abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155772531
quote:
0s.gif Op woensdag 2 september 2015 17:56 schreef LuDann het volgende:
Late reactie, het is best druk zo, met college en baby. :P

[..]

Thanks! Gelukkig valt het me mee tot nu toe. :Y

[..]

Dank je wel Bloesem. Back at ya natuurlijk, ik weet dat jij met een soortgelijke situatie zit tijdens je zwangerschap. Een vak wat je niet mocht doen omdat je het niet aan zou kunnen ofzo dacht ik?

Oeh, zo'n potje. Ik zou er eens naar kunnen vragen morgen. Ik vrees alleen dat ik daar een beetje laat mee ben. Ik heb nu studievertraging opgelopen door zwangerschap (+icm ziekte) maar had dat dan ten tijde van de vertragen moeten aangeven denk ik.
Ik heb destijds ivm ziekte geld uit zo'n potje gehad Ludann, maar ik kon dat pas aanvragen nadat ik geen vertraging meer opliep en kreeg toen een bedrag per maand voor het aantal maanden dat ik dus vertraagd was zeg maar. Zat wel een maximum aan van een jaar. Best kans dat je niet te laat bent met aanvragen dus!
pi_155783528
Vooropgesteld: goed dat je weer wil beginnen en toch doorgaat, zo te zien ga je een eind komen!

Maar ondertussen denk ik ook dat ik het bezwaar naast me neer zou leggen en lekker aan de slag zou gaan. Het heeft geen zin en de onderwijsinstelling is in mijn ogen niet onredelijk, ze handelen obv ervaring en willen je bescherming. Dat jij anders kiest uit financiële motieven, is jouw keuze, daar hoeven ze je niet in te faciliteren. Om dan vervolgens bij DUO te gaan 'bedelen' vind ik een stap te ver. Je kiest er zelf voor om zwanger te worden en daar zitten nou eenmaal consequenties aan (zowel voor je eigen leven, je planning, als financieel). Dat wist je van tevoren. Bovendien ben je vlak daarna kennelijk alweer op de been...?
quote:
1s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:09 schreef ingee het volgende:
Ik blijf het vreemd vinden dat zwangere en bevallen vrouwen niet dezelfde rechten lijken hebben tijdens een studie als op de werkvloer.
Welke zelfde rechten? Ze mag gewoon stoppen hoor, net zoals met werk. En ze mag vier maanden wegblijven en dan terugkomen. Stufi blijft ze wel ontvangen als ze ingeschreven blijft staan (da's niet lucratief, maar dat is de vraag nu niet). Als je ontslag neemt bij een werkgever krijg je ook geen salaris meer, hetzelfde geldt voor uitschrijven. Wanneer je op je werk 'uitvalt' en er lopen allerlei programma's door, loop je die ook gewoon mis. Soms kun je die achteraf makkelijk inhalen, soms moet je twee jaar wachten. C'est ça.
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 21:07 schreef madam-april het volgende:
Je hebt er nu niet zo veel aan maar wel een interessant stuk over de problematiek van jonge moeders en zwangere vrouwen die een opleiding volgen.
Ik krijg een beetje jeuk van dit artikel. Iedereen moet zich aanpassen, er moet extra geld komen etc etc. Volgens mij begint het bij de bron: een ouderpaar dat er voor kiest om zwanger te worden. Dat mag hoor. Leuk! Spannend! Maar dat is hún keuze, waarom moeten dan ineens allemaal anderen geconfronteerd worden met de consequenties daarvan en ook nog opdraaien voor de gevolgen?

Niemand verplicht je om tijdens je studie zwanger te worden. Maar blijkbaar moet het in Nederland zo zijn dat als het wél gebeurt, iedereen moet meedenken voor een oplossing.
Schip ahoy!
  † In Memoriam † donderdag 3 september 2015 @ 12:39:12 #53
43556 miss_dynastie
pi_155783616
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 12:35 schreef Piet__Piraat het volgende:
Om dan vervolgens bij DUO te gaan 'bedelen' vind ik een stap te ver. Je kiest er zelf voor om zwanger te worden en daar zitten nou eenmaal consequenties aan (zowel voor je eigen leven, je planning, als financieel). Dat wist je van tevoren. Bovendien ben je vlak daarna kennelijk alweer op de been...?
Als jij tijdens het sporten dusdanig geblesseerd raakt dat je niet kan werken, zeg je dan ook tegen je baas 'geeft niks, eigen schuld, betaal ik zelf wel'? Of, indien je zelfstandige bent, tegen je verzekeringsmaatschappij? Dan ben jij de eerste ter wereld, geloof ik. Die voorzieningen zijn er niet voor niets en er is niks mis mee om er gebruik van te maken. Ja, zwangerschap is een eigen keus, maar voor het voortbestaan van de maatschappij is het maar goed dat mensen ervoor kiezen, anders sterven we uit en is er niemand om onze billen te wassen :+
pi_155783765
quote:
0s.gif Op donderdag 3 september 2015 12:39 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Als jij tijdens het sporten dusdanig geblesseerd raakt dat je niet kan werken, zeg je dan ook tegen je baas 'geeft niks, eigen schuld, betaal ik zelf wel'? Of, indien je zelfstandige bent, tegen je verzekeringsmaatschappij? Dan ben jij de eerste ter wereld, geloof ik. Die voorzieningen zijn er niet voor niets en er is niks mis mee om er gebruik van te maken. Ja, zwangerschap is een eigen keus, maar voor het voortbestaan van de maatschappij is het maar goed dat mensen ervoor kiezen, anders sterven we uit en is er niemand om onze billen te wassen :+
Ik zou er voorstander van zijn dat werknemers zelf ook deels verantwoordelijk worden voor dergelijk ziekteverlof, ja. Want sporten houdt de mens gezond en daar profiteert de werkgever ook van, maar ik vind de balans nu zoek. Als volwassene heb je ook een taak om jezelf te beschermen tegen gevaren. Lijkt me niks mis mee dat werknemers daar ook gevolgen van ondervinden.

