abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155942874
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:43 schreef RavigotteSaus het volgende:
En je kan een erfenis ook nog weigeren toch?
Zeker, maar dat zou ik alleen doen als er schulden zijn. Als er vermogen is en geen andere erfgenamen, gaat anders alles naar de staat

[ Bericht 2% gewijzigd door djh77 op 09-09-2015 10:56:05 ]
pi_155943009
Plus, ik zou nooit mijn hele spaargeld (voor zover je het vermogen mag noemen) in CF stoppen.
Zal toch altijd een deel in vrij/deposito's blijven, later misschien ook nog een deel op de beurs

Desnoods moet men een lening moeten afsluiten van voor een deel van zeg 100k, om de 100k te kunnen erven in CF projecten, zou ook geen ramp moeten zijn.
Bovendien hoop ik dat als men dusdanig vermogen heeft, men ook bezig is met het "voorkomen" van erf belasting :)
pi_155943029
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 10:00 schreef obligataire het volgende:

[..]

Valt mee denk ik. Aangifte successie/erfbelasting doe je 8 maanden na overlijden. Daarna heb je nog zoveel weken tijd om te betalen. Tegen die tijd heb je genoeg liquiditeit terugontvangen op de leningen om de belasting te betalen. Het tarief is voor kinderen max. 20%.
(10% voor de eerste 121K)
Na 8 maanden gaat echter wel de belastingrente lopen (momenteel 4%!). Daar de belastingdienst ook nog tijd nodig heeft om de aangifte te doorlopen doe je er goed aan om eerder dan 8 maanden later aangifte te doen om zodoende de belastingrente te vermijden.
pi_155943101
Ik neem aan dat iemand niet alles of het overgrote deel in CF heeft? Ik heb er een beperkt deel in zitten, de rest is vrij opneembaar, zit in deposito's of is anderszins eenvoudig liquide te maken en ruim voldoende om de erfbelasting van te kunnen betalen. Maar als je niet op tijd de belastingschuld kunt voldoen omdat het geld niet liquide is, dan zal er vast wel een regeling zijn lijkt me (net als wanneer je een geërfd huis met overwaarde niet op tijd kunt verkopen). Gelukkig zelf geen ervaring mee :)
pi_155943343
Zo, weer ingestapt in 2 lendico parels (nieuwe auto en nieuwe inboedel), ben benieuwd :)

Ik zag gisteren dat de aandelen trustbuddy op 0.40 hebben gestaan, waar ze vorige week nog 0.13 deden. Vreemd verloop, ik heb voor 500 eur gekocht op 0.30 tijd geleden, ga ze er binnenkort maar uitdoen als ie weer wat boven de 0.30 staat.
  woensdag 9 september 2015 @ 11:20:04 #261
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_155943491
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 11:12 schreef crowdiefunder het volgende:
Zo, weer ingestapt in 2 lendico parels (nieuwe auto en nieuwe inboedel), ben benieuwd :)
Ik heb eens even gekeken bij die 2 auto-aanvragen. Vind dit echt bizarre aanvragen... Andere oplossingen (zonder lening) lijken zoveel meer voor de hand liggend.
pi_155943640
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 17:21 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Jazeker, bij Investormatch is 7% bruto gelijk aan 7% netto rendement
bij GvE met het nieuwe tarief 7% bruto is 6.4% netto rendement
en bij Collin is het nog beroerder daar is 7% Bruto net even minder dan 6% netto.( 5.96 %)
KOM is eigenlijk het oude tarief van GVE. Netto rendement fluctueert met de looptijd. Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen Bruto en Netto. Bijvoorbeeld bij 60 maanden Bruto 7% netto 6.7%.en bij 36 maanden Bruto 7% wordt netto 6.4%
Is het een idee om in de openingspost te vermelden wat het verschil tussen bruto- en nettorendement is voor de verschillende platforms? Voor mensen die op meerdere platforms investeren is dat wel een erg handig lijstje voor het vergelijken.

