abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155568938
Ja, vraagje.

In 2014 woonde ik tm april niet samen met mijn (nu) man. De maanden januari tm april heb ik kinderopvangtoeslag ontvangen voor 2 kinderen met mijn inkomen als toetsingsinkomen.
Per mei 2014 woon ik samen met mijn partner en vanaf dit moment zou hij ook mijn toeslagpartner worden, maar vanaf dat moment hebben wij geen gebruik meer gemaakt van toeslagen.
Nu gaan we belastingaangifte over het jaar 2014 doen en hebben we de mogelijkheid om voor fiscaalpartnerschap te kiezen. Maar heeft deze keuze gevolg voor de al ontvangen kinderopvangtoeslag van begin 2014?

Uiteraard moet ik morgen even bellen, maar ik dacht, dat weten jullie hier ook.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_155580804
Toeslagen worden over een heel jaar berekend, dus als je je inkomen over 2014 achteraf gaat verhogen krijg je niet heel leuke post wanneer de toeslagen nog niet definitief zijn.
Dum de dum
  Moderator donderdag 27 augustus 2015 @ 06:43:34 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_155581366
Klopt. Heel fijn dat. aldus een toekomstig ervaringsdeskundige
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_155581458
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 06:43 schreef Renesite het volgende:
Klopt. Heel fijn dat. aldus een toekomstig ervaringsdeskundige
Dure grap? :)
Dum de dum
pi_155582776
Nu zegt mijn accountant dus van niet, maar die zegt ook dat er geen keuze is in fiscaal partnerschap.

Terwijl het aangifte programma gewoon vraagt, " wilt u het hele jaar fiscaal partner zijn?" En dat wil ik dus inderdaad niet.

De eerste keer dat ik mn aangifte uit handen geef, en meteen klopt het 2x niet wat deze dame zegt.

Ik ga de belasting zelf wel even bellen.
  Moderator donderdag 27 augustus 2015 @ 09:26:30 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_155582828
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 07:10 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Dure grap? :)
partner heeft 7 keer volledig ZT gekregen. Topverhaal.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 09:27:38 #7
43556 miss_dynastie
pi_155582847
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:23 schreef Ticootje het volgende:
Nu zegt mijn accountant dus van niet, maar die zegt ook dat er geen keuze is in fiscaal partnerschap.

Terwijl het aangifte programma gewoon vraagt, " wilt u het hele jaar fiscaal partner zijn?" En dat wil ik dus inderdaad niet.

De eerste keer dat ik mn aangifte uit handen geef, en meteen klopt het 2x niet wat deze dame zegt.

Ik ga de belasting zelf wel even bellen.
Jullie hebben een kind samen, toch? Dan heb je volgens mij inderdaad geen keuze. Zie hier: http://www.belastingdiens(...)w_adres_ingeschreven
pi_155582948
Wij hadden wel de keuze voor fiscaal partnerschap vanaf onze huwelijksdatum, maar... wij woonden toen nog niet op hetzelfde adres.

Het is wat dat betreft dus een kwestie van even goed uitzoeken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_155582975
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:27 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Jullie hebben een kind samen, toch? Dan heb je volgens mij inderdaad geen keuze. Zie hier: http://www.belastingdiens(...)w_adres_ingeschreven
Het gaat om de periode dat ze nog niet op hetzelfde adres woonden, dan maakt het al dan niet samen een kind hebben niet uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 09:39:37 #10
43556 miss_dynastie
pi_155583039
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het gaat om de periode dat ze nog niet op hetzelfde adres woonden, dan maakt het al dan niet samen een kind hebben niet uit.
Oh, dan begreep ik het verkeerd. Die keuze heb je (tico dus) naar mijn idee wel, omdat je niet op hetzelfde adres stond ingeschreven. Dus gewoon voor 'nee' kiezen.
pi_155583087
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:39 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Oh, dan begreep ik het verkeerd. Die keuze heb je (tico dus) naar mijn idee wel, omdat je niet op hetzelfde adres stond ingeschreven. Dus gewoon voor 'nee' kiezen.
Juist, ik ben ook van mening dat je die keuze in deze situatie wel hebt, maar het is wel übertriest als je de aangifte (voor het eerst) uitbesteedt, en zoiets triviaals is niet bekend bij degene die de aangifte doet...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155583190
Goed, belasting even gebeld nu dus:

Fiscaalpartner : vanaf mei 2014
(Ik dacht dat fiscaal partnerschap altijd voor een heel jaar gold)

Kinderopvangtoeslag : Wordt per maand gekeken of je aan de volwaarden voldoet. Januari tot April woonden we niet samen en had ik dus geen toeslagspartner. Blijkbaar gaat dat ook niet met terugwerkende kracht alsnog gelden.
pi_155583208
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Juist, ik ben ook van mening dat je die keuze in deze situatie wel hebt, maar het is wel übertriest als je de aangifte (voor het eerst) uitbesteedt, en zoiets triviaals is niet bekend bij degene die de aangifte doet...
Precies, ik ben echt best boos ook.

Ik doe het altijd zelf, nooit fout gegaan. Maar dit jaar was juist door trouwen, 2 huizen enz enz wel wat bijzonder, dus ik wilde dat het goed zou gebeuren. Nu zit ik verdorie 4x na te bellen en wat deze mevrouw dus heeft ingevuld voor mij is zeer ongunstig...
  donderdag 27 augustus 2015 @ 09:50:05 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_155583225
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:47 schreef Ticootje het volgende:

Kinderopvangtoeslag : Wordt per maand gekeken of je aan de volwaarden voldoet. Januari tot April woonden we niet samen en had ik dus geen toeslagspartner. Blijkbaar gaat dat ook niet met terugwerkende kracht alsnog gelden.
Ik zou nog een keer bellen, maargoed, het is niet mijn geld.

quote:
U krijgt de toeslagen samen

Hebt u een toeslagpartner? U krijgt de toeslagen dan samen. Het inkomen van uw toeslagpartner telt mee bij de berekening van uw toeslag. Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee.
http://www.belastingdiens(...)lag_krijgen/partner/

Je haalt trouwens fiscaal partner en toeslag partner door elkaar, en wat die inhouden, denk ik.
Dum de dum
pi_155583336
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Ik zou nog een keer bellen, maargoed, het is niet mijn geld.

[..]

http://www.belastingdiens(...)lag_krijgen/partner/

Je haalt trouwens fiscaal partner en toeslag partner door elkaar, en wat die inhouden, denk ik.
Dit inderdaad: fiscaal partner =/= toeslagpartner
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:03:17 #16
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_155583476
Dat krijg je, als je een accountant je fiscale aangiftes in laat vullen.

Daar hebben ze fiscalisten voor uitgevonden. .
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 10:05:34 #17
43556 miss_dynastie
pi_155583529
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:47 schreef Ticootje het volgende:

En daar hebben ze niet aan toegevoegd dat het toeslagpartnerschap niet voor het hele jaar geldt, maar wél het jaarinkomen wordt meegenomen? Want het maakt niet uit wanneer je toeslagpartner wordt, het jaarinkomen telt mee.

edit: dat wat fe203 zegt dus
pi_155583530
Nou ik belde net de accountant, met het verhaal over fiscaalpartnerschap....

Het wilt er daar niet in dat januari tm april 2014 er geen sprake is van fiscaal partnerschap. Omdat we niet gescheiden zijn.....

Volgens mij snapt hij er echt geen reet van en dit is ook zeker de laatste keer dat ik mn aangifte überhaupt laat regelen door zo'n bureau.
"Ja maar mijn programma...."
pi_155583546
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:05 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

En daar hebben ze niet aan toegevoegd dat het toeslagpartnerschap niet voor het hele jaar geldt, maar wél het jaarinkomen wordt meegenomen? Want het maakt niet uit wanneer je toeslagpartner wordt, het jaarinkomen telt mee.

