abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 december 2015 @ 23:15:43 #251
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158621165
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 20:58 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Ja en bussen zijn een wegwerp-produkt geworden. Worden te snel afgeschreven / van de weg gehaald en ik heb ook het idee dat de levensduur van sommige bussen ook verslechterd is, zodat ze eenvoudigweg niet langer mee gaan
Probleem is vooral dat de eisen ieder half jaar veranderen. Lage vloer, stiller, lagere uitstoot, groter bereik, electrisch, gas, diesel maar dan wel euro6, toch maar weer electrisch maar dan wel met inductieoplaadpunten, ohnee dan moet de gemeente ook wat doen dus we willen weer euro 6, minder bussen en meer belbussen, etc, etc.

Als busbedrijf móet je ze wel binnen 10 jaar afschrijven, iets wat trouwens heel normaal is in de transportsector. De hele 2e hands markt draait op die 10 jaar. 10 jaar in Europa, daarna 10 jaar in t Oostblok, daarna door naar Afrika/Zuid-Amerika tot ze van ellende uitelkaar vallen :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 28 december 2015 @ 23:43:03 #252
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_158622176
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 20:20 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Aanbestedingen zijn het beste wat ooit had kunnen gebeuren. Concurrentie is altijd goed.
Het principe is inderdaad goed, echter valt er op de uitvoering nog wel wat commentaar te leveren ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 29 december 2015 @ 11:03:57 #253
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_158628766
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 23:43 schreef qu63 het volgende:

[..]

Het principe is inderdaad goed, echter valt er op de uitvoering nog wel wat commentaar te leveren ;)
Het is alleen de vraag wat.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_158635225
Marktwerking in het OV is tot bepaalde hoogte best goed te praten. Het klanttevredenheidscijfer is sinds de invoering van WP2000 (waarin aanbestedingen voor OV zijn vastgelegd) ruim een punt gestegen, daarbij is het OV op een heleboel vlakken goedkoper geworden door de efficiencyslag die bedrijven hebben gemaakt. In Engeland heb je het voorbeeld van hoe het niet moet qua marktwerking, daar is het te ver doorgeslagen en heb je een van de slechtste OV-systemen van Europa.

Dat bussen een wegwerpproduct zijn geworden is vrij logisch in deze tijd. De technologische ontwikkelingen die bijvoorbeeld duurzaamheid beïnvloeden gaan zo snel, dat een bus simpelweg niet langer dan 10 jaar mee kan. Daar is de vraag ook niet meer naar en daar worden ze ook niet op gebouwd. Ook in Groningen Drenthe, nu de verlenging doorgaat worden 50 bussen uit 2009 (dus 6 jaar oud) vervangen voor 50 nieuwe Euro 6 bussen... time flies..

Dat het OV duurder is geworden is deels te verklaren door een inflatiecorrectie (en daarmee dus niet duurder) en aan de andere kant door het finetunen van de marktwerking. We zijn pas 15 jaar aan het aanbesteden en de overheden krijgen steeds beter in de smiezen hoe een zo optimaal OV-product voor een zo laag mogelijke prijs te krijgen. Om daar te komen moet je een proces door, wat we dus de afgelopen 15 jaar hebben doorlopen. Waar het gaat eindigen geen idee, maar het zal iig niet zo moeten worden als in Engeland :)

Vergeet niet: we hebben een van de allerbeste OV-systemen van de wereld (na Zwitserland en op bepaalde fronten Japan) dus het is ook te relativeren hoe 'slecht' het hier allemaal wel niet is.
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_158635747
Maar ik snap nog steeds niet dat het blijkbaar zomaar kan (ok niet zomaar, maar toch), dat er tot twee keer toe onderhands verlengd wordt. Alsof een andere vervoerder niet goede afspraken kan maken met wegbeheerders vanwege al die werkzaamheden die er op komst zijn.

Maar ik zal wel bevooroordeeld zijn omdat ik bij de concurrent van de huidige vervoer zit..
pi_158636493
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 15:05 schreef Zug-Chef het volgende:
Maar ik snap nog steeds niet dat het blijkbaar zomaar kan (ok niet zomaar, maar toch), dat er tot twee keer toe onderhands verlengd wordt. Alsof een andere vervoerder niet goede afspraken kan maken met wegbeheerders vanwege al die werkzaamheden die er op komst zijn.

