Ik zal het je nog sterker vertellen, de inwoners die geprofiteerd hebben van slavernij zijn hoogstwaarschijnlijk inwoners van Afrikaanse landen, aangezien slavernij daar plaats vond en niet hier. Dus de kans is groot dat een slachtoffer eigenlijk de dader blijkt te zijn, zeker als je zijn stamboom gaat uitpluizen tot 500 jaar in zijn geschiedenis.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 07:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Sowieso. De slavernij vond niet plaats in Nederland dus in beginsel zijn er in Nederland helemaal geen kinderen van slavernij die ergens last van kunnen hebben. En ten tweede is het ook een beetje raar als de VN pleit om herinneringen aan de geschiedenis uit te wissen en de boel in de doofpot te stoppen om een kinderfeest leuk te houden.
Nee de tegenstanders van zwarte Pietquote:Op woensdag 19 augustus 2015 07:27 schreef Struan het volgende:
De VN?
Ze zijn daar wel van het padje, maar dat ze een aanslag zouden plegen op onze Sinterklaas?
Ik word nu wel sinterklaasgezeik moe, het wordt zo hoog gespeeld en er komt toch geen wederzijds begrip.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 07:50 schreef kovenant het volgende:
ik begin inmiddels zo enorm giftig te worden over dat constante gezeik en geziek hierover.
Dit dus, het hakken op Sinterklaas is onderdeel van de lobby voor miljarden euro's aan "genoegdoening" voor landen als bijv. Haïti. Mevrouw Shepperd zal er overigens al voor gezorgd hebben dat er van die miljardensteun ook genoeg in haar eigen beurs zal verdwijnen...quote:Op woensdag 19 augustus 2015 06:32 schreef luxerobots het volgende:
Als Verene Shepherd en het anti-racismecomité zich ergens mee gaan bemoeien weet ik genoeg.
Bepaalde lieden hebben nu eenmaal racisme nodig, al was het maar om een schadeclaim in te dienen voor de nabestaanden van Afro-Amerikaanse slaven.
Waar gaat dat boek over?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 07:56 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik word nu wel sinterklaasgezeik moe, het wordt zo hoog gespeeld en er komt toch geen wederzijds begrip.
Zal eens vragen of m'n pa dit boek nog heeft, vrij typisch
[ afbeelding ]
En Duitsland: https://de.wikipedia.org/wiki/Knecht_Ruprechtquote:
Een beetje zoals de rebel flag in de USA, heeft er jaren gehangen en opeens is het helemaal fout.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 00:03 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Klopt. En eigenlijk maak ik me er ook totaal niet druk om. Misschien is het ook wel niet meer van deze tijd.
Ze zoeken het maar uit allemaal.
Hypocrieter kan niet. Maar ja, VN hequote:Op dinsdag 18 augustus 2015 23:52 schreef madam-april het volgende:
Het Sinterklaasfeest willen ze verbieden terwijl Noroez op de Unesco-lijst van het Immateriële Werelderfgoed staat.
Totaal niet serieus te nemen...
Het gaat dan ook enerzijds om een dubbele agenda en anderzijds voor een TOTALVERBOT op Piet, in welke vorm dan ook.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 07:57 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dit dus, het hakken op Sinterklaas is onderdeel van de lobby voor miljarden euro's aan "genoegdoening" voor landen als bijv. Haïti. Mevrouw Shepperd zal er overigens al voor gezorgd hebben dat er van die miljardensteun ook genoeg in haar eigen beurs zal verdwijnen...
Dit was precies mijn gedachtequote:Op woensdag 19 augustus 2015 03:23 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ze hebben blijkbaar niets beters te doen bij de VN. Fijn dat al het racisme waar doden bij vallen in de wereld is opgelost, behalve dan dat Sinterklaasfeest van ons hè.
Nigger, please...quote:Het antiracisme-comité van de VN sprak zelfs over 'schendingen van mensenrechten'
Wacht maar, met een blanke penis zul je nog vaak verwijten krijgen.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 09:31 schreef I-care het volgende:
Was ik net van mijn blanke schuldgevoelens af, beginnen ze er weer over. Ze doen het erom!
