abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155558060
Een topic waar we verder kunnen kletsen over het opvoeden van 1-jarigen.. voor zover opvoeden mogelijk is :P

pi_155558098
Euhm, ik probeer even out of the box te denken Chanty:
- Samen eten; hij een hapje, jij een hapje?
- L hetzelfde laten eten als jijzelf. Voor T en S is ons eten namelijk helemaal de bom.
- In plaats van gezonde dingen op brood een keer hagelslag of pasta aanbieden? Brood is zo te lezen het probleem niet.
- Bordje met allerlei snuisterijen gewoon op tafel zetten zodat hij het kan pakken wanneer hij wil? Stukje banaan, stukje tomaat, komkommer, blokje kaas, stukje worst etc.
- Zijn fruithapje/avondeten helemaal pureren? Misschien is het de textuur waardoor hij het niet fijn vindt om te eten en niet zozeer smaak.

Als ik zo zijn schema zie, dan vind ik dat er al best oké uitzien. Het enige dat T en S meer eten is het avondeten en vers fruit i.p.v. knijpfruit, maar dat kun je tegen elkaar wegstrepen.
pi_155558439
Dippen is hier ook een groot succes! Klein beetje satesaus of ketchup (of een wat gezondere dip ;)) bij rauwkost en dan is alles lekker :)

Easy Peasy heeft volgens mij wel een paar leuke dipreceptjes.
pi_155558463
Chanty, kun je echt wel aan het kdv vragen! Zij zullen ook wel mee willen denken, lijkt me over hoe jullie hem meer aan het eten kunnen krijgen.

Nog even voor de duidelijkheid het overzicht van I nu, bij 19 maanden.

Ontbijt: halve boterham met humus of appelstroop + banaan, water
Op mijn vrije dagen aangevuld met bv
Tussendoor: fruit of een speldkoekje + water
Lunch: 2 boterhammen met pindakaas of humus of iets anders + water
Tussendoor: fruit en speldkoekje en bv rond 17.00
Op het kdv krijgt ze ook wel eens eierkoek of crackers
Avondeten: wat de pot schaft, en wat hoeveelheid betreft: niet veel. :') . Sowieso wordt alles met de kleur groen minzaam opzij geschoven, en er gaan dan wel wat happen aardappelen/pasta/rijst e.d. naar binnen, vlees en vis, en met een beetje geluk ook wel iets van groenten. Om die reden doen we ook wel regelmatig groentensoep, daar doopt ze dan brood in en dat lepelt ze zelf zo goed en zo kwaad op. Wat ook goed werkt: quiche (met lekker veel groenten erin) en libanees platbrood/turks brood uit de oven met groenten en kaas.

In plaats van brood krijgt ze ook wel eens als ontbijt of lunch havermoutpap. En tussendoor ook wel eens yoghurt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 26 augustus 2015 @ 14:19:30 #5
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_155558559
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 14:06 schreef _NIKKI_ het volgende:
Euhm, ik probeer even out of the box te denken Chanty:
- Samen eten; hij een hapje, jij een hapje?
- L hetzelfde laten eten als jijzelf. Voor T en S is ons eten namelijk helemaal de bom.
- In plaats van gezonde dingen op brood een keer hagelslag of pasta aanbieden? Brood is zo te lezen het probleem niet.
- Bordje met allerlei snuisterijen gewoon op tafel zetten zodat hij het kan pakken wanneer hij wil? Stukje banaan, stukje tomaat, komkommer, blokje kaas, stukje worst etc.
- Zijn fruithapje/avondeten helemaal pureren? Misschien is het de textuur waardoor hij het niet fijn vindt om te eten en niet zozeer smaak.

Als ik zo zijn schema zie, dan vind ik dat er al best oké uitzien. Het enige dat T en S meer eten is het avondeten en vers fruit i.p.v. knijpfruit, maar dat kun je tegen elkaar wegstrepen.
Dank je :) Helaas het meeste al geprobeerd behalve het eerste wat je noemt. Eens kijken of hij het leuk vindt als hij ons mag voeren en wij hem dan. Kijken of dat mag.