Maar ik zal wel bevooroordeeld zijn omdat ik bij de concurrent van de huidige vervoer zit..
De eerste keer onderhands verlengen staat gewoon in het bestek, dat gebeurt regelmatig. Dan is de concessieduur bijvoorbeeld 6 jaar + 2 jaar optioneel, mits goed functioneren. Daarmee heeft de overheid een mogelijkheid te verlengen als het goed gaat en eerder op te zeggen als het niet goed gaat. De tweede keer verlengen heeft te maken met nieuwe regelgeving, die zegt dat concessies flexibeler zijn. Hoe het precies werkt weet ik niet, dan moet je het vonnis maar lezen :P

Daarom is de FMN ook in beroep gegaan tegen het besluit van het OV-bureau om voor de tweede keer te verlengen, maar uiteindelijk heeft de rechter anders besloten..
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_158636692
Die eerste keer verlengen snap ik, zo'n beetje elke concessie heeft een optionele verlengingsmogelijkheid. Maar het ging mij om die tweede keer verlengen. Blijkbaar is dat dus iets nieuws. In theorie kan dus vanaf heden elke korte concessie net zo lang verlengd gaan worden tot 10 jaar, mits er goed gepresteerd wordt. Dat is best wel bizar.
pi_158639426
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 15:31 schreef Zug-Chef het volgende:
Die eerste keer verlengen snap ik, zo'n beetje elke concessie heeft een optionele verlengingsmogelijkheid. Maar het ging mij om die tweede keer verlengen. Blijkbaar is dat dus iets nieuws. In theorie kan dus vanaf heden elke korte concessie net zo lang verlengd gaan worden tot 10 jaar, mits er goed gepresteerd wordt. Dat is best wel bizar.
Het heeft dus niets te maken met de prestaties van de vervoerder. Natuurlijk wordt er alleen verlengd op het moment dat de opdrachtgever tevreden is, maar daar gaat de regelgeving niet over. Het zijn bijzondere omstandigheden (infrastructuur rondom de stad) in combinatie met die nieuwe wetgeving. Je kan dus niet eeuwig blijven verlengen, maar een tweede keer verlengen is niet de eerste keer als ik mij niet vergis..

Het is in dat opzicht ook niet heel raar hoor, bijna elke concessie schuift op naar de maximum termijn, welke in het geval van busvervoer 10 jaar is. Behalve Friesland, omdat die over een paar jaar tegelijk met de treintjes moet worden over aanbesteed..
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_158754800
If i could have my wasted Fok!days back, would i use them to get back on track?
pi_158758825
quote:
14s.gif Op maandag 28 december 2015 12:08 schreef Peterselieman het volgende:
Qbuzz blijft nog twee jaar langer rijden in Groningen en Drenthe. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft gesteld dat verlenging van de concessie geen juridisch bezwaar oplevert.

http://www.gezinsbode.nl/(...)e-tot-december-2019/

Het is al de tweede verlenging voor Qbuzz, want de oorspronkelijke concessie die van 2009 tot eind 2015 liep was al met 2 jaar verlengd. Een tweede verlenging is normaal onmogelijk, maar in het licht van de grote infrastructurele veranderingen in en rond de stad Groningen noodzakelijk geacht.
Qbuzz *O*
pi_158759342
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2016 13:51 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Qbuzz *O*
Ja, positief nieuws na het debacle in Limburg.
Grapje mijnerzijds:

  dinsdag 5 januari 2016 @ 16:01:31 #262
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_158849170
Was er al opgemerkt dat Arriva alle bij Volanslijnen in Brabant 8 Euro instaptarief vraagt en daarover niks gecommuniceerd is...

http://www.arriva.nl/abon(...)saldo-noord-brabant/

Ook lijn 325 Vrachelen - Breda Bijster, die kost van eindpunt tot eindpunt vol tarief 4.09 Euro....

Moet je nou echt 8 borg aftikken omdat er een aantal lui zijn die aan het eind van de rit 9 cent kunnen pikken? (Als er al reizigers zijn die dat traject maken)
8)7
Klusje voor Driek, vooral omdat heel veel reizigers zonder automatisch opladen gewoon de deksel op hun neus kregen

Echt waar zijn ze mee bezig :{
pi_158850762
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 16:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Was er al opgemerkt dat Arriva alle bij Volanslijnen in Brabant 8 Euro instaptarief vraagt en daarover niks gecommuniceerd is...

http://www.arriva.nl/abon(...)saldo-noord-brabant/

Ook lijn 325 Vrachelen - Breda Bijster, die kost van eindpunt tot eindpunt vol tarief 4.09 Euro....

Moet je nou echt 8 borg aftikken omdat er een aantal lui zijn die aan het eind van de rit 9 cent kunnen pikken? (Als er al reizigers zijn die dat traject maken)
8)7
Klusje voor Driek, vooral omdat heel veel reizigers zonder automatisch opladen gewoon de deksel op hun neus kregen

Echt waar zijn ze mee bezig :{
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2016 16:01 schreef Darkwing_Duck het volgende:
Was er al opgemerkt dat Arriva alle bij Volanslijnen in Brabant 8 Euro instaptarief vraagt en daarover niks gecommuniceerd is...

http://www.arriva.nl/abon(...)saldo-noord-brabant/

Ook lijn 325 Vrachelen - Breda Bijster, die kost van eindpunt tot eindpunt vol tarief 4.09 Euro....