Wat dus veel hoger uitpakt...
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 10:07:51 #20
43556 miss_dynastie
pi_155583585
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:06 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wat dus veel hoger uitpakt...
Wat pakt hoger uit, het geld dat jij terug moet betalen bedoel je? Dat lijkt me wel te kloppen, ja... ik ken een soortgelijke situatie van iemand die in september haar volwassen dochter met inkomen in huis haalde. Toeslagpartner vanaf september, maar het hele jaarinkomen telt mee, dus doei huurtoeslag (en dat was echt heel veel geld :X )
pi_155583599
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Wat pakt hoger uit, het geld dat jij terug moet betalen bedoel je? Dat lijkt me wel te kloppen, ja... ik ken een soortgelijke situatie van iemand die in september haar volwassen dochter met inkomen in huis haalde. Toeslagpartner vanaf september, maar het hele jaarinkomen telt mee, dus doei huurtoeslag (en dat was echt heel veel geld :X )
Ja dat...

Zien we dan wel weer.
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 10:10:27 #22
43556 miss_dynastie
pi_155583642
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:08 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja dat...

Zien we dan wel weer.
Ja, dat is bij de inkomstenbelasting natuurlijk niet direct aan de orde. Maar wat is gunstiger, wel of niet kiezen voor fiscaal partnerschap? Want mocht je bij wel fiscaal partnerschap (meer) geld terugkrijgen, dan zou ik daarvoor kiezen. Die toeslagen ga je terug moeten betalen -O-
pi_155583789
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:05 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Daar ga ik niet in mee, dat ligt ook aan de toeslag.
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 10:21:14 #24
43556 miss_dynastie
pi_155583876
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar ga ik niet in mee, dat ligt ook aan de toeslag.
De belasting maakt dat voorbehoud niet?
quote:
U krijgt de toeslagen samen

Hebt u een toeslagpartner? U krijgt de toeslagen dan samen. Het inkomen van uw toeslagpartner telt mee bij de berekening van uw toeslag. Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee.
Waar zit het onderscheid in volgens jou?
pi_155583889
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dat niet, tenzij 1/3 van het jaarinkomen van die dochter (sept-dec = 4 maanden) zoveel is dat het totaalinkomen hoger wordt dan de toeslaggrens voor die situatie:

Stel moeder alleen, inkomen van ¤ 17.000 bruto per jaar = minder dan de huurtoeslaggrens van ¤ 21.000, dus recht op huurtoeslag.
Dochter komt in september in huis wonen, dochter verdient ¤ 39.000 per jaar, in 4 maanden is dat dus ¤ 13.000, dat maakt het totale inkomen van de huisgenoten over dat jaar dus ¤ 30.000 en dat is meer dan de huurtoeslaggrens van ¤ 29.000

Dan moet over het hele jaar de huurtoeslag dus worden terugbetaald.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155583984
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:21 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

De belasting maakt dat voorbehoud niet?

[..]

Waar zit het onderscheid in volgens jou?
Ze hebben samen toch geen toeslagen gekregen?

Ik had zelfs nog recht op huurtoeslag na mijn trouwen (trouwdatum = datum fiscaal partnerschap in ons geval), het recht op zorgtoeslag verviel wel direct per die datum.
Het inkomen van mijn man staat wel op m'n beschikking huurtoeslag over het jaar dat we trouwden, maar zijn inkomen is niet meegerekend omdat hij nooit in mijn huis gewoond heeft.

Het inkomen van mijn zoon heeft daarentegen wel weer voor 1/4 van zijn jaarinkomen meegeteld, omdat hij de eerste 3 maanden van dat jaar nog thuis woonde en toen net een baan had, dat hij die eerste 3 maanden veel minder verdiend heeft dan in de overige 9 maanden heeft de BD dan weer niets mee te maken, ze hebben gewoon een kwart van zijn jaarloon bij mijn inkomen opgeteld, en dat als basis genomen voor het recht op huurtoeslag (voor het hele jaar dus....).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155584074
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:05 schreef Ticootje het volgende:

Het wilt er daar niet in dat januari tm april 2014 er geen sprake is van fiscaal partnerschap. Omdat we niet gescheiden zijn.....

