Dus zwarte piet moet een neger voorstellen? Waar baseer je dat op? Ik en velen met mij hebben nooit die link gelegd. Het is een sprookjesfiguur for Christ's sake. En nu niet met geschiedenis aankomen.quote:Blackface is een vorm van theaterschmink die vroeger in het bijzonder in de Verenigde Staten door artiesten gebruikt werd om een zwart iemand voor te stellen.
Beste Snakelady,quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:54 schreef snakelady het volgende:
Heel die zwarte pieten discussie komt mij een beetje de strot uit maar TS heeft wel gelijk, mensen die nog steeds beweren dat zwarte piet er zo uit ziet vanwege de schoorsteen die missen een chromosoom.
Dat is echt je kop in het zand steken en weigeren het overduidelijke te zien.
Het is een kinderfeest dus kinderlogica. Voor een kind is het een aanvaardbare verklaring. Het werd pas een probleem toch volwassenen met volwassenlogica er zich mee gingen bemoeien.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:54 schreef snakelady het volgende:
Heel die zwarte pieten discussie komt mij een beetje de strot uit maar TS heeft wel gelijk, mensen die nog steeds beweren dat zwarte piet er zo uit ziet vanwege de schoorsteen die missen een chromosoom.
Dat is echt je kop in het zand steken en weigeren het overduidelijke te zien.
Zelfs mensen met het down syndroom weten beter.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:55 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Beste Snakelady,
Helaas moet ik u informeren dat het in de praktijk onmogelijk is om een chromosoom te missen, daar u in dergelijk geval niet levensvatbaar bent. Wellicht dat u bedoelde te zeggen: "die hebben een chromosoom te veel".
In afwachting van uw reactie verblijf ik.
Ik zeg ook nergens dat het moet stoppen, ik heb veel plezier gehad als kind aan Sinterklaas, hoewel ik ook denk dat gekleurde pieten net zo veel plezier zullen geven aan kinderen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 12:00 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Het is een kinderfeest dus kinderlogica. Voor een kind is het een aanvaardbare verklaring. Het werd pas een probleem toch volwassenen met volwassenlogica er zich mee gingen bemoeien.
Overigens denk ik dat mettertijd de figuur van Zwarte Piet langzaam zal veranderen. Dan nog zal het niet genoeg zijn en zul je altijd problemen houden met klagers. Gewoon omdat klagers, mensen met een problematisch zelfbeeld, je altijd zult houden.
Alleen bij vrouwen, lekker seksistisch weer...quote:Op maandag 31 augustus 2015 12:02 schreef snakelady het volgende:
[..]
Zelfs mensen met het down syndroom weten beter.
Jij je zin dan moet het een negerslaaf voorstellen. So what?quote:Op maandag 31 augustus 2015 12:04 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat het moet stoppen, ik heb veel plezier gehad als kind aan Sinterklaas, hoewel ik ook denk dat gekleurde pieten net zo veel plezier zullen geven aan kinderen.
Maar feit is dat Zwarte Piet een negerslaaf moet voorstellen.
Wel waren het bevrijde slaven die vrijwillig bij Sinterklaas zijn gebleven, dus je kan je afvragen of dat iets negatiefs is.
Maar nogmaals, Pieten an sich, of ze nu gekleurd, zwart of bruin zijn zal voor kinderen niks uit maken, het zijn nu ook de volwassenen die zich er druk om maken.
Dat erkennen is al een eerste stap in plaats van blijven beweren dat het door de schoorsteen komt.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:19 schreef the-eye het volgende:
[..]
Jij je zin dan moet het een negerslaaf voorstellen. So what?
Als jij er een negerslaaf in wil zien moet je dat vooral doen. Er is nu éénmaal een tijd geweest dat er mensen negerslaven hadden. Dat wissen we echt niet uit door een andere invulling aan een verkleedpartij een paar honderd jaar later en waarom zouden we dat willen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:22 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat erkennen is al een eerste stap in plaats van blijven beweren dat het door de schoorsteen komt.
En daardoor heeft hij ook krulharen gekregen, heeft gouden oorringen in zijn oren en draagt pagekleding.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:41 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Ik heb geleerd dat het komt doordat zwarte piet zó vaak door de schoorsteen is gegaan dat het er niet meer af te krijgen is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |