overigens als ik dan tóch een boek moet lezen dan lees ik altijd eerst de laatste pagina. Een vriendin zag dat een keer en die vroeg me wat ik aan het doen was. Naja, dan weet ik dus hoe het afloopt, 200 pagina's is best veel en ik wil wel van tevoren weten of ik het einde leuk vind. Ze heeft echt een aantal minuten de slappe lach gehad, want dat had ze nog nooit meegemaakt. Zelf vind ik het niet vreemd, een boek lezen duurt bij mij gewoon lang, dus ik ga geen kostbare uren investeren in iets dat een tegenvallend einde heeft. Sowieso zijn eht boeken van max. 30 pagina's. Voor mensen die aan een boek beginnen van 600 of meer en er dan ook doorheen komen heb ik het diepste respect. _O_ Lukt mij echt niet!
  woensdag 7 oktober 2015 @ 04:28:16 #65
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_156660156
Het einde van de 'Golden Week' in China....

En daarom ga ik altijd de week voor Golden week de stad uit :D
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_156660284
Misschien kunnen ze er wat meer asfalt neerleggen.

Hier is de Golden Week trouwens in maart (geloof ik - ik werk meestal gewoon door). We hadden laatst een Silver Week. Toen heb ik wel twee dagen vrij genomen.
pi_156662753
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 04:28 schreef Xtreem het volgende:
Het einde van de 'Golden Week' in China....

En daarom ga ik altijd de week voor Golden week de stad uit :D
Het is zo heerlijk stil in de metro hier. Zal morgen ook wel weer voorbij zijn :'(
  woensdag 7 oktober 2015 @ 11:06:50 #68
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_156663003
Ook lekker stil in mijn mailbox.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  donderdag 8 oktober 2015 @ 02:21:29 #69
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_156682510
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 11:06 schreef static het volgende:
Dames en heren KAA's, dit lijkt mij een KLB reactie. Oftewel een oproep om te gaan spammen.
zonnig Brasil
  donderdag 8 oktober 2015 @ 04:55:40 #70
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_156682728
quote:
0s.gif Op woensdag 7 oktober 2015 11:06 schreef static het volgende:
Indeed. Daarom is het zo fijn om deze week te werken!
Thucydides
  donderdag 8 oktober 2015 @ 05:05:57 #71
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_156682739
dubbel :{

[ Bericht 62% gewijzigd door Xtreem op 08-10-2015 05:42:14 ]
Thucydides
  donderdag 8 oktober 2015 @ 05:11:22 #72
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_156682746
Iemand heeft gisteravond de ventilator aangezet

Thucydides
pi_157024249
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2015 02:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Toen misten ze de participatie-maatschappij ook al
Leg eens uit.
pi_157024359
quote:
11s.gif Op donderdag 22 oktober 2015 19:41 schreef rmrt2010 het volgende:

[..]

Leg eens uit.
Een maand geleden :')

Maar schat zo in dat de ouders niet met hun kinderen gaan lezen
pi_158899522
Zijn er nog KAAers in Costa Rica?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')