abonnement Unibet Coolblue
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 24 augustus 2015 @ 17:20:37 #1
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_155502003
Goed, ik ging dus naar Spitsbergen. Inmiddels een paar dagen terug, tijd voor een reisverslag. Ik vertrok al in de middag van dinsdag 11 augustus naar Schiphol, gewoon omdat ik absoluut niet het risico wilde lopen dat er weer iemand een brandlucht in de tunnel zou ruiken waardoor het treinverkeer weer urenlang platgelegd zou worden. Maar dag 1 was dus niet al te spannend. Enige wapenfeit van dag 2 was de vlucht van Schiphol naar Trondheim, waar ik op het vliegveld bleef slapen. Ook dat geloven jullie wel, neem ik aan :) Op dag 3 vloog ik door naar het Hoge Noorden, en daar begon de pret pas goed.

Dag 3 - donderdag 13 augustus

Zicht vanuit het vliegtuig op Longyearbyen, de hoofdplaats van Spitsbergen. In 1906 gesticht door een Amerikaan met de naam Longyear, ten behoeve van mijnbouw-activiteiten. We zien hier bijna de hele stad en er wonen ongeveer 2500 mensen. In en bij de stad is alles wat je nodig hebt: kerk, school, ziekenhuis, airport, winkelcentrum, universiteit, museum, restaurants en hotels. Er is overnachtingscapaciteit van ongeveer 800 bedden en in februari 2016 wordt er weer een nieuw gebouw opgeleverd.


Op naar mijn onderkomen, een vrij eenvoudig (2 of 3 sterren) backpackers-logement waar dit het uitzicht vanaf de parkeerplaats was. Geologie voor het oprapen!


Meteen na aankomst werd ik opgepikt voor een sightseeing tour van 2 uur in en rond Longyearbyen. Uiteraard moest dit bord op de foto. De besneeuwde helling recht vooruit vormt een "wijnglas". Zolang de kelk en de steel van dat glas nog met elkaar verbonden zijn, is het geen zomer, zeggen de locals. Toen ik er was dus inmiddels wel.


De tour bracht ons ook bij Mijn nummer 7, de enige die nog in bedrijf is. Hiervandaan heb je een prachtig uitzicht over de Adventelva (de vlechtende rivier rechts op de voorgrond), het drinkwaterbekken (links) en de Adventfjorden en Isfjorden. Longyearbyen ligt in het midden links, net buiten de foto.


Hier zien we de restanten van een kabelbaansysteem waarmee de kolen van de mijnen naar de haven vervoerd werden.


De Global Seed Vault. Hier liggen van meer dan 800.000 gewassen van over de hele wereld zaadmonstes opgeslagen. Hoog genoeg tegen zeespiegelstijging, diep genoeg in de permafrost dat het niet echt uitmaakt of het koelsysteem uitvalt of niet.


En dat was de eerste echte vakantiedag. More to follow!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 24 augustus 2015 @ 17:25:11 #2
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_155502171
Mag je nog naar mijn twee klimmen. Die bevindt zich langs de weg tussen Nybyen en Longyearbyen. Je kan daar in die mijn echt geweldige foto's schieten. Net na mijn stageperiode daar was het verboden geworden.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 24 augustus 2015 @ 17:27:52 #3
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_155502279
Ik heb het niemand zien doen, maar het mag geloof ik wel. Mij veel te steil trouwens, heb al genoeg botbreuken achter de rug ;)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator maandag 24 augustus 2015 @ 17:32:39 #4
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_155502453
Tof. En benieuwd naar de rest!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 24 augustus 2015 @ 17:47:17 #5
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_155503028
Dag 4 - vrijdag 14 augustus

Vandaag staat er een boottocht naar de Esmarkbreen (gletsjer) en Barentsburg op het programma. Hier zien we dat het nog wat mistig is op de Isfjorden.


Bij aankomst voor het front van de Esmarkbreen was het inmiddels stralend weer.


Er moest nog een groep hikers van de vaste wal opgepikt worden met een motorbootje dat we aan boord hadden.


Helaas kapte de motor ermee op de terugweg :D


Andere helft van de groep is met de tweede motorboot opgehaald.


Esmarkbreen met een andere excursieboot die er wat dichter naartoe vaart.


Vers vrijgevallen (blauw) ijs, en een smeltwatertunnel.


Nog wat sfeerplaatjes van de Esmarkbreen.