[ Bericht 8% gewijzigd door zyxxyz op 09-09-2015 11:29:28 (Stukje over defaults verwijderd.) ]
pi_155943685
Collin blijft ook maar doorgaan

https://www.collincrowdfund.nl/

Komma Trace
¤ 125.000 | 7,5% rente | 36 maanden |
pi_155943718
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 11:31 schreef CRWD het volgende:
Collin blijft ook maar doorgaan

https://www.collincrowdfund.nl/

Komma Trace
¤ 125.000 | 7,5% rente | 36 maanden |
Alweer 72% vol???
pi_155943743
ik wacht nog op 5 betalen van gve van begin september normaal altijd rond de 7 nu nog steeds niet
pi_155943823
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 11:33 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Alweer 72% vol???
Ja hij kwam om 11:00 uur al online, of althans, toen kreeg ik de mail. Ik had alleen even geen tijd om er naar te kijken.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 11:34 schreef amp25 het volgende:
ik wacht nog op 5 betalen van gve van begin september normaal altijd rond de 7 nu nog steeds niet
Zal wel weer door de derdengelden rekening komen, het valt ook allemaal niet mee :)
pi_155943969
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 11:00 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik neem aan dat iemand niet alles of het overgrote deel in CF heeft? Ik heb er een beperkt deel in zitten
Het effectieve vermogens deel is voor iedereen anders. Dat kan iedereen voor zichzelf bepalen. Als Dhr A 100K op een spaarrekening heeft staan voor 0,8% rente en verder doet hij niets aan vermogensbouw, acht ik de kans vrij hoog dat het bedrag in CF steeds meer zal oplopen bij positieve ervaringen. Een buffer van 20K liquide lijkt mij dan voldoende als men het risico op defaults kan en wilt nemen.
pi_155944018
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 11:34 schreef amp25 het volgende:
ik heb alleen 2 betalingen staan die vorige maand op de 8ste overgemaakt waren.

Voor de rest ben ik helemaal bij...
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_155944119
quote:
99s.gif Op woensdag 9 september 2015 11:49 schreef CaLeX het volgende:

[..]

ik heb alleen 2 betalingen staan die vorige maand op de 8ste overgemaakt waren.

Voor de rest ben ik helemaal bij...
Bij mij staan er nog een aantal die vorige maand de 7e zijn overgemaakt... heb het idee dat de derden rekening toch een dag extra kost. Op zich niet heel erg, maar ben wel bang dat de betalingen op de laatste dag van de maand (wat ik sowieso al vrij laat vind) opeens naar de 1e of 2e van volgende maand gaan... Dan gaan we opeens van eind maand X naar begin maand Y.
pi_155944185
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2015 22:19 schreef Coelho het volgende:

[Quote:Ik heb een VBA-script die alle betalingen van alle projecten chronologisch onder elkaar zet. Ik zie dus exact welke projecten op welke dag terug moeten komen. Vervolgens hoef ik alleen een kruisje te zetten achter de betaling om aan te geven dat de betaling daadwerkelijk binnen is gekomen. Dit wordt door de rest van de sheet weer gebruikt om rendementen en verloop van projecten en totalen vast te leggen. Appeltje-eitje dus!]

Je mag 'm delen hoor ;)
Ik zou dat prima vinden, maar het is onderdeel van mijn volledige crowdfund administratie. Ik zou moeten kijken of dit onderdeel daar enigszins uit zou kunnen halen. Ik zal eens kijken of ik daar tijd voor kan vinden. Ik denk namelijk dat er best wat mensen zijn die daar baat bij zouden kunnen hebben, het werkt namelijk echt wel heel erg makkelijk en in één oogopslag zie je of er achterlopende betalingen zijn.

Ik mis overigens nog 4 betalingen van GvE, maar heb er vertrouwen in dat die binnenkort wel op mijn rekening zullen staan.
pi_155944266
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 11:54 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Bij mij staan er nog een aantal die vorige maand de 7e zijn overgemaakt... heb het idee dat de derden rekening toch een dag extra kost. Op zich niet heel erg, maar ben wel bang dat de betalingen op de laatste dag van de maand (wat ik sowieso al vrij laat vind) opeens naar de 1e of 2e van volgende maand gaan... Dan gaan we opeens van eind maand X naar begin maand Y.
Je bedoeld dat er elke maand een dag (of 2) bij slipt? Lijkt me sterk dat GVE dat kan verkopen.

Ik zou daar niet zo heel bang voor zijn. Ik heb het nog niet kunnen ontdekken iig, de ene maand zijn ze op dag 14, de volgende op dag 16 en de maand erop weer op 14. Dit kan allerlei oorzaken hebben (weekend, een verlofdag, problemen met de bank, te laat betaald door de leningnemer etc etc)
pi_155944271
quote:
Ik vind dat dhr. Koelewijn hier wel een sterk punt heeft dat banken met eigen geld investeren en GVE alleen als intermediair. Banken die een lening verstrekken hebben dan ook een veel grotere incentive om dit geld terug te halen bij een default.