Volgens mij snapt hij er echt geen reet van en dit is ook zeker de laatste keer dat ik mn aangifte überhaupt laat regelen door zo'n bureau.
Wat waren jullie volgens hem dan wel van januari t/m april? :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155584122
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:30 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat waren jullie volgens hem dan wel van januari t/m april? :D
Ja echt... Fiscaal partner omdat we in augustus zijn getrouwd.
Dus ik zeg, ja dat klopt. Maar dat trouwen doet er niet toe want het kind maakte ons vanaf mei al fiscaal partner.

En hij bleef maar wetteksten opnoemen over scheiden ed... Wat ik ook zei, het ging er niet in dat er januari tm april geen fiscaal partnerschap is.
Dus ik heb m aangeraden om even de belastingdienst te bellen, om eens te informeren hoe het zit.
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 10:32:36 #29
43556 miss_dynastie
pi_155584124
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik had zelfs nog recht op huurtoeslag na mijn trouwen (trouwdatum = datum fiscaal partnerschap in ons geval), het recht op zorgtoeslag verviel wel direct per die datum.
Het inkomen van mijn man staat wel op m'n beschikking huurtoeslag over het jaar dat we trouwden, maar zijn inkomen is niet meegerekend omdat hij nooit in mijn huis gewoond heeft.

Het inkomen van mijn zoon heeft daarentegen wel weer voor 1/4 van zijn jaarinkomen meegeteld, omdat hij de eerste 3 maanden van dat jaar nog thuis woonde en toen net een baan had, dat hij die eerste 3 maanden veel minder verdiend heeft dan in de overige 9 maanden heeft de BD dan weer niets mee te maken, ze hebben gewoon een kwart van zijn jaarloon bij mijn inkomen opgeteld, en dat als basis genomen voor het recht op huurtoeslag (voor het hele jaar dus....).
Maar hoe moet je deze zin dan interpreteren: "Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee." ? Jeetje, wat verwarrend zeg....

edit: nog even over die inwonende dochter, dit is een soortgelijke situatie en die moest dus ook alles terugbetalen: https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=74&t=137389
Dus of de belasting snapt het zelf niet en maakt fouten (wat kan), of het klopt toch....
pi_155584170
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou met dit soort ingewikkelde dingen mag je toch hopen dat mensen die claimen verstand van zaken te hebben het dan goed voor je invullen en aangeven...

Toch?
pi_155584379
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:32 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Maar hoe moet je deze zin dan interpreteren: "Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee." ? Jeetje, wat verwarrend zeg....

edit: nog even over die inwonende dochter, dit is een soortgelijke situatie en die moest dus ook alles terugbetalen: https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=74&t=137389
Dus of de belasting snapt het zelf niet en maakt fouten (wat kan), of het klopt toch....
Dat staat een pagina later:
quote:
Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Dan telt zijn inkomen van het hele jaar mee.

Voorbeeld

U hebt zorgtoeslag en uw geschatte jaarinkomen is ¤ 15.000. Op 1 juli krijgt u een toeslagpartner. Zijn geschatte jaarinkomen is ¤ 20.000. Uw zorgtoeslag vanaf 1 juli berekenen we opnieuw. Hierbij gaan we uit van uw gezamenlijk jaarinkomen van ¤ 35.000.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155584424
quote:

Dat klopt toch? Ik weet je situatie niet hoor, maar ook als je wel getrouwd bent maar niet samenwoont op hetzelfde adres is er fiscaal partnerschap.
pi_155584450
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:34 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nou met dit soort ingewikkelde dingen mag je toch hopen dat mensen die claimen verstand van zaken te hebben het dan goed voor je invullen en aangeven...