Ik date geen blondjes meerquote:Op woensdag 19 augustus 2015 09:37 schreef Eugene.H het volgende:
[..]
Wacht maar, met een blanke penis zul je nog vaak verwijten krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Idd ze vergeten steeds sinterklaas mee te nemen, ondankbare racistische honden die zwarten.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:25 schreef DrMabuse het volgende:
[ afbeelding ]
Er zijn toch wel belangrijkere zaken als het gaat over zwarte mensen die in boten komen.
Lijkt mij.
Overal ter wereld worden mensen gemarteld omdat ze bij de verkeerde groep horen, zonder proces opgesloten voor iets wat ze niet hebben gedaan, op basis van huidskleur of godsdienst uitgesloten van deelname aan de samenleving, gediscrimineerd omdat ze homoseksueel zijn, vermoord omdat ze een afwijkende politieke mening hebben en dat gebeurt toch ook echt in landen die dit verdrag hebben ondertekend.quote:Het nieuwe oordeel van dit comité met de officiële Engelse naam 'International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination' wordt echter als 'zwaarder' gezien. Eefje de Kroon van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM), dat de gesprekken in Genève bijwoont, benadrukt dat dit gezelschap de naleving van het Verdrag voor de Rechten van de Mens controleert.
Die animo is er niet, het overgrote merendeel van de Nederlandse bevolking wil dat Piet zwart blijft. De enige mensen die lopen te rellen, janken en kinderen lastigvallen zijn de anti-Pieten, die per se hun mening willen doordrukken.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 10:49 schreef Stompzinnig het volgende:
Gewoon kappen met dat gejank, van beide kanten.
Ga gewoon als Piet met een ander kleurtje rondlopen, in plaats van rellen en kinderen lastigvallen met je gezeik. Als er genoeg animo is voor andere kleurtjes dan weten we over een paar jaar niet beter dan dat Piet elke kleur kan hebben.
Van beide kampen zijn er gevallen geweest van rellen en gejank. Tokkies die anders gekleurde Pieten lastigvallen, of social media volspammen met racistisch geneuzel.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:00 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Die animo is er niet, het overgrote merendeel van de Nederlandse bevolking wil dat Piet zwart blijft. De enige mensen die lopen te rellen, janken en kinderen lastigvallen zijn de anti-Pieten, die per se hun mening willen doordrukken.
Dus nee, we gaan ''gewoon'' met dezelfde kleur rondlopen als altijd.
Een referendum gaat over wetgeving. Over welke nieuwe wetgeving zou het referendum dan moeten gaan? Een landelijk verbod om je als Zwarte Piet te verkleden? Een verplichting voor alle basisscholen om in de les aandacht te besteden aan het racistische karakter van het Sinterklaasfeest? Een wettelijke inspanningsverplichting voor het OM om uitgeverijen van boekjes met daarin Zwarte Piet aan te klagen wegens groepsbelediging?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:17 schreef Phoenix78 het volgende:
Kan hier geen referendum over georganiseerd worden?
Nederland wordt tenslotte geacht een democratie te zijn, dus meeste stemmen tellen.
En daarna een verbod invoeren om dit onderwerp ooit nog ter discussie te stellen.
Dat we dan allerlei verschillende kleuren Pieten hebben behalve zwarte.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 09:55 schreef J0kkebr0k het volgende:
Maar wat is nu werkelijk het probleem als de pieten een ander kleurtje krijgen?
Dit!quote:Op woensdag 19 augustus 2015 09:55 schreef J0kkebr0k het volgende:
Mijn mening: Het maakt me eerlijk gezegd geen drol uit. Zwart, paars, geel of rood. Het gaat me er om dat het een leuk kinderfeest blijft en dat volwassenen eens na gaan denken over het waarom dit zo hoog op wordt genomen.
Dat is natuurlijk onzin, de Zwarte Piet met zijn pakje en zijn lippen en oorbellen is gewoon een karikatuur van een neger zoals dat in de racistische tijden van voor WOII paste.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 08:21 schreef Montagui het volgende:
Daarbij stelt de zwarte schmink niet eens een huidskleur voor maar is het een uiting van een oeroude traditie over het goed en kwaad, licht en donker waarbij het zwart van Zwarte Piet het zwart van het roet van de schoorsteen is. Zwarte Piet hoort dan ook in principe gitzwart te zijn, niet bruin.