De afgelopen maanden at hij veel meer. Zal thuis eens het lijstje opsnorren wat ik toen had bijgehouden (hopelijk heb ik het nog ergens liggen want het stond op mijn telefoon en die is stuk gegaan). Kunnen jullie het verschil zien.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  woensdag 26 augustus 2015 @ 14:20:56 #6
52229 Chanty
pi_155558600
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 14:16 schreef Dot. het volgende:
Dippen is hier ook een groot succes! Klein beetje satesaus of ketchup (of een wat gezondere dip ;)) bij rauwkost en dan is alles lekker :)

Easy Peasy heeft volgens mij wel een paar leuke dipreceptjes.
Dippen :D ^O^ Iets zegt me dat dat dippen wordt met vinger en uitsmeren en de gezonde stuff wegpleuren _O-
pi_155558711
Dat deed I dus gisteren. Ze wilde sowieso gisteravond dus niet eten. Toen heb ik maar een beetje mayo bij haar worteltjes gedaan. Dat vond ze wel interssant. Ze stak er haar hele vorkje in, liet de worteltjes voor wat ze waren (ik nog heel enthousiast voor doen: Ja I, lekker je worteltjes erin dippen, met je handjes kijk zo!) en stak zo dat hele vorkje vol mayo in haar mond. Toen trok ze even een heel zuur gezicht, slikte het weg en rilde helemaal. O+ .

Toen heb ik het maar gewoon opgegeven. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_155558733
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 14:20 schreef Chanty het volgende:

[..]

Dippen :D ^O^ Iets zegt me dat dat dippen wordt met vinger en uitsmeren en de gezonde stuff wegpleuren _O-
Ja, Stip doet ook aan meervoudig dippen en aflebberen idd :') Maar het ziet er echt zo hilarisch uit. Dippen is namelijk een serieuze business, dus daarbij kijk je heel geconcentreerd :D
pi_155559895
Chanty, hij eet dus ongeveer net zoveel als Ellie op een dag.
Kijk, ik ben ervan overtuigd dat een kind eet wat het nodig heeft. Eet hij/zij minder, dan hoeft het dus even niet. Wellicht inderdaad kiezen, dan eet Ellie ook nauwelijks, wellicht iets anders... Als hij echt blijft afvallen is het raadzaam een diëtist te zoeken. Maar tot die tijd zou ik er, hoe moeilijk ook, niet teveel druk op leggen. Je kunt het er toch niet in proppen.

En wat betreft de 4-maanden potjeseters: daar heb ik zo mijn eigen ongezouten mening over. Ik vind voeren namelijk geen eten.
Home is where the O+ is...
pi_155565948
Hahaha Franny, toevallig heb ik hier net precies hetzelfe gedaan, mayo en wortelen, en saar trok ook een heeeeel zuur gezicht... maar de truc hier is om t haar zelf te laten doen... dan eet ze vaak nog wat meer.

Had ik al gezegd dat verhuizen echt de beste beslissing was die ik ooit had kunnen maken?! Saar heeft hier zoveel meer ruimte en maakt ineens ook echt sprongen, klimmen en zelf staan, maar ook (8> en ik hebben het zo onwijs naar ons zin... voelt heel rustgevend hier.
En de honden... ja die vinden de polder ook helemaal het einde!!

Vanmiddag lekker een stuk wezen lopen en saar werd helemaal blij van de koeien. O+

Had ik al O+ O+ gezegd?

[ Bericht 10% gewijzigd door gewoonmezelf87 op 26-08-2015 18:41:15 ]
S. 2014
J. 2016
  woensdag 26 augustus 2015 @ 19:47:13 #11
52229 Chanty
pi_155568570
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 15:01 schreef Cwen het volgende:
Chanty, hij eet dus ongeveer net zoveel als Ellie op een dag.
Kijk, ik ben ervan overtuigd dat een kind eet wat het nodig heeft. Eet hij/zij minder, dan hoeft het dus even niet. Wellicht inderdaad kiezen, dan eet Ellie ook nauwelijks, wellicht iets anders... Als hij echt blijft afvallen is het raadzaam een diëtist te zoeken. Maar tot die tijd zou ik er, hoe moeilijk ook, niet teveel druk op leggen. Je kunt het er toch niet in proppen.