Toch?
Nou, een accountant zou ik m'n belastingaangifte (IB) weer niet laten doen, dat zou ik een fiscalist laten doen....
Dat een accountant dat erbij doet is leuk, maar dat is niet z'n primaire verdienmodel, en ik denk dat dat niet de handigste "specialist" is om een wat lastigere aangifte inkomstenbelasting te doen.

Voor de aangiftes omzetbelasting en allerlei zakelijke dingen van een klein bedrijf zijn ze idd prima.
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 10:45:40 #34
43556 miss_dynastie
pi_155584461
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:42 schreef Leandra het volgende:
U hebt zorgtoeslag en uw geschatte jaarinkomen is ¤ 15.000. Op 1 juli krijgt u een toeslagpartner. Zijn geschatte jaarinkomen is ¤ 20.000. Uw zorgtoeslag vanaf 1 juli berekenen we opnieuw. Hierbij gaan we uit van uw gezamenlijk jaarinkomen van ¤ 35.000.
Maar hoe verhoudt zich dat dan weer tot de rekensom met jouw zoon, waar 1/4 van het inkomen was meegenomen? Had het dan niet zo moeten zijn dat de eerste drie maanden jouw + zijn volledige inkomen zou moeten meetellen voor het bepalen van het recht op toeslag?

In ieder geval zou het dan voor tico het gunstigste zijn niet te opteren voor fiscaal partnerschap en af te wachten wat er met de toeslagen gebeurt.
pi_155584482
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:43 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Dat klopt toch? Ik weet je situatie niet hoor, maar ook als je wel getrouwd bent maar niet samenwoont op hetzelfde adres is er fiscaal partnerschap.
Maar niet vanaf 1 januari, de eerste 4 maanden is er bij TS geen sprake van fiscaal partnerschap, tenminste, daar kunnen ze voor kiezen, en omdat ze niet samenwoonden voor 1 mei valt er werkelijk wat te kiezen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:47:16 #36
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_155584505
quote:

quote:
Degene die ingevolge het tweede lid voor een deel van het berekeningsjaar als partner wordt aangemerkt, wordt ook als partner aangemerkt in de andere perioden van het berekeningsjaar, voor zover hij in die perioden als ingezetene op hetzelfde woonadres is ingeschreven in de basisregistratie personen als de belanghebbende.
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:43 schreef silliegirl het volgende:

[..]

quote:
In afwijking van het eerste lid wordt een persoon niet meer als partner aangemerkt ingeval:
a. een verzoek, zoals bedoeld in artikel 150, respectievelijk 169 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek tot echtscheiding, respectievelijk tot scheiding van tafel en bed is ingediend, en
b. hij niet meer op hetzelfde woonadres in de basisregistratie personen of een daarmee naar aard en strekking overeenkomende registratie buiten Nederland staat ingeschreven als de belastingplichtige
Art 5a AWR (fiscaal partner)
quote:
Degene die ingevolge het tweede lid voor een deel van het berekeningsjaar als partner wordt aangemerkt, wordt ook als partner aangemerkt in de andere perioden van het berekeningsjaar, voor zover hij in die perioden als ingezetene op hetzelfde woonadres is ingeschreven in de basisregistratie personen als de belanghebbende.
Art 3 lid 2 Awir (toeslagpartner)

[ Bericht 2% gewijzigd door hugecooll op 27-08-2015 10:55:10 ]
pi_155584774
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:45 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Maar hoe verhoudt zich dat dan weer tot de rekensom met jouw zoon, waar 1/4 van het inkomen was meegenomen? Had het dan niet zo moeten zijn dat de eerste drie maanden jouw + zijn volledige inkomen zou moeten meetellen voor het bepalen van het recht op toeslag?

In ieder geval zou het dan voor tico het gunstigste zijn niet te opteren voor fiscaal partnerschap en af te wachten wat er met de toeslagen gebeurt.
Ik heb de definitieve beschikking er even bijgepakt:

Gegevens voor uw huurtoeslag van 1 januari 2013 tot en met 31 maart 2013:
Mijn jaarinkomen
Plus (volledig) jaarinkomen oudste zoon = meer dan huurtoeslaggrens, geen recht op huurtoeslag.