Een eerste blik op het Russische mijnbouwstadje Barentsburg. Hier wonen ongeveer 400 mensen en het straatbeeld is nog heerlijk Sovjet. Barentsburg is in de zomer alleen met de boot te bereiken, er loopt geen weg naartoe vanuit waar dan ook. In de winter kun je er met een snowmobile komen.


Bijzonder, een walrus die Barentsburg aan doet. Zelfs de locals zijn er op af gekomen om wat foto's te maken.




Lekker schraal Russiebussie.




Krot in Barentsburg.


Vadertje Lenin waakt over de stad. Ons doel: Communisme! Inmiddels weet ook Barentsburg wel beter.


Selfie met Uljanov, m'n ouwe maat.


Straatbeelden in Barentsburg.














Dit uitkijkpunt wordt "De Televisie" genoemd, omdat je vanaf hier 24/7 gratis National Geographic Channel kunt kijken.


Trappen, trappen en nogeens trappen. Van het dorp naar de haven is het 260 treden.


De haven. Rechts onze boot, links die van een andere tour provider die dezelfde excursie maakte. Zo hoeft het souvenirwinkeltje maar één keer per dag een half uur open te zijn, snapt u wel :) Rechts vooraan bij de rode pickup is dat hoekje waar die walrus ligt.


Grumant, of wat er van over is. Een voormalig Russisch mijnstadje op slechts 10 km van Longyearbyen. In de Koude Oorlog was dit de plaats waar Oost en West het dichtst bij elkaar kwamen zonder dat er een enorme muur tussen stond.


Dat was de vrijdag!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_155503739
Gaaf!
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 24 augustus 2015 @ 18:12:10 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_155503911
Dag 5 - zaterdag 15 augustus

Vandaag ga ik voor mijn persoonlijk noordelijkheidsrecord en de noordelijkste trein ter wereld in Ny Ålesund. De excursieboot is een stuk kleiner en ook een stuk sneller dan gisteren.


Gletsjertje nummer zoveel onderweg.


IJsbeer nummer één!




Onze gids vist even met een pikhaak een blok gletsjerijs uit zee op.


Da's een flinke, al gauw zo'n 10-15 kilo. Met een kapmes werd de ziltige buitenkant eraf geslagen, met hetzelfde kapmes werden er blokjes van geslagen...


..en er kwam ergens een fles Balvenie 12 jaar oud vandaan :D tadaa, whisky met versgevangen gletsjerijs :9




De natuur in actie. Links op het strand ligt een dode walrus. Een paar meeuwen eten hem langzaam op. Rechts komt een ijsbeermoeder met jong even spieken of er een hapje te scoren is.


De walrus is al bijna op.


De beste ijsbeerfoto's van de vakantie.




Buste van Roald Amundsen, de beroemde Noorse poolreiziger. In Ny Ålesund, volgens sommige definities het noordelijkste dorp ter wereld.


De mast vanwaar Amundsen en Nobile in 1926 en 1928 expedities per zeppelin naar de Noordpool ondernomen hebben. Even buiten Ny Ålesund.


Hier zijn we aangeland bij de noordelijkste trein ter wereld, een stoomlocje met wat kolenwagonnetjes dat na de terzijdestelling in 1958 hier tentoongesteld is. Ik poseer snel even met een sjaal van VolkerRail.




Uitzicht over de Kongsfjorden bij Ny Ålesund.


Op de terugweg hebben we even een ruime bocht gemaakt om Kvadehuken heen om de 79ste breedtegraad te passeren *O*


Daarna zijn we naar Poolepynten gegaan op Prins Karls Forland, waar normaal gesproken veel walrussen liggen. Helaas toen even niet, dus we zijn maar weer door gevanren naar Longyearbyen, waar we na afloop nog een leuke groepsfoto lieten maken door een taxichauffeur die ons terugbracht naar de hotels.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 24 augustus 2015 @ 18:20:12 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_155504168
Dag 6 - zondag 16 augustus

Zondag was even een rustig dagje. Ik heb Longyearbyen een beetje verkend (veel was dicht want zondag) en het Svalbard Museum bezocht. Helaas bleek later dat er geen kaartje in de camera zat :') Dus van zondag weinig foto's. Hier een standbeeld voor de mijnbouwers die de stad gebouwd hebben.


De Svalbard Kirke, de noordelijkste kerk ter wereld.


Wat rendieren die lopen te grazen bij Huset.


Uitzicht op de Longyearbreen.


Dit is Mijn nummer 2, hoog tegen de bergwand geplakt. Ben ik dus niet heen geweest.


En de zondag werd afgesloten met een verfrissende duik in het overdekte zwembad *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 24 augustus 2015 @ 18:36:07 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_155504610
Dag 7 - maandag 17 augustus

Maandagochtend dus WEER naar het Svalbard Museum, nu wel met kaartje in de camera. Een zijhoekje van het museum was ingericht als het Noord-Noorse Kunstmuseum, dat zich kenmerkte door vooral heel veel leegte :D


In het museum is een interessante expositie over allerlei zaken uit het verleden zoals de walvisjacht en de mijnbouw.




Een veldwerkbusje van de plaatselijke universiteit.


In de middag stond er een fossielentocht op het programma. Met deze laro werd ik opgepikt en over de makkelijkste 200 meter van de route vervoerd :D Naar het einde van de weg, waar de wandeling begon.


Het terrein werd al snel wat lastiger.


Zo moesten er nog wat smeltwaterbeken van de Larsbreen overgestoken worden...









...en een sneeuwhelling.




Hier zien we opnieuw Mijn 2, nu vanaf de morenewal. Goed te zien hoe steil het daar is waar ze al die gebouwen en installaties hebben moeten bouwen.


Eindelijk aangekomen aan de voet van de Longyearbreen.


Fossielen! Ligt daar allemaal min of meer voor het oprapen.






Zicht op Nybyen en Longyearbyen vanaf de morenewal.


Eenzame man op gletsjer.


Er was ook koffie en koekjes geregeld boven ^O^


Doorkijkje richting Longyearbyen.


Gids Lara stoeit met de ijsberenruikhond. Lara doet deze tocht twee keer per dag, behalve als er helemaal geen aanmeldingen zijn. Daarbij staat ze elke keer weer kniediep in het water van de smeltwaterbeken om die gammele plankenbruggetjes vast te houden zodat de deelnemers droog over kunnen. Lara _O_


En dit is ongeveer de weelderigste vegetatie die er op Svalbard te vinden is.


Dit was de laatste dag op Spitsbergen, hierna komen nog wat foto's van de terugweg, ook niet onaardig :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 24 augustus 2015 @ 19:04:07 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_155505475
Dag 8 - dinsdag 18 augustus

VROEG op. De bus naar het vliegveld vertrekt om kwart voor drie 's nachts. Hier komt hij om half drie aan rijden.


Op tijd wegwezen voordat het slechte weer komt.


Toen via Oslo naar Trondheim gevlogen, waar het stralend weer was. Aan de haven is de hippe wijk Solsiden, waar je goed kunt eten en schaarsgekleed vrouwvolk kunt bewonderen. Dus dat heb ik maar even gedaan :)


Na een gemoedelijke avond in Trondheim wordt het eindelijk weer eens echt donker :o


Dag 9 - woensdag 19 augustus

Al kwam de zon al vroeg weer op. Dit is de schemering rond kwart voor vijf.


Standbeeld voor "De laatste viking" in Trondheim. Gaat over de mensen die de rijke visgronden bij de Lofoten bevoeren in vroeger tijden (zo'n 700 km naar het noorden vanuit Trondheim).


Rondvaarbootje dat me naar Munkholmen bracht, een voormalig gevangeniseiland enkele kilometers de Trondheimfjord in.


Ingang van de gevangenistoren op Munkholmen. Een kwartiertje na aankomst van de boot werd hier een rondleiding gegeven die ik ook gevolgd heb, samen met drie bejaarde dames.


De gevangenistoren van buiten.


Rondleidingmeneer die iets uitlegt.


De kruitkamer uit vroeger tijden.


Om 12 uur 's middags worden er vanaf een ander fort in de stad 21 saluutschoten afgevuurd, waar uiteraard veel rook bij vrij komt.


:o Bijna vergeten: Nog geen ijsje gegeten deze vakantie! Gauw even rechtgezet.


Trondheimfjord, bootje en andere aangename kijkbaarheden :9


Ten slotte nemen we weer afscheid van Munkholmen.


