abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155352970
Welkom! We hebben hier op CUL natuurlijk al een algemeen baktopic, waar iedereen z'n koekjes, cakes en taarten kwijt kan. Maar zoetekauwen hebben natuurlijk niet genoeg aan baksels alleen: ook snoep is niet te versmaden! :9

Toch is snoep maken iets waar je maar weinig culi's over hoort. Is het vanwege de gozondheidsmanie die door foodieland waart? Is het omdat mensen krijsend weghollen zodra ze een recept zien waar een suikerthermometer voor nodig is? Of als ingrediënten tot op de gram afgewogen moeten worden?

Zonde! Zelf snoep maken is namelijk harstikke leuk om te doen! En vaak is het echt alleen een kwestie van netjes de stappen volgen en dan heb je een tamelijk betrouwbaar resultaat. :Y

Afgelopen weekend knutselde ik zelf voor het eerst marshmallows in elkaar, en daardoor dacht ik aan het maken van een topic.. Dit zijn ze:

Volgende keer wil ik ze wat hoger maken, maar ze smaken super en hebben een verrukkelijke textuur. Zelf proberen? Best een eitje! :)

Je neemt:
17 gram gelatineblaadjes
200 gram suiker
100 gram glucosestroop of maïssiroop (corn syrup, te koop bij de toko)
4 eiwitten van grote eieren (ongeveer 110 gram)
snufje zout
2 theelepels vanille-extract
150 gram maïzena + 150 gram poedersuiker, gemengd

Verder nodig: bakplaat, grote brandschone kom, mixer, thermometer, kleine steelpan, zeef

Bereiding:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder maak ik wel eens pepermuntkussentjes:

En daar gebruik ik dan dit recept voor: http://www.barefeetinthek(...)te-mints-recipe.html

Enneh, Japanse mochi:

Naar dit recept: http://userealbutter.com/2012/05/29/passion-fruit-mochi-recipe/

En ik hou ontzettend van fudge en karamel maken, maar daarvoor heb ik echt teveel recepten om op te noemen! :)

Nougat heb ik één keer geprobeerd, maar dat mislukte verschrikkelijk, want mijn elektrische handmixer ging er subiet kapot van. :') Voor specifieke nougatbehoeften hebben we trouwens een fraai apart topic:
CUL / Nougat maken

Maar goed! Nu jullie!

Maken jullie wel eens snoep? Willen jullie daar iets over delen?
Favoriete recepten ervoor?
Of is er een bepaald soort snoep dat je wel eens zelf zou willen maken maar heb je geen idee hoe?

Knal het er maar in! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 19-08-2015 15:11:48 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_155353072
Leuk, ik lees mee!

Zelf nog geen snoep gemaakt, maar wel geïnspireerd door de serie Sweets Made Simple van de BBC. Moet me er misschien toch maar eens aan wagen :)
A balanced diet is a cookie in each hand
pi_155353119
kan je ook zelf drop maken met echte arabische gom of heb je daar professionele spullen voor nodig?
pi_155353138
Ik maak weleens zelf cornflakes/rozijnen rotjes. Niet heel spectaculair maar wel errug lekker :9~
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_155353154
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 14:45 schreef Taartje het volgende:
Leuk, ik lees mee!

Zelf nog geen snoep gemaakt, maar wel geïnspireerd door de serie Sweets Made Simple van de BBC. Moet me er misschien toch maar eens aan wagen :)
Hela, die serie ken ik niet eens. Thanks! :D Eens zien of ik 'm ergens kan opsnorren..

Edit: kijk aan! De recepten staan er in elk geval op de BBC-site: http://www.bbc.co.uk/food/programmes/b04d9lns
Zit veel leuks bij O+ Als ik er iets van gemaakt heb laat ik het weten!

quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 14:47 schreef pl4kkie het volgende:
cornflakes/rozijnen rotjes.
Ik vermoed dat je rotsjes bedoelt..