Gegevens voor uw huurtoeslag van 1 april 2013 tot en met 30 november 2013:
Mijn jaarinkomen.

Voor de zorgtoeslag ligt dat weer anders, want daar telt het inkomen van mijn oudste zoon niet mee, want die was mijn toeslagpartner niet, maar het inkomen van mijn man telt wel weer mee vanaf onze huwelijksdatum (31-08), en vanaf dat moment had ik dus geen recht meer op zorgtoeslag.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155584842
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:32 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja echt... Fiscaal partner omdat we in augustus zijn getrouwd.
Dus ik zeg, ja dat klopt. Maar dat trouwen doet er niet toe want het kind maakte ons vanaf mei al fiscaal partner.

En hij bleef maar wetteksten opnoemen over scheiden ed... Wat ik ook zei, het ging er niet in dat er januari tm april geen fiscaal partnerschap is.
Dus ik heb m aangeraden om even de belastingdienst te bellen, om eens te informeren hoe het zit.
Ik begrijp niet waarom je de boekhouding niet bij hem weghaalt.

Daarbij, regel dit soort dingen zelf, als je geen bedrijf o.i.d. hebt dan is een belastingaangifte echt een peuleschil.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 11:03:01 #39
43556 miss_dynastie
pi_155584865
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb de definitieve beschikking er even bijgepakt:

Gegevens voor uw huurtoeslag van 1 januari 2013 tot en met 31 maart 2013:
Mijn jaarinkomen
Plus (volledig) jaarinkomen oudste zoon = meer dan huurtoeslaggrens, geen recht op huurtoeslag.

Gegevens voor uw huurtoeslag van 1 april 2013 tot en met 30 november 2013:
Mijn jaarinkomen.

Voor de zorgtoeslag ligt dat weer anders, want daar telt het inkomen van mijn oudste zoon niet mee, want die was mijn toeslagpartner niet, maar het inkomen van mijn man telt wel weer mee vanaf onze huwelijksdatum (31-08), en vanaf dat moment had ik dus geen recht meer op zorgtoeslag.
Ah, dus toch het volledige inkomen meegerekend. Volgens mij begin ik het te begrijpen:
In beginsel werkt de belastingdienst met hele jaren, maar bijzondere situaties kunnen ervoor zorgen dat er als het ware een 'knip' komt en het jaar in twee of meer stukken gedeeld wordt. Wat ik dan weer niet begrijp, is waarom de belasting dat dan zelf niet altijd even helder toepast en waarom sommige mensen op basis van een aantal maanden samenwonen toch een heel jaar terug moeten betalen, zonder dat daar sprake is van een fiscaal partnerschap (zie bijv. de situatie van mijn kennis of de link van radar)....
pi_155584866
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:01 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ik begrijp niet waarom je de boekhouding niet bij hem weghaalt.

Daarbij, regel dit soort dingen zelf, als je geen bedrijf o.i.d. hebt dan is een belastingaangifte echt een peuleschil.
Volgens mij had ze dat dit jaar juist aan een "expert" overgelaten omdat er een lastige situatie was met twee huizen en dergelijke..... en dus een fiscaal partnerschap dat niet voor het hele jaar geldt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155584932
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Volgens mij had ze dat dit jaar juist aan een "expert" overgelaten omdat er een lastige situatie was met twee huizen en dergelijke..... en dus een fiscaal partnerschap dat niet voor het hele jaar geldt.
Maar als je als leek al met zekerheid kunt stellen dat je boekhouder het niet snapt, dan ga je daar toch niet verder mee. Als je een loodgieter vraagt voor een storing, en die begint aan je meterkast te klooien terwijl je een lekke radiator hebt dan trap je die man toch ook gelijk je huis uit.