En wat betreft de 4-maanden potjeseters: daar heb ik zo mijn eigen ongezouten mening over. Ik vind voeren namelijk geen eten.
Druk willen we er sowieso niet opleggen bij hem. Gewoon positief stimuleren :) ik denk trouwens niet dat voeren per definitie niet goed is zolang je maar luistert als je kind aangeeft genoeg te hebben.

Mijn man heeft ontdekt dat Lucas wel eet als hij naar Masha en de beer mag kijken. Niet opvoedkundig verantwoord maar ik reken het goed. Hij hadden zelf iets meer dan een halve boterham op vanavond en met tv en voeren werd dat bijna twee boterhammen en wat kwark _O_ hij gaf duidelijk aan toen hij niet meer wilde. Hopelijk werkt dit langer dan drie dagen.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 19:47:53 #12
52229 Chanty
pi_155568607
Die eerste foto is lief gm O+
pi_155568912
Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben GM! En lekker wandelen langs de koetjes :D Ik heb vroeger tegenover de polder gewoond en eigenlijk mis ik dat hier wel een beetje. De vrijheid die je daar voelt, is hier gewoon niet.

Zo, net Nora naar bed gebracht. Eerst een dagje go, daarna thuis gegeten en tenslotte ijsje gekocht en nu kan ik haar probleemloos op bed leggen (even afkloppen :'))

Chanty, er schiet me opeens wat te binnen. Als Nora niet wil eten, geef ik haar iets aan tafel wat afleiding geeft (speelgoedje ofzo) en dan geef ik haar zo te eten. Omdat ze bezig is met andere dingen, kan ik het er vaak zo inschuiven. Heb je zoiets al geprobeert?
pi_155569271
Misschien is dit gewoon ook weer een faaaaase Chanty,dat hij misschien wanneer hij het nodig heeft door een groeispurtje ineens weer meer gaat eten. Maar kan me voorstellen dat het je niet helemaal lekker zit.
Verschillende etenswaren op 1 bordje aanbieden doe ik zelf vaak bij mijn oudste die erg slecht eet,maar ik zie dat die tip al gegeven is.

Leuk altijd die schemaatjes om te vergelijken!
Lily is exact 16 maanden en eet nog steeds als een bootwerker
7:00 2 volk. boterhammen incl korst met broodbeleg+paar slokken water
8:45 Fruit (denk aan bijv:druifjes,1 banaan,aardbeien,perzik,stukjes meloen)
12:00 2 volk. boterhammen incl korst met beleg+ of water of Arla/Optimel Puur yoghurtdrink paar slokken
14/15.00 1 tussendoortje bijv:biscuitje,Nestle fruitreepje,yoghurt rijstewafel,wat rozijntjes,paar druifjes oid
17:00 Avondeten. (eet altijd alles op wat ik opschep.Beperk ik dus)+ 1 klein Danoontje
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_155569711
Mja wat hier al werd geopperd.. als ze niet willen .. je kunt het er moeilijk in proppen. Ik berust me er ook maar in dat ze eten wat ze nodig hebben.

Op dit moment vindt Boaz het hi la risch om zijn eten op de grond te gooien zodat de hond het op kan smikkelen *zucht*

Ons schema

8.30 4 Boterhammen zonder korst met mager beleg

10.30 fruit/rozijnen

12.30 4 boterhammeb zonder korst met mager beleg

15.00 maisboogjes/rijstwafel/tomaatjes/komkommer

17.30 warme hap met magere yoghurt na

Tussendoor tankt ie een fles of 5 met water weg.
pi_155569850
8boterhammen op een dag? Holy cow!
pi_155570003
Gm ze krijgt haaaaaaaar :D O+
Super dat jullie alledrie (+ de hondjes ;)) zo goed jullie plekje gevonden hebben in het nieuwe huis!

