http://www.nu.nl/buitenla(...)oles-oostenrijk.htmlquote:Aan de Oostenrijkse grens op de Hongaarse snelweg M1 is maandag een file van 20 kilometer ontstaan door verscherpte grenscontroles in Oostenrijk.
Dat meldt het Hongaarse persbureau MTI. Ook bij andere grensovergangen staan in Hongarije kilometerslange files.
Oostenrijk heeft afgelopen nacht speciale grenscontroles ingevoerd met de bedoeling mensensmokkelaars te dwarsbomen. Volgens Oostenrijkse media meldt de politie maandagmorgen ''al de eerste successen''.
De politie vond een uur na het begin van de acties dertien vluchtelingen in een Chrysler Voyager. Ze zouden uit Aleppo (Syrië) komen. De auto had een Frans kenteken.
Verdachte voertuigen
De Oostenrijkse minister van Binnenlandse Zaken, Johanna Mikl-Leitner, kondigde zondag verscherpte controles aan van verdachte grote voertuigen. Maar een politieman zei maandag in Oostenrijkse media dat in principe alle voertuigen verdacht zijn.
Mikl-Leitner zei maandagmorgen dat aan de grens al tweehonderd vluchtelingen zijn onderschept en vijf smokkelaars gearresteerd. Wenen bestrijdt dat de grenscontroles indruisen tegen de Europese Verdragen van Schengen. Het zijn op de veiligheid gerichte controles van het verkeer, luidt de Oostenrijkse lezing.
Donderdag werd ten zuidoosten van Wenen langs de snelweg een vrachtauto met de stoffelijke resten van 71 vluchtelingen gevonden. De auto was uit Hongarije gekomen langs de snelweg die Boedapest met Wenen verbindt. Er zijn vijf arrestaties verricht in het onderzoek naar de gruwelijke dood van deze vluchtelingen.
Natuurlijk helpt het. Is het een 100% oplossing? Nee, natuurlijk niet maar het is beter dan het Wilde Westen waar we nu mee te maken hebben.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:12 schreef Tja..1986 het volgende:
Inderdaad logisch. Maar die buitengrens (van de EU) is zo groot, er is altijd wel ergens een gat is. Of het dus ook helpt is nog maar de vraag.
Lol, natuurlijk nog wel. Dat ze er nu een paar hebben gepakt is alleen maar omdat niemand die controle had verwacht, morgen nacht gaan ze een paar kilometer verderop via een bospaadje de grens over.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:14 schreef Confetti het volgende:
[..]
Natuurlijk helpt het. Is het een 100% oplossing? Nee, natuurlijk niet maar het is beter dan het Wilde Westen waar we nu mee te maken hebben.
Het is niet zo makkelijk om elke dag honderden mensen binnen te smokkelen via het bos als er intensieve controles zijn, inclusief vanuit de lucht.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:17 schreef moussie het volgende:
[..]
Lol, natuurlijk nog wel. Dat ze er nu een paar hebben gepakt is alleen maar omdat niemand die controle had verwacht, morgen nacht gaan ze een paar kilometer verderop via een bospaadje de grens over.
Intensieve controle in het bos? Het stikt er van de bospaden en landweggetjes, het maakt het iets omslachtiger maar veel moeilijker wordt het niet.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:19 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het is niet zo makkelijk om elke dag honderden mensen binnen te smokkelen via het bos als er intensieve controles zijn, inclusief vanuit de lucht.
Het is echter lachwekkend makkelijk om met je auto gewoon een land illegaal binnen te rijden.
Dat klopt. Maar Oostenrijk goed op slot betekent gewoon dat ze het in Tsjechië of Polen proberen. En van daaruit kan je weer heel de EU in.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:19 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het is niet zo makkelijk om elke dag honderden mensen binnen te smokkelen via het bos als er intensieve controles zijn, inclusief vanuit de lucht.
Het is echter lachwekkend makkelijk om met je auto gewoon een land illegaal binnen te rijden.
