quote:
Dank en uiteraard ook van hetzelfde in ieder geval

.
[..]
quote:
Maar zo gaat dat dus altijd, zelfs bij de politie, veelal krijgt de politie een beschrijving van de dader, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze uitsluitend iemand met die omschrijving mogen arresteren of verder niemand anders voor een ander daad mogen registreren. Stel je voor dat de VS bij de Iraakse invasie uitsluitend mocht schieten op soldaten op uniformen, dan was de VS nu nog steeds bezig met haar invasie en zat Saddam mogelijkerwijs nog ergens nog steeds in het verzet, als je een gewapende conflict ergens opzoekt dan moet je altijd de autorisatie hebben om je tegen alle bedreigen te verweren, is dat te abstract? Ja zeker, maar men put daar juist haar kracht uit door het opzettelijk te doen.
In principe klopt dat ook wat je zegt maar een duidelijke uiteenzetting van wat je daar komt doen, wat de intentie is, dat had toch wel gemogen. De HDP, in mijn ogen terecht, wilde expliciet weten dat de motie niet zou worden gebruikt om Koerdische bewegingen aan te vallen, zelfverdediging is uiteraard anders, maar de intenties van de Turkse staat met deze motie waren niet duidelijk. Maar misschien stemden ze wel tegen omdat de motie van de AK-partij afkomstig was. Hoe dan ook is dat niet anders dan wat de AK-partij zelf doet bij een ingediende motie van de oppositie:
http://www.hurriyetdailyn(...)=78650&NewsCatID=338Als de AK-partij meer stemmen nodig had gehad, of een universeel geaccepteerde motie had gewild, dan hadden ze die paar zinnen ook kunnen veranderen mocht het doel zijn om de boel daadwerkelijk te pacificeren op een respectabele manier.
quote:
Terug naar de Turkse scenario, de grap is, de beschuldigingen en verwijten vlogen heen en weer, AKP werd beschuldigd IS te steunen door de oppositie, HDP op z'n beurt weer voor het steunen van de YPG/PKK, de CHP weer van het steunen van een bloeddorstige dictator en de MHP weer van het steunen van IS. Dus zolang je maar voor of tegen de motie stemde werd je door de andere groepen altijd wel voor iets uitgemaakt, daar ontkwam men niet aan.
De link hierboven suggereert eveneens de mogelijk van het beeld dat jij schetst. Of de AK-partij nu de HDP-motie weigerde omdat ze heulen met IS of omdat ze simpelweg elke motie van de oppositie naar de prullenbak sturen, tsja, wie zal het zeggen.
Hoe dan ook moeten we toch eerlijk toegeven dat de AK-partij bijzonder weinig gedaan heeft tegen IS. Laten we bovendien ook niet vergeten dat de motie niet expliciet gefocust is op IS maar tegelijkertijd wel de Syrisch Koerdische partij neerzet als een als terreurbeweging, het laat het beeld van 'de tegenstander' te veel open, gezien de toch al gespannen Turks-Koerdische relatie is het toch niet vreemd dat hierover enige verduidelijking van de AK-partij wordt gevraagd?
quote:
Tijdens de motie nam niemand het aanvallen van Assad serieus, zelfs de CHP deed dat niet, het ging vooral om of het was gericht op IS of de YPG, daarover kunnen we nu nog spreken, gezien Turkije haar focus vooral momenteel richt op de PKK geaffilieerde groepen dan IS, maar een ander kant van de medaille is dat er toentertijd vrij weinig reden was om massaal op te rukken tegen de Koerden en te verzeilen in een militaire conflict met ze, dan blijft er natuurlijk maar een scenario over en dat is tegen IS.