Daar ben ik het wel mee eens, kritiek zou hier en daar best wat hout kunnen snijden, maar dan moet je wel weten waar je het over hebt en mij hebben van de kant de buitenlandse criticasters nog geen signalen bereikt dat ze dat uberhaupt serieus nemen.quote:Dat ze zich eens inlezen en verdiepen in een traditie ipv oppervlakkig te lopen blaten.
Ik denk dat een belangrijk deel van het probleem is dat de mensen die hierin het hardst willen vasthouden aan hun eigen identiteit daarmee bedoelen dat dit kinderfeestje er voor blanke kindertjes en hun ouders is. Als je de traditie dat het een feest voor alle Nederlandse kindertjes hoog wil houden dan ga je juist wat aanpassinkjes doorvoeren om ook de zwarte ouders en daarmee de zwarte kinderen erbij te betrekken.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 09:55 schreef J0kkebr0k het volgende:
Dat iets traditie is wil toch niet zeggen dat het dan maar oké is en altijd hetzelfde moet blijven? Wij zien toch ook liever dat de Spanjaarden stoppen met het treiteren en doden van stieren voor de fun? Nu worden er hier wel geen pieten getreiterd en gedood, maar blijkbaar is er een deel van onze én de internationale bevolking die aanstoot neemt aan de figuur zwarte piet vanwege de geschiedenis van de slavernij.
Het zo hardnekkig vast willen blijven houden aan deze figuur heeft er volgens mij meer mee te maken dat de Nederlander amper nog een eigen identiteit / cultuur heeft, maar met het zwart houden van de pieten denkt dat het nog iets van een eigen identiteit heeft terwijl dit natuurlijk gewoon schijn is.
quote:Mijn mening: Het maakt me eerlijk gezegd geen drol uit. Zwart, paars, geel of rood. Het gaat me er om dat het een leuk kinderfeest blijft en dat volwassenen eens na gaan denken over het waarom dit zo hoog op wordt genomen.De oplossing ligt gewoon al klaar. Zwarte Piet kwam al door de schoorsteen, er zit al iets in de traditie dat het zwart van het roet zou komen. Er is bij mijn weten geen enkel liedje of wat dan ook dat het zwarte verbindt aan een huidskleur. Dus weg met de schmink, kolen moeten we hebben, maak ze zwart als een mijnwerker en het is klaar. Dan heb je in 5 jaar de schade aan het feest hersteld en blijft alleen het gevecht tegen de Kerstman en een paar idioten die het woord 'zwart' sowieo willen afschaffen over.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
Kijk eens naar een sjors en sjimmie uit 1971 en daar zien we ook nog steeds sjimmie op die karikaturale negeroide wijze getekend zijnquote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat is natuurlijk onzin, de Zwarte Piet met zijn pakje en zijn lippen en oorbellen is gewoon een karikatuur van een neger zoals dat in de racistische tijden van voor WOII paste.
Dat is voor de zeikerds vast niet genoeg. Die zullen dan klagen dat de "eigenlijke" betekenis nog steeds racistisch is en alleen een beetje verdoezeld wordt.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De oplossing ligt gewoon al klaar. Zwarte Piet kwam al door de schoorsteen, er zit al iets in de traditie dat het zwart van het roet zou komen. Er is bij mijn weten geen enkel liedje of wat dan ook dat het zwarte verbindt aan een huidskleur. Dus weg met de schmink, kolen moeten we hebben, maak ze zwart als een mijnwerker en het is klaar. Dan heb je in 5 jaar de schade aan het feest hersteld en blijft alleen het gevecht tegen de Kerstman en een paar idioten die het woord 'zwart' sowieo willen afschaffen over.
