gelderlander
Transgender Loiza in ‘Next Top Model’
door Peter Kemperman
DRIEL - Loiza Lamers (20) uit het tegen Arnhem aangeplakte dorp Driel geeft de tiende editie van de tv-serie Holland’s Next Top Model een extra dimensie. Maandagavond, tijdens de tweede aflevering van het nieuwe seizoen, krijgen de kijkers van haar te horen dat ze een transgender is.
Omdat een enkele website deze week al gewag maakte van het nieuws dat ze ooit als Lucas is geboren, heeft de Drielse besloten zelf met haar verhaal naar buiten te komen. „Steeds meer mensen weten er van en hebben het er over. Daarom is het het beter dat ik zelf één keer goed mijn verhaal doe. Dan weet iedereen hoe het echt zit en voorkom ik, hopelijk, dat ik straks van alles lees waarvan 80 procent is gelogen.”
Dat ze een transgender is, daar komt Loiza openlijk voor uit. Sterker nog: „Ik ben er onwijs trots op.” Ze is, vertelt ze, al dertien jaar bezig met haar transitie. Dat proces is nu voltooid. „Ik was 6 of 7 jaar toen ik mijn eerste gesprek had en op mijn achttiende ben ik geopereerd. Mijn doel was compleet vrouw te zijn. Dat voel ik me nu.”
Dat haar deelname aan Holland’s Next Top Model tot enige publiciteit en rumoer zou leiden, had ze wel voorzien. „Maar dat was voor mij zeker geen beletsel aan de selectieronde deel te nemen. Vroeger keek ik altijd met mijn zusje. Het was steeds een droom voor mij om daar ooit zelf te staan. Daarom heb ik dit jaar de stoute schoenen maar eens aangetrokken. Ook al had ik geen ervaring, was ik allesbehalve zelfverzekerd en ging ik soms dood van de spanning.”
Hoever ze in de RTL5-serie komt, wil ze niet prijsgeven. Wel dat ze het geheel op eigen kracht heeft gered om bij de beste dertien te komen. „Pas daarna heb ik de redacteur van het programma in vertrouwen genomen. Dat leek me wel zo eerlijk en gepast. Ook naar mezelf toe. Ik wilde niet dat ze me anders zouden gaan bedoordelen omdat ik transgender ben.”
Loiza volgt in Arnhem nog de kappers- en make up artist-opleiding. Maar ze hoopt op een modellencarrière. „Ik ben bereid daar alles voor opzij te zetten.”