Een 20' container heeft een laadcapaciteit van 25 ton, ik ga er even van uit dat deze maximale beladen zijn als ze gevuld zijn met ammoniumnitraat dus waren het dan maar 32 containers, zoveel is dat toch ook weer niet.quote:
32 containers gevuld met een supersoon hoog-explosief met een r.e. van ca 0.4 eq TNT. Oftewel equivalent aan de explosieve kracht van ca 13 containers vol TNT. Ter vergelijking de kracht van de explosie in Enschede had een geschatte kracht van 4 to 5 ton eq. TNT. We hebben het hier over meer dan 300 ton TNT eq. Bijna een factor 100x Enschede.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een 20' container heeft een laadcapaciteit van 25 ton, ik ga er even van uit dat deze maximale beladen zijn als ze gevuld zijn met ammoniumnitraat dus waren het dan maar 32 containers, zoveel is dat toch ook weer niet.
quote:Autoriteiten Tianjin waarschuwen voor gevaar cyanidegas
Chinese autoriteten waarschuwen inwoners van Tianjin voor het risico van gevaarlijk gas dat wordt gevormd als de cyanide die is vrijgekomen bij de explosie in de havenstad in aanraking komt met regen.
Dinsdagochtend (lokale tijd) heeft het in het gebied al enige tijd geregend en volgens de nieuwszender Caixin heeft zich in sommige straten wit schuim op het wegdek gevormd.
Het is nog niet duidelijk of het schuim gelinkt kan worden aan de chemicaliën die bij de explosie in de Chinese havenstad zijn vrijgekomen.
Verschillende verslaggevers die aan de regen werden blootgesteld klagen wel over een brandend gevoel in hun lippen en gewrichten.
Volgens het Tianjin Meteorologisch Bureau is er voor woensdagochtend (lokale tijd) onweer en motregen voorspeld.
Cyanidestof
Inmiddels is de meeste sodium cyanide in twee schoonmaakrondes opgeruimd, maar het cyanidestof dat vrijkwam bij de explosie, vormt nog een groot gevaar.
Inwoners van Tianjin wordt geadviseerd niet in aanraking te komen met de regen, want als de cyanidestof mengt met water, wordt er waterstof cyanide gevormd dat bij kamertemperatuur verandert in een giftige damp.
Ook wordt mensen aangeraden het stof niet aan te raken als ze terug gaan naar hun huizen om persoonlijke bezittingen te verzamelen. "Mensen moeten daarom voorkomen dat ze water morsen op de cyanidestof."
In 29 van de proefmonsters genomen op verschillende locaties rondom het getroffen gebied in een periode van 24 uur, is sodium cyanide gevonden. Eén monster bevatte 28 keer de toegestane hoeveelheid chemicaliën.
In een chemische installatie in de haven van Tianjin brak vorige week woensdag brand uit. De oorzaak daarvan is nog niet bekend.
De brandweer probeerde het te blussen, maar lijkt het daardoor juist erger gemaakt te hebben. Na een eerste explosie ontstond een enorme vuurbal, waarschijnlijk omdat de chemische stoffen reageerden het bluswater. Bijna alles in het gebied is door de explosies met de grond gelijk gemaakt.
Inmiddels staat het dodental van de ramp op 114, 83 van hen zijn inmiddels geïdentificeerd. 57 mensen zijn nog vermist, het gaat om 52 brandweermannen en vijf politieagenten.
Dit is dom gezwetsquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 12:39 schreef Tism het volgende:
[..]
Ik denk dat we achter het getal 114 gerust nog één of twee nulletjes mogen plaatsen..
Enschede veroorzaakte een 2.2 richter aardbeving en de grote knal in China 2.9. Ik zou dan wel een grote richter uitslag verwacht hebben.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 13:07 schreef Digi2 het volgende:
[..]
32 containers gevuld met een supersoon hoog-explosief met een r.e. van ca 0.4 eq TNT. Oftewel equivalent aan de explosieve kracht van ca 13 containers vol TNT. Ter vergelijking de kracht van de explosie in Enschede had een geschatte kracht van 4 to 5 ton eq. TNT. We hebben het hier over meer dan 300 ton TNT eq. Bijna een factor 100x Enschede.
