FOK!forum / Literatuur, Taal en Kunst / De mooie gedichten en liederen uit de Edda
#ANONIEMzaterdag 12 september 2015 @ 18:04
De samenstelling van deze gedichten en liederen zijn tussen de 10de en 13de eeuw ontstaan in IJsland en Noorwegen. Ik denk dat het geen probleem zal zijn om er hier een aantal te delen.

Matig verstand
past 't best bij de mens,
wees niet al te wijs;
blijft de toekomst
verborgen voor ieder,
dan kwelt hem kleine zorg.


En misschien wel het hoogste gedicht:

Vee sterft,
vrienden sterven,
zeker sterft men ook zelf;
maar nimmer sterft
een naam vol roem
voor wie zich een goede verwierf.


In tegenstelling tot bv. de christenen hadden de Germanen geen heilig boek. Ze vertelden verhalen, liederen en gedichten over van generatie op generatie. Juist daarom is het zo mooi dat de gedichten uit de Edda voor ons bewaard zijn gebleven. Het geeft een inkijk in de levensbeschouwing en de manier van denken van onze voorouders.

Zijn er hier mensen die de Edda hebben gelezen?
ALTER-EGOzaterdag 12 september 2015 @ 18:13
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:04 schreef Rodulf het volgende:
De samenstelling van deze gedichten en liederen zijn tussen de 10de en 13de eeuw ontstaan in IJsland en Noorwegen. Ik denk dat het geen probleem zal zijn om er hier een aantal te delen.

Matig verstand
past 't best bij de mens,
wees niet al te wijs;
blijft de toekomst
verborgen voor ieder,
dan kwelt hem kleine zorg.


En misschien wel het hoogste gedicht:

Vee sterft,
vrienden sterven,
zeker sterft men ook zelf;
maar nimmer sterft
een naam vol roem
voor wie zich een goede verwierf.


In tegenstelling tot bv. de christenen hadden de Germanen geen heilig boek. Ze vertelden verhalen, liederen en gedichten over van generatie op generatie. Juist daarom is het zo mooi dat de gedichten uit de Edda voor ons bewaard zijn gebleven. Het geeft een inkijk in de levensbeschouwing en de manier van denken van onze voorouders.

Zijn er hier mensen die de Edda hebben gelezen?
Ik kende het niet en heb het dus ook niet gelezen.

Vind de gedichten die ik er nu van gezien heb wel filosofisch en diepzinnig. :)
Harvest89zaterdag 12 september 2015 @ 18:14
Ik las de titel van je topic en dacht: Dit kan alleen Rodulf zijn.

Er staan prachtige verhalen in de Edda.
zeerzaterdag 12 september 2015 @ 18:16
Zouden zo op een steigerhouten bordje in de Xenos gedrukt kunnen worden.
#ANONIEMzaterdag 12 september 2015 @ 18:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:14 schreef Harvest89 het volgende:
Ik las de titel van je topic en dacht: Dit kan alleen Rodulf zijn.

Er staan prachtige verhalen in de Edda.
Ja, zonder twijfel. Het is zo'n beetje het mooiste wat bewaard is gebleven de oude heidense cultuur en levensbeschouwing.
#ANONIEMzaterdag 12 september 2015 @ 18:18
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:16 schreef zeer het volgende:
Zouden zo op een steigerhouten bordje in de Xenos gedrukt kunnen worden.
Als jij de waarde van deze gedichten niet inziet ben je gewoon verschrikkelijk aan het trollen. De mensen die dit geschreven hebben waren ware kunstenaars. Vrij van sentimenteel of emotioneel gedoe. Ook vrij van preken zodat je dat in de Bijbel tegenkomt.
#ANONIEMzaterdag 12 september 2015 @ 18:19
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:13 schreef ALTER-EGO het volgende:

[..]

Ik kende het niet en heb het dus ook niet gelezen.