Moet je nou echt 8 borg aftikken omdat er een aantal lui zijn die aan het eind van de rit 9 cent kunnen pikken? (Als er al reizigers zijn die dat traject maken)
8)7
Klusje voor Driek, vooral omdat heel veel reizigers zonder automatisch opladen gewoon de deksel op hun neus kregen

Echt waar zijn ze mee bezig :{
mensen uit het OV jagen? of hopen dat men liever een kaartje bij de sjoof koopt... want dat is direct int spaarvarken van de vervoerder
  Moderator woensdag 20 januari 2016 @ 01:27:29 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159246618
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159371301
Kan iemand mij helpen met een busabbonoment?
Ik reis elke maandag t/m vrijdag naar Almere.
Eerst pak ik op Soest-Zuid bus 70 naar Hilversum CS ik stap uit in Hilversum op halte Arenapark en vanuit Arenapark pak ik de bus 156 naar Almere Centrum via Blaricum Carpoolplaats. In Almere stap ik uit op de halte Veluwsekant.
Als ik een klaar ben met werken stap ik op een halte voor de Veluwsekant volgens mij heet die Veluwezoom.
Ik weet dat mijn abbonoment Noordzone heet maar weet niet de juiste sterwaarde.
  Redactie Sport maandag 25 januari 2016 @ 00:13:31 #266
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_159371437
Volgens het geweldige (ahum) 9292 zou je een 4 sterren met centrumzone 5960 nodig hebben: http://9292.nl/prijsindic(...)01-25T0830?trein=off

Te bestellen via https://shop.connexxion.n(...)one-abonnement-maand maar voor de zekerheid zou ik Connexxion even bellen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_159371574
Heb nu zoals ik elke week eigenlijk weer doe ¤50.- op m'n ov geknald
pi_159540300
Weet iemand wat de maximale helling is voor ov bussen?
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
  zondag 31 januari 2016 @ 22:46:14 #269
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_159557308
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 14:18 schreef Merode32 het volgende:
Weet iemand wat de maximale helling is voor ov bussen?
Om overheen te kunnen rijden bedoel je? Of wat ze aankunnen zonder met de kont of neus de grond te raken?

Of knielen links/rechts? Of hoeveel ze naar links/rechts kunnen leunen zonder om te vallen?
Wat dat laatste betreft, ze kunnen best wat hebben:
Oh, en de Chinezen kunnen er ook wat van _O-\

Vooral dat Engels! :D

[ Bericht 6% gewijzigd door qu63 op 31-01-2016 22:53:16 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_159557362
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 22:46 schreef qu63 het volgende:

[..]

Om overheen te kunnen rijden bedoel je? Of wat ze aankunnen zonder met de kont of neus de grond te raken?

Of knielen links/rechts?
Om er over heen te rijden Bijvoorbeeld een helling richting een verhoogd busstation ofzo

Ik heb ergens gelezen dat het nax 12% is maar dat vind ik aardig veel
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
  zondag 31 januari 2016 @ 22:57:48 #271
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_159557748
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 22:47 schreef Merode32 het volgende:

[..]

Om er over heen te rijden Bijvoorbeeld een helling richting een verhoogd busstation ofzo

Ik heb ergens gelezen dat het nax 12% is maar dat vind ik aardig veel
Nou ja, de hoek op de kont is nou niet heel erg groot..


Ik heb alleen niet de kennis/kunde om te berekenen hoe groot de hoek is :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_159557821
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 22:57 schreef qu63 het volgende:

[..]

Nou ja, de hoek op de kont is nou niet heel erg groot..
[ afbeelding ]

Ik heb alleen niet de kennis/kunde om te berekenen hoe groot de hoek is :P
Ik denk niet dat de hoek het probleem is, maximale hellingspercentages zijn meestal afhankelijk van motorvermogen en kracht.

Een trein kan een maximale helling nemen van 5% per meter een tram 3%
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
pi_159557884
Ik bedoel dus hoe steil een helling mag zijn voor een standaard bus, voor alle duidelijkheid.
Ik werk niet mee aan een gevestigd systeem wat niet werkt....
  Redactie Sport zondag 31 januari 2016 @ 23:01:46 #274
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_159557890
Bij een trein en tram is natuurlijk de grip ook van belang, staal op staal geeft wat minder frictie dan rubber op asfalt/beton.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zondag 31 januari 2016 @ 23:04:55 #275
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_159558000
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2016 22:57 schreef qu63 het volgende:

[..]

Nou ja, de hoek op de kont is nou niet heel erg groot..
[ afbeelding ]

Ik heb alleen niet de kennis/kunde om te berekenen hoe groot de hoek is :P
De voor- en achterkant kunnen een maximale hoek van 7-8 graden aan als het het snel even nameet met paint shop pro
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')