Denk je nou echt dat het mogelijk is om een land 'op slot' te doen? Dat is zelfs de Duitsers niet gelukt met brede stroken niemandsland, automatische schietinstallaties en weet ik hoeveel bemande wachttorens. Ze zijn er wel een beetje failliet aan gegaan, dat wel.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:23 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar Oostenrijk goed op slot betekent gewoon dat ze het in Tsjechië of Polen proberen. En van daaruit kan je weer heel de EU in.
Nee, dat denk ik helemaal niet. Zeg ik ook nergens. Maar dat het moeilijker is om via een bospaadje het land in te komen dan over de snelweg is natuurlijk evident. Daarom acht ik de kans groot dat ze liever een landje doorrijden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:27 schreef moussie het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat het mogelijk is om een land 'op slot' te doen? Dat is zelfs de Duitsers niet gelukt met brede stroken niemandsland, automatische schietinstallaties en weet ik hoeveel bemande wachttorens. Ze zijn er wel een beetje failliet aan gegaan, dat wel.
Leuk, maar dat kost klauwen met geld en of het wat oplevert is nog maar de vraag.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:19 schreef Confetti het volgende:
[..]
Het is niet zo makkelijk om elke dag honderden mensen binnen te smokkelen via het bos als er intensieve controles zijn, inclusief vanuit de lucht.
Het is echter lachwekkend makkelijk om met je auto gewoon een land illegaal binnen te rijden.
Zo zag ik gisteren dat die afrastering tussen Hongarije en Servie eindelijk af is, alleen moet daarachter nog een muur komen. Het probleem is dat dat een beetje zonde van het geld gaat zijn, omdat die muur precies ophoudt daar waar er een spoorlijn vanaf Servisch grondgebied Hongarije inloopt en die vluchtelingen dus doodleuk over dat spoor naar binnen komen gewandeld.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:12 schreef Tja..1986 het volgende:
Inderdaad logisch. Maar die buitengrens (van de EU) is zo groot, er is altijd wel ergens een gat is. Of het dus ook helpt is nog maar de vraag.
Het is echt niet moeilijker hoor, alleen maar iets omslachtiger .. of je nou om moet rijden naar het volgende land of de afslag moet nemen voor de keur aan bospaadjes komt in principe op hetzelfde neer. Als ik in hun schoenen stond zou ik zo kiezen voor het bospaadje, dan weet ik tenminste zeker dat ik aan de volgende grens niet verrast wordt met controles.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:31 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik helemaal niet. Zeg ik ook nergens. Maar dat het moeilijker is om via een bospaadje het land in te komen dan over de snelweg is natuurlijk evident. Daarom acht ik de kans groot dat ze liever een landje doorrijden.
En daar kan niet gewoon worden gecontroleerd?quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:34 schreef Hathor het volgende:
Het probleem is dat dat een beetje zonde van het geld gaat zijn, omdat die muur precies ophoudt daar waar er een spoorlijn vanaf Servisch grondgebied Hongarije inloopt en die vluchtelingen dus doodleuk over dat spoor naar binnen komen gewandeld.
Ik denk dat het n en z korea aardig goed gelukt is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:27 schreef moussie het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat het mogelijk is om een land 'op slot' te doen? Dat is zelfs de Duitsers niet gelukt met brede stroken niemandsland, automatische schietinstallaties en weet ik hoeveel bemande wachttorens. Ze zijn er wel een beetje failliet aan gegaan, dat wel.
Stikken ze iig niet in een laadruimquote:Op maandag 31 augustus 2015 12:35 schreef Fer het volgende:
Ik Voorzie alweer dat de volgende stap is om ze per gewone auto of fiets te vervoeren. Vermomd als backpacker, lifter.
Niet beter dan de Duitsers. Kost klauwen met geld en nog komen er ieder jaar minimaal 1000 mensen doorheen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 12:14 schreef Zolder het volgende:
[..]
Ik denk dat het n en z korea aardig goed gelukt is.