Vind de gedichten die ik er nu van gezien heb wel filosofisch en diepzinnig. :)
Dit komt uit de Havamal. De rest van de gedichten zijn ook absoluut de moeite waard mar de Spreukenwijsheid uit de Havamal is wat mij betreft het absolute hoogtepunt.
zeerzaterdag 12 september 2015 @ 18:22
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:18 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Als jij de waarde van deze gedichten niet inziet ben je gewoon verschrikkelijk aan het trollen. De mensen die dit geschreven hebben waren ware kunstenaars. Vrij van sentimenteel of emotioneel gedoe. Ook vrij van preken zodat je dat in de Bijbel tegenkomt.
Mwah, zo diepgaande poëzie is dit ook weer niet joh. Vrij van sentimenteel en emotioneel gedoe is het al helemaal niet. Snap je de gedichtjes zelf wel, of...?
ALTER-EGOzaterdag 12 september 2015 @ 19:08
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:22 schreef zeer het volgende:

[..]

Mwah, zo diepgaande poëzie is dit ook weer niet joh. Vrij van sentimenteel en emotioneel gedoe is het al helemaal niet. Snap je de gedichtjes zelf wel, of...?
Die kan ik voor Rodulf antwoorden.

Ja die snapt hij! ;)
Kan zijn dat het jou niet aanspreekt en wellicht is het niet heel intellectueel (?), dat wil niet zeggen dat het niet mooi is. :)
#ANONIEMzaterdag 12 september 2015 @ 19:31
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:22 schreef zeer het volgende:

[..]

Mwah, zo diepgaande poëzie is dit ook weer niet joh. Vrij van sentimenteel en emotioneel gedoe is het al helemaal niet. Snap je de gedichtjes zelf wel, of...?
Ik heb de volledige Edda drie keer gelezen en ik denk dat ik er wel verstand van heb. Elke historicus ziet het belang van deze gedichten en hoe ze van invloed zijn geweest op de moderne Germaanse levensbeschouwing. Als jij het niks vind, prima. Maar dan moet je geen onzin gaan uitkramen dat het op een steigerhouten bordje van de Xenos geplaatst zou kunnen worden. Daarmee maak je jezelf compleet belachelijk. Zeker als je ziet wat voor vergif er door de drie grote religies wordt verspreid.
zeerzaterdag 12 september 2015 @ 20:05
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 19:31 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Ik heb de volledige Edda drie keer gelezen en ik denk dat ik er wel verstand van heb. Elke historicus ziet het belang van deze gedichten en hoe ze van invloed zijn geweest op de moderne Germaanse levensbeschouwing. Als jij het niks vind, prima. Maar dan moet je geen onzin gaan uitkramen dat het op een steigerhouten bordje van de Xenos geplaatst zou kunnen worden. Daarmee maak je jezelf compleet belachelijk. Zeker als je ziet wat voor vergif er door de drie grote religies wordt verspreid.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:04 schreef Rodulf het volgende:
Matig verstand
past 't best bij de mens,
wees niet al te wijs;
blijft de toekomst
verborgen voor ieder,
dan kwelt hem kleine zorg.
quote:
Wie zich laat terechtwijzen, is op weg naar een gelukkig leven,
wie zich niet berispen laat, bevindt zich op een dwaalspoor.
Spreuken 10:17
quote:
Wie zijn verstand gebruikt, heeft zijn leven lief,
wie zich laat leiden door inzicht, is geluk op het spoor.
Spreuken 19:8
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:04 schreef Rodulf het volgende:
Vee sterft,
vrienden sterven,
zeker sterft men ook zelf;
maar nimmer sterft
een naam vol roem
voor wie zich een goede verwierf.
quote:
Let dus goed op welke weg u bewandelt, gedraag u niet als dwazen maar als verstandige mensen. Gebruik uw dagen goed, want we leven in een slechte tijd.
Efeziërs 5:15-16
quote:
Een goede naam is te verkiezen boven grote rijkdom,
waardering boven zilver en goud.
Spreuken 22:1
quote:
Beter is een goede naam, dan goede olie, en de dag des doods, dan de dag, dat iemand geboren wordt.
Prediker 7:1
Kweenie man, uiteindelijk komt het allemaal wel beetje op hetzelfde neer. Denk zelfs dat je wel kunt zeggen dat de invulling van in ieder geval het Nieuwe testament een incestueuze samensmelting is van de normen en waarden van, uiteindelijk, de Semieten en die van bijv. de Edda.

