Heb zowel positieve ervaring al negatieve ervaringen.
In het dagelijkse leven zijn de positieve ervaringen veel meer dan de negatieve ervaringen.
Op internet lees ik veel meer negatieve dingen geschreven door autochtonen dan in het dagelijkse leven.
Hierdoor denk ik
- of men overdrijft en reageert feller
- of men reageert/gedraagt zich in het dagelijkse leven veel meer op een politiek correcte manier, dus hij/zij houdt zich in.
Mijn gevoel zegt meer het eerste, aangezien ik zelf het eerste ook doe, plus denk dat ik over het algemeen wel goed kan inschatten of iemand oprecht vriendelijk is of beleefd vriendelijk reageert.
Maar even antwoord op je vraag TS:
Heb in het dagelijkse leven over het algemeen veel meer positieve ervaringen met autochtonen (en allochtonen). Te veel om op te noemen.
Wat betreft negatieve ervaringen
- Heb op middelbare school (witte school in een dorp/'stad') een paar nare ervaringen gehad met autochtoonse jongens, dat heb ik wel snel tot een einde weten te brengen. Achteraf hoorde ik van ouderjaars allochtoonse meiden dat diezelfde jongens ook hen lastig probeerde te vallen. Dus het was duidelijk dat ze de pik op allochtonen hadden, en ze vielen het vrouwelijke geslacht natuurlijk lastig, standaard voorbeeld van lafaard racisten.
- Verder kreeg ik van een paar meiden uit mijn jaar de vibe alsof ze nooit een allochtoon gezien hadden, en alleen maar negatieve verhalen van hun ouders hadden meegekregen. Kreeg vaak hele rare vragen, maar dat was meer uit nieuwsgierigheid. Dus dat vond ik wel ok. Maar sommige stelden wel vragen op een meer 'belachelijkmakende toon'. Op een gegeven moment had ik dat door, en antwoorde ik kortaf terug. Die oprechte vragen waren wel confronterend maar aan de andere kant vond ik het wel fijn, dat men duidelijk naar voren bracht wat hij/zij dacht. Bij de meeste volwassenen merk ik dat alles meer politiek correct en beleefd is.
- Verder zijn er van die standaard betweterige typetjes op het vwo en WO die op zo'n corrigerende toon tegen je praten en ervan uit gaan dat ze slimmer zijn of wat dan ook. Deze types vragen standaard naar je cijfer (terwijl je verder bijna geen contact hebt).
Op het moment dat ik dan een hoger cijfer heb, kijken ze chagerijnig en geschrokken. Eentje zei zelfs: 'hoe kan jij hoger dan mij hebben'. Ik vroeg om toelichting, maar ze ging er niet echt op in. Natuurlijk begreep ik wat ze daarmee bedoelde, tegen zulke types vertel ik met een grote glimlach wat mijn cijfer is ,en daarnaast zeg ik er ook bij ' het tentamen was best makkelijk hoor' (eventjes nog inwrijven

- Nog een nare ervaring was met een agent. Het gaat hierbij niet om mij maar mijn jongere broertje.
Dus in die dorp/stad waar ik woonde gebeurde het volgende. Het regende, mijn broertje was destijds 14/15 (dun en lang voor zijn leeftijd) en hij rende naar de winkel. Opeens komt er een polie wagen hard aanrijden over de stoep, en wekt de agent de indruk alsof hij mijn broertje aan gaat rijden. Mijn broertje stopt met rennen van de schrik en blijft geschrokken staan met zijn handen in de lucht. Die (lelijke agent met een bierbuik, van 2 bij 2 m) stapt snel uit en komt hard aanrennen terwijl hij allerlei onzin uitschreeuwt en duwt mijn broertje keihard tegen de muur van de winkel. Vervolgens reed hij weg met zijn arrogante kop. En liet mijn broertje achter met een pijn op de borstkas. Helaas was ik toen niet zo actief, nu had ik er hier zeker een zaak van gemaakt.
Ik kan veel dingen schrijven maar geen tijd en geen zin om alle negatieve shit op te halen.
Maar over het algemeen irriteer ik me aan de volgende dingen bij autochtonen:
1) sommige autochtonen agenten gaan slechter/oneerlijker om met de allochtoonse jongens
2) sommige auctochtonen praten op een corrigerende/onderwijzende toon als je een allochtoon bent, het maakt niet uit of je volwassen of kind bent. Als kind kon ik het nog hebben van de volwassenen/ouderen, maar nu kan ik me soms echt irriteren aan die standaard toontje en onterechte/onnodige opmerkingen.
3) sommige uitzendbureau's ( maar uiteindelijk komt de opdracht van de werkgevers natuurlijk) en werkgevers discrimineren bij de sollicitatie ronde.
That's all