abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155568938
Ja, vraagje.

In 2014 woonde ik tm april niet samen met mijn (nu) man. De maanden januari tm april heb ik kinderopvangtoeslag ontvangen voor 2 kinderen met mijn inkomen als toetsingsinkomen.
Per mei 2014 woon ik samen met mijn partner en vanaf dit moment zou hij ook mijn toeslagpartner worden, maar vanaf dat moment hebben wij geen gebruik meer gemaakt van toeslagen.
Nu gaan we belastingaangifte over het jaar 2014 doen en hebben we de mogelijkheid om voor fiscaalpartnerschap te kiezen. Maar heeft deze keuze gevolg voor de al ontvangen kinderopvangtoeslag van begin 2014?

Uiteraard moet ik morgen even bellen, maar ik dacht, dat weten jullie hier ook.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_155580804
Toeslagen worden over een heel jaar berekend, dus als je je inkomen over 2014 achteraf gaat verhogen krijg je niet heel leuke post wanneer de toeslagen nog niet definitief zijn.
Dum de dum
  Moderator donderdag 27 augustus 2015 @ 06:43:34 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_155581366
Klopt. Heel fijn dat. aldus een toekomstig ervaringsdeskundige
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_155581458
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 06:43 schreef Renesite het volgende:
Klopt. Heel fijn dat. aldus een toekomstig ervaringsdeskundige
Dure grap? :)
Dum de dum
pi_155582776
Nu zegt mijn accountant dus van niet, maar die zegt ook dat er geen keuze is in fiscaal partnerschap.

Terwijl het aangifte programma gewoon vraagt, " wilt u het hele jaar fiscaal partner zijn?" En dat wil ik dus inderdaad niet.

De eerste keer dat ik mn aangifte uit handen geef, en meteen klopt het 2x niet wat deze dame zegt.

Ik ga de belasting zelf wel even bellen.
  Moderator donderdag 27 augustus 2015 @ 09:26:30 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_155582828
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 07:10 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Dure grap? :)
partner heeft 7 keer volledig ZT gekregen. Topverhaal.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 09:27:38 #7
43556 miss_dynastie
pi_155582847
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:23 schreef Ticootje het volgende:
Nu zegt mijn accountant dus van niet, maar die zegt ook dat er geen keuze is in fiscaal partnerschap.

Terwijl het aangifte programma gewoon vraagt, " wilt u het hele jaar fiscaal partner zijn?" En dat wil ik dus inderdaad niet.

De eerste keer dat ik mn aangifte uit handen geef, en meteen klopt het 2x niet wat deze dame zegt.

Ik ga de belasting zelf wel even bellen.
Jullie hebben een kind samen, toch? Dan heb je volgens mij inderdaad geen keuze. Zie hier: http://www.belastingdiens(...)w_adres_ingeschreven
pi_155582948
Wij hadden wel de keuze voor fiscaal partnerschap vanaf onze huwelijksdatum, maar... wij woonden toen nog niet op hetzelfde adres.

Het is wat dat betreft dus een kwestie van even goed uitzoeken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_155582975
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:27 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Jullie hebben een kind samen, toch? Dan heb je volgens mij inderdaad geen keuze. Zie hier: http://www.belastingdiens(...)w_adres_ingeschreven
Het gaat om de periode dat ze nog niet op hetzelfde adres woonden, dan maakt het al dan niet samen een kind hebben niet uit.
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 09:39:37 #10
43556 miss_dynastie
pi_155583039
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:35 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het gaat om de periode dat ze nog niet op hetzelfde adres woonden, dan maakt het al dan niet samen een kind hebben niet uit.
Oh, dan begreep ik het verkeerd. Die keuze heb je (tico dus) naar mijn idee wel, omdat je niet op hetzelfde adres stond ingeschreven. Dus gewoon voor 'nee' kiezen.
pi_155583087
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:39 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Oh, dan begreep ik het verkeerd. Die keuze heb je (tico dus) naar mijn idee wel, omdat je niet op hetzelfde adres stond ingeschreven. Dus gewoon voor 'nee' kiezen.
Juist, ik ben ook van mening dat je die keuze in deze situatie wel hebt, maar het is wel übertriest als je de aangifte (voor het eerst) uitbesteedt, en zoiets triviaals is niet bekend bij degene die de aangifte doet...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_155583190
Goed, belasting even gebeld nu dus:

Fiscaalpartner : vanaf mei 2014
(Ik dacht dat fiscaal partnerschap altijd voor een heel jaar gold)

Kinderopvangtoeslag : Wordt per maand gekeken of je aan de volwaarden voldoet. Januari tot April woonden we niet samen en had ik dus geen toeslagspartner. Blijkbaar gaat dat ook niet met terugwerkende kracht alsnog gelden.
pi_155583208
quote:
1s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Juist, ik ben ook van mening dat je die keuze in deze situatie wel hebt, maar het is wel übertriest als je de aangifte (voor het eerst) uitbesteedt, en zoiets triviaals is niet bekend bij degene die de aangifte doet...
Precies, ik ben echt best boos ook.

Ik doe het altijd zelf, nooit fout gegaan. Maar dit jaar was juist door trouwen, 2 huizen enz enz wel wat bijzonder, dus ik wilde dat het goed zou gebeuren. Nu zit ik verdorie 4x na te bellen en wat deze mevrouw dus heeft ingevuld voor mij is zeer ongunstig...
  donderdag 27 augustus 2015 @ 09:50:05 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_155583225
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:47 schreef Ticootje het volgende:

Kinderopvangtoeslag : Wordt per maand gekeken of je aan de volwaarden voldoet. Januari tot April woonden we niet samen en had ik dus geen toeslagspartner. Blijkbaar gaat dat ook niet met terugwerkende kracht alsnog gelden.
Ik zou nog een keer bellen, maargoed, het is niet mijn geld.

quote:
U krijgt de toeslagen samen

Hebt u een toeslagpartner? U krijgt de toeslagen dan samen. Het inkomen van uw toeslagpartner telt mee bij de berekening van uw toeslag. Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee.
http://www.belastingdiens(...)lag_krijgen/partner/

Je haalt trouwens fiscaal partner en toeslag partner door elkaar, en wat die inhouden, denk ik.
Dum de dum
pi_155583336
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Ik zou nog een keer bellen, maargoed, het is niet mijn geld.

[..]

http://www.belastingdiens(...)lag_krijgen/partner/

Je haalt trouwens fiscaal partner en toeslag partner door elkaar, en wat die inhouden, denk ik.
Dit inderdaad: fiscaal partner =/= toeslagpartner
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 10:03:17 #16
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_155583476
Dat krijg je, als je een accountant je fiscale aangiftes in laat vullen.

Daar hebben ze fiscalisten voor uitgevonden. .
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 10:05:34 #17
43556 miss_dynastie
pi_155583529
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 09:47 schreef Ticootje het volgende:

En daar hebben ze niet aan toegevoegd dat het toeslagpartnerschap niet voor het hele jaar geldt, maar wél het jaarinkomen wordt meegenomen? Want het maakt niet uit wanneer je toeslagpartner wordt, het jaarinkomen telt mee.

edit: dat wat fe203 zegt dus
pi_155583530
Nou ik belde net de accountant, met het verhaal over fiscaalpartnerschap....

Het wilt er daar niet in dat januari tm april 2014 er geen sprake is van fiscaal partnerschap. Omdat we niet gescheiden zijn.....

Volgens mij snapt hij er echt geen reet van en dit is ook zeker de laatste keer dat ik mn aangifte überhaupt laat regelen door zo'n bureau.
"Ja maar mijn programma...."
pi_155583546
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:05 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

En daar hebben ze niet aan toegevoegd dat het toeslagpartnerschap niet voor het hele jaar geldt, maar wél het jaarinkomen wordt meegenomen? Want het maakt niet uit wanneer je toeslagpartner wordt, het jaarinkomen telt mee.

Wat dus veel hoger uitpakt...
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 10:07:51 #20
43556 miss_dynastie
pi_155583585
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:06 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wat dus veel hoger uitpakt...
Wat pakt hoger uit, het geld dat jij terug moet betalen bedoel je? Dat lijkt me wel te kloppen, ja... ik ken een soortgelijke situatie van iemand die in september haar volwassen dochter met inkomen in huis haalde. Toeslagpartner vanaf september, maar het hele jaarinkomen telt mee, dus doei huurtoeslag (en dat was echt heel veel geld :X )
pi_155583599
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Wat pakt hoger uit, het geld dat jij terug moet betalen bedoel je? Dat lijkt me wel te kloppen, ja... ik ken een soortgelijke situatie van iemand die in september haar volwassen dochter met inkomen in huis haalde. Toeslagpartner vanaf september, maar het hele jaarinkomen telt mee, dus doei huurtoeslag (en dat was echt heel veel geld :X )
Ja dat...

Zien we dan wel weer.
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 10:10:27 #22
43556 miss_dynastie
pi_155583642
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:08 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja dat...

Zien we dan wel weer.
Ja, dat is bij de inkomstenbelasting natuurlijk niet direct aan de orde. Maar wat is gunstiger, wel of niet kiezen voor fiscaal partnerschap? Want mocht je bij wel fiscaal partnerschap (meer) geld terugkrijgen, dan zou ik daarvoor kiezen. Die toeslagen ga je terug moeten betalen -O-
pi_155583789
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:05 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Daar ga ik niet in mee, dat ligt ook aan de toeslag.
Wullie bin KOEL © Soneal
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2015 @ 10:21:14 #24
43556 miss_dynastie
pi_155583876
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:17 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar ga ik niet in mee, dat ligt ook aan de toeslag.
De belasting maakt dat voorbehoud niet?
quote:
U krijgt de toeslagen samen

Hebt u een toeslagpartner? U krijgt de toeslagen dan samen. Het inkomen van uw toeslagpartner telt mee bij de berekening van uw toeslag. Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee.
Waar zit het onderscheid in volgens jou?
pi_155583889
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 10:07 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Volgens mij klopt dat niet, tenzij 1/3 van het jaarinkomen van die dochter (sept-dec = 4 maanden) zoveel is dat het totaalinkomen hoger wordt dan de toeslaggrens voor die situatie:

Stel moeder alleen, inkomen van ¤ 17.000 bruto per jaar = minder dan de huurtoeslaggrens van ¤ 21.000, dus recht op huurtoeslag.
Dochter komt in september in huis wonen, dochter verdient ¤ 39.000 per jaar, in 4 maanden is dat dus ¤ 13.000, dat maakt het totale inkomen van de huisgenoten over dat jaar dus ¤ 30.000 en dat is meer dan de huurtoeslaggrens van ¤ 29.000

Dan moet over het hele jaar de huurtoeslag dus worden terugbetaald.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')