En na nog een uur op een terrasje ben ik met de trein weer naar het vliegveld gegaan voor mijn terugvlucht naar Schiphol, waar tot mijn verrassing mijn ouders me stonden op te wachten *O* Lieve mensjes O+


Conclusies:

• Svalbard is de vetste plek waar ik ooit geweest ben
• Ik ga zeker nogeens terug, in een ander seizoen (noorderlicht, snowmobiling)
• Prijsniveau houdt de tokkies op afstand ^O^ Er komen alleen maar mensen die goed weten wat ze daar komen doen :Y
• En Trondheim is ook zeker wel een citytrip waard nog.

Dat was het :s)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_155506885
Mooi verslag!

Ik had een uitgebreidere reactie getypt maar zat toen zonder internet in de trein Eindhoven - Deurne dus die is nu weg ;(
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 07:51:29 #12
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_155519417
Ben je nog de kroegen in geweest? Doordat de mensen overal vandaan komen zijn ze ook erg open in de kroeg. Geweldige avonden al drinkend en ouwehoerend gehad met Jan en alleman.
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:00:16 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_155532666
Neuh, heb de avonden al facebookend aan de bar van Coal Miner's Cabin doorgebracht. Je moet ook wel op de tijd letten als je een beetje aan slaap wilt toekomen :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_155542867
Wat een gaaf reisverslag! ^O^

Met plezier gelezen en wat een mooie foto's!

Dit staat ook nog wel op mijn bucketlist!
pi_155581640
Superleuk verslag, unieke bestemming!
Even a broken clock is right twice a day.
pi_155581685
Erg gaaf verslag om te lezen, * polariteit lichterlijk jaloers! Lijkt me een schitterend landschap.

Is het mogelijk om daar veel te ondernemen zonder beveiliger tegen ijsberen, of is dat bijna niet te doen? las nog niet zo lang geleden ook ergens dat touristen een boete hadden gekregen omdat ze aangevallen waren door een ijsbeer.
Voor wat foto's, kijk hier
  roze donderdag 27 augustus 2015 @ 14:12:45 #17
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_155589443
Wauw gaaf _O_ :D
Your beauty never ever scared me.
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 27 augustus 2015 @ 19:31:34 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_155599198
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 07:59 schreef polariteit het volgende:
Erg gaaf verslag om te lezen, * polariteit lichterlijk jaloers! Lijkt me een schitterend landschap.

Is het mogelijk om daar veel te ondernemen zonder beveiliger tegen ijsberen, of is dat bijna niet te doen? las nog niet zo lang geleden ook ergens dat touristen een boete hadden gekregen omdat ze aangevallen waren door een ijsbeer.
Ja hoor, je kunt best een hoop. Er zijn daar meer dan tien activity providers, die organiseren van alles, en indien nodig organiseren ze dus ook een gewapende gids. Op eigen houtje moet je gewoon in het dorp blijven, punt :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 27 augustus 2015 @ 19:39:45 #19
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_155599598
Heel fraai verslag. Een gebied dat gekenmerkt wordt door grimmige fraaiheid ... !
pi_155602482
Wauw _O_
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator zondag 30 augustus 2015 @ 23:36:31 #21
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_155695252
Grappig, vanavond op het journaal een item dat er steeds meer toeristen naar Spitsbergen gaan :D ziet er in ieder geval fantastisch uit!

Hoeveel was je in totaal kwijt aan deze reis?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 31 augustus 2015 @ 19:34:19 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_155713671
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 23:36 schreef MaJo het volgende:
Grappig, vanavond op het journaal een item dat er steeds meer toeristen naar Spitsbergen gaan :D ziet er in ieder geval fantastisch uit!
Ja, o.a. een nogal uit de kluiten gewassen wetenschappelijke expeditie was er afgelopen week. En dan al die hordes pensionados die van die cruiseboten af komen. Waren er gelukkig niet toen ik er was, maar ik heb er wel verhalen over gehoord van locals die daar niet echt blij mee zijn.

quote:
Hoeveel was je in totaal kwijt aan deze reis?
iets tussen de 3500 en 4000 :X
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator maandag 31 augustus 2015 @ 22:56:20 #23
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_155721972
quote:
14s.gif Op maandag 31 augustus 2015 19:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja, o.a. een nogal uit de kluiten gewassen wetenschappelijke expeditie was er afgelopen week. En dan al die hordes pensionados die van die cruiseboten af komen. Waren er gelukkig niet toen ik er was, maar ik heb er wel verhalen over gehoord van locals die daar niet echt blij mee zijn.