..zo niet, ik ben geïntrigeerd! :D
pi_155353240
Rotsjes bedoelde ik ja :+
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_155353245
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 14:47 schreef _Newman_ het volgende:
kan je ook zelf drop maken met echte arabische gom of heb je daar professionele spullen voor nodig?
Nee, dat is te doen. Heb mezelf er alleen nog nooit aan gewaagd, al heb ik in mijn voorraadkast een pot arabische gom klaarstaan. Wellicht leuk om er eens een weekend aan te wijden. Ik hou je middels dit topic op de hoogte! :Y
  woensdag 19 augustus 2015 @ 14:54:46 #8
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_155353354
Ik heb weleens vegetarische fruitgum/gummibär gemaakt met agaragar, vruchtensap en suiker en overgoten met chocolade.
Was best lekker, maar niet perse voor herhaling vatbaar.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_155353770
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 14:54 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb weleens vegetarische fruitgum/gummibär gemaakt met agaragar, vruchtensap en suiker en overgoten met chocolade.
Was best lekker, maar niet perse voor herhaling vatbaar.
Ah, leuk en jammer! Wat was er dan niet zo geslaagd aan?

Ik heb zelf één keer iets fruitig gummi-achtigs gemaakt, en dat waren citroenpartjes, gevuld met een stevige gummi/jelly van Absolut Citron (wodka dus) en gelatine. Dit waren ze:

Recept, dit maar dan dus met citroenwodka in plaats van wodka en citroensap:
http://www.abeautifulmess.com/2014/05/lemon-drop-shots.html

*hips* Nog nooit eerder zo dronken geworden van snoep! :')
  woensdag 19 augustus 2015 @ 15:31:57 #10
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_155354480
Agar agar stijft niet mooi op. De fruitgummi's waren glibberig.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 19 augustus 2015 @ 15:35:14 #11
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_155354574
Ik heb het boek Atelier Confiserie gekregen onlangs, maar heb nog niets gemaakt.
Ben het wel van plan!

[ Bericht 16% gewijzigd door PM-girl op 19-08-2015 16:50:23 ]
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_155354662
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 15:35 schreef PM-girl het volgende:
Ik heb het boek Atelier Confisserie gekregen onlangs, maar heb nog niets gemaakt.
Ben het wel van plan!
Klinkt goed! Bevalt het boek een beetje, als je het zo bekijkt? Enneh, hoeveel recepten staan er ongeveer in? Wil 'm wellicht ook wel hebben :)
pi_155354805
Ik wil wel een keer zuurtjes maken!
pi_155355060
Ik maak weleens fudge met gecondenseerde melk. Best lekker, maar het blijft erg plakkerig. Ik zou het graag wat steviger maken zoals de echt blokken Engelse fudge.
Nu heb ik net eindelijk een suikerthermometer gekocht, dus kan ik eens een andere methode uitproberen.
pi_155355568
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 14:41 schreef minilot het volgende:

Toch is snoep maken iets waar je maar weinig culi's over hoort. Is het vanwege de gozondheidsmanie die door foodieland waart? Is het omdat mensen krijsend weghollen zodra ze een recept zien waar een suikerthermometer voor nodig is? Of als ingrediënten tot op de gram afgewogen moeten worden?

Zonde! Zelf snoep maken is namelijk harstikke leuk om te doen! En vaak is het echt alleen een kwestie van netjes de stappen volgen en dan heb je een tamelijk betrouwbaar resultaat. :Y

Mensen rennen niet weg voor de suikerthermometer hoor. Het is gewoon deels dat het veel werk is en deels gewoon omdat te veel suiker niet zo gezond is voor je.

Ik vind het allemaal heel erg lekker vooral dan dropjes met arabische gom. In geen land ter wereld weten ze zo goed dropjes te maken als in Nederland. De gewone schepdrop bij het kruitvat is al van behoorlijk niveau of de autodrop maar de echte goede drop met arabische gom die je bij de betere kruidenwinkels kan kopen is helemaal hemels.

Maar toch probeer ik het niet te kopen want ik wordt er dik van, want ik eet meestal de hele zak leeg. In Principe is suiker niet slecht voor je want het zijn gewoon koolhydraten. Maar teveel koolhydraten is niet goed voor je. Maar ik vind het als experiment wel leuk om eens echte drop te maken met arabische gom. Bij de kruidenwinkel zijn ze heel lekker.

Soms hebben ze bij de DA drogist hier in het dorp ook echt lekkere gemengde drop in een zak, nog niet zo lekker als echte arabische gom drop maar zeker wel beter dan het kruidvat.