En ik snap het principe van zwangerschap wel en het is ook mooi dat dat kan. We leven wat dat betreft ook in een land waar een hoop mogelijk is, en dat is ook prima. Maar ik word wel een beetje moe van de tendens dat iemand anders maar weer ergens een potje voor moet hebben als het mis is gegaan. Als je het hebt over bezuinigen, zou ik eens naar kijken. Weg met al die potjes en terug met de eigen verantwoordelijkheid. Heel zwart/wit gezegd: TS had ook kunnen plannen om een half jaar later te beginnen met zwanger worden, dan was er geen probleem geweest. Want stel dat het nu een lucky shot was en het was in één keer raak, dan hebben ze zelf het risico genomen om tijdens studie zwanger te zijn. En iedereen weet dat zwanger zijn problemen kan opleveren. Stel dat ze al langer bezig zijn, dan wisten ze helemaal dat de kans levensgroot was dat het tijdens de studie zou gebeuren. Ook dan is het dus de eigen keuze. Prima hoor, maar daar zitten consequenties aan vast :)
Schip ahoy!
pi_155804093
quote:
Welke zelfde rechten? Ze mag gewoon stoppen hoor, net zoals met werk. En ze mag vier maanden wegblijven en dan terugkomen. Stufi blijft ze wel ontvangen als ze ingeschreven blijft staan (da's niet lucratief, maar dat is de vraag nu niet). Als je ontslag neemt bij een werkgever krijg je ook geen salaris meer, hetzelfde geldt voor uitschrijven. Wanneer je op je werk 'uitvalt' en er lopen allerlei programma's door, loop je die ook gewoon mis. Soms kun je die achteraf makkelijk inhalen, soms moet je twee jaar wachten. C'est ça.
Bijvoorbeeld het wettelijk recht op zwangerschapsverlof. Zwangere studenten hebben geen wettelijk recht op zwangerschapsverlof, zwangere werknemers wel.

quote:
Ik krijg een beetje jeuk van dit artikel. Iedereen moet zich aanpassen, er moet extra geld komen etc etc. Volgens mij begint het bij de bron: een ouderpaar dat er voor kiest om zwanger te worden. Dat mag hoor. Leuk! Spannend! Maar dat is hún keuze, waarom moeten dan ineens allemaal anderen geconfronteerd worden met de consequenties daarvan en ook nog opdraaien voor de gevolgen?

Niemand verplicht je om tijdens je studie zwanger te worden. Maar blijkbaar moet het in Nederland zo zijn dat als het wél gebeurt, iedereen moet meedenken voor een oplossing.
Het gaat er juist om dat mannen die negatieve consequenties niet ondervinden omdat mannen niet zwanger (kunnen) worden. Deze wetten en regelingen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat vrouwen toch dezelfde kansen krijgen.
pi_155806821
quote:
1s.gif Op donderdag 3 september 2015 23:11 schreef madam-april het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld het wettelijk recht op zwangerschapsverlof. Zwangere studenten hebben geen wettelijk recht op zwangerschapsverlof, zwangere werknemers wel.
Hoezo? Je kunt dat verlof toch nemen? Niemand verplicht je om door te studeren, je kunt het gewoon stopzetten. Alleen heeft het nemen van verlof de consequentie dat je niet meer je hele jaar kan halen zoals het volgens het curriculum loopt. Wat verwacht je dan? Moet het jaarlijkse curriculum voor elke zwangere student aangepast worden?

quote:
[..]