Daarom is het wellicht iets dwaas om de Edda op een voetstuk te plaatsen en de rest voor rottevis uit te maken, terwijl uiteindelijk al die wereld religies voor 99% dezelfde boodschap verkondigen. Maar goed, daar denk jij duidelijk minder genuanceerd over.
Hallmarkzaterdag 12 september 2015 @ 21:19
Ik geef zelf de voorkeur aan het erotische werk dat we in de bijbel kunnen vinden (Hoogliederen).
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 08:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 20:05 schreef zeer het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Kweenie man, uiteindelijk komt het allemaal wel beetje op hetzelfde neer. Denk zelfs dat je wel kunt zeggen dat de invulling van in ieder geval het Nieuwe testament een incestueuze samensmelting is van de normen en waarden van, uiteindelijk, de Semieten en die van bijv. de Edda.

Daarom is het wellicht iets dwaas om de Edda op een voetstuk te plaatsen en de rest voor rottevis uit te maken, terwijl uiteindelijk al die wereld religies voor 99% dezelfde boodschap verkondigen. Maar goed, daar denk jij duidelijk minder genuanceerd over.
Het is de zuivere heidense geest die doorklinkt in de gedichten van de Edda. Daarom trekt het mij zo aan. Vergeet niet dat de Edda geen heilig boek is zoals bijvoorbeeld de Bijbel of de Koran.

Toevoeging:

Veel gedichten zijn geschreven uit de tijd dat IJsland en Noorwegen net gekerstend waren, vandaar dat er soms ook christelijke invloeden in te vinden zijn. Dat zie je vooral terug bij de Spreukenwijsheid uit de Havamal (waar de twee gedichten in de OP uit komen).

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2015 08:15:14 ]
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 08:43
Het gedicht, waarmee de rij van Edda-liederen begint, is ook het edelste en verhevenste van alle.

-Jan de Vries

Hoe de tak veranderde in een speer waarmee Balder gedood werd:

Aan Balder zag ik,
de bloedige god,
de zoon van Odin,
onheil beschikt;
er stond op het veld
een stengel gegroeid,
tenger en sierlijk,
een misteltak.


Toen werd die twijg,
die tenger scheen,
een smartelijk wapen,
geschoten door Hod.
De broer van Balder
was weldra geboren,
en Walvaders zoon
voltrok de wraak.


(Voluspá)
ALTER-EGOzondag 13 september 2015 @ 14:34
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 08:43 schreef Rodulf het volgende:
Het gedicht, waarmee de rij van Edda-liederen begint, is ook het edelste en verhevenste van alle.

-Jan de Vries

Hoe de tak veranderde in een speer waarmee Balder gedood werd:

Aan Balder zag ik,
de bloedige god,
de zoon van Odin,
onheil beschikt;
er stond op het veld
een stengel gegroeid,
tenger en sierlijk,
een misteltak.


Toen werd die twijg,
die tenger scheen,
een smartelijk wapen,
geschoten door Hod.
De broer van Balder
was weldra geboren,
en Walvaders zoon
voltrok de wraak.


(Voluspá)
Simpel, maar mooi. O+
Gehennazondag 13 september 2015 @ 15:36
Ik heb de Edda hier al een tijdje op de plank liggen, maar nog niet aan te gekomen om te lezen. Kijk er wel naar uit. Ik hou sowieso wel van die klassieke literatuur :)
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 17:09
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 15:36 schreef Gehenna het volgende:
Ik heb de Edda hier al een tijdje op de plank liggen, maar nog niet aan te gekomen om te lezen. Kijk er wel naar uit. Ik hou sowieso wel van die klassieke literatuur :)
Ik heb deze versie van Jan de Vries:

b80mcw.png
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 17:11
quote:
17s.gif Op zondag 13 september 2015 14:34 schreef ALTER-EGO het volgende:

[..]

Simpel, maar mooi. O+
Wat een van de belangrijkste en leukste dingen is aan de Germaanse wereldbeschouwing, is de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw. Er waren veel vrouwelijke godinnen (bv. Freya en de Nornen). Hoewel de man en de vrouw van elkaar verschilden had ieder zijn eigen taak. Dat is iets wat je na de kerstening amper tegenkwam. Wat dat betreft waren de oude heidenen vrouwvriendelijker dan de tegenwoordige drie grote religies.
ALTER-EGOzondag 13 september 2015 @ 17:14
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:11 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Wat een van de belangrijkste en leukste dingen is aan de Germaanse wereldbeschouwing, is de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw. Er waren veel vrouwelijke godinnen (bv. Freya en de Nornen). Hoewel de man en de vrouw van elkaar verschilden had ieder zijn eigen taak. Dat is iets wat je na de kerstening amper tegenkwam. Wat dat betreft waren de oude heidenen vrouwvriendelijker dan de tegenwoordige drie grote religies.
Dat klinkt bijna een beetje feministisch Rodulf. :D

;)
MrSalazarzondag 13 september 2015 @ 17:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 20:05 schreef zeer het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Kweenie man, uiteindelijk komt het allemaal wel beetje op hetzelfde neer. Denk zelfs dat je wel kunt zeggen dat de invulling van in ieder geval het Nieuwe testament een incestueuze samensmelting is van de normen en waarden van, uiteindelijk, de Semieten en die van bijv. de Edda.

Daarom is het wellicht iets dwaas om de Edda op een voetstuk te plaatsen en de rest voor rottevis uit te maken, terwijl uiteindelijk al die wereld religies voor 99% dezelfde boodschap verkondigen. Maar goed, daar denk jij duidelijk minder genuanceerd over.
Goeie post _O_
ALTER-EGOzondag 13 september 2015 @ 17:16
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:14 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Goeie post _O_
Dat is je hobby is het niet, scheentjes schoppen?

:P
MrSalazarzondag 13 september 2015 @ 17:18
quote:
12s.gif Op zondag 13 september 2015 17:16 schreef ALTER-EGO het volgende:

[..]

Dat is je hobby is het niet, scheentjes schoppen?

:P
:? Ik vond het een goede post.
ALTER-EGOzondag 13 september 2015 @ 17:19
quote:
15s.gif Op zondag 13 september 2015 17:18 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

:? Ik vond het een goede post.
P.I's... let er op. :D
MrSalazarzondag 13 september 2015 @ 17:19
quote:
16s.gif Op zondag 13 september 2015 17:19 schreef ALTER-EGO het volgende:

[..]

P.I's... let er op. :D
Dan nog slaat het nergens op.
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 17:20
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:14 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Goeie post _O_
Ik weet niet waar die preken vandaan komen (ik haat preken) maar zoals ik zei, de Edda is geen heilig boek met leefregels terwijl de Bijbel, de Koran en de Thora dat wel zijn. Daarom is het al volstrekt belachelijk om ze met elkaar te vergelijken.
ALTER-EGOzondag 13 september 2015 @ 17:22
quote:
13s.gif Op zondag 13 september 2015 17:19 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Dan nog slaat het nergens op.
Misschien kun jij je post wat beter onderbouwen dan alleen de opmerking "goede post". :)
MrSalazarzondag 13 september 2015 @ 17:22
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:20 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Ik weet niet waar die preken vandaan komen (ik haat preken) maar zoals ik zei, de Edda is geen heilig boek met leefregels terwijl de Bijbel, de Koran en de Thora dat wel zijn. Daarom is het al volstrekt belachelijk om ze met elkaar te vergelijken.
Ik weet wat de Edda is. Vond alleen die gelijkende bijbelteksten wel goed gevonden.
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 17:24
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:22 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Ik weet wat de Edda is. Vond alleen die gelijkende bijbelteksten wel goed gevonden.
Ik krijg bij die Bijbelteksten het idee alsof er een Jehova getuige voor de deur staat. Bij de gedichten uit de Edda heb ik dat absoluut niet. Nogmaals, ik vind het op geen enkele manier met elkaar vergelijkbaar.
Gehennazondag 13 september 2015 @ 17:32
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:09 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Ik heb deze versie van Jan de Vries:

[ afbeelding ]
Ik heb deze liggen :)
1001004011840644.jpg
starlazondag 13 september 2015 @ 17:34
De Germaanse cultuur wordt hier natuurlijk wel
een beetje geromantiseerd. Ook zij hadden Goden (goh, misschien niet in een boek, maar het wezenlijke verschil zie ik niet), zij hadden ook slaven, waren ook niet vies van plunderingen en moorden etc.

En een paar pennenvruchten wordt hier heilig verklaard waarom precies?

Het leest wel lekker en het is leuk om te lezen (vind ik ook van de Bijbel trouwens, interessante proza), maar wat is er zó speciaal aan?

Wellicht kan iemand mij hier overtuigen, ik sta voor alles open.
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 18:01
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 17:34 schreef starla het volgende:
De Germaanse cultuur wordt hier natuurlijk wel
een beetje geromantiseerd. Ook zij hadden Goden (goh, misschien niet in een boek, maar het wezenlijke verschil zie ik niet), zij hadden ook slaven, waren ook niet vies van plunderingen en moorden etc.

En een paar pennenvruchten wordt hier heilig verklaard waarom precies?

Het leest wel lekker en het is leuk om te lezen (vind ik ook van de Bijbel trouwens, interessante proza), maar wat is er zó speciaal aan?

Wellicht kan iemand mij hier overtuigen, ik sta voor alles open.
Ik zie in je hele bericht niks waar ik op zou kunnen reageren.

Wat voor mij de essentie van de Germaanse levensbeschouwing is, is het geloof in het vaststaand lot. Zoals het staat beschreven in "De Harde Wet", hoofdstuk 4 van "Die Geistige Welt der Germanen" van Jan de Vries.
starlazondag 13 september 2015 @ 18:07
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 18:01 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Ik zie in je hele bericht niks waar ik op zou kunnen reageren.
Jammer, ik dacht dat je meer passie had voor de Germaanse cultuur dan blijkbaar het geval is.

Sorry voor de interruptie!
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 18:10
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 18:07 schreef starla het volgende:

[..]

Jammer, ik dacht dat je meer passie had voor de Germaanse cultuur dan blijkbaar het geval is.

Sorry voor de interruptie!
De Germaanse cultuur werd geromantiseerd, ook zij hadden goden (duhhhh) en je stelt een paar domme vragen. Moet ik daar serieus op antwoorden?

Ik waardeer je enorm als persoon en om je muzieksmaak maar deze vragen gaan nergens over.
starlazondag 13 september 2015 @ 18:21
Huh? Die vragen leggen juist de kern bloot waarom iemand bijvoorbeeld de Edda moet gaan lezen. Jij zegt dat het anders is dan de Bijbel en daar is vrij sterke repliek op. Jij adoreert hun normen en waarden door als voorbeeld vrouwengelijkheid te noemen, maar ze hadden wel slaven (ook vrouwelijke) etc.

Met andere woorden; wat blijft er nog over van de door jou geschetste Germaanse superioriteit ten opzichte van Christenen waardoor de Edda meer socioculturele waarde hebben dan bijvoorbeeld een Bijbel of gewoon een dichtenbundel van een Kopland of Nasr? Dus wat is er zo speciaal aan...lijkt me geen onredelijke vraag.

Als je daar niet serieus op in wilt gaan dan respecteer ik dat, maar dan had je niet in dit topic de rode loper moeten uitleggen voor wat skepticisme door vrij serieuze zaken te entameren.
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 18:21
Mijn excuses Starla, als ik fel uit de hoek kom. Ik heb soms last van paranoia.
starlazondag 13 september 2015 @ 18:26
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 18:21 schreef Rodulf het volgende:
Mijn excuses Starla, als ik fel uit de hoek kom. Ik heb soms last van paranoia.
Hehe ;)

Ik vind dat niet erg hoor, maar ik dacht van; hey, als je net zo gepassioneerd kunt vertellen waarom je dit moet lezen als je houdt van poëzie en proza (want ik ben namelijk groot fan van deze twee vormen van kunst) zoals je vertelt over de Germaanse cultuur, dan koop ik het misschien deze week en ga ik eraan beginnen :)
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 18:26
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 18:21 schreef starla het volgende:
Huh? Die vragen leggen juist de kern bloot waarom iemand bijvoorbeeld de Edda moet gaan lezen. Jij zegt dat het anders is dan de Bijbel en daar is vrij sterke repliek op. Jij adoreert hun normen en waarden door als voorbeeld vrouwengelijkheid te noemen, maar ze hadden wel slaven (ook vrouwelijke) etc.