Natuurlijk is dat niet mogelijk. Het is echter wel héél goed mogelijk om de illegale stromen ernstig te belemmeren en daarmee flink te beperken.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:27 schreef moussie het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat het mogelijk is om een land 'op slot' te doen? Dat is zelfs de Duitsers niet gelukt met brede stroken niemandsland, automatische schietinstallaties en weet ik hoeveel bemande wachttorens. Ze zijn er wel een beetje failliet aan gegaan, dat wel.
De Oost-Europese landen spelen een vies spelletje met het Schengen-verdrag. Ze helpen de vluchtelingen om het Dublin-verdrag te omzeilen. Een asielzoeker kan zich wel registreren maar moet dan ook gelijk in dat land asiel aanvragen. Met fatsoenlijke grenscontroles is dat verdrag beter te handhaven dan nu het geval is maar daar heeft Oost-Europa geen trek in.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:20 schreef moussie het volgende:
Met grenscontroles wordt er anders niets ernstig belemmerd, het wordt hooguit iets lastiger, maar in die tig kilometer buitengrens zijn er meer dan voldoende gaatjes te vinden. Daarnaast hoeft de asielzoeker zich alleen maar te laten registreren en hij is geen illegaal meer, of wou je mensen soms verbieden om te gaan vluchten?
Ik denk dat het wel zal kunnen, het is alleen niet mogelijk dat hermetisch af te sluiten als er dagelijks treinen overheen rijden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:56 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
En daar kan niet gewoon worden gecontroleerd?
Zijn de grootste mensensmokkelaars niet de landen die ze oppikken in de zee en afleveren aan landen als Italië en Griekenland?quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:32 schreef Confetti het volgende:
[..]
De Oost-Europese landen spelen een vies spelletje met het Schengen-verdrag. Ze helpen de vluchtelingen om het Dublin-verdrag te omzeilen. Een asielzoeker kan zich wel registreren maar moet dan ook gelijk in dat land asiel aanvragen. Met fatsoenlijke grenscontroles is dat verdrag beter te handhaven dan nu het geval is maar daar heeft Oost-Europa geen trek in.
Voor Duitsland is het vrije verkeer van personen weer heilig dus die 800,000 asielzoekers nemen ze maar op de koop toe maar dat kan niet eeuwig meer duren. Een quota lijkt onvermijdelijk maar Oost-Europa gaat dat 100% veto'en.
De grootste mensensmokkelaars zijn de regeringen van landen als Italie, Griekenland en Hongarije.
In Oostenrijk roept de minister van binnenlandse zaken dat landen die vluchtelingen weigeren gekort moeten worden op het geld wat ze van de EU krijgen... en laat dat nou net hoofdzakelijk Oost-Europa zijn.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:32 schreef Confetti het volgende:
[..]
Een quota lijkt onvermijdelijk maar Oost-Europa gaat dat 100% veto'en.
Het is niet alsof er vroeger dagelijks van dat soort files stonden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:13 schreef Igen het volgende:
20 km file terwijl alleen "verdachte" voertuigen gecontroleerd worden.
Nou kom maar op met al die beweringen dat herinvoering van de grenscontroles niks uitmaakt en dat dat nauwelijks tot noemenswaardige hinder leidt.
Ik denk dat de mensen voor pakweg 1985, toen de grenzen open gingen, misschien ook minder auto reden dan nu en hun gedrag aan het bestaan van de grens aanpasten en dus minder vaak over de grens gingen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:17 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het is niet alsof er vroeger dagelijks van dat soort files stonden.
Kwestie van aanpassen dus, als het weer ingevoerd zou worden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik denk dat de mensen voor pakweg 1985, toen de grenzen open gingen, misschien ook minder auto reden dan nu en hun gedrag aan het bestaan van de grens aanpasten en dus minder vaak over de grens gingen.
Ja.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:27 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Kwestie van aanpassen dus, als het weer ingevoerd zou worden.
Grensoverschrijdend verkeer is vaak een luxe-activiteit. Hoeveel mensen moeten nou dagelijks de grens over omdat ze er werken? Weinig tot geen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Ik vind ook dat de A2 tussen Amsterdam en Utrecht weer terug moet worden aangepast naar 2 rijstroken per richting. Dat was in 1970 ook ruim genoeg en als er dan files ontstaan moeten de mensen ook maar gewoon weer hun gedrag aanpassen.
