Hier is op tijd naar bed gaan echt een must om vier dagen werken goed vol te houden in combinatie met het gezinsleven en ook nog iets van een soort 'eigen leven'.

. Ik merk het voor de klas heel duidelijk: als ik goed geslapen heb, kom ik veel beter uit mijn woorden, reageer ik scherper/alerter, kan ik met meer humor op dingen reageren, waardoor de lessen voor mijzelf en ook voor de leerlingen een stuk leuker verlopen.

.
exode, ik herken het eetdrama na drukke dagen. Gaat hier ook regelmatig zo. Goede zet van je om naar een voedingsconsulente te gaan. Het best lastig om met een kritische blik naar je eetgewoontes te kijken en open te staan voor feedback daarover. Ik moet bekennen dat ik zelf nogal een zoetekauw ben. Niet bij mijn gewone maaltijden, die zijn altijd gezond, maar wel met tussendoortjes. Dat is eigenlijk erger geworden afgelopen jaar, toen ik nogal mager geworden was, en 'dus' maar meer chocola en taart tussendoor ging eten voor de extra calorietjes.

. Maar nu ga ik toch proberen dat weer te minderen, want gezond is het natuurlijk niet. Het is alleen best lastig om bepaalde gewoontes weer om te buigen, merk ik.
Toen ik I gisteren om 17.00 ging ophalen, zaten de 9 dreumesjes van de dreumesgroep met z'n allen om de tafel, nadat ze net de hele kamer hadden opgeruimd met z'n allen, en begon de leidster aan het voorlezen van een verhaaltje. I riep een paar keer heel hard "Mammaaaa" toen ik binnen kwam. Dat enthousiasme is echt zoo

. Maar het was ook duidelijk dat ze helemaal opging in het groepsgebeuren. Dus ik heb een stoel gepakt en ben erbij gaan zitten. Op die manier kon ik een kwartiertje lang de groep bekijken, de interactie tussen de kindjes onderling, en de leidster en hoe I met dit alles omging. Heel interessant om te zien. I is helemaal niet zo erg lief naar andere kindjes toe. Nou, dat klinkt wat negatief, en dat bedoel ik niet zo. Ze is gewoon niet zo heel erg sociaal gericht, nog, en interactie komt vooral van anderen. Ze is heel erg een 'kijker', ze houdt alles in de gaten, en je ziet dat ze alles als een sponsje opzuigt, en heel erg in alles opgaat. Maar toen er koekjes werden uitgedeeld, pakte ze mooi het koekje af van het jongetje naast haar.

. Het andere jongetje naast haar gaf haar op een gegeven moment een kusje op haar handje. Zo lief. Dat soort dingen zie ik haar niet terug doen. Ze kijkt daar met een blik van verwondering naar: 'huh, wat doe jij nu?'.

. Het is gewoon een divaatje.

.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"