Ik kan me voorstellen dat de locals daar niet blij mee zijn, de keerzijden van het massatoerisme :X

quote:
iets tussen de 3500 en 4000 :X
Oef, dan moet ik toch maar eens eerst die loterij gaan winnen ;)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  dinsdag 1 september 2015 @ 10:59:09 #24
62913 Blik
The one and Only!
pi_155728870
Ja Spitsbergen is niet goedkoop. 4000 euro voor anderhalve week is wel fors.

Maar wel priceless!
pi_155734380
Tof. Heb je ook op de camping onder het vliegveld gekampeerd?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 1 september 2015 @ 17:34:11 #26
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_155736926
Nee, gewoon een hosteltje in Nybyen :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_155798026
waanzinnig Fles _O_ ^O^
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_155805931
Goed verslag weer _O_
stupidity has become as common as common sense was before
  Moderator maandag 7 september 2015 @ 22:36:05 #29
45833 crew  Fogel
pi_155910191
Goed verslag ^O^

* Fogel wil ook naar Svalbard
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator vrijdag 10 juli 2020 @ 19:36:36 #30
45833 crew  Fogel
pi_194026995
quote:
0s.gif Op maandag 7 september 2015 22:36 schreef Fogel het volgende:
Goed verslag ^O^

* Fogel wil ook naar Svalbard
... zondag gaat het er eindelijk van komen *G*
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_194027038
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 19:36 schreef Fogel het volgende:

[..]

... zondag gaat het er eindelijk van komen *G*
*O* nice

ik wil ook ;(

Barentsburg is in de tijd wel veranderd :Y heb onder die lopende band/slurf gelegen :+

En veel mer gebouwen zijn met het geblokte kunststof bekleed.

Beeld van je maat gaan ze deze zomer naar beneden halen. Ze verwijderen langzamerhand alles uit het USSR verleden, omdat ze meer willen focussen op toerisme.

Fun Fact: Longyearbyen heeft Mijn 7 en barentsburg heeft ook z'n eigen mijn. Nog een ander mijn is bij barentsburg gebouwd eind jaren 90 maar is nooit in gebruik genomen. Is vrij recent onder water gezet.

Beide plaatsen verkopen zo'n 4 scheeps vrachten elk a plm 15.000 - 20.000 ton kolen per jaar om het hele eiland draaiende te houden.

De rest van inkomsten komt voornamelijk uit toerisme.
pi_194027041
Leuk verslag, maar voor een ijsje ga ik er niet naartoe
pi_194027073
Toch fijn dat je even voorverkend hebt, ga zo door!
pi_194027097
Spitsbergen is ook weer open voor toeristen. Misschien dat ik eind volgende maand weer ga. *O*
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 10 juli 2020 @ 19:45:39 #35
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_194027110
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 19:39 schreef FranticDJ het volgende:
Fun Fact: Longyearbyen heeft Mijn 7 en barentsburg heeft ook z'n eigen mijn. Nog een ander mijn is bij barentsburg gebouwd eind jaren 90 maar is nooit in gebruik genomen. Is vrij recent onder water gezet
Mijnwerkers daar hebben ook belachelijk korte werkdagen en werkweken. En verdienen gewoon een ton per jaar of zo. Ze produceren wat er nodig is en verder niet ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_194027118
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 19:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Mijnwerkers daar hebben ook belachelijk korte werkdagen en werkweken. En verdienen gewoon een ton per jaar of zo. Ze produceren wat er nodig is en verder niet ^O^
nou... :+ die mijnwerkers had ik ook mee te maken.. sommige van die lieden waren wel dik 40u achter elkaar in touw :')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 10 juli 2020 @ 19:56:24 #37
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_194027226
Kennelijk een hoop veranderd in een paar jaar tijd dan :{ ik moet nodig weer eens :9
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_194027293
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_194027404
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 19:44 schreef xpompompomx het volgende:
Spitsbergen is ook weer open voor toeristen. Misschien dat ik eind volgende maand weer ga. *O*
quote:
Staan geen plaatsnamen op, klopt dat?
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 10 juli 2020 @ 20:19:08 #40
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_194027484
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 20:12 schreef FranticDJ het volgende:

[..]


[..]

Staan geen plaatsnamen op, klopt dat?
Heb je die nodig denk je? :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 10 juli 2020 @ 20:21:15 #41
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_194027511
Staan trouwens alle plaatsnamen op.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_194027520
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 20:12 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

[..]

Staan geen plaatsnamen op, klopt dat?
Nee? Bij mij staan ze er wel :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')