Met andere woorden; wat blijft er nog over van de door jou geschetste Germaanse superioriteit ten opzichte van Christenen waardoor de Edda meer socioculturele waarde hebben dan bijvoorbeeld een Bijbel of gewoon een dichtenbundel van een Kopland of Nasr? Dus wat is er zo speciaal aan...lijkt me geen onredelijke vraag.

Als je daar niet serieus op in wilt gaan dan respecteer ik dat, maar dan had je niet in dit topic de rode loper moeten uitleggen voor wat skepticisme door vrij serieuze zaken te entameren.
Deze hele post kun je samenvatten dat de Edda geen heilig boek was (met leefregels dus) terwijl de Bijbel, Koran en Thora dat wel waren (en zijn).
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 18:29
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 18:26 schreef starla het volgende:

[..]

Hehe ;)

Ik vind dat niet erg hoor, maar ik dacht van; hey, als je net zo gepassioneerd kunt vertellen waarom je dit moet lezen als je houdt van poëzie en proza (want ik ben namelijk groot fan van deze twee vormen van kunst) zoals je vertelt over de Germaanse cultuur, dan koop ik het misschien deze week en ga ik eraan beginnen :)
De Edda lezen is sowieso aan te raden. Zelf zou ik zeggen dat Jan de Vries de beste vertaling heeft.

Ik ben overigens totaal niet religieus ofzo. Ik vind de verhalen van Odin, Donar, Balder <Loki enz gewoon heerlijk om te lezen. :P
#ANONIEMzondag 13 september 2015 @ 18:31
Misschien kan dit topic beter naar het Cultuur of Religie forum verplaatst worden?
Gehennazondag 13 september 2015 @ 19:03
Of Theater, Taal & Kunst
kanovinniezondag 13 september 2015 @ 21:08
Schopje TTK
#ANONIEMmaandag 14 september 2015 @ 07:42
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 17:34 schreef starla het volgende:
De Germaanse cultuur wordt hier natuurlijk wel
een beetje geromantiseerd. Ook zij hadden Goden (goh, misschien niet in een boek, maar het wezenlijke verschil zie ik niet), zij hadden ook slaven, waren ook niet vies van plunderingen en moorden etc.

En een paar pennenvruchten wordt hier heilig verklaard waarom precies?

Het leest wel lekker en het is leuk om te lezen (vind ik ook van de Bijbel trouwens, interessante proza), maar wat is er zó speciaal aan?

Wellicht kan iemand mij hier overtuigen, ik sta voor alles open.
Ik was gister effe de weg kwijt (lees:dronken).

Dat de Germaanse cultuur wordt geromantiseerd ben ik helemaal met je eens. Veel mensen (ook sommige moderne heidenen) hebben een beeld dat er de hele dag bier werd gedronken en feest gevierd werd terwijl het grotendeels boeren waren die hard werkten.

Plunderingen en moorden gebeurde vooral door de Vikingen ronde 8ste en 10de eeuw. Dat was een hele interessante periode (waar dus ook veel van de kennis van nu vandaan komt).

Er is wel een groot verschil tussen de religies die in 1 god geloven en de polytheďstische religies. De goden van de Germanen waren meer natuurgoden met bepaalde eigenschappen die ook (in hun ogen) tussen de gewone mensen rond konden lopen.

Als je geďnteresseerd bent in de mythologie zou ik zeggen dat je het best kunt beginnen met de Voluspá. Daarin wordt wordt het allesomvattend beeld van het leven, de schepping en uiteindelijke ondergang prachtig beschreven.
#ANONIEMmaandag 14 september 2015 @ 07:43
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 18:26 schreef starla het volgende:

[..]

Hehe ;)

Ik vind dat niet erg hoor, maar ik dacht van; hey, als je net zo gepassioneerd kunt vertellen waarom je dit moet lezen als je houdt van poëzie en proza (want ik ben namelijk groot fan van deze twee vormen van kunst) zoals je vertelt over de Germaanse cultuur, dan koop ik het misschien deze week en ga ik eraan beginnen :)
Ik ga vandaag de Voluspá herlezen. Als ik nog iets interessants te melden heb (wat bij mij zeker niet altijd het geval is :P ) zal ik het hier posten.
#ANONIEMmaandag 14 september 2015 @ 07:43
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 21:08 schreef kanovinnie het volgende:
Schopje TTK
Bedankt. :7
#ANONIEMmaandag 14 september 2015 @ 20:30
Er staat langs de weg
Geen steen op een graf,
Als een verwant die niet opricht.


(Hávamál)
#ANONIEMwoensdag 16 september 2015 @ 09:07
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:32 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Ik heb deze liggen :)
[ afbeelding ]
Ben benieuwd wat je er van vind. Ik wil ergens in de toekomst nog eens een andere vertaling van de Edda lezen (er zit veel verschil in alle vertalingen).

Ik verwacht vandaag een boek binnen te krijgen over de mythologie. Had hem een paar jaar gelezen al gelezen en vond het toentertijd een heel fijn boek.
trabantwoensdag 16 september 2015 @ 11:40
Er zit een heel verschil tussen de vertaling uit 1938 van Jan de Vries (pdf) en die uit 1994 van Marcel Otten.
De beginnende en in oude teksten ongeoefende lezer zou ik die van Otten aanbevelen; wie waarde hecht aan het stafrijm is met die van de Vries beter bediend. Otten is een stuk leesbaarder, hij heeft de alliteratieve edelgermaan losgelaten en het teruggebracht tot wat het was: een stel mannen die in de kou rond een kampvuur elkaar verhalen vertelden.
Vergelijk het maar met het verschil tussen de statenvertaling en de nieuwe bijbelvertaling.

Het door mij meest gelezen deel is toch wel de raad aan Lodfafnir (Spreukenwijsheid II vanaf 102). Die begint al heel fraai:
Ik raad u, Lodfafnir,
aanvaard mijn raad,
hij is nuttig, neemt gij hem aan,
brengt voordeel, volgt gij hem op:
sta 's nachts niet op dan om te spieden
of buiten een boodschap te doen.

(tegenwoordig heb je daar ook een gutschein voor nodig)

Rode draad in de spreukenwijsheid vormen waarschuwingen voor drank, loslippigheid, vrouwelijke verleiding, gulzigheid, maar ook roekeloosheid:
Een boog die breekt,
een brandende vlam,
een gapende wolf,
een golf die zwelt,
een knorrende ever
of krijsende kraal,
een boom zonder wortel,
't gevlei van een wolwa,
een kokende ketel,
gewonde krijgers,
een vliegende speer
of vallende vloed,
ijs van een nacht,
'n adder gekronkeld,
vrouwenwoorden in bed,
een gebroken zwaard,
een kalf dat ziek is,
een eigenzinnige knecht,
een broedermoordenaar
onderweg ontmoet,
een huis half verbrand,
een te snelle hengst:
wees zo argeloos niet,
dat gij dit alles vertrouwt


We mogen die Ierse monnik dit dit alles zo'n slordige duizend jaar geleden optekende erg dankbaar zijn, dat hij toen inzag dat er iets schoons dreigde te verdwijnen als het niet werd vastgelegd.
trabantwoensdag 16 september 2015 @ 12:16
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 18:26 schreef Rodulf het volgende:
[..]
Deze hele post kun je samenvatten dat de Edda geen heilig boek was (met leefregels dus) terwijl de Bijbel, Koran en Thora dat wel waren (en zijn).
Het grote verschil is dat men tegenwoordig de Edda in een historische en plaatselijke context plaatst, waar men dat met de op het oude testament gestoelde geschriften jammerlijk nalaat.
Het gros van het oude testament is in essentie verzetsliteratuur, geschreven tijdens de Babylonische ballingschap om de moed erin te houden. Eenmaal weer terug in Judea is het boekwerk een eigen leven gaan leiden, met alle gevolgen van dien.

De Edda geeft geen wetten, maar levenswijsheden: als je deze stommiteit begaat, kun je op dat gevolg rekenen.
Gehennawoensdag 16 september 2015 @ 12:31
quote:
Los van de verder interessante post. Wat een schatkamer van een website _O_ Dat ik daar nog nooit op geweest ben :@
#ANONIEMwoensdag 16 september 2015 @ 14:36
2z9lidu.png

Boek binnengekregen, heb net eerste hoofdstuk al gelezen. Ik lees het nu met een heel andere ogen dan 6 jaar geleden het geval was.
#ANONIEMwoensdag 16 september 2015 @ 14:39
quote:
2s.gif Op woensdag 16 september 2015 11:40 schreef trabant het volgende:
Er zit een heel verschil tussen de vertaling uit 1938 van Jan de Vries (pdf) en die uit 1994 van Marcel Otten.
De beginnende en in oude teksten ongeoefende lezer zou ik die van Otten aanbevelen; wie waarde hecht aan het stafrijm is met die van de Vries beter bediend. Otten is een stuk leesbaarder, hij heeft de alliteratieve edelgermaan losgelaten en het teruggebracht tot wat het was: een stel mannen die in de kou rond een kampvuur elkaar verhalen vertelden.
Vergelijk het maar met het verschil tussen de statenvertaling en de nieuwe bijbelvertaling.

Het door mij meest gelezen deel is toch wel de raad aan Lodfafnir (Spreukenwijsheid II vanaf 102). Die begint al heel fraai:
Ik raad u, Lodfafnir,
aanvaard mijn raad,
hij is nuttig, neemt gij hem aan,
brengt voordeel, volgt gij hem op:
sta 's nachts niet op dan om te spieden
of buiten een boodschap te doen.

(tegenwoordig heb je daar ook een gutschein voor nodig)

Rode draad in de spreukenwijsheid vormen waarschuwingen voor drank, loslippigheid, vrouwelijke verleiding, gulzigheid, maar ook roekeloosheid:
Een boog die breekt,
een brandende vlam,
een gapende wolf,
een golf die zwelt,
een knorrende ever
of krijsende kraal,
een boom zonder wortel,
't gevlei van een wolwa,
een kokende ketel,
gewonde krijgers,
een vliegende speer
of vallende vloed,
ijs van een nacht,
'n adder gekronkeld,
vrouwenwoorden in bed,
een gebroken zwaard,
een kalf dat ziek is,
een eigenzinnige knecht,
een broedermoordenaar
onderweg ontmoet,
een huis half verbrand,
een te snelle hengst:
wees zo argeloos niet,
dat gij dit alles vertrouwt


We mogen die Ierse monnik dit dit alles zo'n slordige duizend jaar geleden optekende erg dankbaar zijn, dat hij toen inzag dat er iets schoons dreigde te verdwijnen als het niet werd vastgelegd.
De alliteratie heb ik nooit echt begrepen hoewel dat een wezenlijk onderdeel schijnt te zijn bij de vertaling van Jan de Vries.
#ANONIEMwoensdag 16 september 2015 @ 14:40
quote:
2s.gif Op woensdag 16 september 2015 12:16 schreef trabant het volgende:

[..]

Het grote verschil is dat men tegenwoordig de Edda in een historische en plaatselijke context plaatst, waar men dat met de op het oude testament gestoelde geschriften jammerlijk nalaat.
Het gros van het oude testament is in essentie verzetsliteratuur, geschreven tijdens de Babylonische ballingschap om de moed erin te houden. Eenmaal weer terug in Judea is het boekwerk een eigen leven gaan leiden, met alle gevolgen van dien.

De Edda geeft geen wetten, maar levenswijsheden: als je deze stommiteit begaat, kun je op dat gevolg rekenen.
Helemaal eens.
#ANONIEMdonderdag 17 september 2015 @ 09:03
65wscx.jpg

Vorige week heb ik een tekening van Wodan gemaakt.
starladonderdag 17 september 2015 @ 09:35
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 09:03 schreef Rodulf het volgende:
[ afbeelding ]

Vorige week heb ik een tekening van Wodan gemaakt.
Nice! ^O^
#ANONIEMdonderdag 17 september 2015 @ 18:23
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2015 09:35 schreef starla het volgende:

[..]

Nice! ^O^
Thanks.