Doch blijf ik erbij dat als ze er even voor gaan zitten en het programma gewon volgen dat het allemaal niet zo moeilijk is.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_155584965
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:03 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ah, dus toch het volledige inkomen meegerekend. Volgens mij begin ik het te begrijpen:
In beginsel werkt de belastingdienst met hele jaren, maar bijzondere situaties kunnen ervoor zorgen dat er als het ware een 'knip' komt en het jaar in twee of meer stukken gedeeld wordt. Wat ik dan weer niet begrijp, is waarom de belasting dat dan zelf niet altijd even helder toepast en waarom sommige mensen op basis van een aantal maanden samenwonen toch een heel jaar terug moeten betalen....
Ja, in feite komt het op hetzelfde neer als herberekenen naar het aantal maanden dat de situatie zo was, maar dat zal in sommige gevallen idd een veel groter impact hebben.

Overigens was mijn zoon ook niet m'n toeslagpartner, dat maakt natuurlijk ook nog wat uit, hij was alleen maar mijn medebewoner, als degene in jouw voorbeeld ouder dan 27 was, dan zou die wel de toeslagpartner van moeder zijn geworden (mits moeder niet al een toeslagpartner had), en dan wordt het hele verhaal weer anders....

Leuker kunnen ze het niet maken.... makkelijker ook niet :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 11:13:58 #43
43556 miss_dynastie
pi_155585059
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, in feite komt het op hetzelfde neer als herberekenen naar het aantal maanden dat de situatie zo was, maar dat zal in sommige gevallen idd een veel groter impact hebben.

Overigens was mijn zoon ook niet m'n toeslagpartner, dat maakt natuurlijk ook nog wat uit, hij was alleen maar mijn medebewoner, als degene in jouw voorbeeld ouder dan 27 was, dan zou die wel de toeslagpartner van moeder zijn geworden (mits moeder niet al een toeslagpartner had), en dan wordt het hele verhaal weer anders....

Leuker kunnen ze het niet maken.... makkelijker ook niet :')
Ik vind het vooral raar dat ze nergens duidelijk maken in de proefberekeningen dat een jaar een knip kan hebben. Daarom interpreteerde ik het meetellen van het jaarinkomen ook als tellend voor het hele jaar, want de belasting werkt met hele jaren. Maar dus niet altijd kennelijk. Mogen ze best iets duidelijker over zijn.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 11:15:52 #44
179075 hugecooll
pi_155585103
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:32 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Als jij tussen januari en september ¤50.000 hebt verdiend, daarna je baan verliest, helemaal geen inkomsten meer hebt en in oktober bij moeke intrekt, dan wordt de ¤50.000 die je eerder dat jaar hebt verdiend meegenomen in de berekening voor oktober t/m december.
pi_155585131
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:13 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik vind het vooral raar dat ze nergens duidelijk maken in de proefberekeningen dat een jaar een knip kan hebben. Daarom interpreteerde ik het meetellen van het jaarinkomen ook als tellend voor het hele jaar, want de belasting werkt met hele jaren. Maar dus niet altijd kennelijk. Mogen ze best iets duidelijker over zijn.
Ja inderdaad, en dan hanteren ze per toeslag ook nog andere regels....
Maar in het geval van TS lijkt me dat ze de eerste 4 maanden van 2014 gewoon terecht kinderopvangtoeslag heeft ontvangen op basis van haar inkomen, en dat het recht hierop niet met terugwerkende kracht komt te vervallen, mits ze kiest voor fiscaal partnerschap vanaf mei 2014, en niet vanaf januari, want dan wordt het een stuk lastiger om te stellen dat je geen toeslagpartner was.
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 11:17:23 #46
43556 miss_dynastie
pi_155585135
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:15 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Als jij tussen januari en september ¤50.000 hebt verdiend, daarna je baan verliest, helemaal geen inkomsten meer hebt en in oktober bij moeke intrekt, dan wordt de ¤50.000 die je eerder dat jaar hebt verdiend meegenomen in de berekening.
Klopt, daar zijn ze ook wel duidelijk over, dat het hele jaarinkomen meetelt. Waar ze niet duidelijk over zijn, is dat dat voor moeke alleen geldt voor de periode oktober t/m december en niet voor januari t/m september en moeke dus niet terug hoeft te betalen over januari t/m september. Aangezien de belasting met hele jaren werkt, is dat een bijzondere situatie die ze ook wel duidelijk even zouden mogen benoemen.
pi_155585264
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:55 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Dit inderdaad: fiscaal partner =/= toeslagpartner
Nou, dat is in feite dus wel zo; je fiscaal partner is ook je toeslagpartner.
Echter, andersom is dat niet automatisch zo, je toeslagpartner hoeft niet je fiscaal partner te zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 27 augustus 2015 @ 11:24:09 #48
179075 hugecooll
pi_155585268
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:17 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Klopt, daar zijn ze ook wel duidelijk over, dat het hele jaarinkomen meetelt. Waar ze niet duidelijk over zijn, is dat dat voor moeke alleen geldt voor de periode oktober t/m december en niet voor januari t/m september en moeke dus niet terug hoeft te betalen over januari t/m september. Aangezien de belasting met hele jaren werkt, is dat een bijzondere situatie die ze ook wel duidelijk even zouden mogen benoemen.
Ja, voor zover ik weet geldt dat iig gewoon voor de periode dat je toeslagpartners bent en niet daarbuiten. En die onduidelijkheid is denk ik vooral omdat ze de melding krijgen dat twee toeslagpartners dat jaar samen bijvoorbeeld ¤50.000 aan inkomsten hadden, maar ook toeslagen hebben ontvangen, waardoor ze dus in eerste instantie uitgaan van een heel jaar. Ik denk niet dat ze automatisch de koppeling (kunnen) maken tussen wanneer in dat jaar jullie wel en geen toeslagpartners waren, dus als het niet klopt moet je het zeggen

