abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 september 2015 @ 14:33:44 #1
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155815773
Een jongetje van amper twee jaar oud spoelde woensdagochtend aan op het strand van Bodrum. Hij is slechts een van de vele vluchtelingen die omkwamen tijdens hun barre tocht naar het Westen. De beelden van de jongen geven de vluchtelingencrisis een nieuw gezicht en wakkeren de asieldiscussie op sociale media nog heviger aan.

Na de overvolle boten en trucks heeft de vluchtelingencrisis woensdag opnieuw een gezicht gekregen, namelijk dat van een jongetje dat de barre tocht per boot naar het Westen niet overleefde. De jongen, waarschijnlijk van Syrische afkomst, zat op een van de twee boten die woensdagochtend probeerden voet aan Turkse wal te zetten. De boten kapseisden, waardoor minstens elf mensen het leven lieten. Vier andere vluchtelingen konden wel gered worden.

Discussie
Fotografen legden vast hoe het jongetje levenloos op het strand lag en vervolgens werd weggedragen door een Turkse marinier. Ook al is zijn identiteit tot nu toe onbekend, de hartverscheurende beelden laten maar weinig mensen koud en zorgen op sociale media voor veel discussie. ,,Beeld van verdronken 1,5 jaar oud jongetje op Turks strand. Doodsangst. Doodsstrijd. Syrische gezinnen op vlucht mogen bij mij", schrijft de Friese Amarins Spandaw. De Bodegravense Arnoud Proos voegt toe: ,,Alle vluchtelingen uit Syrië samengevoegd in één beeld van een verdronken, aangespoeld jongetje. Wat een ellende."

Sommige twitteraars vinden de beelden zo heftig, dat ze ze liever niet gezien zouden hebben. De Rotterdamse Joël laat weten: ,,Ik snap niet dat mensen bij een bericht over vluchtelingen een foto plaatsen van aangespoelde lichamen. Ik hoef dat niet te zien..."

Ook Rob Pietersen van Stichting Vluchteling geeft aan geschokt te zijn: ,,Wat een afgrijselijke foto. Ben er even stil van." Op de vraag wat nu het lot van deze mensen is, kan hij maar moeilijk antwoord geven. ,,Dit is aan de lokale autoriteiten. Identificeren zal vaak lastig zijn. Smokkelaars nemen vaak de papieren in. Ik vrees het ergste dus."

Patrouille
De beelden zijn ook een doorn in het oog van de Europese Unie, die juist een paar maanden geleden meer budget vrijmaakte voor het redden van vluchtelingen. Verschillende landen boden extra patrouilleschepen aan, nadat in april een schip met 800 mensen aan boord was vergaan. Onder de naam Operatie Triton, zoals de EU-missie heet, zijn dit jaar al ruim 200.000 vluchtelingen wel levend van boten gered.

Alle inspanningen ten spijt kwamen er dit jaar tot nu toe ruim 2000 migranten om bij een poging om via de Middellandse Zee Europa te bereiken. De algemeen directeur van de International Organization for Migration hoopt dan ook dat er snel een echte oplossing komt voor het probleem: ,,Het is onacceptabel dat mensen die in de 21ste eeuw moeten vluchten voor conflicten, vervolgingen, ellende en verval zulke vreselijke dingen moeten meemaken in hun thuisland, laat staan onderweg, en dan vervolgens sterven op de drempel van Europa."

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-nieuw-gezicht.dhtml

Beelden zeggen soms meer dan woorden. :{

:{
  vrijdag 4 september 2015 @ 14:34:05 #2
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155815784
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 14:30 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat is dan jouw mening, volgens mij verandert dat pas als ze er een verblijfsvergunning hebben en er officieel verblijven.
Ambtenarenpraat.
  Admin vrijdag 4 september 2015 @ 14:34:34 #3
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_155815804
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_155815953
quote:
Inderdaad het probleem van veel vluchtelingen, het is triest dat er internationaal zoveel mensen tussen wal en schip vallen omdat landen zo veel verschillende regels hanteren en bijv. Turkije nog niet aan de internationale regels als asielbestemming voldoet.
pi_155815957
quote:
Volgens zijn zus besloot de familie een gevaarlijke overtocht te maken, vanwege het slechte gebit van Abdullah. Zijn tanden zouden eruit zijn getrokken toen hij werd ontvoerd tijdens de aanval op Kobani van Islamitische Staat, zegt een Canadese journalist die met de zus van Abdullah sprak.
Oh gezellig.
Naturheilmittel
  Admin vrijdag 4 september 2015 @ 14:48:21 #6
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_155816128
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-34142695 dus voor een stel klote implantaten verzuipt je hele gezin en vindt je zus het de schuld van de hele wereld.
Owkee.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_155816157
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 14:48 schreef yvonne het volgende:
http://www.bbc.com/news/world-us-canada-34142695 dus voor een stel klote implantaten verzuipt je hele gezin en vindt je zus het de schuld van de hele wereld.
Owkee.
Het zal niet enkel voor die implantaten zijn he. Verder begrijpelijk dat de zus niet bepaald gelukkig is op dit moment.
Naturheilmittel
  vrijdag 4 september 2015 @ 14:50:47 #8
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155816187
Dood door schuld, lijkt me.
  Admin vrijdag 4 september 2015 @ 14:51:38 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_155816210
quote:
9s.gif Op vrijdag 4 september 2015 14:41 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Oh gezellig.
in het BBC artikel gaat het over earlier this year. En ze wonen al 4 jaar in Istanbul.
het rammelt aan alle kanten. maar nu zijn er wel 12 dood, waarvan 8 kinderen en het is onze schuld.

Ben er wel.klaar mee verder.

Admin vrijdag 4 september 2015 @ 14:52:29 #10
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_155816230
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 14:49 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Het zal niet enkel voor die implantaten zijn he. Verder begrijpelijk dat de zus niet bepaald gelukkig is op dit moment.
lees nou eerst even op je gemak het hele artikel.

vrijdag 4 september 2015 @ 14:57:15 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_155816330
Zijn de Turkse landsgrenzen met Griekenland en Bulgarije zo goed beveiligd dat ze over het water moesten?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_155816338
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 14:48 schreef yvonne het volgende:
Owkee.
Ik ben het deels met de zus eens, de huidige regels zijn gewoon erg krom en landen doen niets anders dan zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid voor vluchtelingen bij een ander land leggen. Er is volgens mij te weinig oog voor de wanhopige positie van veel vluchtelingen. Als zaken slecht geregeld zijn gaan mensen domme dingen doen en natuurlijk zijn die mensen daar zelf verantwoordelijk voor maar bij mensen die echt in de problemen zitten kun je verwachten dat er dan ongelukken gebeuren. Als de verkeerswetten niet duidelijk zijn heeft dat ook ongelukken tot gevolg los van de verantwoordelijkheid van de chauffeurs.
  vrijdag 4 september 2015 @ 14:59:40 #13
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155816384
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 14:57 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik ben het deels met de zus eens, de huidige regels zijn gewoon erg krom en landen doen niets anders dan zoveel mogelijk de verantwoordelijkheid voor vluchtelingen bij een ander land leggen. Er is volgens mij te weinig oog voor de wanhopige positie van veel vluchtelingen. Als zaken slecht geregeld zijn gaan mensen domme dingen doen en natuurlijk zijn die mensen daar zelf verantwoordelijk voor maar bij mensen die echt in de problemen zitten kun je verwachten dat er dan ongelukken gebeuren. Als de verkeerswetten niet duidelijk zijn heeft dat ook ongelukken tot gevolg los van de verantwoordelijkheid van de chauffeurs.
Het is dus tóch onze schuld!
pi_155816393
quote:
Maar dat kan toch bijna niet? Ik kan me niet voorstellen dat dit het hele verhaal is... :{
pi_155816396
"Verdronken jongetje geeft media krachtig middel om in te werken op de gevoelens en emoties van de burger"

Het is verschrikkelijk dat zo'n jochie zo aan zijn einde moet komen maar de mediacampagne eromheen vind ik vele malen walgelijker.
pi_155816420
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 15:00 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Maar dat kan toch bijna niet? Ik kan me niet voorstellen dat dit het hele verhaal is... :{
Elsevier probeert de achterban gerust te stellen.
  Admin vrijdag 4 september 2015 @ 15:02:10 #17
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_155816431
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 15:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Elsevier probeert de achterban gerust te stellen.
Dan de BBC vast ook.

vrijdag 4 september 2015 @ 15:04:23 #18
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155816482
In werkelijkheid had deze familie ook gewoon op legale wijze kunnen proberen om zich in een ander land te vestigen. Maar dan was deze man altijd kapper gebleven. Hij nam echter de gok zich voor te doen als vluchteling, dat geeft betere carrièremogelijkheden.

Natuurlijk kunnen ze in Istanbul ook wel televisie kijken. Ze zien daar hoe in West-Europa de "vluchtelingen" als koningen worden onthaald. Een gratis Miele, misschien begon zijn vrouw daar ook om te zeuren. Een gratis woning, uitkering en een gegarandeerde verblijfsvergunning.

De smokkelaars zullen ongetwijfeld reclame maken voor het gouden paradijs van de EU. En de simpele zielen trappen erin.
  Admin vrijdag 4 september 2015 @ 15:04:27 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_155816485

pi_155816560
Knipseltje uit NRC Next van vanochtend:

Ik word eerlijk gezegd altijd een beetje misselijk (heel eufemistisch uitgedrukt) van al dat volk dat verdronken vluchtelingen probeert te plaatsen in de categorie 'eigen schuld, dikke bult'.
pi_155816690
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 14:59 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Het is dus tóch onze schuld!
Ik weet niet wie je met ons bedoeld maar als jij betrokken bent bij die regels of op andere wijze bijdraagt aan de onveilige situatie die ontstaat door die regels dan is het antwoord ja. Je zou zelfs kunnen stellen dat de mensen die tegen de toetreding van Turkije tot de EU waren deels verantwoordelijk zijn, immers met die toetreding was de huidige situatie niet geweest als hij nu is. Dan was Turkije gewoon deel geweest van de EU en dus ook een veilige asielbestemming geweest. Het is triest dat de PVV zo tegen de toetreding van de EU was en nu loopt te klagen dat men vluchtelingen niet kan terugsturen naar Turkije, ze zijn daar zelf deels verantwoordelijk voor.
  vrijdag 4 september 2015 @ 15:14:50 #22
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155816717
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 15:13 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Ik weet niet wie je met ons bedoeld maar als jij betrokken bent bij die regels of op andere wijze bijdraagt aan de onveilige situatie die ontstaat door die regels dan is het antwoord ja. Je zou zelfs kunnen stellen dat de mensen die tegen de toetreding van Turkije tot de EU deels verantwoordelijk zijn, immers met die toetreding was de huidige situatie niet geweest als hij nu is. Dan was Turkije gewoon deel geweest van de EU en dus ook een veilige asielbestemming geweest. Het is triest dat de PVV zo tegen de toetreding van de EU was en nu loopt te klagen dat men vluchtelingen niet kan terugsturen naar Turkije, ze zijn daar zelf deels verantwoordelijk voor.
Barbertje moet hangen.
pi_155816726
@Jigzoz - Dat sowieso. Als je de beelden uit Aleppo e.d. ziet, zullen die mensen afschuwelijke dingen hebben gezien en meegemaakt. En misschien heeft pa iets doms gedaan, dat kan. Maar misschien dacht hij dat het een eitje zou zijn omdat het maar zo'n klein stukje is. Ik weet hoe ik ooit als kind naar een klein eilandje probeerde te zwemmen in een meertje. Het leek zo dichtbij, maar dat viel echt vies tegen.
pi_155816764
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 15:15 schreef Isegrim het volgende:
Ik weet hoe ik ooit als kind naar een klein eilandje probeerde te zwemmen in een meertje. Het leek zo dichtbij, maar dat viel echt vies tegen.
En daar heb je ouders voor als kind. Die wel op je letten en risico's goed kunnen inschatten.
pi_155816774
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 september 2015 15:15 schreef Isegrim het volgende:
@Jigzoz - Dat sowieso. Als je de beelden uit Aleppo e.d. ziet, zullen die mensen afschuwelijke dingen hebben gezien en meegemaakt. En misschien heeft pa iets doms gedaan, dat kan. Maar misschien dacht hij dat het een eitje zou zijn omdat het maar zo'n klein stukje is. Ik weet hoe ik ooit als kind naar een klein eilandje probeerde te zwemmen in een meertje. Het leek zo dichtbij, maar dat viel echt vies tegen.
Die mensen verkopen heel bewust hun hele hebben en houden en zetten hun levens op het spel om daar weg te komen. Dat doen ze echt niet omdat ze wel benieuwd naar Duitsland zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2015 15:17:48 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')