abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 september 2015 @ 17:44:08 #176
202348 Susi
Temple of Love
pi_156353181
Hoe zit het dan met ingevroren vis tov verse wat betreft 'gezond'?
Ik heb mij daar eigenlijk nooit in verdiept en bij ons is het een heel stuk goedkoper.
  † In Memoriam † donderdag 24 september 2015 @ 17:46:00 #177
230491 Zith
pls tip
pi_156353222
Al het vis in Nederland is diepbevroren geweest, inclusief de zalm en de haring bij de visboer. Het verschil tussen de 'Verse zalm' en de bevroren zalm in de Albert Heijn is dat de 'Verse zalm' al een paar dagen ontdooid is en dus minder vers is.

Wat betreft gezond... waarom zou bevroren eten minder gezond zijn dan eten dat al dagen ligt te ontbinden?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  Moderator donderdag 24 september 2015 @ 17:55:28 #178
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_156353418
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 17:46 schreef Zith het volgende:
Al het vis in Nederland is diepbevroren geweest, inclusief de zalm en de haring bij de visboer. Het verschil tussen de 'Verse zalm' en de bevroren zalm in de Albert Heijn is dat de 'Verse zalm' al een paar dagen ontdooid is en dus minder vers is.

Wat betreft gezond... waarom zou bevroren eten minder gezond zijn dan eten dat al dagen ligt te ontbinden?
Alle vis bij de supermarkt, of echt alle vis? Ik bedoel, die visboeren op de markt gaan toch wel regelmatig naar de visafslag?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  † In Memoriam † donderdag 24 september 2015 @ 18:20:41 #179
230491 Zith
pls tip
pi_156353831
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 17:55 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Alle vis bij de supermarkt, of echt alle vis? Ik bedoel, die visboeren op de markt gaan toch wel regelmatig naar de visafslag?
Hollandse nieuwe moet 24 uur of meer bevroren zjin geweest.

EDIT: Ik weet trouwens niet of er vis te koop is voor consumenten die niet bevroren is geweest, ik dacht van wel maar zo stellig moet ik eigenlijk niet zijn. Ik weet het van de haring en supermarktvis.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  Moderator donderdag 24 september 2015 @ 18:24:31 #180
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_156353906
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 18:20 schreef Zith het volgende:

[..]

Hollandse nieuwe moet 24 uur of meer bevroren zjin geweest.
Ja maar schol of tong bijvoorbeeld
Kranplätze müssen verdichtet sein
  † In Memoriam † donderdag 24 september 2015 @ 18:29:10 #181
230491 Zith
pls tip
pi_156354023
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2015 18:24 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ja maar schol of tong bijvoorbeeld
Ja goede vraag (zie edit). Iemand anders hier zal er wel meer van weten... :P
  donderdag 24 september 2015 @ 22:02:12 #182
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156360494
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 14:37 schreef klaarover het volgende:

[..]

Wacht even. Mijn bullshit-detector gaat af.
Versheid is helemaal geen vitamine.
Het hele idee van blik en diepvriesvoedsel is juist dat't megavers wordt geconserveerd.
Zodat je de smaak volop hebt (want vers) en ook de volledige voedingswaarde (want in het procede gaat niets daarvan verloren).

Moet je eens proberen: doperwtjes.
Vers 10 euro per kilo, slechts enkele weken in het jaar verkrijgbaar, je dopt je scheel, en waarschijnlijk toch niet zo vers want melig en slap.
Dan diepvries. Spotgoedkoop, gemakkelijk en echt lekker.
Geen verschil in voedingswaarde tussen beide soorten.
Dit
Diepvries doppertjes zijn vreselijk lekker
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156362055
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2015 14:37 schreef klaarover het volgende:

[..]

Wacht even. Mijn bullshit-detector gaat af.
Versheid is helemaal geen vitamine.
Het hele idee van blik en diepvriesvoedsel is juist dat't megavers wordt geconserveerd.
Zodat je de smaak volop hebt (want vers) en ook de volledige voedingswaarde (want in het procede gaat niets daarvan verloren).

Moet je eens proberen: doperwtjes.
Vers 10 euro per kilo, slechts enkele weken in het jaar verkrijgbaar, je dopt je scheel, en waarschijnlijk toch niet zo vers want melig en slap.
Dan diepvries. Spotgoedkoop, gemakkelijk en echt lekker.
Geen verschil in voedingswaarde tussen beide soorten.
Goede post, maar ik wil toch nog wat kanttekeningen plaatsen:

1. Invriezen is vaak inderdaad daadwerkelijk voedzamer omdat de groenten op het beste moment geoogst wordt, zeer snel ingevroren na slechts kort blancheren wordt en in de vriezer wordt eigenlijk alles letterlijk vastgevroren, ook de vitaminen. Tijdens de reis van het land naar supermarkt gaat er een hoop verloren aan vitamines.
2. Inblikken verandert de voedingswaarde lichtjes vanwege de hoge temperatuur bij retorderen. Alsnog blijft vrijwel alle voedingswaarde behouden.
3. Waar we nog weinig over weten zijn enzymen. In hoeverre enzymen uit planten (die we dus rauw eten) gezond zijn. Zelfde geldt voor sommige andere fytonutrienten (anti-oxidanten en kleurstoffen enzo) waarvan we niet weten of het een functie heeft in ons lichaam. Die enzymen gaan vaak kapot bij hittebehandeling, inblikken is dus wel slecht hiervoor, want is veel heftiger dan gewoon koken. Rauw eten is hierbij natuurlijk wel handig, voor sommige fytonutrienten geldt het tegenovergesteld, lycopeen uit tomaten komt pas goed vrij bij koken, bliktomaten FTW!
4. Micro-organismen. Inmiddels is bekend dat er meer bacterien in onze damren leven dan we cellen hebben en dat ze ons immuunsysteem instellen, sterke invloed hebben op overgewicht etc. Bij inblikken overleeft vrijwel niets, bij blancheren en koken overleven sporen van sporenvormers. Dat kan zekerinvloed hebben op gezondheid. Wederom: niets bewezen.

Overigens geldt dan dus vooral voor de diepvries: prima, overigens ook betreft smaak. SOms is wel de textuur wat anders, want ijskristallen prikken cellen kapot.

Eigenlijk ben ik het wel met je eens trouwens. En diepvriesdoperwtjes en tuinbonen zijn honderd keer beter dan uit een pot en meestal ook dan vers doppen terwijl het eigenlijk al te oud is.
Whatever...
pi_156362072
Oja, goedkoop eten werkt ook beter als je grote porties maakt van bijv soep, stamppot, overnschotels en dan porties invriest.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')