of zo
pi_155585366
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:06 schreef hottentot het volgende:

[..]

Maar als je als leek al met zekerheid kunt stellen dat je boekhouder het niet snapt, dan ga je daar toch niet verder mee. Als je een loodgieter vraagt voor een storing, en die begint aan je meterkast te klooien terwijl je een lekke radiator hebt dan trap je die man toch ook gelijk je huis uit.

Doch blijf ik erbij dat als ze er even voor gaan zitten en het programma gewon volgen dat het allemaal niet zo moeilijk is.
Punt is dat ik dat idd ga doen ja. Alleen mijn man heeft blind vertrouwen in deze gast, want nog nooit gezeik gehad... Dus hij laat zijn aangifte doen door dit wanbedrijf, die vervolgens doodleuk bij zijn aangifte gaat aangeven dat hij fiscaal partner is voor het hele jaar.
pi_155585854
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 11:28 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Punt is dat ik dat idd ga doen ja. Alleen mijn man heeft blind vertrouwen in deze gast, want nog nooit gezeik gehad... Dus hij laat zijn aangifte doen door dit wanbedrijf, die vervolgens doodleuk bij zijn aangifte gaat aangeven dat hij fiscaal partner is voor het hele jaar.
LOL... been there, done that.... de hypotheekadviseur van mijn man deed ook z'n belastingaangifte, de hypotheekadviseur die hem in 2006 nog een beleggingshypotheek :r aangesmeerd had.

Gelukkig had hij het eerste jaar dat ik de aangifte voor hem regelde een enorme extra aftrekpost, dusdanig dat hij zich even zorgen maakte of ik niet iets verkeerd gedaan had, want z'n teruggaaf was veel meer dan toen X het deed, maar dat was een mooi toeval ;)

Maar het hele jaar fiscaal partner is echt heel erg dom... daarbij hebben ze ook ergens die keuze moeten maken bij zijn aangifte, dus dat is dan gewoon een hele foute keuze geweest, en iemand die op regelmatige basis aangiftes IB verzorgt moet echt beter weten dan klakkeloos invullen dat iemand het hele jaar fiscaal partner is.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')