Misschien moet er een nieuw platform opstaan die 50/50 leningen uitzet: 50% gefinancierd met eigen geld en de andere 50% ophalen bij de crowd. Dit wordt dan als 1 lening verstrekt en bij faillissement is dus zowel het platform als de particuliere investeerder zijn geld kwijt. Voordelen: het platform heeft meer belang bij een heldere, zorgvuldige en kwalitatief goede risicoafweging voorafgaand aan de investering en bij faillissement ook veel meer belang bij het terughalen van zoveel mogelijk gelden.
pi_155944306
quote:
99s.gif Op woensdag 9 september 2015 12:01 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Je bedoeld dat er elke maand een dag (of 2) bij slipt? Lijkt me sterk dat GVE dat kan verkopen.

nee, nu alleen met de overgang naar de derdenrekening... alle betalingen zijn 1 of 2 dagen later.
pi_155944382
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 12:01 schreef Graankorrel het volgende:

[..]
Misschien moet er een nieuw platform opstaan die 50/50 leningen uitzet: 50% gefinancierd met eigen geld en de andere 50% ophalen bij de crowd. Dit wordt dan als 1 lening verstrekt en bij faillissement is dus zowel het platform als de particuliere investeerder zijn geld kwijt. Voordelen: het platform heeft meer belang bij een heldere, zorgvuldige en kwalitatief goede risicoafweging voorafgaand aan de investering en bij faillissement ook veel meer belang bij het terughalen van zoveel mogelijk gelden.
In lijn met deze constructie vroeg ik mijzelf laatst af of de directieleden van GvE zelf ook wat leningen verstrekken aan projecten binnen GvE. Inderdaad vanwege het belang om zorgvuldig met defaults om te gaan en ervoor te zorgen dat alles gedaan wordt om de investering terug te halen.

50% in elk project lijkt me overigens wat veel, dat zou betekenen dat GvE 65:2 = 32,5 miljoen beschikbaar moet hebben als investeringsmiddelen. Daarbij zouden de projecten natuurlijk nog veel sneller volstromen.
  woensdag 9 september 2015 @ 12:13:22 #276
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155944460
quote:

Ik krijg haast het idee dat je persoonlijk belang hebt bij Lendico :{
pi_155944501
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 12:08 schreef MSR het volgende:
50% in elk project lijkt me overigens wat veel, dat zou betekenen dat GvE 65:2 = 32,5 miljoen beschikbaar moet hebben als investeringsmiddelen. Daarbij zouden de projecten natuurlijk nog veel sneller volstromen.
Van die 65mil is natuurlijk al een deel teruggestroomd, dus de volledige 32 mil hoeven ze niet beschrikbaar te stellen als middelen. Projecten zouden wel sneller vollopen en missen ze veel inkomsten van de fee's.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 12:02 schreef najra1990 het volgende:

[..]

nee, nu alleen met de overgang naar de derdenrekening... alle betalingen zijn 1 of 2 dagen later.
ah okay, zou kunnen maar ook niet de moeite om je druk over te maken.
pi_155944564
quote:
99s.gif Op woensdag 9 september 2015 12:15 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Van die 65mil is natuurlijk al een deel teruggestroomd, dus de volledige 32 mil hoeven ze niet beschrikbaar te stellen als middelen. Projecten zouden wel sneller vollopen en missen ze veel inkomsten van de fee's.
Dat is natuurlijk ook zo, toch blijft het een flinke sloot geld. De fee lopen ze inderdaad mis, maar dat wordt flink gecompenseerd door de renteopbrengsten. Ik zie 50% overigens niet zo snel gebeuren. Maar zullen ze af en toe een projectje meepakken?
pi_155944704
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 12:13 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ik krijg haast het idee dat je persoonlijk belang hebt bij Lendico :{
Ha, nee hoor :) Ik zeg het toch ook bij GvE (kom en zencap doe ik alleen als ik iets echt interessants zie of hierover lees). Ik heb ook 2 bij Lendico die niet betaald zijn deze maand, dus ben niet heel tevreden. Ze hebben ineens wel veel projecten. Tijd voor een nieuwe op GvE.
pi_155944835
Het eerste live crowdfunding festival komt eraan (25/9 en 26/9):

CROWDF¤ST is één groot experiment
De vetste start-ups, waanzinnigste producten, hipste muzieknoten en heetste kunstwerken komen voor jou samen op een uniek festival! CROWDF¤ST is één groot experiment, want het is het eerste LIVE Crowdfunding Festival van Nederland. Hier is de crowd de baas; jij bepaalt welke ondernemer, muzikant, kunstenaar of foodtruck zijn of haar idee kan uitvoeren. Geloof je in een project? Slechts vanaf een paar euro al investeer je in een idee en pluk je de vruchten van het succes. En dit doen we natuurlijk vooral binnen een waanzinnige festival sfeer! Welkom, want dat is CROWDF¤ST.