Chanty, wat vervelend dat het eten nu weer zo minder gaat... Meer tips dan hierboven gegeven wordt heb ik eigenlijk niet. Maar ik snap dat het frustrerend is, vooral omdat hij het een tijdje zó goed gedaan heeft en die ongelofelijke groeispurt heeft gemaakt. Hopelijk komt het nu ook weer gewoon door een sprong/fase/doorkomende kies?

L eet al een dag of 2 ook waardeloos, maar we hebben 2 puntjes gezien rechtsboven, dus ik denk dat dat een kies gaat worden en dat ze daar wat last van heeft? Papa ligt nu ziek op bed en ik snotter en hoest al 2 dagen, dus dat kan het ook zijn :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Dyre op 26-08-2015 20:41:11 ]
pi_155570037
Hoe groot zijn die boterhammen van jullie? :o

L eet er 1 á 2 op een dag. De korstjes worden heel vakkundig op de grond gesmeten.
pi_155570253
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 20:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
8boterhammen op een dag? Holy cow!
Daarom dus ook bewust alles zo mager mogelijk enzo ;)
  woensdag 26 augustus 2015 @ 20:37:13 #20
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_155570743
Chanty :* Wat goed dat je contact gaat zoeken met een diëtist om wat extra tips te krijgen. Kan sowieso nooit kwaad.

Twinkle 8 boterhammen :o Wow! Nu snap ik dat hij al in maat 92 zit, hij groeit gewoon lekker :9.

GM, wat een lieve foto's! En ze krijgt haar O+

Lijstje hier:
7:30 Cracotte
8:00 Pap of 2 boterhammen
10:00 Fruit
12:00 2 boterhammen met een beker melk
15:00 Rijstwafel en wat rozijntjes
17:00 Cracotte of soepstengel
17:45 Avondeten, soms met yoghurt na

Daarbij nog ongeveer..8 of 9 bekers water.
pi_155570797
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 20:21 schreef Dyre het volgende:
Hoe groot zijn die boterhammen van jullie? :o

L eet er 1 á 2 op een dag. De korstjes worden heel vakkundig op de grond gesmeten.
Hier ook zoiets.

Ok, het weer is hier losgebarsten :( Flinke regendruppels, onweer,... Fingers crossed dat ze niet wakker wordt...
pi_155570961
Ik vind storm en onweer altijd wel gezellig als ik niet meer naar buiten hoef O+
  woensdag 26 augustus 2015 @ 20:51:24 #23
52229 Chanty
pi_155571403
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 19:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben GM! En lekker wandelen langs de koetjes :D Ik heb vroeger tegenover de polder gewoond en eigenlijk mis ik dat hier wel een beetje. De vrijheid die je daar voelt, is hier gewoon niet.

Zo, net Nora naar bed gebracht. Eerst een dagje go, daarna thuis gegeten en tenslotte ijsje gekocht en nu kan ik haar probleemloos op bed leggen (even afkloppen :'))

Chanty, er schiet me opeens wat te binnen. Als Nora niet wil eten, geef ik haar iets aan tafel wat afleiding geeft (speelgoedje ofzo) en dan geef ik haar zo te eten. Omdat ze bezig is met andere dingen, kan ik het er vaak zo inschuiven. Heb je zoiets al geprobeert?
speelgoed werkt niet, maar de tv net dus wel :+

Fijn dat het naar bed brengen nu goed ging :*

Lekker weertje trouwens :7

Beterschap voor jullie Dyre.
pi_155571573
Haha ze krijgt nu meer haar idd :D
Zo net alle oude meuk buiten gezet voor de vuilnis morgen... t laat zich raden dat ik zeikzeikzeiknat ben... maar goed, vrijdag nog sleutels inleveren en dan is t klaar.
S. 2014
J. 2016
pi_155571651
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 20:38 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Hier ook zoiets.

Ok, het weer is hier losgebarsten :( Flinke regendruppels, onweer,... Fingers crossed dat ze niet wakker wordt...
Mijn man is ook altijd bang dat de kinderen wakker worden door onweer, maar in de praktijk zijn ze nog nooit wakker geworden. :+ En nu hopen dat ik het niet jinx. ;(

Twinkle 8! boterhammen, wauw! _O_

GM dat ziet er rustgevend uit!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')