abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155822350
Hallo. Ik woon in een klein dorpje waar ze geen koffiebonen verkopen behalve in de supermarkt en in de iets grote stad verderop hebben ze enkel Simon Levelt.

Nu moet ik toevallig volgende week in Amsterdam zijn. Zijn er ergens bij Amsterdam CS goede koffiebonen zaakjes? Ik hoorde al van iemand dat er in de haarlemmerstraat een paar zijn.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik weet dat je ook via internet kan bestellen maar vaak vind ik het dan nogal duur worden met de verzendkosten die er nog bij komen en vaak moet je ook gelijk een kilo kopen terwijl ik genoeg heb aan 500gram omdat ik alleen woon is dat voor mij voor de hele maand genoeg.

Ok zeg het maar welke bonen vinden jullie lekker?

Het is voor de Cafetiere, maar ik heb ook een Moka express.
pi_155822405
Op CS zit zelfs een koffiebonen zaak, en nog een goeie ook, wel wat duur uiteraard.
  vrijdag 4 september 2015 @ 19:20:54 #4
202348 Susi
Temple of Love
pi_155822589
quote:
Zie OP ;-).

Verder: de Hema-bonen misschien? Schijnen ook erg lekker te zijn.
Ik ken overigens geen koffiewinkeltjes in Amsterdam, so peace out.
  vrijdag 4 september 2015 @ 19:22:01 #5
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_155822623
Wat is er mis met Lévelt?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_155822679
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 september 2015 19:20 schreef Susi het volgende:

[..]

Zie OP ;-).

Verder: de Hema-bonen misschien? Schijnen ook erg lekker te zijn.
Ik ken overigens geen koffiewinkeltjes in Amsterdam, so peace out.
Oeps, maar dan nog snap ik niet wat daar mis mee is.
pi_155823888
Het Hofje van Wijs, in de bocht op de Zeedijk! Een klein en wat kneuterig aandoend zaakje met flinke geschiedenis en vooral goeie bonen. Je kan d'r van weet ik het hoeveel bonen een kopje koffie drinken in hun café-gedeelte, als je wil.

Ze dragen het predikaat 'hofleverancier', in de winkel hangt ergens aan de muur ook een brief van de koningin, waarin ze bedankt voor de poezenpootjesthee :D (ook leuk om te proberen, want lekkere thee).

Koffie gaat in verschillende prijzen, 't is natuurlijk duurder dan supermarktkoffie, beetje afhankelijk van welke je kiest. En het hoeft zeker niet per kilo te worden gekocht.
pi_155823974
Volgens mij kun je koffie ook in de vriezer bewaren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_155824031
Edit: laat maar

[ Bericht 84% gewijzigd door n0a op 04-09-2015 21:45:08 ]
pi_155824423
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 20:12 schreef Weltschmerz het volgende:
Volgens mij kun je koffie ook in de vriezer bewaren.
Nee.
pi_155824459
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 20:29 schreef _Newman_ het volgende:

[..]

Nee.
Volgens hem wel.
pi_155824745
Mij is het opgevallen dat goede koffie altijd in een blauwe verpakking zit. Gele verpakkingen moet je absoluut links laten liggen want dat is troep.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2015 20:37:18 ]
pi_155825404
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 20:36 schreef Stompzinnig het volgende:
Mij is het opgevallen dat goede koffie altijd in een blauwe verpakking zit. Gele verpakkingen moet je absoluut links laten liggen want dat is troep.
pi_155827533
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 20:52 schreef _Newman_ het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Toegegeven, wel leuke gaRp van 'm.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_155827610
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 20:09 schreef NoralyZ het volgende:
Het Hofje van Wijs, in de bocht op de Zeedijk! Een klein en wat kneuterig aandoend zaakje met flinke geschiedenis en vooral goeie bonen. Je kan d'r van weet ik het hoeveel bonen een kopje koffie drinken in hun café-gedeelte, als je wil.

Ze dragen het predikaat 'hofleverancier', in de winkel hangt ergens aan de muur ook een brief van de koningin, waarin ze bedankt voor de poezenpootjesthee :D (ook leuk om te proberen, want lekkere thee).