Live crowdfunding: investeer direct in de nieuwste creaties
Je loopt rond tussen onze verschillende stands, luistert naar presentaties en praat met onze creators. Zijn er ideeen bij waarin jij wilt investeren? In ruil voor je investering, geven de creators je graag iets terug! Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een uniek VIP-kaartje voor een theatervoorstelling, een must-have gadget die je ontvangt nog voor het in de winkels ligt of in de vorm van een lening met rente.

Speciaal voor crowdfest ontworpen we een app, waarmee jij live op het festival kunt aangeven in welke creators jij wilt investeren. Hier vind je alle informatie over de aanwezige creators en hun crowdfunding campagnes en kun je heel makkelijk aangeven welk bedrag (vanaf een paar euro) jij wilt investeren. Je ontvangt dan automatisch per mail van de creator hoe je je investering definitief kunt maken. EITJE

http://crowdfest.nl/programma/

[ Bericht 42% gewijzigd door djh77 op 09-09-2015 13:04:20 ]
  woensdag 9 september 2015 @ 12:44:05 #281
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_155944972
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 12:35 schreef djh77 het volgende:
Het eerste live crowdfunding festival komt eraan:
Festivals,
klaar-zitten-om-12:00-om-zo-snel-mogelijk-te-investeren-alsof-het-een-iphone7-is,
nieuwsprogramma's die de crowdfunding als hype/trend aankondigen

Volgens mij gaat dit de gekste leninggevers en -nemers opleveren.
pi_155945169
quote:
7s.gif Op woensdag 9 september 2015 12:44 schreef Sheffield het volgende:

[..]

Festivals,
klaar-zitten-om-12:00-om-zo-snel-mogelijk-te-investeren-alsof-het-een-iphone7-is,
nieuwsprogramma's die de crowdfunding als hype/trend aankondigen

Volgens mij gaat dit de gekste leninggevers en -nemers opleveren.
Vrees het ook, met alle gevolgen van dien...
pi_155945250
Ik zie markt voor een gecrowfunde gerechtsdeurwaarder :D
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_155945469
quote:

Die heb ik ook! Het is inderdaad leuk dat er nu eindelijk keus is.

Gisteren had ik een rare situatie met Lendico, 20-8 betaald voor een invessteering/lening, gisteren, 9-9 kreeg ik te horen dat de lening alweer afgelost was, de lener wilde het krediet toch niet... Hij zag er dus van af binnen 14 dagen (iets met online aankoop) en dus geen rente...Het lijkt op de manier van vertellen wel op Trustbuddy...
pi_155945698
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 13:10 schreef PvN1 het volgende:

[..]

Gisteren had ik een rare situatie met Lendico, 20-8 betaald voor een invessteering/lening, gisteren, 9-9 kreeg ik te horen dat de lening alweer afgelost was, de lener wilde het krediet toch niet... Hij zag er dus van af binnen 14 dagen (iets met online aankoop) en dus geen rente...Het lijkt op de manier van vertellen wel op Trustbuddy...
Dat is bij Bondora ook, daar kost het je serieus moeite om alles geïnvesteerd te krijgen :)
pi_155945903
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 13:10 schreef PvN1 het volgende:

[..]

Bij mij ook. Op zich goede zaak dat lener bedenktijd heeft, maar dit gaat op deze manier wel eenzijdig ten koste van (rendement) CFers. Heb het bedrag ook nog steeds niet retour ontvangen. Dit verdient een zuiverder afwikkeling. Gaat dit vaker gebeuren, dan gaat ook bij hen voor mij de lol eraf.
pi_155946658
Het 'vervelende' van CF vind ik dat wanneer mij iets gebeurd, mijn nabestaanden misschien fors erfbelasting moeten betalen terwijl het vermogen niet liquide is.

Niet liquide, misschien (bij default) zelfs niet bestaand.
pi_155947323
quote:
12s.gif Op woensdag 9 september 2015 14:03 schreef Zand60 het volgende:
Het 'vervelende' van CF vind ik dat wanneer mij iets gebeurd, mijn nabestaanden misschien fors erfbelasting moeten betalen terwijl het vermogen niet liquide is.

Als je denkt dat er zoveel default gaan dat zelfs de erfbelasting niet meer betaald kan worden, kun je er maar beter niet aan beginnen denk ik.
Pecunia non olet
pi_155947660
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 14:36 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als je denkt dat er zoveel default gaan dat zelfs de erfbelasting niet meer betaald kan worden, kun je er maar beter niet aan beginnen denk ik.
dan kun je je geld beter aan de staatskas geven :')
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_155947881
quote:
12s.gif Op woensdag 9 september 2015 14:03 schreef Zand60 het volgende:

Als ze defaulten hoef je er ook geen successie over te betalen ;)
pi_155947961
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 15:02 schreef MSR het volgende:

[..]

Als ze defaulten hoef je er ook geen successie over te betalen ;)
Dat weet ik nog zo net niet. Er moet ook vermogensbelasting betaald worden over de defaults
pi_155948161
Zolang er nog kans is dat je geld ontvangt lijkt me dat je VRH moet betalen, dus ook erf belasting "mag" betalen.

Zelfde met aandelen:
200k aandelen > Erfenis > 2 dagen later beurscrash en nog maar 50k waard... toch over 200k belasting aftikken.

Andersom 50k aandelen > Erfenis > beurs boom 2 dagen later naar 200k over 50k belasting betalen.

Hangt er maar net vanaf aan welke kant van het net je vist.
pi_155948182
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 15:06 schreef djh77 het volgende:
Dat weet ik nog zo net niet. Er moet ook vermogensbelasting betaald worden over de defaults
Dat lijkt me sterk. Als je het kwijt bent is er geen vermogen meer!
pi_155948340
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 15:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk. Als je het kwijt bent is er geen vermogen meer!
De vraag is wanneer je definitief het geld kwijt bent en het platform het bedrag daadwerkelijk afboekt. Er is nog heel lang (kan vele jaren duren) een kans dat het geld nog wordt terugbetaald. Alle bedragen die je nog moet ontvangen uit een lening, zullen op de jaaropgave van het platform vermeld staan en moet je opgeven aan de belastingdienst. Je moet hierover dus ook vermogensbelasting betalen (en ik vermoed bij een erfenis ook successie)

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 09-09-2015 15:32:14 ]
pi_155948561
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2015 15:26 schreef djh77 het volgende:
(en ik vermoed bij een erfenis ook successie)
De 2 zekerheden van het leven; je gaat dood en je betaalt overal belasting over.
pi_155948892
quote:

[..]

De vraag is wanneer je definitief het geld kwijt bent en het platform het bedrag daadwerkelijk afboekt. Er is nog heel lang (kan vele jaren duren) een kans dat het geld nog wordt terugbetaald. Alle bedragen die je nog moet ontvangen uit een lening, zullen op de jaaropgave van het platform vermeld staan en moet je opgeven aan de belastingdienst. Je moet hierover dus ook vermogensbelasting betalen (en ik vermoed bij een erfenis ook successie)
Tja, dat is inderdaad het omslagpunt ja. Maar om nu jaren daar rekening mee te moeten gaan houden, of het misschien nog ooit terugkomt?

Is het in dat geval niet mogelijk om een default af te boeken als zijnde verlies en desnoods, als er ooit nog iets terugkomt, dat op dat moment aan te geven als incidentele winst? Lijkt mij een stuk praktischer en lijkt mij een logische manier om tegen defaults aan te kijken. Maar goed, of dat fiscaal/juridisch juist is weet ik niet.
pi_155949683
quote:

[..]

GvE bepaalt niet wanneer ik iets als oninbaar aanmerk in mijn aangifte
pi_155950036
dat is volledig juist, underdoggy
pi_155950179
quote:
1s.gif Op woensdag 9 september 2015 16:22 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

En dat is de korte versie van wat ik bedoel te zeggen ;)
pi_155950647
quote:

[..]

Dat doet GvE ook niet maar wel de belastingdienst. Als de incasso loopt heb je nog steeds een vordering op een bedrijf. Dus ze blijven hem gewoon tellen als vermogen.

Of je moet hem via GvE kwijtschelden. Dat je zegt: Ik hoef het geld al niet meer terug ;)
pi_155950702
quote:

[..]

Helemaal correct. Box 3 en Successie zijn tijdstipbelastingen. Je moet met de kennis van dat moment, een inschatting maken. Weet je dat er een gerede kans is op niet terugbetaling, mag je m.i. afwaarderen. GvE geeft slechts het nominale bedrag van de vordering weer.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')