Ten eerste staat er nu dus 20km voor de Oostenrijkse grens, dus zo soepel verloopt het helemaal niet. Terwijl het dus nog niet eens een 100%-controle is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:34 schreef Confetti het volgende:
[..]
Grensoverschrijdend verkeer is vaak een luxe-activiteit. Hoeveel mensen moeten nou dagelijks de grens over omdat ze er werken? Weinig tot geen.
Er zijn tegenwoordig trouwens genoeg technische middelen om het allemaal soepeler te laten verlopen. Praktische bezwaren is een drogreden. Alleen de eurofiele droom zou dan uitelkaar spatten. Daar is het om te doen.
Die vuile eurofielen ook met hun wens om naar België of Duitsland te gaan. Met dat soort bananenrepublieken moeten we inderdaad zo weinig mogelijk contact hebben. Dan liever een groot hek met prikkeldraad en landmijnen om ons landje heen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:34 schreef Confetti het volgende:
[..]
Grensoverschrijdend verkeer is vaak een luxe-activiteit. Hoeveel mensen moeten nou dagelijks de grens over omdat ze er werken? Weinig tot geen.
Er zijn tegenwoordig trouwens genoeg technische middelen om het allemaal soepeler te laten verlopen. Praktische bezwaren is een drogreden. Alleen de eurofiele droom zou dan uitelkaar spatten. Daar is het om te doen.
Ja want voor 1995 konden we niet naar het buitenlandquote:Op maandag 31 augustus 2015 16:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die vuile eurofielen ook met hun wens om naar België of Duitsland te gaan. Met dat soort bananenrepublieken moeten we inderdaad zo weinig mogelijk contact hebben. Dan liever een groot hek met prikkeldraad en landmijnen om ons landje heen.
Laat me raden, u woont in een dorpje in West Friesland waar je nog nooit buiten bent geweest?quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:34 schreef Confetti het volgende:
[..]
Grensoverschrijdend verkeer is vaak een luxe-activiteit. Hoeveel mensen moeten nou dagelijks de grens over omdat ze er werken? Weinig tot geen.
Er zijn tegenwoordig trouwens genoeg technische middelen om het allemaal soepeler te laten verlopen. Praktische bezwaren is een drogreden. Alleen de eurofiele droom zou dan uitelkaar spatten. Daar is het om te doen.
Voor 1995 waren de grenzen ook al open hoor. Even afremmen tot 10 km/u, glimlachen naar de douanier en weer doorrijden (tenzij je heel verdacht eruit zag, neem ik aan).quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:40 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ja want voor 1995 konden we niet naar het buitenland!
De landen in Oosten Europa zullen geen grote hoeveelheden vluchtelingen opnemen, vooral als die moslim zijn.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:11 schreef karton2 het volgende:
[..]
In Oostenrijk roept de minister van binnenlandse zaken dat landen die vluchtelingen weigeren gekort moeten worden op het geld wat ze van de EU krijgen... en laat dat nou net hoofdzakelijk Oost-Europa zijn.
quote:Oostenrijk stopt volle vluchtelingentreinen uit Hongarije
De Oostenrijkse politie heeft maandag twee treinen van Boedapest naar Wenen stilgezet vlak voor de grensovergang van Hongarije naar Oostenrijk omdat de treinen te vol zouden zitten.
Zeker de helft van de enkele honderden reizigers per trein zouden vluchtelingen zijn, vooral afkomstig uit Syrië.
De politie stuurt de vluchtelingen die al in Hongarije asiel hebben aangevraagd terug.
De rest wordt met een aparte trein naar Wenen gebracht, waar ze twee weken de tijd krijgen om asiel aan te vragen of door te reizen naar bijvoorbeeld Duitsland.
De spoorwegen verwacht nog de hele dag vertragingen op het traject tussen de Hongaarse en Oostenrijkse hoofdstad en sluit niet uit dat meer treinen worden tegengehouden.
http://www.nu.nl/buitenla(...)einen-hongarije.html
Het gaat erom wat het oplevert.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:13 schreef Igen het volgende:
20 km file terwijl alleen "verdachte" voertuigen gecontroleerd worden.