Koffie gaat in verschillende prijzen, 't is natuurlijk duurder dan supermarktkoffie, beetje afhankelijk van welke je kiest. En het hoeft zeker niet per kilo te worden gekocht.
Ook al ben ik TS niet, thx!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_155834925
Het gaat mij erom dat het een zaakje is waar de bonen echt vers zijn. Laten we zeggen minder dan een week geleden gebrand.

Ik wil wel eens proeven hoeveel verschil dat maakt met Simon Levelt koffie bijvoorbeeld. Die is soms ook wel goed maar niet altijd. Als ik dan veel verschil proef dan wil ik best vaker verse bonen via internet bestellen.

Nu heb ik meestal bonen van Segafredo en is best aardige koffie maar is gewoon van de supermarkt. Het smaakt in elk geval lekkerder dan de koffie die ik doorgaans krijg aangeboden bij de meeste mensen thuis of veel horeca.
  zaterdag 5 september 2015 @ 10:06:33 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155835348
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 09:21 schreef _Newman_ het volgende:
Het gaat mij erom dat het een zaakje is waar de bonen echt vers zijn. Laten we zeggen minder dan een week geleden gebrand.

Ik wil wel eens proeven hoeveel verschil dat maakt met Simon Levelt koffie bijvoorbeeld. Die is soms ook wel goed maar niet altijd. Als ik dan veel verschil proef dan wil ik best vaker verse bonen via internet bestellen.

Nu heb ik meestal bonen van Segafredo en is best aardige koffie maar is gewoon van de supermarkt. Het smaakt in elk geval lekkerder dan de koffie die ik doorgaans krijg aangeboden bij de meeste mensen thuis of veel horeca.
Goegel naar een koffiebranderij bij jou in de buurt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 5 september 2015 @ 10:07:16 #18
45206 Pietverdriet
pi_155835354
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 20:36 schreef Stompzinnig het volgende:
:D
pi_155836969
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 11:28 schreef MevrouwPuff het volgende:
Zeg, loop je eigen topic eens niet zo te verkutten!
Is een proefpakketje van roast ofzo wat voor je? Daar heb ik best goede ervaring mee :)

Heb je zelf een goede maler?
Ja een proefpakket is ook altijd goed om te proberen. En ik heb een baratza virtuoso preciso maler met 440 maalstaanden. Maar ik heb wel is online gekeken en dan zijn de proefpakketten 5 x 1 kilo. daar kan ik echt niks mee.
pi_155836976
dus dan moet je iemand in elkaar meppen en het K* woord gebruiken? triest wel!
pi_155837585
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 11:49 schreef liedetector het volgende:
dus dan moet je iemand in elkaar meppen en het K* woord gebruiken? triest wel!
De grote K ;( :'( :'(
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_155837602
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 12:19 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

De grote K ;( :'( :'(
een teken van zwakte, hij had er ook boven kunnen staan.
  zaterdag 5 september 2015 @ 12:28:48 #23
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_155837750
500 gram bonen voor 1 maand??? Hier gaat er een kilo koffiebonen per week door....
  zaterdag 5 september 2015 @ 12:58:01 #24
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_155838354
Volgens mij was de koffie van TS niet goed :{
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_155840468
In de kinkerstraat zit een bonenwinkel pak je de 17 vanaf het cs uitstappen kinkerstraat/bilderdijkstraat klein stukkie lopen. ik heb daar weleens wat gehaald. maar ik ben geen expert
pi_155840569
De Douwe Egberts op het Oosterdokseiland heeft een eigen branderij, hier altijd dagverse koffie gehad.
pi_155840853
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 11:49 schreef _Newman_ het volgende:

[..]

Ja een proefpakket is ook altijd goed om te proberen. En ik heb een baratza virtuoso preciso maler met 440 maalstaanden. Maar ik heb wel is online gekeken en dan zijn de proefpakketten 5 x 1 kilo. daar kan ik echt niks mee.
http://www.roast.nl/abonneer
pi_155843889
ik had zo'n potje daar kan je al je gemalen boontjes in doen
  zaterdag 5 september 2015 @ 19:58:37 #29
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_155848264
Jeetje. Teveel koffie is niet goed voor een mens...

OT: Two for joy in de Haarlemmerstraat heeft puike bonen.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  zaterdag 5 september 2015 @ 21:51:54 #30
265352 Redster1984
pi_155851810
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 september 2015 19:58 schreef Detroit het volgende:
Jeetje. Teveel koffie is niet goed voor een mens...

OT: Two for joy in de Haarlemmerstraat heeft puike bonen.
Wat vind je te veel?
pi_155851880
quote:
450 gram voor 18 euro.
Best wel duur.
Make my day!
  zaterdag 5 september 2015 @ 23:03:17 #32
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_155854561
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2015 21:51 schreef Redster1984 het volgende:

[..]

Wat vind je te veel?
Dat was een poging tot grapje gezien situatie met TS.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  zaterdag 5 september 2015 @ 23:09:13 #33
265352 Redster1984
pi_155854772
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 september 2015 23:03 schreef Detroit het volgende:

[..]

Dat was een poging tot grapje gezien situatie met TS.
There is no such thing as too much coffee ;)
pi_155859586
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 september 2015 21:53 schreef agter het volgende:

[..]

450 gram voor 18 euro.
Best wel duur.
Tja, het is vers, gevarieerd en geproportioneerd.
Bij van Pommeren in Utrecht lagen ook kaartjes voor een site, maar dat was zoveel keuze dat ik door de bomen het bos niet meer zag.
pi_155975655
Nou om een lang verhaal kort te maken. Het is toch maar simon levelt geworden met bonen van de maand aanbieding, een guatamala licht geroosterde koffie speciaal voor filter en cafetiere.

Ben nog wel een paar zaakjes binnengelopen en bij een dacht ik laat ik eens een koffiebestellen. Maar het begon al lekker maar niet heus. Er stond een of andere arrogante tuthola achter de toonbank die er geen zin in had die dag. Dus ik dacht die gaat vast bij de hand lopen doen. En ja hoor bingo het was nog zo ook. Om een langverhaal kort te maken ik vond de bediening maar bijdehand doen en het ging niet erg enthusiast en bovendien was de koffie echt niet goed gemaakt. Het was drinkbaar dat wel. Tegenwoordig kan je schijnbaar niet gewoon "koffie" bestellen maar wordt van de klant verwacht dat ze eerst barista cursus hebben gedaan. Sjonge jonge wat een ballentent.

Maar die bonen waren 8 euro per 250 gram en van simon levelt ongeveer de helft en die vind ik lekkerer dan uit dat over het paard getilde hipster cafe.

Het was wel lekkerder dan de supermarktbonen in elk geval maar 8 euro voor 250 gram bonen dat vind ik een beetje te gek en zo heel erg bijzonder vond ik het allemaal niet in elk geval niet beter dan simon levelt.
pi_155978925
Het gaat meer om de versheid van de bonen dan om de kwaliteit van de bonen an sich. Een slechte kwaliteit boon die vers is gebrand smaakt vaak beter dan een goede kwaliteit boon die een tijd geleden is gebrand.

Ik zou als ik jou was een koffiebrander aanschaffen, en op internet ongebrande bonen in bulk bestellen (die kun je heel lang bewaren zonder dat ze veel kwaliteit verliezen), en dan zelf per week je voorraad branden.

Niet dat ik dit doe hoor maar ik ben maar een studentje. Ik maal wel vaak mn eigen koffie, dat dan weer wel.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_155982764
Ik ben van mening dat koffiebonen roosteren een vak is. Je kan wel zelf bonen gaan roosteren omdat het dan vers is maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook echt lekker wordt. Ik vind zo een bonenbrander nogal duur ook trouwens. Ik zal wel eens een keer een zakje yellow bourbon ongebrand bij simon levelt halen en dan in mijn ferrari pizza oventje branden als expiriment maar ik geloof nooit dat dat beter wordt dan wat de vakman doet. Maar als ik dan elke keer 50 of 100 gram probeer dan kan je 10 tot 20 keer proberen te branden (zo een zak is een kilo geloof ik)
en dan moet er wellicht wat bruikbaars tussen zitten.
pi_155983122
http://www.fascino-coffee.com/

Hier koop ik ze tegenwoordig. Erg lekker.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  donderdag 10 september 2015 @ 22:23:38 #39
45206 Pietverdriet
pi_155986269
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2015 20:40 schreef _Newman_ het volgende:
Ik ben van mening dat koffiebonen roosteren een vak is. Je kan wel zelf bonen gaan roosteren omdat het dan vers is maar dat wil nog niet zeggen dat het dan ook echt lekker wordt. Ik vind zo een bonenbrander nogal duur ook trouwens. Ik zal wel eens een keer een zakje yellow bourbon ongebrand bij simon levelt halen en dan in mijn ferrari pizza oventje branden als expiriment maar ik geloof nooit dat dat beter wordt dan wat de vakman doet. Maar als ik dan elke keer 50 of 100 gram probeer dan kan je 10 tot 20 keer proberen te branden (zo een zak is een kilo geloof ik)
en dan moet er wellicht wat bruikbaars tussen zitten.
Een popcorn poffer is een leuk goedkoop alternatief voor een koffiebrander
pi_155993418
Ja bedankt voor de tip. Ik ga eerst proberen te branden in een pizzaoventje en eventueel wok want dit zijn dingen die ik al in huis heb,. Ik heb het ooit wel eens in een combimagnetron oventje gebrobeerd maar ondankt dat dat ding aangaf dat het 230 graden was was dit dus niet het geval want na een half uur was er nog geen eeste crack te bekennen. Volgens mij als ik gewoon die boontjes op zo een aluminium grillschaaltje met gaatjes erin leg (die ze voor bbqs gebruiken) die je gewoon in de supermarkt kan halen heb ik een aardig systeempje, desnoods een gemodificeerde wegwerp aluminium saladeschaal.

Het steenoventje kan je makkelijk openmaken met scharnierklep aan de bovenkant, temperatuur kan zeker weten hoog genoeg (maximaal 450 graden maar ik heb maar 230 nodig denk ik) en met het aluminium schaaltje kan je af en toe de boontjes een beetje tossen. Maar sowieso heeft het oventje boven en onderhitte dus zou niet zo heel hard nodig zijn denk ik om veel te tossen.
  vrijdag 11 september 2015 @ 12:32:35 #41
265352 Redster1984
pi_155995735
Een broodbakmachine werkt volgens mij ook goed. Ooit op YouTube een filmpje van gezien.
  vrijdag 11 september 2015 @ 13:10:30 #42
45206 Pietverdriet
pi_155996531
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2015 10:30 schreef _Newman_ het volgende:
Ja bedankt voor de tip. Ik ga eerst proberen te branden in een pizzaoventje en eventueel wok want dit zijn dingen die ik al in huis heb,. Ik heb het ooit wel eens in een combimagnetron oventje gebrobeerd maar ondankt dat dat ding aangaf dat het 230 graden was was dit dus niet het geval want na een half uur was er nog geen eeste crack te bekennen. Volgens mij als ik gewoon die boontjes op zo een aluminium grillschaaltje met gaatjes erin leg (die ze voor bbqs gebruiken) die je gewoon in de supermarkt kan halen heb ik een aardig systeempje, desnoods een gemodificeerde wegwerp aluminium saladeschaal.

Het steenoventje kan je makkelijk openmaken met scharnierklep aan de bovenkant, temperatuur kan zeker weten hoog genoeg (maximaal 450 graden maar ik heb maar 230 nodig denk ik) en met het aluminium schaaltje kan je af en toe de boontjes een beetje tossen. Maar sowieso heeft het oventje boven en onderhitte dus zou niet zo heel hard nodig zijn denk ik om veel te tossen.
Doe het niet in je keuken, maar buiten, je hele huis stinkt er anders naar.
pi_156012617
Ja ik zal er aan denken want de afzuiging hier is niet al te best in de keuken. Het hele huis stond blauw toen ik mijn wok ging inbranden zelfs met alle ramen open. Maar dat is een projectje voor over een paar weken. Voorlopig kan ik nog lekker van Simon Levelt Guatamala Finca El platanillo genieten. Ik had vanmorgen toch wel een heel lekker bakje gemaakt daar kon die Amsterdamse hipstertent niet tegen op hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')