De richter schaal is logaritmisch bovendien speelt de bodemgesteldheid een grote rol hoe sterk een schokgolf wordt geabsorbeerd of verder geleid. Ik denk ook niet dat alle NH4NO3 in 1x massa-geexplodeerd is als het om ca 800 ton gaat. Naar mijn inschatting is er tussen de 300 en 500 ton massa-geexplodeerd zoals ik al eerder inschatte voordat deze gegevens beschikbaar waren. Puur NH4NO3 wordt in de mijnbouw gebruikt als krachtig en goedkoop bulk explosief in de vorm van ANFO. Door slechts 6% olie/diesel bij te mengen haalt men een r.e. van ca 0.8 TNT eq. Dit is de helft van goede kwaliteit dynamiet (r.e. 1.6 eq. TNT). Voor de prijs van 1 staaf dynamiet heb je een veelvoud ervan in gewicht aan ANFO. ANFO is economisch gezien maximaal bang voor je buck en daarom wereldwijd verruit het meest gebruikte niet militaire explosief.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 17:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Enschede veroorzaakte een 2.2 richter aardbeving en de grote knal in China 2.9. Ik zou dan wel een grote richter uitslag verwacht hebben.
2.9 is 11 keer krachtiger dan 2.2. ( +1 komt overeen met een factor 31.6 meer energie). Hangt ook af van de specifieke (bodem- en andere) omstandigheden hoeveel van de vrijgekomen energie omgezet wordt in seismische golven.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 17:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Enschede veroorzaakte een 2.2 richter aardbeving en de grote knal in China 2.9. Ik zou dan wel een grote richter uitslag verwacht hebben.
Ik neem aan dat deze ANFO bedoeld was voor de Chinese mijnbouw?quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 17:51 schreef Digi2 het volgende:
ANFO is economisch gezien maximaal bang voor je buck en daarom wereldwijd verruit het meest gebruikte niet militaire explosief.
De ammoniumnitraat zal in de pure vorm in opslag zijn geweest en nog niet gemengd met 6% olie of diesel. Dat is maar goed ook omdat de explosieve kracht van het mengsel 2x zo groot is als die van zuiver NH4NO3. De r.e. gaat van 0.4 eq TNT naar 0.8 eq TNT door het bijmengen van 6% olie of diesel. Vaak gebeurt het mixen met de 6% olie of diesel on-site bij de mijn zelf.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 05:19 schreef Struan het volgende:
[..]
Ik neem aan dat deze ANFO bedoeld was voor de Chinese mijnbouw?
https://en.wikipedia.org/wiki/ANFOquote:ANFO (or AN/FO, for ammonium nitrate/fuel oil) is a widely used bulk industrial explosive mixture.
It consists of 94% porous prilled ammonium nitrate (NH4NO3) (AN) that acts as the oxidizing agent and absorbent for the fuel and 6% number 2 fuel oil (FO).[1]
ANFO has found wide use in coal mining, quarrying, metal mining, and civil construction in undemanding applications where the advantages of ANFO's low cost and ease of use matter more than the benefits offered by conventional industrial explosives, such as water resistance, oxygen balance, high detonation velocity, and performance in small diameters.[2]
It accounts for an estimated 80% of the 2.7×10^9 kg (6×10^9 lb) of explosives used annually in North America.
Groter effect dan eerst gedacht. Gezien de gehele infrastructuur voor het lossen van chemische / gevaarlijke stoffen plat ligt verliest Tianjin momentum die ze hadden opgebouwd.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 08:35 schreef Barcaconia het volgende:
Ik lees eigenlijk weinig informatie over wat nu precies de gevolgen zijn voor de dagelijke operaties in deze haven. Heeft iemand daar meer info/bronnen over?
Het was pure AN, kan dus ook kunstmest geweest zijn, het is (na ammoniak) de goedkoopste bron van stikstof. Wereldproduktie is ruim 60 miljoen ton per jaar.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 05:19 schreef Struan het volgende:
[..]
Ik neem aan dat deze ANFO bedoeld was voor de Chinese mijnbouw?
Wat ik het frappantste vind is de laatst alinea van dit nieuwsbericht. Ik had begrepen dat de vergunning om gevaarlijke stoffen op te slaan pas afgelopen jaar afgegeven was. Ik weet dat ze snel bouwen in china maar zo snel toch ook weer niet dat er dan nog een station en 17.000 appartementen na afgifte van de vergunning nog uit de grond gestampt zijn.quote:277 keer te veel cyanide in water Tianjin
Foto: ANP
Gepubliceerd: 20 augustus 2015 08:10
Laatste update: 20 augustus 2015 08:15
Er zit 277 keer meer cyanide in het water bij de haven van de Chinese havenstad Tianjin na de chemische explosie van vorige week woensdag.
Dat blijkt donderdag uit metingen van de plaatselijke milieudienst. Cyanide is erg giftig, maar volgens de autoriteiten is het drinkwater veilig.
Een chemisch complex in Tianjin ontplofte op woensdag 12 augustus. Ruim honderd mensen kwamen daarbij om, honderden raakten gewond.