Dat klopt met betrekking tot Assad, alhoewel Turkije natuurlijk niet kan beweren deze niet serieus te nemen na bijna de NAVO te hebben opgeroepen tegen Assad te strijden, hoe dan ook was die opmerking meer gericht over het flexibel kunnen omgaan met een eventueel flexibel 'vijandbeeld' mocht daar onduidelijk over zijn in de Turkse politiek. Verder is in de motie zelf expliciet gesteld, zoals ik hierboven al zei, dat de Syrische Koerdische partij als terreurorganisatie wordt weggezet. Dus dat je zegt dat die reden er niet zou zijn voor de HDP om er iets van te vinden dat ben ik in dit geval niet met je eens:
Although here the plural used in “other terror elements in Syria” appears to be covering IS, it also covers the Democratic Union Party (PYD), which is identified as PKK-affiliated in the self-rule it has declared in three Syrian Kurdish region locations. The HDP, considered to be the Kurds’ main political representative in Turkey and sharing the same political philosophy and constituency of the PKK and the PYD, therefore voted against the government proposal. Davutoglu said CHP and HDP members who voted against the government motion were declaring themselves “allies of IS.” He asserted that the HDP, by voting against the government proposal, would forfeit any legitimacy when asking for help for Kobani from the Turkish government.http://www.al-monitor.com(...)military-action.htmlDit stuk laat enerzijds zien dat enerzijds de Koerdische vrees, in mijn ogen althans, terecht is maar anderzijds ook, dat wat jij eveneens stelt, hoe ontzettend gepolariseerd de Turkse politiek is.
[..]
quote:
Wat betreft journalistiek en de hetze tegen hun weet ik niet of dat wel een valide punt is om eerlijk te zijn, geen enkel ander media orgaan dan de Gulen-geaffilieerde groepen hebben het zo zwaar te verduren gehad, de oorlog tegen de media speelt zich vooral op dat gebied af, wat betreft het zwart maken van Demirtas, dat is niet echt iets wat is beperkt tot zijn persoon, Erdogan als premier en zelfs als president wordt ook constant zwart gemaakt door verwijten zoals het steunen van IS, ik zie in praktijk maar een kleine verschil tussen de AKP die Demirtas associeert met het steunen van terroristen ( de PKK ) en de HDP die de AKP verwijt van het steunen van terroristen (IS). Als er nou een partij was die zich hieraan schuldig maakte, terwijl de ander 'the moral high ground' positie innam, was ik met je mee gegaan, maar dat is natuurlijk verre van het geval, vrijwel alle partijen in Turkije hebben zich hier schuldig aan gemaakt.
Dat ze elkaar allemaal zwart maken zal ik zeker niet ontkennen. Dit onderdeel komt weer terug bij het gepolariseerde karakter van de Turkse politiek waar we het hierboven al over hadden. Maar er is toch wel een verschil met iemand zwart maken of daadwerkelijk voor het gerecht slepen. Erdogan is in andere tijden, toen hij de staat nog wat minder onder controle had, ook wel eens in het gevang beland maar sindsdien is hij toch nauwelijks veroordeeld of aangeklaagd? We hebben het hier over Demirtas die nu voor de rechtbank moet verschijnen voor het beledigen van Erdogan?
Het gaat me niet zo zeer om de inhoud van de verwijten maar meer om de strategie. Toch kunnen we ook niet ontkennen dat Erdogan vanaf het begin het er een 'hen' tegen 'ons' verhaal van heeft gemaakt. Turkse kiezers houden nu eenmaal van een sterke leider, dat is in principe niet meteen het probleem, maar de retoriek die Erdogan daarbij heeft gekozen is wel zorgwekkend. Erdogan is momenteel niet de enige die andere partijen zwart maakt maar hij heeft wel de media in handen, hij heeft wel de staat onder controle, en de soldaten terug naar de barakken gestuurd. Op dat punt heeft hij toch meer verantwoordelijk zou je zeggen dan de oppositie.
Wat betreft censuur:
http://www.economist.com/(...)resident-dilemma-webDit kan zonder meer te maken hebben met Gulen, maar is de manier dan censuur, het afsluiten van internet en andere vormen van telecommunicatie, dat lijkt me enigszins radicaal, zeker als je toch al een bedenkelijke reputatie hebt op dit specifieke gebied.
quote:
Wat betreft de media beperkingen en vervolging van journalisten heeft Turkije veel te veranderen, maar het is natuurlijk oneerlijk om dat te schuiven op een partij als de grondwet en strafrecht dateren van een Junta coup 23 jaar voor Erdogan aan de macht kwam. Genoeg zaken waarvan er nu misbruik wordt gemaakt door de regering, maar inzake Turkse fundamentele gevoeligheden, zoals het beledigen van de ambt, het 'Turkzijn' etc, zou dat met de huidige wetgeving met een andere regering minimaal anders zijn.
Kan je iets explicieter uitleggen wat je met het bovenstaande bedoelt, eveneens de tekortkomingen sinds de coup die je aanhaalt, zou ik graag wat meer over willen horen of lezen van jouw kant.
quote:
Wat betreft de houdingen nav de verkiezingen, moet dat inderdaad allemaal binnen een democratie kunnen door uit te sluiten met wie / wat je (niet) samen wilt werken, maar consistent gedrag vereist dan wel dat dit voor alle partijen moet opgaan, niet?
Zonder enige twijfel, en we hebben het hierboven al over het gepolariseerde karakter gehad van de Turkse politiek al dan niet samenleving misschien, maar zelfverklaarde politieke boycots kan je natuurlijk opheffen, of het vijandige karakter verminderen, door publiekelijk water bij de wijn te doen. Dat kan zowel van de oppositie als de overwinnaar van de verkiezingen komen. De AK-partij in deze heeft alleen opgeroepen dat het de absolute meerderheid nodig heeft, nu wijzen de actuele peilingen op een overeenkomstig resultaat in vergelijking met de vorige verkiezingen, het is toch een uitspraak die niet heel democratisch overkomt. Verder zouden we kunnen zeggen dat het gebrek aan compromisgedrag, al is het om de tegenpartij een hak te zetten in de wetenschap dat deze toch gaat weigeren, voortkomt uit de mogelijkheid dat dit als 'zwakte' wordt gezien door de achterban. Maar werkt de AK-partij dan niet mee om het vijandige beeld van de politieke tegenstander in stand te houden? Te versterken wellicht? Zeker in een tijd als deze kan dat bijna alleen maar leiden tot conflictsituaties. In Europese steden zien we al vervelend genoeg de clashes tussen Turkse en Koerdische demonstranten bijvoorbeeld.
[..]
quote:
De constitutie veranderen is het probleem niet, alle partijen zijn het daar zo goed als over eens, alleen verschillen ze over de inhoudelijke veranderingen en prioriteiten die er moeten komen, de echte bezwaren liggen op het punt dat Erdogan de staatsinrichting wil veranderen naar een presidentieel systeem, als we puur naar objectieve data kijken bijvoorbeeld, kunnen we niet anders dan te concluderen dat Erdogan niet de eerste is geweest die heeft gepleit voor een presidentieel systeem, voorgangers van hem zoals Turgut Ozal en Suleyman Demirel hebben dat al eerder aangekaart en is het dus niet iets als een donderslag bij heldere hemel. Betekent dat dat we niet kritisch en sceptisch moeten zijn over de eventuele veranderingen? Nee natuurlijk niet, ook dat kan namelijk onder een supervisie van een onpartijdige commissie waar alle partijen aan deelnemen en als men er dan niet uitkomt, so be it, maar vooraf al weigeren alleen omdat Erdogan het oppert lijkt me ook niet de juiste vormen van oppositie bedrijven.
Ik bedoelde inderdaad te refereren aan de verandering van de staatsinrichting die Erdogan voor ogen heeft. Er zullen ongetwijfeld constitutionele punten zijn die het wel waard zijn om te veranderen. Toch maakt Erdogan ook gebruik van zijn zogenaamd onpartijdige zetel om te pushen voor deze verandering met een politiek karakter (om nog even wat ondemocratische methodes van Erdogan aan te halen):
The reason for such worries is that Erdoğan has turned the ballot into a kind of referendum on his one-man drive to rewrite the country’s constitution, abolish parliamentarianism and install a powerful new executive presidency occupied by himself. Paradoxically, he is not even running for election. As head of state since last August, following a three-term, 12-year premiership, he is supposed to be non-partisan, above the political fray. Instead he is pounding the country, speaking himself hoarse. During a recent campaign week, he notched up 44 hours on loyalist national television.http://www.theguardian.co(...)ayyip-erdogan-legacyDit is toch zorgwekkend als je het dan nog enigszins op democratische wijze bedoeld had het dan door iemand anders laten doen, eerder gedaan, of wat dan ook in deze. Erdogan geeft zichzelf ook niet echt de reputatie op deze manier er iets gematigd mee te willen doen, en, het heeft toch akelig veel overeenkomsten met wat er in Rusland is gebeurd.
Verder nog een interessant artikel:
http://www.al-monitor.com(...)old-rule-of-law.htmlErdogan heeft natuurlijk nog steeds niet alle vrije ruimte.
[..]
quote:
Maar het militant blijven organiseren is weer juist iets wat tegen de voorwaarden van hun wapenstilstand, daarnaast denk ik niet dat makkelijk te detecteren wapens dat ook nog eens moeilijk te vervoeren is rondom de Turkse berggebieden een pluim is voor de PKK, eerder een voorzorgsmaatregel om ze niet in te zetten. Niet alleen maken ze zich naast het effectiever zijn ook nog eens kwetsbaarder, maar riskeren ze dan ook nog eens een full scale oorlog terwijl de kracht van de PKK um juist zit in de guerrilla tactieken, de wapens van de PKK kan het Turkse leger nog meer schade berokkenen, maar ze kunnen natuurlijk niet concurreren met de Turken in een volledige oorlogsvoering, niet met 50.000 man, al helemaal niet met 10.000 man.
De PKK heeft deze organisatie niet gebruikt tegen Turkije zelf, de PKK vocht tegen IS, het zou naief zijn van welke partij dan ook om te veronderstellen dat de PKK zich met betrekking tot deze niet zou mogen organiseren. Weliswaar is in deze periode de structuur van de PKK veranderd, de beweging naar de steden is een voorbeeld, ook is de PKK over de gehele breedte sterker geworden. Maar deze kracht lag wel buiten Turkije, het werd gebruikt voor een andere strijd, de AK-partij had de relaties met de Koerden veel beter kunnen maken door juist een gezamenlijke strijd te voeren tegen IS bijvoorbeeld.
Ik snap je redenering wat betreft de zwakte of kracht van IS, maar de verwachting is juist dat de PKK sterker is geworden ook in Turkije, meer stootkracht kan leveren tegen het Turkse leger. Voorheen was de PKK inderdaad een guerillabeweging maar opereerde voornamelijk buiten de grote steden. Nu zijn PKK-milities verankerd in de stedelijke maatschappij, daar hebben ze aan populariteit gewonnen, en deze oorlog zou veel moeilijker zijn dan de strijd buiten de steden.
[..]
quote:
Simpel, tot vrijwel Juni 2015 zijn de aanvallen van PKK geaffilieerde militanten niet opgeëist door de PKK zelf als gegeven opdracht, integendeel, ze hebben juist er op gewezen destijds dat ze trouw waren aan een staak het vuren vanuit de hoofdkwartieren, hetzelfde met toen Turkije in oktober 2014 enkele doelen van militanten bestookte had dat voor de PKK ook geen inbreuk gemaakt op het staak het vuren tussen de georganiseerde PKK krachten en de Turkse overheid, het staak het vuren bleef van kracht tot en met de Turkse bombardementen volgens de PKK en tot het doden van de Turkse agenten die zijn geclaimd door de PKK volgens Turks kant.
Maar voorheen was er ook niet echt een grote strijd, net zo zeer als PKK-militanten het verdrag schonden deed het Turkse leger dit ook, al was het allemaal incidenteel te noemen misschien.
http://www.hurriyetdailyn(...)=72941&NewsCatID=341Het is voor een groot deel actie-reactie, maar het tijdstip was extra gevoelig, de Turkse staat had het niet hoeven doen, opgeeist door de PKK of niet, dat maakt weinig verschil:
http://www.independent.co(...)opardy-10416213.htmlDat is dus interessant.
Voor wat het waard is:
http://www.bbc.com/turkce/haberler/2015/07/150728_kandil_roportajVia de KCK werd gezegd dat de PKK helemaal niet verantwoordelijk zou zijn voor die aanval. Dat de aanval is uitgevoerd door onafhankelijk opererende eenheden van de PKK dus vergelijkbaar met de eerdere aanvallen zoals je hierboven zegt. Of dit echt zo is dat is natuurlijk lastig te bepalen maar hoe dan ook nuttig om mee te nemen.
[..]
quote:
Natuurlijk, uiteindelijk valt vrijwel alle hostiliteiten terug te voeren naar de aanslag in Suruc, geen Suruc, geen geëxecuteerde agenten, geen bombardementen op de PKK doelen, ben het daar absoluut mee eens en lijkt mij ook in het bijzonder chronologisch consistent, ben het er verder mee eens dat de PKK deze strijd niet heeft geforceerd, ik vermoed dat als de PKK de Turkse reactie hierop goed had ingeschat dat ze wel twee keer zouden denken voor dat ze die agenten hadden gedood, hun hele "Turkije schendt het staak het vuren" betoog duidt daar ook op, maar ik ben het op z'n beurt niet mee eens dat de PKK het niet heeft geprovoceerd, dat hebben ze in de Turkse ogen wel gedaan door de aanslagen op te eisen.
Met provoceren en forceren doelde ik vooral op de actie van IS, zij willen een conflict tussen Turkije en de Koerden, dit verzwakt de Koerden die in mijn ogen toch de meest georganiseerde tegenstander zijn, op de grond in ieder geval, waarmee IS te maken heeft. Het is echter hoogst opmerkelijk dat Turkije zich hiervoor wel heeft laten lenen. Het is echt niet zo dat er niemand binnen de AK-partij of de overheid heeft gezegd dat dit juist is wat IS wil (en laten we evenmin niet vergeten dat IS deze aanslag nooit heeft opgeeist wat ook hoogst ongebruikelijk is).
[..]
quote:
Van aangepakte agenten weet ik niets, maar volgens diverse berichtgevingen zijn er 7 mensen opgepakt vanwege vandalisme, diefstal en vuur stichten. (
Turkse bron) en nog enkele anderen in diverse andere provincies.
Dit betrof toch vrij grote aanvallen in tal van steden? Ik heb hoe dan ook ergens gelezen dat Turks voetbalgeweld steeds meer te vergelijken is met politiek geweld! Het wordt gepolariseerd met toenemende agressie en gewelddadigheden. Dit leidt echter zelden tot gematigheid ben ik bang voor de Turkse inwoners. Ben je zelf een AK-aanhanger en hoe zie jij hun ontwikkeling? De recente peilingen wijzen op een herhaling van de vorige verkiezingen dus ben benieuwd naar jouw blik op de politieke toekomst van Turkije want ze zullen toch ooit een nieuwe regering moeten vormen.
Overigens had ik hierboven nog een stuk geschreven waarop je niet hebt gereageerd, ongetwijfeld een Goede reden voor

, maar het ging over de diplomaten in Mosul dus ben nieuwsgierig. Vooral omdat ik benieuwd ben of er misschien al eerder meer geschreven is over de inhoud van die genoemde geheime operatie in de Turkse media.
[ Bericht 0% gewijzigd door Slaro op 14-09-2015 20:34:14 ]