Waarom moet het zo moeilijk? Gewoon een referendum opzetten met de vraag: Willen wij Zwarte Piet houden zoals hij is of afschaffen / veranderen?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:24 schreef Igen het volgende:
Een referendum gaat over wetgeving. Over welke nieuwe wetgeving zou het referendum dan moeten gaan? Een landelijk verbod om je als Zwarte Piet te verkleden? Een verplichting voor alle basisscholen om in de les aandacht te besteden aan het racistische karakter van het Sinterklaasfeest? Een wettelijke inspanningsverplichting voor het OM om uitgeverijen van boekjes met daarin Zwarte Piet aan te klagen wegens groepsbelediging?
Prioriteiten stellen he.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 03:23 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ze hebben blijkbaar niets beters te doen bij de VN. Fijn dat al het racisme waar doden bij vallen in de wereld is opgelost, behalve dan dat Sinterklaasfeest van ons hè.
Voor degenen die interesse hebben in het rapport mede opgesteld door Eefje.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 09:46 schreef Pedroso het volgende:
Eefje de Kroon zegt dat we in ons hemd staan als we niets doen aan dit grote wereldprobleem dus dan is dat zo !
Waarom zou dat laatste moeten? De VN en al die mensenrechtenorganisaties hameren op rechten voor culturele groeperingen. Moslimzwemuurtjes, speciaal onderwijs, suikerfeest, Kwakoe-festival zonder blanke organisatoren, een paspoort met een pasfoto in klederdracht, halal/kosjer slachten, noem het allemaal maar op. Ik vind dat allemaal hartstikke prima. Maar waarom zou je als meerderheidscultuur dan ook niet bepaalde gebruiken mogen hebben waar minderheden niet per se helemaal volwaardig aan mee kunnen/willen doen?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik denk dat een belangrijk deel van het probleem is dat de mensen die hierin het hardst willen vasthouden aan hun eigen identiteit daarmee bedoelen dat dit kinderfeestje er voor blanke kindertjes en hun ouders is. Als je de traditie dat het een feest voor alle Nederlandse kindertjes hoog wil houden dan ga je juist wat aanpassinkjes doorvoeren om ook de zwarte ouders en daarmee de zwarte kinderen erbij te betrekken.
Met een referendum, en dus een wet, trek je een bepaald onderwerp als overheid naar jezelf toe. Op dat moment wordt het natuurlijk wel heel moeilijk om naar buiten toe vol te kunnen houden dat sinterklaas een keuze van mensen zelf is en dat je er zelf niet zo veel aan kunt doen.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 12:06 schreef Phoenix78 het volgende:
[..]
Waarom moet het zo moeilijk? Gewoon een referendum opzetten met de vraag: Willen wij Zwarte Piet houden zoals hij is of afschaffen / veranderen?
Daarmee snoer je meteen de mond van alle "zeurpieten" die vanwege eigen (financiele?) belang deze discussie levend proberen te houden. Als wij met zijn allen gekozen hebben voor Zwarte Piet dan kan niemand daar nog wat aan doen, want democratie.
quote:Op woensdag 19 augustus 2015 09:55 schreef J0kkebr0k het volgende:
Dat iets traditie is wil toch niet zeggen dat het dan maar oké is en altijd hetzelfde moet blijven? Wij zien toch ook liever dat de Spanjaarden stoppen met het treiteren en doden van stieren voor de fun? Nu worden er hier wel geen pieten getreiterd en gedood, maar blijkbaar is er een deel van onze én de internationale bevolking die aanstoot neemt aan de figuur zwarte piet vanwege de geschiedenis van de slavernij.
Het zo hardnekkig vast willen blijven houden aan deze figuur heeft er volgens mij meer mee te maken dat de Nederlander amper nog een eigen identiteit / cultuur heeft, maar met het zwart houden van de pieten denkt dat het nog iets van een eigen identiteit heeft terwijl dit natuurlijk gewoon schijn is.
Mijn mening: Het maakt me eerlijk gezegd geen drol uit. Zwart, paars, geel of rood. Het gaat me er om dat het een leuk kinderfeest blijft en dat volwassenen eens na gaan denken over het waarom dit zo hoog op wordt genomen.het idee is dat je als zwarte piet niet herkend wordt door de kinderen. Als blanke met zwarte schmink op gaat dat best goed. Met andere kleuren valt dat nog best tegenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |