abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 01:16:45 #1
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_155667849
quote:
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie

Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet de gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.

Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.

De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.

Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."

De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.

V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:
Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten

Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."

Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.

Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.

Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.

V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
quote:
VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af

DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.

Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_155668176
De Zwarte Piet discussie. *O*
pi_155668214
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:38 schreef De_Kaas- het volgende:
:').
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 01:41:07 #4
pi_155668219
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:38 schreef De_Kaas- het volgende:
Goede fipo :).
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_155668246
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:41 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Goede fipo :).
Thanks. Ik hoop dat dit nog een paar jaar doorgaat, dan hebben we in 2020 tenminste ook nog iets interessants om over te discussieren!
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 01:46:09 #6
pi_155668270
quote:
6s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:43 schreef De_Kaas- het volgende:

[..]

Thanks. Ik hoop dat dit nog een paar jaar doorgaat, dan hebben we in 2020 tenminste ook nog iets interessants om over te discussieren!
Deze discussie zal zeker nog een paar jaar voortduren. Langzamerhand zullen meer mensen van het feest afstappen en gaan we allemaal de Kerstman vieren ~:)
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zondag 30 augustus 2015 @ 01:48:08 #7
371580 DeLepelaar
#Ed_Leraapel ®
pi_155668289
Deel 3 al weer gaat snel. Dit is mijn eerste bijdrage aan dit topic. Het is niet veel maar ik doe mijn best bij deze. Mijn mening is dat negers behouden moeten blijven.
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 01:51:02 #8
pi_155668324
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:48 schreef DeLepelaar het volgende:
Deel 3 al weer gaat snel. Dit is mijn eerste bijdrage aan dit topic. Het is niet veel maar ik doe mijn best bij deze. Mijn mening is dat negers behouden moeten blijven.
quote:
9s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:40 schreef Specularium het volgende:

[..]

:').
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 01:51:17 #9
pi_155668327
Kan bagger geruimd worden?
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zondag 30 augustus 2015 @ 01:54:50 #10
371580 DeLepelaar
#Ed_Leraapel ®
pi_155668367
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:51 schreef ChevyCaprice het volgende:
Kan bagger geruimd worden?
Ja ban jezelf.
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 01:55:21 #11
pi_155668370
quote:
14s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:54 schreef DeLepelaar het volgende:

[..]

Ja ban jezelf.
Kan ik niet :).
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  zondag 30 augustus 2015 @ 01:55:47 #12
371580 DeLepelaar
#Ed_Leraapel ®
pi_155668373
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:55 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Kan ik niet :).
HAHA
pi_155669885
Blokker _O_
Zonder wrijving geen glans
  zondag 30 augustus 2015 @ 09:59:37 #14
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_155669940
Nog 98 dagen,dan is dit gezever weer voorbij tot de eerste zomerzon weer gaat schijnen...
pi_155669983
Ik wacht totdat Quinsy ontdekt dat er een wereld buiten de grenzen van Nederland bestaan en gaat protesteren tegen schmutzli hier.

Ons hulpje van st Niklaus.

Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
  zondag 30 augustus 2015 @ 10:04:31 #16
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_155670028
quote:
Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.
Denk aan de kinderen! Die het volgens mij aan hun kinderkontjes zal roesten welke kleur Piet heeft. Verzin een leuk verhaal, verander de karikaturale uiterlijkheden en klaar.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_155670068
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:46 schreef ChevyCaprice het volgende:

Deze discussie zal zeker nog een paar jaar voortduren. Langzamerhand zullen meer mensen van het feest afstappen en gaan we allemaal de Kerstman vieren ~:)
De Kerstman... dat is pas een echte racist, dwergen worden gedwongen onder barre omstandigheden te werken in een ecologisch bedreigd gebied, de Noordpool !
Wat moet de kleine medemens hiervan denken ?
Laat Marianne Thieme he zo maar toe dat rendieren als lastdieren worden misbruikt?
Waar is de milieubeweging om te protesteren tegen de Kerstman wegens industriële activiteiten op de Noordpool?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_155670083
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2015 10:04 schreef Copycat het volgende:

[..]

Denk aan de kinderen! Die het volgens mij aan hun kinderkontjes zal roesten welke kleur Piet heeft. Verzin een leuk verhaal, verander de karikaturale uiterlijkheden en klaar.
Als het de kindertjes niets kan schelen en de overgrote meerderheid van de bevolking wil dat hij zwart blijft dan laat hem lekker zwart. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar. ^O^
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_155670186
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 10:08 schreef Montagui het volgende:

[..]

Als het de kindertjes niets kan schelen en de overgrote meerderheid van de bevolking wil dat hij zwart blijft dan laat hem lekker zwart. Verander desnoods wat uiterlijk vertoon en klaar. ^O^
Inderdaad zeg, een minderheid wil ZP weg hebben, de kinderen interesseren zich niet om de kleur en toch zou het dan zo moeten zijn dat die minderheid hun zin krijgt :D goede argumentatie wel.
  zondag 30 augustus 2015 @ 10:18:48 #20
346077 Slip
Zwakke Geest!
pi_155670258
ze moeten die pieten echt hun kleren afnemen en luxe gouden sieraden, maak ze naakt tot een oud afgeranseld shirtje en een broek, ketting om de nek. dan is het pas feest
pi_155670261
Wat zijn Nederlanders toch zeurpieten pffff
pi_155670262
quote:
10s.gif Op zondag 30 augustus 2015 10:04 schreef Copycat het volgende:

[..]

Inderdaad, voordat er allerlei onzin uit de kast gehaald wordt, kom met een goed passend verhaal, zoals dat de boot onder de regenboog doorvaart. Alle Pieten gekleurd, klaar!
  Redactie Sport zondag 30 augustus 2015 @ 10:23:23 #23
274204 crew  Mexicanobakker
pi_155670303
Maar als er een beetje consessies gedaan gaan worden gaat Quinsy nog niet tevreden zijn. Dat weet ik n al.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_155670342
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 10:23 schreef Mexicanobakker het volgende:
Maar als er een beetje consessies gedaan gaan worden gaat Quinsy nog niet tevreden zijn. Dat weet ik n al.
Zo'n verbittert man is nooit tevreden.
  zondag 30 augustus 2015 @ 10:29:05 #25
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_155670370
Quincy is imo ook niet het ijkpunt. Beroepsklagers houd je nu eenmaal altijd.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')