[ Bericht 43% gewijzigd door minilot op 19-08-2015 16:40:27 ]
pi_155356211
Heerlijk en leuk, zelf snoep maken. Het enige wat me tegenhoudt om hiervoor continue in de keuken te staan, is het feit dat ik het grotendeels zelf op zou moeten eten.
  woensdag 19 augustus 2015 @ 16:52:05 #17
94046 PM-girl
pi_155356717
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 15:38 schreef minilot het volgende:

[..]

Klinkt goed! Bevalt het boek een beetje, als je het zo bekijkt? Enneh, hoeveel recepten staan er ongeveer in? Wil 'm wellicht ook wel hebben :)
Het is een geweldig boek om alleen al te lezen! Ruim zestig recepten (daarna ben ik gestopt met tellen) en dat is exclusief de ruim 20 chocoladerecepten. :)

Veel uitleg, ook voor beginners like me.
*
pi_155356766
quote:
1s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 16:52 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Het is een geweldig boek om alleen al te lezen! Ruim zestig recepten (daarna ben ik gestopt met tellen) en dat is exclusief de ruim 20 chocoladerecepten. :)

Veel uitleg, ook voor beginners like me.
Besteld! :D Dank voor de tip.
pi_155356917
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 15:07 schreef minilot het volgende:

[..]

Ah, leuk en jammer! Wat was er dan niet zo geslaagd aan?

Ik heb zelf één keer iets fruitig gummi-achtigs gemaakt, en dat waren citroenpartjes, gevuld met een stevige gummi/jelly van Absolut Citron (wodka dus) en gelatine. Dit waren ze:

[ afbeelding ]

Recept, dit maar dan dus met citroenwodka in plaats van wodka en citroensap:
http://www.abeautifulmess.com/2014/05/lemon-drop-shots.html

*hips* Nog nooit eerder zo dronken geworden van snoep! :')
wel grappig die gewoon met feestje beetje door het huis heen te leggen hehe
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  woensdag 19 augustus 2015 @ 17:04:33 #20
94046 PM-girl
pi_155357037
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 16:53 schreef minilot het volgende:

[..]

Besteld! :D Dank voor de tip.
:D
*
  woensdag 19 augustus 2015 @ 17:08:56 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155357148
Over Nougat
CUL / Nougat maken
vorig jaar nog een paar keer Fudge gemaakt, zal het recept even zoeken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155357434
quote:
Staat al in de OP genoemd. :Y
  woensdag 19 augustus 2015 @ 17:25:17 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_155357524
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 17:20 schreef minilot het volgende:

[..]

Staat al in de OP genoemd. :Y
Dan hoef ik slechts nog de beproefde Fudge recepten te posten, en nog mijn belofte in te lossen dat ik nog eens drop zou gaan maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_155357768
Ik heb afgelopen kerst de basis marshmallows uit Comfort Food van Jamie Oliver gemaakt voor over de merinque. Ik vond het erg leuk, maar eigenlijk nog niet aan de herhaling begonnen. Toch eens doen binnenkort. Fudge en karamel zou ik ook wel eens willen maken.

En nougat, dat topic ga ik bekijken. Vroeger mijn favoriet op de kermis, zo'n nougat ruit in mooie kleurtjes folie O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_155358404
Ik heb zelf wel een karamel gemaakt. Het was voor een toetje en ik had dat nog nooit gemaakt.
Het is gewoon water met suiker en dan koken. Het wordt alleen vrijwel meteen wel keihard wat ik niet wist. Ik las ergens dat je dan boter erdoor moet doen als je het zachter wil. Eigenlijk dus heel simpel om zelf te maken. Ik had het toen geloof ik gemaakt om om fruit met karamel saus als toetje te maken geloof ik.

Ik heb het maar een keer gedaan volgens mij maar het was wel lekker, maar ik durf mezelf nou niet meteen een expert te noemen maar fudge dat zou ik denk wel kunnen met de juiste ingredienten.

Ik wil het nog wel een keer doen voor een verjaardag ofzo iets, maar dan ga ikme wat beter verdiepen in het recept. Ook wel leuk om gewoon zelf snoepjes te maken en dan uit te delen ofzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')