Welkom! We hebben hier op CUL natuurlijk al een algemeen baktopic, waar iedereen z'n koekjes, cakes en taarten kwijt kan. Maar zoetekauwen hebben natuurlijk niet genoeg aan baksels alleen: ook snoep is niet te versmaden!
Toch is snoep maken iets waar je maar weinig culi's over hoort. Is het vanwege de gozondheidsmanie die door foodieland waart? Is het omdat mensen krijsend weghollen zodra ze een recept zien waar een suikerthermometer voor nodig is? Of als ingrediënten tot op de gram afgewogen moeten worden?
Zonde! Zelf snoep maken is namelijk harstikke leuk om te doen! En vaak is het echt alleen een kwestie van netjes de stappen volgen en dan heb je een tamelijk betrouwbaar resultaat.
Afgelopen weekend knutselde ik zelf voor het eerst marshmallows in elkaar, en daardoor dacht ik aan het maken van een topic.. Dit zijn ze:
![117fe6d.jpg]()
Volgende keer wil ik ze wat hoger maken, maar ze smaken super en hebben een verrukkelijke textuur. Zelf proberen? Best een eitje!
Je neemt:
17 gram gelatineblaadjes
200 gram suiker
100 gram glucosestroop of maïssiroop (
corn syrup, te koop bij de toko)
4 eiwitten van grote eieren (ongeveer 110 gram)
snufje zout
2 theelepels vanille-extract
150 gram maïzena + 150 gram poedersuiker, gemengd
Verder nodig: bakplaat, grote brandschone kom, mixer, thermometer, kleine steelpan, zeef
Bereiding:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder maak ik wel eens pepermuntkussentjes:
![B9Jq-AyIYAAO0q5.jpg]()
En daar gebruik ik dan dit recept voor:
http://www.barefeetinthek(...)te-mints-recipe.htmlEnneh, Japanse
mochi:
![BU2Dsh_CEAMjpHn.jpg]()
Naar dit recept:
http://userealbutter.com/2012/05/29/passion-fruit-mochi-recipe/En ik hou ontzettend van fudge en karamel maken, maar daarvoor heb ik echt teveel recepten om op te noemen!
Nougat heb ik één keer geprobeerd, maar dat mislukte verschrikkelijk, want mijn elektrische handmixer ging er subiet kapot van.

Voor specifieke nougatbehoeften hebben we trouwens een fraai apart topic:
CUL / Nougat makenMaar goed! Nu jullie!
Maken jullie wel eens snoep? Willen jullie daar iets over delen?
Favoriete recepten ervoor?
Of is er een bepaald soort snoep dat je wel eens zelf zou willen maken maar heb je geen idee hoe?
Knal het er maar in!
[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 19-08-2015 15:11:48 ]
Let me see you stripped down to the bone