Er lag ongeveer 700 ton natriumcyanide in de installatie. Het leger had het eerder nog over 'slechts' honderd ton. Verder was er 1300 ton chemicaliën zoals ammoniumnitraat, en 500 ton brandbare stoffen, zoals natrium en magnesium.
Schade
Bij de explosie raakten zo'n 17.000 appartementen in de omgeving beschadigd. Uit het eerste onderzoek is gebleken dat de appartementen en een station dichter bij de installatie stonden dan officieel was toegestaan. Tianjin is bereid de appartementen van de gedupeerde bewoners te kopen.
In een gebouw passen natuurlijk meerdere appartementen. Laten we zeggen 10 per verdieping en dan meestal zo'n 20 verdiepingen. Dus zeg maar rond de 200 per gebouw. Meestal ploppen ze dan 10-20 dezelfde bij elkaar. Dus 2000-4000 appartementen. Dus zeg maar rond de 5/6 aparte ontwikkelaars die allemaal hebben mogen bouwen op "illegale" afstand.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 08:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat ik het frappantste vind is de laatst alinea van dit nieuwsbericht. Ik had begrepen dat de vergunning om gevaarlijke stoffen op te slaan pas afgelopen jaar afgegeven was. Ik weet dat ze snel bouwen in china maar zo snel toch ook weer niet dat er dan nog een station en 17.000 appartementen na afgifte van de vergunning nog uit de grond gestampt zijn.
over die vergunning is nog een hoop gezeik. was afgegeven, ingetrokken, weer afgeven maar niet voor iedere medewerker etc. hoop onduidelijkheid.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 08:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat ik het frappantste vind is de laatst alinea van dit nieuwsbericht. Ik had begrepen dat de vergunning om gevaarlijke stoffen op te slaan pas afgelopen jaar afgegeven was. Ik weet dat ze snel bouwen in china maar zo snel toch ook weer niet dat er dan nog een station en 17.000 appartementen na afgifte van de vergunning nog uit de grond gestampt zijn.
Of de installatie was dichter op de appartementen gebouwd dan officieel was toegestaan. Ik denk niet dat de media zulke nuances altijd precies exact correct overnemen, zeker niet als het wrs. eerst van Chinees naar Engels en dan weer naar het Nederlands vertaald is.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 08:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat bedrijf heeft pas een paar maanden de vergunning.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 08:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Normaliter gaat het ook hier een stuk langzamer.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 09:09 schreef Kenzi het volgende:
en ze kunnen heel rap bouwen hier![]()
http://www.theguardian.co(...)days-timelapse-video
quote:Vuur laait op in Tianjin
In het havengebied van de Chinese stad Tianjin is vrijdag opnieuw brand uitgebroken. Het is nog onduidelijk hoe ernstig de situatie is.
Volgens de eerste berichten van Chinese media zijn er vier brandhaarden, zowel op het complex waar vorige week een ramp gebeurde toen een grote hoeveelheid chemicaliën explodeerde, als net daarbuiten.
Meer dan honderd doden en honderden gewondenZie ook: Wat u moet weten over de explosie in Tianjin
De ramp van vorige week kostte minstens 114 mensen het leven. Nog altijd worden tientallen mensen vermist. Honderden belandden gewond in het ziekenhuis.
quote:http://www.ndtv.com/world(...)te in China: Reports
BEIJING: Chinese emergency workers raced to put out four new fires that had broken out close to the site where two massive explosions in a warehouse storing dangerous chemicals in Tianjin killed 114 people last week, the official Xinhua news agency said today.
Xinhua said one of the "ignition points" came from within an automobile distribution area near the blast site and the other three were within the central blast area.
Nog niet bekend bij mijn weten. Maar zal wel door het water van de brandweer komen dat in aanraking kwam met dat chemische spulquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:44 schreef banaantjeEE het volgende:
Ik heb dit een tijdje niet meer gevolg, maar wat lag nu juist aan de basis van de ontploffing van dat munitiedepot?
quote:More than a week after the Tianjin warehouse explosion that killed at least 114 people, large numbers of dead fish have washed ashore in the northern Chinese city, causing fresh public alarm and inciting fears of greater environmental damage linked to the chemical blast.
City environmental officials said late Thursday that they didn’t find toxic levels of cyanide from the river during an analysis that afternoon, according to the official Xinhua News Agency. Deng Xiaowen, director of Tianjin’s environmental monitoring bureau, said at a press conference Thursday afternoon that experts were investigating the dead fish but that such incidents were “not rare” during the summer, the state-run China Daily newspaper reported.
The fish were found six kilometers away from the blast site, the paper said.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |