abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155512728
stefandevries twitterde op vrijdag 21-08-2015 om 19:34:43 BREKEND: Man met vuurwapens en messen verwondt drie personen in #Thalys van Amsterdam naar Parijs. Overmeesterd bij Arras (N-Frankrijk) reageer retweet
quote:
Aanslag in Thalys uit Amsterdam

In een Thalys van Amsterdam naar Parijs is vrijdag een terreuraanslag gepleegd. Een zwaarbewapende man probeerde in een van de wagons met een kalasjnikov het vuur te openen op zijn medepassagiers. Drie mensen raakten gewond. Een van hen is er ernstig aan toe, maar verkeert buiten levensgevaar.

De schietpartij gebeurde ter hoogte van Arras, in Noord-Frankrijk. Twee Amerikaanse militairen, die door de trein langs het toilet liepen, hoorden hoe achter de deur een zwaar wapen werd doorgeladen. Toen de dader uit de wc kwam, overmeesterden zij hem, maar zij konden niet verhinderen dat hij schoten loste. Bij de schietpartij raakten twee mensen gewond. De schutter gebruikte zowel zijn vuurwapen als een mes. Ook de Franse acteur Jean-Hugues Anglade raakte lichtgewond. Hij bezeerde zich toen hij het glas van een alarmknop insloeg.

De dader is een 26-jarige man van Marokkaanse komaf. De Franse politie denkt aan een terroristisch motief.

Volgens een woordvoerster van Thalys opende de dader om 17.50 het vuur, een half uur nadat de trein station Brussel-Zuid/Midi had aangedaan. Dat was de laatste stop voor Parijs.De trein werd daarna omgeleid naar het station van Arras, waar de man is ingerekend door de Franse politie. De Thalys was om 15.17 uur uit Amsterdam vertrokken. Het gaat om de trein met het nummer 9364, die om 18.35 uur in Parijs aan had moeten komen.

De Thalys, die zo vlak voor het weekend altijd helemaal vol zit, is een zeer gevoelig doelwit. Na Amsterdam Centraal stopt de trein op Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen, Brussel, Lille en Parijs.

Bron: Telegraaf
quote:
Helden verijdelen bloedbad in Thalys

Drie mannen die betrokken waren bij de overmeestering van een 26-jarige Marokkaan die in de Thalys een aanslag wilde plegen, hebben naar eigen zeggen geluk gehad dat ze nog leven. Ze wisten de dader te overmeesteren terwijl hij al had geschoten en nog met het geweer in zijn handen stond.

Deze video is afkomstig van de Facebook-pagina van Skarlatos en later op YouTube gezet. Daarop is te zien dat de schutter inmiddels is geboeid.

De mannen deden zaterdag hun verhaal tijdens een persconferentie in Arras. Het zijn de Amerikaanse student Anthony Sadler, de Amerikaanse militair Alek Skarlatos en de Britse zakenreiziger Chris Norman. Daarnaast was ook de Amerikaanse militair Spencer Stone erbij betrokken. Hij ligt gewond in het ziekenhuis.

De mannen zaten vrijdag met elkaar in hetzelfde treinstel toen ze opeens een man met ontbloot bovenlijf uit de wc zagen komen met een geweer over zijn schouder. Een treinmedewerker rende door de coupé nadat er al was geschoten, vertelt zakenman Norman. ,,Ik zag de man met de kalasjnikov en dook naar beneden in mijn stoel."

De militairen Skarlatos en Stone grepen daarna meteen in. ,,Mijn vriend Alek schreeuwde: pak hem. Mijn vriend Spencer stond meteen op om die man te pakken, gevolgd door Alek en mijzelf", zegt student Sadler tegen CNN. ,,Wij sloegen hem met zijn drieën in elkaar."

Stone is volgens de drie de grote held in het verhaal. Hij rende 10 meter richting de verdachte en pakte het geweer van hem af. Samen met de drie anderen wist de militair hem te overmeesteren en tegen de grond te drukken. De man haalde echter een mes tevoorschijn en stak Stone.

Sadler heeft de verdachte daarna met hulp van Norman weten vast te binden. Volgens de student raakte Stone gewond aan zijn hoofd, nek en duim. Desondanks bleef hij helpen. ,,Zelfs toen hij gewond was, heeft hij een andere man geholpen die ook was gestoken", vertelt Sadler.

Stone ligt nog in het ziekenhuis en maakt het volgens de mannen naar omstandigheden goed. ,,Maar als er iemand was doodgeschoten, was het Spencer geweest. We hebben geluk gehad."

Verhaal over Spencer Stone

Game on. Met een aangeboden weekendje Amsterdam voor de eindbazen wmb. ^O^ .
I´m back.
pi_155519074
Dus.. hij is volgens zijn vader 1,5 jaar geleden ontslagen waarna hij geen kant op kon en volgens zijn advocate een arme, vermagerde zwerver... maar hij kon wel op 10 mei jl een vliegticket van Berlijn naar Turkije betalen ? En weer terug in Brussel komen ?

Damn. En ik maar in alle bosjes kijken of ik ook zomaar een machinegeweer kon vinden. Leek me cool ;)

Overigens wel opvallend hoe het nieuws vrijwel niets zegt over de 2 overige helden die later een medaille zullen ontvangen. Er waren er immers 6...
pi_155519117
Maar als hij echt een jihadist zou zijn, dan zou hij dat toch wel trots hebben gezegd? Jihadisten zijn daar over 't algemeen toch heel trots op en willen sterven als strijders. Die ontkennen dat niet omdat ze er gewoon voor staan?
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 06:39:57 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_155519120
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 06:37 schreef Rucola het volgende:
Maar als hij echt een jihadist zou zijn, dan zou hij dat toch wel trots hebben gezegd? Jihadisten zijn daar over 't algemeen toch heel trots op en willen sterven als strijders. Die ontkennen dat niet omdat ze er gewoon voor staan?
Hij heeft gefaald, en nogal hard ook. Niks eervol aan. En tja, het verschil tussen poging tot overval of poging tot terroristische aanslag zal wel een jaartje of 20 zijn. Gewoon een hypocriet mannetje dus, maar zo kennen we de extremisten.
pi_155519122
quote:
Nee. Moslims zijn volgens hun "religie" verplicht om te liegen, om hun ware bedoelingen te verhullen. Dat heet "Taqiyya".
pi_155519136
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 06:40 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Nee. Moslims zijn volgens hun "religie" verplicht om te liegen, om hun ware bedoelingen te verhullen. Dat heet "Taqiyya".
Nooit van gehoord. Weet je dat zeker of is het onzin? Ik bedoel: volgens de religie is het nl. al not done om allemaal mensen af te knallen.

Verder: al die jongens zijn nogal overduidelijk qua bedoelingen omdat ze er gewoonweg heel trots op zijn, dus ze verkondigen het overal en nergens. Eigenlijk is het gek dat het nog voor kan komen, het is niet dat deze jongens voorzichtig te werk gaan ofzo. Als ik documentaires over IS kijk ook. Daarnaast ken ikzelf ook zo'n jongen die totaal is doorgeslagen, dus van leuke jongen naar IS-fanaat en die zet ook echt openlijk op z'n Facebook dat ie wel wil sterven als strijder, blabla. En als ik dan naar z'n likes kijk en 'vrienden' opzoek posten die dezelfde plaatjes en teksten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rucola op 25-08-2015 06:52:48 ]
pi_155519165
quote:
Falen is echter oneervol. Dat brengt schande over je familie, of, zoals in dit geval, IS.
Dan kan je dus beter ontkennen.
pi_155519258
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 06:47 schreef Rucola het volgende:

[..]

Nooit van gehoord. Weet je dat zeker of is het onzin?
Ik weet dat zeker. Google is your friend. :)
pi_155520030
quote:
Het is een faalhaas. Z'n bijdrage aan een heilige oorlog is net als z'n bijdrage aan de maatschappij voorheen: afwezig.
Naturheilmittel
pi_155522221
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 06:20 schreef Kassamiep het volgende:
Dus.. hij is volgens zijn vader 1,5 jaar geleden ontslagen waarna hij geen kant op kon en volgens zijn advocate een arme, vermagerde zwerver... maar hij kon wel op 10 mei jl een vliegticket van Berlijn naar Turkije betalen ? En weer terug in Brussel komen ?

Damn. En ik maar in alle bosjes kijken of ik ook zomaar een machinegeweer kon vinden. Leek me cool ;)

Overigens wel opvallend hoe het nieuws vrijwel niets zegt over de 2 overige helden die later een medaille zullen ontvangen. Er waren er immers 6...
Misschien zitten die er helemaal niet op te wachten om met hun kop op tv en in de kranten te komen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_155528544
quote:
Niet als dat een langere straf oplevert.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:32:28 #12
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155530590
quote:
Dat is een misverstand.

Volgens de islamitische traditie mag je "liegen" tegen ongelovigen (d.w.z. niet-islamieten) als dat in jouw voordeel is.

Ik schrijf "liegen" tussen aanhalingstekens, omdat het door de persoon in kwestie (de moslim) niet als liegen wordt opgevat. Het is voor hen normaal gedrag.

Er is daar ook een mooie Arabische term voor, maar daar kan ik nu even niet opkomen.
pi_155530757
Taqiyya bedoel je, volgens mij.
pi_155531814
Franse openbaar aanklager: 517 jihadisten onder de loep, 180 in het gevang (ergens in die ordegrootte).
Naturheilmittel
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:19:43 #15
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_155538799
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:32 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Dat is een misverstand.

Volgens de islamitische traditie mag je "liegen" tegen ongelovigen (d.w.z. niet-islamieten) als dat in jouw voordeel is.

Ik schrijf "liegen" tussen aanhalingstekens, omdat het door de persoon in kwestie (de moslim) niet als liegen wordt opgevat. Het is voor hen normaal gedrag.

Er is daar ook een mooie Arabische term voor, maar daar kan ik nu even niet opkomen.
Dat is zo'n ongelooflijke onzin. Dat geldt alleen als je verplicht wordt te bekeren door de heersers/bezetters, zoals in de inquisitie. En dan mag het alleen daarover, zodat je nog wel de mogelijkheid heb om je geloof te behouden, met je hoofd nog op je romp.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_155548509
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 21:19 schreef gohan16 het volgende:

[..]

Dat is zo'n ongelooflijke onzin. Dat geldt alleen als je verplicht wordt te bekeren door de heersers/bezetters, zoals in de inquisitie. En dan mag het alleen daarover, zodat je nog wel de mogelijkheid heb om je geloof te behouden, met je hoofd nog op je romp.
En hoe kunnen wij controleren of dit geen Taqiyya leugentje is ;) ?

Serieus -wat je zegt klinkt redelijk en geloofwaardig. Maar aan andere kant lijkt het er ook op dat veel moslims er daadwerkelijk geen probleem mee hebben om te liegen tegen ongelovigen en dat zelfs als een sport beschouwen. Hoe komt dat dan ?
pi_155548578
quote:

[..]

De kans dat deze man gewoon liegt is erg groot. Daar gaat het uiteindelijk over.
pi_155548582
En "eindbazen" is al bijna een reden niet te reageren op dit topic.
  Trouwste user 2022 woensdag 26 augustus 2015 @ 10:46:46 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_155551975
De zesde held van de verijdelde terroristische aanslag in de Thalys naar Parijs is een 'Amsterdammer'. De 28-jarige Fransman Damien werkt al vier jaar in de hoofdstad bij de bank BNP Paribas. Ook Damien krijgt de onderscheiding Légion d'honneur, net als de andere vijf mannen die de Marokkaanse terrorist Ayoub El-Khazzani wisten te stoppen.

Damien was vrijdag de eerste die in een worsteling belandde met El-Khazzani, net nadat die op de wc zijn aanslag had voorbereid en met kalasjnikov over z'n schouder tevoorschijn kwam. De terrorist wist zich lost te rukken van Damien, waarna de 51-jarige geboren Amerikaan Mark Moogalian zich op hem wierp.

Anoniem
El-Khazzani schoot daarna Moogalian neer (die dat wel overleeft), maar werd vervolgens overmeesterd door de inmiddels gehuldigde mannen Alek Skarlatos (22), Spencer Stone (23), Anthony Sadler (23) en Chris Norman (62), drie Amerikanen en één Brit. Damien behoort daarmee tot de helden die El-Khazzani hebben weten te stoppen. Hij heeft als enige aangegeven anoniem te willen blijven, de reden waarom zijn achternaam hier niet wordt genoemd. Waarom hij dat wil, is onbekend.

Commentaar
Collega's in Amsterdam mogen geen commentaar geven en bevestigen zelfs niet dat hij daar werkt, 'omdat de man anoniem wil blijven'. Damiens automatische mail-antwoord geeft aan dat hij tot donderdag vrij is. Volgende maand werkt de 'financieel risicobeheerder' van BNP Paribas precies vier jaar in Amsterdam. Voor zover bekend woont hij ook in de hoofdstad.

http://www.ad.nl/ad/nl/35(...)s-Amsterdammer.dhtml

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_155560442
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 06:47 schreef Rucola het volgende:

[..]

Nooit van gehoord. Weet je dat zeker of is het onzin? Ik bedoel: volgens de religie is het nl. al not done om allemaal mensen af te knallen.

Verder: al die jongens zijn nogal overduidelijk qua bedoelingen omdat ze er gewoonweg heel trots op zijn, dus ze verkondigen het overal en nergens. Eigenlijk is het gek dat het nog voor kan komen, het is niet dat deze jongens voorzichtig te werk gaan ofzo. Als ik documentaires over IS kijk ook. Daarnaast ken ikzelf ook zo'n jongen die totaal is doorgeslagen, dus van leuke jongen naar IS-fanaat en die zet ook echt openlijk op z'n Facebook dat ie wel wil sterven als strijder, blabla. En als ik dan naar z'n likes kijk en 'vrienden' opzoek posten die dezelfde plaatjes en teksten.
Als dit serieus waar is wat je zegt zou ik toch maar eens contact gaan opnemen met het TCI (Team Criminele Inlichtingen) van de politie of de AIVD, als ik jou was.
Zulke ontspoorde figuren moeten ten alle tijden in de gaten gehouden worden.
pi_155561360
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 15:18 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Als dit serieus waar is wat je zegt zou ik toch maar eens contact gaan opnemen met het TCI (Team Criminele Inlichtingen) van de politie of de AIVD, als ik jou was.
Zulke ontspoorde figuren moeten ten alle tijden in de gaten gehouden worden.
It wasnt me.
  woensdag 26 augustus 2015 @ 16:34:34 #22
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_155562448
quote:

[..]

Je bent verkeerd voorgelicht. Liegen mag (of moet zelfs) als de islam bedreigd wordt of in een kwaad daglicht wordt gesteld.

In dit geval moet de dader dus liegen van zijn geloof. Hij moet ook ongelovigen vermoorden van zijn geloof.

Maar ja, we hebben nu eenmaal vrijheid van godsdienst, dus die man staat in zijn recht.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:08:09 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155657635
Ja hoor, daar gaan we.

Meer bewaking op treinen en stations
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_155657885
quote:
Ach, nog meer moslims binnenhalen joh. Krijg je straks marechaussee voor je deur. :)

Lekker veilig

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2015 19:19:15 ]
pi_155657949
quote:
Kosten aanslag voor IS: ¤ 5.000 ofzo
Kosten voor Nederland: miljoenen en wat verloren vrijheden.

Lijkt mij dat de aanslag tactisch gezien een groot succes is geweest. Met een minimale investering wordt er grote economische schade toegebracht en angst gezaaid. Gefeliciteerd IS.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:27:35 #27
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_155658070
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:21 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Kosten aanslag voor IS: ¤ 5.000 ofzo
Kosten voor Nederland: miljoenen en wat verloren vrijheden.

Lijkt mij dat de aanslag tactisch gezien een groot succes is geweest. Met een minimale investering wordt er grote economische schade toegebracht en angst gezaaid. Gefeliciteerd IS.
Zo werkt het wel. Een zelfmoordaanslag is al overbodig, gewoon af en toe wat gasten op laten pakken met bommateriaal "aanslag verijdeld" koppen de kranten en de bevolking is weer wat vrijheid kwijt.

Terrorists win.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:29:01 #28
346939 Janneke141
pi_155658099
We spelen ze inderdaad keurig in de kaart.
pi_155658165
IS coördineert helemaal niets.

Verder helemaal niet gek om hier en daar op AK47's te controleren.
Naturheilmittel
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:31:35 #30
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_155658168
Rule through the fear of force, rather than through force itself.

Af en toe wat laten zien en verder dreigen. Veel efficiënter.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:31:51 #31
346939 Janneke141
pi_155658178
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:31 schreef Gerolsteiner het volgende:
Verder helemaal niet gek om hier en daar op AK47's te controleren.
Hoe doe je dat?
pi_155658249
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:27 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Zo werkt het wel. Een zelfmoordaanslag is al overbodig, gewoon af en toe wat gasten op laten pakken met bommateriaal "aanslag verijdeld" koppen de kranten en de bevolking is weer wat vrijheid kwijt.

Terrorists win.
Dit is natuurlijk ook waarom ons Marokkaantje zijn spottende "die AK vond ik in de bosjes, wollah" verhaaltje vertelde. Hij verwacht niet dat iemand het serieus neemt - maar door zo'n achterlijk verhaaltje te vertellen en niet de moeite te nemen iets te verzinnen wat ergens op slaat laat hij zien hoe zeer hij neerkijkt op niet-moslim untermenschen. Wat hij zich kan veroorloven, wetende dat hij sowieso gewonnen had.
pi_155658278
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe doe je dat?
Arabisch uitziende mensen er uit pikken.

Triest, maar ik denk dat het de enige manier is. :{
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:36:42 #34
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_155658308
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:31 schreef Gerolsteiner het volgende:
IS coördineert helemaal niets.

Dat zal, maar als je dan toch jihadist bent en niet echt zin hebt in bommen koppen in Syrië, is dit toch veel makkelijker. Potje verf, badlaken, IS symbooltje schilderen en het ergste wat je overkomt is een lange celstraf.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:05:45 #35
346939 Janneke141
pi_155659127
Een van de maatregelen is, volgens het NOS Journaal, dat het niet meer mogelijk is om anoniem een ticket te kopen voor een internationale trein.

Krijgt de lokettist en iedere online aanbieder van internationale treintickets nu toegang tot de database van Interpol? En zo niet, hoe gaat dit dan helpen in het voorkomen van terroristische aanslagen?
pi_155659205
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:05 schreef Janneke141 het volgende:
Een van de maatregelen is, volgens het NOS Journaal, dat het niet meer mogelijk is om anoniem een ticket te kopen voor een internationale trein.

Krijgt de lokettist en iedere online aanbieder van internationale treintickets nu toegang tot de database van Interpol? En zo niet, hoe gaat dit dan helpen in het voorkomen van terroristische aanslagen?
Natuurlijk helpen dit soort maatregelen niet.
pi_155780060
Anthony Sadler bij Jimmy Fallon:
http://www.ad.nl/ad/nl/35(...)s-dit-een-grap.dhtml

Wat een coole gast is het toch. :)
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 8 oktober 2015 @ 18:28:18 #38
862 Arcee
Look closer
pi_156693361
quote:
Thalysheld stabiel na steekpartij

Een van de drie Amerikanen die afgelopen zomer een terreuraanslag in de hogesnelheidstrein Thalys wisten te voorkomen, is in de nacht van woensdag op donderdag slachtoffer geworden van een steekpartij in Sacramento, Californië. De toestand van Spencer Stone is stabiel, zei een woordvoerder van de luchtmacht. Hij verkeert niet in levensgevaar.

De militair Stone werd kort na middernacht vier keer in de borst gestoken, meldt de lokale zender KCRA donderdag. Het incident gebeurde op straat in een uitgaansbuurt, waar Stone met een vriendin was.

Stone kreeg enkele weken geleden nog een Purple Heart, een Amerikaanse onderscheiding voor militairen, voor zijn ingrijpen in de Thalys. Frankrijk kende hem de Legion d'Honneur toe.

Spencer Stone en twee vrienden waren op 21 augustus op vakantie, toen ze een zwaarbewapende schutter overmeesterden in de Thalys van Amsterdam naar Parijs. Tijdens het gevecht werd hij in zijn nek gestoken.

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')