Nou kom maar op met al die beweringen dat herinvoering van de grenscontroles niks uitmaakt en dat dat nauwelijks tot noemenswaardige hinder leidt.
Waarschijnlijk levert het een heleboel economische schade op door alle verloren werktijd van de mensen die daar in de file staan.quote:
Waarschijnlijk ook een hoop illegalen die tegengehouden kunnen worden + mensensmokkelaars.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:49 schreef Igen het volgende:
[..]
Waarschijnlijk levert het een heleboel economische schade op door alle verloren werktijd van de mensen die daar in de file staan.
Geen illegalen maar asielzoekers. En het enige wat gebeurt is dat Oostenrijk de last op Hongarije afschuift. Er komt hierdoor geen asielzoeker minder Europa binnen terwijl er wel economische schade wordt aangericht.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:50 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ook een hoop illegalen die tegengehouden kunnen worden + mensensmokkelaars.
Zolang de EU geen maatregelen neemt, doen de lidstaten dit zelf.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Geen illegalen maar asielzoekers. En het enige wat gebeurt is dat Oostenrijk de last op Hongarije afschuift. Er komt hierdoor geen asielzoeker minder Europa binnen terwijl er wel economische schade wordt aangericht.
Hoho, exporteurs kunnen zich ook gewoon richten op de Nederlandse markt. Hoeven ze grens tenminste niet over.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Ik vind ook dat de A2 tussen Amsterdam en Utrecht weer terug moet worden aangepast naar 2 rijstroken per richting. Dat was in 1970 ook ruim genoeg en als er dan files ontstaan moeten de mensen ook maar gewoon weer hun gedrag aanpassen.
De EU heeft daar geen macht voor. De lidstaten moeten instemmen maar willen allemaal geen verantwoordelijkheid nemen. Oostenrijk wil niet meebetalen aan opvang in Hongarije; Hongarije wil het liefst dat ze allemaal doorreizen zodat ze er zelf niet mee zitten, etc.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:55 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Zolang de EU geen maatregelen neemt, doen de lidstaten dit zelf.
Klopt, export naar het buitenland is een overbodige luxe-activiteit.quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoho, exporteurs kunnen zich ook gewoon richten op de Nederlandse markt. Hoeven ze grens tenminste niet over.
quote:Oostenrijk stopt volle vluchtelingentreinen uit Hongarije
De Oostenrijkse politie heeft maandag twee treinen van Boedapest naar Wenen stilgezet vlak voor de grensovergang van Hongarije naar Oostenrijk omdat de treinen te vol zouden zitten.
Zeker de helft van de enkele honderden reizigers per trein zouden vluchtelingen zijn, vooral afkomstig uit Syrië.
De politie stuurt de vluchtelingen die al in Hongarije asiel hebben aangevraagd terug.
De rest wordt met een aparte trein naar Wenen gebracht, waar ze twee weken de tijd krijgen om asiel aan te vragen of door te reizen naar bijvoorbeeld Duitsland.
De spoorwegen verwacht nog de hele dag vertragingen op het traject tussen de Hongaarse en Oostenrijkse hoofdstad en sluit niet uit dat meer treinen worden tegengehouden.
http://www.nu.nl/buitenla(...)einen-hongarije.html
Als we Oekraïne toch zo graag bij de EU willen als betrouwbare partner, kunnen we ze daar niet allemaal heen sturen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 16:56 schreef Igen het volgende:
[..]
De EU heeft daar geen macht voor. De lidstaten moeten instemmen maar willen allemaal geen verantwoordelijkheid nemen. Oostenrijk wil niet meebetalen aan opvang in Hongarije; Hongarije wil het liefst dat ze allemaal doorreizen zodat ze er zelf niet mee zitten, etc.
En het gevolg is dat je nu, 25 jaar na de val van het IJzeren Gordijn, op precies dezelfde plek opnieuw nauwelijks de grens over komt. Dat is gewoon belachelijk, een falen van Europa.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |