Beste FOK!ers,
Gisteren heb ik mijn eerste nacht doorgebracht in mijn nieuwe woning. Het is een sociale huurwoning in een appartementencomplex op de eerste verdieping. Bouwjaar: 1982. Betonnen vloer en muren. Enkel glas.
Ik heb tot het einde van de avond moeten luisteren naar de televisie van de buren. Ik hoor de buren lopen, praten, de kraan en het toilet gebruiken. Daarnaast hoor ik de wind tegen de voordeur en de ramen blazen en de buitengeluiden zijn uitstekend te horen, alsof alles open staat, terwijl alles dichtzit. Nu is de woning nog niet ingericht, maar ik kan zo slecht tegen geluiden van anderen dat ik overweeg te verhuizen, zelfs terug op kamers te gaan.
Helaas heb ik niet veel keuze uit woonruimtes met mijn budget en ziet het er naar uit dat ik er het beste van moet maken. Anderzijds voel ik me ontmoedigd om te investeren in een woning waar ik het vanaf dag 1 al niet naar mijn zin heb. Toen ik de woning bezichtigde, was het 11.30 op een warme zomerdag. Ik heb daarom nog specifiek gevraagd of de woning gehorig is, of je makkelijk de televisie van de buren en andere leef geluiden hoort. Nee, was het antwoord. Je zult geen last hebben van de buren.
Helaas is dat tegengevallen.
Vraag
In hoeverre kan ik de geluiden van de buren nog uitsluiten? Ik heb het idee dat het inrichten met zoveel mogelijk stof, zoals tapijt, velours gordijnen, stoffen meubels, een tafelkleed enzovoorts kan helpen, maar ik heb ook de indruk dat het niet genoeg zal zijn om de geluiden van de buren uit te sluiten. De koopwoning waarin ik voorheen een kamer heb gehuurd galmde namelijk ook verschrikkelijk, de buren van die hebben laminaat en zetten de televisie keihard, maar heb ik nooit gehoord. Ik ben daarom bang dat het een eigenschap is van dit appartement en voel me in dat opzicht ook in de aap gelogeerd door de woningstichting.
Verder: welke huizen zijn wel zo geluidsdicht, dat je helemaal niets en niemand anders hoort dan jezelf?