Het gaat er juist om dat mannen die negatieve consequenties niet ondervinden omdat mannen niet zwanger (kunnen) worden. Deze wetten en regelingen zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat vrouwen toch dezelfde kansen krijgen.
Dat is helemaal niet waar het in dit topic om draait. TS zoekt naar geld en niet naar 'dezelfde kansen'. Want die kans krijgt ze gewoon, namelijk volgend jaar. Het gaat niet om het onderscheid man-vrouw, maar om de zwangerschap in z'n algemeenheid. Volgens mij haal je twee zaken door elkaar. Want als het om man-vrouw zou gaan, zou de man dus allerlei compensatie e.d. moeten krijgen als ie zwanger is? Volgens mij geldt dan hetzelfde: je kiest er zelf voor, daar zitten consequenties aan vast. Maar als ik de discussie hier volg, moeten er maar vooral zo min mogelijk consequenties aan de keuze vast zitten.
Schip ahoy!
pi_155806896
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:49 schreef LuDann het volgende:
masterstudie
Ik las masturbatie ;(
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 4 september 2015 @ 19:48:01 #58
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_155823294
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2015 23:43 schreef snakelady het volgende:

[..]

Er is toch ook nog een vader in het spel? Of kan die niet voor hun kindje zorgen als die ziek is?

TS, helaas heb ik geen oplossing voor je maar succes!
Ja er is over het algemeen een vader in het spel, maar vrijwel elke vrouw die ik ken rent toch meteen zelf naar huis als er wat aan de hand is... Durven ze het wel aan papa over te laten?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_155824963
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:41 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Hoezo? Je kunt dat verlof toch nemen? Niemand verplicht je om door te studeren, je kunt het gewoon stopzetten. Alleen heeft het nemen van verlof de consequentie dat je niet meer je hele jaar kan halen zoals het volgens het curriculum loopt. Wat verwacht je dan? Moet het jaarlijkse curriculum voor elke zwangere student aangepast worden?

[..]

Dat is helemaal niet waar het in dit topic om draait. TS zoekt naar geld en niet naar 'dezelfde kansen'. Want die kans krijgt ze gewoon, namelijk volgend jaar. Het gaat niet om het onderscheid man-vrouw, maar om de zwangerschap in z'n algemeenheid. Volgens mij haal je twee zaken door elkaar. Want als het om man-vrouw zou gaan, zou de man dus allerlei compensatie e.d. moeten krijgen als ie zwanger is? Volgens mij geldt dan hetzelfde: je kiest er zelf voor, daar zitten consequenties aan vast. Maar als ik de discussie hier volg, moeten er maar vooral zo min mogelijk consequenties aan de keuze vast zitten.
Hear, hear!
pi_155825370
Ik kon het niet zo netjes als Piet_Piraat verwoorden en daarom heb ik hier nooit gepost maar ik ben het eigenlijk 100 % met 'm eens.
Hallon!
pi_155830966
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 september 2015 00:41 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

[..]

Zwangere vrouwen zijn, net zoals bijvoorbeeld chronisch zieken en gehandicapten, een onder het discriminatierecht beschermde groep. Voor chronisch zieken en gehandicapten bestaat de mogelijkheid een aangepast programma te volgen al. Wettelijk gezien zou die mogelijkheid er ook moeten zijn voor zwangere vrouwen en prille moeders.

Zwangerschap gaat weldegelijk over onderscheid man-vrouw.

Wet gelijke behandeling van mannen en vrouwen: Onder direct onderscheid wordt mede verstaan onderscheid op grond van zwangerschap, bevalling en moederschap.

Als TS een man was geweest dan zou zij die extra kosten niet hoeven maken. Die extra kosten zijn een direct gevolg van haar zwangerschap en dus wordt er onderscheid gemaakt op grond van zwangerschap, bevalling en moederschap.

Als de situatie omgedraaid zou zijn, dus als alleen mannen zwanger zouden kunnen worden, dan zouden die wetten en regelingen inderdaad voor mannen gelden.
pi_155832149
Zoals ik het lees is het probleem van TS niet zozeer ontstaan door de zwangerschap, maar doordat ze spoedig dertig wordt en dan het recht op studiefinanciering vervalt op basis van het leeftijdscriterium. Dat is wederom iets dat niet met man-vrouw te maken heeft, maar met andere regels en een kennelijk onjuiste inschatting van TS.
Ik snap je punt wel dat vrouwen soms 'achtergesteld' worden omdat zij nou eenmaal degenen zijn die het kind moeten dragen, maar wat ik niet snap is dat je daar niet van tevoren rekening mee houdt. Kosten en omstandigheden treden nou eenmaal op als je zwanger wil worden. Los van of je nou een gleufje of een piemeltje hebt. "Als TS een man was"...ja, maar dat is ze niet. Dus TS wist dit van tevoren en had kunnen anticiperen.

Wat ik niet blijf snappen en daar doet geen recht of wet iets aan af, is dat je willens en wetens dat besluit neemt, om vervolgens te concluderen dat het niet zo handig was en dan overal aan te kloppen dat je hulp nodig hebt. En dan is dat op zich nog prima, maar als het dan niet de uitkomst is die in het straatje past, is het ook nog de schuld van de ander :? Volgens mij moet je dan ook bij jezelf te rade gaan: was dit wel het juiste besluit op het goede moment? Blijkbaar niet, dus dan probeer je er het beste van te maken. Maar ga dan niet ineens de man-vrouw-discriminatiekaart spelen, want daar is het helemaal niet om begonnen.
Schip ahoy!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')